eitaa logo
العلم المصبوب (عج)
1هزار دنبال‌کننده
124 عکس
145 ویدیو
13 فایل
📖 این سخن بزرگان است که اگر دلتنگ امام زمان شدید #قرآن بخوانید. به حکم حدیث ثقلین امام زمان از قرآن جدا نیست. لذا راه رسیدن به #امام‌زمان، #قرآن است. اینجا پاتوقی است برای دم زدن از گوهر درخشان #قرآن تا اندکی از حرارت دلتنگیها بکاهیم! @alip245
مشاهده در ایتا
دانلود
⭐️فرزند سردار سرافراز شهید زاهدی میگفت: 💠 ایشان از ساعت ۶ صبح تا نیمه شب کار میکرد (). در عین حال ش هم ترک نمی شد. 💠 روزی حداقل سه جزء تلاوت میکرد و در ایام ماه مبارک رمضان هر سه چهار روز یکبار یک ختم قرآن داشت . میگفت من چشم را برای دو چیز‌میخواهم : خواندن قرآن و شاید دیدار مهدی فاطمه ... 💠 بیست سالی میشد که زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلامش ترک نمیشد. 💠 ما ندیدیم ش از اول وقت فاصله بگیرد. 🔰 العِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🆔 @alelm_almasboob
. ✅ آیت‌الله بهجت : امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به شخصی فرمود : خود را درست کن ، ما به سراغت می‏ آییم . ترک واجبات و ارتکاب محرمات ، حجاب و نِقاب دیدار ما از آن حضرت است . 📚 در محضر بهجت ، جزء ۳ ، صفحه ۲۵۷ . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): لِيَكُنْ سَمِيرُكَ الْقُرْآنَ باید داستان سرای شب تو باشد. تصنیف غرر/ ص ۱۹۸۸ 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
اگر را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند. ✍️دستخط علامه سیدعلی قاضی(ره) 🔰 العِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) 🆔 @alelm_almasboob
🏵 مهمترین عامل رسیدن به مقام بِرّ: ⬅️ از کنار هم قرار دادن دو آیه (۱۷۷ و ۹۲ ) میشود به این نتیجه رسید که مهمترین عامل برای رسیدن به مقام بِرّ و نیکی انفاق است ❌در سوره بقره در ابعاد گوناگون مقام بِرّ را تشریح میکند: لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ 1⃣مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ (ایمان؛ به خدا . قیامت . ملائکه کتب و انبیا) 2⃣وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ (انفاق مال محبوب ؛ به ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﻭﺍﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺳﺎﺋﻠﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ) 3⃣ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ (اقامه کنندگان نماز) 4⃣وَآتَى الزَّكَاةَ (که با قرینه مورد دوم ؛ نشان میدهد اینجا منظور زکات واجب مد نظر است و آن انفاقی که بالا گفته شد غیر از این زکات مطرح شده در مورد چهارم است. ) 5⃣ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا (وفا کننده به عهد) 6⃣وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ (صبر در شرایط سخت) ❎و درنهایت بعنوان جمع بندی میفرماید : أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ 🖍اما در سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۲ میفرماید: لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ (ﺣﻘﻴﻘﺖ) ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﻱ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ، (ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ) ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ; ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. (٩٢) 🖍یعنی از بین همه اوصاف ۶ گانه یاد شده در سوره بقره؛ فقط انفاق مال محبوب را مطرح میکند . و این نمایانگر این است که چهره انفاق از همه برجسته تر است ؛ یعنی برای رسیدن به مقام بِرّ انفاق مال محبوب از همه کلیدی تر است . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
❇️امیرالمومنین در خطبه ۱۹۹ نهج البلاغه میفرماید: 🔻تَعَاهَدُوا أَمْرَ اَلصَّلاَةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اِسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا كٰانَتْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ كِتٰاباً مَوْقُوتاً أَ لاَ تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ اَلنَّارِ حِينَ سُئِلُوا مٰا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قٰالُوا لَمْ نَكُ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ ⬅️مردم! (خواندن و اقامۀ) نماز را بر عهده گيريد، و آن را حفظ‍‌ كنيد، زياد نماز بخوانيد، و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد. «نماز دستورى است كه در وقت‌هاى خاص بر مؤمنان واجب گرديده است» آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرا نمى‌دهيد، آن هنگام كه از آنها پرسيدند: چه چيز شما را به دوزخ كشانده است‌؟ گفتند: «ما از نماز گزاران نبوديم 🔻وَ إِنَّهَا لَتَحُتُّ اَلذُّنُوبَ حَتَّ اَلْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلاَقَ اَلرِّبَقِ ⬅️همانا نماز، گناهان را چونان برگ‌هاى پاييزى فرو مى‌ريزد، و غل و زنجير گناهان را از گردن‌ها مى‌گشايد 🔻وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم بِالْحَمَّةِ تَكُونُ عَلَى بَابِ اَلرَّجُلِ فَهُوَ يَغْتَسِلُ مِنْهَا فِي اَلْيَوْمِ وَ اَللَّيْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَى أَنْ يَبْقَى عَلَيْهِ مِنَ اَلدَّرَنِ ⬅️پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نماز را به چشمۀ آب گرمى كه بر در سراى مردى جريان داشته باشد، تشبيه كرد، اگر روزى پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرك و آلودگى در بدن او نماند 🔻وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهَا رِجَالٌ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِينَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْهَا زِينَةُ مَتَاعٍ وَ لاَ قُرَّةُ عَيْنٍ مِنْ وَلَدٍ وَ لاَ مَالٍ يَقُولُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ رِجٰالٌ لاٰ تُلْهِيهِمْ تِجٰارَةٌ وَ لاٰ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ إِقٰامِ اَلصَّلاٰةِ وَ إِيتٰاءِ اَلزَّكٰاةِ ⬅️همانا كسانى از مؤمنان حق نماز را شناختند كه زيور دنيا از نماز بازشان ندارد، و روشنايى چشمشان يعنى اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خداى سبحان مى‌فرمايد: «مردانى هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا، و برپا داشتن نماز، و پرداخت زكات باز نمى‌دارد 🔻وَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صلى‌الله‌عليه‌وآله نَصِباً بِالصَّلاَةِ بَعْدَ اَلتَّبْشِيرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ لِقَوْلِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاٰةِ وَ اِصْطَبِرْ عَلَيْهٰا فَكَانَ يَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَيْهَا نَفْسَهُ ⬅️رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت مى‌انداخت، زيرا خداوند به او فرمود: «خانوادۀ خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش» پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پى در پى خانواده خود را به نماز فرمان مى‌داد، و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
🌸گیرنده صدقه خود خداست . آیه ۱۰۴ أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ، ﻭ ﺻﺪﻗﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟!
🌸اگر تثبیت نفسانی میخواهید کنید. آیه ۲۶۵ وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ ﻭ (ﻛﺎﺭ) ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ، ﻭ ﺗﺜﺒﻴﺖ (ﻣﻠﻜﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﺭ) ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺑﺎﻏﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻧﻬﺎﻱ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺮﺳﺪ، (ﻭ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ، ﺑﻪ ﺣﺪ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﺩ،) ﻭ ﻣﻴﻮﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺩﻫﺪ (ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺷﺎﺩﺍﺏ ﻭ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﺍﺳﺖ.) ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ. (٢٦٥) 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
🌸اگر به دنبال راهی مطمئن برای تزکیه و طهارت هستید؛ کنید. 📌خدا در سوره آیه ۱۰۳ به پیامبرش میفرماید بوسیله اخذ صدقه؛ مردم را تطهیر و تزکیه کن...! ✅خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺪﻗﻪ ﺍﻱ (ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺯﻛﺎﺕ) ﺑﮕﻴﺮ، ﺗﺎ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺯﻱ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﻫﻲ! ﻭ (ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺯﻛﺎﺕ،) ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻋﺎ ﻛﻦ; ﻛﻪ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ، ﻣﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ; ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ! (١٠٣) ⬅️مامور جمع صدقه هم ولایت است ! و این نشان میدهد انفاق بدون ولایت اثرگذار نیست! 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
؛ دستورالعملی برای صالح شدن! ؛ آروزی مردگان ! ✅خداوند متعال در سوره مبارکه آیه ۱۰ میفرماید : وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﭼﺮﺍ (ﻣﺮﮒ) ﻣﺮﺍ ﻣﺪﺕ ﻛﻤﻲ ﺑﻪ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﻧﻴﻨﺪﺍﺧﺘﻲ ﺗﺎ (ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ) ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻢ؟!» (١٠) ⭐️خدا خبر میدهد: انسان آرزو میکند که از کام مرگ بیرون بیاید تا بتواند صدقه بدهد که که به موجب آن کار صالح شود! 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
⭐️ کنید ؛ خود خدا جایش را پر میکند! آیه ۳۹ قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﺑﮕﻮ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﻨﮓ (ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩ) ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ; ﻭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ) ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ، ﻋﻮﺽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ (ﻭ ﺟﺎﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ); ﻭ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ!» (٣٩) 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245
⚡️چرا دعا ها گاهی مستجاب نمیشود؟ (قسمت اول) 🌸مرحوم علامه طباطبایی در المیزان ذیل آیه ۱۸۶ سوره بقره (والبته برخی جاهای دیگر بصورت پراکنده) بحث جالبی را مطرح کرده اند که خلاصه اش به سمع و نظر میرسد: 💠ایشان میفرماید : نکته در قید إِذا دَعان در این آیه نهفته است : وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان‏ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (186) بقره ❇️ توضیح: أُجِيبُ (اجابت میکنم! ) مقید آمده و قیدش إِذا دَعانِ می باشد. یعنی خداوند متعال فرموده اند قید اجابت من : «إِذا دَعان» می باشد . (زمانی که مرا بخواند.) زمانی که دعایش واقعا دعا باشد و از من باشد . نه اینکه به صورت صوری و مجازی دست بلند کند و مرا بخواند درحالیکه اصلا باوری به من ندارد و دل به اسباب خوش کرده! یا اینکه دعایش واقعا دعا نیست .. ⬅️لذا علامه می فرمایند : «خداى تعالى وعده‏" أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ" خود را مقيد كرده به قيد" إِذا دَعانِ ..."، و چون اين قيد چيزى زائد بر مقيد نيست، می‏فهماند كه دعا بايد حقيقتا دعا باشد، نه اينكه مجازا و صورت آن را آوردن» ⬅️بعد ایشان برای تکمیل بحث میفرمایند : «آنچه از اجابت تخلف ندارد ؛سوالِ فطری؛ است . و سوال فطری آن درخواستی است که حقیقتا خواسته فطرت انسان باشد . دعاکننده باید واقعا دعا کننده باشد. این قید در اجابت دعاهای ما نهفته است . و دعا کننده زمانی حقیقتا دعا میکند که علمِ فطری اش منشا درخواستش باشد . و خلاصه قلب با زبان موافق باشد . نه اینکه فقط زبان سر بچرخد. بهمين جهت است كه مى‏بينيد خداى تعالى تمامى حوائج انسانى را هر چند كه زبان درخواست آن را نكرده باشد سؤال ناميده، و فرموده:" وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ، وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ" كه به حكم اين آيه انسانها در نعمتهايى هم كه نه تنها به زبان سر درخواستش را نكرده‏اند، بلكه از شمردنش هم عاجزند، داعى و سائلند، چيزى كه هست به زبان فطرت و پيشين خود دعا و سؤال مى‏كنند، چون ذات خود را محتاج و مستحق مى‏يابند، و نيز فرموده:" يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ" و دلالت اين آيه بر آنچه گفتم ظاهرتر و واضح‏تر است.» ❇️❇️بنابراین با این توضیحات می شود اینچنین نتیجه گرفت که دعاهایی که به مرحله اجابت نرسیده اند سوال فطری (دعای واقعی) نبوده اند، که اگر دعای واقعی بود حتما با توجه به این آیه و وعده تخلف ناپذیر پروردگار متعال باید به اجابت میرسد . 🔴و در این که یک درخواست ، فطری و واقعی باشد . به نظر میرسد که دو رکن، حیاتی است . و این دو رکن ، همان است كه در جمله:" دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ"، به آن اشاره کرده: 1️⃣رکن اول: دعای واقعی باشد . 2️⃣رکن دوم: دعا فقط از خدا باشد. قطع نظر از اسباب (اگر چه دعاست اما از خدا نیست از اسباب است!) ⏪لذا اگر به دعاهای اجبات نشده مان بنگریم ، به نیکی درخواهیم یافت که فاقد این دو رکن بوده است . 🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻 🌙 @yaghoot245