📌احترام به همسر
📎فرزند وی "احمد انصاری" در خاطرهای از پدرش میگوید یك بار یكی از آشنایان از تهران خدمت آقای انصاری رسید و برای دستوالعمل گرفتن اصرار كرد. ایشان فرمود تو با خانمت بدرفتاری می كنی، برو اخلاقت رو درست كن ! حجاب تو این است.
آن شخص میگفت وقتی برگشتم همسرم خیلی با ناراحتی به من گفت باز رفتی مسافرت؟! خم شدم دستش رو بوسیدم ، تعجب كرد و پرسید این كار رو كی به تو یاد داده؟ گفتم همان آقایی كه می گویی چرا رفتی پیشش. ایشان هم به آقای انصاری علاقمند میشود و در سفر بعدی با هم به همدان می آیند و خدمت آقا میرسند.
یك روز یك بازاری خدمتشان آمد و گفت یك تیرگی در من ایجاد شده و نمی توانم نمازم را با توجه بخوانم .
می فرمایند برای این است كه در فلان معامله ای كه كردی دروغ گفتی! برو استغفار كن و آن را جبران كن...
#خانواده
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
💎@yaghoot245
🎤👈 آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رحمة الله علیه :
💠 صبحهای جمعه با پدرم به زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام میرفتیم.
💠 یک روز در بازگشت از حرم، مغازهای را در بازار قدیم شهر ری نشان داد و فرمود: در اینجا سیّدی بود که هر وقت از این مغازه عبور میکردم، قدری کنار او مینشستم. الان نظیر آن مرد وجود ندارد. وی عطار بود.
💠 یک روز تعریف کرد: پسری داشتم هفده، هیجده ساله که مریض شد. هر چه قدر تلاش کردم درمان نشد. متوسل به امام زمان علیه السلام شدم.
💠 آقا را شب در خواب دیدم، فرمودند: اگر فرزند تو بماند شقی میشود، میخواهی بچه شقی داشته باشی یا نمیخواهی؟
💠 گفتم: نه، بچه شقی نمیخواهم. فردا صبح جنازه وی را از منزل بیرون بردند.
📚 خاطرههای آموزنده ص ۳۳۹
#دعا
#صبر
💠علامه طهرانی(ره):
🔸عرفان در سجاده ، شب ، مناجات و تاریکی نیست !
🔸بلکه عرفان در بازار ، دانشکده ، خیابان ، معامله با زن ، معامله با بچه و ... است.
🔸گاهی ممکن است انسان عبادت چهل ساله خود را با یک دل شکستن هدر دهد!
#خانواده
🔰 کانال یاقوت | عضو شوید👇🏻
💎@yaghoot245
📌علامه طباطبایی در ذیل آیه
(إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ) (#حمد۵) توضیحی دارند راجع به کلمه عبد:
⬅️میفرمایند : (کلمه عبد بمعنای انسان و یا هر دارای شعور دیگریست که ملک غیر باشد،)
✅و کلمه عبادت از کلمه (عبد) گرفته شده و علی القاعده باید همان معنا را افاده کند،
و کوتاه سخن، اینکه: عبادت و پرستش عبارت است از نشان دادن مملوکیت خویش برای پروردگار متعال.
❌لذا با استکبار نمی سازد، ولی با شرک میسازد، (چون ممکن است دو نفر در مالکیت من و یا اطاعت من شریک باشند)
💠 لذا خدای تعالی از استکبار از عبادت نهی نکرده، ولی از شرک ورزیدن باو نهی کرده، چون اولی ممکن نبوده، ولی دومی ممکن بوده است،
✅لذا در باره استکبار باین عبارت فرموده: (إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرِینَ، آنهایی که از عبادت من سر میپیچند، و تکبر میکنند، بزودی با خواری و ذلت داخل جهنم خواهند شد(#غافر۶۰)
✅ و در باره شرک فرموده: (وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً، واحدی را شریک در عبادت پروردگارش نگیرد)) (#کهف۱۱۰)
⬅️ پس معلوم میشود شرک را امری ممکن دانسته، از آن نهی فرموده، چون اگر چیزی ممکن و مقدور نباشد، نهی از آن هم لغو و بیهوده است، بخلاف استکبار از عبودیت که با عبودیت جمع نمیشود.
#کبروتواضع
📌خداوند متعال در سوره مبارکه (#زمر آیه ۱۰) به پیامبر میفرماید: به بندگان من بگو تقوا داشته باشند و اهل احسان و نیکوکاری باشند:
✅قُلْ يٰا عِبٰادِ اَلَّذِينَ آمَنُوا اِتَّقُوا رَبَّكُمْ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هٰذِهِ اَلدُّنْيٰا حَسَنَةٌ وَ أَرْضُ اَللّٰهِ وٰاسِعَةٌ
🔰و در نهایت برای جمع بندی؛ برای اجری که قرار است به آنها برسد که اجر بغیر حساب هم هست ؛ نه از لفظ متقین استفاده میکند و نه از لفظ محسنین! که با توجه به صدر آیه می طلبید از ین دو لفظ استفاده کند،
❇️اما پروردگار متعال از لفظ "صابرون" استفاده میکند و میفرماید:
إِنَّمٰا يُوَفَّى اَلصّٰابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسٰابٍ
⬅️ فهمیده میشود: احسان و تقوا بدون صبر ممکن نیست. بلکه عصاره و چکیده همه نیکی ها صبر است . و بدون صبر نمیشود متقی و نیکوکار شد.
❌نکته: جار و مجرور " فِي هٰذِهِ اَلدُّنْيٰا " متعلق است به جمله" احسنوا " یعنى همواره ملازم اعمال نيكند.
❌ کلمه حَسَنَه را مطلق آورده؛ معين نكرده كه مراد از آن پاداشهاى دنيوى و يا اخروى است، و ظاهر اين اطلاق آن است كه مراد از آن اعم از حسنه آخرت و حسنه دنيا است كه نصيب مؤمنين نيكوكار مىشود،
#صبر
کانال العِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج) | عضو شوید👇
@alelm_almasboob
دوست دارد یا نمیخواهد مرا معلوم نیست
عشق، بازی میکند با من چرا؟ معلوم نیست
فاضل نظری
#گلستان
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🖍انذار رکن رکین هدایت است. (قسمت اول)
💠هدایت به یک اعتبار دو رکن دارد :
1️⃣انذار
2️⃣تبشیر
⏪ با یک غور اجمالی میتوان دریافت که در قرآن انذار از اهمیت بیشتری برخوردار است.
❇️در قرآن اساسا آیات تعذیب بیشتر از تبشیر است .
✳️تشریح درکات جهنم بیش از تبیین درجات بهشت است.
✅در قران سِمَت پیامبر را بصورت حصر، انذار معرفی کرده ... ولی تبشیر به تنهایی استعمال نشده ، هر جا سخن از بشارت است سخن از انذار هم هست . اما گاهی فقط انذار به تنهایی را ذکر کرده که این نشان از اهمیت انذار است .
1️⃣أ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذيرٌ مُبينٌ (184 #اعراف)
2️⃣إنَّما أَنْتَ نَذير (۱۲ #هود)
3️⃣إنَّما أَنْتَ مُنْذِر (#رعد ۷)
4️⃣و قُلْ إِنِّي أَنَا النَّذيرُ الْمُبينُ (۸۹ #حجر )
⚜️همچنین در آغاز بعثت هم سخن از انذار است (#شعراء 214) وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبين
⚜️لذا : قُمْ فَأَنْذِر (مدثر ۲) داریم ولی قُم فَابْشِر نداریم
#انذاروتبشیر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🖍انذار رکن رکین هدایت است. (قسمت دوم)
✅ از اهداف نزول قران استفاده برای انذار ذکر شده ، بارها در قرآن می فرماید علت نزول کتاب آسمانی این است که بوسیله آن پیامبر مردم را انذار کند :
1️⃣ قلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهيدٌ بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ (#انعام ۱۹)
2️⃣ و أَنْذِرْ بِهِ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون (۵۱ #انعام)
3️⃣و هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى وَ مَنْ حَوْلَها (#انعام ۹۲)
4️⃣يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا (130 #انعام)
5️⃣ كتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلا يَكُنْ في صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَ ذِكْرى لِلْمُؤْمِنينَ (2 #اعراف)
6️⃣أ وَ عَجِبْتُمْ أَنْ جاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلى رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَ لِتَتَّقُوا وَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (63 #اعراف)
7️⃣ تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ (5) لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ فَهُمْ غافِلُون ( #یس ۵ و ۶)
#انذاروتبشیر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🖍انذار رکن رکین هدایت است. (قسمت سوم)
✅در سوره بقره آیه ۲ میفرماید : ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقين
⏮این کتاب هدایتگر متقین است . و سپس شروع میکند به شمردن خصوصیات متقین .
❇️آنگاه در آیه ۶ ، برای دفع دخل مقدر ، در پاسخ به کسانی که برایشان سوال ایجاد شده که چرا هدایت مخصوص متقین است ؟ می فرماید برای اینکه کفار هدایت پذیر نیستند . و می فرماید :
إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُون
⚜️ دقت : با توجه به مقابله ای که در این آیات ایجاد کرده ، و آمدن کلمه إِنَّ ، باید اینطور میفرمود : سواء ا هدیتهم ام لم تهدهم ... (یعنی باید از کلمه هدایت استفاده میکرد )،
💢اما کلمه انذار را جانشین کلمه هدایت کرده . که این نشان میدهد هدایت رکن رکین هدایت است !
#انذاروتبشیر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🖍انذار رکن رکین هدایت است. (قسمت چهارم)
🔻وظایف حوزه های علمیه انذار است .
❇️یکی از آیه هایی که دلیل بنیانگذاری حوزه های علمیه است آیه نفر (۱۲۲ سوره #توبه) است:
⬅️وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون
ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻲ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﺎﺩ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻧﺪ ; ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻤﻴﻌﺘﻲ ﮔﺮﻭﻫﻲ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ]ﻛﻮﭺ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ ، ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻭ ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ .
✨دقت: وظیفه آن دسته از کوچ کنندگان تفقه در دین برای انذار مطرح گردیده است.
#انذاروتبشیر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob
🖍انذار رکن رکین هدایت است (قسمت پنجم)
⚜در قرآن گاهی سخن از سرعت است؛
و گاهی سخن از سبقت
✅برای نمونه :
↩️(#آلعمران ۱۳۳) وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
↩️(#حديد۲۱) سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ
🔷 سرعت یعنی حرکت با شتاب؛ فارغ از این که از دیگران هم پیشی بگیریم یا خیر .
🔶 اما سبقت یعنی پیشی گرفتن از دیگران؛ فارغ از اینکه با شتاب هم باشد یا خیر .
🟩در قرآن یک جا سرعت و سبقت با هم قرین شده و فرموده : أُولَٰئِكَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَهُمْ لَهَا سَابِقُونَ
یک عده ای هستند که هم اهل سبقتند هم هم اهل سرعت ؛ ویژگیها و خصوصیات این افراد عبارتست از :
(#مؤمنون ۵۷ تا ۶۱)
1⃣إِنَّ الَّذِينَ هُم مِّنْ خَشْيَةِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻴﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﻫﺮﺍﺳﺎﻥ ﻭ ﻧﮕﺮﺍﻧﻨﺪ ،
2⃣وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ .(٥٨)
3⃣وَالَّذِينَ هُم بِرَبِّهِمْ لَا يُشْرِكُونَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺷﺮﻙ ﻧﻤﻰ ﻭﺭﺯﻧﺪ .(٥٩)
4⃣وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا
5⃣ وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَىٰ رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺯﻛﺎﺕ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﻔﺎﻗﺎﺕ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ] ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺩﻗﻴﻖ ] ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ، ﺗﺮﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ .
🟥نکته اینکه از این ۵ ویژگی؛ ۲ ویژگی به "ترس" برمیگردد . (ویژگی اول و ویژگی آخر)
🔚لذا باید توجه داشت که آنچه بیش از هر چیز به انسان قدرت سرعت و سبقت میدهد ترس است . لذا در هدایت و تربیت انذار کارایی بیشتری دارد .
🔱 آیت الله جوادی آملی میفرمودند :تشويق، مردم را به بهشت نميبرد. اينكه ميبينيد همه برميخيزند و سعي ميكنند نماز صبح را بخوانند؛ امّا اكثراً از فيض نماز شب محروماند، براي اين است كه مردم از ترس عبادت ميكنند؛ نه براي اشتياق. اگر مردم به دنبال ثواب و اشتياق حركت ميكردند، كسي نماز شب را ترك نميكرد، [مگر] فضايلي كه براي نماز شب ذكر شده است كم است؟ّ معلوم ميشود اكثر ما گرفتار ترس از عذابيم، اگر جهنم نبود كه انسان عبادت نميكرد. تنها بهشت كافي نيست كه ما را به خداي سبحان نزديك بكند؛
#انذاروتبشیر
🔰 الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ (عج)
@alelm_almasboob