زندهیاد حجت الاسلام حاج آقا یگانه مرقی..چهارم شعبان، یادآورِ خاطره ای شاد و به یادماندنی از تولد نوزادی با چهره ای زیبا و شأنی والاست؛ روزی که خانه کوچک علی علیه السلام بار دیگر ستاره باران شد و تحفه ای دیگر از سوی پروردگار بزرگ به ایشان ارزانی گشت. روز درخششِ ماهِ بنی هاشم، پسر امّ البنین علیهاالسلام بانوی فداکار علی علیه السلام روزِ شادمانی شهر مدینه و فرزندانِ علی بن ابی طالب علیه السلام .
عباس می آید...
عباس آمد تا حسین علیه السلام تنها نباشد. آمد تا درس جوان مردی به جهانیان بیاموزد. آمد تا برادری را معنا کند، وفا را شرح دهد، ایثار را الگو باشد، شجاعت را تفسیر کند و دلاوری را مصداقی والا گردد. عباس آمد تا یاد و خاطره پدر را برای همیشه در اذهان مردم زنده نگه دارد؛ دلاوری علی و حمایت او را ازدین، سال ها بعد از پدر احیا کند. عباس آمد تا یار و همراهِ حسین علیه السلام گردد و در کنار او بماند. عباس یعنی عشق، فداکاری، برادری و برادر یعنی عبّاس.
روز شور و صفا
جمعه، چهارمین روز شعبان سال 26 ق است که هلهله شیفته گان امیرمؤمنان علی علیه السلام کوچه های بنی هاشم را لبریز از شور و صفا کرد. خانه محقّر مولا و همسرش فاطمه کَلابیه، آغوش خود را به روی دیدارکنندگان سیمای طفل نورسیده باز کرد و یکایک آنان را در خود جای داد. امام فرزند دل بند خود را به سینه چسبانید و او را بوسه محبت زد. ابتدا در گوش راستش اذان و سپس در دیگر گوش کودک اقامه گفت و با این کار، در نخستین لحظه های حیات او، بذرهای پاک بندگی افشانده شد و در گلستان وجود او، شاخسار ایمان و عشق به «توحید» و «نبوت» نمایان گردید تا در همیشه تاریخ، همگان از سایه سار «ولایت» وی بهترین بهره ها را از آن خویش سازند.
نام گذاری
نوزادی زیبا؛ فضای خانه علی علیه السلام را عطرآگین ساخته و همه از زیبایی و روشنایی چهره او سخن می گویند. پدر، نگاهی مهربان و عمیق به چهره نوزاد دارد. فاطمه کَلابیه منتظر است تا سرور و مولایش علی علیه السلام ، نام کودک را برگزیند. سرانجام علی علیه السلام لب به سخن می گشاید و نام فرزند عزیزش را این گونه می گوید: «عباس». «عباس»، یعنی شیر بیشه شجاعت و قهرمان میدان نبرد؛ دلاوری دریادل از شجاعان اسلام، قهرمانی عبوس و خشمگین در برابر باطل و شادان و متبسّم در مقابل نیکی ها و خوبی ها».
هفتمین روز میلاد
هفتمین روز میلاد عباس کوچک فرارسیده بود که علی علیه السلام فرزند خود را طلبید، لبان خویش را به یاد خدا مترنّم ساخت و طبق سنت اسلام، موهای زیبای آن ماه رو را تراشید و هم وزن آن طلا یا نقره به مستمندان صدقه داد. سپس گوسفندی ذبح کرد تا به برکت آن صدقات و این قربانی، پیکر پاک عباس پابرجا و سالم مانده و روزهای زندگانی اش، سرشار از برکتی جاودان باشد.
انتخابی مناسب
سپیدی سیرت و زیبایی صورت کودک زیبای علی علیه السلام ، بسیاری را برآن داشت که بر بینش علی علیه السلام آفرین گفته و به انتخاب عقیل تبریک گویند. آن ها از روزی یاد می کردند که امام علیه السلام از برادرخود عقیل طلبید تا از بلندای «علم نسب شناسی» نگاهی به قبایل مختلف بیفکند و انگشت اشاره بر بانویی نهد که یارای مادری دلاورانی شجاع و قهرمانانی سرآمد باشد؛ فرزندانی قوی دل و پیل افکن که در عرصه های نبرد، استوار بوده و در فردای حوادثْ رزم آورانی نامور گردند.
بدین گونه، عقیل پس از مدّتی ژرف نگری؛ «فاطمه کَلابیه» یا «امّ البنین» را برگزید. هم او که از بانوان فرزانه و ارج مندی بود که معرفتی بس والا نسبت به اهل بیت علیهم السلام داشت وسراپرده وجودش، پرنور از روشنی عشق و محبت به فاطمه زهرا علیهاالسلام و فرزندان او بود. او خود را خدمت گزاری برای پرستاری حسن و حسین علیه السلام می دانست و عطوفتی بسیار نسبت به زینب و اُمُ کلثوم داشت.
مثلث شخصیت حضرت عباس علیه السلام
به گفته بسیاری از دانشمندان علم روان شناسی، سه موضوع وراثت، تربیت و محیط در پیدایش شخصیّت انسان نقش به سزایی دارد این سه عامل درباره شخصیّت حضرت عباس در بالاترین و بهترین حدّ خود وجود داشت؛ زیرا ایشان عالی ترین ارزش ها را از پدر ارج مند و مادر پرفضیلتش به ارث برد و در محضر این دو بزرگ وار تربیت یافت و در خانه علی علیه السلام درکنار فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام ، از عالی ترین برنامه های تربیتی برخوردار بود. در مورد عامل محیط نیز، عباس در محیطی رشد یافت که فرزندان حضرت زهرا علیهاالسلام به وجود آورنده آن بودند؛ محیطی که سراسر نور و صفا و اسلام ناب بود و در آن محیط، جز اخلاق نیک اسلامی و شیوه های ارج مند و ارزش های والای انسانی، چیز دیگری مطرح نبود.
پدر فضیلت ه
درباره علت نامیدن عباس علیه السلام به ابوالفضل، دو قول آمده است: عده ای گفته اند ایشان را بدان سبب ک
ه پسری به نام فضل داشته، ابوالفضل نامیده اند؛ ولی نظر صحیح تر آن است که چون سراسر زندگی درخشان آن حضرت، پر از فضل و فضیلت بود، او را بدین نام خواندند؛ زیرا ابوالفضل یعنی پدر فضیلت ها و ارزش ها.
ماه بنی هاشم
در میان عرب رسم بود که اگر کودکی زیبایی فوق العاده ای داشت و دارای قامتی بلند و چهره ای زیبا بود، او را با عنوان «قمر» یا همان «ماه» می خواندند، مثلاً عبدمناف جدّسوم پیامبر صلی الله علیه و آله را که چهره ای زیبا و نورانی داشت، قَمَر بَطْحاء (ماه سرزمین مکه) و عبداللّه پدر ارجمند پیامبر صلی الله علیه و آله را که سیمای نورانی و چشم گیر داشت، قَمَر حَرَم (ماه حَرَم) می خواندند. به حضرت عباس علیه السلام نیز که از زیبایی ویژه ای برخوردار بود و قامتی رشید هم چون سرو داشت، قَمَر بنی هاشم (ماه دودمان هاشم) می گفتند. نکته قابل توجه آن است که همه بنی هاشم مردمانی زیبا رو و خوش سیما بودند، ولی عباس چنان سیمای زیبایی داشت که چنین لقب و عنوانی را یافت.
آمد آن ماه که خوانند مَهِ انجمنشجلوه گر نور خدا از رُخ پرتوفکنشآیت صولت و مردانگی و شرم و وقارروشن از جلوه تابنده ز وَجْهِ حَسَنش
همراه حسن علیه السلام ؛ همراز حسین علیه السلام
با غروب غم انگیز حیات امیرالمؤمنین علیه السلام ، صبح صادق امامت امام حسن علیه السلام و سپس دوران امامت امام حسین علیه السلام آغاز شد. این فصل از زندگانی عباس علیه السلام که بیست سال به طول انجامید، دفتری از فضایل و صفات آسمانی وی بود. در این دوران، همگان او را فردی فروتن، یاری مهربان و سربازی دل سوز می دیدند.
پس از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ، عباس علیه السلام مشاوری امین و معاونی قابل اعتماد شناخته می شد و همیشه با امام حسین علیه السلام هم راز بود. این صفات چشم گیر با مرگ معاویه و روی کارآمدن یزید، جلوه ای دیگر یافت که سرانجام به کربلا و آن همه رشادت های اشک برانگیز عباس، این دلاور مرد بزرگ عرصه جهاد و شهادت انجامید.
علم و دانش ماه هاشمی
حضرت ابوالفضل علیه السلام که برخوردار از استعدادی شگرف و قابلیتی عظیم برای گرفتن معارف الهی بود، نزد استادی درس آموخت که منبع علم الهی، وارث علوم حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و نیز یگانه روزگار در نشر معارف ربانی و تعلیم اخلاق نیکو و احکام اسلام بود. بعد از امیرمؤمنان علیه السلام نیز به امام حسن و امام حسین علیه السلام که بنگریم، آنان را منبع علوم الهی و معلّمان الهی جامعه اسلامی در نشر معارف دین می یابیم، عبّاس بعد از پدر، لحظه ای از این دو برادر جدا نبود. ابوالفضل علیه السلام زورق نشین دریای علم این دو امام هُمام بوده و از بی کرانه معارف الهی آنانْ بسا دُرّهای شاه وار که برچیده بود.
دلاور نوجوان
در یکی از روزهای جنگ صفیّن، نوجوانی که به صورتش نقاب زده و هیبت و شجاعت از آن آشکار بود، وارد میدان مبارزه گشت و همآورد طلبید. کسی حاضر به مبارزه با او نشد تا این که یکی از شامیان که دلاوری های بسیار از خود نشان داده بود، به میدان آمد. وی نخست پسران خود را برای مبارزه فرستاد و هر هفت نفر آنان به دست نوجوان نقابدار شکست را پذیرا شدند و سپس خود او به مصاف رفته و سرنوشتی مشابه پسران یافت. سپاه حضرت علی علیه السلام نیز از این نوجوان رشید که احتمال بسیار می دادند به دلیل دلاوری شایانش از بنی هاشم باشد، در شگفت شدند، ولی به لحاظ نقابِ چهره موفق به شناخت او نشدند. وقتی کار نوجوان دلاور به پایان رسید و به محل استقرار خود برگشت، پدرش امیرمؤمنان علیه السلام او را فراخواند و نقاب از سیمایش برگرفت و همگان دیدند که آن نوجوانِ دلاور، کسی غیر از قمر بنی هاشم نیست❤️🕌🦋
السّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ؛ اَلسَّلامُ عَلَیک وَرَحْمَةُ اللّه وَبَرَکاتُهُ
کاشف الکرب تویی، خنده ارباب تویی
پدر خاک علی«ع» و پدر آب تویی
ولادت باسعادت قمر بنی هاشم خجسته باد
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
بسم الله النور و هو مدبرالامور
" اعیاد شعبانیه "
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سمرسمرعینی یابن فاطمه
درر درر عینی یابن فاطمه
شمس شمس عینی یابن فاطمه
قمرقمر عینی یابن فاطمه
اِقبَل سلامی یَابن الکِرامی
روحی اسیره ارحمنی
فقت جمالا تسموا خصالا
ارجوا وصالا اقبلنی
لبخند بزن آن گل زیبا گهر آمد
از عرش الهی چه مسیحا خبر آمد
در خانه زهرا و علی نور حسین و
بر باغ ولا از سوی رحمان ثمر آمد
در علقمه ی عشق پراکنده شده یاس
عطر قدم فاطمه و حضرت عباس
با دیدن مولا علم عشق به پا کرد
یعنی که برافراشته شد غیرت عباس
یا حَبیبنَا عباس عَطَّرتَ الاَنفاس
یاصاحِبَ الجُود نِبراسَ الاحساس
السلام ای معدن جود و کرم
السلام ای شوکت حِلُّ و حَرَم
السلام ای وارث خیر الانام
السلام ای نور رکن و والمقام
ای علی ابن حسین ابن علی
نام تو در بندگی شد منجلی
انفس و آفاق در پیش تو رام
ای امام ابن امام ابن امام
کعبه با ذکر تو شیدایی کند
با نفس هایت هم آوایی کند
زینت دین ، دین حق را ریشه ای
بنده ی عشقی و عاشق پیشه ای
یا امامناسجاد یاتاج الامجاد
یااریح الاطیاب یالقاء الاحباب
ای نغمه و سبزی بهاران
ای از تو صفای چشمه ساران
از سلسله ی ابو ترابی
وز نرگس تو شکفته باران
ای منجی بی بدیل انسان
ای محو رخت عالم امکان
بازا که دخیل بسته عالم
بر پنجره فولاد خراسان
مهدی یا مهدی هیا تعالی
مهدی یا مهدی یابن السلاله
مهدی یا مهدی صوت العداله
مهدی یا مهدی نرجو وصاله
حدیث روز ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ولادت امام سجاد
ای شمس ولایت! قمرت باد مبارک
ای بهر کرامت! گهرت باد مبارک
ای پنجم شعبان! سحرت باد مبارک
ای مادر ایران! پسرت باد مبارک
آیینـۀ حسن ازلــی زادهای امشب
در کعبۀ توحید، علی زادهای امشب
****
بنگر به سرِ دست، جمال ازلی را
چارم وصی احمد و نجل سه ولی را
خورشید فروزندۀ انوار جلی را
رخسار علیبنحسینبنعلی را
دیدار حسین دگرت باد مبارک
میلاد گرامی پسرت باد مبارک
این فرشنشینی است که خود عرش مقام است
این حمد و رکوع است و سجود است و قیام است
این قائمۀ دائمۀ هفت نظام است
این نجل سه مولا پدر هشت امام است
ما را نه همین در حرمش روی نیاز است
بر دامن او دست هـمه خلـق، دراز است
****
قرآن حسینبنعلی مصحف رویش
جان دو جهان بسته به یک تار ز مویش
خورشید برد سجده به خاک سرکویش
حق است اگر خضر چکد ز آب وضویش
انـوار خـدا مـوج زنـد در جلواتش
از خالق و از خلق درود و صلواتش
****
این یوسف زهرا پسر یوسف زهراست
در چرخ ولایت قمر یوسف زهراست
در بحر امامت گهر یوسف زهراست
در سلسله پیغامبر یوسف زهراست
در قافلـه مـولاست همـه قافلـهها را
در سلسله یار است همه سلسلهها را
****
در هر طپش قلب بوَد ذکر خدایش
پیوسته دعا منتظر حال دعایش
دلهای حسینی همگان صحن و سرایش
گلبوسۀ جبریل به خاکِ کفِ پایش
والله اگــر حکـم ز داور بستاند
داند که در از قلعۀ خیبر بستاند
****
فرزند شهادت، پدر صبر و شکیب است
مولای وجود است، نگویید غریب است
بیمار نخوانید، طبیب است، طبیب است
مانند علی نیز خطیب است، خطیب است
گفتار رسایش چو شنیدند صحابه
گفتند علی خوانَد در کوفه خطابه
ای بوسه زده خون خدا بر دهن تو
ای مثل نبی وحی الهی سخن تو
تو شمع و همه خلق جهان انجمن تو
یوسف شده دلباختۀ پیرهن تو
دریاست جگر تشنۀ اشک بصر تو
گردیده اجابت همه جا دور سر تو
****
یاس نبوی، لالۀ حمرا به تو نازد
نخل رطب و سینۀ صحرا به تو نازد
بر نیزه سر یوسف زهرا به تو نازد
هم فاطمه، هم زینب کبرا به تو نازد
در عیـن اسـارت بـه همه خلق امیری
خصم است اسیر تو که گفته تو اسیری
****
اوصاف تو بیرون بوَد از حد و شماره
هر لحظۀ تو در نظر ماست هزاره
از ماست اطاعت، ز تو یک لحظه اشاره
عالم همه بر جود تو دارند نظاره
زنجیر به فرمان تو پیچید به دستت
بالله قسـم نـام اسیـر است شکستت
****
بیاذن تو بر تو نرسد سنگ لب بام
گر حکم کنی شام شود تیرهتر از شام
در سلسله صدسلسله با یک نگهت رام
معراج چهل روزۀ تو برتر از اوهام
پیغامبــر خـــون امــام شهــدایی
هر سو که کنی روی در آغوش خدایی
****
ای ملک خداوند تعالی حرم تو
ای عالم هستی همه ظرف کرم تو
جان یافته عیسای مسیحا ز دم تو
خوبان دو عالم همه خاک قدم تو
«میثم» که بوَد دست گداییش به سویت
آیینــۀ دل شستـه بـه خـاک سر کویت
غلامرضاسازگار
16.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مجله_تصویری_تبیین_شماره_۶۱
بخش اول/ جنگی که بود، جنگی که هست
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
27.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مجله_تصویری_تبیین_شماره_۶۱
بخش دوم/ اقتصاد روی ریل پیشرفت
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
19.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#مجله_تصویری_تبیین_شماره_۶۱
بخش سوم/ انقلاب زنده است
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
😍هدیه ویژه به اعضای کانال قاریان افضل ایران
🔻 قبر کورش کجاست؟
آیا قبر کورش در پاسارگاد است؟
🎙دکتر سید علی حسنی
#
افضل الدین محمد بن حسین بن محمد خوزه مرقی کاشانی, حکیم بزرگ اسلام و ایران در نیمه دوم قرن ششم و آغاز قرن هفتم است که با رساله های فارسی خویش در منطق و فلسفه شناخته شده است. آنچه در نوشته های وی مشهود است حاکی از نظریات بدیع در سبک نگارش و همچنین آرا فلسفی منحصر به فرد وی است که وی را از دیگر فلاسفه و عرفا متمایز می کند. آرا وی تا به آنجا حکایت از ذهن خلاق او می کند که صدرالمتالهین شیرازی فیلسوف بزرگ جهان اسلام از آرا کاشانی خصوصا از رساله جاودان نامه اش بسیار تاثیر پذیرفته است. این اثر پذیری تا به جایی است که رساله اکسیرالعارفین خویش را که در مرحله بعد از نوشتن اسفار آغاز نموده با الهام از جاودان نامه به رشته تحریر در آورده است. ساختار اکسیر العارفین تا حد بسیار زیادی از جاودان نامه گرفته شده است و مطالب اکسیر العارفین نیز تحت تاثیر شدید جاودان نامه است. جاودان نامه رساله ای فلسفی- عرفانی است که حاوی مطالب ارزنده ای در حوزه شناخت جهان دنیوی و اخروی و همچنین شناخت انسان و نفس وی است اهمیت این رساله نزد صدرالمتالهین به گونه ای است که در ترجمه فقراتی از جاودان نامه که در اکسیر العارفین آمده است کمتر شاهد تغییر در اصل مباحث آن است
حدیث روز ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد سید الساجدین حضرت امام سجاد علیه السلام بر همگی مبارک
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با احترام ضمن تبریک میلاد امام حسین، حضرت عباس و امام سجاد علیهم السلام، برگزیدگان مسابقه فجر ۴۴ به شرح زیر اعلام می گردد.
۱- محمد مغانلو
۲- فاطمه دهقانی
۳- یاشار عباسی
۴- آوین رستمی راد
۵- زهرا طالب پور
۶- آوا صفری
۷- امیرعلی مرادی
۸- نفیسه ناروقه
۹- مریم خسروبگی
۱۰- علی طالب پور
۱۱- یاسین مغانلو
۱۲- محدثه مرادی
۱۳- امیرمهدی ناروقه
۱۴- رستا سازگار
۱۵- محمد امین رستمی راد
۱۶- زهرا مرادی
۱۷- حلما داورپناه
به هر یک از نامبردگان مبلغ ۱۰۰.۰۰۰ تومان به عنوان هدیه در عید نیمه شعبان تقدیم می گردد.
پرسش و پاسخ احکام شرایط نماز
#احکام #سوال_شرعی #تیمم #احتیاط #واجب #نماز #حکم
اسفند ماه ۱۴۰۱
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
زندهیاد حجت الاسلام حاج آقا یگانه مرقی.. امروز پنجم شعبان المعظم سالروز میلاد امام علی بن الحسین علیه السلام است. مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هزاران سال است که انسانها کوشیدهاند روش زندگی خود را بشناسند و مدیریت کنند و حتی دولتها تلاش میکنند بر روی روش زندگی مردمان خود تأثیر بگذارند. اما تعریف سبک زندگی و مفهوم سازی در مورد آن، نسبتاً جدید است. روش زندگی از آن جهت اهمیت مییابد که میتواند به طور مستقیم بر سلامت فرد و جامعه تأثیر بگذارد. از این جهت یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی نیز به سبک زندگی برمیگردد.
اگر از منظر معنویت نگاه شود هدف انسان رستگاری و نجاح است و رستگاری جز با اصلاح سبک زندگی میسر نخواهد بود. حتی اگر انسان به معنویت و رستگاری نیز اعتقادی نداشته باشد برای زندگی راحت و برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی باز هم پرداختن به سبک زندگی مهم است. سبک زندگی یعنی انتخاب روش و شیوه صحیح برای زندگی که ضمن تأمین خواستههای معنوی و مادی انسان، در نهایت زمینههای رضایت و خشنودی خداوند متعال را نیز فراهم آورد؛ و این مهم جز با انتخاب الگویی جامع و حامل فضائل و ارزشها در زندگی تحقق نخواهد پذیرفت. این الگوی متعالی در تاریخ پر شکوه اسلام موجود است، الگویی که به راستی راهبر و راهگشا بوده و همواره انسان را به سوی معیارها و ساختارهای وجودی خویش فرا میخواند.
یک مسلمان و یک فرد ایمانی باید ملاک و معیار را در میان متون و آموزههای دینی خود جست و جو کند. قرآن به صراحتِ تمام میفرماید: «هدف از خلقت و آفرینش جن و انس، بندگی است» پیامی که از این آیه دریافت میشود این است که هر چه انسان بیشتر خود را در مسیر بندگی قرار دهد، به هدف خلقت نزدیکتر شده است. لذا باید سبکی از زندگی را انتخاب کند، که بندگی خدا در آن اولویت داشته باشد. و چنین سبکی را فقط و فقط در زندگی ائمه اطهار میتوان یافت که الگو و تجسم بندگی در آن امام سجاد علیه السلام است. از این رو و برای آشنایی با سبک زندگیای که امام سجاد (ع) در بیانات، دعاها و عملکرد خود به عنوان نقشه راهی پیش روی بشریت قرار دادند
در اینخصوص گفتگو با حجت الاسلام یگانه مرقی تقدیم می شود
حضرت سجاد... امام و حجت خدا برترین و بهترین راهنما و چراغ راه هدایت انسانها برای رسیدن به زندگی مطلوب است، زندگی مطلوبی که خواسته و تمنای تمام بشریت در سراسر عالم است.
وی با بیان اینکه امام سجاد (ع) در شرایط خاصی زندگی میکرد، ابراز کرد: شرایط سیاسی عصر امام سجاد (ع) ایجاب نمیکرد که ایشان به صورت مستقیم در مدیریت، هدایت و تربیت جامعه ورود پیدا کند. در چنین شرایطی امام تنها میتوانست مفاهیم ارزشی و رفتارهای فضیلتمدارانه را در قالب دعا، عملکردها و سبک زندگی خود به مردم آموزش دهد. پس از شهادت پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا (ع) جو خفقانزده و دشواری در جامعه حاکم شده بود، امام سجاد (ع) در این شرایط سخت میبایست حماسه عاشورا را به بهترین شکل به گوش غفلتزدگان برساند. از این جهت ایشان در عمر شریفشان در دو جبهه متفاوت با دشمن مبارزه کردند. جبهه اول نشان دادن مظلومیت سیدالشهدا و معرفی خط سرخ شهادت برای همیشه تاریخ بود که امام با ابزارها و بهرهبرداریهای سیاسی مختلف از شرایط و فرصتهایی که تاریخ در اختیارشان قرار میداد به این مهم رسیدند. و جبهه دوم بخش هدایت و تربیت فکری و رفتاری مردم بود. امام سجاد (ع) در راستای پرداختن به این بخش دو رابطه منطقی را در دعاهای خود معرفی کردند.
حاج اقایگانه یادآور شد: بر اساس آموزههای امام سجاد (ع)، انسان نیازمند به دو رابطه ملکوتی است؛ اولین ارتباط، ارتباط ملکوتی انسان با خدا است، این ارتباط برنامه و نقشه راه انسان برای آینده را معین و تنظیم میکند و انسانها از رهگذر این ارتباط است که میتوانند برنامهریزی صحیحی برای آینده زندگی خود داشته باشند. دومین ارتباط ملکوتی که بخشی از نیازهای انسانها را تأمین میکند، ارتباط مردم با مردم است. این بخش از ارتباط با عنوان سبک زندگی نیز شناخته میشود. ارتباط مردم با مردم یا همان سبک زندگی صحیح در دعاهای امام سجاد (ع) به دو قسمت شخصی و اجتماعی تقسیم میشود. ارتباطات شخصی انسان مربوط به خود او است و اینکه چگونه رذائل اخلاقی مانند بخل، حسادت، کبر، کینه، عجب و مانند آن را در وجود خود سرکوب کند و در مقابل چگونه کرامت، احسان، ایثارگری و محاسن اخلاقی را جایگزین آنها کند. بخش دوم ارتباطات انسانی که به ارتباط انسان با سایر انسانها برمیگردد و در حقیقت ارتباطات اجتماعی انسان را تنظیم و تصحیح میکند.
وی افزود: دینی که نتواند ارتباطات اجتماعی مردم را سامان دهد، از رساندن انسانها به اهداف بلند نیز عاجز است. از این جهت امام سجاد (ع) نیز به عنوان معمار تنظیم روابط مردم با یکدیگر، ابعاد رفتاری مختلف را در دعاها و بیانات خود گوشزد و رفتارهای فضیلتمدار را برای مردم بازگو میکنند. امام سجاد (ع) در بیانی میفرمایند: «ای انسانها حواستان هست که شما بیهوده خلق نشدید، زندگی این دنیا برای شما پلی است برای رسیدن به زندگی جاودانه و ماندگاری همیشگی».
حجت الاسلام و المسلمین یگانه مرقی مطرح کرد: امام سجاد (ع) در گام اول دنیا را آنچنان که هست و حقیقت دارد به مردم معرفی میکند. به مردم گوشزد میکند که این دنیا میتواند پلی برای رسیدن به آرامش ابدی و بهشت برین باشد و در اثر غفلت میتواند چراگاه و مرتعی برای شیطان باشد. از این رو در دعاهای امام سجاد (ع) آمده است که میفرمایند: «عمرنی ما کان عمری بذله فی طاعتک، فذا کان عمری مرتعا للشیطان فاقبضنی الیک قبل ان یسبق مقتک الی او یستحکم غضبک علی»؛ خدایا مرا تا وقتی زنده بدار که عمرم در طاعت تو به کار رود و چون بخواهد عمرم چراگاه شیطان شود، جانم را بستان قبل از آنکه دشمنیت به من رو کند یا خشمت بر من مستحکم شود. این دعای امام سجاد (ع) در حقیقت معرفی دنیاست. اینکه دنیا دو رو دارد، هم میتواند در مسیر عبودیت، اطاعت و بندگی خدا هزینه شود هم میتواند در راستای منویات شیطان سپری شود. بنابراین گام اول از سبک زندگی این است که انسان بنگرد در کجای این معادله قرار گرفته است و عمرش را در چه مسیری سپری میکند.
شرایط سیاسی عصر امام سجاد (ع) ایجاب نمیکرد که ایشان به صورت مستقیم در مدیریت، هدایت و تربیت جامعه ورود پیدا کند. در چنین شرایطی امام تنها میتوانست مفاهیم ارزشی و رفتارهای فضیلتمدارانه را در قالب دعا، عملکردها و سبک زندگی خود به مردم آموزش دهد
ایشان عبادت و بندگی را شاه کلید سبک زندگی معرفی کرد و گفت: امام سجاد (ع) شاه کلیدهایی را در این خصوص به انسانها ارائه میکند، یکی از این شاه کلیدها بحث عبادت و بندگی است. امام (ع) با عملکرد خود نشان دادند که انسان تا چه حد و مرزی میتواند بندگی کند. از ممتازترین و بارزترین ویژگیهای امام سجاد (ع) همین ویژگی عبودیت و بندگی آن حضرت به درگاه خداوند متعال است. وقتی امام سجاد (ع) در پیشگاه الهی به نماز میایستاد، آنقدر خشیت خداوند در قلب ایشان تأثیر میگذاشت که اعضای بدن حضرت به لرزه درمیآمد. در روایتی
نقل شده است: کان علی بن الحسین اذا فرغ من وضوء الصلاه و صار بین وضوئه و صلاته اخذته رعده نفضه فقیل فی ذلک فقال ویحکم اتدرون الی من اقوم و من ارید اناجی؛ همواره پس از وضو گرفتن و قبل از اقامه نماز علی بن حسین (ع) را لرزهای فرا میگرفت، از ایشان درباره این حالت سوال شد امام (ع) فرمودند وای بر شما آیا میدانید که به درگاه چه کسی میایستم و با چه کسی میخواهم مناجات کنم؟ عبودیت و بندگی امام سجاد (ع) از مهمترین ویژگیهایی است که بیانگر رابطه امام با خدا و درسی برای مردم است. اینکه هر انسانی باید به قدر توان خود سعی در ایجاد و حفظ این ارتباط داشته باشد.
وی افزود: از دیگر شاخصههای مهم و سبک زندگی امام سجاد (ع) معرفی و ارائه الگوی عملی در حیطه عمل به مکارم اخلاق و رفتارهای فضیلتمدارانه است. آن حضرت در گذشت، مبارزه با کینه، ستیز با ظلم و ظالم، بخشش، رحمت و امدادرسانی به مستمندان سرآمد، پیشتاز و الگوی همه انسانها است و همه این مسائل را در قالب دعا برای مردم معرفی و تبیین میکند. اینکه انسان به این باور برسد که تنها او بنده خدا نیست و خداوند متعال بندگان دیگری غیر از او نیز داد و انسان مؤمن باید خدمتگزار بندگان خدا باشد. امام سجاد (ع) همواره به این مهم توجه دادند و سفارش کردند که هر کس دست افتادهای را بگیرد پروردگار عالم در روز قیامت دست او را میگیرد
رأفت نسبت به مستمندان شیوه زندگی امام سجاد (ع) بود
حجت الاسلام و المسلمین یگانه با بیان اینکه رأفت نسبت به مستمندان شیوه زندگی امام سجاد (ع) بود، عنوان کرد: امام سجاد (ع) خود اولین کسی بودند که به این فضیلت اخلاقی عمل میکردند. ابوحمزه ثمالی از شاگردان خاص امام سجاد (ع) در احوالات حضرت نقل میکند که امام در تاریکی شب نان و خرما و مایحتاجی که در اختیار داشت را درون کیسهای میگذاشتند، بر دوش گذاشته و به صورت ناشناس در خرابههای مدینه بین افرادی که شناسایی کرده بودند تقسیم میکردند. ابوحمزه میگوید به امام عرض کردم آقا سنی از شما گذشته و این کار برای شما سخت است امام فرمودند: «اکثر من صدقه السر فانها تطفی عضب الرب جل جلاله»، صدقه پنهانی زیاد بده زیرا که صدقه پنهانی خشم خداوند جل جلاله را فرو مینشاند. روایت دیگری نیز از رفتارهای امام سجاد (ع) گزارش شده است که وقتی امام به شهادت رسیدند کم کم بعضی از فقرای شهر به دنبال آن آقایی میگشتند که هر شب به آنها سر میزد و سفرهشان را رنگین میکرد و پس از مدتی دانستند که آن آقای مهربان وجود مقدس امام سجاد (ع) بوده است. بنابراین بخشش و رأفت نسبت به مستمندان نیز بخش دیگری از سبک زندگی اسلامی است که امام سجاد (ع) در عمل و گفتار به آن توجه داده و خود اولین عمل کننده به آن بودند.
استاد یگانه صبر و شکیبایی را یکی از ارکان مهم سبک زندگی در سیره عملی امام سجاد (ع) دانست و گفت: نکته دیگری که در دعاهای امام سجاد (ع) بسیار به آن تاکید شده و یکی از ارکان مهم در سبک زندگی اسلامی محسوب میشود، بحث صبوری و بردباری است. امام (ع) اینگونه از خداوند درخواست میکند: «خداوندا شکیبایی شاکرانت را از تو درخواست میکنم». صبوری و شکیبایی بر دو نوع است؛ گاهی انسان در زندگی مجبور به شکیبایی است و نمیتواند صبر نکند مانند کسی که در ترافیک سنگین قرار گرفته و چارهای جز صبر کردن ندارد. اما گاهی مواردی پیش میآید که انسان میتواند صبور و شکیبا نباشد و با جزع و فزع منفعتی را حتی به قیمت از دست رفتن آبروی دیگری یا مصلحتی بزرگتر برای خود کسب کند، در چنین موقعیتی است که صبر و شکیبایی ارزش و اهمیت پیدا میکند.
وی ادامه داد: بیقراری و بی صبری انسان در بعضی از اتفاقات باعث به هم خوردن آشیانه یا از هم پاشیدن یک زندگی میشود، برای مثال زن و مرد اگر در زندگی شکیبایی و صبوری نکنند و آستانه تحمل خود را بالا نبرند کانون گرم خانواده را به خطر انداخته و آشیانه کودکان خود را نابود میکنند. در این مواقع است که صبر قیمت پیدا میکند و این همان معنای صبر شاکرین است که امام سجاد (ع) از خداوند متعال آن را درخواست میکند. صبر شاکرین به معنای صبر آگاهانه است و صبر در موقعیتی که انسان میتواند صبور نباشد. قرآن کریم نیز به این مطلب اشاره میکند و میفرماید: «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب»، البته خداوند به صابران به حد کامل و بدون حساب پاداش خواهد داد.
وی افزود: امام سجاد (ع) مردم را به اینگونه از صبر دعوت میکند، اگر صبری که برخواسته از عقلانیت است در وجود انسانها ایجاد شده و جزئی از سبک زندگی آنها شود این همه ناکامی در جامعه رخ نمیدهد، زد و خوردها، قتل و غارتها، دروغها و گسستهای اجتماعی در جامعه در اثر بی صبری و کم تحملی است. بنابراین صبوری و شکیبایی آگاهانه و شاکرانه از مهمترین و راهبردیترین مسائل سبک زندگی است. امروز بسیاری از زندگیها به دلیل بی صبری و بی قراری یکی از دو عضو اصلی خانواده یعنی پدر و مادر به آتش کشیده میشود و فرجام آن چیزی جز طلاق و جدایی و رهاشدگی فرزندان نمیشود.
دعا؛ مبین روش سبک زندگی در کلام امام سجاد (ع)
حجت الاسلام و المسلمین یگانه نمرقی با اشاره به مفهوم ایثارگری در دعاهای امام سجاد (ع)، اظهار داشت: از مباحث دیگری که در موضوع سبک زندگی مورد توجه امام سجاد (ع) بوده و در دعاهای آن حضرت به کرار به آن سفارش و تاکید شده است، بحث ایثارگری است. ایثارگری به این معنا است که انسان از آنچه متعلق به خودش است برای رفاه و آسایش بندگان خدا بگذرد. امام سجاد (ع) در این باره میفرمایند: «خدایا آنچنان سینه مرا فراخ بدار که از رفتارهای مردم ناراحت و عصبانی نشوم، خدایا کاری کن خشمم را به راحتی فرو ببرم تا بتوانم بر خودم مسلط شوم» این صورت ایدهآلی که امام در دعای زیبای خود به تصویر میکشند همان معنای ایثارگری است. اینکه کسی حقی را داشته باشد و بتواند در موضع قدرت و قوت حق خود را بستاند اما برای رضای خدا و برای اینکه به مردم آرامش بدهد از حق خود بگذرد. به همین جهت است که امام در بیان دیگری میفرمایند: «شجاعترین مردم آن کسی است که بر هوای نفس خود غالب شود».
ایشان یادآور شد: اینکه ایثار به معنای گذشتن از حق شخصی برای آرامش دیگران است نباید این شائبه را در اذهان ایجاد کند که مردم باید به ظالم اجازه ظلم کردن بدهند. مس