😇به لطف خدا و نیات خیر شما
✅تا کنون ۶۷ سهم از ۱۰۰ سهم تامین شده
📨عزیزان میتوانند با انتشار این پیام در جلب مشارکت بیشتر سهیم باشند.
😇به لطف خدا و نیات خیر شما
✅تا کنون ۹۷ سهم از ۱۰۰ سهم تامین شده
فقط سه سهم دیگر باقیست.
📨عزیزان میتوانند با انتشار این پیام در جلب مشارکت بیشتر سهیم باشند.
دریای خون در ایران
انفجار ۴۳ بمب در ۴۳ نقطه کشور و شهادت هزاران نفر از هموطنان ایرانی!"
امروز ممکن بود چنین خبری مخابره شود اما با هوشیاری دستگاههای امنیتی، "اعضای شبکه گسترده تروریستی-صهیونیستی به همراه ۴۳ بمب بازداشت شدند"
و ما خیلی راحت از کنار این خبر عبور کردیم؛ چرا؟!
🗣سعید ساداتی
انا لله و انا الیه راجعون
یا دهر أف لک من خلیل ...
چقدر نزدیک است فاصله حیات و ممات
چقدر نزدیک است مرز میان سلامتی و بیماری
و چقدر نزدیک است مرگ
محمدمهدی آنقدر خوبیها داشت که در مجال این پیام نمیگنجد.
معلم و مروج قرآن بود، عاشق و دلسوخته اهلبیت علیهمالسلام بود. خونگرم بود. نسبت به آینده دوستانش دغدغهمند بود. برای انقلاب سینه سپر میکرد. اهل فکر بود. بامعرفت بود. در کارش اخلاص داشت. صبور بود،صبور بود، صبور. لانعلم منه الا خیرا.
با همسرش تازه رحل اقامت در قم افکند تا در جوار بیبی مشق علم کند. چندماهی نگذشت که از بیماریاش مطلع شد. مجبور به رفتن شد اما دلش در قم ماند.
با رفتنش از میانمان چیزی کم شد. واقعا جایش خالی شد. در میان دوستان نظیرش را نداریم.
چهار سال سختی و درد و رنج بیماری را خودش و خانوادهاش و همسر همراهش صبورانه سپری کردند و امشب، در ماه محرم و شب زیارتی اربابش به رحمت الهی پیوست. خدا با اولیائش محشور کند و صبر جزیل به خانواده و همسرش عنایت کند.
صلوات و فاتحهای نثار عزیز سفرکردهام بکنید.
سه سال پیش در گرمای تابستان زندگیاش را آغاز کرد. همسفرش را یافته بود.
بعد از ازدواج در حرم دست در دست همسرش آمده بود زیارت. آمده بود برای تدارک هجرت. رحل اقامت در جوار سفره کریمه انداخت.
هجرت و دوری از خانواده سخت است. همسفرش اما همراه بود و با قم انس گرفتند.
تحصیل در موسسات مستلزم صرف وقت بیشتری است. همسفرش اما بازهم صبورانه همراهی میکرد.
چند ماهی نگذشته بود که رنج بیماری جانش را آزار میداد. همسفر بیتابش بود و پریشان. هجرتش کوتاه شد.
ناز طبیبان، نیازش شده بود. همسفر این بار هم همراه بود، صبورانه اما نگران.
رنج بیماری رهایش نمیکرد پزشکان به امید بهبود شیمیدرمانی را آغاز کردند. جسمش نحیف و رنجور شده بود. همسفر اما باز همراهش بود صبورانه، وفادارانه.
ماههای آخر دکترها جوابش کرده بودند. به همسفر گفته بودند باید از یار خداحافظی کند. او باورش نبود و متوسلانه و امیدوارانه دست به دعا داشت.
دور گردون بر مراد دلش نبود و عاقبت مرگ میانشان فاصله انداخت.
داغ از دست دادن برادری چون محمدمهدی سخت بود ولی ناله های فراق همسفرش سختتر.
در دورانی که کوچکترین مسائل منجر جدایی زوجهاست، او وفادارانه ماند. صبورانه زیست و با سختیها ساخت.
اللهم اغفر له و لنا
اللهم انزل علیها صبرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰یکی از برنامه های خوبی که در مجموعه خانه طلاب با رفقایمان داریم مطالعه روزانه نهج البلاغه است. این برنامه را با تمام کاستی هایش - که می تواند بهتر اجرا شود - دوست دارم.
⚠️یکی از موضوعاتی که مخاطب در مواجهه با نامه ها و خطبه ها غالبا مشاهده می کند بیانات حضرت در مورد مرگ آگاهی و یاد مرگ است.
❓با توجه به روحیه و مزاج انسان عصر حاضر که علاقه چندانی به تنبیه و انذار ندارد و بیشتر روحیه تبشیری دارد، همیشه برایم سوال بود که این حجم و کیفیت از تعابیر در مورد مرگ به چه علت است؟
✅حضرت به عنوان رهبر و حاکم جامعه اسلامی علاوه بر وظایف و تکالیف سیاسی، وظیفه هدایت روحی و معنوی آحاد جامعه را نیز بر عهده داشتند. طبیعتا این امر نشانگر یک راهبرد است. نشانگر میزان تاثیر «ذکر الموت» در پیشبرد اخلاقی جامعه.
😭با شنیدن خبر درگذشت برادر عزیزم محمدمهدی در بهت و حیرت فرو رفتم. به خودم که آمدم، عهد بستم که در امور مختلف زندگی (گفتار، اعمال، روابط و ... ) پیوست آخرتی آنرا نیز لحاظ کنم. اگر برای آخرتم فایده ای نداشت به سمتش نروم. چند روزی نیست که از این خبر و از این عهد و پیمان گذشته ولی آش همان آش و کاسه همان کاسه. لذا فکر می کنم برای انسان امروزی که سروکارش با امور غفلتزا کمتر نشده که بیشتر هم شده، یادمرگ ضروری تر است.
✍در انتها چند روایت را در این رابطه ترجمه میکنم.
در عجبم از فرزند آدم.
1⃣وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى الْمَوْتَى در طول عمر خود، عزیزان بسیاری را به دست خود به خاک می سپارد و مرگشان را می بیند ولی باز به فاصله بسیار اندک آنرا فراموش می کند.
2⃣مَا خَلَقَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ يَقيناً لَا شَكَّ فيهِ أشْبَهُ بِشَكٍّ لَا يَقِينَ فِيهِ مِنَ الْمَوْتِ» میداند که قطعا و بدون هیچ شکی خواهد مرد ولی باز به این یقین بهایی نمی دهد.
3⃣يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ، وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ، وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ، حَتَّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ، وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ، وَ لَا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَكَ نه تنها به فکر مرگ باش که به حوادث بعد از آن نیز فکر کن و در آنها تامل کن و خودت را برای آن آماده کن نکند که ناگهان بر تو وارد شود.
4⃣فَسَابِقُوا ـ رَحِمَكُمُ اللهُ ـ إِلَى مَنَازِلِكُمْ الَّتِي أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوهَا، ... فَإِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، مَا أَسْرَعَ السَّاعَاتِ فِي الْيَوْمِ، وَ أَسْرَعَ الْاَيَّامَ فِي الشَّهْرِ، وَ أَسْرَعَ الشُّهُورَ فِي السَّنَةِ، وَ أَسْرَعَ السِّنِينَ فِي الْعُمُرِ این قافله عمر عجب میگذرد و چه سرعت و شتابی دارد این ساعات و آنات عمر که باید آنها را با عبادت الهی آباد کرد.
5⃣يَخْشَى الْمَوْتَ وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ عده ای هستند که هم از مرگ هراسانند و هم بیخیال نسبت به از دست دادن فرصت ها. تو از آن دسته نباش.
6⃣أكْثِرُوا ذِكْرَ الْمَوْتِ فَإنَّهُ يُمَحِّصُ الذُّنُوبَ وَ يَزْهَدُ فِى الدُّنْيا یاد مرگ را از دست نده که تو را از شر گناهان می رهاند و به حالت زهد می رساند. به ذهنم رسید زهد را اینگونه معنا کنم؛ دیدی مسافری را که مقصد مهمی در پیش دارد و در جایی برای استراحت کوتاهی توقف کرده و نسبت به جزئیات و زرق و برق آنجا بی تفاوت است. این حالت به نظرم به زهد نزدیک است.
7⃣كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ که انگار مرگ قسمت دیگران است و ما از آن بی بهره.
8⃣وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الاَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ فکر میکنیم که مسافران مرگ بازخواهند گشت ولی این ما هستیم که به آنها می پیوندیم.
9⃣فَارْتَدْ لِنَفْسِكَ قَبْلَ نُزُولِكَ وَ وَطِّئِ الْمَنْزِلَ قَبْلَ حُلُولِكَ فَلَيْسَ بَعْدَ الْمَوْتِ مُسْتَعْتَبٌ وَ لَا إِلَى الدُّنْيَا مُنْصَرَفٌ لَا عَنْ قَبِيحٍ يَسْتَطِيعُونَ اِنْتِقَالاً وَ لَا فِي حَسَنٍ يَسْتَطِيعُونَ اِزْدِيَاداً تا فرصت هست دریاب که بعد از مرگ دیگر نه فرصتی باقی است و نه بازگشتی. یک آنْ نامه عمل پیچیده و بسته می شود
🖥فرهنگ امروزه رسانهها فرهنگ زیاد خوانی و کوتاه خوانی است.
📃کوتاه خوانی روحیه تحقیق و دقت و جستجو را از انسان سلب می کند.
📚زیادخوانی ذهن را با حجمی انبوه از مطالب مواجه ساخته و مهلت پردازش و تفکر را از انسان می گیرد و انسان را از تولیدکننده به مصرف کننده اطلاعات تبدیل می نماید.
📆دو شب پیش در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با شخصی مواجه شدم که داخل شبستان امام خمینی مشغول پخش تراکت تبلیغاتی فستفود بود.
🧾بعد از آنکه یکی از این برگههای تبلیغاتیاش را قالب ما کرد، شروع کرد به گفتوگو، انگار دادن برگه بهانه بود.
⭕️گفت چرا حاکمیت میگوید مرگ بر اسراییل با اینکه قوم بنی اسراییل در قرآن یاد شدهاند؟
🔰گفتم اولا قبل از حاکمیت ابتدا مردم شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل سرمیدهند آنهم سالها قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب، حاکمیت هم به خاطر منطق قرآنی استکبارستیزی با مردم همراه است. ثانیا ابلیس هم در قرآن آمده آیا نباید او را مورد لعن قرار داد؟
گفت مشکل ما این است که میخواهیم سیاست را به زور وارد قرآن و اسلام کنیم آنهم شدنی نیست.
گفتم منظورتان از سیاست چیست؟ اگر قدرت است. که اسلام و اولیای الهی به دنبال قدرت بودند، ولی قدرت مقدس برای زمینهسازی عبودیت در جامعه، برای جامعه سازی توحیدی. شاهد بر این ادعا هم اینکه پیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه وآله روز ۲۶ رجب با روز ۲۸ رجب (روز قبل و بعد بعثت) چه فرقی میکرد؟ تا قبل از محمد امین بود ولی بعد از آن مطرود امثال ابولهبها. چرا در زیارت جامعه کبیره اهل بیت را «وساسة العباد» معرفی میکنیم.
گفت دعوای قدرت بود.
گفتم مرحبا.
گفت ... و گفتم ...
📵این گفتوگو ۴۰ دقیقهای به طول انجامید. و من متوجه شدم که او اطلاعاتش را از رسانههایی گرفته که صحیح و غلط را بهم آلودهاند.
🔰گفتم حاضرم بحث کنم ولی وارد محدوده هر علمی که میشویم باید به قواعد آن پایبند باشیم نمیشود که در تاریخ از عمه فلانی مدرک بیاوریم برای اثبات مدعایمان....
https://eitaa.com/ali_sepehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍نکاتی در باب انیمیشن روح
مدتی است که دوره «تربیت استاد عقاید برهان» را شرکت میکنم.
مهم ترین موضوعی که در سیر اعتقادی یک نوجوان باید درست شکل بگیرد «اعتقاد به غیب» می باشد.
☕️عصر جمعه به دنبال تماشای یک فیلم بودم که جستوجوها مرا به «انیمیشن روح Soul» رساند.
🎥این انیمیشن محصول ۲۰۲۰ آمریکا - شرکت پیکسار - است و کارگردان آن «پتت داکتر» - از جمله کارهای او «UP بالا» «کارخانه هیولا» - است.
📌قرار نیست در این متن کوتاه به نقد و بررسی این اثر بپردازم. صرفا نکاتی به نظرم میرسد که مطرح میکنم.
🔰اولا؛ مخاطبِ این اثر هم میتواند یک محصلِ رشته فلسفه و علوم عقلی باشد، و هم یک نوجوان و یا حتی کودک ۹ ساله. این را نقطه قوت کار میدانم.
🔰ثانیا؛ راستش را بخواهید حس من این بود که در کلاس فلسفهای نشستهام که استادش با هنرمندی تمام معقولات فلسفی را به محسوس تبدیل کرده و مبانی خود را به تصویر میکشد.
🔰ثالثا؛ فیلم در به تصویر کشیدن عوالم ماوراء ماده - عالم ذر، عالم مثال، عالم برزخ - بسیار موفق عمل کرده و تصدیق مخاطب نسبت به وجود چنین عوالم و لحظاتی را به همراه دارد.
🔰رابعا؛ در فیلم اثری از خدا، توحید، ملائکه با تقریر اسلامی اش خبری نیست لذا ممکن است اولین تصویری که در ذهن کودک از عالم غیب نقش میبندد اشتباه باشد و به راحتی قابل اصلاح نباشد.
🔰جمع بندی؛ اگر قصد دارید این اثر را برای مخاطب نوجوان یا ناآگاه پخش کنید حتما محتاطانه عمل کنید و تقریر درست این مسئله را برایش بازگو کنید.
پ.ن: من این انیمیشن رو بصورت دوبله تماشا کردم ولی متاسفانه تیزر دوبله شده برای اشتراک گذاری پیدا نکردم.
اقتصاد ماه.pdf
7.65M
📚پیشنهاد میکنم در این ایام اگه فرصت و فراغت بالی دارید این کتابچه را حتما مطالعه کنید.
📝یکی از بهترین تلاشها در راستای جهاد تبیین و تبیین واقعی اقتصاد ایران دیدم.
📍قابلیت این رو داره که مطالبش امتداد پیدا کنند و با اطلاعاتی که در کانالهای مختلف میخوانید میتوانید بروزرسانیاش کنید.
📎خلاصه که از دست دادنی نیست.
ممنون از بروبچههای شمع و اقتصاد اسلامی.
چرت و پرت
🥶باور کنید از روی دلخوشی یا وقت زیادی داشتن نیست که دست به قلم شدهام، بلکه حرص می خورم، می نویسم تا شاید آرام شوم.
🏎دیروزبرای تعمیر کاپوت ماشین سه ساعتی پیش صافکار بودم. برای اینکه حوصله دوتامون سر نره بحثی رو شروع کردم. حرفام رو تصدیق کرد و گفت خیلی دوست دارم باهم صحبت کنیم ولی بعد شروع کرد سفره دلش رو باز کردن.
💬بعضی از حرف هاش رو می نویسم: منِ جوان نمی توانم برای خانوادم خانه بخرم پس طبیعیه که دین و ایمان شل بشه. منِ جوان نیاز دارم تفریح کنم ولی جلوی من را می گیرند، من نمی توانم پاسور (ورق) بازی کنم، من نمی توانم در محیط عمومی قلیان بکشم، شب من رو میکنن تو گونی، چرا هر کس هر جوری دلش می خواد نمیتونه زندگی بکنه؟ چرا مسئولان شعار مرگ بر آمریکا رو اجباری می کنند ولی خودشون سالی نه بار میرن آمریکا و بچه و نوه و نتیجه شون آمریکاست؟ من عاشق دختری بودم ولی پدرش چون خانه و پس انداز نداشتم مخالفت کرد دختره هم چند وقت پیش با یکی عقد کرد و بعد ازش طلاق گرفت.
🥩امروز رفتم کبابی 😱 منتظر نشسته بودم تا غذا آماده بشه، صاحب مغازه با یکی از مشتری ها داشت صحبت می کرد ولی جوری که توجه همه جلب می شد.
💬بعضی از حرف هاش رو می نویسم: بازی الاتحاد با الهلال رو دیدی؟ لامصب اروپایی بود. بن سلمان تمام بازیکنای خوب جهان رو خریده می خواد قدرتش رو نشون بده. فلان میلیارد دلار خرج این دو تا تیم کرده . . . تو ایران ما هم پول هست نه اینکه پول نیست ولی مردم نباید بدونن کجا خرج میشه! 90 هزار میلیارد تومان در فولاد مبارکه اختلاس میشه ولی خرج جایی که باید بکنند نمی کنند. به اسم آزادی بیان تریبون آزاد یک طرفه می گذارن و فقط خودشون حرف میزنن.
ادامه دارد...
#روایت
#حجاب
#اربعین
هدایت شده از سپهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیری به نام عقل
بعد از آنکه «انیمیشن جذاب روح» را دیدم، کنجکاو شدم تا آثار دیگر این کارگردان را تماشا کنم.
این بار انیمیشن «درونِ بیرون» را دیدم. اسم غریبی داشت، شاید منظورش پشت صحنه روانی و عملکرد مغز در مورد رفتارهای ظاهری می باشد.
تصویری که دفعه پیش نسبت به کارگردان در ذهنم کشیده بودم، این بار و با دیدن این اثرش تایید شد. او واقعا استاد بهتصویرکشیدنِ مفاهیم انتزاعی و غیر محسوس است.
🔰اما نکته ای در مورد این انیمیشن:
ایده اصلی داستان این بود که احساس غم به اندازه احساس شادی در زندگی انسانها موثر است. لذا همه احساسات در کنار یکدیگر می توانند یک انسان خوب و سالم بسازند.
اما آنچه که از ابتدای داستان به چشم می آید فقدان وجود رهبر و مدیر درونی است. یعنی ما در درون خود می یابیم که می توانیم بر احساساتمان غلبه کنیم، مثلا خشم و غضب مان را کنترل میکنیم، یا مثلا غرایزمان را مدیریت میکنیم، یا برای غم و غصه هایمان تدبیری میاندیشیم، ولی در این اثر هر جا که قرار بود حسی وارد عمل شود آن کسی که می توانست مانع او شود حس شادی بود!
اما سوال اینجاست چرا شادی باید مدیر باشد؟ به نظرم این سوال بی پاسخ، و فقدان حضور «مدیری به نام عقل» نقص اصلی داستان بود.
البته مشکل از نوع نگرش به عملکرد انسان می باشد، اگر شما معتقد بودید تمام رفتار انسان را مغز و حواس مدیریت می کنند نتیجه اش همین انیمیشن خواهد بود، ولی در صورتی که قائل به وجود روح و عقل در مملکت بدن بودید تحلیل شما نسبت به رفتار آدمیزاد متفاوت خواهد بود.
🤔بعد از شنیدن کامل حرف های صافکار شروع کردم با آرامش یکی یکی جواب دادن.
✅گفتم اولا قبول دارم که مشکلات اقتصادی داریم و منم در این مسئله باهات همدردم. ولی مگه این مشکلات فقط مخصوص ایرانه؟ گفتم این که یک جوانی که تازه وارد بازار کار شده نمیتونه مسکن شخصی داشته باشه و اجاره نشینی رو تجربه میکنه مسئله عجیبی نیست. یکی از پرسش های اصلی جوانان کشور رویایی آمریکا - که قبله آمال خیلیاست - اینه که آیا من باید تا آخر عمر اجاره نشین باشم؟
تازه اونایی هم که توانستن با وام Mortgage - که یه راهی برای خانه دار شدن اوناست مثل مسکن مهر ما ایرانی ها - خانه تهیه بکنن هر لحظه می ترسن که اگه شغلشون رو از دست بدن یا مریض بشن و فقط چند ماه قسط این وام به تاخیر بیفته خانه رو به راحتی آب خوردن از دست بدن. میگی نه وضعیت کارتن خوابی در آمریکا رو با ایران مقایسه کن.
💫گفتم روی کاغذ مسیر خانه دار شدن خیلی طولانیه ولی در واقعیت تو کشور ما این مسیر آنقدر هم طولانی نیست. مثلا کیفیت خانهدار شدن فامیلا و دوستای خودم را مثال زدم. گفتم تو کشور ما موقع عروسی برای عروس کلی زیورآلات و طلا میخرن که موقع خرید خانه همسر باوفای ما ایرانی ها از خودگذشتگی میکنه و اینا رو میفروشه. موقع خرید خانه پدر و مادر عروس و داماد و فامیل ها کمک می کنند. خود مرد خانواده یک مقدار پس انداز داره. ماشین زیرپاش رو میفروشه. دولت هم با وام و تامین زمین و ... کمک میکنه. و این شخص خانه دار میشه. و این مسیر همه اش به برکت وجود نظام خانواده است. در حالیکه نظام خانواده در کشورهای غربی بشدت متزلزله و غالب فرزندان تازه متولد شده اسم و رسم پدرانشان رو نمی دونن چه برسه به پدربزرگ و عمو خاله و دایی!
👍گفت راست میگی.
🧃من که منتظر این لحظه بودم یک نوشیدنی ممهمونش کردم.
#روایت
#حجاب
#اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ این است «مهدی باکری»، ابرسوژه و ابرقهرمان ایرانی زندگی او را باید خواند، باید دید، باید چشید. عِشتَ سعیداً
🔻 «میر مصطفی الموسوی»، مسئول واحد مخابرات لشکر ۳۱ عاشورا: بهخاطر داغ کردن دائم بیسیمها، همیشه توی چادر یا سنگر ما پنکه و کولر روشن بود. خدا شاهد است یک بار هم نشد که آقا مهدی بیاید جلوی کولر بنشیند تا خنک شود. به بچهها میگفت قسمتی از سنگر را بشکافید تا از بادی که به آب جلوی سنگر میخورد و وارد سنگر میشود، خنک بشوید!
🔸 «کاظم احمدینژاد» از واحد مخابرات لشکر عاشورا هم میگوید: هیچوقت نشد که آقا مهدی داخل مرکز پیام بخوابد؛ چرا؟ چون اتاق ما کولر داشت! حتی وقتهایی که دیروقت بود و فرصت نمیکرد برود خانه، به اتاق مخابرات نمیآمد. میرفت مدرسه شهید براتی یا میرفت پشتبام. هر چه میگفتیم بیا داخل مرکز پیام، قبول نمیکرد. میگفت: «من هم مثل بقیه رزمندهها. مگه اونا زیر باد کولر میخوابن که من بخوابم؟» حتی اگر پتو خنک بود، از آن استفاده نمیکرد. ما پتوهای او را میگذاشتیم داخل یک جعبه، بیرون از اتاق تا خنک نشود. میگفت: «بقیه هم پتوهایشان داغ است.»
📚 از کتاب «ف.ل.۳۱» روایت زندگی #شهید_مهدی_باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا
📖 صفحات ۲۱۲ و ۲۱۳
✍ علی اکبری مزدآبادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مهدی اصلا عصبانی نمیشد.
خصوصیات اخلاقی مهدی منحصربهفرد بود. بهطور مثال، اصلاً عصبانی نمیشد.
من یاد ندارم طی چهار سال زندگی مشترکی که با مهدی داشتم، دعوایمان شده باشد.
حتی یکی دوبار از عمد کاری کردم که عصبانیاش کنم، اما هربار با ملایمت و مهربانی عکسالعمل نشان داد.
میگفتم: «مهدی! چرا تو اصلاً عصبانی نمیشی؟» در جواب، آیهٔ «رحماء بینهم اشداء علی الکفار» را میخواند و میگفت: «خدا توی قرآن اینجوری گفته؛ گفته با کفار با خشونت رفتار کنید، با اطرافیانتون با محبت. برای چی باید با تو دعوا کنم؟!»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تحسبهم جمیعا
۱-مدتی قبل از اینکه فیلم بالا را مشاهده کنم دغدغهام شده بود که دروس حوزوی چه ارتباطی با مسائل کف جامعه دارد. یکی از این مسائل «منشور همبستگی مهسا» بود که قرار بود میان سردمداران براندازی امضا شود. ولی با گذشت کمتر از یک سال، امروز گلشیفته فراهانی اذعان به شکست میکند! تحلیل این مسئله چیست؟ چرا در سالروز فوت آن دختر جوان علیرغم فراخوانها خبری نبود؟
۲- چند وقتی است که با برادران خانه طلابیام مشغول تفلسف در بوستان بدایةالحکمه مرحوم علامه ایم. فلاسفه حکمت متعالیه برای اثبات اصالت و متن سازی و تعلق فضایل و کمالات به وجود براهینی اقامه نموده اند، یکی از این براهین میگوید ماهیات مثار کثرت اند ولی ما شاهد وحدت و اتحاد در عالم هستیم. لذا اگر اصالت با ماهیت باشد توان توجیه اتحاد را نخواهد داشت. چون ماهیت میگوید من فلان چیزم و هیچ چیز دیگری نیستم و قبولش نمیکنم.
۳- قرآن درباره دشمنان اسلام میگوید «تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتی» سوره حشر آیه ۱۴ گمان میکنی متحدند ولی دلهایشان پراکنده است.
۴- شاید از جمع میان این مقدمات بتوان گفت که اگر با مبدا هستی و حقیقتش یعنی خدا ارتباطی نداشته باشی از فضایل و کمالات نیز بیبهرهای. یکی از این کمالات اتحاد است. این فضیلت متعلق به جبهه مومنین و حزب الله است چرا که نگاه وجودی و برچیدن قالبها مخصوص این طرف است و دشمنان مشغول حدود و منیتهای خودشان اند.
البته بر این تقریر ثمرات دیگری نیز مترتب میشود که مجال دیگری میطلبد.
پ.ن: خوشحالم از اینکه به حوزه آمدم و دروسی را تحصیل کردهام که چشمم را به حقیقت تیز نموده که تا عمقش را به تماشا بنشینم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقایسه کنید ابعاد زمان و مکان را سپس کمی تامل کنید.
یک سال در مقابل شش روز
مساحت افغانستان در مقابل مساحت غزه
#طوفان_الاقصی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه مجسم این روزهای غزه
رفقا!
اینها فیلم نیست
متاسفانه واقعیت است
واقعیت تلخ این روزهای غزه
و ما براحتی از کنارش میگذریم ...
یالیتنا کنا معکم فی الحرب علی الصهیون
#طوفان_الاقصی
🗂پروندهای که دنبال میکنم
📉کارآمدی دروس حوزه
🧐حتما شما هم تا کنون با افرادی مواجه شده اید که از کارآمدی دروس حوزوی ناامید شده اند، نوعا اینها اسم طلبگی را یدک می کشند ولی عملا با هویت خود (علمی و عملی) بیگانهاند. علت این ناامیدی و بیگانگی هر چه که باشد از رویکرد کارکردی محض نسبت به علم گرفته تا مشکلات اقتصادی فعلا درصدد پیگیری آن نیستم. در این یادداشت قصد دارم تا کمی درباره این ذهنیت گفت و گو کنیم.
🕋طلبه فارغ از هر کارکرد و صنفی که در جامعه داشته باشد از یک هویت واحد و قدر مشترکی از معنا برخوردار است. چرا که طلبگی شغل نیست بلکه یک هویت است. او وارث انبیا و حلقه وصل میان امام و امت است یعنی راهبر مردم و تحقق بخش اراده امام است. (اینجا می شود بیش از این بحث کرد ولی فعلا در مقام تبیین هویت طلبگی نیستم). پس طلبه برای اینکه بتواند حرف اسلامی بزند و مطابق اسلام راهبری کند، محتاج فهمِ نظر، رای، معارف و احکام اسلامی می باشد. جهت جلوگیری از دخالت سلیقه و رای شخصی طلبه در منابع دینی چارچوب خاصی تدوین شد که در طی قرون و اعصار این شیوه توسعه و کیفیت بیشتری یافت. چنین متد و شیوه پژوهش و استخراج معارف دینی اصطلاحا فقاهت نامیده می شود. پس دانش اصلی روحانیت فقاهت است که علوم حکمی فلسفه و عرفان اسلامی نیز در دایره این متد و روش داخلاند.
🛣فقاهت یک طریقه و رفتاری در فهمیدن و نیل به حقیقت است. خب اگر کسی راه را بلد نباشد معلوم نیست به مقصد برسد. درسهای رسمی حوزه متکفل آموزش همین طریقه است، پس باید درسهای رسمی حوزه خواند و یاد گرفت چراکه بدون آن متد نمیشود کاری کرد. حال اگر این روش کنار گذاشته شود نوآوری نیست، ساده انگاری و مهمل بافی است. ..
❇️پس با این حساب هرچند طلبگی یک هویت به خصوص می باشد اما مسیر یادگیری دین و استنباط از آن مخصوص این گروه نیست و راه برای همگان باز است البته با همان چارچوب و ضوابط خاص، لذا هرکس از هرجا رسید نمی تواند از قرآن و سنت استنباط کند.
❌گروهی معتقدند که قدرت استنباط و اجتهاد غایت قصوایی است که نصیب هر کسی نخواهد شد و باید سالیان سال در مَدرسهای حوزه زانوی ادب بزنی تا قطرهای (و نه حتی جرعهای) از دریای علم اهلبیت علیهمالسلام روزیات کنند. این تصویر منجر به مشکلات عدیدهای گشته از جمله احساس ناکارآمدی دروس حوزه که قرار بود متد فقاهت را بیاموزند، مسائل متعدد روی زمین مانده نظام که محتاج وجود فقیهاند، احساس بی هویتی، مشکلات معیشتی و ...
♦️اساسا اگر قرار بود این مسیر آنقدر سخت باشد که از میان هزاران هزار طلبه فقط درصد معدودی به آن دست یابند، دیگر چرا باید حوزه علمیه پذیرای این مقدار از طلاب باشد، عده ای متکفل اجتهاد می شدند و بقیه محتاج آنها. این تصویر حتی با حکمتِ ائمه از تاسیس جریان فقاهت نیز ناسازگار است. البته که اعتراض ما نباید موجب ساده انگاری بیش از حد شود.
📣شعار ما برای جلوگیری از افراط در ناحیه صعب نشان دادن مسیر و تفریط در ناحیه ساده انگاری بیش از حد مسئله، «اجتهاد دست یافتنی» است. یعنی فقاهت و اجتهاد مقصدی است که هر چند تلاش و زحمت مضاعفی نسبت به تحصیل در رشته های دانشگاهی را می طلبد ولی یک طلبه با استعداد معمولی و در همین سیستم آموزشی موجود حوزه می تواند با تحصیل هدفمند و اصولی دوره مقدمات و سطوح عالی پس از گذشت پنج سال از درس خارج واجد چنین متد و شیوه کاوش در معارف و احکام اسلامی شود.
📑 تفصیل این نکات در مصاحبه و یادداشتهای شماره جدید نشریه خط به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.
🔰در ادامه ذکر یک نکته ضروری به نظر می آید. کارآمدی دروس حوزوی و پشتیبانی از حرکت انقلاب تنها با دروس متداول و رسمی حوزه امکان پذیر نیست. بلکه محتاج تکمله هایی چون نظام اندیشه، انس با آیات و روایات می باشد.
✅پس از تبیین این سیر در انتها برای عده معدودی که توان دستیابی به اجتهاد را ندارند باید در باب کارآمدی دروس حوزوی سخن گفت که در مقاله ای یا مصاحبه یا یادداشتی خواهیم پرداخت
#کارآمدی_دروس_حوزه