هدایت شده از خانه معارف طلاب جوان
جلوگيرى منافقان از گرويدن مردم به راه خدا
فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللّٰهِ ؛ آن وقت در سايهى اين نفاق، از راه خدا مردم را منع كردند. چون چهرهى آنها را كسى نمىشناسد، در زير اين نقاب، با ظاهر اسلام و باطن كفر شروع كردند مردمان بىخبر و بىغرض و ساده را از راه خدا منع كردن. انسان چقدر هم واقعاً متأثّر و متأسّف ميشود به حال آن انسانهاى بىگناه و سادهلوحى كه فقط يك جرم كردند، يك گناه كردند و آن اين است كه حواسشان را جمع نكردند، دقّت نكردند، فقط گناهشان اين است و البتّه گناه بزرگى هم هست؛ اين گناه بزرگى است. آن آيهى شريفه ميفرمايد: «وَ قٰالُوا لَوْ كُنّٰا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مٰا كُنّٰا فِي أَصْحٰابِ السَّعِيرِ» ؛ در قيامت عدّهاى از كفّار ميگويند كه اگر ما مىشنيديم يا مىانديشيديم، از ياران آتش نميبوديم. فَاعتَرَفوا بِذَنبِهِم؛ پس به گناه خودشان اعتراف كردند خدا ميگويد به گناه چه؟ به گناه نينديشيدن، به گناه گوش نكردن. «فَسُحْقاً لِأَصْحٰابِ السَّعِيرِ» ؛ سختى و بلا و بدبختى باد براى ياران آتش و ياران دوزخ! ببينيد، خدا با نينديشيدن چگونه برخورد ميكند. گناه اين كسانى كه آلت دست و بازيچهى منافقان و دورويان و گروههاى فاسد و مُضِل قرار ميگيرند، نينديشيدن است. از نينديشيدنِ اينها استفاده ميكنند آن منافقان؛ فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللّٰهِ ؛ از راه خدا منع ميكنند افراد را.
تفسیر سوره مجادله رهبری
@khanemaaref
طرح صیانت
🌱من با طرح صیانت از فضای مجازی موافقم و آن را نشانه شجاعت مسوولین و تصمیم گیرندگان میدانم. به نظرم همه نقد کنندگان به آن مجبورند یک سوال روشن را بلند و شفاف جواب دهند:
آیا کلا مساله فجازی را ول کنیم و رها کنیم ؟
همین که هست خوب است آیا؟
حکمرانی در فضای مجازی اصلا حذف شود؟
قانون نباشد یا این قانون نباشد؟
🌱رها کردن فضای مجازی یا همین وضعی که هست، یعنی سپردن کار به حاکمیت دشمن. من «مردم سالاری» را در بستر ساختار نظام اسلامی، واقعی میدانم، مردمسالاری در فضای حاکمیت دنیای مدرن خصوصا، دروغی بیش نیست. معنایش حاکمیت آنها بر ذهن و دل مردم است. پس موافقت با عدم قانونمندی یا چیزی شبیه همین شرایط که وجود دارد، معنایش مردمسالاری نیست قطعا، هر چه که باشد. من ترجیح میدهم اسمش را توسعه استبداد غرب بدانم و نفی آزادی مردم.
🌱به نظر شما اساسا مهمترین مشکل کشور چیست؟ آب و نان و هوا و برق و تورم و هزار درد و بلا است؟ یا مدیریت و حکمرانی است؟
مدیریت بدون همراهی ذهن و دل مردم آیا شدنی است؟ چرا انتظار دارید مدیریت و حکومت دشمن بر ذهن و دل مردم محکمتر شود و مدیران ما در مدیریت موفق باشند؟ چه انگیزه ای هست که مدیریت دشمن را به مدیریت خودمان ترجیح میدهد؟ چرا باید یک مشت بچه بسیجی را به جهاد تبیین بفرستیم و بعد شبیه شهدای هویزه تنهایشان بگذاریم و پشتیبانی نکنیم تا تانک های شایعه و دروغ ذهن و دل شان را له کند تا بعدها در تاریخ به این حماقت خودمان بخندیم؟
🌱نقد قانون خوب است. نقد سبک قانون گذاری بدون شفافیت و توضیح و امثالهم هم خوب است، البته انصافا این طرح که بارها و بارها گفتگو شد و چکش خورد اما اینکه اراده مردم را مختل کنیم، خوف و امیدشان را از دست خودشان بگیریم و به دست دشمنشان بدهیم و بگذاریم بال اصلی دشمن در تحریم که فشار رسانه ای است کار کند چه معنی دارد؟ زشت است که جاده صاف کن دشمن باشیم.
🌱دوستانی که به این گوشه و آن گوشه طرح نقد دارند دقت کنند کلا صحنه هجوم رسانه ای موجود و ذهنیتی که درست شده، به گونه ای طراحی شده که اساسا اجازه هیچ قانونگذاری را نمیدهد و به طور کلی اجازه شنیده شدن نقد شما را هم نمیدهد. کمک کنید این تابوی مستهجن در این کشور شکسته شود. خدا میداند چقدر کار و کاسبی مردم به خاطر شکست جوشش های مردمی در تولید و سرمایه گذاری و عدم جلوگیری از دزدهای مجازی دارد تعطیل میشود و مردم زیر بار فشار این بیکاریها له میشوند. حاکمیت بر افکار مردم ،مانع جوشش اقتصادی است. چه در سرمایه گذاری چه در بازار فروش چه در مدیریت و محدودیت بازار خارجی.
🌱طرح با رای نزدیک به اجماع در کمیسیون تصویب شده، این ارزشمند است. قصه ده دقیقه و تار کردن صورتها و امثالهم، همه و همه مسخره است فوق العاده مسخره. یک نکته فقط.
🌱این ماجرا دو بال جدی دارد اگر یکی از آنها قانون باشد، قطعا بال دیگر، تلاش دولت برای توسعه زمین بازی مجازی است. بدون این، آن طرح کارامدی نخواهد داشت و مغرضان و ترسوها، دلیل خوبی برای از بین بردن آن خواهند داشت. کاش این بال را هم کشور جدی بگیرد و الا مثل بومرنگ این طرح بر سر خودمان خواهد خورد و باز میشود همانکه تا کنون شاهد بوده ایم.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
15.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #منشور_روحانیت 4⃣
"بمناسبت #سوم_اسفند، سالروز صدور منشور روحانیت"
#نشر_حداکثری
✅ پیام تاریخی و مهم حضرت امام خمینی (ره) خطاب به روحانیون سراسر کشور، مراجع بزرگوار اسلام، مددسین و طلاب حوزههای علمیه
▫️ روحانیت، تکیهگاه مردم
▫️ دو راه #استکبار برای ضربه زدن به حوزهها
- #ارعاب و زور
- خدعه و #نفوذ
▫️ ترویج تفکر #جدایی_دین_از_سیاست
▫️ #خون_دل امام از مارهای خوش خط و خال و متحجر
▫️ شکستخوردگان دیروز، سیاستبازان و پشتیبان براندازان امروز
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
اگر این نوجوان پرچم ایران را هم نزده بود، خودش نماد پرچم ایران بود.
با همه دردهایی که میکشد.
با دل پاکی که در تلولو چشمهایش میبینی.
با آن همه بار مسوولیتی که بر شانه اش نشانده است.
با روح آتشفشانی که به خاطر نزدیک بودن دستهایش به ملکوت زیر خاکستر لبخندش پنهان کرده است.
درست میشود عزیز دلم! با دستهای خودمان همه چیز درست میشود. ولو همه عالم نخواهند يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
تو میتوانی و تو میمانی و همه آنها نابود میشوند.
کل من علیها فان و یبقی وجه ربک....
برای همین به قول حضرت روح الله یک موی تو را با کل کاخهایشان عوض نخواهیم کرد.
نگران این کاخهای اشرافی بالاشهرنشینان هم نباش، خراب خواهند شد به دستان تو که امید کل تاریخ به همین دستان است
و العاقبه للمتقین.
@ali_mahdiyan
📚کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» به عنوان «کتاب سال حوزه» برگزیده شد.
امروز ۵ اسفند ۱۴۰۰ مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه برگزار شد. به گفته حجه الاسلام جزائری دبیر همایش، از بین هزار و چهارصد اثر حوزوی، سه اثر به عنوان آثار برگزیده کتاب سال حوزه برگزیده شدند. این آثار توسط ۳۴۵ داور ارزیاب در چهار مرحله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در نهایت در رتبه اول سه اثر «برگزیده» و در رتبه دوم ۲۴ اثر «شایسته قدردانی» و در رتبه سوم ۴۳ اثر «شایسته تحسین» شدند.
یکی از سه اثر برگزیده، کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» بود.
این کتاب وضعیت امروز انقلاب اسلامی را بر اساس نظام اندیشه اسلامی ارزیابی کرده و شاخصهای رشد انقلاب را معرفی نموده و بر اساس آن درباره مسیر گذشته و امروز و آینده انقلاب داوری نموده است.
استاد بزرگوار آیت الله یزدان پناه بر آن تقریظ نگاشته که در چاپ دوم کتاب، ارائه شده.
این کتاب تا کنون دو بار در جلساتی مورد بررسی قرار گرفته است.
یک جلسه با حضور جناب محمدحسین ساعی، جناب وحید جلیلی و جناب وحید یامین پور در محل مقتل شهدای هفتاد و دو تن.
یک جلسه نیز با حضور جناب دکتر شهریار زرشناس و حجه الاسلام قاسمیان در محل کتابخانه مجلس.
کتاب تلاش کرده با رویکردی الهیاتی، عمیق و کلان چرایی خوانش امیدوارانه جدی به این مقطع از تاریخ انقلاب را تبیین کرده و مهمترین مسوولیت امروز آن را پیشنهاد کند.
انتخاب این اثر توسط حوزه علمیه نشان دهنده اهتمام جدی حوزه امروز به مسائل عینی انقلاب است امید که این رویکرد در حوزه امام عصر عج بیش از پیش عمق و توسعه یافته و فراگیر شود
@ali_mahdiyan
هدایت شده از تا مردم
«طرح کلی اندیشه مقاومت کتاب» کتاب سال حوزه شد.
💠💠💠
خبر خوشحال کننده ای برای خانه طلابی ها است. این کتاب که حاصل مباحثات مفصل اعضای خانه طلاب در چهل سالگی انقلاب اسلامی و به همت و قلم دوست عزیزمان حاج علی مهدیان بود، تلاش می کند با یک نگاه منظومه ای و مبتنی بر اندیشه های امام و رهبری، پیشرفت انقلاب اسلامی را روایت کند. روایتی نه از جنس اعداد و ارقام که آثاری چون صعود چهل ساله، زحمت آن را کشیده است.
🌀بازخوانی چهل سال انقلاب اسلامی، بر اساس یک تغییر انفسی در مردم که تا سر حد تشکیل و حفظ نظام اسلامی پیش رفته است و جوهر پیشرفت را در جان و فعل مردم پی گیری می کند.
🌀شاید هنوز خیلی باورشان نیست که انقلاب اسلامی، پله های ترقی را در این سالها یکی پس از دیگری طی کرده است. کتاب دقیقا همین گره ذهنی و چالش معرفتی که مورد تحذیر مکرر رهبری قرار گرفته است را نشانه گرفته است.
🌀جریان انقلاب اسلامی که امروز به امر رهبری، مکلف به جهاد تبیین شده است، نیاز مبرمی به تولیداتی از این جنس دارد. تبیین باید اصالتهای فکری انقلاب اسلامی را واجد باشد و الا گرفتار گفتمان های چپ و راست خواهد شد و عملا انقلاب را تبیین نمی کند.
این انتخاب، نشان یک بلوغ در عاقله حوزه علمیه و خود اماره رشد این نهاد علمی است که بنا دارد پشتیبان نظام اسلامی باشد. نظامی که آرزوی انبیاء و اولیاء الهی را محقق کرده است.
🌀به همه دوستان و عزیزانی که می خواهند با عمق اندیشه مبنایی و راهبردی انقلاب اسلامی آشنا شوند و در جنگ روایتهای امروز، مجهز باشند، خواندن این کتاب را توصیه می کنم.
@tamardom
بر پا
@ali_mahdiyan
در این گفتگو سوالی روشن از جانب برادر بزرگوار محمد حبیب زاده مطرح شد و آن اینکه چرا ما قائلیم که ولی فقیه ولایتش از جانب خدا است.
من در پاسخ تلاش کردم این مسیر را پیش بروم.
۱.اول پیش فرضهای بحث را روشن کردم:
الف. فقها بر یک اصل ابتدایی اتفاق نظر دارند و آن «اصل عدم ولایت» است. به این معنی که هیچ کس حق ولایت بر دیگری ندارد مگر آنکه دلیل روشنی داشته باشد. این پرسش پس در خود فقه مطرح است.
ب. به مقتضای اصل توحید، ما اجازه اطاعت از غیر خدا نداریم. و تنها از کسی میتوان تبعیت کرد که منصوب از جانب او باشد. پس اطاعت از هر کس که نتواند نسبتش را با ولایت او اثبات کند، اطاعت از طاغوت است.
ج. ولایت پیامبر و امامان را پیش فرض گرفته ایم و دیگران باید ولایتشان ذیل ولایت آنها باشد نه در عرض آنها.
۲.اما در دوران غیبت از چه کسی تبعیت کنیم؟
به لحاظ کلامی و بر اساس فرض دوم حتما بر خدای متعال لازم میشود که برای مقوله حاکمیت کسی را منصوب کند چرا که اگر چنین نکند لازمه اش اطاعت از غیر خداست.
۳.فرض کنیم هیچ روایتی نمیبود، که البته هست و دسته های مختلف روایات را فقها آورده اند و بحث کرده اند. اما اگر روایتی نداشتیم، نصب الهی در دوران غیبت در چه دایره ای واقع میشد؟ قدر متیقن چه کسانی بودند؟
آنها چند ویژگی روشن را باید داشته باشند عقلا:
اولا باید آن فرد دین را بشناسد، قدرت استنباط از وحی داشته باشد. در ساحت شریعت باید مجتهد باشد چرا که این همان ساحتی است که او باید درش اعمال ولایت کند. یعنی دنیا و ساحت تکالیف و حقوق در جامعه.
ثانیا فقط عالم بودن کافی نیست بلکه او باید عامل به دین هم باشد. عدالت
دین شناس دیندار
ثالثا قدرت اعمال مدیریت در سطح راهبری اجتماعی را داشته باشد. لذا مدیر و مدبر و شجاع باشد و...
خوب طبیعتا اگر بنا باشد امام و ولی داشته باشیم در این دایره خواهد بود. اگر علم نداشته باشیم که دقیقا چه کسی آنکه بالاترین این ویژگیها را دارد همگی انتخاب خواهیم کرد.
این سبک استدلالی است که البته بدون استفاده از روایات بر اساس تعیین قدر متیقن و این ضرورت که ناچاریم حاکمی داشته باشیم و ناچاریم فقط از خدا اطاعت کنیم و از غیر خدا تبعیت نکنیم، اقامه میشود.
( پ. ن. این استدلال را امام در کتاب اجتهاد و تقلید صفحه ۲۳ و ۲۴ آورده. رهبری نیز در خطبه های دهه شصت این بحث را مطرح کرده ۶۶٫۴٫۱۲)
البته این فهم عقلی با روایات متعددی هم که وجود دارد هماهنگ است. مثل «العلما ورثه الانبیا»، «العلما امناء الرسل»، (العلما ) خلفائی، مقبوله عمربن حنظله، مشهوره ابی خدیجه و غیره. که در کتب فقها بیان شده.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
00989125536816(00989125536816)_۲۰۲۲۰۲۲۶۱۱۵۳۲۶.mp3
زمان:
حجم:
4.07M
🎙 گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین لکزایی
"مسئول گروه انقلاب اسلامی همایش کتاب سال حوزه" پیرامون کتاب #طرح_کلی_اندیشه_مقاومت
❓دلایل انتخاب کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت به عنوان کتاب سال حوزه:
📚 بیان دو گام انقلاب و پس از انقلاب در چهارچوب نظری و تئوریک منسجم
📚 تبیین کتاب، مبتنی بر حکمت متعالیه و عرفان اسلامی
📚 رویکرد نظری کتاب، مبتنی بر مردم سالاری توحیدی و دینی
📚 ارائه منظومه و شبکهای از آنچه برای پیگیری اهداف #انقلاب_اسلامی
📚 فهم صحیح و #جامع از اسلام و مکتب
📚 تکمیل کننده برخی کتب موجود در موضوع انقلاب، با رویکرد عرفانی
❓پیشنهادات راجع به کتاب:
🔻 تبدیل این کتاب به #درسنامه
🔻 تبدیل به متن محوری برای پشتیبانی از #جهاد_تبیین
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از خانه طلاب جوان
✅ تقریظ حجتالاسلام و المسلمین استاد یزدان پناه بر کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»
باسمه تعالی
🔰 کتاب «#طرح_کلی_اندیشه_مقاومت» که توسط خانه طلاب جوان قم فراهم آمده طلیعه خوبی برای مباحثی عالمانه و دلسوزانه از اندیشه انقلاب اسلامی است.
ما باید روایتگر #انقلاب و #انقلابی_ماندن باشیم. واقعیت آنست که اهل اقدام بودن نیازمند #تبیین و تحلیل و #بصیرت_افزایی در این زمینه است. از سویی ایجاد امید نیاز مبرم امروز ما است و در این اثر این امر موج میزند.
🔰 اساسا تبیین دقیق #حقیقت_انقلاب و اندیشههای حضرت امام رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب حفظه الله که سکاندار حرکت انقلاب بوده و هستند، کار بسیار مهم و حیاتی است، زیرا تا موضوع به صورت عالمانه و موشکافانه نباشد مسیر حرکت دقیقا مشخص نمیشود و ما بیشترین ضرر را از این ناحیه متحمل شدهایم. باید توجه داشت که تبیین عالمانه اندیشه انقلاب و مقاومت کمک خوبی به دینورزی درست و اسلام ناب محمدی میکند.
🔰 در پایان لازم است متذکر شوم رسالههایی از این دست باید به طور مداوم نگاشته شود تا بیش از پیش عمق و ژرفای اندیشههای انقلاب خود را بیشتر و بهتر نشان دهد و چراغ راه آینده باشد.
✏️ سید یدالله یزدانپناه؛ ۱۳۹۹٫۷٫۲
💠 لینک خرید کتاب #طرح_کلی_اندیشه_مقاومت:
🌐 yun.ir/lj7zjd
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
سطوح مختلف جنگ
🌱ظالم ترین حاکمان نیز وقتی به جایی حمله میکنند، این ظلم و دست درازی را با مبنای «دلم میخواهد» توجیه نمیکنند بلکه بر اساس این «حق ما است» توجیه مینمایند. این نکته را علامه طباطبایی در المیزان شرح میدهد. جنگ اساسا بر بستر قانون و حق، خود را توجیه میکند. همه جنگهای دنیا با یک تقریر بر محور حق و قانون محقق میشود. امروز هم عموما جنگها ذیل قوانین پذیرفته شده بین المللی خود را توجیه میکنند. حتی اگر قانون شکنی هم واقع شود باز بر اساس «حقوق طبیعی» که کشورها برای خود قائلند خود را توجیه میکنند.
🌱اما در پس توجیه های حقوقی و قانونی، یک جنگ دیگری وجود دارد، جنگ خواسته ها، جنگ اراده ها. چه کسی دارد چه میکند و چه میخواهد؟ اراده آمریکا برای ورود در عراق و افغانستان چیست، این غیر از توجیهی است که به لحاظ حقوقی و قانونی میآورد، اراده عربستان در جنگ یمن چیست؟ اراده اسراییل در غصب فلسطین چیست و امروز اراده روسیه در حمله به اکراین چیست.
🌱توجیه روسیه میتواند دفاع از امنیت باشد و این را حق طبیعی خود بداند. اما آیا این توجیه واقعی است و درست است یا نه؟ باید دید او چه اراده ای را پیش میبرد و با چه اراده ای درگیر است؟ پس باید دید اراده اروپا و آمریکا و ناتو برای حضور در اکراین چه بود؟ آنها چه چیز را دنبال میکردند؟ و بنابراین چرا مثلا چین با روسیه همراهی نشان داد؟ بررسی همه این نکات نشان خواهد داد روسیه راستگوست یا سرپوش میگذارد بر کشورگشایی و دزدی و امثالهم، چنانکه در جنگ عربستان یا آمریکا شاهد همین دروغگویی بودیم بودیم. فهم جنگها بدون فهم اراده ها شدنی نیست.
🌱در این میان یک نکته مهم است و آن قدرتی است که هر کشور با ابتنای به آن میجنگد. یکی از عناصر قدرت قطعا تکنولوژی و ابزار است. حالا معلوم میشود چرا غرب از نزدیک شدن تکنولوژی ایران به ساخت بمب هسته ای میترسد. یا چرا ایران نباید موشک داشته باشد. عنصر دیگر مردمند. چرا باید دسترسی های روسیه به شبکه های اجتماعی و رسانه ها محدود شود. رفتارهای رییس جمهور اکراین آیا احمقانه است؟ نه، توجیه افکار مردم دنیا و کشور خودشان برای ایجاد مجال در تصمیم گیری و اراده کشورها حیاتی است.
🌱تصمیم ایران در این صحنه نیز البته متناسب است با اراده راهبردی او. همانطور که در زمان شاه خیلی ها میگفتند اراده امام به نفع کمونیستها شده برای زدن اراده شاه که ابزار غرب بود و یا بعدها درگیر نشدن جدی ایران در برخی جنگهای فرقه ای ولو یک سوی آن مسلمانان یا شیعیان باشند، یا بی طرفی ایران در جنگ کویت یا جنگ عراق و غیره همه به دلیل آن است که ایران اراده راهبردی خود را باید پیش ببرد. ظلم و عدل اول در این اراده باید پیاده شود بعد بقیه امور متناسب با آن سامان میگیرد. اراده ایران اولا قدرتمند کردن درونی در مقابل ابزار تحریم است و ثانیا برداشتن فشار از مردم ثالثا مراقبت از عدم تاثیر مردم در هجوم رسانه ای و رابعا قطع دست غرب و آمریکا در منطقه خاورمیانه. همه اینها یعنی قدرتمند کردن و رویین تن کردن ایران مقابل آمریکا. این اتفاق چند ضلعی در حال تحقق است. تعامل ایران با روسیه و چین و افغانها متناسب است با تحقق این اهداف.
🌱حالا زبانی که در داستان طالب در افغانستان ایران را به جنگ فرامیخواند در داستان روسیه ایران را به قطع رابطه با روسها، در ماجرای عربستان ایران را به مماشات و در داستان سوریه ایران را به رها کردن صحنه فرامیخواند. در برجام توصیه به تسلیم و انفعال و واگذاری ابزارها میکنند ، در ارتباط با چین ایران را متهم به استقلال فروشی میکند، این زبان رسانه ای دارد چه میکند؟ تقابل با اراده راهبردی ایران. اصل دعوا آنجا است
🌱 بله البته ما سه صحنه مهم را نباید رها کنیم. اولا تقویت عناصر قدرت چه هسته ای (ولو به سمت بمب نرویم) چه موشکی. چه خصوصا افکار عمومی. ثانیا صحنه جنگ روایت ها و اقناع افکار عمونی ثالثا فهم و تقویت طرح راهبردی ایران. این سومی از همه مهمتر است.
@ali_mahdiyan