#یادداشت
💥مفتون غیرعمیق مدرنیته
✅آقای مهدی نصیری، درباره برنامه دیدار آیت الله سیستانی(دام ظله الوارف) با پاپ رهبر کاتولیک های جهانی، توئیتی را نوشته که واکنشهای متعددی را برانگیخته است. متن خوبی نیز توسط دوستان سایت #مباحثات نگاشته شده است که مطالعه آن خالی از فایده نخواهد بود. میخواهم در این یادداشت، آن توئیت را فارغ از نگارنده آن مورد بررسی قرار دهم و نکاتی که به دست میآید را گزارش کنم.
1⃣اولین نکتهای که در این توئیت برجستگی پیدا میکند، #وزن و اندازهای است که نگارنده آن به دیدار مرجعیت نجف با پاپ داده است. در وراء ذهن او این دیدار، متفاوت از سایر دیدارهاست، نه از جهت منزلتی که مرجعیت نجف دارد بلکه بدان خاطر که مرجعیت قرار است با مقامی بالاتر مواجهه پیدا کند که رهبرکاتولیکهای جهان است. اهمیت این دیدار به #رتبهطرفین بازگشت میکند نه #موضوع آن که دیپلماسی الهیاتی باشد. چرا که اگر موضوع این دیدار فارغ از طرفین آن مهم باشد، از این گفتگوها در حوزه قم فراوان صورت میگیرد و دامنه روابط بین الملل حوزه قم از جهات مختلفی گسترده و روبه افزایش است. پس آنچه که مهم است توجه به طرفین دیدار است و در این میان نیز مرجعیت در موقعیتی بالاتر قرار نگرفته است بلکه ادنی از مرتبه پاپ است، زیرا به حوزه قم طعنه زده می شود که، چرا نمیتواند با پاپ دیدار کند.
2⃣نکته دیگری که برجستگی دارد، تلقی ماتن از حوزه قم است. او نزاع موجود در حوزه قم را درگیری دوگانه انقلابی و سکولار میداند. از آنجا که این نزاع را در کنار اقدامات بین المللی حوزه نجف قرار میدهد، به آن نمره مردودی میدهد. پس نشان میدهد که دوگانه انقلابی و سکولار یا برای ماتن #مقبول و مهم نیست یا اینکه او هیچ دوگانه مورد نزاعی را در حوزه به رسمیت نمیشناسد. خروج از هرگونه تقابل و نزاع، و ورود در عرصهای که هیچ تقابلی نباشد نشان از نظام فکری #صلحکلی دارد که اولین درگیری چنین تفکری با #اسلامفقاهتی است که دوگانههای مختلفی را بنیان گذاشته است از جمله؛ مؤمن و کافر. تقابل انقلابی و سکولار نیز ریشه در همان اندیشه فقهی دارد که متعهد به امتدادیابی تعبد و ایمان در مرتبه عمل و عینیت است که در برابر اندیشه #سکولار قرار میگیرد و نافی آن است. و از قضا یکی از کسانی که در این ایام دغدغه اندیشه جهانی پیدا کرده است و سوابقی هم در حوزه فقه و حقوق دارد، دائماً به این نکته اصرار میورزد که باید از دوگانه مومن و کافر رفع ید کنیم و انسانها را به دو بخش تقسیم نکنیم. و اینها تعبیری دیگر از #اسلامرحمانی که به عنوان پروژهای مهم در حال جریان است و در بیان و بنان برخی از اهل سیاست و اندیشه ابراز میشود.
3⃣تعبیری که در متن درباره حوزه نجف و حوزه قم آمده است، نظر مخاطب را نیز به خود جلب میکند؛ حوزه سنتی نجف، حوزه مدرن، فربه و رسمی قم. این تعابیر در درون متن حاوی نکاتی است. اینکه؛ حوزه نجف با وجود سنتی و غیررسمی بودن اندیشهای جهانی دارد، اما حوزه قم مدرن است و فربه و رسمی و لیکن درگیر منازعات خرد و درونی است. تلقی ماتن از #سنت و #مدرنیته که اصلیترین وصف دو حوزه نجف و قم در این متن است، نه تنها عمیق نیست بلکه ریشه در پایگاه فکری مدرنیته نیز دارد. یعنی اینگونه نیست که این تقابل از درون اندیشه اسلامی برخاسته باشد، بلکه تقابلی ریشهدار در منازعات داخلی #جهانتجدد است. در اندیشه اسلامی، قدیم و جدید اولویت ندارد و اصلی نیست بلکه جهتگیری افکار و افعال انسانها مهم است، یعنی تقابل ایمان و کفر. در امتداد این تقابل اصلی و اصیل میتوان از دوگانه قدیم و جدید نیز سخن راند که عبارت دیگری از اقتضائات زمانی و مکانی است.
↩️نهایت اینکه؛ با التفات به متن و قرائنی که در آن وجود دارد، میتوان گفت نویسنده متن مفتون غیرعمیق مدرنیته است و لایهای روئین از غرب را دریافت کرده و دلبسته آن گشته است. و پرواضح بود که #افتتانبهغرب، انسان را به #عصرحیرت میکشاند.
@alfigh_alosul
بررسی اعتبار روایت لیلة الرغائب.pdf
443.1K
#مقاله
🔹 عنوان: بررسی اعتبار روایتلیلة الرغائب
🔹 نویسنده: سیدمحمودطیبحسینی
«نویسنده محترم در این مقاله، بررسی خوبی درباره سند روایت لیلة الرغائب از منابع خاصه و عامه انجام داده و ضعف سندی آن را نشان داده است. مطالعه این مقاله، به جهت بررسیهای سندی توصیه میشود.»
@alfigh_alosul
اعتبار حدیث ليلة الرغائب.mp3
821.8K
🎧 صوت
♨️ اعتبار حدیث لیلة الرغائب
🎙آيت الله مددی
💡حدیث لیلةالرغائب یک حدیثی هست که آثار جعل در آن مِن رأسه الی ذیله واضحه!
🆔 @rejal_science
#یادداشت
💥نگاهی به ایده فقهمقاصد و نقد آن
✳ یکی از مباحث مطرح در عرصه فقه معاصر، موضوع توجه به اهداف شریعت در عملیات استنباط است که از آن به فقه مقاصد تعبیر میشود. عمدتاً جناب #استادعلیدوست(زیدعزه) در زمان حاضر متکفل طرح این بحث هستند و درباره آن تحقیقات متعدد در قالب کتب، مقالات و نیز سخنرانیهایی داشته و دارند. آنچه در ادامه می آید شامل گزارشی مختصر از دیدگاه ایشان و نقدی کوتاه برآن است. این نوشتار نه به عنوان مقاله، بلکه در قالب یادداشت نگاشته شده بود و طبعاً نیاز به تکمیل و افزونه دارد و ارائه آن به عزیزان، جهت مشارکت در فرآیند بحث و نقد نقد میباشد....
👇👇
http://monir110.blogfa.com/post/25/
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری.docx
31.6K
#متنِبیانات
✳ فهرست مطالب
1⃣ بخش اول: نیاز فکری جامعه
➖ لزوم کشاندن مفاهیم ارزشی و معرفتی اسلامی به عرصهی عمل
➖ ایجاد نهضت کمک مؤمنانه با گسترش مفهوم مواسات در عرصهی عمل
➖ تبدیل و رواج مفاهیم ارزشی به عمل توسّط امام (ره)
➖ تأثیر تبدیل مفاهیم ارزشی و معرفتی به عمل در زندگی
➖ نیاز حکومت اسلامی به ابزارهای مناسب از منظومهی معرفتی اسلام
➖ لزوم بهروز کردنِ تفکّر اسلامی به عنوان نرمافزار حکومت اسلامی
➖ نمونههایی از دقّت نظر در مفاهیم و استخراج مضامین مورد نیاز
➖ لزوم گسترش عقبهی فکری نظام اسلامی توسط متفکّرین با پرهیز از التقاط و تحجّر
2⃣ بخش دوم: مسئله سیاسی روز
➖ همکاری دولت و مجلس برای حلّ اختلافات و پرهیز از دوصدایی در مسئلهی هستهای
➖ لزوم عمل کشورهای اروپایی به تعهّدات برجامی و پرهیز از کاربرد ادبیّات مستکبرانه
➖ ممنوعیّت سلاح هستهای بر اساس تعالیم اسلامی و غنیسازی بر اساس نیازهای کشور
➖ مخالفت دشمنان با مؤلّفههای قدرت جمهوری اسلامی جهت باجگیری از ما
➖ تکیه بر توان و ظرفیّت ملّت ایران برای ایستادگی در مقابل
زورگوییها
@alfigh_alosul
الفقه و الاصول
#متنِبیانات ✳ فهرست مطالب 1⃣ بخش اول: نیاز فکری جامعه ➖ لزوم کشاندن مفاهیم ارزشی و معرفتی اسلامی
💥اهل تحقیق و تفکر و صاحبان نظر و مبنا در حوزه مطالعات اسلامی، باید توجه افزونی به #بخشاول این جلسه و مباحث آن داشته باشند.
🌹
💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند.
💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه عقبهی فکریِ تغذیهکنندهی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبهی فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود.
این مفاهیم جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود.
البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند.
🔴 مطالبۀ «امام خامنهای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیتهای جدید و چالشهای جدید》۱۳۹۹/۱۲/۴
🔰 منظومهی معرفتی و ارزشی اسلام یک مجموعهی مفاهیمی است که آوردن این مفاهیم به میان مردم و آنها را به مرحله و منصّهی عمل درآوردن، یک کار بسیار بزرگ و مهمّی است.
🔰 عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبهی عملیّاتی و ترجمهی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آنها ممکن و رایج بشود که این به خودیِ خود نمیشود و احتیاج به تلاش دارد.
🔰 برای رسیدن به این آرمانها ابزارهایی لازم است. آن ابزارها هم که ما را به آن آرمانها برساند، باز در خود منظومهی معرفتیِ اسلام بلاشک وجود دارد؛ چون امکان ندارد که مقصد را به ما بگویند و ما را تحریض کنند به رسیدن به آن مقصد امّا راه را جلوی پای ما نگذارند؛ چنین چیزی امکان ندارد. بنابراین راهش هم در کتاب و سنّت هست. حالا نظام اسلامی میخواهد به این آرمانها برسد، [لذا] بایستی این وسایل و ابزارهای رسیدن را که جزو #مفاهیم_معنوی و #منظومهی_معرفتیِ_اسلام است، جستجو کند، پیدا کند، اینها را عملیّاتی کند و راه بیفتد؛ یعنی در واقع این یک نرمافزار است برای سختافزار حکومت اسلامی. حکومت اسلامی را به عنوان سختافزار در نظر بگیرید، اگر نرمافزار مناسب خودش را نداشته باشد، به هیچ کار نمیخورد. نرمافزارش همین است که راههای رسیدن به آن آرمانها مشخّص بشود و حرکت در این جهت ادامه پیدا کند.
🔰 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا میکند و دامنهی فعّالیّت نظام اسلامی گستردهتر میشود و افزایش پیدا میکند و میدانهای تازهای در مقابل جمهوری اسلامی باز میشود و با #چالشهای_جدیدی مواجه میشود -چالشهایی که قبلاً وجود نداشته؛ چون هر چه میگذرد، چالشهای جدید، میدانهای جدید، کارهای جدید مطرح میشود برای نظام اسلامی- به همین تناسب احتیاج دارد که آن نرمافزار را، آن مجموعهی معنوی را نوبهنو #تجدید_حیات کند و بهروز کند. عرض من این است. این، آن چیزی است که از فضلای صاحبنظر و متفکّر بِجِد باید مطالبه بشود و این کار باید انجام بگیرد.
🔰 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بینالمللی مواجه خواهد شد، با چالشهای جدید مواجه خواهد شد، با وضعیّتهای جدید مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه #عقبهی_فکریِ تغذیهکنندهی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبهی فکریای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مفاهیم جدید مطرح بشود. عرض کردم این #مفاهیم_جدید از بیرون نمیآید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث کردن دربارهی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند؛ چون از این طرف یک خطر این است که یک آدم بیصلاحیّت و نیمهسواد و التقاطی وارد #استنباطهای_جدید از آیات الهی بشود، از آن طرف هم این خطر وجود دارد که یک آدم متحجّر که هنوز مسئلهی دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برای او حل نشده بخواهد وارد بشود؛ نه، باید انسانهای متفکّر، شخصیّتهای برجسته [وارد کار بشوند]. این بحث ظرفیّت زیادی دارد برای بررسی کردن، مطالعه کردن و در پیرامون آن حرف زدن و به نتایجی رسیدن.
🔗 متن کامل:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396
🔗 قطعۀ صوتی:
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3643
☑️ @mirbaqeri_ir
#هوشمصنوعی_اجتهاد
معرفی پروژهنجف
✳ بحمدالله توفیق شد، در یکی از جلسات #شنبههایفقهی، جلسهای با عنوان معرفی پروژه #نجف با حضور عزیزانی که دست اندرکار این پروژه هستند، برگزار شود.
پروژه نجف را میتوان مهمترین اقدام در پیوند میان هوش مصنوعی و اجتهاد به صورت عینی و واقعی دانست. فلذا استماع صوت این جلسه در ایضاح تلقی ذهنی از این مسأله مفید فایده است.
در این جلسه جناب آقای دکترحسینی در مقام توضیح ابعاد فنی پروژه و به عبارتی موضوع شناسی آن برآمدند و تصویری از فرآیند تحقق پروژه «ناصرجامع فقیه» ارائه دادند و جناب حجةالاسلام صراف زاده نیز توضیحاتی درباره موضوع شناسی فقهی آن ارائه فرمودند.
ابتدائاًفایل صوتی بزرگوران تقدیم شده و در ادامه نقد و بررسی آن صورت خواهد گرفت.
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul/917
پروژه نجف.WAV
14.64M
#صوت
#شنبههایفقهی
✳ عنوان: معرفی پروژه نجف
🔹تبیین فنی: دکتر حسینی
🔹 تبیین فقهی: حجة الاسلام صراف زاده
@alfigh_alosul
نقد پروژه نجف.mp3
6.97M
#صوت
✳ عنوان: نقد پروژه نجف (ناصر جامع فقیه)
🔹ناقد: حجة الاسلام محمد متقیان
@alfigh_alosul
💥استخاره حضرت ولیعصر (سلاماللهعلیه)
از بیانات آیتاللهشبیری زنجانی (دامعزه) در کتاب جرعهای از دریا.
@alfigh_alosul
🔅درآمدی بر فلسفه حق (۱): با موضوع «حق در قرآن»
✍محمد متقیان
✳ اشاره
واژه «حق» با مشتقاتی که دارد حدود 263 استعمال در قرآن داشته است. این کلمه در مشتقات و ترکیبات مختلف اسمی، فعلی مانند «بالحق»، «یحق»، «بغیرحق»، «احق»، «حقاً» و سایر موارد به کار رفته است. این واژه، مانند بسیاری از کلمات دیگر در ادبیات قرآن، دارای تنوع معنا است و همین امر، دستیابی به یک معنای مشخص و روان را صعب میسازد. با این وجود، میتوان با طبقه بندی اجمالی استعمالات مختلف این واژه در قرآن، به یک نظام معنایی و سپس نظام فکری قرآنی پیرامون «حق» دست یافت. از ملاحظه #اولیهای که از این آیات به دست آمد، «مراتب خمسه»ای است که اشاره مختصری به هر کدام از آنها با استشهاد به آیات مرتبط خواهد آمد.
آنچه در این تحقیق آمده است، بررسی طبقات مختلف واژه حق به معنای وصفی آن – حق بودن- است. حق به معنای وصفی، در مقام توصیف موضوعات و موصوفات برمی آید که در مقابل حق به معنای اسمی آن – حق داشتن- است که اساس علم «حقوق» را شکل میدهد و به معنای برخورداری و سلطه ای است که صاحب حق نسبت به یک عین و مالی دارد. از آنجا که اعتقاد داریم، حق به معنای اسمی آن متوقف بر شکل گیری معنای حق وصفی است، پس در این تحقیق، ابتدائاً ابعاد و زوایای حق وصفی بررسی شده و سپس در تحقیقی دیگر، باید میان این دو ساحت حق، ربط منطقی را برقرار نمود.....
👇👇
http://monir110.blogfa.com/post/26/
@alfigh_alosul
🔅دعای حضرت حجت برای رفع گرفتاری
ر.ک.جرعهای از دریا. ج۱ ص ۵۱۷
@alfigh_alosul
💠 فضايل پيامبر صلى الله عليه وآله زيادتر از آن است كه بیان شود و برتر از آن است كه درك شود،
⁉️ و چگونه ممكن است درك مكارم كسى كه محبوب پروردگار عالمين، و بهترين همه بندگان، و خاتم پيامبران و آقاى برگزيدگان و پيشواى ائمه هدايتگر است.
❇️ او كه خداوند به «طه و يس» خطابش كرده و اول عبادت كنندگان است،
❇️ و همان كسى است كه در عالم ميثاق هنگامى كه اقرار به ربوبيت پروردگار عالميان گرفته مى شد، گوى سبقت به گفتن «بلى»¹ را از تمامى اشخاص (اولين و آخرين) ربود.
⚜️ در يك كلام او اسم اعظمِ خداوند، و مَثَل اعلى براى خداوند مالك و حق آشكار است.
📌 ۱. اشاره به آيه شريفه 172 سوره مباركه اعراف است.
🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی
◽️ #کلام_فقیه #بعثت #رسول_الله
☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
#نشستعلمی
🔹یکی از جلسات مهمی که در این ایام برگزار شده و با حضور اساتید فاضل و مکرمی، از وزانت لازم نیز برخوردار بود، جلسه «نظریه فقهی نفی ظلم» با ارائه حجة الاسلام و المسلمین #صرامی است. در این جلسه نقدهای متعددی انجام شده است و همانطور که انتظار میرفت، نکتهای اساسی و بسیار مهم از دید صاحب نظریه و نیز منتقدین، پنهان مانده است.
🔹آن نکته همانا؛ عدم ارائه #تعریف برای دو مفهوم عدل و ظلم است. احاله تعریف آن دو به بداهت، در حالیکه، اساساً معنای حقیقی #عدالت مشخص نیست، نشان از #تساهل و جدی نگرفتن این مقوله است. روشن است که، مبانی مختلف فلسفی و کلامی، تعاریف متعددی از عدالت را نتیجه میدهند، در حالیکه، صاحب نظر محترم آن را واضح و روشن پنداشته است. و فقط در این میان، جناب آقای #حکمتنیا به درستی به این اختلاف اشاره کردهاند و سایر بزرگواران که از اساتید معزز حوزه هستند آن را تذکر ندادهاند.
🔹دلیل چنین #غفلتی از ناحیه اساتید حوزه و #جدیانگاشتن آن از ناحیه استاد حقوق، این است که، حقوقدان محترم به صورت واقعی با پژوهشهای صورت گرفته در زمینه #عدالت درگیر بوده است و لیکن آنچه در حوزه مرسوم است، تعریف عدالت به «وضع کل شیء فی موضعه» و رها کردن آن در ابهام مطلق است.
#مفهوم_عدالت
@alfigh_alosul
• | عناوین ابواب کافی | •
➖استاد سیداحمد مددی:
در بررسی روایات از #کافی حتماً مجموعه روایات باید ملاحظه شود و به #عنوانباب حتماً توجه شود. مرحوم کلینی در کافی برخلاف تهذیب و فقیه، عناوین باب را با عنایت خاصی تنظیم کرده است و ظاهرش هم این است که فتوای اوست.
@alfigh_alosul
• | زراره و صحیفة الفرائض | •
➖استاد سیداحمد مددی:
زرارةبناعین، با حضرت باقر وارد تشیع شد، او در این زمان عالم درسخواندهای بود و پرادعا. اولین کسی که، به دستور امام باقر، #صحیفةالفرائض را که از کتب امیرالمومنین بود، نزد امام صادق #قرائت نمود زراره بود. و عمده روایات فرائض از طریق زراره از این صحیفه به ما رسیده است.
@alfigh_alosul
• | طبع حکومتی زکات | •
➖استاد سیداحمد مددی:
برخی از مسائل طبع #حکومتی دارند مانند زکات، صلوةجمعه، حدود. بیشتر آیات زکات در مکه نازل شده است و خطاب هم به مسلمین است(ایتاءالزکاة) تا اینکه آیه شریفه (خذمن اموالهم صدقة) نازل شد و حضرت متصدی زکات شدند. این تصدیگری نیاز به حکومت دارد. و اولین زکاتی که پیامبر به عنوان حکومت گرفتند، #زکاتفطره بود.
@alfigh_alosul
#رجال
🔹 توثیقات عامه- وکالت
🔹 استاد: سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه)
🔹 تقریر: محمد متقیان
✳ اشاره
آنچه پیش روی دارید، تقریری است از مبحث «وکالت» از سری موضوعات «توثیقات عامه» که توسط استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی(دام عزه) در جلسات ۶۱,۶۲,۶۳ از سلسله جلسات رجالی طرح شده است. این مباحث در چند عنوان ارائه می شود:
نقد محقق خوئی بر توثیقیت وکالت
الفاظ وارده در معنای وکالت
شئون وکالت
وکالت و وثاقت
چند نکته
به مناسبت ایام نیمه شعبان و طرح مباحث مهدویت، مطالعه این تقریر، توصیه می شود.
👇👇👇
http://monir110.blogfa.com/post/27/
@alfigh_alosul
• | وکالت و وثاقت | •
🔹استاد سیدمحمد جواد شبیری:
با نظر به برخی از ادله و قرائن، روشن میشود که، وثاقت ادنی مرتبه شخصیتی وکیلالامام است، و وکالت، شأنی حکومتی و تشکیلاتی داشته و باخبر از اسرار امام بوده است، و در برخی موارد کراماتی به دست آنها واقع میشده است. و تا زمانی که احراز انحراف نشده و توقیعی از ناحیه امام بر علیه وکیل صادر نشده است، وکالت و بالتبع وثاقت او پابرجاست.
#معلی_بن_خنیس
@alfigh_alosul
🔅استحباب غسل در نوروز
1⃣ صاحب جواهر درباره استحباب غسل نیروز میگوید: «و أما غسل يوم النيروز فعلى المشهور بين المتأخرين بل لم أعثر على مخالف فيه لخبر المعلى بن خنيس عن الصادق (عليه السلام) المروي عن المصباح و مختصره «إذا كان يوم النيروز فاغتسل»... و لا ريب في الاكتفاء بذلك مع ذكر جماعة من الأساطين منهم الشيخ و يحيي ابن سعيد و العلامة و الشهيد و غيرهم على ما حكي عنهم و وقوع الأمور العظيمة فيه ما سمعته بعض منها و متوقع فيه الفرج و البركة و غير ذلك من الشرف الذي لا ينكر في إثبات مثل هذا المستحب، و لا وجه للمناقشة بعد ذلك في السند أو غيره.»
🔹 ایشان استحباب غسل نیروز را مشهور میان متأخرین میداند که مخالفی ندارد و با چنین شهرت و عدم الخلافی، مناقشه در سند این روایت، وجهی ندارد.
2⃣ درباره مصداق نیروز، اقوال متعددی گفته شده است، قول مختار صاحب جواهر چنین است: «و المشهور المعروف في زماننا هذا انما هو يوم انتقال الشمس إلى الحمل، بل لا يعرف غيره كما عن المجلسيين النص عليه في الحديقة و زاد المعاد، و الشهيد الثاني في روضته و الفوائد الملية، و على شهرته في زمانه، و الشيخ أبي العباس بن فهد أنه الأعرف بين الناس و الأظهر في الاستعمال، و يؤيده مع ذلك ما يومي اليهخبر المعلى بن خنيس أنه «يوم طلعت فيه الشمس، و هبت فيه الرياح اللواقح، و خلقت فيه زهرة الأرض، و أنه اليوم الذي أخذ فيه العهد لأمير المؤمنين (عليه السلام) بغدير خم»
🔹 مقصود از نیروز، همان نوروز است که با لحظهٔ برابری اعتدال بهاری آغاز میشود؛ لحظهای که خورشید در سیر ظاهری خود در ابتدای برج حمل، از استوای زمین گذشته و برابری روز و شب رخ میدهد.
➖(جواهرالکلام، ج۵ ص۴۱)
@alfigh_alosul
حدیث النوروز- کتاب شیعه 13-14.pdf
294.9K
♻️مقاله: حدیثالنوروز فی کلام العلامة ابنالفهدالحلی
📙منبع: کتاب شیعه
@alfigh_alosul
🔹فقدان «راهبرد انتقادی» در مواجهه حوزه با هوش مصنوعی
1⃣ روش حضرت آیت الله اعرافی(دام عزه) در مواجهه با پدیده هوش مصنوعی، روشی هوشمندانه بود. به این معنا که، مدیریت رابطه هوش مصنوعی و علوم اسلامی را ذیل حوزه علمیه تعریف کردند تا کسانی که سررشتهای از علوم اسلامی ندارند دخالت نکنند، اما با این وجود، طرح نکتهای بسیار مهم و اساسی، ناظر بر همین رابطه، ضروری است.
2⃣آنگونه که از بیانات، مصاحبات ایشان و سایر اعضای پروژه هوش منصوعی به دست میآید، این پروژه فاقد نظریهای متین و عمیق، در مواجهه با تکنولوژی به صورت عام، و هوش مصنوعی به صورت خاص است. مقصود از نظریه، آن دیدگاهی است که، پدیده تکنولوژی را تحلیل کرده و راهکار مواجهه با آن را ارائه نماید.
3⃣یکی از مباحث مطرح در دنیای غرب - که متأسفانه در کشور ما کمتر جدی گرفته شده است- مبحث #فلسفهتکنولوژی است. چنانچه این مبحث در حوزه هوش مصنوعی با عنوان #فلسفههوشمصنوعی نیز برخوردار از متون فلسفی و اصحاب تحقیق و تدقیق است. در این مباحث، تحلیلهایی فلسفی ناظر بر پدیده تکنولوژی و هوش مصنوعی صورت میگیرد و نتیجه آنکه، اشراف و تسلطی عمیقتر از مواجههای فنی در اختیار انسان میگذارد. این مباحث، سبب میگردد، انسان مفتون و شیفته قدرت تکنولوژی نگردد و از زاویهای عمیقتر، مواجههای انتقادی با آن داشته باشد، آسیبها و ضعفهای آن را در عین قوتها و امکاناتی که دارد ببیند. همچنین این تحلیلها سبب میگردد، او با تکیه بر مواجهه انتقادی که دارد، راهبردی متین در مدیریت تکنولوژی به دست داشته باشد که در چالههای تکنولوژی گرفتار نشود.
4⃣ متأسفانه، مواجهه بخشی از حوزه علمیه با تکنولوژی و پدیدهای چون هوش مصنوعی، مواجههای عرفی و عقلائی است، در حالیکه موضوع پیشروی از امور عرفیه و عقلائیه نیست، بلکه واقعیتی تکوینی است که باید تحلیلهای تکوینی-فلسفی درباره آن صورت بگیرد. نمیدانیم که با چه پدیدهای روبرو هستیم، آسیبهاو چالشهای آن را نمیشناسیم، اما آن را به گرمی به آغوش میکشیم. این همان #درد نهفته در این نوشته است. راهبرد پیشروی مدیریت حوزه که ناشی از این نمیدانیمها و نمیشناسیم هاست، نتایجی خطرناک فراروی حوزه میگذارد.
@alfigh_alosul
🔹 فقدان «راهبرد انتقادی» حوزه علمیه در مواجهه با هوش مصنوعی، موجب انفعال در برابر آن گشته، تمام امکانات و ظرفیتهای حوزه را مقهور آن خواهد ساخت.
@alfigh_alosul