eitaa logo
الهادی حوزویان
2.3هزار دنبال‌کننده
10 عکس
9 ویدیو
0 فایل
این کانال زیر مجموعه کانال الهادی ( @nasery_ir) می‌باشد و به بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در زمینه حوزه، روحانیت و طلبگی اختصاص دارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
هدایت شده از الهادی
بسمه تعالی مهم: 🔻به مناسبت ولات حضرت معصومه سلام الله علیه کانال «الهادی حوزویان» راه اندازی شد. 🔸در نظرسنجی اخیر برخی از کاربران محترم پیشنهاد تاسیس کانال مستقلی برای طلاب و روحانیون عزیز را داده بودند تا محتواهای مربوط به این عزیزان بصورت مستقل و مناسب تر در اختیار ایشان قرار گیرد و از طرفی مطالب کانال الهادی هم عمومی تر باشد که بعد از بررسی و مشورت تصمیم به اجرای این پیشنهاد گرفته شد. 🔹از این رو همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها تاسیس کانال «الهادی حوزویان» را به اطلاع دوستان و علاقمندان می رساند. در این کانال مطالب متنوع و کاربردی در زمینه حوزه و روحانیت و طلبگی در اختیار همه علاقمندان قرار خواهد گرفت؛ ان‌شاءلله که با دعای شما عزیزان، خادمین خوبی برای این قشر گرانقدر و محترم باشیم و این فعالیت‌ها مورد توجه و قبول حضرت ولی عصر ارواحنا فداه قرار گیرد. لینک کانال: 👇🏻 https://eitaa.com/alhadi_h 🔺لطفا در کانال‌ها و گروه‌هایی که دارید اطلاع رسانی نمایید. با تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎞 موضوع: بهترین وقف 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲ دقیقه ▪️ @alhadi_h ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻آن کسانی که در این راستا [علم حقیقی] سعی و تلاش کرده‌اند، حق عظیمی بر ما دارند. چقدر ما بدهکار هستیم! چه در نقطۀ شروع و چه در سده‌های اخیر. 🔸عالمان حوزوی، که این چرخۀ فرهنگی را با جان و دل حمایت و پشتیبانی می‌کردند. با صبوری، با تحمل فقر، با سختی‌ها، در این حجرات می‌نشستند، و گاهی از حداقل‌های زندگی محروم بودند. 🔹در سده‌های گذشته، دهه‌های گذشته در حوزۀ علمیه نجف و خیلی حوزه‌ها، بسیار می شد که یک مرجع تقلید در یک فصولی، تنها نان به طلبه‌ها می دادند شاید آنوقتی که ما وارد حوزۀ علمیۀ قم شدیم هم همینجور بود. مرحوم آیت الله مرعشی، نان طلبه‌ها را می‌دادند. دیگر بقیه مایحتاج زندگی -مخصوصاً حالا دهه به دهه هر چه پیش می‌رویم- خیلی قابل تضمین نبوده است. [با اینحال طلبه ها این شرایط را تحمل می کرده اند چون] طلبگی را انتخاب کرده بودند. نه اینکه بخواهند ریاست کنند. می‌خواستند طلبگی کنند. 🔸شرافت علم را می‌خواستند. شرافت تهذیب را می‌خواستند. طلبگی را یک شرف می‌دانسته‌اند. علم را دوست داشته‌اند. تذکر و ذکر می‌دانسته‌اند این علم را، این آرامش را، این ارتباط را، این فهم را، این معرفت را، این تفقه را، شرف می‌دانسته‌اند. 🔹 حتی بسیاری از بزرگان داشتیم، وقتی دنیا به آنها اقبال می‌شد، قبول نمی‌کردند. رد می‌کردند. می‌گفتند ما هستیم و آن روح طلبگی، ما هستیم و آن یافته‌های طلبگی، ما هستیم و آن ارتباط طلبگی. این جایگاه را به آن اعتقاد داشتند. و ده‌ها سال از عمرشان را ایستادگی می‌کردند برای اینکه طلبه بمانند. ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻علوم دين همراه با باور است و تمام شخصيت شخص را شکل مي‌دهد. او را به باور مي‌رساند و بعد هم برکاتش شروع مي‌شود. به نوعي همسايه اين معارف «متعلم علي سبيل نجاة» است کسي که در صدد رسيدن به اين معارف باشد. حقيقتاً به دنبال دريافت و بهره باشد، حقيقتاً دنبال ارتقاء و ارتفاع جايگاه معرفتي باشد. گرچه همان ارتفاع و ارتقاء به شکستگي منتهی می شود. شرطش، عبوديت و بندگي است. 🔸آنچه که چشم ما را روشن مي‌کند ياد بزرگاني است که اين طريق را رفتند، بهره بردند و جزء اين مدار فرهنگ شدند. (اين فرهنگ غير از فرهنگ مصطلح است. فرهنگي که عرض مي‌کنم حيث معنوي و معرفتي است که بر همه عالم احاطه دارد.) جزء اين چرخه شدند. شخصيت‌هايي آرام، شخصيت‌هايي به يقين رسيده ؛ [مثل اینکه] اصحاب آقا اميرالمؤمنين، را مي‌بينيد. 🔹از زماني که حوزه‌هاي علميه داير شد، به يک تعبير از زمان شيخ طوسي و نجف مي‌بينيم که اين بزرگواران «کان نبي من انبياء بني اسرائيل» بودند. سيره، سيره نتيجه‌بخشي بوده است. اين چرخه اعجازگونه از زمان اهل بيت عصمت و طهارت شروع شد. آن‌ها عالم رباني هستند. آن‌ها شروع کردند حتي در لايه‌هاي بعدي «تعلم علي سبيل نجاة» را القا کنند. آن‌ها شروع به جذب نفوس مستعد کردند. آن‌ها شروع به القاء سؤال در ذهن نفوس مستعد کردند. خودشان انتخاب مي‌کردند، گزينش مي‌کردند، تربيت مي‌کردند. راه مي‌دادند، رشد مي‌دادند. چرا؟ به خاطر اينکه اين چرخه فرهنگ معنوي تربيتي بسته شود و تمام بسته شود. 🔸خود اهلبیت همکاري را در لايه‌هاي مختلف با نفوس مستعد شروع کردند. حتي به تعبير بعضي، اگر بايد فرمايشاتشان را در چاه مي‌گفتند، مي‌گفتند ولي از بين نمي‌رفت؛ اين همه نفوس مستعد پرورش پيدا کرد. حوزه از همان زمان پايه گذاري شد. اصل و اصول اين معارف از همان زمان شروع شد. ما و شما سر اين سفره پربرکت نشسته‌ايم. خداي متعال به کسي ظلم نمي‌کند. امکان ندارد طالبي باشد و حقيقتي را جست‌وجو کند و بخواهد و راست بگويد و به آن نرسد. اين ممکن نيست. اگر کوتاهي است در روند کار ماست. ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
4_5773737717267432805.mp3
3.11M
* 🎧 موضوع: ماهیت طلبگی و شرایط موفقیت در آن 🗓 تاریخ جلسه: 1397/9/7 ⏱ زمان: ۱۳ دقیقه 📥 حجم: ۳ مگابایت 📍در جمع طلاب جدید مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1402.3.8 سخنرانی حجت الاسلام ناصری .mp3
3.71M
🎧 اهمیت و آداب 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۸ ⏱ زمان: ۱۵ دقیقه 📍در جمع طلاب مدرسه علمیه دارالهدی، در اردوی تفریحی زیارتی امام زاده شاه اسماعیل کهک قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 این احترام به اساتید که در حوزه ها وجود دارد از کجا نشأت گرفته است؟ اینکه مرحوم امام خمینی در آثارشان نسبت به استادشان مرحوم آيت الله شاه آبادي تعبیر روحي له الفداه را مي‌‌نويسند، اين چه التزامي است؟ چرا؟ 🔸 به خاطر اين که با تمام وجود حس مي‌کنند که حيات خودشان را از آن بزرگوار داشته‌‌اند. اين‌ها برکاتي است که فقط در حوزه‌هاي علميه يافت مي‌شود.‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 يک وقتي طلبگی مساوی بود با آرامش، با اطمينان، با گذشت؛ از آن طرف هم حرفي که زده مي‌شد از طرف يک عالم، حرف آخر بود. 🔸 خدا رحمت کند مرحوم آيت الله بهاءالدینی را، مي‌فرمودند: در جلسه‌اي که با مرحوم امام داشتند، مرحوم امام به ايشان فرموده‌ بودند: فلانی! همه‌ی قضايا بدست من هست، امّا گویی خودم در اختيار خودم نيستم. 🔹 اين بزرگوار از ناحيه‌ي خداي متعال هدايت مي‌شد. اين‌ها به خاطر آن از خودگذشتگي است. نتیجه آن قدم اولي است که طلبه وقتي وارد حوزه‌ علميه مي‌شد پا مي‌گذاشت روي نفس و نفسانيات و دنياطلبي و واقعاً ايمان و اعتقاد به عالم غيب داشت. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻مرحوم آیت الله سيدمحمدباقر درچه‌اي از آقايان اصفهان، بدون نوشتن هيچ در ذهنش نمي‌مانده، در سنين بالايي هم گويا ايشان وارد حوزه مي‌شوند ولي پشتکار، ايشان را از اساتيد مرحوم آيت‌الله‌العظمي بروجردي کرده است. 🔸 آن بخشي که شما مديريت مي‌کنيد مهم است. خداوند آن را براي شما قرار داده است. اين در اختيار شماست که آقا از صبح ساعت هفت تا ظهر اين‌ چگونه بر شما مي‌گذرد؟ از ظهر تا شب. ساعت به ساعتش را چه کار مي‌کنيد؟ اين فرصت‌ها در اختيار ما و شماست. 🔹 اين طلبگي از الطاف خداست. طعم طلبگي اگر در ذائقه کسي بنشيند به هيچ قيمتي رها نمي‌کند. ما بايد ترازها و ميزان‌هاي ذهنيمان را درست کنيم. اين چيزها را با امور مالي نمي‌سنجند. طلبه يعني شخصيتي که علم را ترجيح مي‌دهد، شخصيتي که تقوا را ترجيح مي‌دهد. شخصيتي که اول در خودش پياده مي‌کند. شخصيتي که با رذائل اخلاقي مي‌خواهد فاصله بگيرد و مي‌گيرد. شخصيتي که به سمت فضائل مي‌خواهد برود. شخصيتي که اخلاق را بايد در خودش بشناسد و استانداردهايش را بشناسد و از افراط و تفريط پرهيز کند. 🔸 اگر اين بخش محتوايي و معنوي و روحي ضميمه طلبگي نباشد، بخش‌هاي نظري چندان جواب نمي‌دهد. ادامه دارد... ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻درس می خوانیم ولی مطلق و مقيدي که تقيد براي انسان نياورد به کار انسان نمي‌آيد. عام و خاصي که انسان را از عواميت فکري بيرون نياورد به کار نمي‌آيد. تعادل و تراجيحي که انسان را به اعتدال در منش و روش سوق ندهد و قادر به انتخاب گزينه بهتر نکند جواب نمي‌دهد. بخش علمي و محتوايي باید با هم ترکيب شود. 🔸 تمام شخصيت طلبگي به اين رشد است. شاگرد خطاط‌ روز اول که پيش استاد مي‌رود يک سرمشق به او مي‌دهد يک نگاه به سرمشق مي‌کند و با يک نگاه آنچه که خودش نوشته است را با آنچه استاد نوشته مقايسه مي‌کند. فاصله‌ها دستش مي‌آيد. يک وقتي در حوزه بزرگاني بودند که سرمشق بودند. الان هم الحمدلله هستند. طلبه بايد تراز رشد خودش را دقيق‌تر قرار بدهد. بالاتر بياورد، تا افتخاري براي جامعه شيعي و براي حوزه باشد. يک نفر اضافه و نيم‌بند نيست. 🔹 ظرفيت و استعداد در همه هست. خدايي که سفارش فرعون را مي‌کند، به حضرت موسي و هارون مي‌فرمايد: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى» يعني از يک زاويه از ظرفيت‌هاي انسان‌ها غافل نيست. ما عقب افتاده کم‌کاري در خودمان هستيم. الحمدلله سفره، سفره قرآن و آقا امام زمان است. ديگر چه مي‌خواهيم؟ غير از اينکه از اين فرصت استفاده کنيم. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 طلبگي ترکيبي است از شخصيت‌سازي نظري و محتوايي، علمي و معنوي. هر گمشده‌اي داشته باشيد در اين راستا قابل دستيابي است. طلبگي امتيازي را به يک طلبه مي‌دهد که گاهي به يک پروفسور در کشورهاي اروپايي اين زاويه داده نمي‌شود. 🔸 طلبگي يک نور به انسان القا مي‌کند. طلبگي يک اعتدال در رويه به انسان القا مي‌کند. طلبگي يک سبک زندگي به انسان مي‌دهد. اين است که جايي پيدا نمي‌شود. بزرگترين دانشمند فلان در اروپا نگاه مي‌کنيد يک سگ دستش است و تمام دلخوشي‌اش فلان است. 🔹 طلبگي برون‌رفت از رذائل اخلاقي را از مقومات خودش قرار داده است، رسيدن به فضائل از ارکان طلبگي است. اين جايي يافت نمي‌شود. تمامش مستند به قرآن و روايات اهل بيت و معارف حقه وحياني الهي است. 🔸 شما سر اين سفره نشستي. اين است که يک طلبه وقتي طلبه شد ديگر حاضر نیست طلبگي‌اش را با هيچ چيز عوض کند. دلش به توحيد، به معرفت، به علم، آرام مي‌گیرد. عشق علم در دل طلبه زنده و پابرجا مانده است. 🔹 کسي که شرح حال بزرگان از علماي حوزه در طول تاريخ را مروري بکند، مي‌بيند که واقعاً اين‌ها ديوار به ديوار انبيا و همسايگي انبيا از حيث شخصيتي، قدم برمي‌داشتند. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir
سخنرانی حاج آقا ناصری1402.3.22 .mp3
9.14M
🎧 مروری بر سیر معنوی انسان و الطاف الهی نسبت به ما 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🔹 بسیار قابل استفاده 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۲ ⏱ زمان: ۳۷ دقیقه 📍در جمع طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
1402.3.23 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
7.63M
🎧 طلبگی و مادیات 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۳ ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📍 مدرسه علمیه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
64.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 طلبگی و مادیات 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۳/۲۳ ⏱ زمان: ۳۱ دقیقه 📍 مدرسه علمیه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 راه، خیلی داریم. همه‌ هم داریم؛ ولی جامعه، آرام نمی‌گیرد مگر با این معارف تربیتی مستند به قرآن و سیره‌ی اهل‌بیت -علیهم‌السلام-. بی‌خود جای دیگر، دنبالش نگردید. 🔸 برخی از اساتید در دانشگاه‌ها احتمال دارد که بگویند شما، یافته‌های خودتان را کنار بگذارید و بیایید و ببینید که دانشمندان غربی چه گفته‌اند. ما، کاری به آنان نداریم. 🔹 ما غنی هستیم به معارف قرآنی. کلاه سرتان نرود. ما را آرام نمی‌کند مگر معارف ناب قرآنی و روایی. 🔸 جامعه‌ی ما هم همین است و تجربه نشان داده است که جامعه هم بی‌قرارِ یک رشد و تربیت و آرامش و یافتن و حقیقت است. 🔹 لطف الهی، به ما نشان داده است که حمایت‌های آقا بقیة الله -علیه‌السلام- از این حوزه فراوان بوده است. بمانیم، بخوانیم، بدانیم، استقامت به خرج بدهیم و منتظر لطف الهی باشیم. کد ۲۴۹۴۷ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻از مرحوم آیت الله سيد علي شوشتري گرفته تا شاگردان ایشان مثل ملا حسینقلی همدانی تا دوره‌هاي اخير، اين‌ها نبايد فراموش شوند، اين‌ها سرمايه‌هاي حوزه هستند، اين الگوها تمام حوزه هستند، اين‌ها قدس را القاء مي‌کردند، نفوسي بودند که طلبگي را معنا مي‌دادند، در اصفهان، در مشهد، در قم بزرگاني که بودند قواعدي داشتند بسيار زيبا. 🔸 مرحوم آیت الله حاج شيخ ابوالقاسم قمي از علمايي هستند که زمان رضا شاه براي دفاع از شکل‌گيري حوزه قم ايستادگی کردند. از مراجع بود، شايد أقدم از مرحوم حاج شيخ عبدالکريم مؤسس بود. نقل شده در مدرسه فيضيه جلسه‌اي بود، تازه حوزه قم تأسيس شده بود، آیت الله آشيخ ابوالقاسم قمي وارد جلسه شد. منبري گفت: [برای سلامتی] حضرت آيت الله شيخ ابوالقاسم قمي[ صلوات]، ايشان عصاي خود را بالا برد و فرمود: فعلا عَلَم بر دوش آیت الله حاج شيخ عبدالکريم است، کسي ديگر را آيت الله نخوانيد. پيرمرد با سواد، ملا و مرجع تقليد اين‌طور باگذشت، سعي مي‌کردند راه را به خاطر دين خدا، به خاطر استقرار حوزه تثبيت کنند و حد و حدود بزرگان را نگاه دارند. 🔹 اگر اين قواعد مورد توجه قرار نگيرد چه مي‌ماند؟ سرمايه حوزه‌ها احترام به بزرگان بوده است. چه خون دل‌ها خوردند که اين حوزه قم شکل بگيرد. ‌ ‌ ▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 زندگی که مَردِ آن در صدد رشد، دانش، پژوهش و علم دین است، اصلاً معادل ندارد. 🔸 خط تراز ذهنی‌مان را برای اندازه‌گیری‌ها، باید عوض کنیم. هیچ جایگاهی در عالَم، به جایگاه طلب علم حقیقی نمی‌رسد. 🔹 ما اگر ضربه می‌خوریم و عقب می‌افتیم، تقصیر خودمان است که داریم اوقات خود را به بطالت می‌گذرانیم. 🔸 خانواده‌های ما هم باید بدانند اگر سختی دارند و سختی می‌کشند _بالأخره گاهی صبح زود، طلبه باید دنبال درس و بحثش برود و ظهر بیاید یا نیاید و دوباره تا دیر وقت بیرون باشد_ این را پای امام صادق -علیه‌السلام- حساب کنند. 🔹 این را پای این حساب کنند که این دانش و علم، باید به علم الکتاب برسد و باید راهی پیدا شود. کد ۲۴۹۴۷ ‌▪️ @alHadi_H ▪️ @nasery_ir ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 قوام طلبگی اگر به دو امر باشد، یکی این است که وجهه‌ی همت و سعی و تلاش را روی تحصیل جدی بگذارد. 🔸 وقتی در بطن و متن مطلب و مطالعه می‌رود، باید آنقدر غرق در مطالعه بشود که از اطراف خود یک فراغت نسبی حاصل کند. این شخص می‌تواند رشد کند، طعم علم را بچشد، و لذت علم را ببرد. 🔹 آن وقت نتیجه‌ی آن چه می‌شود؟ نتیجه‌ی آن این می‌شود که یک نفر مانند علامه‌ی امینی با همین احاطه، مطالعه‌های این‌چنین، سعی و تلاش‌ها و گذشت‌ها، یک دوره الغدیری می‌نویسد که یک گروه هم نمی‌توانند بنویسند. 🔸 کسانی که این موفقیت‌ها را تجربه می‌کنند، از خود و از پوسته در می‌آیند و ذهنشان بسیار بزرگ است. شما منابع و موضوعات متفاوت الغدیر را نگاه کنید. 🔹 احاطه، ذهن و ظرفیت بسیار بالایی می‌خواهد که همزمان یک نفر بتواند یک ساختار هندسی تعریف کند و از ابتدا تا آخر، موضوعی به این وسعت را پیش ببرد. 🔸 چقدر باید در این موضوعات مختلف، عمیق شده باشد تا ترکیبی این‌گونه را ارائه بدهد. نفوس و ارواح، بلند و بزرگ می‌شد که می‌توانست کار بزرگ بکند. کد ۴۵۶۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 بهترین میوه و گواراترین میوه‌ علم همین [رسیدن به علم الکتاب] است. یکی از فرق‌های این دانش با دانش‌های دیگر، همین است؛ 🔸 در دانش‌های دیگر مثلاً پروفسور رشته‌ی فیزیک فضا باشی و تمام پیچیدگی‌های سیّارات و کهکشان‌ها را بدانی، امکان دارد که به خدا ایمان بیاوری و امکان دارد که ایمان نیاوری و بگویی همین‌طوری به وجود آمده است؛ 🔹 ولی رشته‌های علوم دین، مخلوطی از دانش و تربیت است؛ دانش و یافتن خویش؛ دانش و سفر. 🔸 سفر از کجا؟‌ سفر از منِ موجود تا منِ مطلوب. این، خیلی سفر مهمی است! کل دنیا و آخرت، در این سفر است. کد ۲۴۹۴۷ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 اکنون که شما طلبه ها انصار الله هستید و آمده‌اید تا به دین خدا کمک کنید، چگونه این کار را می‌کنید؟ این کار، انواعی دارد. 🔸 نیروها، باید تربیت شوند و دانا شوند؛ البته این مباحث نظری، یک باب از آن است که الآن دنیا، بر پایه‌ی همین مباحث نظری می‌چرخد؛ ولی این مباحث نظری، تمام آنچه ما می‌خواهیم نیست. 🔹 فرق بین معارف حوزوی و دینی با مباحث دیگر، همین است که در حوزه، از لابلای مباحث نظری، باید محتوا، تربیت و نظام‌نامه‌ی معنوی تولید شود و باعث رشد و تقرّب گردد و من را پیش ببرد و آرام کند. 🔸 جامعه هم به آرامش نیاز دارد که مقدّماتی را می‌طلبد و این بار، در طول تاریخ [بر عهده‌ی حوزه‌های علمیّه بوده است]. 🔹 به اعجاز اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، از زمان خود اهل‌بیت و امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام، حوزه‌ها تشکیل شد. نه آن وقت، بلکه در مجموعه‌های دینی ادیان سلف، این برنامه را داشته‌اند و بهترین‌ها و عزیزترین‌ها را برای بخش الهی، علمی، معرفتی، دینی، رشد و تربیت جامعه می‌گذاشته‌اند. 🔸 سوره‌ی آل‌عمران را خوانده‌اید: «اذ قالت امرأة عمران ربّ انی نذرت لک ما فی بطنی محرّرا». همسر عمران -که پدر مریم مقدّس است- گفت که خدایا، این جنینی که در شکم دارم را برای تو «محرّر» گذاشتم؛ محرّر یعنی لا أستعمله فی منافعی؛ یعنی او را برای دین تو گذاشتم. کد ۲۳۹۴۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻عالم، به خاطر معرفت آفریده شد و مهم‌ترین مسئله در نظام‌نامه‌ی خلقت، معرفت الهی است. 🔸 این مسئله، طبعاً باید به دیگران هم برسد که خلاصه‌اش، ابلاغ رسالات انبیا، شناخت عالم غیب و عروج آدمی از ابتلائات حیوانی به مقام راقی و بلند انسانی است؛ انسانی که برای رشدش، نهایت و پایانی نیست. 🔹 در این چرخه و عرصه،‌ باید معارف، عالم غیب، توحید و معاد، شناخته شود. مباحث نظری، یک طرف است و در کنار آن، تربیت انسان هم لازم است و باور‌ها، در ضمن این بخش محتوایی صورت می‌گیرد؛ 🔸 پس بشر باید با گرفتن این معارف، به باور، رشد، کمال و فضیلت برسد. وقتی بشر می‌خواهد به این‌ها برسد، به شناخت، معرفت و آشنایی نیاز دارد و وقتی می‌خواهد آشنا شود و شناخت به دست بیاورد، نمی‌تواند این‌ها را از این کشور و آن کشور بگیرد؛ 🔹 بلکه باید از آیات، روایات، سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام و سابقه‌ی هزار و چند صد ساله‌ی حوزه گرفته شود و در این زمینه باید کار شود. 🔸 اگر در این زمینه بخواهد کار شود، به نیرو نیاز است. «اذ قال عیسی بن مریم للحواریین من انصاری الی الله». عزیز من! شما که پیامبر هستی، انصار می‌خواهی چکار؟ این راه، انصار و کمک می‌خواهد و انسان‌هایی باید بیایند، بفهمند، بدانند، رشد کنند، همراهی کنند و نشر دهند تا دیگران نیز لایه به لایه، تربیت شوند. 🔹 تمام «هل من ناصر» حسینی علیه‌السلام، گویای این است که این راه، ناصر و همراه می‌خواهد. «من انصاری الی الله قالوا نحن انصار الله». ما طلبه ها، انصار دین خدا هستیم. کد ۲۳۹۴۴ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌
* 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 در قرآن یک علم به غیب داریم و یک ایمان به غیب که خداوند مردم را ترغیب به آن می‌کند. خدای متعال علم غیب را از مومنین و غیر مومنین نفی می‌کند آنجا که می‌فرماید: قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ (نمل:۶۵)(بگو که در همه آسمان‌ها و زمین جز خدا کسی از علم غیب آگاه نیست.) 🔸 اگر گفته شود: پس چگونه این قدر در تاریخ نقل کرده‌اند عده‌ای چیزهایی می‌گفته‌اند و درست در می‌آمده است! این غیب نیست؟ 🔹 در جواب می‌توان گفت: اولا اگر کسی یک یا چند مسئله از علم ریاضی را یاد گرفت که مثلا دو به اضافه دو مساوی چهار می‌شود، نمی‌شود گفت این عالم به ریاضی است؛ [در اینجا هم اگر کسی برخی از موارد محدود از امور غیبی را خبر داد، نمی‌توان گفت عالم به غیب است و خداوند عالم به غیب بودن را نفی کرده است] 🔸 البته در مسائل معنوی حساب ائمه اطهار علیهم السلام جداست و علم غیب خدائی به آنها داده شده است. 🔹 ثانیا این مصادیقی که ما علم غیب می‌دانیم پایین‌تر از «علم» غیب است؛ یعنی از پنجاه و یک درصد اطمینان شروع می‌شود تا نود و نه درصد؛ یعنی عالم صد درصدی به غیبت نیستند و لو اینکه ظنّ قوی داشته باشند؛ 🔸 البته در این بخش هم باید کسانی که در دامن اهل بیت علیهم السلام تربیت شده اند از دیگران جدا شوند. 🔹 ثالثا باید دید مراد از علم غیب چیست؟ این که شخصی خبر دهد از این که در گوشه آشپزخانه چیست؛ این اصلا غیب نیست. آیا مراد از غیب، عالم غیب است یا چیز دیگر است؟‌ ‌ ‌ ‌ ▪️ @nasery_ir ▪️ @alhadi_h ‌ ‌