eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
311 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
۲ 💥فرآینداستنباط و هوش‌مصنوعی ✳ مرحله دوم: احصاء اقوال فقها و طبقه‌بندی آنها 🔸بعد از تحلیل مسئله و تبیین موضوع یا موضوع‌شناسی، موقف نزاع روشن می‌گردد و پژوهشگر فقه می‌داند که به کدام یک از ابواب فقهی باید مراجعه نماید و اقوال فقها پیرامون آن مسئله را به دست آورد. در احصاء اقوال دو حالت مطرح است: 1) مسأله پیش‌روی مسبوق به سابقه در متون فقهی است. 2) مسبوق به سابقه نیست و از سری موضوعات مستحدثه است. 1⃣ در حالت اول؛ که باب مشخصی برای بیان مسئله وجود دارد، هیچ مشکلی برای پژوهشگر مطرح نیست، اما زمانی که مسأله قدیمی است لیکن باب مشخصی ندارد و نیاز به در متون فقهی است، آغاز مشکل پژوهش است. این مشکل نیز در دو سطح قابل طرح است: 1) جستجوی لفظی. 2) جستجوی معنایی. در جستجوی لفظی می‌توان از ظرفیت هوش مصنوعی بهره برد همانطور که این جستجو با نرم‌افزارهای پایین‌تر از سطح هوش مصنوعی نیز امکان‌پذیر است. اما در باب جستجوی معنایی که نرم افزارها نمی‌توانند آن را انجام بدهند و نیاز به برخورداری از سطحی از ادراک است که، بتواند را درک کرده و آنچه را که پژوهشگر در مسئله خویش، به دنبال حل آن است با واژگان مختلف و متفاوت یافته و در اختیار او بگذارد، آیا هوش مصنوعی می‌تواند چنین نقشی را ایفا نماید؟ ادعای مدافعین این است که هوش مصنوعی امکان ادراک معنایی را نیز دارد و این امر برای آن میسر است، لیکن به نظر می‌رسد که چنین دیدگاهی مبتنی بر معنای معنا است و هوش مصنوعی از چنین امکانی برخوردار نیست. زیرا آن معنا و مفهومی که محقق و پژوهشگر از مسئله فقهی دریافت می‌کند، یا باید به صورت الگوریتم محاسباتی در ماشین برنامه‌ریزی شده باشد و او بتواند براساس آنها به معانی مورد نظر دسترسی یابد یا اینکه بدون چنین پشتیبانی برنامه‌ریزی، مستقلاً چنین کاری را انجام دهد. صورت دوم که قطعاً برای ماشین محال است و از ویژگیهای انسان است، صورت اول نیز هرچند با برنامه‌نویسی می‌توان تا حدودی معانی را تبدیل به زبان کامپیوتری کرد، لیکن با توجه به اینکه ادراکات انسانی از معانی، خلق الساعه‌ای است و اینگونه نیست که هرآنچه که به ذهن برنامه‌ریز رسیده است همان هم به ذهن دیگران رسیده باشد و لاغیر، پس نمی‌توان توقع آن را داشت که حتماً ماشین هوش مصنوعی بتواند چنین کاری را انجام دهد. یعنی حتماً اینگونه است که معانی و مفاهیمی به ذهن پژوهشگر می‌رسد که در برنامه‌های کامپیوتری ملاحظه نشده است. چون هر پژوهشگری برخوردار از حساسیت‌ها، افکار و پیش فرضهای خاصی است که زمینه معانی متفاوتی در ذهن او می‌گردد و دامنه این معانی به گستردگی اذهان انسان‌هاست که امکان جمع آنها در برنامه‌های هوش مصنوعی وجود ندارد. 2⃣ در حالت دوم؛ آنچه که درباره جستجوی معنایی گفته شد، درباره نیز می‌توان گفت. موضوع مستحدثه یعنی آن موضوعی که در حیات اجتماعی مسلمانان وجود نداشته، به آن نیاندیشیده و برای آن عنوان و بابی را در متون فقهی نگشوده‌اند. پس موضوع مستحدثه اساساً همراه خود ذهنیت و اندیشه جدیدی را می‌آورد. به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی از چنین امکانی برخوردار نیست که بدون برنامه‌ریزی پیشینی، ادراکی مستقل از موضوع مستحدثه داشته باشد. ↩ از آنچه گفته شد، روشن می‌شود که فقط در یک صورت می‌توان از هوش مصنوعی بهره برد و آن هم درباره موضوعات قدیمی و آن هم با جستجوی لفظی و واژگانی. اما آیا هوش مصنوعی می‌تواند بعد از احصاء اقوال، آنها را نماید؟ یعنی اقوال فقها را در چند دسته مختلف تقسیم کرده و مواضع اشتراک و اختلاف آنها را بیان کند؟ یا اگر اجماعی و شهرتی در اقوال وجود دارد بعد از احصاء آنها، اشاره به اجماع نماید؟ بعید نیست که هوش مصنوعی بعد از احصاء اقوال از طریق جستجوی لفظی، بتواند آنها را طبقه‌بندی نماید. لیکن این امر نیز منوط به آن است که این طبقه‌بندی اقوال فقها که از متون آنها صورت می‌گیرد وابسته به درک ایشان نباشد. چه بسا ایشان الفاظی متفاوت را به کاربگیرند و معنایی خاص از آن اراده نمایند و همین امر سبب شود که نوع طبقه‌بندی اقوال متفاوت شود. اگر این طبقه‌بندی در سطح الفاظ باقی بماند یعنی هوش مصنوعی به الفاظ و‌اجب و حرام توجه کند و براساس آن الفاظ، اقوال را طبقه‌بندی نماید مانعی وجود ندارد، اما ممکن است فقیهی ادبیات مختص به خود را داشته باشد که نیازمند ملاحظه قرائن کلامی او و در برخی موارد، متوقف بر شناخت شخصیت فقیه و روش‌شناسی فقهی و مبانی او است، که این شناخت از امکانات هوش مصنوعی بیرون است و اگر چنین ادعایی هم شود، است. 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2.jpg
54.7K
💥مفتون غیرعمیق مدرنیته ✳ آقای مهدی نصیری، درباره برنامه دیدار آیت الله سیستانی(دام‌ظله‌الوارف) با پاپ رهبر کاتولیک های جهانی، توئیتی را نوشته که واکنش‌های متعددی را برانگیخته است. متن خوبی نیز توسط دوستان سایت مباحثات نگاشته شده است که مطالعه آن خالی از فایده نخواهد بود. می‌خواهم در این یادداشت، آن توئیت را فارغ از نگارنده آن مورد بررسی قرار دهم و نکاتی که به دست می‌آید را گزارش کنم..... 👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/24/ 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
💥مفتون غیرعمیق مدرنیته ✅آقای مهدی نصیری، درباره برنامه دیدار آیت الله سیستانی(دام ظله الوارف) با پاپ رهبر کاتولیک های جهانی، توئیتی را نوشته که واکنش‌های متعددی را برانگیخته است. متن خوبی نیز توسط دوستان سایت نگاشته شده است که مطالعه آن خالی از فایده نخواهد بود. می‌خواهم در این یادداشت، آن توئیت را فارغ از نگارنده آن مورد بررسی قرار دهم و نکاتی که به دست می‌آید را گزارش کنم. 1⃣اولین نکته‌ای که در این توئیت برجستگی پیدا می‌کند، و اندازه‌ای است که نگارنده آن به دیدار مرجعیت نجف با پاپ داده است. در وراء ذهن او این دیدار، متفاوت از سایر دیدارهاست، نه از جهت منزلتی که مرجعیت نجف دارد بلکه بدان خاطر که مرجعیت قرار است با مقامی بالاتر مواجهه پیدا کند که رهبرکاتولیک‌های جهان است. اهمیت این دیدار به بازگشت می‌کند نه آن که دیپلماسی الهیاتی باشد. چرا که اگر موضوع این دیدار فارغ از طرفین آن مهم باشد، از این گفتگوها در حوزه قم فراوان صورت می‌گیرد و دامنه روابط بین الملل حوزه قم از جهات مختلفی گسترده و روبه افزایش است. پس آنچه که مهم است توجه به طرفین دیدار است و در این میان نیز مرجعیت در موقعیتی بالاتر قرار نگرفته است بلکه ادنی از مرتبه پاپ است، زیرا به حوزه قم طعنه زده می شود که، چرا نمی‌تواند با پاپ دیدار کند. 2⃣نکته دیگری که برجستگی دارد، تلقی ماتن از حوزه قم است. او نزاع موجود در حوزه قم را درگیری دوگانه انقلابی و سکولار می‌داند. از آنجا که این نزاع را در کنار اقدامات بین المللی حوزه نجف قرار می‌دهد، به آن نمره مردودی می‌دهد. پس نشان می‌دهد که دوگانه انقلابی و سکولار یا برای ماتن و مهم نیست یا اینکه او هیچ دوگانه مورد نزاعی را در حوزه به رسمیت نمی‌شناسد. خروج از هرگونه تقابل و نزاع، و ورود در عرصه‌ای که هیچ تقابلی نباشد نشان از نظام فکری دارد که اولین درگیری چنین تفکری با است که دوگانه‌های مختلفی را بنیان گذاشته است از جمله؛ مؤمن و کافر. تقابل انقلابی و سکولار نیز ریشه در همان اندیشه فقهی دارد که متعهد به امتدادیابی تعبد و ایمان در مرتبه عمل و عینیت است که در برابر اندیشه قرار می‌گیرد و نافی آن است. و از قضا یکی از کسانی که در این ایام دغدغه اندیشه جهانی پیدا کرده است و سوابقی هم در حوزه فقه و حقوق دارد، دائماً به این نکته اصرار می‌ورزد که باید از دوگانه مومن و کافر رفع ید کنیم و انسانها را به دو بخش تقسیم نکنیم. و اینها تعبیری دیگر از    که به عنوان پروژه‌ای مهم در حال جریان است و در بیان و بنان برخی از اهل سیاست و اندیشه ابراز می‌شود. 3⃣تعبیری که در متن درباره حوزه نجف و حوزه قم آمده است، نظر مخاطب را نیز به خود جلب می‌کند؛ حوزه سنتی نجف، حوزه مدرن، فربه و رسمی قم. این تعابیر در درون متن حاوی نکاتی است. اینکه؛ حوزه نجف با وجود سنتی و غیررسمی بودن اندیشه‌ای جهانی دارد، اما حوزه قم مدرن است و فربه و رسمی و لیکن درگیر منازعات خرد و درونی است. تلقی ماتن از و که اصلی‌ترین وصف دو حوزه نجف و قم در این متن است، نه تنها عمیق نیست بلکه ریشه در پایگاه فکری مدرنیته نیز دارد. یعنی اینگونه نیست که این تقابل از درون اندیشه اسلامی برخاسته باشد، بلکه تقابلی ریشه‌دار در منازعات داخلی است. در اندیشه اسلامی، قدیم و جدید اولویت ندارد و اصلی نیست بلکه جهتگیری افکار و افعال انسان‌ها مهم است، یعنی تقابل ایمان و کفر. در امتداد این تقابل اصلی و اصیل می‌توان از دوگانه قدیم و جدید نیز سخن راند که عبارت دیگری از اقتضائات زمانی و مکانی است. ↩️نهایت اینکه؛ با التفات به متن و قرائنی که در آن وجود دارد، میتوان گفت نویسنده متن مفتون غیرعمیق مدرنیته است و لایه‌ای روئین از غرب را دریافت کرده و دلبسته آن گشته است. و پرواضح بود که ، انسان را به می‌کشاند. @alfigh_alosul
بررسی اعتبار روایت لیلة الرغائب.pdf
443.1K
🔹 عنوان: بررسی اعتبار روایت‌لیلة الرغائب 🔹 نویسنده: سیدمحمودطیب‌حسینی «نویسنده محترم در این مقاله، بررسی خوبی درباره سند روایت لیلة الرغائب از منابع خاصه و عامه انجام داده و ضعف سندی آن را نشان داده است. مطالعه این مقاله، به جهت بررسی‌های سندی توصیه می‌شود.» @alfigh_alosul
اعتبار حدیث ليلة الرغائب.mp3
821.8K
🎧 صوت ♨️ اعتبار حدیث لیلة الرغائب 🎙آيت الله مددی 💡حدیث لیلةالرغائب یک حدیثی هست که آثار جعل در آن مِن رأسه الی ذیله واضحه! 🆔 @rejal_science
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥نگاهی به ایده فقه‌مقاصد و نقد آن ✳ یکی از مباحث مطرح در عرصه فقه معاصر، موضوع توجه به اهداف شریعت در عملیات استنباط است که از آن به فقه‌ مقاصد تعبیر می‌شود. عمدتاً جناب (زیدعزه) در زمان حاضر متکفل طرح این بحث هستند و درباره آن تحقیقات متعدد در قالب کتب، مقالات و نیز سخنرانی‌هایی داشته‌ و دارند. آنچه در ادامه می آید شامل گزارشی مختصر از دیدگاه ایشان و نقدی کوتاه برآن است. این نوشتار نه به عنوان مقاله، بلکه در قالب یادداشت نگاشته شده بود و طبعاً نیاز به تکمیل و افزونه دارد و ارائه آن به عزیزان، جهت مشارکت در فرآیند بحث و نقد نقد می‌باشد.... 👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/25/ 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری.docx
31.6K
فهرست مطالب 1⃣ بخش اول: نیاز فکری جامعه ➖ لزوم کشاندن مفاهیم ارزشی و معرفتی اسلامی به عرصه‌ی عمل ➖ ایجاد نهضت کمک مؤمنانه با گسترش مفهوم مواسات در عرصه‌ی عمل ➖ تبدیل و رواج مفاهیم ارزشی به عمل توسّط امام (ره) ➖ تأثیر تبدیل مفاهیم ارزشی و معرفتی به عمل در زندگی ➖ نیاز حکومت اسلامی به ابزارهای مناسب از منظومه‌ی معرفتی اسلام ➖ لزوم به‌روز کردنِ تفکّر اسلامی به عنوان نرم‌افزار حکومت اسلامی ➖ نمونه‌هایی از دقّت نظر در مفاهیم و استخراج مضامین مورد نیاز ➖ لزوم گسترش عقبه‌ی فکری نظام اسلامی توسط متفکّرین با پرهیز از التقاط و تحجّر 2⃣ بخش دوم: مسئله سیاسی روز ➖ همکاری دولت و مجلس برای حلّ اختلافات و پرهیز از دوصدایی در مسئله‌ی هسته‌ای ➖ لزوم عمل کشورهای اروپایی به تعهّدات برجامی و پرهیز از کاربرد ادبیّات مستکبرانه ➖ ممنوعیّت سلاح هسته‌ای بر اساس تعالیم اسلامی و غنی‌سازی بر اساس نیاز‌های کشور ➖ مخالفت دشمنان با مؤلّفه‌های قدرت جمهوری اسلامی جهت باج‌گیری از ما ➖ تکیه بر توان و ظرفیّت ملّت ایران برای ایستادگی در مقابل زورگویی‌ها @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
#متن‌ِبیانات ✳ فهرست مطالب 1⃣ بخش اول: نیاز فکری جامعه ➖ لزوم کشاندن مفاهیم ارزشی و معرفتی اسلامی
💥اهل تحقیق و تفکر و صاحبان نظر و مبنا در حوزه مطالعات اسلامی، باید توجه افزونی به این جلسه و مباحث آن داشته باشند. 🌹
💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند. 💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه عقبه‌ی فکریِ تغذیه‌کننده‌ی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبه‌ی فکری‌ای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود. این مفاهیم جدید از بیرون نمی‌آید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث‌ کردن درباره‌ی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند. 🔴 مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیت‌های جدید و چالش‌های جدید》۱۳‌۹۹/۱۲/۴ 🔰 منظومه‌ی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعه‌ی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّه‌ی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است. 🔰 عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد. 🔰 برای رسیدن به این آرمانها ابزارهایی لازم است. آن ابزارها هم که ما را به آن آرمانها برساند، باز در خود منظومه‌ی معرفتیِ اسلام بلاشک وجود دارد؛ چون امکان ندارد که مقصد را به ما بگویند و ما را تحریض کنند به رسیدن به آن مقصد امّا راه را جلوی پای ما نگذارند؛ چنین چیزی امکان ندارد. بنابراین راهش هم در کتاب و سنّت هست. حالا نظام اسلامی میخواهد به این آرمانها برسد، [لذا] بایستی این وسایل و ابزارهای رسیدن را که جزو و است، جستجو کند، پیدا کند، اینها را عملیّاتی کند و راه بیفتد؛ یعنی در واقع این یک نرم‌افزار است برای سخت‌افزار حکومت اسلامی. حکومت اسلامی را به عنوان سخت‌افزار در نظر بگیرید، اگر نرم‌افزار مناسب خودش را نداشته باشد، به هیچ کار نمیخورد. نرم‌افزارش همین است که راه‌های رسیدن به آن آرمانها مشخّص بشود و حرکت در این جهت ادامه پیدا کند. 🔰 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا میکند و دامنه‌ی فعّالیّت نظام اسلامی گسترده‌تر میشود و افزایش پیدا میکند و میدانهای تازه‌ای در مقابل جمهوری اسلامی باز میشود و با مواجه میشود -چالشهایی که قبلاً وجود نداشته؛ چون هر چه میگذرد، چالشهای جدید، میدانهای جدید، کارهای جدید مطرح میشود برای نظام اسلامی- به همین تناسب احتیاج دارد که آن نرم‌افزار را، آن مجموعه‌ی معنوی را نو‌به‌نو کند و به‌روز کند. عرض من این است. این، آن چیزی است که از فضلای صاحب‌نظر و متفکّر بِجِد باید مطالبه بشود و این کار باید انجام بگیرد. 🔰 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه تغذیه‌کننده‌ی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبه‌ی فکری‌ای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود. عرض کردم این از بیرون نمی‌آید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث‌ کردن درباره‌ی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند؛ چون از این طرف یک خطر این است که یک آدم بی‌صلاحیّت و نیمه‌سواد و التقاطی وارد از آیات الهی بشود، از‌ آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجّر که هنوز مسئله‌ی دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده بخواهد وارد بشود؛ نه، باید انسانهای متفکّر، شخصیّت‌های برجسته [وارد کار بشوند]. این بحث ظرفیّت زیادی دارد برای بررسی ‌کردن، مطالعه ‌کردن و در پیرامون آن حرف ‌زدن و به نتایجی رسیدن. 🔗 متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396 🔗 قطعۀ صوتی: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3643 ☑️ @mirbaqeri_ir
معرفی پروژه‌نجف ✳ بحمدالله توفیق شد، در یکی از جلسات ، جلسه‌ای با عنوان معرفی پروژه با حضور عزیزانی که دست اندرکار این پروژه هستند، برگزار شود. پروژه نجف را میتوان مهمترین اقدام در پیوند میان هوش مصنوعی و اجتهاد به صورت عینی و واقعی دانست. فلذا استماع صوت این جلسه در ایضاح تلقی ذهنی از این مسأله مفید فایده است. در این جلسه جناب آقای دکترحسینی در مقام توضیح ابعاد فنی پروژه و به عبارتی موضوع شناسی آن برآمدند و تصویری از فرآیند تحقق پروژه «ناصرجامع فقیه» ارائه دادند و جناب حجةالاسلام صراف زاده نیز توضیحاتی درباره موضوع شناسی فقهی آن ارائه فرمودند. ابتدائاًفایل صوتی بزرگوران تقدیم شده و در ادامه نقد و بررسی آن صورت خواهد گرفت. 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul/917
پروژه نجف.WAV
14.64M
✳ عنوان: معرفی پروژه نجف 🔹تبیین فنی: دکتر حسینی 🔹 تبیین فقهی: حجة الاسلام صراف زاده @alfigh_alosul
نقد پروژه نجف.mp3
6.97M
✳ عنوان: نقد پروژه نجف (ناصر جامع فقیه) 🔹ناقد: حجة الاسلام محمد متقیان @alfigh_alosul
💥استخاره حضرت ولی‌عصر (سلام‌الله‌علیه) از بیانات آیت‌الله‌شبیری زنجانی (دام‌عزه) در کتاب جرعه‌ای از دریا. @alfigh_alosul
🔅درآمدی بر فلسفه حق (۱): با موضوع «حق در قرآن» ✍محمد متقیان ✳ اشاره واژه «حق» با مشتقاتی که دارد حدود 263 استعمال در قرآن داشته است. این کلمه در مشتقات و ترکیبات مختلف اسمی، فعلی مانند «بالحق»، «یحق»، «بغیرحق»، «احق»، «حقاً» و سایر موارد به کار رفته است. این واژه، مانند بسیاری از کلمات دیگر در ادبیات قرآن، دارای تنوع معنا است و همین امر، دستیابی به یک معنای مشخص و روان را صعب می­سازد. با این وجود، می­توان با طبقه­ بندی اجمالی استعمالات مختلف این واژه در قرآن، به یک نظام معنایی و سپس نظام فکری قرآنی پیرامون «حق» دست یافت. از ملاحظه که از این آیات به دست آمد، «مراتب خمسه»­ای است که اشاره مختصری به هر کدام از آنها با استشهاد به آیات مرتبط خواهد آمد. آنچه در این تحقیق آمده است، بررسی طبقات مختلف واژه حق به معنای وصفی آن – حق بودن- است. حق به معنای وصفی، در مقام توصیف موضوعات و موصوفات برمی­ آید که در مقابل حق به معنای اسمی آن – حق داشتن- است که اساس علم «حقوق» را شکل می­دهد و به معنای برخورداری و سلطه­ ای است که صاحب حق نسبت به یک عین و مالی دارد. از آنجا که اعتقاد داریم، حق به معنای اسمی آن متوقف بر شکل­ گیری معنای حق وصفی است، پس در این تحقیق، ابتدائاً ابعاد و زوایای حق وصفی بررسی شده و سپس در تحقیقی دیگر، باید میان این دو ساحت حق، ربط منطقی را برقرار نمود..... 👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/26/ @alfigh_alosul
🔅دعای حضرت حجت برای رفع گرفتاری ر.ک.جرعه‌ای از دریا. ج۱ ص ۵۱۷ @alfigh_alosul
💠 فضايل پيامبر صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله ‏زيادتر از آن است كه بیان شود و برتر از آن است كه درك شود، ⁉️ و چگونه ممكن است درك مكارم كسى كه محبوب پروردگار عالمين، و بهترين همه بندگان، و خاتم پيامبران و آقاى برگزيدگان و پيشواى ائمه هدايتگر است. ❇️ او كه خداوند به «طه و يس» خطابش كرده و اول عبادت كنندگان است، ❇️ و همان كسى است كه در عالم ميثاق هنگامى كه اقرار به ربوبيت پروردگار عالميان گرفته مى ‏شد، گوى سبقت به گفتن «بلى»¹ را از تمامى اشخاص (اولين و آخرين) ربود. ⚜️ در يك كلام او اسم اعظمِ خداوند، و مَثَل اعلى براى خداوند مالك و حق آشكار است. 📌 ۱. اشاره به آيه شريفه 172 سوره مباركه اعراف است. 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◽️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
🔹یکی از جلسات مهمی که در این ایام برگزار شده و با حضور اساتید فاضل و مکرمی، از وزانت لازم نیز برخوردار بود، جلسه «نظریه فقهی نفی ظلم» با ارائه حجة الاسلام و المسلمین است. در این جلسه نقدهای متعددی انجام شده است و همانطور که انتظار می‌رفت، نکته‌ای اساسی و بسیار مهم از دید صاحب نظریه و نیز منتقدین، پنهان مانده است. 🔹آن نکته همانا؛ عدم ارائه برای دو مفهوم عدل و ظلم است. احاله تعریف آن دو به بداهت، در حالیکه، اساساً معنای حقیقی مشخص نیست، نشان از و جدی نگرفتن این مقوله است. روشن است که، مبانی مختلف فلسفی و کلامی، تعاریف متعددی از عدالت را نتیجه می‌دهند، در حالیکه، صاحب نظر محترم آن را واضح و روشن پنداشته است. و فقط در این میان، جناب آقای به درستی به این اختلاف اشاره کرده‌اند و سایر بزرگواران که از اساتید معزز حوزه هستند آن را تذکر نداده‌اند. 🔹دلیل چنین از ناحیه اساتید حوزه و آن از ناحیه استاد حقوق، این است که، حقوقدان محترم به صورت واقعی با پژوهشهای صورت گرفته در زمینه درگیر بوده است و لیکن آنچه در حوزه مرسوم است، تعریف عدالت به «وضع کل شیء فی موضعه» و رها کردن آن در ابهام مطلق است. @alfigh_alosul
• | عناوین ابواب کافی | • ➖استاد سیداحمد مددی: در بررسی روایات از حتماً مجموعه روایات باید ملاحظه شود و به حتماً توجه شود. مرحوم کلینی در کافی برخلاف تهذیب و فقیه، عناوین باب را با عنایت خاصی تنظیم کرده است و ظاهرش هم این است که فتوای اوست. @alfigh_alosul
• | زراره و صحیفة الفرائض | • ➖استاد سیداحمد مددی: زرارة‌بن‌اعین، با حضرت باقر وارد تشیع شد، او در این زمان عالم درس‌خوانده‌ای بود و پرادعا. اولین کسی که، به دستور امام باقر، را که از کتب امیرالمومنین بود، نزد امام صادق نمود زراره بود. و عمده روایات فرائض از طریق زراره از این صحیفه به ما رسیده است. @alfigh_alosul
• | طبع حکومتی زکات | • ➖استاد سیداحمد مددی: برخی از مسائل طبع دارند مانند زکات، صلوةجمعه، حدود. بیشتر آیات زکات در مکه نازل شده است و خطاب هم به مسلمین است(ایتاءالزکاة) تا اینکه آیه شریفه (خذمن اموالهم صدقة) نازل شد و حضرت متصدی زکات شدند. این تصدیگری نیاز به حکومت دارد. و اولین زکاتی که پیامبر به عنوان حکومت گرفتند، بود. @alfigh_alosul
🔹 توثیقات عامه- وکالت 🔹 استاد: سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه) 🔹 تقریر: محمد متقیان ✳ اشاره آنچه پیش روی دارید، تقریری است از مبحث «وکالت» از سری موضوعات «توثیقات عامه» که توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه) در جلسات ۶۱,۶۲,۶۳ از سلسله جلسات رجالی طرح شده است. این مباحث در چند عنوان ارائه می شود: نقد محقق خوئی بر توثیقیت وکالت الفاظ وارده در معنای وکالت شئون وکالت وکالت و وثاقت چند نکته به مناسبت ایام نیمه شعبان و طرح مباحث مهدویت، مطالعه این تقریر، توصیه می شود. 👇👇👇 http://monir110.blogfa.com/post/27/ @alfigh_alosul
• | وکالت و وثاقت | • 🔹استاد سیدمحمد جواد شبیری: با نظر به برخی از ادله و قرائن، روشن می‌شود که، وثاقت ادنی مرتبه شخصیتی وکیل‌الامام است، و وکالت، شأنی حکومتی و تشکیلاتی داشته و باخبر از اسرار امام بوده است، و در برخی موارد کراماتی به دست آنها واقع می‌شده است. و تا زمانی که احراز انحراف نشده و توقیعی از ناحیه امام بر علیه وکیل صادر نشده است، وکالت و بالتبع وثاقت او پابرجاست. @alfigh_alosul
🔅استحباب غسل در نوروز 1⃣ صاحب جواهر درباره استحباب غسل نیروز می‌گوید: «و أما غسل يوم النيروز فعلى المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر على مخالف فيه ل‍‌خبر المعلى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام) المروي عن المصباح و مختصره «إذا كان يوم النيروز فاغتسل»‌... و لا ريب في الاكتفاء بذلك مع ذكر جماعة من الأساطين منهم الشيخ و يحيي ابن سعيد و العلامة و الشهيد و غيرهم على ما حكي عنهم و وقوع الأمور العظيمة فيه ما سمعته بعض منها و متوقع فيه الفرج و البركة و غير ذلك من الشرف الذي لا ينكر في إثبات مثل هذا المستحب، و لا وجه للمناقشة بعد ذلك في السند أو غيره.» 🔹 ایشان استحباب غسل نیروز را مشهور میان متأخرین میداند که مخالفی ندارد و با چنین شهرت و عدم الخلافی، مناقشه در سند این روایت، وجهی ندارد. 2⃣ درباره مصداق نیروز، اقوال متعددی گفته شده است، قول مختار صاحب جواهر چنین است: «و المشهور المعروف في زماننا هذا انما هو يوم انتقال الشمس إلى الحمل، بل لا يعرف غيره كما عن المجلسيين النص عليه في الحديقة و زاد المعاد، و الشهيد الثاني في روضته و الفوائد الملية، و على شهرته في زمانه، و الشيخ أبي العباس بن فهد أنه الأعرف بين الناس و الأظهر في الاستعمال، و يؤيده مع ذلك ما يومي اليه‌خبر المعلى بن خنيس أنه «يوم طلعت فيه الشمس، و هبت فيه الرياح اللواقح، و خلقت فيه زهرة الأرض، و أنه اليوم الذي أخذ فيه العهد لأمير المؤمنين (عليه السلام) بغدير خم»‌ 🔹 مقصود از نیروز، همان نوروز است که با لحظهٔ برابری اعتدال بهاری آغاز می‌شود؛ لحظه‌ای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استوای زمین گذشته و برابری روز و شب رخ می‌دهد. ➖(جواهرالکلام، ج۵ ص۴۱) @alfigh_alosul