علی ارجمند عین الدین
📜 آن روز من توان فهم جملات او را نداشتم
یادش بخیر، مشغول تحصیل در دروس سطح ۱ حوزه بودم حال خوشی داشتم هر وقت که فرصت می کردم مشتاقانه به گذرخان قم رفته و در نماز جماعت آیت الله بهجت شرکت می کردم، یک روز طبق معمول به نیت شرکت در نماز جماعت به گذرخان رفته بودم که در راه وجود عالم جلیل القدری نظرم را جلب کرد، هیبتی جذاب و چهره ای نورانی داشت پشت سر ایشان یکی از همکلاسی هایم را دیدم، طلبه اهل دل درود لرستان به نام آقای یگانه، سنش از ما بیشتر بود و در مدرسه مهدی موعود مناجات ها و روضه های سوزناکی می خواند، خیلی اهل توسل و مناجات و گریه بود، آقای موسوی مطلق که بعدها خطیب مشهوری شد، هم حجره ای و دوست ایشان بود، به عبارت بهتر، پدر و مادر آقای موسوی مطلق او را به ایشان سپرده بودند، از ایشان پرسیدم این آقا کیه؟! گفت آیت الله سبزواری هستند دوست داری هماهنگ کنم به دیدنشان بیایی؟ گفتم: بله چرا که نه؟! قبول کرد و قرار شد فردا ساعت ۱۰ به کوچه کناری مسجد آیت الله بهجت بروم گفت: کمی داخل کوچه بیایی خانه اش را پیدا می کنی بعد به مسیر خود ادامه داد، فردا به دیدن ایشان رفتم عالم بسیار متواضعی بود گفتاری نرم و پدرانه داشت، همان ابتدای صحبت دلم شکست و اشکم جاری شد، گفتم آقا ما آمده بودیم حوزه آدم بشویم پس چرا اتفاقی نمی افتد و ما در جا می زنیم؟!
نگاه معنی داری کرد، سکوت کردم انتظار شنیدن نصایح اخلاقی و توصیه های معنوی داشتم، ولی برعکس انتظارم جملاتی گفت که نسبت به آنها حس خوبی پیدا نکردم، از آینده گفت... با این که جملاتش را در حافظه دارم ولی برای این که برای مخاطب این نوشتار سوء تفاهم نشود از بیان آنها صرف نظر می کنم همنقدر بگویم که منظور ایشان این بود که من در آینده به کرج برمی گردم و مسئولیت می گیرم و بعد به تهران می روم و... احساس کردم آقا دارد با من مثل بچه برخورد می کند، چون ابدا من قصد برگشت به کرج را نداشتم می خواستم در حوزه بمانم و راه علمایی مثل علامه طباطبایی را طی کنم ... به هر حال از ایشان خداحافظی کردم و دیگر سراغ ایشان نرفتم، سال اولی که استان البرز تشکیل شد، مسیر زندگی ام به سمتی رفت که تحصیل و تدریس در قم را رها کرده و مسئولیت حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز را پذیرفتم، وقتی به کرج آمدم یاد آیت الله سبزواری و حرفهای ایشان افتادم!
سالهای طولانی گذشت دیگر نه از ایشان خبری داشتم نه از آن همکلاسی قدیمی تا این که چند شب پیش ایشان را در فضای مجازی پیدا کردم، تماس گرفتم صحبت مفصلی کردیم از آیت الله سبزواری پرسیدم گفت: ایشان در نجف است و هنوز با ایشان در ارتباط است و عکس فوق را برایم فرستاد علاقمند شدم هر وقت به زیارت عتبات رفتم به زیارت این عالم واصل بروم، می دانم بقیه پیشگویی هایی که در مورد من داشت اتفاق خواهد افتاد امیدوارم خداوند توفیق دیدار مجدد را نصیبم فرماید. ان شاالله
✍ علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
به لطف الهی بعد از اجرای حکم قصاص برای دو نفر از قاتلین، به همراه ریاست محترم سازمان و سه نفر از همکاران خوبم به دیدار خانواده محترم شهید عجمیان رفتیم
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
39.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 درآمدی انتقادی بر مسئله کشت محصولات تراریخته در ایران.
#علی_ارجمند_عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
📜تنظیم بازار در سیره معصومین
حجت الاسلام ارجمند عین الدین، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز، در آیین آغاز کار گشتهای ویژه نظارت بر کالاهای اساسی حوزه کشاورزی، گفت: قبل از رسالت نبی اعظم بازارهای بزرگی مانند عکاظ در مکه و جزیره العرب وجود داشت، آن حضرت پس از رسالت در صدد سازماندهی آن بازارها بر آمد، بازارهای آن زمان مثل جمعه بازار های ما بود و در آن ساختمان و بنا وجود نداشت، هر کس یکجایی بشاطش را پهن می کرد و اقلام خود را به فروش می گذاشت.
وی افزود: حضرت دستور داد که هیچ کس حق ندارد از پیش به قول امروزی ها مکانی از بازار را بلوکه یا رزرو کند، بلکه هر کس زودتر آمد، هر کجا خواست حق انتفاع از آنجا را تا آخر روز در اختیار، خواهد داشت، در دوره امیرالمومنین علی علیه السلام بخشهای بازار به صورت تخصصی مشخص شد، مثلا بازار احشام، بازار ماهی فروشان، بازار قماش و پارچه فروشان و غیره، در این دوره اکثر بازارها به صورت همیشگی و در کنار مسجد جامع شهر و دارالحکومه ساخته می شد و بعدها حوزه های علمیه نیز در دل یا کنار بازارها بنا شد.
این مقام مسؤول اضافه کرد: رویه حضرت در دوران حکومت این بود که به صورت مستمر به بازار می رفتند و ضمن آموزش اخلاق عملی و فقه تجارت به مردم بر چند موضوع نظارت حاکمیتی داشتند؛ یکی از موضوعات مقابله با احتکار بود، در روایات اسلامی تعابیر بسیار تندی نسبت به احتکار و محتکرین وارد شده است.
وی تأکید کرد: موضوع بعدی که باید در دستورکار قرار بگیرد کنترل قیمتها بود که به آن تسعیر گفته می شود، اگر چه اسلام برای تجارت میزان سود، عدد یا درصد مشخص نکرده، ولی رعایت انصاف و رعایت قیمت های عرف بازار، شاخصه های مهمی برای کنترل نرخها است.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: موضوع سوم کنترل ابزارهایی بود که توسط آن وزن و حجم کالاها سنجیده می شد، در قرآن مجید هر جا کلمه ویل آمده، یعنی وعده عذاب شدید، لذا خداوند می فرماید ویل للمطففین یعنی وای بر کم فروشان و نظارت دیگر حضرت، نظارت بر بر حلال و حرام محصولات عرضه شده در بازار بود، مثلا حضرت ماهی فروشان را از این که ماهی های مرده جمع آوری و به مردم بفروشند نهی می کردند، البته این که بسیاری از ماهی های تن که در شرکت های کنسرو ماهی به کنسرو تبدیل می شود وارداتی از کشورهای غیر اسلامی است و مسائل و مشکلات فراوانی دارد که امیدواریم نظارت بر صید نیز مثل نظارت بر ذبح در کشورمان نهادینه شود.
ارجمند عین الدین ادامه داد: یکی از نکاتی که جالب است بدانید این است که در آن زمان دایر کردن شغل صرافی برای اقلیت های دینی که تحت حمایت مسلمین بودند ممنوع بود؛ (ولی امروزه می بینید که شاخص تعیین ارزش پول ملی ما دلار و یورو است و ما تحت ستم سازمان هایی مثل بانک جهانی و صندوق پول بین الملل هستیم.
وی یادآور شد: حضرت در نظارت بر بازار چنان مصمم بودند که موجب تعجب می شد حضرت برای کسانی که می خواستند علی رغم تذکرات متعدد، از قوانین سرپیچی کنند شلاقی را دو گرند مبارک آویزان کرده بودند که به آن سبیبه می گفتند و آن شلاق نماد پشتوانه اجرای احکام اسلامی در بازار بود.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، این وظیفه به سازمان تعزیرات حکومتی که زیر مجموعه وزارت محترم دادگستری است سپرده شد و امروز که نظام به این تصمیم رسیده که وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر تولید و عرضه، نظارت بر عرضه کالاهای اساسی را نیز به عهده بگیرد، ما مفتخریم که بتوانیم از این پس در این موضوع یاور سازمان تعزیرات حکومتی باشیم.
این مقام مسؤول در پایان تصریح کرد: چند توصیه دارم، توصیه اول به ناظرین و گشت های نظارتی است و آن این که با دستمال آلوده نمی توان جایی را تمیز کرد، توصیه دوم، به مدیران است و آن این که با پرداخت حقوق مناسب به این عزیزان زمینه آلوده شدن های احتمالی را به حداقل برسانید و توصیه سوم این که مردم ما و بویژه اصناف ما غالبا انسان های با انصافی هستند لذا بنای اولیه باید بر رفق و مدارا و تذکر باشد، اما اگر کسی خواست گردن کشی کند باید از ظرفیت های قانونی استفاده شود.
وی افزود: مردم در حافظه خود کاسب های با انصاف زیادی را دارند به عنوان مثال، فروشنده پیر فرزانه ای بود که زیر سنگ ترازوی خود پاکت می گذاشت! پرسیدند چرا؟ گفت: من میوه می فروشم، پاکت که نمی فروشم، یا آن آبمیوه فروشی که در عالم رویا دید که یخ ها آتش گرفته و او را سوزاندند؛ وقتی از تاویل رویای خود پرسید؛ به او گفتند: چون تو یخ را به قیمت آبمیوه به مردم می فروشی پس مدیون مردمی، او سفارش ساخت لیوان هایی را داد که بزرگتر از لیوان های قبلی باشد و یخ در آن جای آبمیوه فروخته نشود.
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
📺 سه قصور بزرگ صدا و سیما
سال گذشته به معاون محترم صدا و سیما پیام دادم که #صدا_و_سیما علی رغم خدمات فراوانی که داشته سه ظلم بزرگ در حق مردم انجام داد:
اول این که در چند دهه گذشته نخواست یا نتوانست واقعیت های غرب را به تصویر بکشد این بود که توده بسیار زیادی از جوانان و نوجوانان عاشق غرب شدند... مدتی است که پخش برنامه پاورقی که البته اکثر مستندات آن از فضای مجازی است، گام خوبی در بر طرف کردن این خلاء برداشته است.
دوم این که نتوانسته یا نخواسته است که سبک زندگی اسلامی را در قالب و شیوه های جذاب و نوین به تصویر بکشد... برنامه ای مانند محیا می تواند آغازگر تامین چنین نیازی باشد.
سومین موضوع به تصویر کشیدن طرفداران جمهوری اسلامی ایران در جهان است، از به تصویر کشیدن فعالیت های جریان های شیعی مثل طرفداران علامه زکزاکی تا شعیان لبنان و کشمیر، هند تا شیعیان خوجه در اروپا و آمریکا و آفریقا و نیز دولت ها و ملت هایی که با ما هم کیش و هم دین و مذهب نیستند ولی در مسائل کلان سیاسی ضد آمریکایی هستند، به عنوان مثال چند درصد از مردم ایران می دانند که امروز ۱۰ کشور آمریکای لاتین همه به دولت های ضد آمریکایی رای داده اند؟!
از ونزوئلا و پاراگوئه تا برزیل و بولیوی و غیره!
برنامه مستند آمریکای لاتین از جمله برنامه های جذاب و موثر ولی ابتدایی در این نیاز حیاتی است.
✍ علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
💰آیا می دانید قیمت واقعی آرد کیلویی ۱۶ هزار تومان است و دولت آنرا به قیمت هر کیلو فقط ۶۰۰ تومان تحویل نانوایی ها می دهد؟
تفاوت قیمت ۲۶ برابری یک محصول در هیچ کالایی حتی در مورد مواد مخدری مثل هروئین وجود ندارد، این است که بخش عمده ای از این آردهای دولتی وارد بازار آزاد شده و سرمایه ملی به هدر می رود!
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
🏭 آیا می دانید بیش از ۹۰ درصد برق ایران در نیروگاه های حرارتی تولید می شود و بیش از ۸۲ درصد انرژی مورد نیاز این نیروگاه ها با تزریق گاز طبیعی صورت می گیرد؟!
جالب است بدانید که گاز مورد نیاز این نیروگاه ها را دولت به صورت رایگان به وزارت نیرو می دهد، یعنی در واقع مردم چه در مصارف شهری چه کشاورزی و چه حتی صنعتی هزینه تمام شده برق را نمی پردازند، بلکه قیمت اندکی که به عنوان مصرف ماهانه پرداخته می شود هزینه خدماتی وزارت نیرو می باشد!
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
یهودیان سرزمین های اشغالی در حال بستن چمدان ها خود هستند!!!
نیمه دوم سال ۱۳۹۵ را در برزیل بودم در آنجا متوجه یک واقعیت بزرگ و پنهان شدم و آن این که از سالها پیش میلیاردرهای یهودی بخش بزرگی از جنوب آرژانتین را که موقعیت سوق الجیشی دارد و دارای اراضی بکر و حاصلخیز است را خریداری کرده و در حال آماده سازی زیر ساخت ها برای ساخت یک سرزمین جدید هستند تا پس از شکست از مسلمانان در سرزمین های اشغالی، به صورت دسته جمعی به سوی این سرزمین جدید کوچ کنند.
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
⚖ تفاوت های سیکل درمان در طب سنتی و مدرن
شیوه درمان در طب اسلامی و سنتی بر اساس این سیکل است:
🌾مرحله اول؛ توصیه به غذا و پرهیز، به قول ابن سینا: غذای شما دوای شما و دوای شما غذای شماست!
مرحله دوم؛ تجویز داروهای طبیعیِ مفرده، روایت می فرماید: استفاده از دارو مثل استفاده از صابون برای شستن لباس است، صابون لباس شما را پاکیزه می کند ولی به مرور آنرا مندرس می کند.
مرحله سوم؛ داروهای مرکبِ کم ترکیب.
مرحله چهارم؛ تجویز داروی های مرکبِ پر ترکیب برای مدت زمان معین!
🍄اما در پزشکی مدرن:
اصولا پزشکان گرامی در واحدهای درسی خود از سال اول پزشکی تا مقطع دکترا دروس مربوط به تغذیه را نمی خوانند، تا آنجا که سرفصل دروس آنها را دیده ام، فقط دو واحد تغذیه دارند، در پزشکی مدرن، موضوع غذا به مهندسی صنایع غذایی سپرده شده است.
پس مستقیم می روند سراغ تجویز داروهای شیمیایی پر ترکیب یا عمل جراحی، جالب اینکه فرمول داروی های شیمایی مخفی و جزو اسرار شرکت های دارو سازی محسوب می شود و اسم آن داروها نیز در نسخه ها، به انگلیسی نوشته می شود تا فرد مریض اصلا نفهمد چه دارویی به او تجویز شده و داروخانه ها نیز چون نسخه را می خوانند چند هزار تومان به عنوان حق فنی از مریض دریافت می کنند. ( حق فنی به این دلیل گرفته می شود که در داروخانه ها یک دکتر دارو ساز باشد تا احتمال تاثیرات داروها را بر روی هم کنترل کند و در غالب موارد وجود ندارد)
عجیب تر این که حدود ۹۰ درصد قرص های شیمایی رنگارنگ، ماده موثره نیست، بلکه عبارتند از: حجم دهنده، رنگ دهنده، طعم دهنده، چسباننده و نگهدارنده ها!!
از این رو داروهای شیمیایی به دلیل همین ترکیبات مازاد، حتما عوارض دارند.....
💰اگر نزد یک مدعی طب رفتید و ایشان این سیکل را رعایت نکرد، به احتمال زیاد قصد وی از تجویز، در درجه اول سود اقتصادی خودش است نه درمان شما!!
✍ علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
🔴 یادداشت «البرز خاتون»:
عزت در سایه «قدرت» به وجود میآید/ ضرورت تأسیس یک سازمان برای رصد جنگ بیولوژیک دشمن
به همه نخبگان، اصحاب رسانه و صاحبان قدرتهای تصمیمگیر و تصمیمساز صالح، پیشنهاد میکنیم که به دنبال تأسیس یک سازمان غیر دولتی با محوریت فعالیتهای روشنگرانه در حوزه زیستی در جهان اسلام باشند.
ادامه خبر را اینجا بخوانید.
@alborzkhatun
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
🐫 ۱۲ نکته عجیب درباره "شتر 🐪
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در قرآن مجید بهتناسب بیان داستانهای مختلف نام ۳۵حیوان اعم از چهارپایان، پرندگان و حشرات برده شده است، یکی از حیواناتی که نام آن بهدفعات در قرآن مجید بیان شده "شتر" است.
اگر خداوند به حضرت ابراهیم(ع) دستور داد که بهجای ذبح فرزندش اسماعیل، قوچی را قربانی کند، به پیامبر اعظم(ص) فرمان میدهد که بهشکرانه کوثر، برای پروردگارش نماز بهجا آورد و شتر نحر کند، همچنین خداوند منان قوم سرکش ثمود را که پیامبر خود حضرت صالح(ع) را تکذیب میکردند بهدلیل نحر شتری که بهدرخواست خودشان و بهصورت معجزه از کوه بیرون آمده بود نابود کرده است. خداوند منان در یک بیان کلی در سوره غاشیه، بندگانش را به تفکر در آفرینش شتر دعوت میکند: «أَفَلایَنْظُرُونَ إِلَی اْلإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ؛ آیا آنها به شتر نمینگرند که چگونه آفریده شد؟» (غاشیه: ۱۷)، از دیدگاه فقهی نیز شتر یکی از ۹ چیزی است که پرداخت زکات آنها واجب و همچنین یکی از معیارهای تعیین قیمت دیه در دورههای مختلف میباشد!
این نوشتار کوتاه درصدد است با برشمردن چند مورد از شگفتیهای این حیوان اهلی، پربرکت و پر رمز و راز، به این پرسش پاسخ دهد که اگر شتر تا این حد ارزش اقتصادی و فرهنگی دارد، پس چرا در کشور اسلامی ما تا این حد به پرورش این حیوان بیتوجهی شده است؟!
تعدادی از ویژگیهای منحصربهفرد شتر:
۱. در حالی که بعضی از چهار پایان، تنها از گوشتشان و برخی دیگر نیز بیشتر از شیرشان استفاده میشود و از بعضی دیگر تنها سواری میگیرند و برخی نیز برای باربری مناسب هستند، شتر حیوانی است که هم از گوشت و شیرش استفاده میشود و هم از آن برای سواری و باربری بهره میبرند.
۲. شتر، نیرومندترین و مقاومترین حیوان اهلی است که میتواند بار فراوانی را حمل کند. هنگامی که در حالت خوابیده است، اگر بار سنگینی را بر او حمل کنند، با یک حرکت سریع برمیخیزد و روی پا میایستد، در حالی که دیگر چهارپایان قدرت چنین کاری را ندارند. این حیوان برای حمل بار تا بیش از نیم تن و نیز برای کشیدن چرخ دستی مورد استفاده قرار میگیرد.
۳.شتر میتواند هر روز مسافتی طولانی را بپیماید و از زمینهای ناهموار و شنزارهای سخت بگذرد که به همین دلیل، عربها آن را «کشتی بیابانها» مینامند. در فصلهای خشک ۱۰ تا ۲۰ روز توان تحمل تشنگی و گرسنگی شدید را دارد. در کاروان بین ۱۷۰ تا ۲۷۰ کیلوگرم بار را با سرعتی معادل ۵ کیلومتر در ساعت حمل میکند؛ در کاروان معمولی این حیوان پنج روز حرکت میکند و پس از آن آب و غذا دریافت میکند!
۴. شتر به خشکی بسیار مقاوم است تا حدی که گاهی ۳۰ درصد از وزن شتر با از دست دادن آب بدن کاهش مییابد؛ امری که ممکن است در انسان و حیوانات اهلی دیگر منجر به مرگ شود! جالب اینکه، شتر میتواند این کاهش را ظرف چند دقیقه جبران کند. کمترین گردش آب را میان حیوانات دارد و قادر به جذب آبنمک از رودهها و دفع آنها از کلیههاست. شتر برای پایین آوردن دمای بدنش به تعریق نیازی ندارد، بنابراین آب را در بدن خود حفظ میکند. شتر دمای بدن خود را از ۳۴ درجه سانتیگراد در اوایل صبح تا ۴۱ درجه تا عصر تغییر میدهد و به این ترتیب از گرمای روز برای گرم کردن بدن خود در شب استفاده میکند. اکنون آشکار شده است که متناسب با اختلاف زیاد درجه حرارت بدنش میتواند آب بدن خود را حفظ نماید، زیرا که از این آب برای خنک کردن بدن استفاده نمیکند؛ پاهای پهن شتر کوهاندار از فرو رفتن این حیوان در ماسههای نرم جلوگیری میکند.
۵. تغییر پوشش شتر از پشم در زمستان به موهای براق منعکسکننده در تابستان نیز جالب توجه است. شتر استوایی موهای خود را نمیریزد، اما یک پوشش منعکسکننده صاف را بر بدن خود در طول سال حفظ میکند. کوهان نهتنها بهعنوان یک مخزن ذخیره آب و چربی است، بلکه یکی از بزرگترین استفادههای آن، این است که با جمعآوری چربی بدن در کوهان، بافتهای زیرجلدی تقریباً بدون چربی هستند، در نتیجه بدن خنکتر میماند.
۶. تغذیه شتر، بسیار کمخرج است و هرگونه رستنی حتی خار و خاشاکی را میخورد
ادامه متن👇
https://tn.ai/2257557
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
تعریف و تاربخچه علوم انسانی درغرب
علوم انسانی به عنوان علومی که منشاء الهی ندارند؛ ابتدا در قرن ۱۵ در ایتالیا مطرح شد پیش از این تاریخ، یعنی در قرون وسطی تمام علوم وابستگی تام به کلیسا داشت و این نهاد دینی سیطره ای کامل در همه شئون علمی، عملی و اجتماعی ایجاد کرده بود. از قرن ۱۵ میلادی با پیدایش رنسانس یک تحول فکری جدیدی در اندیشمندان پیدا شد، تحولی که به رویگردانی از آموزهای دینی انجامید و از آنجا که مسیحیت را به عنوان مظهردین و به عنوان تنها دین قابل شناخت می دانستند، یک جبهه گیری در برابر دین وکل مسائل الهی پیدا شد.در نیجه برای پاسخگویی به نیاز در زمینه تدوین قوانینی در جهت پاسخ گویی به نیازهای، اقتصادی، سیاسی، قضایی و غیره در عرصه داخلی و خارجی گرایش به تاسیس علومی پیدا کردند که منشء دینی نداشته باشد لذا شاخه ای تعریف کردند به نام علوم انسانی در مقابل علوم الهی که بیشتر شامل ادبیات زبان هنر تاریخ و فلسفه می شد.
بعدها به تدریج، با گسترده تر شدن جریان رنسانس، کلا دین از صحنه اجتماعی کنار گذاشته شد و در نتیجه با یک خلائی بخصوص در زمینه مسائل اجتماعی مواجه شدند. چرا که قبلا، اگر قانونی لازم بود کلسیا آن قانون را تدوین می کرد اگر منازعه ای رخ می داد، آبای کلیسا آنرا رفع می کردند، در مسائل اقتصادی آنها نظر می دادند که چه بشود و در مسائل و روابط بین المللی نیز این کلیسا بود که خط و مشیء ها را تعیین می کرد. وقتی به مرور در طول چند قرن کلیسا از گردونه تصمیم گیری و تصمیم سازی ها خرد و کلان کنار گذاشته شد، با یک خلاء قانونی، علمی و نظری بویژه در مسائل اجتماعی مواجه شدند؛ لذا باید به نحوی این خلاء پر می شد از این رو، این مهم را به عهده علوم انسانی یا علوم اجتماعی گذاشتد و به تناسب هدفها و کارکرد هایی که ازاین علوم داشتند اسامی مختلفی برآن گذاشتند گاهی آنرا علوم اخلاقی نامیدند، گاهی علوم فرهنگی، و گاهی نیز،علوم روحی، علوم دستوری علوم توصیف رفتار و نظایر آنها.
با رشد این علوم بحثی پیش آمد که مسائل این علوم را باید براساس چه الگو و مدلی تحقیق کرده و مسائلش را حل کرد؟ از آنجا که در آن زمان علوم طبیعی تاحدی رشد کرده بود (مخصوصا فیزیک و زیست شناسی) و یک سری قوانین کلی را کشف کرده بود، ( در زمان گالیله، کپلر و کوپرنینگ . نهایتا نیوتن فیزیک اوج گرفته بود) لذا تنها الگویی موفقی که به نظرشان می رسید، همان الگوی علوم طبیعی و علوم فیزیکی بود. از این رو فردی مانند اگوست کنت که به اصطلاح جامعه شناسی نوین را پایه ریزی کرد، نام آنرا فیزیک اجتماعی گذاشت، چون به زعم خود، تلاش کرده بود که این مجموعه را براساس مدل فیزیک طراحی کند.
اندیشمندان این دوره به مرور زمان دریافتند که برخی از مسائل علوم اجتماعی با آن روش ها قابل حل نیستند چرا که نمی توان همه ابعاد وجودی انسان و مشکلات آن را با روش های علوم تجربی حل کرد. بنابراین در قرن ۱۹ میلادی، تقسیم بندی جدیدی را در حوزه علوم انجام داده و علوم را به دو بخش علوم الهی و علوم انسانی تقسیم کردند و آن علوم بشری و بریده از دین را هم براساس موضوع آنها یعنی بخش که مربوط به موجودات بی جان و یا جانداران غیر انسان را علوم طبیعی و علومی را که مربوط به انسان می شد علوم انسانی نام نهادند و این اصطلاح جدیدی شد در برابر در برابر علوم طبیعی، علوم انسانی براساس این تعریف جدید شامل: فلسفه، دین شناسی، علوم اجتماعی الهیات، انسان شناسی، زبان شناسی، علوم تربیتی، مدیریت روان شناسی و سایر علوم می شد.
بعد از جنگ دوم جهانی ( حدود۱۹۴۵) یک احساس نیاز شدیدتری به علوم اجتماعی کاربردی مبنی بر اینکه ما صرف نظر از اینکه انسان را بشناسیم یا حقیقت روح و یا مسائل نظری علوم اجتماعی را بررسی کنیم، باید به مباحث کاربردی تر پرداخت، به وجود آمد. مثلا به جای بحث روان شناسی نظری بحث تعلیم و تربیت خیلی جدی شد که این بحث در واقع کاربرد روان شاسی است در حوزه تعلیم و تربیت و گرایش هایی مانند روان شناسی صنعتی رونق گرفت و به عبارتی، انفجاری در علوم کاربردی شکل گرفت. روش های آماری، روش های، تجربی و بکارگیری ریاضی در علوم انسانی بسیار رواج پیدا کرد. واین شیوه همچنان در علوم انسانی ادامه دارد البته در مقابل این روش ها نیز گرایش های جدیدی در جهت مخالف در علوم انسانی رواج پیدا کرد چرا که ،رفاه بالا رفته و مشکلات مردم تاحدودی حل شده بود در نتیجه به تدریج نیازهای معنوی و انسانی تر مردم نیز آشکار شد بنابراین عده ای کاویژه علوم انسانی را این دانستند که به نیازهایی پاسخ دهد که به دنبال معنای زندگی ، معنای رفتار، هدف و معنای تاریخ و مسائلی از این دست بودند و به تبع این نیازها و اهداف جدیدی که برای علوم انسانی تعریف شد صاحب نظران جدیدی نیز دراین زمینه بروز کردند.
و درنتیجه گرایش های انحصاری تجربه گرایانی که در قرن ۱۹ و قرن ۲۰ در علوم
انسانی حاکم بود، تاحدودی شکست و بین دانشمندان این علوم اختلافات فراوانی برسر روش مناسب برای این علوم به وجود آمد از جمله آن مسائل اینکه آیا علوم انسانی باید به دنبال یا علت اگیزه ها را باید جستجو کنیم یا باید به جستجوی علل و عوامل بیرونی که موجب پیدایش رفتار می شوند.
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
حجت الاسلام و المسلمین رسول جعفریان از مورخین معاصر ایران:
همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش ندارد!
پاسخ کوتاه:
تجربه ثابت کرده که مورخین روایی در تولّد، رشد و بالندگی تمدن ها و فرهنگ ها حضور موثری ندارد، آنگاه که مکتبی می میرد و به خاک سپرده می شود، کار نبش قبر توسط مورخین آغاز می شود، بنابراین بهتر بود اجازه می دادید پارادایم پزشکی مولکولی پر هزینه، پر مدعا و کم فایده به خاک سپرده شود، آنگاه به نقد یا دفاع از آن می پرداختید، چه اینکه در مورد طب سنتی ظاهرا همین کار را کرده اید
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
اگر ماسک مانع ورود ویروس می شده چرا مانع ورود دود و غبار نشود؟!
در رسانه اعلام شد که از زمان گشایش مدارس تاکنون دانش آموزان فقط ۳۸ روز مدرسه رفته اند!!
آقایان وزارت بهداشت شما که در پاندمی کرونا دائم توصیه می کردید مردم ماسک بزنید! و معتقد بودید ماسک مانع ورود ویروس به بدن میشه!
خب فضای بسته کلاس مدارس و اتاق خانه ها که فرقی با هم نداره، از خانه تا مدرسه هم توصیه کنید بچه ها ماسک بزنند، اگر واقعا ماسک مانع ورود ویروس به سیستم تنفسی میشه خب به طریق اولی می تونه مانع ورود دود و غبار که ذرات درشت تری دارند بشود!
اگر مانع ورود دود و غبار به بدن نمی شود، به طریق اولی مانع ورود ویروس هم نمی شده، پس دو سال گذشته با مردم صادق نبودید و افکار عمومی را در قالب پروتکل های بدون پشتوانه علمی به بازی گرفته بودید.
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
🌎 قاعده قطر گردن چیست؟!
در اقدام خصمانه پارلمان اروپا در قرار دادن سپاه در لیست گروه های تروریستی، باید توجه داشت که این رفتار خصمانه و مداخله جویانه رفتار جدیدی نیست، بلکه نظام سلطه به سرمداری آمریکا همواره دو نوع سیاست کاملا متفاوت و متضاد داشته و دارند، ۱. سیاست های اعمالی و ۲. سیاست های اعلامی"!
آنها در حدود دو قرن گذشته همواره با یک ادبیات و شعارهای فریبنده با مردم دنیا سخن گفته اند، شعارهای جذابی مثل دفاع از حقوق بشر، مبارزه با فقر جهانی، کمک به کشورهای در حال توسعه و یا مبارزه با تروریسم، توسعه دموکراسی در جهان و غیره و با سیاست های کاملا معکوس عمل کرده اند، سیاست هایی که نتیجه آنها نسل کشی و چپاول سرمایه کشورهای فقیر و وابسته کردن آنها به صدقه شرکت های بین المللی بوده است!
باید بدانیم که زبان غالب و حاکم بر قدرت های جهانی زبان زور است، در زبان عربی یک ضرب المثلی هست که می گوید الحقُ لِمَن غَلَب! حق با کسی است که غلبه کند.
آنها توانستند با اعمال سیاست چماق و هویچ و تدوین معاهده برجام، دستاوردهای انرژی هسته ای ما را نابود و یا حداقل متوقف کنند، حالا وقتی ما هیچ اهرمی برای فشار به دولت هایی که پای قرارداد برجام را امضاء کرده اند نداریم، خوب در چنین شرایطی چرا باید به تعهدات خود عمل کنند؟!
و چرا همین سیاست موفق را در مورد توانمندی های دیگر کشورمان مثل توان موشکی و کاهش نفوذ استراتژیک سپاه پاسداران در منطقه بکار نبرند؟
اساسا ساده لوحی است که از دشمنی مثل آمریکا و نوچه های آن در اروپا انتظاری غیر از آنچه که تاکنون انجام داده داشته باشیم، به نظرم برجام تجربه تلخی بود که به غربگرایان وطنی ثابت کرد که تنها راه رشد و توسعه ایران اتکاء به ظرفیت نخبگان داخلی و فرهنگ مقاومت است و سیاست لبخند در برابر زیاده خواهان بین المللی، نتیجه ای جز تحقیر ملت بزرگ ایران نخواهد داشت.
اگر فکر می کنید نهادهای بین المللی به کمک ایران خواهند آمد تا حق و حقوق خود را از برجام بگیرد سخت در اشتباهید! قاعده حاکم بر همه قواعد سازمان ملل "قاعده قطر گردن" است اگر قطر گردن کشوری از پرونده اش قطورتر بود تبرئه می شود و اگر روزی قطر پرونده کشوری از گردنش قطورتر شد محکوم می شود!
قبل از سازمان ملل، ابتدا نهادی به نام جامعه ملل تشکیل شد که با شکست مواجه شد، وقتی به اقبال لاهوری خبر تشکیل جامعه ملل را دادند گفت: "من ازین بیش ندانم که کفن دزدی چند. بهر تقسیم قبور انجمنی ساخته اند" !
اگر سازمان ملل به دنبال احیاء حقوق ملت ها بود اساسا باج سبیل و تبعیضی به نام "حق وتو" در آن شکل نمی گرفت و چک سفید به ۵ کشور قلدر داده نمی شد.
#قاعده_قطر_گردن
✍علی ارجمند عین الدین
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
💝 اتاق شخصی طلبه شهید آرمان علی وردی عزیز🌷
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
📜 اهداء لوح جهاد کشاورزی توسط رئیس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان البرز دکتر بازدار به پدر شهید آرمان🌷
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛
عکس دسته جمعی با همکاران جهاد کشاورزی و خانواده شهید آرمان علی وردی
┏━━━🍃🌸🍃━━━┓
🆔 @aliarjmand_jahad
┗━━━🍃🌸🍃━━━┛