#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه چهارم❇️
👈آشنایی با انواع صدای قراء مصری
برای اینکه قاریان با انواع صداها آشنا شوند به خصوص اینکه بیشتر قرّاء مشهور هم از قراء مصری هستند، چند نمونه از اصوات مختلف که در هر یک از گروه های چهارگانه ای که قبلا تشریح کردیم را، ارائه می کنیم.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
👈۱.صدای باس اول که همان باریتون تقسیم بندی قدیمی میباشد.
مثال:
♦️استاد شحات محمد انور
♦️استاد محمد صدیق منشاوی
https://eitaa.com/alhanqurani
شحات محمد انور.mp3
451.4K
🔹استاد شحات محمد انور
https://eitaa.com/alhanqurani
363527_518.mp3
558.8K
🔹استاد محمد صدیق منشاوی
https://eitaa.com/alhanqurani
👈۲. صدای باس دوم که فرکانس کمتری نسبت به باس اول دارد و بم تر از باس اول شنیده می شود.
مثال:
♦️استاد عبدالفتاح شعشاعی
♦️استاد محمد عمران
https://eitaa.com/alhanqurani
15-shaeshaei-esra21-23(www.rasekhoon.net).mp3
1.42M
🔹استاد عبدالفتاح شعشاعی
https://eitaa.com/alhanqurani
محمد عمران.mp3
1.26M
🔹استاد محمد عمران
https://eitaa.com/alhanqurani
👈۳.صدای تنور اول که فرکانس بیشتری نسبت به تنور دوم دارد و زیرتر از تنور دوم شنیده می شود.
مثال:
♦️استاد ابوالعینین شعیشع
♦️استاد محمد بدر حسین
https://eitaa.com/alhanqurani
15-shoeaishae-nesae82-84(www.rasekhoon.net).mp3
2.55M
🔹استاد ابوالعینین شعیشع
https://eitaa.com/alhanqurani
النبأ - الإنفطار - الطارق - القدر.mp3
5.08M
🔹استاد محمد بدر حسین
https://eitaa.com/alhanqurani
👈۴. صدای تنور دوم که فرکانس کمتری نسبت به تنور اول دارد.
مثال:
♦️استاد عبدالعزیز حصان
♦️استاد علی محمود
https://eitaa.com/alhanqurani
ale emran 133-146.mp3
2.17M
🔹استاد عبدالعزیز حصان
https://eitaa.com/alhanqurani
293469_137.mp3
6.66M
🔹استاد علی محمود
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه چهارم❇️
👈تعریف اکتاو
همیشه به شروع یک گام صوتی مثلا از نت Do تا درجه بعدی همنام خود، در فاصله صعودی بالاتر را در موسیقی اصطلاحا اکتاو گویند.
اکتاو به زبان یونانی یعنی هشت. اگر این نت ها را شمارش کنیم، به عدد 8 می رسیم.
مثلا نت Do را در نظر می گیریم با شمردن 8 نت دوباره به نت همنام خودش می رسیم، تکرار این نت را در واقع اکتاو گویند.
به همین ترتیب نت Re تا نت Re بعدی، یا نت Mi تا نت Mi بعدی…
اکتاو را در موسیقی عرب تحت عنوان دیوان می شناسند، که بعدا توضیح خواهیم داد که دیوان موسیقی عرب
از نت Do تا نت Do بعدی، نامگذاری اسامیشان به چه ترتیب خواهد بود.
نکته ای که در اینجا مطرح است این است که ممکن است این درجات تکرار شده و تا 2 یا حتی 3 اکتاو نیز ادامه پیدا کند و بستگی به آن گستره موسیقائی دارد که ما از آن می خواهیم استفاده کنیم.
در موسیقی عربی به طور معمول 2 اکتاو نیاز داریم تا کل مقامات عربی را اجراء کنیم. یعنی از پائین ترین درجه نغمات تا بالاترین نغمه به طور طبیعی و معمولی 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز است.
چند درجه قبل از اکتاو اول و چند درجه بعد از اکتاو اصلی(اکتاو اول)، مقامات و نغماتی هستند که خیلی به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. در تلاوت قرآن هم معمولا کل نغمات از آنجائی که ما استعاذه و بسم الله را شروع می کنیم تا جائی که به نقطه اوج صدا برسیم،به خصوص در سبک هایی که به روش 2 اکتاوی اجراء می شود (مثل سبک استاد مصطفی اسماعیل) ما به بیش از 2 اکتاو مساحت صوتی نیاز نداریم.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈تفاوت ارتفاع صوت با مساحت صوت
مساحت صوت عبارتست از آن گستره ای که از پائین ترین حد صدا(بمترین صوت برای یک قاری) تا بالاترین حد صدا(زیرترین صوت برای همان قاری) مطرح است و قاری قادر است در آن گستره از لحاظ صوتی حرکت کند.
اما ارتفاع صوت دقیقا به همان پرده ای که قاری در آن تلاوت می کند، ارتفاع آن پرده از صدا گفته می شود.
برای اینکه مساحت صوت برای قاریان بیشتر قابل درک باشد، به ارائه مثال صوتی می پردازیم.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1- برای صدای تنور (زیر)، از شروع یک تلاوت تا نقطه اوج تلاوت در نظر گرفته شده است.
👈استاد ابوالعینین شعیشع
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
46.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
2- برای صدای باس (بم)، از شروع یک تلاوت تا نقطه اوج تلاوت در نظر گرفته شده است.
👈استاد محمد عمران
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani