.
آیا ناترازی انرژی، اسم رمز آشوب جدید است؟!
کدام جریان رسانهای، این ادبیات را بر ذهن جامعه حاکم کرد و از این ادبیات، چه هدفی دارد؟
.
دانستنیها:
🔶🔹میل بدن به تلخی و تندی و شوری
🔹و شیرینی و خاک خوری و علل یابی
🔹بر مبنای طب سنتی
❗️میل شما به چیست
🔻کسانی که میل به تلخی وتندی دارند یک سردی در بدنشان وجود دارد.🌶 و
🔻کسانی که خیلی میل به شوری دارند: علت غلبه سودا یا سودای مغز است (استرس،اضطراب،افسردگی)یا سودای معده (اشتهای کم ومکرر،ریزه خواری) نشانه ی سودای معده است.
🔻کسانی که میل به ترشی دارند : علت غلبه صفرا است معمولا از شیرینی هم بدشان می آید .
🔻کسانی که به شدت میل به شیرینی دارند :کم خونی شدید دارند.
🔻کسانی که میل به گچ،خاک،برنج خام، یخ،کشک دارند: علت کم خونی شدید است که حتما باید رفع شود.
▹ · – · – · – · – · – · – · – · – · ◃
࣪. ֙ ℓιиκ: @radiotext ٖ⃖⃗👀ᥐʾ
آجیل بخوریم ولی به اندازه !
آجیل از خوردنی های سالم عید است به شرطی که میزانش رعایت شود، روزی 20 الی 30 گرم آجیل اندازه یک نعلبکی برای بدن مفید است !
▹ · – · – · – · – · – · – · – · – · ◃ᥐʾ
محور غربی-عبری ... یا محور شرارات چه اهدافی را در سر دارد؟
❇️رهبر معظم انقلاب در دیدار با آقای نبیه بری فرمودند: شرایط کنونی منطقه به گونه ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است هم برای جبهه حق.
ایشان اولین فردی بودند که این نبرد را جنگ موجودیتی دانسته و هدف نهایی آن را مشخص کردند. در واقع این جملات یعنی در این جنگ هیچ آتش بسی معنا ندارد شاید در یک جبهه دشمن کمی آرام شود اما قطعا از سویی دیگر آتشی روشن خواهد کرد. پس ما نیز باید در محاسباتمان مساله را مدنظر قرار دهیم و به دنبال آتش بس برای بازیابی خود نباشیم. این جنگ آتش بس ندارد.
#سیاسی
قابل توجه
اما صحنه نبرد
اساسا محور شرارت تصمیم گرفت راهبرد هزار چاقو را تغییر دهد و به جای نبرد سایه ها به نبرد مستقیم با محور مقاومت روی آرورد. آنها فهمیده اند محور مقاومت یک هدف نهایی دارد و آن اخراج آمریکا از منطقه و نابودی رژیم صهیونیستی و در نهایت نابودی طرح جاورمیانه جدید است و سکوت چند ساله حماس و حزب الله و دیگر اضلاع محور به معنای عقب نشینی از این ایده نیست بلکه آماده سازی برای حمله ای سنگین تر است.پس او نیز تصمیم گرفت این جنگ را تا پایان ادامه دهد برای همین نتانیاهو اسم نبرد را از شمشیرهای آهنین به جنگ رستاخیز تغییر داد.در یک کلام دشمن به دنبال تغییر چهره منطقه و اجرای طرح خاورمیانه جدید است.
💠آنها معتقدند هر منطقه ای را که مربوط به مقاومت است باید نابود کنند. پس با همین رویکرد ابتدا به سراغ غزه رفتند و سعی دارند محیط غزه را از مقاومت خالی کنند.
💠 سپس به حزب الله حمله کردند و با زدن مربع قدرت آن یعنی فواد شکر(مسئول نظامی حزب الله) ابراهیم عقیل(فرمانده تیپ رضوان) انفجار پیجرها(حذف فرماندهان میدانی) و در نهایت سید حسن نصرالله، حزب الله را از میدان نبرد حذف کنند.
💠 بعد به سراغ سوریه و حذف بشار اسد رفتند. آنجا در یک جنگ ترکیبی که پایه اصلی آن جنگ شناختی-ادراکی بود سوریه را از محور مقامت جدا کردند. اکنون از مصاحبه های نتانیاهو مشخص است که در سه ضلع دیگر نیز قصد عملیات دارند.
💠در یمن ورود ناوهای آمریکایی و در کنار حمله جنگنده های صهیونیستی با کمک طرفدارن امارات و عربستان سعی در تغییر صحنه دارند.
💠در عراق با استفاده از ابزار سیاسی سعی در محدود کردن حشدالشعبی دارند تا بتوانند هسته های تروریست ها را در آنجا دوباره فعال و با ایده اقلیم سنی طرح تجزیه عراق را کلید بزنند.
💠در کشور مصر نیز به دنبال شرایطی مشابه سوریه هستند در واقع دشمن نمی تواند بر ذهنیت ملت های منطقه غالب شود او شاید بتواند با دولت ها کمپ دیوید را امضا کند اما ملت ها این موضوع را نمی پذیرند.پس می خواهد کشورها را درگیر آشوب کنند و از فضای آشوب استفاده و تمام توان آنها را امحا کند مانند سوریه و مساله فلسطین را از صدر خبر حذف و در کنار فضای آشوب طرح خود را عملیاتی کند و عملا هر فضای تهدید علیه خودش را از بین ببرد.
💠در ایران شدیدا به دنبال جنگ ترکیبی حول محورهای معیشت،آزادی های اجتماعی،دوقطبی های کاذب و حوزه زنان هستند.آنها در ایران روی منافقین،سلطنت طلبان، گروهک های تروریستی و نفوذی ها برای نیل به اهداف خود حساب ویژه ای باز کرده اند. برخی موضوعات مانند قطعی برق و گاز ،تعطیلی صنایع،ادارات و مدارس نیز به این برنامه دشمن کمک می کند. شاید برای خیلی سوال باشد جرقه آشوب کجا و چگونه است؟ اما سوال مهم تر این است چطور می شود برخی محورهای آشوب را قبل از شکل گیری حذف کرد؟ برای مثال مدیریت انرژی و جلوگیری از تعطلی کشور، غلبه بر فضای رسانه ای و جنگ شناختی، برخورد با بر هم زنندگان امنیت روانی جامعه در کنار راهکارهای آنی برای کمک به معیشت مردم می تواند بسیاری از محورهای آشوب را قبل از شکل گیری از بین ببرد.
اما باید ماشین جنایت و توهمات محور شرارت در منطقه، درگیر و متوقف و دستگاه محاسبات او اصلاح شود و این محور فقط رژیم صهیونیستی و آمریکا نیست، بلکه همه منافع و همپیمانان این محور شرارت در منطقه نیز می باشد. #سیاسی
پیامبر اکرم (ص) :
بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش، آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.
(بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵)
#کلیپ
#مقام_معظم_رهبری
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🔺قدرت نظام بایستی جلوی فحشا و فساد را بگیرد.
با شیـوع منکرات، با تظاهـر به منکرات باید مقابلـه کرد❗️
اسـلام مرتکب منکر را نصیحـت میکند، هدایت میکند، امّا حـدّ هم براۍ او میگـذارد! با صـرف زبان، با صـرف توصیـه، نمیشـود کاری کرد.
#عفاف_و_حجاب
#جامعه_ایمن
📣
🌹مسابقه ولادت حضرت زهرا (س)🌹
#جوایز 👌 مسابقه برای شماست😉!!!
به آگاهی می رساند به مناسبت میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا (س) دبیرخانه شورای امر به معروف ونهی از منکر در نظر دارد یک مسابقه با تعداد ۲۰ سوال به صورت تستی برگزار نماید.
نکته 📣
۱_ برای شرکت در مسابقه وارد لینک زیر شوید 👇
https://digiform.ir/wa9ab1d75
۲_ این سامانه به صورت هوشمند می باشد و با وارد کردن مشخصات ( نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد، و استان محل سکونت) وارد مسابقه می گردد.
۳_ تعداد سوالات ۲۰ مورد و ۴ گزینه ای می باشد.
۴_ گفتنی است شما فقط یک بار اجازه ورود به سامانه رو دارید.
۵_ بعد از اتمام مسابقه تعداد سوالات صحیح و اشتباه نمایش داده می شود و کد رهگیری شما برای شرکت در قرعه کشی و دریافت جوایز صادر می گردد.
شما تا ساعت ۱۸ مورخه ۱۴۰۳/۱۰/۰۳ فرصت دارید در این مسابقه شرکت و یکی از برنده های خوش شانس ما باشید 👌😉😉🌹
مسابقه ویژه کانال مسیر رستگاری
#مادر #مادرزن #مادرشوهر #همسر #زن #مامان #روزمادر #روزهمسر #روزمادرمبارک #روزهمسرمبارک #فاطمه #فاطمه(س) #تولدفاطمه(س)
#امربه_معروف_ونهی_از_منکر
#حضرت_علی_علیه_السلام
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
برای شرکت در مسابقه ما رو به دوستان خود معرفی کنید👇👇
🌹امر به معروف و نهی از منکر 🌹
❥🌺━┅┄┄
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فراخوان جشنواره گوهر فاطمی
#جشنواره #گوهر_فاطمی #فراخوان
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
آیه 125🌹 ازسوره انعام🌹
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ كَذلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ
خداوند هركه را بخواهد هدايت كند، سينهاش را براى (پذيرش) اسلام مىگشايد و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلتهاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينهاش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مىدهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مىرود. خداوند اين چنين پليدى (كفر) را بر كسانى كه ايمان نمىآورند قرار مىدهد.
آیه 125🌹 ازسوره انعام🌹
فَمَنْ= پس هرکس را که
يُرِدِ=بخواهد
اللَّهُ=الله
أَنْ يَهْدِيَهُ=که هدایتش کند
يَشْرَحْ=می گشاید
صَدْرَهُ=سینه ی اورا
لِلْإِسْلامِ =برای[ پذیرش ]اسلام
وَ مَنْ=وهرکس را که
يُرِدْ =بخواهد
أَنْ=که
يُضِلَّهُ=گمراهش کند
يَجْعَلْ=می گرداند
صَدْرَهُ=سینه ی اورا
ضَيِّقاً=تنگ
حَرَجاً=فشرده وسخت
كَأَنَّما=گویی که
يَصَّعَّدُ =بالا می رود
فِي=در
السَّماءِ=آسمان
كَذلِكَ=بدین سان
يَجْعَلُ=قرار می دهد
اللَّهُ=الله
الرِّجْسَ=پلیدی را
عَلَى =بر
الَّذِينَ =کسانی که
لا يُؤْمِنُونَ =ايمان نمی آورند
قاریان افضل ایران https://eitaa.com/alemafzal
هدایت شده از اسلام سیاسی | مومنی
👈اگه دنبال آموزشهای #سواد_رسانه و #جنگ_رسانهای میگردی!
👈اگه دنبال شناخت بیشتر #یهود و #صهیونیسم هستی!
👈اگه میخوای به #تحلیل های به روز در زمینه #فیلم و #بازی و #انیمیشن دست پیدا کنی!
👈اگه فکر میکنی توی #جنگ_سایبری دشمن، نیاز هست بیشتر #آموزش ببینی!
👇توی کانال مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد عضو شو:
http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی
⭕️ لبخندستان.
💠 از همسران آقای قرائتی تا چک زدن خدا به امام زمان قلابی 😂
#
🍃🌸🌿🌸🍃🌸🌿🌸
💰💵هرگز فکر نکنید با داشتن پول زیاد شما ثروتمند خواهید بود.
در دنیای امروزی ثروت فراتر از پول است.
ناپلون هیل در کتاب کلید طلایی 15 نوع ثروت را معرفی می کند که داشتن آنها ما را ثروتمند میکند:
1- نگرش مثبت
2- ارتباط موثر
3- ادب
4- یادگیری مادام العمر
5- انضباط شخصی
6- تندرستی واقعی
7- آرامش خاطر
8- خلاقیت
9- عشق ورزیدن به کار
10- داشتن برنامه و هدف
11- داشتن قلب و زبان شاکر
12- درک دیگران
13- استفاده موثر از زمان
14- بخشندگی
15- اعتماد به نفس
🔸آیت الله حائری شیرازی🔸
حتما_بخونید🌸👇
💠مرد باید سختی های کار همسرش در خانه را ببیند؛
باید خودش را جای او بگذارد؛
علی علیه السلام می فرماید:
فَإنَّ الْمَرْأةَ رَیحَانَةٌ ، لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة؛
زن که خدمتکار نیست، زن گل است؛
مرد وقتی در خانه کار بکند، مثل جهاد است؛
کمک زنش ظرف بشوید، خیاطی کند، بچه داری کند، جارو کند؛
تمام اینها، عمل به وظایف شرعی است.
🌸🌺🌸🌺❤️
.
قاریان افضل ایران
حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س)، یکی از برجستهترین شخصیتهای اسلامی و نمونهای از پاکی، تقوا، و ایثار در تاریخ اسلام است. ایشان در سال پنجم بعثت (برخی منابع میگویند سال دوم بعثت) در مکه به دنیا آمدند و پس از هجرت به مدینه، نقش مهمی در حمایت از پیامبر اسلام و ترویج دین ایفا کردند.
زندگینامه کوتاه:
کودکی: حضرت فاطمه در مکه و در خانهای پر از ایمان و تقوا رشد یافت. ایشان در دوران کودکی، شاهد آزار و اذیت مشرکان نسبت به پیامبر (ص) بودند و با وجود سن کم، در تسلی پدرشان بسیار کوشا بودند.
ازدواج: ایشان در حدود 9 سالگی (بر اساس برخی منابع 18 سالگی) به عقد حضرت علی (ع)، پسرعموی پیامبر، درآمدند. زندگی ساده و پر از معنویت ایشان الگویی برای خانوادههای مسلمان است.
فرزندان: ایشان مادر چهار فرزند بودند: امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، و حضرت ام کلثوم (س).
نقش در اسلام: حضرت فاطمه زهرا (س) علاوه بر ایفای نقش همسری و مادری، در حمایت از حق و عدالت نیز بسیار فعال بودند. پس از رحلت پیامبر (ص)، ایشان از مدافعان ولایت حضرت علی (ع) و مخالفان انحراف در مسیر حکومت اسلامی بودند.
زندهیاد حجتالاسلام والمسلمین حاج آقا یگانه مرقی... شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها..
تین... زهرا «سلام الله علیها» را به یک استثناء تبدیل کرد و شبیه و نظیر تولد حضرت یحیی نمود، بشارت به رسول الله «صلی الله علیه وآله و سلم» در شب معراج به بارداری حضرت خدیجه به دختری بنام حضرت فاطمه «سلام الله علیها» است همانند بشارت به حضرت ذکریا به تولد حضرت یحیی است چرا که:
حضرت خدیجه در سنی به حضرت فاطمه سلام الله علیها باردار شد که بطور طبیعی امکان بارداری زنان در این سن امکان پذیر نیست چرا که بر پایه بعضی از گزارشات حضرت خدیجه در سن 60 سالگی بودند چرا که در کتاب شریف کافی، ج1 ص447 از امام باقر علیه السلام روایت شده است: «وُلِدَت فاطمةُ بنت محمد بعد مبعث رسول الله بخمس سنین وتوفیت ولها ثمان عشرة سنة و خمسة و سبعون یوماً»
این درحالی است اصولا زنان در این سن یائسه هستند و باردار نمی شوند و به همین دلیل بوده است که «عاصم بن وائل» در مسجدالحرام خطاب به رسول الله صلی الله علیه وآله می گفت: «ابتر» و مقطوع النسل(الطوسی، التبیان، دار احیاء التراث العربی، ج۱۰، ص۴۱۸.»
ولی می بینیم همانگونه که خداوند متعال به زکریای پیامبر و همسرش در سن کهنسالی بشارت بچه دار شدن فرزند پسر بنام حضرت یحیی داد که در آیه (39\40\41) سوره آل عمران آمده است:
«فَنادَتْهُ المَلائِکَةُ وَهُوَ قائِمٌ یُصَلّى فِى المِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکَ بِیَحْیى مُصَدِّقاً بِکَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَسَیِّداً وَحَصُوراً وَنَبِیّاً مِنَ الصّالِحِینَ * قالَ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لِى غُلامٌ وَقَدْ بَلَغَنِىَ الکِبَرُ وَامْرَأَتِی عاقِرٌ قالَ کَذلِکَ اللَّهُ یَفْعَلُ ما یَشاءُ* قالَ رَبِّ اجْعَلْ لِی آیَةً قالَ آیَتُکَ أَلّا تُکَلِّمَ النّاسَ ثَلاثَةَ أَیّامٍ إِلّا رَمْزاً وَاذکُرْ رَبَّکَ کَثِیرا وَسَبِّحْ بِالعَشِىِّ وَالإِبْکارِ؛
سپس فرشتگان زکریا را که در محراب عبادت به نماز ایستاده بود، ندا کردند که خداوند تو را به ولادت یحیى مژده مى دهد، چه اینکه او نبوت عیسى را تصدیق مى کند و خود فردى پیشوا و پارسا و پیامبرى از شایستگان است، عرضه داشت: پروردگارا، چگونه من صاحب فرزندى شوم در صورتى که پیر و سالخورده گشته ام و همسرم نیز نازاست: گفت: چنین است کار خدا، هر عملى را بخواهد انجام مىدهد. عرض کرد: پروردگارا، برایم نشانه اى مقرر فرما، فرمود: نشانه ات این است که مدت سه روز با مردم جز به اشاره سخن نگویى، و پروردگار خویش را صبح و شام بسیار ذکر و تسبیح بنما.»
حضرت خدیجه نیز صاحب چنین کرامتی شد و در سن 60 سالگی نه تنها به حضرت زهرا سلام الله علیها باردار شد، بلکه همانند حضرت یحیی پیش از تولد حضرت فاطمه(س)، خداوند در معراج بشارت تولد ایشان را به نبی خاتم داده و فرموده بود: «یَا مُحَمَّد! إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی یُبَشِّرُکَ بِفَاطِمَةَ مِنْ خَدِیجَةَ بِنْتِ خُوَیْلِدٍ...»؛ ای پیامبر! خداوند [ولادت] فاطمه را از خدیجه دختر خویلد به تو بشارت میدهد. (بحارالانوار ، ج8، ص151)
***
2- «دوره بارداری استثنایی حضرت خدیجه سلام الله علیها»
دومین ویژگی استثنایی میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها دوره بارداری حضرت خدیجه به آن حضرت است که جز با کرامت نمی توان این دوره را تفسیر نمود، به این معنا همانگونه که دوره نوزادی حضرت مسیح سلام الله علیه یک امر استثنایی همراه با کرامت بود که در گهواره لب به سخن گشوده و می فرمود: «قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا «آیه 30سوره مریم»(عيسى به سخن آمد و) گفت: منم بندهى خدا، او به من كتاب (آسمانى) داده و مرا پيامبر قرار داده است»
حضرت زهرا «سلام الله علیها» نیز در حالی که در رحم مادرش حضرت خدیجه بود صاحب چنین کرامتی بود چرا که در ضمن حديثى طولانى از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه فرمود:
«روزى رسول خدا وارد منزل شد و شنيد كه خديجه با كسى صحبت مى كند، به او فرمود: اى خديجه، چه كسى با تو صحبت مى كرد؟ گفت: كودكى كه در شكم دارم با من سخن مى گويد و با من انس مى گيرد، فرمود: اين جبرئيل است كه به من بشارت مى دهد كه او دختر است، آفريده اى پاك و خوش قدم و با يمن و بركت است، بزودى خداوند متعال نسل مرا از او و از نسل او امامان را در بين امت قرار خواهد داد»«بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 16، ص 80.»
و همچنین شيخ عزالدين عبدالسلام شافعى گويد: «هنگامى كه خديجه به فاطمه حامله شد، در شكم وى با او صحبت مى كرد، او اين جريان را از پيامبر خدا پنهان مى داشت، روزى حضرت بر او وارد شد و ديد بدون اينكه در خانه كسى باشد خديجه صحبت مى كند، پرسيد با چه كسى صحبت مى كردى؟ پاسخ داد با كودكى كه در شكم دارم، او با من صحبت مى كند، حضرت فرمود: اى خديجه تو را بشارت مى دهم، اين دخترى است كه خداوند او را مادر يازده جانشين من قرار داده است كه بعد از من و بعد از
پدرشان مى آيند.: . احقاق الحق، ج 10،ص 12».
***
3- «مصداق کوثر بون حضرت زهرا سلام الله علیها»
سومین خصوصیت استثنائی میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها آنست که پس از تولد آن حضرت سوره کوثر نا زل شده وحق تعالی لقب و نام «کوثر» به حضرت داده است، چراکه:
«کوثر» بر حسب لغت به معنای «خیر کثیر» است؛ یعنی موجودی که منشأ خیرات فراوان و منبع برکات بیشمار است. منتها مصداقاً به حقایق متعدّدی در تفاسیر اشاره شده است. از آن جمله: نبوّت، قرآن، شفاعت، علم، نهری در بهشت و ذریّه و نسل کثیر ولی به دو دلیل مصداق اتم و اکمل و بارز کوثر وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها است برای اینکه:
اولا: شان نزول آیه بهترین شاهد و قرینه است بر اینکه مصداق کوثر حضرت فاطمه سلام الله علیها است چرا که مفسّران از إبن عباس نقل کردهاند، سوره کوثر درباره سخن "عاص بن وائل سهمی" نازل شده و این موقعی بود که دید رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) از مسجدالحرام بیرون میآید. پس در نزدیکی باب بنیسهم با حضرت ملاقات و گفتگو کرد، در حالی که عدّهای از بزرگان قریش در مسجد نشسته بودند، پس چون عاص بن وائل داخلشد، گفتند: با کی صحبت می کردی؟ گفت: با این ابتر، و این بعد از فوت عبداللّه فرزند رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) از حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بود. رسم و عادت عرب جاهلی این بود کسی را که پسر نداشت، ابتر می نامیدند، پس قریش در موقع مرگ عبداللّه او را ابتر و صنبور (شخصی که برادر و فرزندی نداشته باشد) نامیدند. (مجمع البیان، طبرسی، مترجمان، ج ۲۷، ص ۳۱۰ ـ ۳۱۱).
سوره کوثر ناظر به این واقعه نازل شده است. خداوند در این سوره پیامبر را صاحب کوثر(خیر و یا نسل کثیر) توصیف نموده است. و چنانکه مسلم است نسل پیامبر (صلّی الله علیه و آله) از دخترشان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) استمرار و گسترش یافته است.
از همین رو «فخر رازى» در تفسیر کبیر در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» مى گوید: «قول سوم این است که: این سوره به عنوان ردّ بر کسانى نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) خرده مى گرفتند، بنابراین معنى سوره این است که: خداوند به او نسلى مى دهد که در طول زمان باقى مى ماند، ببین چه اندازه از اهل بیت را شهید کردند در عین حال جهان مملو از آنها است، این در حالى است که از «بنى امیه» (که دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذکرى در دنیا باقى نمانده، سپس بنگر و ببین چقدر از علماى بزرگ در میان آنها است، مانند: باقر، صادق، رضا و نفس زکیه: صادق، رضا و نفس زکیه: تفسير «فخر رازى»، جلد 32، صفحه 124.»
ثانیا: همانگونه که مفسر کبیر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان فرمودند: «اینکه در آخر سوره فرمود:"إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ" با در نظر گرفتن اینکه کلمه "ابتر" در ظاهر به معنای اجاق کور است، و نیز با در نظر گرفتن اینکه جمله مذکور از باب قصر قلب است، چنین به دست می آید که منظور از کوثر، تنها و تنها کثرت ذریه ای است که خدای تعالی به آن جناب ارزانی داشته، (و برکتی است که در نسل آن جناب قرار داده)، و یا مراد هم خیر کثیر است و هم کثرت ذریه، چیزی که هست کثرت ذریه یکی از مصادیق خیر کثیر است، و اگر مراد مساله ذریه به استقلال و یا به طور ضمنی نبود، آوردن کلمه " انّ" در جمله " إِنَّ شانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ" فایده ای نداشت، زیرا کلمه "انّ" علاوه بر تحقیق، تعلیل را هم می رساند و معنا ندارد، بفرماید ما به تو حوض دادیم، چون که بدگوی تو اجاق کور است و یا بی خبر است. الميزان فى تفسير القرآن، ج 20،ص 371.»
***
4- «اسم با مسمای حضرت زهرا سلام الله علیها»
چهارمین خصوصیت حضرت زهر ا سلام الله علیها که وی را سر آمد همه زنان و میلادش را به استثنا تبدیل نمود نام با مسمایی «فاطمه» است، که رسو ل الله صلی الله علیه وآله و سلم پس از تولد بر این نوزاد آسمانی نهادند، چرا که در روایات حکمت و رازها و علت زیادی را برای نام مبارک و مقدس «فاطمه» ذکر شده است برای آشنایی و معرفت بیشتر نسبت به اسرار این نام مقدس برخی از این حکمت ها را در اینجا می آوریم؛
اول- «بریدگى از آتش جهنم»
در برخی از روایات، حکمت نامگذارى آن حضرت به «فاطمه» دورى او و شیعیان و محبین او از آتش و عذاب جهنم بیان شده که روشنگر جایگاه بلند او نزد حق، و برکت پیروى از او و آثار محبت و ارادت به اوست، ضمن این که اشاره و تلمیح لطیفى است به مقام«شفاعت» آن بانوى بزرگ در قیامت.
از همین رو امام صادق فرمود: «قال رسول الله صلى الله علیه و آله لعلى علیه السلام: «هل تدرى لم سمیت فاطمه؟ قال على علیه السلام لم سمیت فاطمة یا رسول الله؟ قال: لانها فطمت هى و شیعتها من النار.» (مجمع الزوائد،ج8،ص51) :رسول گرامى اسلام به حضرت على علیه السلام فرمود: آیا مىدانى براى چه فاطمه علیها السلام به این نام نامیده شد؟ حضرت على علیه السلام فرمود: براى چه؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: براى آن که او و شیعیانش از آتش (جهنم) منع شدند.)
دوم- «بریدگی از شر و بدی ها»
بطور کلی شر و خیر دو امر متقابل و متضادند کسی که از شر بریده و منفصل باشد و شر و بدی در او راه نداشته باشد خیر و حسن مطلق است، و چنین حسن خدادی کاشف از طهارت و قداست ظاهر و باطن او خواهد بود، اسم مبارک «فاطمه» مشتق از مصدر «فطم » است که در لغت عرب به معناى بریدن، قطع کردن و جداشدن است. لفظ فاطمه از جهت هیئت به صورت صیغه «فاعل » است، ولى داراى معناى مفعولى است و به معناى بریده و جدا شده مى باشد.(لسان العرب، ج 10،ص 289)
پیامبر گرامی از این جهت نام فاطمه را بر نوزاد متولد شده نهادند تا به امت اسلامی این پیام را منتقل کنند که با شخصیتی روبرو خواهند بود که از چنین طهارت و قداستی برخوردارند.
از همین روست یونس بن ظبیان نقل مى کند: امام صادق علیه السلام پس از شمارش اسامى حضرت فاطمه علیها السلام، فرمود:
«اتدرى اى شى ء تفسیر فاطمه؟ قلت: اخبرنى یا سیدى. قال: فطمت من الشر» (.بحار الانوار، ج 43، باب2) یونس! آیا مى دانى تفسیر فاطمه چیست؟ گفتم: مرا از آن آگاه سازید. فرمود: دورى از شر و بدى»
سوم- «ناتوانی ازدرک مرتبه فاطمه سلام الله علیها»
سومین حکمت مسمی شدن حضرت به اسم مبارک و مقدس «فاطمه» اشاره به ناتوانی معرفت بشر نسبت به مرتبه ملکوتی حضرت فاطمه است، و پیامبر با این اسم گذاری می خواستند این پیام را به ما منتقل نمایند که معرفت به مرتبه ملکوتی حضرت فاطمه فراتر از استعداد و درک بشری است.
از همین روست که امام صادق علیه السلام فرمود:
«و انما سمیت فاطمة لان الخلق فطمواعن معرفتها»(فاطمة من المهد الى اللحد.) ;همانا فاطمه نامیده شد، چون خلق از معرفت و شناخت (عظمت و شخصیت و مراتب وجودى) او دورند»
به دلیل داشتن چنین مرتبه ملکوتی و عظمت معنوی و قدسی و سخت بودن از معرفت به مرتبه ملکوتی آن حضرت است که امام صادق علیه السلام در تفسیر سوره قدر فرمودند: (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ): اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا:منظور از «لیله»در سورة قدر،فاطمه و منظور از قدر،الله است، پس هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است و غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده اند:بحارالانوار،ج43،ص65».
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
حدیث روز ۱ دی ماه ۱۴۰۳
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
پرسش و پاسخ احکام خمس
#احکام #سوال_شرعی #خمس #پول #سال
دی ماه ۱۴۰۳
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg