.
✅ آیتالله بهجت :
امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف به شخصی فرمود : خود را درست کن ، ما به سراغت می آییم .
ترک واجبات و ارتکاب محرمات ، حجاب و نِقاب دیدار ما از آن حضرت است .
📚 در محضر بهجت ، جزء ۳ ، صفحه ۲۵۷ .
#عبودیت
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
قال امیرالمومنین (علیهالسلام):
لِيَكُنْ سَمِيرُكَ الْقُرْآنَ
باید داستان سرای شب تو #قرآن باشد.
تصنیف غرر/ ص ۱۹۸۸
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
اگر #نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند.
✍️دستخط علامه سیدعلی قاضی(ره)
#نماز
🔰 العِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
🆔 @alelm_almasboob
🏵 #انفاق مهمترین عامل رسیدن به مقام بِرّ:
⬅️ از کنار هم قرار دادن دو آیه (۱۷۷ #بقره و ۹۲ #آلعمران) میشود به این نتیجه رسید که مهمترین عامل برای رسیدن به مقام بِرّ و نیکی انفاق است
❌در سوره بقره در ابعاد گوناگون مقام بِرّ را تشریح میکند:
لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ
1⃣مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ (ایمان؛ به خدا . قیامت . ملائکه کتب و انبیا)
2⃣وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ (انفاق مال محبوب ؛ به ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻨﺎﻥ ﻭ ﻭﺍﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺳﺎﺋﻠﺎﻥ ﻭ ﺑﺮﺩﮔﺎﻥ)
3⃣ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ (اقامه کنندگان نماز)
4⃣وَآتَى الزَّكَاةَ (که با قرینه مورد دوم ؛ نشان میدهد اینجا منظور زکات واجب مد نظر است و آن انفاقی که بالا گفته شد غیر از این زکات مطرح شده در مورد چهارم است. )
5⃣ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا (وفا کننده به عهد)
6⃣وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ (صبر در شرایط سخت)
❎و درنهایت بعنوان جمع بندی میفرماید : أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
🖍اما در سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۲ میفرماید:
لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ (ﺣﻘﻴﻘﺖ) ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﻱ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ، (ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ) ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ; ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ. (٩٢)
🖍یعنی از بین همه اوصاف ۶ گانه یاد شده در سوره بقره؛ فقط انفاق مال محبوب را مطرح میکند . و این نمایانگر این است که چهره انفاق از همه برجسته تر است ؛
یعنی برای رسیدن به مقام بِرّ انفاق مال محبوب از همه کلیدی تر است .
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
❇️امیرالمومنین در خطبه ۱۹۹ نهج البلاغه میفرماید:
🔻تَعَاهَدُوا أَمْرَ اَلصَّلاَةِ وَ حَافِظُوا عَلَيْهَا وَ اِسْتَكْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا كٰانَتْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ كِتٰاباً مَوْقُوتاً أَ لاَ تَسْمَعُونَ إِلَى جَوَابِ أَهْلِ اَلنَّارِ حِينَ سُئِلُوا مٰا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قٰالُوا لَمْ نَكُ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ
⬅️مردم! (خواندن و اقامۀ) نماز را بر عهده گيريد، و آن را حفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد، و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد. «نماز دستورى است كه در وقتهاى خاص بر مؤمنان واجب گرديده است» آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرا نمىدهيد، آن هنگام كه از آنها پرسيدند: چه چيز شما را به دوزخ كشانده است؟ گفتند: «ما از نماز گزاران نبوديم
🔻وَ إِنَّهَا لَتَحُتُّ اَلذُّنُوبَ حَتَّ اَلْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلاَقَ اَلرِّبَقِ
⬅️همانا نماز، گناهان را چونان برگهاى پاييزى فرو مىريزد، و غل و زنجير گناهان را از گردنها مىگشايد
🔻وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآلهوسلم بِالْحَمَّةِ تَكُونُ عَلَى بَابِ اَلرَّجُلِ فَهُوَ يَغْتَسِلُ مِنْهَا فِي اَلْيَوْمِ وَ اَللَّيْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَى أَنْ يَبْقَى عَلَيْهِ مِنَ اَلدَّرَنِ
⬅️پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نماز را به چشمۀ آب گرمى كه بر در سراى مردى جريان داشته باشد، تشبيه كرد، اگر روزى پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرك و آلودگى در بدن او نماند
🔻وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهَا رِجَالٌ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلَّذِينَ لاَ تَشْغَلُهُمْ عَنْهَا زِينَةُ مَتَاعٍ وَ لاَ قُرَّةُ عَيْنٍ مِنْ وَلَدٍ وَ لاَ مَالٍ يَقُولُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ رِجٰالٌ لاٰ تُلْهِيهِمْ تِجٰارَةٌ وَ لاٰ بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اَللّٰهِ وَ إِقٰامِ اَلصَّلاٰةِ وَ إِيتٰاءِ اَلزَّكٰاةِ
⬅️همانا كسانى از مؤمنان حق نماز را شناختند كه زيور دنيا از نماز بازشان ندارد، و روشنايى چشمشان يعنى اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خداى سبحان مىفرمايد: «مردانى هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا، و برپا داشتن نماز، و پرداخت زكات باز نمىدارد
🔻وَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صلىاللهعليهوآله نَصِباً بِالصَّلاَةِ بَعْدَ اَلتَّبْشِيرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ لِقَوْلِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاٰةِ وَ اِصْطَبِرْ عَلَيْهٰا فَكَانَ يَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَيْهَا نَفْسَهُ
⬅️رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت مىانداخت، زيرا خداوند به او فرمود: «خانوادۀ خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش» پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پى در پى خانواده خود را به نماز فرمان مىداد، و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود
#نماز
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
🌸اگر تثبیت نفسانی میخواهید #انفاق کنید.
#بقره آیه ۲۶۵
وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
ﻭ (ﻛﺎﺭ) ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﺧﺪﺍ، ﻭ ﺗﺜﺒﻴﺖ (ﻣﻠﻜﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﺭ) ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺑﺎﻏﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻘﻄﻪ ﺑﻠﻨﺪﻱ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺑﺎﺭﺍﻧﻬﺎﻱ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺮﺳﺪ، (ﻭ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ، ﺑﻪ ﺣﺪ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﮔﻴﺮﺩ،) ﻭ ﻣﻴﻮﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺩﻫﺪ (ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺷﺎﺩﺍﺏ ﻭ ﺑﺎ ﻃﺮﺍﻭﺕ ﺍﺳﺖ.) ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﻴﺪ، ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ. (٢٦٥)
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
🌸اگر به دنبال راهی مطمئن برای تزکیه و طهارت هستید؛ #انفاق کنید.
📌خدا در سوره #توبه آیه ۱۰۳ به پیامبرش میفرماید بوسیله اخذ صدقه؛ مردم را تطهیر و تزکیه کن...!
✅خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﺻﺪﻗﻪ ﺍﻱ (ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺯﻛﺎﺕ) ﺑﮕﻴﺮ، ﺗﺎ ﺑﻮﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺯﻱ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﻫﻲ! ﻭ (ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺯﻛﺎﺕ،) ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﻋﺎ ﻛﻦ; ﻛﻪ ﺩﻋﺎﻱ ﺗﻮ، ﻣﺎﻳﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ; ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ! (١٠٣)
⬅️مامور جمع صدقه هم ولایت است ! و این نشان میدهد انفاق بدون ولایت اثرگذار نیست!
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
#انفاق؛ دستورالعملی برای صالح شدن!
#انفاق؛ آروزی مردگان !
✅خداوند متعال در سوره مبارکه #منافقون آیه ۱۰ میفرماید :
وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ
ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﮒ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺑﮕﻮﻳﺪ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﭼﺮﺍ (ﻣﺮﮒ) ﻣﺮﺍ ﻣﺪﺕ ﻛﻤﻲ ﺑﻪ ﺗﺎﺧﻴﺮ ﻧﻴﻨﺪﺍﺧﺘﻲ ﺗﺎ (ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ) ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﻢ ﻭ ﺍﺯ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺑﺎﺷﻢ؟!» (١٠)
⭐️خدا خبر میدهد: انسان آرزو میکند که از کام مرگ بیرون بیاید تا بتواند صدقه بدهد که که به موجب آن کار صالح شود!
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
⭐️ #انفاق کنید ؛ خود خدا جایش را پر میکند!
#سبا آیه ۳۹
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ
ﺑﮕﻮ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺭﻭﺯﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺗﻨﮓ (ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩ) ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ; ﻭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ (ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ) ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ، ﻋﻮﺽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ (ﻭ ﺟﺎﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ); ﻭ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ!» (٣٩)
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
⚡️چرا دعا ها گاهی مستجاب نمیشود؟ (قسمت اول)
🌸مرحوم علامه طباطبایی در المیزان ذیل آیه ۱۸۶ سوره بقره (والبته برخی جاهای دیگر بصورت پراکنده) بحث جالبی را مطرح کرده اند که خلاصه اش به سمع و نظر میرسد:
💠ایشان میفرماید : نکته در قید إِذا دَعان در این آیه نهفته است : وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعان فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (186) بقره
❇️ توضیح: أُجِيبُ (اجابت میکنم! ) مقید آمده و قیدش إِذا دَعانِ می باشد. یعنی خداوند متعال فرموده اند قید اجابت من : «إِذا دَعان» می باشد . (زمانی که مرا بخواند.) زمانی که دعایش واقعا دعا باشد و از من باشد . نه اینکه به صورت صوری و مجازی دست بلند کند و مرا بخواند درحالیکه اصلا باوری به من ندارد و دل به اسباب خوش کرده! یا اینکه دعایش واقعا دعا نیست ..
⬅️لذا علامه می فرمایند : «خداى تعالى وعده" أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ" خود را مقيد كرده به قيد" إِذا دَعانِ ..."، و چون اين قيد چيزى زائد بر مقيد نيست، میفهماند كه دعا بايد حقيقتا دعا باشد، نه اينكه مجازا و صورت آن را آوردن»
⬅️بعد ایشان برای تکمیل بحث میفرمایند : «آنچه از اجابت تخلف ندارد ؛سوالِ فطری؛ است . و سوال فطری آن درخواستی است که حقیقتا خواسته فطرت انسان باشد . دعاکننده باید واقعا دعا کننده باشد. این قید در اجابت دعاهای ما نهفته است . و دعا کننده زمانی حقیقتا دعا میکند که علمِ فطری اش منشا درخواستش باشد . و خلاصه قلب با زبان موافق باشد . نه اینکه فقط زبان سر بچرخد.
بهمين جهت است كه مىبينيد خداى تعالى تمامى حوائج انسانى را هر چند كه زبان درخواست آن را نكرده باشد سؤال ناميده، و فرموده:" وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ، وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ" كه به حكم اين آيه انسانها در نعمتهايى هم كه نه تنها به زبان سر درخواستش را نكردهاند، بلكه از شمردنش هم عاجزند، داعى و سائلند، چيزى كه هست به زبان فطرت و پيشين خود دعا و سؤال مىكنند، چون ذات خود را محتاج و مستحق مىيابند، و نيز فرموده:" يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ" و دلالت اين آيه بر آنچه گفتم ظاهرتر و واضحتر است.»
❇️❇️بنابراین با این توضیحات می شود اینچنین نتیجه گرفت که دعاهایی که به مرحله اجابت نرسیده اند سوال فطری (دعای واقعی) نبوده اند، که اگر دعای واقعی بود حتما با توجه به این آیه و وعده تخلف ناپذیر پروردگار متعال باید به اجابت میرسد .
🔴و در این که یک درخواست ، فطری و واقعی باشد . به نظر میرسد که دو رکن، حیاتی است . و این دو رکن ، همان است كه در جمله:" دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ"، به آن اشاره کرده:
1️⃣رکن اول: دعای واقعی باشد .
2️⃣رکن دوم: دعا فقط از خدا باشد. قطع نظر از اسباب (اگر چه دعاست اما از خدا نیست از اسباب است!)
⏪لذا اگر به دعاهای اجبات نشده مان بنگریم ، به نیکی درخواهیم یافت که فاقد این دو رکن بوده است .
#دعا
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245
⚡️چرا دعا ها گاهی مستجاب نمیشود؟ (قسمت دوم)
✅ توضیح رکن اول : دعا باید حقیقتا دعا باشد . صورت دعا و لفظ دعا مهم نیست. مهم باطن دعا و خواسته ماست . و لذا خدا هم دعای حقیقی را مستجاب میکند و آنچه حقیقتا دعا نیست را مستجاب نمیکند .
❎لذا ممکن است مثلا جهل به واقعیت یا مشتبه شدن امر بر داعی ، باعث شود دعا واقعى نباشد ، مثل كسى كه از روى جهل درخواستی میکند، و فکر میکند این دعا به نفع او است . اما در حقیقت به ضرر اوست و او اگر برایش حقیقت امر آشکار می شد هیچگاه چنین دعایی نمیکرد. مثلا اگر مىدانست كه بهبودى فرزندش چه خطرهايى براى او در پى دارد هیچگاه برای سلامتی او دعا نمیكرد، حالا هم كه از جهل به حقيقتِ حال دعا كرده ، مستجاب نمیشود.
(همانطور که یک مادر مهربان خواسته های نامعقول بچه ی محبوبش را که به سلامتی اش ضرر میزند را اجابت نمیکند و بچه هم اگر عقلش می رسید و می فهمید این درخواست به ضرر اوست این درخواست را نمیکرد لذا درخواست این بچه حقیقتا درخواست نیست. افتادن به مهلکه است اگر چه درصورت دعا است. اما این صورت مجازی است و حقیقت ش به هلاکت افتادن است)
❎یا مثلا ممکن است شخص دوست دارد که خیر بالاتر دریافت کند اگرچه که این را نمیگوید اما ما فی الضمیرش این است. لذا خداوند متعال اجابت را به طول میکشاند تا خیر دنیایی مهمتر یا خیر آخرتی به او ارزانی بدارد که با حالش سازگارتر است.
❎یا مثلا می شود که شخص در ما فی الضمیرش نعمت گوارا مطالبه میکند . و اگر خدا فورا حاجتش را بدهد برایش گوارا نخواهد بود ، لذا اجابتش را به تاخير می اندازد تا سائل تشنه تر شود، و نعمت نامبرده گواراتر گردد، چون خودش در سؤال خود قيد گوارا را مطالبه میکرد ولو نه به صورت لفظی ، پس در حقيقت خودش خواسته كه اجابتش تاخير افتد،
❎یا مثلا شخص مومنی كه به امر دين خود اهتمام دارد، اگر حاجتى را درخواست كند كه برآورده شدن آن باعث هلاكت دين او مىشود، و او خودش اطلاع ندارد، خدا حاجتش را نخواهد داد.
❎یا شخصی که خيال میكند برآورده شدن حاجتی ، سعادت او را تامين میكند، در حالى كه سعادت او در آن نیست و سعادتش در آخرت است پس در حقيقت درخواست او درخواست سعادت در آخرتش است نه دنيا، و بهمين جهت دعايش در آخرت مستجاب می شود نه در دنيا.
✳️علامه می فرمایند : اینکه در روایات فرموده اند : (عطيه به مقدار نيت است) هم منظور همین است كه استجابت همواره مطابق دعا است، پس آنچه سائل بر حسب عقيده قلبيش و حقيقت ضميرش از خدا میخواهد، خدا به او میدهد! نه آنچه كه گفتارش و لقلقه زبانش اظهار میدارد، چون بسيار میشود كه لفظ آن طور كه بايد مطابق با معناى مطلوب نيست!
♻️در كتاب دعوات تاليف راوندى آمده: كه خداى تعالى در تورات به بنده خود خطاب كرده مىفرمايد: تو هر وقت بندهاى از بندگان مرا نفرين كنى كه به خاطر ظلمى كه به تو كرده، نابودش كنم، در همان وقت كسى هم هست كه تو را نفرين میكند به خاطر ظلمى كه تو به او كرده اى، اگر میخواهى هم نفرين تو را مستجاب میكنم، و هم نفرين او را، و اگر بخواهى استجابت نفرين هردوتان را تا روز قيامت تاخير می اندازم.
⬅️علامه می فرمایند : سِرّ اين معنا روشن است، براى اينكه وقتى كسى چيزى را به نفع خود مسئلت می نمايد لا بد به آن راضى هم هست، و وقتى به آن راضى و خشنود باشد بايد به هر چه كه از هر جهت مثل آن است نيز راضى باشد، وقتى عليه ستمگر خودش نفرين میكند، و انتقام را می خواهد به خاطر اينكه ظلم كرده، بايد بطور كلى از انتقام گرفتن از ستمگر راضى باشد، و آن را دوست بدارد، پس اگر خودش هم ستمگر باشد نفرين عليه ستمگرش نفرين عليه خودش هم هست، چون گفتيم او با نفرين كردنش می فهماند كه انتقام از ستمگر را دوست می دارد، حال اگر اين انتقام را نسبت به خودش هم دوست بدارد، كه هرگز دوست نمی دارد، به بلائى گرفتار می شود كه آن را براى غير خودش درخواست كرده بود، و اگر دوست ندارد در حقيقت نفرينى و دعائى از او سر نزده!! بلكه فقط گفتارى زبانى بوده و خداى تعالى در اين باره فرموده:" وَ يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ، وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا" .
#دعا
کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
🌙 @yaghoot245