🛑ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بسیاری عقیده دارند که هر کس صدای زیرتری دارد، پس مساحت صوتی بیشتری نیز خواهد داشت، که این فرضیه اشتباه است.
حتی صداهای باس (بم) هم ممکن است بیشتر از 2 اکتاو مساحت صوتی داشته باشند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه پنجم❇️
👈مفهوم قرار - جواب - جواب الجواب
در اینجا سه مفهوم دیگر نیز وجود دارد که متاسفانه در جامعه به غلط رایج شده و استفاده صحیحی از این مفاهیم نمی شود.
1- مفهوم قرار
2- مفهوم جواب
3- مفهوم جواب الجواب
همانطوری که قبلا گفتیم تکرار یک نت تا درجه بعدی همنام خودش را اکتاو گویند، به همین ترتیب در موسیقی عرب معادل های استفاده شده برای اکتاو عبارتند از قرار و جواب.یعنی آن صدایی که در واقع در پرده ابتدائی تلاوت استفاده می شود در موسیقی عربی به آن قرار صوت و همان نت را در فاصله یک اکتاو بالاتر، جواب گویند.
پس مفاهیم قرار و جواب صرفا مفاهیم صوتی هستند. یعنی فقط به خاطر تفاوت طبقه صوتی است که این عبارات
به کار می رود. یعنی مفهوم تنغیمی و نغمه ای ندارند. یعنی مثلا اگر ما می گوئیم قرار بیات منظور این نیست که این، یک نغمه برای خودش می باشد و جواب آن نیز نغمه دیگری می باشد، بلکه از نظر علم نغمه شناسی قرار بیات و جواب بیات در واقع یک نغمه بیشتر نیستند که در دو مساحت صوتی مختلف که فاصله شان یک اکتاو است، اجراء می شوند.
حال اگر این نت Do دومی(جواب) را ادامه بدهیم به نت Do بعدی خواهیم رسید.
عرب ها علی القاعده به آن نت Do بعدی جواب الجواب گویند که البته خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرد و بیشتر به آن جواب قرار دوم گفته می شود.
این به این خاطر است که وقتی ما به جواب الجواب که برسیم، خود این جواب برای جواب الجواب، حکم
قرار را پیدا می کند، بنابراین به آن جواب قرار دوم نیز گفته می شود.
پس به طور کلی:
1- قرار اول
2- قرار دوم(جواب)
3- جواب قرار دوم(جواب الجواب) که در شکل زیر به دلیل محدودیت اندازه عکس نوشته نشده است.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
🛑قرار اول و قرار دوم(جواب)
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه ششم❇️
👈شدت صوت
به طور کل از شدت صوت که از آن به فشار، بلندی، حجم، قدرت، قوت، رسائی نیز یاد می شود، و هر کدام از این تعابیر، تعابیر صحیحی برای شدت صوت می باشند، عبارتست از:
♦️توان صوتی که از یک منبع صوتی (حنجره قاری) حاصل می شود.
و در اصطلاح به میزان انرژی صوتی آزاد شده که در محیط اطراف آن منبع صوتی، پخش می شود، شدت صوت می گویند.
به عنوان مثال 2 صدا را در نظر می گیریم که از یک نقطه مثلا 2000 فرکانس شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
شدت صوت این دو صدا در چه حدی می باشد؟
مثلا دو صدا با فرکانس 2000 هرتز شروع به تولید یک پرده مشخص و یکسان می کنند.
صدای الف مثلا تا 100 متر برد دارد و صدای ب تا 150 متر برد دارد. با این که فرکانس هر دو یکی است، ولی در اصطلاح گفته می شود که صدای ب به دلیل برد بیشتر، شدیدتر، قویتر، و یا رساتر از صدای الف شنیده می شود.
پس نتیجه می گیریم برد صدا با شدت صدا رابطه مستقیم دارد ولی با ارتفاع صدا هیچ ارتباطی ندارد. یعنی هرچه برد صدا بیشتر باشد، صدا شدیدتر شنیده می شود، و هرچه برد صدا کمتر باشد،
صدا ضعیفتر شنیده می شود.
اما اگر برد صدا بیشتر باشد، نمی توان گفت که ارتفاع صدا نیز زیادتر شده است
و این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند.
و حتی می توان گفت با یک ارتفاع صدا می توان چندین نوع صدا از نظر شدت و ضعف داشت.
به عنوان مثال وقتی قاری قرآنی در تلویزیون تلاوتی را انجام می دهد و ما مثلا ولوم تلویزیون را کم می کنیم، این به این معنا نیست که آن قاری هم ارتفاع صدایش را پائین آورد، بلکه او در همان ارتفاع در حال خواندن است، بلکه این, به معنای کم کردن توان انرژی صوتی است که در فضا منتشر می شود.
پس معنی ولوم همان مفهوم شدت و قوت صدا را می رساند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه ششم❇️
👈آشنایی با نت غمّاز
بین قرار و جواب اصطلاح دیگری تحت عنوان غماز وجود دارد. غماز در موسیقی غربی تحت عنوان Dominantشناخته می شود.Dominant در واقع نت پنجم یک گام موسیقائی است که از نظر گوش بسیار زیبا شنیده می شود. یعنی بین درجات یک گام که مثلا از نت Do شروع شده و تا نت Do بعدی ادامه پیدا می کند، 3 صدا داریم که این 3 صدا در واقع صداهای مطبوع شنیده می شوند. به عبارت دیگر این صداها، اصلی ترین صداهای این گام هستند.
این صداها عبارتند از:
صدای اول - صدای پنجم - صدای هشتم
اگر دقت کرده باشید در برنامه های تواشیحی که اجراء می شوند مثلا گروه روی پرده بم یک نتی مثل نت Do
شروع به خواندن می کنند. یک نفر نیز به صورت زیر خوانی همان صدا را در اکتاو بالاتر می خواند.
این صدای اول را که گروه می خواند، صدای هشتم فرد زیر خوان با آن مناسبت پیدا می کند.
یعنی صدای اول و صدای هشتم هر دو مطبوع شنیده می شود.
باز در همان زمان احساس می کنیم که یک عده ای دیگر از اعضاء باز یک پرده ای بین این دو پرده را می خوانند که اصطلاحا به آکورد یا هارمونی معروف است. اینها در واقع فاصله پنجم را می خوانند که همان نت Sol می باشد.
در موسیقی عرب به این نت Sol یا نت پنجم هر مقامی (فرقی نمی کند هر مقامی که باشد) را نت غماز گویند.
♦️مثلا مقام رست که با نت Do شروع می شود، نت پنجم آن که نت Sol می شودبه آن رست نوا گویند.
پس نت غماز مقام رست می شود رست نوا
♦️مثلا در مقام بیات که از نت Re شروع می شود نت پنجم آن که نت La به حساب می آید، که به آن بیات حسینی گفته می شود. پس نت غماز مقام بیات می شود بیات حسینی
♦️یا مثلا در مقام سه گاه که از نت Mi شروع می شود، نت پنجم آن نت Si می شود که به آن اصطلاحا اوج گویند.
پس نت غماز مقام سه گاه می شود سه گاه اوج
هر کدام از این مقامها برای خودشان یک فاصله پنجمی دارند که این فاصله پنجم همان چیزی است که در اصطلاحات قدیمی به آن جواب نغمه گفته میشد.
مثلا به نت شروع مقام صباء یا سه گاه قرار می گفتند و به اوج آن جواب، و به آن اوج بالاتر جواب الجواب می گفتند.
اما الان با توجه به توضیحاتی که داده شده آن چیزی که تحت عنوان جواب شناخته می شود همان غماز است یعنی دیگر فاصله آن یک اکتاو نیست بلکه درجه پنجم مد نظر می باشد.
👈نکته دیگر: بین نت Do تا مثلا نت Sol یک مسافت صوتی گفته می شود.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن_و_الحان_استاد_ابوالقاسمی
❇️جلسه سوم❇️
👈تلاوت قاریان مصری
https://eitaa.com/alhanqurani
#صداسازی
👈سوال اول
✔️عملکرد حنجره وتارهای صوتی چگونه است ؟
🔹تارهای صوتی متشکل از دو پردهی از جنس غشاء مخاطی است که بصورت افقی به حنجره چسبیده اند. تارهای
صوتی درون حنجره قرار دارند؛ خود حنجره در پایین حلق قرار دارد و با استفاده از هوای خارج شده از ششها
و ارتعاش تارهای صوتی اقدام به تولید صدا میکند. تارهای صوتی در زمان دم، باز شده و در بازدم بنابر نیاز به
ارتعاش در می آیند که نتیجهی آن تولید صدا و در نتیجه امکان برقراری ارتباط از طریق صحبت کردن یا هر
واکنش دیگری که در آن به وجود صدا نیاز احساس میشود. تارهای صوتی توسط عصب مغزی موسوم به
واگ کنترل میشود. عصب واگ طولانیترین عصب مغزی و دهمین زوج عصب از مجموع ۱۲ جفت عصب
مغزی است. این عصب وظایف مختلفی نظیر صحبت کردن، بلعیدن غذا و فعالیتهای پاراسمپاتیک را بر عهده
دارد.
همانطور که اشاره کردیم تارهای صوتی درون حنجره در بالایی ترین قسمت نای قرار گرفته است. تارهای صوتی در خانمها و آقایان نیز با یکدیگر تفاوت دارند که صدای متفاوت در این دو جنس برگرفته از همین
تفاوتهای موجود در تارهای صوتی است. برای مثال طول تارهای صوتی در مردان بین ۷۵.۱ تا ۵.۲ سانتی متر
است در حالی که طول این ارگان در خانمها بین ۲۵.۱ تا ۷۵.۱ سانتیمتر اندازهگیری شده است. همچنین
ضخامت تارهای صوتی نیزدر خانمها با آقایان متفاوت است. در بالاتر از حنجره، دریچهی نای یا اپیگلوت قرار
دارد که وظیفهی آن ممانعت از ورود انواع محتویاتی است که مقصد نهایی آنها مری و معده است. در صورتی
که این دریچه قادر نباشد جلوی محتویات دهان را از ورود به نای و برخورد با تارهای صوتی بگیرد، سرفه
سرنوشتی است که به سراغ انسان خواهد آمد. در این حالت است که سرفه باعث جدا شدن محتویات خارجی
از حنجره میشود.
پس اینکه یک عده می گویند باید از دهان خواند ، یا باید از شکم یا از سینه، یک اشتباه در اسم گذاری است،
چرا که صدا فقط و فقط توسط تارهای صوتی و حنجره تولید می شود.
البته برای به ارتعاش در آوردن این تار ها ممکن است هوای لازم بصورت سطحی از دهان یا بصورت عمیق تر
از سینه و شکم تامین شود که هر کس باید ببیند در چه حالتی صدایش زیباتراست یا در خواندن راحت است.
#صداسازی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هفتم❇️
👈چند نکته درباره شدت صوت
قدری از شدت صوت به نژاد انسان بر می گردد. کسانی که از لحاظ نژاد اصوات قویتری دارند، حتی در صحبت های عادیشان نیز صدایشان به فاصله بیشتری می رسد.
مثلا در کشورهای شمال آفریقا مثل مصر، صداها قویتر و بم تر است…رفته رفته به کشورهایی مثل ایران و ترکیه نزدیک می شویم، صداها مایل به پرده های توسط شنیده می شود و همین طور تا وقتی که به کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی که برسیم، صداها زیرتر شنیده می شود.
شمال آفریقا مثل مصر: صداها قویتر و بم تر.
این صداها رفته رفته از بالا به پائین هم از لحاظ ارتفاع و هم از لحاظ قوت صدا کاسته می شود. یعنی صدای یک اندونزیایی یا یک مالزیایی در پرده بم که صحبت عادی با آن انجام می دهد، با یک فرد مصری قابل قیاس نیست. یک مصری ممکن است با یک سلام علیکم گفتن، تمام فضای یک سالن را پوشش دهد و یک اندونزیایی یا مالزیایی چنین حالتی را نداشته باشد.
در قدیم قوت صدا اهمیت زیادی داشت، به خاطر اینکه دستگاه های تقویت صوت وجود نداشت و زمانی بود که قاری هر چه قوت صدای بیشتری داشت، طرفدار بیشتری نیز داشت.
در آن زمان به دلیل نبودن میکروفون قاری باید با قوت و شدت بیشتری می خواند تا صدا به تمام جمعیت برسد.
در سال 1932 میلادی برای نخستین بار میکروفون مورد استفاده قرار گرفت و با آمدن دستگاه های آمپلی فایر و تقویت صوت در مصر، باعث شد صدای قاریانی مثل محمد رفعت به فضای بیشتری برسد.
صدای افرادی مثل محمد رفعت از لحاظ قوت و شدت صدا، نسبت به صدای قاریانی مثل عبد الفتاح شعشاعی و یا علی محمود که از شدت و قوت بالایی در تلاوت برخوردار بودند، کمتر بود،
و این مساله باعث شده بود که محمد رفعت در جایگاه بالایی از قرائت قرار نداشته باشد.
ولی با استفاده از میکروفون، باعث شد قاریانی مثل محمد رفعت که از ظرائف تکنیکی بیشتری نیز برخوردار بودند، صدایشان به محدوده بیشتری برسد.
قوت صوت امروزه ارزش خود را از دست داده است. و در مسابقات رایجی که در کشور ما برگزار می شود، بسیاری از وقت ها به درستی نمی توان میزان قوت و ضعف صدای یک فرد را تشخیص داد. به خاطر اینکه چه بسا افرادی دارای صدای قوی و خوبی هستند اما به خاطر عدم رعایت فاصله مناسب از میکروفون، جوهره صدایشان و قوت صدایشان به درستی نمایش داده نشده باشد و بالعکس کسانی که
صدای ضعیف تری دارند، با نزدیک کردن میکروفون به دهان، یک قوت کاذبی را به نمایش بگذارند.
تنها در شرایطی می شود قوت و یا ضعف صدای افراد را به درستی اندازه گیری کرد و حق هر کسی را به خودش داد، که بدون میکروفون و بدون دستگاه های تقویت صوت آزمایش شوند. همانطور که در بسیاری از سازها جعبه تشدید برای زیباتر ساختن صدا و تقویت صدای ساز وجود دارد، در انسان نیز این حالت وجود دارد.
مثلا در ساز ویولون آن کاسه چوبی که زیر سیم های ویولون قرار دارد وقتی که صدا از این سیم ها و طناب های ویولون تولید می شود، در داخل آن جعبه تشدید، تقویت می شود و زیباتر به نظر می رسد.
در انسان هم بعضی از مواضع دستگاه صوتی، چنین نقشی را بازی می کنند.
مثلا در انسان استخوان های جمجمه و سر و قسمتی از حنجره، فضای بینی و گلو حکم دستگاه های تشدید کننده صوت را دارند.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هفتم❇️
👈تعریف نغمه (مقام)
مفهوم دیوان اساسی یا همان دیوان اصلی به این معنا است که مقامات عربی بر روی آن دیوان قرار می گیرند و در موسیقی عرب نامهای دیگری برای این نت ها در نظر گرفته می شود.
همانطوری که در شکل پیدا است از نت Do اول تا نت Do دوم را به عنوان دیوان اساسی مقامات عربی می شناسند.
در واقع نغمه یا مقام که هر دو یک مفهوم را دارند به درجاتی که در یک گام موسیقایی از یک درجه تا تکرار آن در درجه بعدی (یعنی همان اکتاو) که با فواصل معینی قرار می گیرند و مفهوم موسیقائی خاصی را ایجاد می کنند، نغمه گویند.
معادل فرانسوی اصطلاح نغمه، گام می باشد. اما با تفاوت هایی که بعدا تشریح خواهد شد.
هر کدام از مقام هایی که در موسیقی عرب برای خودشان حالت و بار عاطفی خاصی ایجاد می کنند، بر روی این دیوان محل استقرار مشخصی دارند.
برای مثال مقام راست را در نظر بگیرید. این مقام از درجه(نت) Do اجراء می شود، به خاطر همین عرب ها غیر از اسم Do، نام دیگری را نیز به کار می برند و به آن درجه راست می گویند.(شکل را ملاحظه کنید)
بنابراین مفهوم راست در موسیقی عرب 2 معنا دارد:
1- به معنای درجه صوتی نت اول Do در دیوان اساسی
2- به معنای مقام راست
علت آن نیز بدین خاطر است که مقام راست دقیقا از نت Do منشعب می شود ولی چون در قدیم نت ها را نمیشناختند و علمی نیز نبود و برای سهولت وراحتی درجات را به این شکل درجه بندی می کردند.
انشاء الله در جلسه بعدی نامهای دیگری که برای این نت ها در نظر گرفته می شود را به طور کامل تشریح خواهیم کرد.
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
♦️دیوان اساسی مقامات عربی
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه هشتم❇️
👈 مثال هایی از شدت صوت
برای اینکه با مبحث حجم صدا به صورت عملی آشنا شویم، چند نمونه از صداهای قوی و ضعیف را در پرده های شروع و در پرده های اوج انتخاب کرده ایم.
برای نمونه صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی به عنوان صدای بم قوی، با صدای بم استاد مصطفی اسماعیل را در پرده های شروع مقایسه کرده ایم.
به راحتی می توان تشخیص داد که حجم و قوت صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد مصطفی اسماعیل می باشد.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
11.Sheddat Soat - Shashaei.mp3
145.4K
🔹استاد عبدالفتاح شعشاعی
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
در پرده های اوج نیز، صدای استاد ابوالعینین شعیشع را با صدای استاد عبد الوهاب طنطاوی مقایسه کرده ایم.
در اینجا نیز حجم و قوت صدای استادطنطاوی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد شعیشع شنیده می شود.
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
13.Sheddat Soat - Shoaysha.mp3
190.5K
🔹استاد ابوالعینین شعیشع
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
14.Sheddat Soat - Tantavi.mp3
249.9K
🔹استاد عبدالوهاب طنطاوی
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani