eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
8هزار دنبال‌کننده
104 عکس
736 ویدیو
68 فایل
﷽ آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran و دیگر: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @nezakat علی قاسمی @aqquran #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️جلسه هفتم❇️ 👈چند نکته درباره شدت صوت قدری از شدت صوت به نژاد انسان بر می گردد. کسانی که از لحاظ نژاد اصوات قویتری دارند، حتی در صحبت های عادیشان نیز صدایشان به فاصله بیشتری می رسد. مثلا در کشورهای شمال آفریقا مثل مصر، صداها قویتر و بم تر است…رفته رفته به کشورهایی مثل ایران و ترکیه نزدیک می شویم، صداها مایل به پرده های توسط شنیده می شود و همین طور تا وقتی که به کشورهای جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی که برسیم، صداها زیرتر شنیده می شود. شمال آفریقا مثل مصر: صداها قویتر و بم تر. این صداها رفته رفته از بالا به پائین هم از لحاظ ارتفاع و هم از لحاظ قوت صدا کاسته می شود. یعنی صدای یک اندونزیایی یا یک مالزیایی در پرده بم که صحبت عادی با آن انجام می دهد، با یک فرد مصری قابل قیاس نیست. یک مصری ممکن است با یک سلام علیکم گفتن، تمام فضای یک سالن را پوشش دهد و یک اندونزیایی یا مالزیایی چنین حالتی را نداشته باشد. در قدیم قوت صدا اهمیت زیادی داشت، به خاطر اینکه دستگاه های تقویت صوت وجود نداشت و زمانی بود که قاری هر چه قوت صدای بیشتری داشت، طرفدار بیشتری نیز داشت. در آن زمان به دلیل نبودن میکروفون قاری باید با قوت و شدت بیشتری می خواند تا صدا به تمام جمعیت برسد. در سال 1932 میلادی برای نخستین بار میکروفون مورد استفاده قرار گرفت و با آمدن دستگاه های آمپلی فایر و تقویت صوت در مصر، باعث شد صدای قاریانی مثل محمد رفعت به فضای بیشتری برسد. صدای افرادی مثل محمد رفعت از لحاظ قوت و شدت صدا، نسبت به صدای قاریانی مثل عبد الفتاح شعشاعی و یا علی محمود که از شدت و قوت بالایی در تلاوت برخوردار بودند، کمتر بود، و این مساله باعث شده بود که محمد رفعت در جایگاه بالایی از قرائت قرار نداشته باشد. ولی با استفاده از میکروفون، باعث شد قاریانی مثل محمد رفعت که از ظرائف تکنیکی بیشتری نیز برخوردار بودند، صدایشان به محدوده بیشتری برسد. قوت صوت امروزه ارزش خود را از دست داده است. و در مسابقات رایجی که در کشور ما برگزار می شود، بسیاری از وقت ها به درستی نمی توان میزان قوت و ضعف صدای یک فرد را تشخیص داد. به خاطر اینکه چه بسا افرادی دارای صدای قوی و خوبی هستند اما به خاطر عدم رعایت فاصله مناسب از میکروفون، جوهره صدایشان و قوت صدایشان به درستی نمایش داده نشده باشد و بالعکس کسانی که صدای ضعیف تری دارند، با نزدیک کردن میکروفون به دهان، یک قوت کاذبی را به نمایش بگذارند. تنها در شرایطی می شود قوت و یا ضعف صدای افراد را به درستی اندازه گیری کرد و حق هر کسی را به خودش داد، که بدون میکروفون و بدون دستگاه های تقویت صوت آزمایش شوند. همانطور که در بسیاری از سازها جعبه تشدید برای زیباتر ساختن صدا و تقویت صدای ساز وجود دارد، در انسان نیز این حالت وجود دارد. مثلا در ساز ویولون آن کاسه چوبی که زیر سیم های ویولون قرار دارد وقتی که صدا از این سیم ها و طناب های ویولون تولید می شود، در داخل آن جعبه تشدید، تقویت می شود و زیباتر به نظر می رسد. در انسان هم بعضی از مواضع دستگاه صوتی، چنین نقشی را بازی می کنند. مثلا در انسان استخوان های جمجمه و سر و قسمتی از حنجره، فضای بینی و گلو حکم دستگاه های تشدید کننده صوت را دارند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه هفتم❇️ 👈تعریف نغمه (مقام) مفهوم دیوان اساسی یا همان دیوان اصلی به این معنا است که مقامات عربی بر روی آن دیوان قرار می گیرند و در موسیقی عرب نامهای دیگری برای این نت ها در نظر گرفته می شود. همانطوری که در شکل پیدا است از نت Do اول تا نت Do دوم را به عنوان دیوان اساسی مقامات عربی می شناسند. در واقع نغمه یا مقام که هر دو یک مفهوم را دارند به درجاتی که در یک گام موسیقایی از یک درجه تا تکرار آن در درجه بعدی (یعنی همان اکتاو) که با فواصل معینی قرار می گیرند و مفهوم موسیقائی خاصی را ایجاد می کنند، نغمه گویند. معادل فرانسوی اصطلاح نغمه، گام می باشد. اما با تفاوت هایی که بعدا تشریح خواهد شد. هر کدام از مقام هایی که در موسیقی عرب برای خودشان حالت و بار عاطفی خاصی ایجاد می کنند، بر روی این دیوان محل استقرار مشخصی دارند. برای مثال مقام راست را در نظر بگیرید. این مقام از درجه(نت) Do اجراء می شود، به خاطر همین عرب ها غیر از اسم Do، نام دیگری را نیز به کار می برند و به آن درجه راست می گویند.(شکل را ملاحظه کنید) بنابراین مفهوم راست در موسیقی عرب 2 معنا دارد: 1- به معنای درجه صوتی نت اول Do در دیوان اساسی 2- به معنای مقام راست علت آن نیز بدین خاطر است که مقام راست دقیقا از نت Do منشعب می شود ولی چون در قدیم نت ها را نمیشناختند و علمی نیز نبود و برای سهولت وراحتی درجات را به این شکل درجه بندی می کردند. انشاء الله در جلسه بعدی نامهای دیگری که برای این نت ها در نظر گرفته می شود را به طور کامل تشریح خواهیم کرد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه هشتم❇️ 👈 مثال هایی از شدت صوت برای اینکه با مبحث حجم صدا به صورت عملی آشنا شویم، چند نمونه از صداهای قوی و ضعیف را در پرده های شروع و در پرده های اوج انتخاب کرده ایم. برای نمونه صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی به عنوان صدای بم قوی، با صدای بم استاد مصطفی اسماعیل را در پرده های شروع مقایسه کرده ایم. به راحتی می توان تشخیص داد که حجم و قوت صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد مصطفی اسماعیل می باشد. https://eitaa.com/alhanqurani
در پرده های اوج نیز، صدای استاد ابوالعینین شعیشع را با صدای استاد عبد الوهاب طنطاوی مقایسه کرده ایم. در اینجا نیز حجم و قوت صدای استادطنطاوی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد شعیشع شنیده می شود. https://eitaa.com/alhanqurani