هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
#دعا #مناجات #رمضان #روزانه
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
1_1543076094.mp3
4.01M
تحدیر جزء پنجم قرآن کریم
استاد معتز آقایی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
23.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علیاکبر:
❇️ جایگاه فعلی شما وابسته به کلام شما درگذشته است؛
کلمات مانند دانه هستند🌱
هنگامی که شما کلمه ایی رابر زبان
می آورید.شما به آن جان می بخشید.
واگر به گفتن آن ادامه دهید در نهایت
به واقعیت شما تبدیل می شود.خواه
بدانید یا ندانید شما درحال پیشگویی
آیندتان هستید🌀
برزبان آوردن جملاتی مانند(من خوشبخت هستم)(من قوی هستم)من رویاهایم راتحقق می بخشم.
تنها مثبت اندیشی صرف نیست باگفتن چنین جملاتی شما پیروزی وموفقیت خود را در آینده پیشگویی می کنید.
💠 همواره زندگی شما در جهت کلام شما حرکت می کند.
⏸ پس مراقب کلامت باش
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
پرسش و پاسخ احکام چشیدن غذا
#احکام #سوال_شرعی #مزه #غذا #روزه #رمضان #کودک #حلق #امام_خامنه_ای
فروردین ماه ۱۴۰۲
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
31.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیه های زندگی
قسمت پنجم
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
اگزمای صورت را چطور تسکین دهیم؟
#اگزما #رنگ_مو #خوراک #محصولات_آرایشی #استرس #هوای_گرم #زیورآلات #تخم_مرغ
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه
🔸 خدا غفور رحیمه، می بخشه
🎙 استاد پناهیان
#گناه #انسان #رحمت #سقوط #هشتاد #قرآن_کریم #التماس #خدا #استاد_پناهیان #سخنرانی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
حدیث روز ۸ فروردین ماه ۱۴۰۲
#حدیث_امروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان
#دعا #مناجات #رمضان #روزانه
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
1_1547751812.mp3
4.04M
تحدیر جزء ششم قرآن کریم
استاد معتز آقایی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
پرسش و پاسخ احکام نماز مسافر
#احکام #سوال_شرعی #سفر #نماز #قضا #اقامت #شکسته #صحیح #امام_خامنه_ای
فروردین ماه ۱۴۰۲
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبر کوتاه
💠 خوش به حالت که شیعه هستی
🎤 استاد عالی
#خدا #شیعه #تلقین #خفگی #قرآن #دعا #سخنرانی #استاد_عالی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان
#شیرینی #فلوراید #مسواک #نوزاد #خمیردندان #شیرخشک #لثه #کودک #پزشک
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و بله و گپ و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
هدایت شده از منزلگاه عشاق تهران بزرگ
27.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منبر کوتاه
💠 ماه رمضان، آبشار رحمت خدا
🎤 استاد عالی
#خدا #آبشار #رمضان #پاییز #برگ #دعا #سخنرانی #استاد_عالی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و گپ و بله و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh_tehran_bozorg
🏴شهیدی که پس از شهادت قرآن خواند ...
مادر همسر شهيد در خاطره خود كه در كتاب 'لحظه هاي آسماني' (دفتر اول) نگاشته شده است، نقل مي كند:وقتي پيكر مطهر شهيد ' عبدالمهدي مغفوري ' را آوردند، حال مساعدي نداشتم، نشسته بودم و گريه مي كردم.
در حزن و اندوه غوطه ور بودم كه ناگهان صدايي شنيدم كه مي گفت: شهيد قرآن مي خواند.
يكي از روحانيون محل هم كه آنجا بالاي سرجنازه بود، قسم خورد كه او هم تلاوت قرآن شهيد را شنيده است.
با خود گفتم، خدايا اين چه شهيدي است و نزد تو چه قرب و مقامي دارد كه اين كرامت را به او عنايت كرده اي و از جنازه اش پس از چند روز كه شهيد شده، صداي تلاوت قرآن مي آيد؟
از جا بلند شدم كه خودم هم از نزديك اين اعجاز را مشاهده كنم. وضو گرفتم، بالاي سرش رفتم و روي او را كنار زدم، رنگش مثل مهتابي نور مي داد و بوي عطر عجيبي از پيكرش به مشام مي رسيد.
وقتي گوشم را نزديك صورت و دهانش نزديك كردم، مثل كسي كه به او برق وصل كرده باشند، در جا خشكم زد چون من هم از او تلاوت قرآن شنيدم.
درست به خاطر دارم در همان لحظه كه گوشم نزديك دهان او بود، شنيدم كه اين آيه را مي خواند: انااعطيناك الكوثر ...
پيشاني اش را بوسيدم و از كنار او برخاستم.
وقتي به خانه بازگشتم، از مشاهده اين كرامت و مقامي كه خدا به شهيد عبدالمهدي داده بود دو ركعت نماز شكر بجا آوردم.
شب وقتي بعضي از اهالي محل براي عرض تسليت به منزل ما آمدند، حاج آقا 'سيد كمال موسوي ' روحاني محل هم آمد.
اين قضيه را كه از من شنيد، گفت: چند نفر ديگر هم شاهد تلاوت قرآن شهيد بوده اند.
همان شب بود كه آخرين جملات عبدالمهدي هنگام خداحافظي به يادم آمد وقتي به او گفتم، من زهرا را پيش خود مي برم، چون تنها مي ماند، گفت: صاحب اختيار هستيد ولي زهرا بايد عادت كند. پرسيدم: مگر چند روز مي خواهي در جبهه بماني؟
گفت: اين دفعه اگر بروم ديگر نمي آيم ، مرا مي آورند، بعد خنديد، خداحافظي كرد و رفت.
🇮🇷
#اطلاع_رسانی
✳ ویژه برنامه محافل قرآنی "بهار در بهار" با حضور قاریان برجسته همراه با تلاوت مجلسی آیاتی از قرآن کریم، تفسیر کوتاه، مسابقات روزانه، پویش منم اومدم، ارائه نکات آموزشی سبک زندگی "هر روز یک آیه یک مهارت"، معرفی کتابهای منتخب این حوزه و اهدای جوایز برگزار می شود.
🔷 لینک ورود به محفل:
[https://www.skyroom.online/ch/researchpl/quran
لطفا با گزینه مهمان وارد شوید.
📎 اهدای جوایز روزانه ۲ میلیون ریالی به افرادی که تا ۲۴ ساعت پس از اعلام سوال مسابقه، پاسخ صحیح به سامانه پیامکی به شماره ۱۰۰۰۰۴۵۰ ارسال کنند.
🎁🎁🎁
👈تقدیر از ۳ نفر فعال شرکت کننده در برنامه ها با جوایز ۳۰ میلیون ریالی
#محفل_قرآن_و_عترت
#نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور
#آمرزش_گناهان
🔴 دعایی در ماه رمضان که باعث آمرزش گناهان چهل ساله میشود.
🔹 در روایت هست هر کس این دعا را در هر شب ماه رمضان بخواند گناهان چهل ساله او آمرزیده شود.
🔵 اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ على عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنى حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فى عامى هذا وَ فى كُلِّ عامٍ وَ اغْفِرْ لى تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ.
📚 مفاتیح الجنان اعمال مشترکه ماه رمضان
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
قاریان افضل ایران
قاریان افضل ایران
تلاوت سوره اعلی.. امام خامنه ای مد ظله العالی
🔴 توصیف ماه مبارک رمضان
در بیان پیامبر اکرم صلى الله
۱- أیُّهَا النّاسُ ،
إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ
بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ.
☘اى مردم! همانا ماه خدا ، همراه با برکت و رحمت و آمرزش؛ به شما روى آورده است.
۲- شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ.
☘ماه رمضان؛ ماهى ست که نزد خدا برترینِ ماه هاست.
۳- وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ.
☘ و روزهایش برترینِ روزهاست.
۴- ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی.
☘و شب هایش برترینِ شب هاست.
۵- وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ.
☘و ساعاتش برترینِ ساعات است.
۶- هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه
☘ و ماهى است که در آن به میهمانى خداوند دعوت شده اید.
۷- وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ.
☘در این ماه؛ از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید.
۸- أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ.
☘در این ماه؛ نَفَس هایتان؛ تسبیح است.
۹- ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ.
☘در این ماه؛ خوابتان؛ عبادت است.
۱۰- وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ.
☘در این ماه؛ عملتان، پذیرفته است.
۱۱- ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ.
☘در این ماه؛ دعایتان؛ مورد اجابت است.
۱۲- إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَةٌ؛ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم.
☘در این ماه ؛درهاى بهشت؛ باز است؛ پس از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نبندد.
۱۳- وأبوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یَفتَحَها عَلَیکُم.
☘در این ماه درهاى دوزخ
بسته اند؛پس، از پروردگارتان بخواهید که آنها را بر شما نگشاید
┈┈••✾••┈┈
🍃🍃
عقیدۀ باباافضل دو جهان موجود است : جهانِ مخلوقات یا عالم تکوین و جهان مُبْدِعات یا جهان ازل ؛ «جهان مخلوقات را جهان طبع گویند و حیّزِ مُبْدِعات را جهان خرد» و نیز «عالم کَوْن را جهان جزوی خوانند و عالم ابداع را جهان کلّی » و «این همه الفاظ را یک معنی است : آنکه دو جهان اند؛ یکی حقیقت و دیگری مثال » (مصنفات ، ج 1، ص 191). در اینجا باباافضل اصطلاحی عکس آنچه افلاطونیان می گویند آورده است ، یعنی این عالم جزوی و محسوس را عالم مثال و آن عالم کلی را عالم حقیقت نامیده است : «و به معنی مثال حکایتِ اصل خواهند چون نقش حیوان که نقّاش بر لوح نگارد، که حکایت بُود از جانور اصلی ؛ و (چون ) الفاظ که مترکّب باشند برای حکایت معانی در نفس » (همان ، ص 193). «به جهان روحانی جهان نفس و عقل خواهند که منشأ و منبع حیات و حرکت و زندگی است و به جهان جسمانی سپهر و عناصر»؛ «جهان کلّی حیّز معقول و معلوم » است و «جهان جزوی حیّز محسوس و مخیّل و موهوم » (همانجا).
باباافضل از اصطلاحات فلسفی «عقل و عاقل و معقول » گاهی به «دانش و داننده و دانسته » تعبیر می کند و می گوید به لفظ دانش (عقل یا علم ) «نخواهیم جز روشنی و پیدایی و وجود چیزها» و به «داننده نخواهیم جز علّت و سبب روشنی و پیدایی چیزها» و «به روشنی و پیدایی نخواهیم مگر تمامی وجود چیز»؛ پس وجود تام حقیقی هر چیز در نظر باباافضل صورت علمی و صورت معقول آن است . امّا «به بی دانشی نخواهیم مگر پنهانی و پوشیدگی وجود چیزها... و پیدایی و پنهانی چیزها مردم را در خود بُوَد و به لفظِ خود، نفس خواهیم در این موضوع که چیزها در نفس مردم یا پیدا یا پنهان باشند» (همان ،ج 1، ص 197). بنابراین ، نفس انسان معیار پوشیدگی و روشنی اشیاء است . «حیّز و معدن پوشیدگی جهان جسمانی است و آن را عالم جزوی خوانند و حیّز و معدن پیدایی جهان نفسانی و خرد است و آن را عالم کلّی خوانند» (همان ،ج 1، ص 198). از سوی دیگر، عالم جزوی عالم کثرت است و عالم کلّی عالم وحدت ، زیرا مثلاً در عالم جزوی اشخاص حیوان و انسان به تعدّد و کثرت موجود است ، اما در عالم کلّی یک انسان و از هر نوع حیوان یکی موجود است (همانجا). این همان نظریّۀ مثل افلاطون است که باباافضل به این صورت بیان کرده است و گفته است که کلیّات و انواع صور معقول هستند و در عالم کلّی باشند و آن عالم روشنی و پیدایی است و عالم جزوی یا عالم جسمانی عالم ظلمات و پوشیدگی است .
باباافضل کمال نهایی انسانی را در «اتحاد عاقل و عقل و معقول » می داند و می گوید: «کمال عالم به تولید است و کمال تولید به ترکیب بسایط و کمال ترکیب و جمع بسایط به استحالت و تغییر و کمال استحالت و تغییر به حرکتِ فزایش (نامیه ) و کمال حرکت فزایش به حیات و حسّ و کمال حیات و حس به قوّت ادراک و تعقّل و کمال ادراک و تعقل به اتّحاد عاقل و عقل و معقول » (همان ،ج 1، ص 51).
در نظر باباافضل ، انسان از راه علم به کلیّات به هستی واقعی می رسد و بر عالم مسلّط می شود و عالم را جزو خود می کند. و چنانکه در جاودان نامه آمده است ، همه چیز در عالم مسخّرِ مردم است و این تسخیر بر دو گونه است : ظاهری و عام و حقیقی و خاص . تسخیر ظاهری و عام آن است که زمین مسخّر مردم است تا در آن کشت کند و آب مسخّر مردم است تا از آن بهره جوید و جانوران مسخّر مردم اند و همچنین تا آخر. اما تسخیر حقیقی و خاص آن است که انسان امور جسمانی را نفسانی کند و از مأوا و حیّز آن به مأوا و حیّز نفسیش ببرد و این از راه علم به آن میسّر شود تا امور طبیعی را به بقاء برساند و جاودانی کند. زیرا صورتهای دانسته در نفس تباه نگردد اگر چه صورت محسوسش باطل و فانی شود (همان ،ج 1، ص 268).
در آخر فصلی که به عنوان «ملحق » به «عرض نامه » افزوده است بحث بدیعی دربارۀ مراتب وجود از کلّی به جزوی و از جزوی به کلّی دارد و در آن ، بر خلاف نظریّۀ فلوطین و حکمای پیرو او در میان مسلمانان ، منکر قوس نزولی و صعودی موجودات شده است . او مراتب وجودی را، از نفس انسانی تا اجسام طبیعی ، و بالعکس ، فقط در عقل و ذهن انسان می داند نه در خارج و می گوید: «این حال (یعنی سیر از جسم تا نفس انسانی ) به بازگشت مانَدْ سوی عالم کلّی ، لکن بازگشت نیست مگر از روی شمارِ مراتب از جهان کلّی تا جهان جزوی ؛ چون از«کلّی » آغاز شمار کردی «ورود» خوانی و چون از جهانِ جسمانیِ جزوی آغاز کردی ، مرتبه مرتبه ، سوی جهان کلیِ ازلی «صدور» و بازگشت گویی . در این کنار، ورود و صدور جز شمارنده را نیست ، که تا مراتب کلّی را سوی جزوی همی شمری وارد است و چون از جزوی مراتب را شمری سوی کلّی صادر».
مقصود باباافضل این است که این مراتب ورود و صدور یا سیر نزولی و صعودی اموری اعتباری و ذهنی است و واقعی نیست و فَرْق فقط در اعتبار و شمار است : اگر از جسم تا عقل شمری نام آن «ورود» (یا نزول ) است . یعنی در واقع حرکتی از یک سوی به سوی دیگر وجود ندارد و اگر کسی چنین پ
ندارد و بگوید: «آثار و افعال عالَم کلی در جهان جزوی آیند و باز از جهان جزوی به عالم کلی باز گردند، مانند حیات و ادراک و آگهی و دیگر آثار و نشانها، بر صدق چنین بازگشتِ گفتار جز گمان و خیال گواهی ندهد؛ بازگشتِ که و چه ؟ از کجا بازِ کجا؟ گذرگاه آینده و آمده را که بر بست تا از آمدن بس کند و باز پس گردد؟» (همان ،ج 1، ص 251). آنگاه می گوید: «از حیّز کلّیِ بیکرانِ نامحدود (عالم معقول و مبدعات ) بر حیّز محدودِ جزوی مُقَدَّر (عالم جسمانی ) آثار نامتناهی و بی کران ، به توالی و ترتیب ، صور و اشکال هَیَآت و حرکات ، بر اندازۀ گنجایش حیّز و مکان محدود و مقدّرِ اجسام می رسد و نهایت گنجایی و غایت وسعت این حیّز مقدّر و محدود در جسم انسان است ». یعنی صور نوعیّه و هیأتها و اشکال عالم از آن جهان معقول است (به گفتۀ افلاطون : عالم مثال ) و در این جهان چون جسمانی است طبعاً محدود متناهی و مقدّر (به اندازه ) است و چون در انسان از هر نوعی از انواع نمونه ای هست ، پس وجود او نهایت گنجایی و وسعت انواع و صور نوعی است . اما وقتی فرا می رسد که «ازدحام وصولِ این صور و اشکال از اندازه و حدّ اجسام بر گذرد»، در آن هنگام «جسم مقدّر از تحمّل آن عاجز آید و هم آثار عقل و هم آثار حیات و هم آثار نمو از او سترده شوند و بر وی جز آثارِ طبیعت نماند» (همان ،ج 1، ص 252).
پس مرگ انسان در نظر باباافضل وقتی است که جسم او تاب تحمّل صور و اشکال آن عالم را نداشته باشد. بعد می گوید: «و غرض از این گفتار آنکه تا گمان نیفتد که از اجسام شخصی و جزوی از این عالم هیچ به عالَمِ کلّی بازتوان برد یا از عالم کلی ، بیرون از این آثار و صور، که چون شعاعات بر جزویّات تافته اند، هیچ چیز جدا تواند شد و به عالم جسمانی نقل کردن . و چون از آن جهان بدین جهان نتوان آمد از این جهان نیز بدان جهان باز نتوان گشت » (همان ، ج 1، ص 252ـ253).
پس باباافضل معتقد نیست که نفوس یا ارواح جزئی در صورت کمال خود از آن جهان آمده باشند، بلکه چنانکه از بعضی مطالبِ رساله های دیگرش برمی آید معتقد است که نفس انسانی فقط به صورت قوّه و مایه در انسان است و بعد به سوی کمال می رود: «مردم (انسان ) را دو روی است : یکی رویِ جسمانی و گذرنده و یکی رویِ پاینده و ازلیِ نفسانی از پیوندِ پرورندۀ خود زندگی یاب » (همان ،ج 1، ص 303). آغازِ تن وی جسم مطلق است ، بعد جسم مرکّب ، بعد جسد نباتی ، بعد جسد حیوانی ، بعد جسد انسانی (همان ، ج 1، ص 303ـ 304). این آغازِ «مَنِ جسمانی » است ، امّا آغاز «مَنِ نفسانی » آن است که تا به جسمِ مفرد پیوسته است طبع است ، بعد مِزاج است ، بعد نفسِ روینده (نفس نامیه ) است ، بعد نفس حیوانی و انسانی و پس از آن عقل عملی و نفس فاکره و نفس حافظه و نفس گویا (نفس ناطقه ) است و چون به حق تعالی رسد از روی شناخت و دانش آن را روح مقدّس خوانند (همان ، ج 1، ص 304). پس جسم و نفس در اصل یکی هستند و «تفاوت و اختلاف از انگیختن صفات است » چنانکه گویی «جسم گوهری است جنبش پذیر و نفس گوهری است جنباننده » پس «از روی گوهر و ذات هر دو یکی اند». بلی «در وی دویی پدید آید» امّا «سرانجام آن دویی برخیزد که پیوند اصلی است و اختلاف و جدایی فرعی » و نفس از راه دانایی «به گوهر باز رسد در درجات نفسانی » و آن «جهان دانایی است ».
باباافضل خِرَدْ را غیر از تن و جان می داند و آن را موجودی مستقل از آن دو می شمرد: «خرد نه تن است و نه جان که اگر خرد تن بودی همة تنها خردمند بودی و اگر خرد جان بودی هر جانور خردمند بودی » (همان ،ج 2، ص 604ـ605)؛ و نیز «خرد همۀ اشیاء را می داند و آن که همۀ اشیاء را بداند غیر از آن اشیاء است و تن هم یکی از این اشیاء است »، و قوای بدنی از نامیه و غاذیه و حواس و قوای محرّکه و خیال و گمان ، فروغ تابش خردند... و پیوند خرد با هر چه جز خرد است به دانستن خرد است آن چیز را که با دانستن آن بر آن محیط شود (همان ،ج 2،605).
مقصود باباافضل از «خرد» آن موجودی است که به اشیا و به افعال و حرکات و نیز به قوای نفس عالم است ، پس خرد غیر از نفس است . به عبارت دیگر، در نظر باباافضل ، «خود» یا «نفس » مجموع قوای حس و خیال و گمان و حفظ و غیر آن است ، اما چیز دیگری هم هست که با علم به اینها و آگاهی از آنها بر همه محیط است و آن خرد است . در نفس انسان اموری هست که با هم مباین و مخالف است مانند غم و شادی و درد و رنج ، و خرد این امور مخالف را درمی یابد. پس خرد مخالف و ضد ندارد، زیرا چیزی بیرون از خرد نیست که او از آن آگاه نباشد. از این رو خرد هم بر تن و هم بر جان محیط و مسلّط است و چون ضدّ و مخالف ندارد تباهی نمی پذیرد، زیرا فساد و تباهی به اشیاء از امور مباین و مخالف آنها راه می یابد. پس خرد باقی و پایدار است (همان ، ج 2، ص 605ـ607).
آیه171🌹ازسوره بقره 🌹
وَ مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِما لا يَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ
و مَثل كافران، چنان است كه كسى به حيوانى كه جز صدايى (از نزديك) ويا ندايى (از دور) نمىشنود بانگ زند، اينان كران، لالان و كورانند و از اينروست كه نمىانديشند
آیه171🌹ازسوره بقره 🌹
وَ مَثَلُ: ومثل تودردعوت
الَّذِينَ:کسانی که
كَفَرُوا:کفر ورزیدند
كَمَثَلِ:مانند مثل
الَّذِي:کسی است که
يَنْعِقُ:بانگ می زند
بِما:به حیوانی که
لا يَسْمَعُ :نمی شنود
إِلَّا :جز
دُعاءً:صدا
وَ نِداءً:وندائی را
صُمٌّ:آنان کرند
بُكْم:لال اند
عُمْيٌ:کورند
فَهُمْ:وآنان
لا يَعْقِلُونَ:خرد نمی ورزند
@