🔸نهج البلاغه
☀️فمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ، وَ ارْتَبَکَ فِي الْهَلَکَاتِ، وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ، وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّىءَ أَعْمَالِهِ....
🌎آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است. شيطانها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى كشانند، و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مى نمايانند، پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ورزند.
🌺خطبه 157
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#حدیث #نهجالبلاغه #محاسبه #بهشت #جهنم
📌شناخت فرهنگ مهاجم غربی
#بخش_اول
غربیها آنجائی که توانستند، بنیانهای فرهنگی و اعتقادی را از بین بردند. در مثل کشور ما که استعمارِ مستقیم وجود نداشت و به برکت مجاهدت یک عده از بزرگان، انگلیسها نتوانستند به طور مستقیم وارد شوند، افرادی را عامل خودشان کردند. اگر قرارداد ۱۲۹۹، یعنی ۱۹۱۹ میلادی - که معروف به قرارداد وثوقالدوله است - در ایران با مقاومت امثال مرحوم مدرس و بعضی از آزادیخواهانِ دیگر مواجه نمیشد و این قرارداد عملیاتی میشد، استعمار ایران حتمی بود - مثل هند - مردانی نگذاشتند این اتفاق بیفتد.
🔸اما آنها به وسیلهی عوامل خودشان، با گماشتن رضاخان پهلوی و تقویت او و گذاشتن روشنفکران وابستهی به غرب در کنار او - که باز لازم نیست من اسم بیاورم، دوست ندارم اسم بیاورم - فرهنگ خودشان را بر ما تحمیل کردند. بعضی از وزرا و نخبگان سیاسی دستگاه پهلوی که جنبهی فرهنگی داشتند، اینها عامل غرب بودند برای دگرگون کردن فرهنگ کشورمان؛ و هرچه توانستند، کردند؛
📌یک مقولهاش مسئلهی کشف حجاب بود،
📌 یک مقولهاش فشار بر روحانیون و زدودن حضور روحانیون از کشور بود،
و مقولات فراوان دیگری که در دوران رضاخان پهلوی دنبال میشد.
❌فرهنگ غربی، فرهنگ مهاجم است؛ هرجا وارد شود، هویتزدائی میکند؛ هویت ملتها را از بین میبرد.
❌فرهنگ غربی، ذهنها را، فکرها را مادی میکند، مادی پرورش میدهد؛ هدف زندگی میشود پول و ثروت؛ آرمانهای بلند، آرمانهای معنوی و تعالی روحی از ذهنها زدوده میشود. خصوصیت فرهنگ غربی این است.
ادامه دارد...
#از_منِ_طلبه_چه_کاری_برمی_آید؟
#قسمت_چهاردهم
📚بیانات #مقام_معظم_رهبری دامت برکاته در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#آیت_الله_خامنه_ای دامت برکاته #دقت_کنیم #نقشه_راه #پیشرفت #وظیفه_طلاب #وظیفه_حوزه #قوی_شویم #تمدن_اسلامی #الگوی_اسلامی #فرهنگ_زندگی_اسلامی
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💽 #پادکست
💢 هوای نفس دشمن بصیرت
🎙 آیت الله مصباح یزدی
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
🌐 https://btid.org/fa/video/196288
📎 #بصیرت
📎 #بندگی
📎 #نفس_اماره
🌺بهترین نتیجه، قرب خداست
#استاد_عربیان حفظه الله:
☘️أَوِ السَّاعَةَ یا قیامت. فَالسَّاعَةُ أَدْهی وَ أَمَرُّ، قیامت یک امری که ادهی عظیم تر، بزرگ تر و تلخ تر است. اصلا آن عظمت و بزرگی قیامت را ما با چیز دیگری نمی توانیم تشبیه کنیم. و هم چنین تلخی اش، سختی اش، غیر قابل توصیف است. آیا انتظار هر یک از انسان ها در دنیا به غیر از یکی از این ها ختم می شود؟ نه دیگه.
🌸در اینجا باید ببینیم انسان خردمند با استفاده از عقل و فطرت و راهنمایی های انبیا و اولیا، باید دامن خودش را از غفلت و هدر دادن فرصت ها و ضایع کردن نعمت ها کنار بکشد. خودش را به کار بگیرد. از نعمت ها خوب استفاده کند. تا بتواند در این دنیایی که گذراست و فرصت بسیار محدود است، بهترین نتیجه را بگیرد.
✨و بهترین نتیجه، قرب خداست. انس خداست. معنویت است و نه چیز دیگر.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_هفتم در تاریخ شنبه 1400/08/29
#قسمت_هشتاد_و_دو
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت #معرفی_حدیث #حدیث #فراغ #تسویف #یاد_مرگ #روزمرگی #آرامش #زندگی
🎤 #آیت_الله_سعادت_پرور رحمه الله:
🍁اى عزيزان من! با شخص جبون و #ترسو و پابند به هزاران ناملايمات و هوا و #هوس #مشورت نكنيد.
#پندنامه_سعادت، ص 31 ، بند چهل_و_سه
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #درس_اخلاق #فکر #وظیفه #مشورت
#حدیث_روز
#سبک_زندگی
✨ امام علی (علیه السلام) : اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ.
🔻زبان درنده ای است که اگر رهایش بگذارند، گاز می گیرد.
📚نهج البلاغه، حکمت 57
🔻امروز را خیلی، مراقب زبان هایمان باشیم
🍃الهی، زبان هایمان را جز در آنچه رضای توست، به حرکت در میاور.. ما را موفق به حفظ زبان هایمان بگردان.
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#حدیث #گناه #زبان #تقوا #نفس
نکات تربیتی در قرآن
1️⃣1️⃣ روش ظرفیت سنجی و تمکن
👨👩👦👦تو خونه وقتی که سر سفره غذا دورهم جمع میشید آیا تا حالا از فرزند توقع داشتید که به اندازه پدر خونه غذا بخوره⁉️
👈جواب شما قطعا منفی هست؛ چرا؟
✅چون که میگید بالاخره ظرفیت یه بچه کوچیک یه بشقاب کوچیک هست اما بزرگترها به خاطر سنشون و فعالیت های بیشتری که دارند، بیشتر نیاز به غذا دارند
💥در مباحث تربیتی هم دقیقا همین طور هستش و ظرفیت انسان ها و همچنین بچهها با همدیگه فرق داره و باید به اندازه ظرفیت و توانشون ازشون توقع داشته باشیم
💫هیچ انسانی جز بر اساس توانایی و ظرفیتش به کمالات مادی و معنوی دست نخواهد یافت؛ اصلا به همین خاطر هست که خدای سبحان تو قرآن میگه:
💝لايُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا💝
📚بقره/۲۸۶
خداوند هيچ كس را جز به اندازه توانايى اش تكليف نمى كند
🔶یکی از ویژگی های پیامبران در امر تبلیغ این بود که:در سخن گفتن با مردمان و هدایت آنان ظرف عقل و گنجایش وجودی افراد را رعايت میکردند همان گونه که پیامبر اکرم فرمودند:
🔅إنّا مَعاشِرَ الأنبياءِ اُمِرنا أن نُكلِّمَ النّاسَ على قَدرِ عُقولِهِم
ما، جماعت پيامبران، مامور هستیم كه با مردم به فراخور فهم و خردهايشان سخن بگوييم
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#ظرفیت_سنجی
#نکات_تربیتی
#قرآن_کریم #معارف_قرآنی #از_قرآن_بیاموزیم #پیام_قرآنی #قرآنی #ارتباط_با_قرآن #نکات_تربیتی_در_قرآن
🍂بدترین انسان ها کیست؟
#استاد_عربیان حفظه الله:
🍃حضرت صلی الله علیه و آله و سلم از این جمله ای که الان می خواهیم بخوانیم، توصیه های دیگری را اراده می فرمایند در رابطه با علم. چند تا جمله است که مربوط به علم می شود. جایگاه علم در زندگی، در دینداری، در دین و دنیا. یک جایگاه منحصر به فردی است. نصیحتی که اینجا حضرت به ابوذر می فرمایند این است یَا اباذر! إِنَّ شَرَّ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تک تک این واژه ها را دقت کنید. ان شَرَّ النَّاسِ. بدترین مردم. اگر مثلا با همدیگر می خواهیم گفت و گویی داشته باشیم. این سوال مطرح می شود که بدترین فرد کیست. بدترین. شَرَّ النَّاسِ بدترین انسان ها کیست؟ شاید به ذهن انسان افرادی برسند؛ مطرح کنند اما ببینید رسول گرامی اسلام بدترین مردم را چه کسی معرفی می کند.
🔻بدترین مردم از نظر جایگاه و منزلت در نزد خدا روز قیامت، که بدترین منزلت و بدترین جایگاه را پیش خدا دارد، کیست؟ عَالِمٌ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ عالمی که مردم از علمش استفاده نمی کنند. چقدر مهم است. نفع رساندن به مردم چقدر مهم است. عَالِمٌ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ اصلا نفعی از علمش برده نمی شود. چقدر مهم است که ما به فکر نفع رساندن به دیگران باشیم.
🍀... دو احتمال را می توانیم مطرح کنیم. لا یُنتفع بعلمه. و یا لایَنتفع بعلمه. منتفع نیست به علم خودش. این هم یک هشدار بزرگی است که از علممان استفاده کنیم. یا دیگران از علمش استفاده نمی کنند. اسلام و مسلمین و جامعه مسلمین از علمش بهره مند نمی شوند.
📚برگرفته از سلسله جلسات #حدیث_خوانی، #جلسه_هفتم در تاریخ شنبه 1400/08/29
#قسمت_هشتاد_و_سه
ادامه دارد...
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#پیامبر_اکرم صلی الله علیه و آله
#وصیت #معرفی_حدیث #حدیث #فراغ #تسویف #یاد_مرگ #روزمرگی #آرامش #زندگی
🎤 #آیت_الله_سعادت_پرور رحمه الله:
🍃اى عزيزان من! در هيچ امرى قدم مگذاريد مگر با #تأمل در اطراف آن و #مشورت، هرچه امر بزرگ تر، تأمل بيشترى را در اطرافش مىطلبد.
#پندنامه_سعادت، ص 31 ، بند چهل_و_چهار
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#اخلاقی #درس_اخلاق #فکر #وظیفه #مشورت
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
💠رسول الله (صلی الله علیه و آله):
🍃همانا مَثَل خاندان من در ميان شما به كشتى نوح مى ماند كه هر كه بر آن سوار شد، نجات يافت و هر كه از آن بازماند غرق شد.
🔹إنّما مَثَلُ أهلِ بيتي فِيكُمْ كَمَثَلِ سَفينةِ نُوحٍ؛ مَنْ رَكِبَها نَجا، و مَنْ تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ.
📚بحار الانوار جلد23 صفحه105
•┈┈••✾••┈┈•
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#حدیث #اهل_بیت علیهم السلام
📌شناخت فرهنگ مهاجم غربی
#بخش_دوم
📌یکی از خصوصیات فرهنگ غربی، عادیسازی گناه است؛ گناههای جنسی را عادی میکنند. امروز این وضعیت در خود غرب به فضاحت کشیده شده؛ اول در انگلیس، بعد هم در بعضی از کشورهای دیگر و آمریکا. این گناه بزرگِ همجنسبازی شده یک ارزش! به فلان سیاستمدار اعتراض میکنند که چرا او با همجنسبازی مخالف است، یا با همجنسبازها مخالف است! ببینید انحطاط اخلاقی به کجا میرسد. این، فرهنگ غربی است. همچنین فروپاشی خانواده، گسترش مشروبات الکلی، گسترش مواد مخدر.
🔸من سالها پیش - در دههی ۳۰ و ۴۰ - در منطقهی جنوب خراسان، بزرگان و افراد صاحب فکر و پیرمردهائی را دیدم که یادشان بود که انگلیسها چگونه تریاک را با شیوههای مخصوصی در بین مردم رائج میکردند؛ والّا مردم تریاک کشیدن بلد نبودند؛ این چیزها وجود نداشت. این افراد یادشان بود، سراغ میدادند و خصوصیاتش را میگفتند. با همین روشها بود که مواد مخدر بتدریج در داخل کشور توسعه پیدا کرد. فرهنگ غربی اینجوری است.
🔺فرهنگ غربی فقط هواپیما و وسائل آسایش زندگی و وسائل سرعت و سهولت نیست؛ اینها ظواهر فرهنگ غربی است، که تعیینکننده نیست؛
👈باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادىِ شهوتآلودِ گناهآلودِ هویتزدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامىِ نوین در درجهی اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، یک چیزهائی را عادت کردهایم تقلید کنیم.
ادامه دارد...
#از_منِ_طلبه_چه_کاری_برمی_آید؟
#قسمت_پانزدهم
📚بیانات #مقام_معظم_رهبری دامت برکاته در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#آیت_الله_خامنه_ای دامت برکاته #دقت_کنیم #نقشه_راه #پیشرفت #وظیفه_طلاب #وظیفه_حوزه #قوی_شویم #تمدن_اسلامی #الگوی_اسلامی #فرهنگ_زندگی_اسلامی
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 كليپ تصویری
🎙🌸حضرت آيت الله #ناصری (حفظه الله)
🔴👈 موضوع : عنایت امام زمان علیه السلام
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام
🆔@alhadihawzahqom
#درس_اخلاق #مهدویت