eitaa logo
الحَقُّ الجَدید(معارف مهدویت)
2.4هزار دنبال‌کننده
852 عکس
403 ویدیو
96 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻قَالَ أَبُو عَلِيِّ بْنُ هَمَّامٍ : كَانَ أَحْمَدُ بْنُ هِلاَلٍ مِنْ أَصْحَابِ أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاجْتَمَعَتِ اَلشِّيعَةُ عَلَى وَكَالَةِ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ بِنَصِّ اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي حَيَاتِهِ وَ لَمَّا مَضَى اَلْحَسَنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَتِ اَلشِّيعَةُ اَلْجَمَاعَةُ لَهُ أَ لاَ تَقْبَلُ أَمْرَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ وَ تَرْجِعُ إِلَيْهِ وَ قَدْ نَصَّ عَلَيْهِ اَلْإِمَامُ اَلْمُفْتَرَضُ اَلطَّاعَةُ. فَقَالَ لَهُمْ لَمْ أَسْمَعْهُ يَنُصُّ عَلَيْهِ بِالْوَكَالَةِ وَ لَيْسَ أُنْكِرُ أَبَاهُ يَعْنِي عُثْمَانَ بْنَ سَعِيدٍ فَأَمَّا أَنْ أَقْطَعَ أَنَّ أَبَا جَعْفَرٍ وَكِيلُ صَاحِبِ اَلزَّمَانِ فَلاَ أَجْسُرُ عَلَيْهِ فَقَالُوا قَدْ سَمِعَهُ غَيْرُكَ فَقَالَ أَنْتُمْ وَ مَا سَمِعْتُمْ وَ وَقَفَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ فَلَعَنُوهُ وَ تَبَرَّءُوا مِنْهُ. ثُمَّ ظَهَرَ اَلتَّوْقِيعُ عَلَى يَدِ أَبِي اَلْقَاسِمِ بْنِ رَوْحٍ بِلَعْنِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْهُ فِي جُمْلَةِ مَنْ لَعَنَ . ابو على بن همام گفته است: احمد بن هلال(لعنةالله عليه) از اصحاب امام حسن عسكرى سلام الله علیه بود. شيعيان به خاطر تصريح امام حسن عسکری سلام الله علیه و در زمان حيات ایشان، نسبت به وكالت محمّد بن عثمان رضى اللّه عنه() اجماع كرده و هم‌عقيده شدند. پس از شهادت امام حسن عسکری سلام الله علیه جماعت علماى شيعه به احمد بن هلال گفتند: با توجّه به اين‌كه امام واجب الاطاعة به وكالت و نيابت ابو جعفر محمّد بن عثمان() تصريح فرموده است، آيا تو وكالت او را قبول نداری و در امور و مسائل به او رجوع نمى‌كنى‌؟ او گفت: من اين موضوع را از آن حضرت نشنيده‌ام، امّا پدرش عثمان بن سعيد قدس سره () را انكار نمى‌كنم. اگر مطمئن شوم كه ابو جعفر(محمدبن عثمان) وكيل صاحب الزمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف است به او جسارت نمى‌كنم. به او گفتند: اگر تو نشنيده‌اى، ديگران كه شنيده‌اند. گفت:آنچه كه شما شنيده‌ايد بر شما حجّت است نه بر من. بنابراين در مورد ابو جعفر محمّد بن عثمان توقف كرد و معتقد به وكالت او نشد. شيعيان هم او را لعن كرده و از او دورى جستند. مدتی بعد در خصوص لعن و تبرى از او، به وسيله ابو القاسم حسين بن روح رحمة الله عليه() توقيعى رسيد و آشكار شد كه احمد بن هلال هم در ميان لعن‌شدگان است. 📚الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۹۹ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
هدایت شده از معارف الشیعه
4_5951780479807000355.mp3
1.29M
🔴 سلسله مباحث عالم ربانی حجت الاسلام والمسلمین استاد حفظه الله تعالی 🔸موضوع : 🔸جلسه شصت و سوم کانال معرفتی "معارف الشیعه " @maaref_shiaa
سلام الله علیه 🔻حاج قدرت الله رضوان الله علیه که از صاحبان سر و مرتبطین با امام عصر (سلام الله علیه) بود می‌فرمود: کسی که الان مطیع امام زمان (سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد در زمان ظهور هم جزو پیروان و تابعین ایشان خواهد بود. 📚این شرح بی نهایت کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻حَرِيزٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا أَقَلَّ بَقَاءَكُمْ أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ أَقْرَبَ آجَالَكُمْ بَعْضَهَا مِنْ بَعْضٍ مَعَ حَاجَةِ اَلنَّاسِ إِلَيْكُمْ فَقَالَ إِنَّ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنَّا صَحِيفَةً فِيهَا مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ أَنْ يَعْمَلَ بِهِ فِي مُدَّتِهِ فَإِذَا اِنْقَضَى مَا فِيهَا مِمَّا أُمِرَ بِهِ عَرَفَ أَنَّ أَجَلَهُ قَدْ حَضَرَ فَأَتَاهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَنْعَى إِلَيْهِ نَفْسَهُ وَ أَخْبَرَهُ بِمَا لَهُ عِنْدَ اَللَّهِ وَ أَنَّ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَرَأَ صَحِيفَتَهُ اَلَّتِي أُعْطِيَهَا وَ فُسِّرَ لَهُ مَا يَأْتِي بِنَعْيٍ وَ بَقِيَ فِيهَا أَشْيَاءُ لَمْ تُقْضَ فَخَرَجَ لِلْقِتَالِ وَ كَانَتْ تِلْكَ اَلْأُمُورُ اَلَّتِي بَقِيَتْ أَنَّ اَلْمَلاَئِكَةَ سَأَلَتِ اَللَّهَ فِي نُصْرَتِهِ فَأَذِنَ لَهَا وَ مَكَثَتْ تَسْتَعِدُّ لِلْقِتَالِ وَ تَتَأَهَّبُ لِذَلِكَ حَتَّى قُتِلَ فَنَزَلَتْ وَ قَدِ اِنْقَطَعَتْ مُدَّتُهُ وَ قُتِلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَتِ اَلْمَلاَئِكَةُ يَا رَبِّ أَذِنْتَ لَنَا فِي اَلاِنْحِدَارِ وَ أَذِنْتَ لَنَا فِي نُصْرَتِهِ فَانْحَدَرْنَا وَ قَدْ قَبَضْتَهُ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ أَنِ اِلْزَمُوا قَبْرَهُ حَتَّى تَرَوْهُ وَ قَدْ خَرَجَ فَانْصُرُوهُ وَ اِبْكُوا عَلَيْهِ وَ عَلَى مَا فَاتَكُمْ مِنْ نُصْرَتِهِ فَإِنَّكُمْ قَدْ خُصِّصْتُمْ بِنُصْرَتِهِ وَ بِالْبُكَاءِ عَلَيْهِ فَبَكَتِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَعَزِّياً وَ حُزْناً عَلَى مَا فَاتَهُمْ مِنْ نُصْرَتِهِ فَإِذَا خَرَجَ يَكُونُونَ أَنْصَارَهُ. حريز گويد: به امام صادق سلام الله علیه عرض كردم: قربانت گردم، با وجود احتياجى كه مردم به شما دارند چقدر عمر شما اهل بيت كوتاه و اجل شما خانواده بيكديگر نزديكست‌؟!! فرمود: براى هر يك از ما صحيفه و مكتوبى است كه آنچه در مدت عمرش راجع به برنامه كارش احتياج دارد در آن نوشته است، چون او امر و دستوراتى كه در آن ست پايان يابد، امام می فهمد كه اجل او رسيده است. سپس پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله نزد او آيد و خبر مرگش را باو گويد، و آنچه نزد خدا دارد، باو گزارش دهد، و امام حسين سلام الله علیه مكتوبى را كه باو دادند، قرائت كرد، و خبر مرگى كه در پيش داشت برايش تفسير شد، ولى چيزهائى در آن مكتوب باقى بود كه هنوز انجام نشده بود، او براى جنگ بيرون رفت، و چيزهائى كه باقى بود، اين بود كه ملائكه يارى كردن او را از خدا خواسته‌اند و خدا اجازه فرموده است ملائكه مهيا و آماده جنگ گشته و در انتظار بودند تا آن حضرت سلام الله علیه شهيد شد ملائكه فرود آمدند، در زمانى كه عمر آن حضرت تمام شده و شهيد گشته بود. ملائكه گفتند: پروردگارا! شما به ما اجازه فرود آمدن و اجازه ياری ایشان را دادى، ولى ما فرود آمديم و شما قبض روحش نمودى!! خدا به ايشان وحى كرد: شما بر سر قبر او باشيد تا او را ببينيد (در زمان رجعت)، كه بيرون آمده است آنگاه ياريش كنيد. اكنون گريه كنيد بر او و بر از دست رفتن يارى او از شما، زيرا شما براى يارى او و گريه بر او اختصاص يافته‌ايد، پس آن ملائكه براى عزا دارى امام حسين و براى افسوس از دست رفتن ياريش گريستند و چون بيرون آيد ياور او باشند. 📚الکافي ج ۱، ص ۲۸۳ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: إِذَا كَانَتْ فِيكُمْ خَمْسٌ رُمِيتُمْ بِخَمْسٍ إِذَا أَكَلْتُمُ اَلرِّبَا رُمِيتُمْ بِالْخَسْفِ وَ إِذَا ظَهَرَ فِيكُمُ اَلزِّنَا أُخِذْتُمْ بِالْمَوْتِ وَ إِذَا جَارَتِ اَلْحُكَّامُ مَاتَتِ اَلْبَهَائِمُ وَ إِذَا ظَلَمَ أَهْلُ اَلْمِلَّةِ ذَهَبَتِ اَلدَّوْلَةُ وَ إِذَا تَرَكْتُمُ اَلسُّنَّةَ ظَهَرَتِ اَلْبِدْعَةُ. هر گاه در ميان شما پنج چيز باشد به پنج بلا گرفتار خواهيد شد: هر گاه ربا بخوريد، زمين نعمتش را از شما دريغ دارد. هر گاه در ميان شما زنا آشكار شد، مرگ ناگهانى فراوان شود. زمانى كه زمامداران ستم كنند، چهارپايان بميرند. زمانى كه مردم به یكديگر ستم كنند، دولت آنها بزوال گرايد. وقتى كه سنت واگذارده شود، بدعت روى كار آيد. 📚إرشاد القلوب ج ۱، ص ۷۱ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
💢شهادت سلام الله علیه نسبت به ولایت آل محمد سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف. 📌بخش اول 🔻امام جواد سلام الله علیه فرمود: امير المؤمنين سلام الله علیه تشريف مى‌آوردند و همراهشان حسن بن على سلام الله علیه در حالى كه تكيه به دست سلمان سلام الله علیه داده بودند حركت مى‌كردند، پس داخل مسجد الحرام شده و نشستند، در اين وقتى مردى نيكو هيئت و خوش لباس جلو آمد و به امير المؤمنين سلام الله علیه كرد، حضرت جوابش را دادند، آن مرد نشست و سپس عرض كرد: يا امير المؤمنين! سه مسأله از شما مى‌پرسم اگر جواب آنها را داديد مى‌دانم آنهايى كه بر شما پيشى گرفته و خلافت را گرفتند مرتكب خلاف شده و در ارتباط‍‌ با آن محكوم بوده نه در دنيا امين هستند و نه در آخرت و امّا اگر جواب آنها را نداديد معلوم مى‌شود كه شما با ايشان يكسان هستيد. امير المؤمنين سلام الله علیه فرمودند: هر چه مى‌خواهى از من سؤال كن. عرض كرد: بفرماييد: شخص وقتى مى‌خوابد روحش كجا مى‌رود؟ چگونه است كه شخص گاهى متذكّر و زمانى نسيان و فراموش مى‌كند؟ چرا فرزند و مولود زمانى به عمو و عمّه‌ها و گاهى به دايى و خاله‌ها شبيه مى‌شود؟ امير المؤمنين سلام الله علیه رو كردند به فرزندشان حضرت مجتبى سلام الله علیه و فرمودند: اى ابا محمّد جوابش را بگو: حضرت امام حسن سلام الله علیه فرمودند: امّا اين كه پرسيدى وقتى شخص مى‌خوابد روحش كجا مى‌رود، جوابش اين است كه: روح شخص به باد معلّق بوده و باد به هواء معلّق است تا زمانى كه صاحب روح به خاطر بيدار شدن بدنش حركت كند در اين هنگام حقّ‌ عزّ و جلّ‌ اذن مى‌دهد كه روح به صاحبش برگردد روح باد را جذب كرده و باد هوا را جذب مى‌نمايد در نتيجه روح در بدن و كالبد صاحبش ساكن و مستقر مى‌گردد و وقتى حقّ‌ تعالى اذن برگشتن روح به بدن را ندهد هوا باد را جذب كرده و باد روح را مى‌گيرد و بدين ترتيب روح به بدن برنمى‌گردد تا زمانى كه بعث و زنده شدن مردگان آغاز شود كه در اين هنگام به اذن پروردگار به بدن باز مى‌گردد. و امّا اين كه راجع به ذكر و نسيان پرسيدى، جوابش اين است كه: قلب و دل انسانى در ظرفى است و بر روى آن ظرف پرده‌اى است، حال اگر شخص صلوات كامل و درود و تهنيت وافى بر نبىّ‌ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرستاد و بدين ترتيب سبب قرب به مبدأ اعلى را فراهم نموده و نفسش را مستعد براى افاضه علوم بر آن و منوّر شدن به انوار تابناك حقائق گردانيد پرده از روى ظرف دل كنار رفته و شخص متذكر تمام آنچه نسيان و فراموش كرده بود مى‌گردد. و امّا اين كه راجع به شباهت فرزند به اعمام و اخوال سؤال نمودى،جوابش اين است كه: هر گاه شخص با قلبى ساكن و آرام و عروق و رگهاى آرميده و بدن غير مضطرب با همسرش خلوت كرده و هم بستر شود و نطفه‌اش در درون رحم قرار گيرد البته فرزندى كه متولّد خواهد شد شبيه پدر و مادرش مى‌باشد و اگر مرد با قلبى غير آرام و عروق و رگهاى غير آرميده و بدنى مضطرب با همسرش نزديكى كند البته نطفه‌اش با اضطراب در رحم قرار مى‌گيرد نتيجتا بر روى يكى از عروق واقع مى‌شود حال اگر بر عرقى از عروق اعمام قرار گيرد فرزند به اعمام شباهت مى‌رساند و اگر بر عرقى از عروق و اخوال بيفتد به اخوال شبيه مى‌گردد.
📌بخش دوم مرد سائل پس از شنيدن اين جوابها عرضه داشت: شهادت مى‌دهم معبودى غير از خداى يگانه نبوده و به اين معنا پيوسته و على الدّوام شهادت مى‌دهم و نيز شهادت مى‌دهم كه حضرت محمّد صلی الله علیه واله رسول و فرستاده خداى يگانه است و هميشه به اين معنا شهادت خواهم داد و شهادت مى‌دهم كه شما وصىّ‌ و جانشين رسول حقّ‌ عزّ و جلّ‌ و حجّت بعد از آن حضرت مى‌باشى(وى در حالى شهادت اخير را مى‌داد كه اشاره به امير المؤمنين عليه السّلام مى‌نمود)و هميشه و پيوسته به اين معنا شهادت مى‌دهم و نيز شهادت مى‌دهم كه شما وصىّ‌ و حجّت قائم بعد از آن جناب مى‌باشى(اين فقره اخير را، در حالى عرض میکرد كه اشاره به حضرت امام حسن سلام الله علیه مى‌كرد)و سپس گفت: شهادت مى‌دهم كه حسين سلام الله علیه وصىّ‌ پدرش بوده و بعد از تو حجّت قائم او مى‌باشد. و شهادت مى‌دهم بر على بن الحسين سلام الله علیهما كه به امر حسين قائم و امام بعد از او خواهد بود، و شهادت مى‌دهم بر محمّد بن على سلام الله علیهما كه به امر على بن الحسين قائم و امام بعد از او خواهد بود و شهادت مى‌دهم بر جعفر بن محمّد سلام الله علیهما كه به امر محمّد بن على قائم و امام بعد از او خواهد بودو شهادت مى‌دهم بر موسى بن جعفر سلام الله علیهما كه به امر جعفر بن محمّد قائم و امام بعد از او خواهد بود و شهادت مى‌دهم بر على بن موسى سلام الله علیهما كه به امر موسى بن جعفر قائم و امام بعد از او خواهد بود و شهادت مى‌دهم بر محمّد بن على سلام الله علیهما كه به امر محمّد على بن موسى قائم و امام بعد از او خواهد بود و شهادت مى‌دهم بر على بن محمّد كه به امر محمّد بن على قائم و امام بعد از او خواهد بود و شهادت مى‌دهم بر حسن بن على سلام الله علیهما كه به امر على بن محمّد سلام الله علیهما قائم و امام بعد از او خواهد بود. و شهادت مى‌دهم بر مردى از فرزندان حسين سلام الله علیه كه نه كنيه و نه اسمش برده مى‌شود مگر بعد از ظهور امرش كه پس از آن عالم را از عدل و دادگسترى پر مى‌كند بعد از آن كه از ستم و ظلم پر شده باشد و سلام بر تو اى امير مؤمنان و رحمت و بركات خداوند نيز شامل حالت هست و باشد. سپس از جا برخاست و رفت، امير المؤمنين سلام الله علیه بر فرزندشان امام حسن سلام الله علیه فرمودند: ابا محمّد تعقيبش كن و ببين كجا مى‌رود،امام حسن سلام الله علیه از مجلس خارج شد و فرمود: اين شخص پايش را كه از مسجد بيرون نهاد ندانستم به كدام نقطه از زمين خداى عزّ و جلّ‌ رفت، پس به مسجد برگشته و به نزد امير المؤمنين سلام الله علیه رفته و واقعه را به ايشان عرضه داشتم،حضرت فرمودند: اى ابا محمّد او را شناختى‌؟ عرض كردم: خداوند متعال و رسول صلی الله علیه و اله و امير المؤمنين سلام الله علیه بهتر مى‌دانند. حضرت فرمودند: او خضر سلام الله علیه بود. 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۹۶ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام سجاد سلام الله علیه فرمود: فِي اَلْقَائِمِ مِنَّا سُنَنٌ مِنْ سِتَّةٍ مِنَ اَلْأَنْبِيَاءِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ: سُنَّةٌ مِنْ نُوحٍ، و سُنَّةٌ مِنْ إِبْرَاهِيمَ، و سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى، و سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى، و سُنَّةٌ مِنْ أَيُّوبَ، و سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ. فأمّا من نوح عليه السلام فَطُولُ اَلْعُمُرِ، و أَمَّا مِنْ إِبْرَاهِيمَ عليه السلام فَخِفَاءُ اَلْوِلاَدَةِ و اِعْتِزَالُ اَلنَّاسِ، و أَمَّا مِنْ مُوسَى عليه السلام فالخوف و الغيبة، و أَمَّا مِنْ عِيسَى عليه السلام فَاخْتِلاَفُ اَلنَّاسِ فِيهِ، و أَمَّا مِنْ أَيُّوبَ عليه السلام فَالْفَرَجُ بَعْدَ اَلْبَلْوَى، و أَمَّا مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ و آلِهِ و سلّم فالخروج بالسيف. در قائم ما سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف خصلت‌هائى از شش پيغمبر سلام الله علیهم است: حضرت نوح علیه السلام، حضرت ابراهيم علیه السلام، حضرت موسى علیه السلام، حضرت عيسى علیه السلام، حضرت ايوب علیه السلام، و حضرت محمّد صلی الله علیه و اله وجود دارد. طول عمر از حضرت نوح علیه السلام. مخفى بودن ولادت و كناره‌گيرى از مردم از حضرت ابراهيم علیه السلام. خوف و تقيه از حضرت موسى علیه السلام. اختلاف مردم از حضرت عيسى علیه السلام.  فرج بعد از ابتلاء از حضرت ايوب علیه السلام. و خروج با شمشير از حضرت محمّد صلى اللّٰه عليه و آله. 📚إعلام الوری بأعلام الهدی، ج۲، ص ۲۳۱ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: لَيْسَ اَلصِّيَامُ مُجَرَّدَ اَلاِمْتِنَاعِ عَنِ اَلطَّعَامِ وَ اَلشَّرَابِ، بَلْ يَجِبُ أَنْ تَحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ مِنَ اَلْكَذِبِ وَ أَعْيُنَكُمْ مِنَ اَلنَّظْرَةِ اَلْمُحَرَّمَةِ وَ لاَ تَنَازَعُوا فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ تَجَنَّبُوا اَلْحَسَدَ وَ اَلْغِيبَةَ وَ اَلْجَدَلَ وَ اَلْيَمِينَ اَلْكَاذِبَةَ، بَلِ اَلصَّادِقَةَ أَيْضاً، وَ لاَ تَسَابُّوا وَ لاَ تَظْلِمُوا وَ لاَ تَعْبَثُوا وَ لاَ تَضْجَرُوا وَ لاَ تَغْفُلُوا عَنْ ذِكْرِ اَللَّهِ وَ عَنِ اَلصَّلاَةِ وَ اُسْكُتُوا عَمَّا لاَ يَنْبَغِي لَكُمْ قَوْلُهُ وَ اِصْبِرُوا وَ اُصْدُقُوا وَ اِجْتَنِبُوا أَهْلَ اَلشَّرِّ وَ قَوْلَ اَلسُّوءِ وَ اَلْكَذِبَ وَ اَلاِفْتِرَاءَ وَ اَلْخُصُومَةَ مَعَ اَلنَّاسِ وَ سُوءَ اَلظَّنِّ وَ اَلْغِيبَةَ وَ اَلنَّمِيمَةَ، وَ أَقْصِرُوا اَلْأَمَلَ وَ كُونُوا فِي اِنْتِظَارِ اَلْفَرَجِ وَ ظُهُورِ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ اُرْجُوا ثَوَابَ اَلْآخِرَةِ، وَ تَزَوَّدُوا بِالْأَعْمَالِ اَلصَّالِحَةِ لِسَفَرِ اَلْآخِرَةِ وَ عَلَيْكُمْ بِالْوَقَارِ وَ اَلسَّكِينَةِ وَ اَلْخُضُوعِ وَ اَلْخُشُوعِ وَ اَلاِسْتِكَانَةِ وَ اَلاِنْكِسَارِ وَ اَلْمَذَلَّةِ وَ كَمَا يَخَافُ اَلْعَبْدُ مِنْ سَيِّدِهِ خَافُوا مِنْ عَذَابِ رَبِّكُمْ، وَ اُرْجُوا رَحْمَتَهُ. روزه نه همين از خوردن و آشاميدن است تنها، بلكه بايد كه: در روز روزه نگاه داريد زبان خود را از دروغ و بپوشانيد ديده هاى خود را از حرام و با يك‌ديگر نزاع مكنيد و حسد مبريد و غيبت مكنيد و مجادله مكنيد و سوگند دروغ مخوريد، بلكه سوگند راست نيز مخوريد و دشنام مدهيد و فحش مگوييد و ستم مكنيد و بى‌خردى مكنيد و دل‌تنگ مشويد و غافل مشويد از ياد خدا و از نماز و خاموش باشيد از آنچه نبايد گفت و صبر كنيد و راست‌گو باشيد و دورى كنيد از اهل شرّ و اجتناب كنيد از گفتار بد و دروغ و افترا و خصومت كردن با مردم و گمان بد بردن و غيبت كردن و سخن‌چينى كردن و خود را مشرف بر آخرت دانيد و منتظر فرج و ظهور قائم آل محمّد سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف، باشيد و آرزومند ثواب‌هاى آخرت باشيد و توشه‌ى اعمال صالحه براى سفر آخرت برداريد و بر شما باد به آرام دل و آرام تن و خضوع و خشوع و شكستگى و مذلّت چون بنده كه از آقاى خود ترسد و ترسان باشيد از عذاب خدا و اميدوار باشيد رحمت او را. 📚زاد المعاد ج ۱، ص ۷۸ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
💢شباهت قیام آل محمد سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف به قیام حضرت داوود علیه السلام 🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: ائمّۀ علیهم السلام پس از يوشع بن نون تا زمان داود عليه السّلام به مدّت چهار صد سال پنهان بودند و تعداد آنها يازده تن بود و پيروان هر يك از آنها به نزد آن ائمّه آمد و شد داشتند و معالم دين خود را از آنها مى‌آموختند تا آن كه نوبت به آخرين آنها رسيد و او غايب شد و پس از ظهورش بشارت به داود عليه السّلام داد و گفت:داود همان كسى است كه زمين را از جالوت و لشكريانش پاك خواهد ساخت و فرج ايشان در ظهور اوست و آنها نيز در انتظار او بودند و چون زمان داود رسيد آنان چهار برادر بودند و پدر پيرى داشتند و داود در ميان ايشان از همه كوچكتر بود و كسى از وى ياد نمى‌كرد و نمى‌دانست كه او،داود پيامبر است كه منتظر اويند، همان كسى كه زمين را از جالوت و لشكريانش پاك مى‌سازد،امّا شيعيانش مى‌دانستند كه او به دنيا آمده و به سنّ‌ نيرومندى رسيده است او را مى‌ديدند و مشاهده مى‌كردند امّا نمى‌دانستند كه او همان داود است.پس از آن روزى داود و برادران و پدرشان با طالوت به جبهۀ جنگ رفته بودند و داود از آنها بازمانده بود و مى‌گفت در اين جبهه چه كارى از من بر مى‌آيد و پدر و برادرانش نيز او را خوار و بى‌مقدار مى‌شمردند،او در ميان گوسفندان پدر باقى مانده بود و آنها را مى‌چرانيد و جنگ شدّت گرفت و مردم گرفتار شدند،پدرش از جبهه برگشت و به داود گفت:طعامى به نزد برادرانت ببر تا در برابر دشمن تقويت شوند و داود عليه السّلام مردى كوتاه قد و كم مو و پاكدل و خوش اخلاق بود به جبهه رفت و ديد لشكر به گرد يك ديگر فراهم آمده و هر يك در سنگر خود موضع گرفته است.داود عليه السّلام به سنگى گذشت و سنگ با نداى بلندى بوى گفت:اى داود!مرا برگير و جالوت را با من بكش كه من براى كشتن او آفريده شده‌ام.داود آن سنگ را برداشت و در خرجين خود گذاشت كه در آن سنگهايى براى پرتاب به گوسفندان خود جمع مى‌كرد.چون به ميان لشكر رسيد شنيد كه امر جالوت را بزرگ مى‌شمارند و به آنها گفت:چرا امر او را بزرگ مى‌شماريد،به خدا سوگند اگر چشمم به او بيفتد او را خواهم كشت.سخن او را بازگو كردند تا آنكه به طالوت رسيد و به داود گفت:اى جوان!توان تو چقدر است و چه تجربه‌اى براى خود اندوخته كرده‌اى‌؟گفت:بسا بوده كه شير به گوسفندى از گله‌ام حمله آورده است و من خود را به آن رسانيده و سر شير را گرفته و دهانش را باز كرده و گوسفند را آزاد ساخته‌ام،و خداى تعالى به طالوت وحى كرده بود كه جالوت را كسى مى‌تواند بكشد كه زره تو را بپوشد و بر تنش اندازه باشد و زرۀ خود را خواست و داود عليه السّلام آن را پوشيد و بر تنش اندازه بود و طالوت و حاضرانش از بنى اسرائيل متعجّب شدند و طالوت گفت:اميد است خداوند به دست او جالوت را بكشد.چون صبح شد و دو لشكر در مقابل هم قرار گرفتند،داود عليه السّلام گفت:جالوت را به من نشان بدهيد و چون او را ديد سنگ را برگرفت و به طرف او پرتاب كرد سنگ ميان دو چشمش را شكافت و به مغز سرش رسيد و از مركب سرنگون شد و مردم گفتند:داود جالوت را كشت و او را به فرمانروائى برگزيدند و ديگر نامى از طالوت نبود.بنى اسرائيل نيز به گرد او در آمدند و خداى تعالى زبور را بر وى فرو فرستاد و صنعت آهن را تعليم وى كرد و آن را برايش نرم گردانيد،و به كوهها و پرنده‌ها دستور داد كه به همراه او تسبيح گويند و صدايى خوش به او عطا فرمود كه مثل آن شنيده نشده است و در عبادت توانمندش ساخت و او را پيامبر بنى اسرائيل قرار داد.روش قائم ارواحنا فداه نيز چنين است،او را علمى است كه چون وقت خروجش نزديك شود و آن علم از جانب او منتشر شود و خداى تعالى آن را گويا كرده و ندا كند:اى ولى خدا!بدر آى و دشمنان خدا را بكش و او را شمشيرى است در غلاف و چون وقت خروجش نزديك شود از غلاف بدر آيد و خداى تعالى آن را گويا كند و آن شمشير ندا كند:اى ولى خدا!بدر آى،ديگر روا نيست كه از دشمنان خدا تقاعد كنى.او به در آيد و دشمنان خدا را هر كجا بيايد خواهد كشت و حدود خدا را اقامه كرده و به حكم خداى تعالى فرمان دهد. 📚کمال الدين ج ۱، ص ۱۵۳ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام باقر سلام الله علیه فرمود: لاَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلاَّ عَلَى خَوْفٍ شَدِيدٍ وَ زَلاَزِلَ وَ فِتْنَةٍ وَ بَلاَءٍ يُصِيبُ اَلنَّاسَ وَ طَاعُونٍ قَبْلَ ذَلِكَ وَ سَيْفٍ قَاطِعٍ بَيْنَ اَلْعَرَبِ وَ اِخْتِلاَفٍ شَدِيدٍ بَيْنَ اَلنَّاسِ وَ تَشَتُّتٍ فِي دِينِهِمْ وَ تَغَيُّرٍ مِنْ حَالِهِمْ حَتَّى يَتَمَنَّى اَلْمُتَمَنِّي اَلْمَوْتَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً مِنْ عِظَمِ مَا يَرَى مِنْ كَلَبِ اَلنَّاسِ وَ أَكْلِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً وَ خُرُوجُهُ إِذَا خَرَجَ عِنْدَ اَلْإِيَاسِ وَ اَلْقُنُوطِ فَيَا طُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَهُ وَ كَانَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ اَلْوَيْلُ كُلُّ اَلْوَيْلِ لِمَنْ خَالَفَهُ وَ خَالَفَ أَمْرَهُ وَ كَانَ مِنْ أَعْدَائِهِ. امام قائم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف قيام نميكند مگر هنگامى كه ترس و وحشت فراوان در اجتماع باشد و زمين لرزه‌ها و گرفتارى و بلا گريبان گير مردم شود و پيش از اينها بيمارى طاعون شيوع يابد و هنگامى قيام كند كه در ميان عرب شمشير برانى و در ميان مردم اختلاف سختى بوده باشد و مردم دينشان در هم و بر هم و حالشان دگرگون باشد. آنچنان كه آرزوكننده در هر بامداد و شام آرزوى مرگ ميكند، از بسکه می بيند گرفتارى مردم بزرگ است و همديگر را ميخورند. و خروج آن حضرت به هنگام يأس و نااميدى است. خوشا بحال كسى كه به آن حضرت ارواحنا فداه برسد و از يارانش باشد، و واى و همۀ واى بر كسى كه با او مخالفت كند و با دستورات او مخالفت ورزد و از دشمنانش باشد. 📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۳۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
‍ ▫️با هزار زحمت آمده بودم مدینه، مهمانِ خانه امام شدم. حضرت برایم از ظهور گفت؛ از اینکه انتظار ظهور مثل جهاد در رکاب رسول خداست. صحبت که به اینجا رسید، غریبه‌ای وارد شد. امام حرفش را قطع کرد. حسرتش ماند روی دلم. تا وقتی مدینه بودم، یازده بار دیگر هم آمدم خانه‌ی امام، اما نشد! نشد که امام دست از تقیّه بردارد و سخنش را کامل کند. یک سال گذشت؛ دوباره آمدم مدینه. باز هم مهمان خانه حضرت. امام صادق سلام الله علیه کلامش را این طور کامل کرد: «مهدی ما خواهد آمد؛ غم‌ها را از شیعیانش خواهد زدود، پس از سختی‌های بسیار، پس از روزگار آزمایش‌های طولانی، پس از زمانه‌ی اندوه و هراس... خوش به حال کسی که آن زمان را درک کند.» 📚 برگرفته از کمال الدین، ج۲، ص۳۳۴. کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً لاَ بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ اَلْأَمْرُ لاَ يُؤْذَنُ لِي فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ اَلْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ؟ قَالَ وَجْهُ اَلْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ - وَجْهُ اَلْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اَللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ اَلْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لاَ يَنْكَشِفُ إِلاَّ بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَمْ يَنْكَشِفْ وَجْهُ اَلْحِكْمَةِ لِمَا أَتَاهُ اَلْخَضِرُ مِنْ خَرْقِ اَلسَّفِينَةِ وَ قَتْلِ اَلْغُلاَمِ وَ إِقَامَةِ اَلْجِدَارِ لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى وَقْتِ اِفْتِرَاقِهِمَا يَا اِبْنَ اَلْفَضْلِ إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ أَمْرٌ مِنَ اَللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اَللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اَللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنْ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ. براى صاحب الأمر سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطل‌جويى به ترديد مى‌افتد. عرض كردم: قربانت گردم، براى چه‌؟ فرمود: به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم. عرض کردم: چه حكمتى در آن غيبت است‌؟ فرمود: حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجّتهاى الهى پيش از او است، و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد، همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر سلام الله علیه؛ از شكستن كشتى و قتل پسر و بپاداشتن ديوار بر حضرت موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد. اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفته‌ايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد. 📚الاحتجاج ج ۲، ص ۳۷۶ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمود: فَأَغْلِقُوا بَابَ اَلسُّؤَالِ عَمَّا لاَ يَعْنِيكُمْ وَ لاَ تَتَكَلَّفُوا عِلْمَ مَا قَدْ كُفِيتُمْ. از سؤالهايى كه براى شما نفعى ندارد خوددارى كنيد و خود را به مشقت در آموختن چيزى كه از آن بى‌نيازيد نيندازيد. 📚الخرائج و الجرائح ج ۳، ص ۱۱۱۳ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
⁉️ مگر ما شناختیم کیست و چیست؟ مگر ما فهمیدیم آن کسی که صاحب منصب است کیست؟ امام زمان آن شخصیتی است که در اثر اتصال به خزینه‌ی اراده‌ی الهی ﴿إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ﴾، قدرتی دارد که آنچه بخواهد همان می شود... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌 ۱. چون بخواهد چيزى را بيافريند، فرمانش اين است كه مى‌گويد: موجود شو، پس موجود مى‌شود. (سوره یس، آیه ۸۲) 🔻آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تعالی 📚 مصباح الهدی، ج۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
💢شفای بیمار با عنایت امام زمان ارواحنا فداه. کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: عَامَ اَلْفَتْحِ يَنْبَثِقُ اَلْفُرَاتُ حَتَّى يَدْخُلَ أَزِقَّةَ اَلْكُوفَةِ. سال پيروزى و ظهور (امام زمان سلام الله علیه و عجّل اللّٰه تعالى فرجه الشريف)، نهر فرات شكاف برمى‌دارد و مى‌شكند و آب آن به كوچه و محله‌هاى كوفه روان مى‌شود. 📚الخرائج و الجرائح ج ۳، ص ۱۱۶۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
سلام الله علیهم 🔻پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ أَبْغَضَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ بَعَثَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَهُودِيّاً قِيلَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ إِنْ شَهِدَ اَلشَّهَادَتَيْنِ قَالَ قَالَ نَعَمْ إِنَّمَا اِحْتَجَبَ بِهَاتَيْنِ اَلْكَلِمَتَيْنِ عِنْدَ سَفْكِ دَمِهِ أَوْ يُؤَدِّيَ إِلَيَّ اَلْجِزْيَةَ وَ هُوَ صَاغِرٌ ثُمَّ قَالَ مَنْ أَبْغَضَنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ بَعَثَهُ اَللَّهُ يَهُودِيّاً قِيلَ وَ كَيْفَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ إِنْ أَدْرَكَ اَلدَّجَّالَ آمَنَ بِهِ. كسى كه با ما، اهل بيت سلام الله علیهم، دشمنى بورزد، خداوند او را به دين يهود برانگيزد، عرض پرسیدند: اى رسول خدا! حتى اگر شهادتين را بگويد(به يگانگى خدا و نبوت شما گواهى دهد)؟! حضرت فرمود: با اين دو شهادت تنها از ريختن خون خود جلوگيرى مى‌كند(يعنى نمی گويند مشرك است و خونش را مباح دانند)، و يا خود را از دادن جزيه توأم با خوارى، معاف مى‌دارد(يعنى نمی گويند كتابيست و بايد جزيه دهد). و فرمود: كسى كه با ما، اهل بيت سلام الله علیهم، دشمنى بورزد خداوند او را يهودى محشور مى‌كند. پرسيدند: چرا و چگونه‌؟! حضرت فرمود: زيرا اگر زمان خروج دجّال(از نشانه‌هاى قطعى پيش از ظهور امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف)را درك كند به او ايمان خواهد آورد. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۲۰۳ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
▪️ برای اصلاح حقیقی باید را طلب کنیم ... ! 🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: انَّ الأرضَ لا تَصلُحُ الاّ بِإمامٍ زمین جز به دست امام معصوم اصلاح نمی شود . 📚 كافی ج ۲ ، ص ۲۱ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: كَانَ اَلنَّاسُ فِي اَلزَّمَنِ اَلْأَوَّلِ إِذَا وَجَدُوا شَيْئاً فَأَخَذُوهُ اِحْتَبَسَ فَلَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يَخْطُوَ حَتَّى يَرْمِيَ بِهِ فَيَجِيءَ طَالِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ فَيَأْخُذَهُ وَ إِنَّ اَلنَّاسَ قَدِ اِجْتَرَءُوا عَلَى مَا هُوَ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ وَ سَيَعُودُ كَمَا كَانَ. در صدر اسلام اگر فردى چيزى (كم ارزش) را مى‌يافت و برمى‌داشت، همان جا مى‌ايستاد و نمى‌توانست قدم از قدم بردارد، تا آن‌گاه كه آن را بيندازد و صاحب آن (كه در جست‌وجويش مى‌گردد) بيايد و آن را بردارد؛ ولى (در زمان ما) مردم جرأت (بر معصيت) پيدا كرده‌اند و چيزهاى بزرگ‌تر و بيشتر را مى‌يابند و برمى‌دارند و مى‌برند. و در آيندۀ نه چندان دور (يعنى پس از ظهور امام زمان سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف)، وضع به همان شيوۀ صدر اسلام برمى‌گردد. 📚الکافي ج ۵، ص ۱۳۷ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49
💢غربال شدن مردم 🔻امام صادق سلام الله علیه فرمودند: معَ القائمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِن العربِ شيءٌ يَسيرٌ ، فقيلَ له: إنّ مَن يَصِفُ هذا الأمرَ مِنهُم لَكثيرٌ ! قالَ: لا بُدّ للنّاسِ مِن أنْ يُمَحَّصوا و يُمَيَّزوا و يُغَرْبَلوا ، و سَيَخرُجُ مِن الغِرْبالِ خَلْقٌ كثيرٌ. اندكى از عربها به همراه قائم سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف قيام مى كنند. عرض شد: عدّه زيادى از عربها خود را شيعه مى دانند؟! فرمود: مردم بايد پالايش شوند و سره و نا سره شان از هم جدا گردد و غربال شوند و شمار فراوانى از غربال بيرون خواهند افتاد. 📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۰۴ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه http://eitaa.com/joinchat/3866755103C32c6614f49