بسمه تعالی
بصیرت در اسلام
به مناسبت 9 دی
قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ بگو: «اين راه من است من و پيروانم، و با بصيرت كامل، همه مردم را به سوى خدا دعوت مىكنيم! منزّه است خدا! و من از مشركان نيستم!»
مقدمه: اطلاعات انسان بر اساس حواس پنجگانه است یعنی بینایی، شنوایی ، لامسه، بویایی، و چشایی قرآن مجيد مىفرمايد: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ امَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُروُنَ؛ خداوند شما را از شكم مادرانتان خارج نمود در حالى كه هيچ چيز نمىدانستيد و براى شما گوش و چشم و عقل قرار داد (مطالبى را از طريق شنوايى و تعلّم و حقايقى از طريق مشاهده با چشم و مسايلى را از طريق تحليلهاى عقلى فرامىگيريد) تا شكر نعمت او را به جا آوريد. در میان حواس پنجگانه چشم وگوش از همه مهمتر است ولذا در این آیه درکنار عقل خداوندازگوش وچشم نام برده چون عمده اطلاعات انسان ازطریق چشم وگوش است.
معني: «بَصائِر» جمع «بصيرة» از ماده «بصر» به معنى ديدن است، ولى معمولًا در بينش فكرى و عقلانى به كار برده مىشود منظور از بصیرت آنستکه انسان بتواند حق وباطل را تشخیص دهد زیرا اگر باطل در غالب خودش باشد همه او را می شناسند ولی باطل در غالب شبهه خود را نمایان می کند چون شبهه باطلی است در لباس حق در این جا انسان هائی که بصیرت دارند باطل را می شناسند چون بصیرت همچون چراغ پر فروغى که باطل را ازروی لباس به ظاهرحقی که پوشیده نمایان می کند وآنهاکه بصیرت ندارند باطل را به جای حق می گیرند خداوند در آیه فوق به پیامبر می گوید بگو من وپیروانم دارای بصیرتی هستیم که حق وباطل را تشخیص می دهم ازاین آیه نتیجه می گیریم که مسلمانان باید بصیرت داشته باشند تا فریب دشمنان را نخورند.
امیرالمومنین علی علیه السلام هم می فرماید: وَ انَّ مَعِى لَبَصِيرَتِى مَا لَبَّسْتُ عَلَى نَفْسِى ، وَ لَا لُبِّسَ عَلَىَّ «من آگاهى و بصيرت خود را همراه دارم، نه حقيقت را بر خود مشتبه ساختهام و نه ديگرى بر من مشتبه ساخته است»ودر جنگ جمل فرمود: وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ. اين پرچم (جهاد با مسلمانان منحرف) را جز افراد با بصیرت،و با استقامت و آگاه به موارد حق بر دوش نمىكشند»
چگونه باطل لباس حق می پوشد؟ جواب آنکه باطل درغالب فتنه خود را نشان می دهد ومردم به اشتباه او را حق می پندارند.
( علائم و نشانه های فتنه)
استفاده از مقدسات دینی:
در جنگ صفین هنگامی که معاویه داشت شکست می خورد شامیان به دستور عمروعاص قرآن ها را سر نیزه کردند وگفتند مردم عراق قرآن بین ما حاکم وداور باشد وهرچه امیرالمومنین فرمود اینها دروغ می گویند تا شما را فریب دهند ولی 20 هزار نفر از لشگریان حضرت فریب خوردن وخواستار ترک مخاصمه شدند چون بصیرت نداشتند ومتاسفانه جنگ برده وپیروز را به شکست مبدل کردند.
پیام: امروز هم دشمن ممکن است با پرچم مقدسات ما به جنگ ما بیاید مانند پرچم امام حسین همانطور که با نام گذاری شبکه های ماه واره ای با نام فدک وکربلا وامام حسین و.. الان مشغول مقابله با نظام اسلامی هستند وفردا ممکن است با پرچم امام حسین(ع) در خیابان های ایران به جنگ با نظام بیایند
استفاده از افراد با سابقه دینی و انقلابی:
در جنگ جمل طلحه وزبیر که سابقه دینی وانقلابی داشتند عایشه همسر پیامبر را که با علی
دشمنی داشت همراه کردند ومردم را با جنگ با علی تشویق کردند امام علی عليه السلام فرمود: «إنَّ دِيْنَ اللَّهِ لَايُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفْ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَه؛ (حق و)دين خدا را به وسيله اشخاص نمىتوان شناخت بلكه به نشانههاى روشن حق بايد شناخت بنابراين حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى» پیام: 1- شناخت عالمان ومراجع ضد انقلاب2- درسال 88 افراد باسوابق انقلابی درراس فتنه قرارگرفتند وتوانستد عده ای رادنبال خود همراه کنند
استفاده از واژه های زیبا ودلپسند:
در جنگ نهروان خوارج با شعار لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ که آیه قران است به جنگ امیرالمومنین(ع) آمدند حضرت فرمود: كلمة حقّ يراد بها باطل! این جمله (که از قران گرفته شده) حق است ولی این فتنه جویان اراده باطل از او می کنند.
مانند شعار صيانت از آراء مردم وخط امام با اتهام تقلب درانتخابات بنظام
شبهه افكني :
در جنگ جمل طلحه و زبیر با شعار خونخواهی از قاتلین عثمان به جنگ امیرالمومنین(ع) آمدند. امیرالمومنین (ع) در مورد نشانه های فتنه می فرماید: وَ لکل ناکث شِبْهُهُ: برای هر گمراهی علت و سببی است و برای عهد شکنی شبه ای (انَّ الْفِتَنِ اذا أَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ اذا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ ، ينکرن مُقْبِلَا
تٍ) فتنه ها آنگاه که رو آورند با حق مشتبه مي شوند وهنگامی که پشت کنند ماهيت آنها برهمه کس روشن مي گردد.
مانند: دیروز شعار تقلب درانتخابات وامروز اصراربرشایعات و معرفی کردن عوارض تحریم هارابه عنوان عملکرد نظام درشبکه های معاند.
شعاراحقاق حق:
فتنه گران ادعای حقانیت می کنند در حالیکه در واقع به دنبال مقام وریاست می باشند أَنَّما بدءوقوع الْفِتَنِ أَهْوَاءُ تُتَّبَعُ ، سرچشمه فتنه هاو آغاز پيدايش فتنه ها پيروی از هوسهای آلوده است. در جنگ جمل حضرت علی (ع) به ابن عباس فرمود زبیر چه می خواهد از این جنگ ابن عباس گفت می گوید: ارید مَا ترید آنچه تو می خواهی یعنی ریاست منهم می خواهم او که در غدیر خم با علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر بیعت کرده بود فکر می کرد علی (ع) به دنبال مقام وریاست است (مقام ورياست )
مخالفت با قوانين ثابت :
فتنه گران درخواست مخالفت با قوانین می کنند: ( وَ احکام تَبْتَدِعُ ، يُخَالَفُ فِيهَا کتاب اللَّهُ) واحکام وقوانين مجعول و اختراعی است احکامی که با کتاب خدا مخالفت دارد.
مانند: درخواست ابطال انتخابات سال 88
براه انداختن مردم بر خلاف قوانين:
(وَ يتولی عَلَيْهَا رِجَالُ رِجَالًا علی غَيْرِ دِينِ اللَّهِ) وجمعی بر خلاف آئين حق به حمايت از آن برمي خيزند. مانند: راهپيائيهاي غير قانوني بعد انتخابات 88
خلط مطالب حق و باطل با هم :
ولوان الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ السِّنِّ الْمُعَانِدِينَ وَ لکن يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا
ضِغْثُ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثُ فَيُمْزَجَانِ: اگر باطل ازحق کاملا جدا مي گرديد برآنان که پي جوی حقيقتند پوشيده نمي ماند وچنانچه حق از باطل خالص مي شد زبان معاندان ازآن قطع مي گرديد ولی قسمتی ازحق وقسمتی ازباطل را مي گيرند وبه هم مي آميزند.
مانند: اخبارهای بیگانه که با تکرارواصرار با اقناع رسانه ای بعنوان واقعی به خورد مردم می دهند.
پشتيباني شياطين ازآنها:
فهنالک يستولی الشَّيْطَانِ علی أَوْلِيَائِهِ: اينجا است که شيطان بر دوستان خود چيره مي شود وخوشحال مي شود مانند: پشتيباني آمريكا واروپا و... از آشوبهاي خياباني 88
جمع شدن احزاب شياطين در كنار هم :
الاوان الشَّيْطَانَ قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ وَاسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَرَجْلُهُ: آگاه باشيد شيطان حزب خويش را گرد آورده وسواره وپيادگان لشکرخود را فراخوانده مانند: پشتيباني همه ضد انقلاب ها از فتنه گران
شهید همت: هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است.
والسلام همیشه موفق باشید.
شخصیت والامقام امالبنین مادر چهار شهید راه اسلام
ازجمله شخصیتهای والامقام تاریخ اسلام و ازجمله زنان اسوه و الگو «فاطمه بنت حِزام» مشهور به «اُمّ البَنین» است، او یکی از همسران امام علی (ع) بود؛ که چهار فرزند برومندش به نامهای: ابوالفضل العباس، عبدالله، جعفر و عثمان، در روز عاشورا در دفاع از کیان امامت و ولایت به شهادت رسیدند. او فرزندان خود را به میدان رزم علیه باطل فرستاد تا اینکه از حریم ولایت و امامت پاسداری و جانفشانی کنند و درنهایت به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
ازآنجاکه او مادر چهار پسر بود، به امالبنین مشهور شد. پس از واقعه عاشورا، امالبنین بهطوری برای امام حسین (ع) و فرزندانش سوگواری میکرد که دشمنان اهلبیت (ع) نیز با او همنوا میشدند. مدفن امالبنین در قبرستان بقیع است.
پنج ویژگی و خصوصیت ممتاز امالبنین
1- عارف به حق اهلبیت (ع)، ولایت مدار و امام دوست
یکی از مهمترین و باارزشترین شاخصهای برجستهی حضرت امالبنین ولایت مداری و پاسداری از حریم اهلبیت (ع) بود، همه مادران این مطلب را بهخوبی قبول دارند که فرزندانشان عزیزترین و زیباترین سرمایه زندگی آنان است؛ ازاینرو برای رشد و تعالی آنها از هیچ کمک و کوششی دریغ نمیورزند، ولی مادران قرآنی همچون امالبنین در کارزار حق علیه باطل این آیه شریف را سرلوحه زندگی خود قرار میدهند: «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَكُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِم»؛[2] هیچ مرد و زن باایمانی حق ندارد هنگامیکه خدا و پیامبرش امرى را لازم بدانند، اختیارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و در پاسداری از حریم اهلبیت (ع) و فرمانبری از خدای متعال عزیزترین دارایی خود را فدای حق میکنند.
او وقتی خبر شهادت چهار فرزندش و امام حسین (ع) را شنید، گفت: «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین میشد و او زنده میماند.»
در اوصاف ارزشمند این مادر شهید نقلشده است: او وقتی خبر شهادت چهار فرزندش و امام حسین (ع) را شنید، گفت: «ای کاش فرزندانم و تمامی آنچه در زمین است فدای حسین میشد و او زنده میماند.» این سخنِ او را برخی دلیل دلدادگی عمیقش به اهلبیت و امام حسین (ع) دانستهاند. [3] محبت و دوستی او نسبت به خاندان عصمت و طهارت زبان زد محققان و اسلام شناسان بوده است. [4] دانشمند رجالی، آیتالله مامقانی در خصوص ولایت مداری او مینویسد: «فَاِنّ علَقَتها بالحسین (ع) لیس اِلاّ لاِمامته» [5] همانا علاقه امالبنین به حسین بن علی (ع) به خاطر امامت حضرت است.
2-شجاعت و غیرتمندی
این مادر ولایتمدار در مواجهه با بیرحمترین و شقیترین انسانهای روی زمین بر همگان ثابت کرد که قلههای شجاعت و غیرتمندی را فتح کرده بهطوریکه کمتر زنی میتواند در این میدان به پای او برسد، او در فضایل اخلاقی، غیرتمندی و شجاعت را در خود به حد کمال رسانید و در مصاف با دشمن اهلبیت (ع) کمترین ترس و تزلزلی را به قلب خود راه نداد. او از نسلی بود که به شجاعت و دلیرمردی شهرت داشتند، کما اینکه در منابع اسلامی نیز نقلشده است امام علی (ع) به عقیل (که نسبشناس معروفی بود) میفرماید: «اُنْظُرْ لِى اِمْرَأَةً قَدْ وَلَدَتْها الْفُحُولَةُ مِنَ الْعَرَبِ لِاَتَزَوَّجَها فَتَلِدَ لِى غُلاماً فارِساً»؛ [6] زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد.
با آنكه بشیر خبر شهادت حضرت ابوالفضل علیهالسلام 34 ساله، عبدالله 24 ساله، عثمان 21 ساله و جعفر 19 ساله را به مادرشان میدهد، وى صبر و بردبارى میکند و فقط از امام خود میپرسد
3-بصیرت و آگاهی
مادران دریای محبت و جلوهی از رحمت الهی را در قلبهای خود دارند، کما اینکه کمترین مصیبت و سختی را برای فرزندان خود نمیپسندند، ولی «فاطمه بنت حِزام» بهخوبی میداند که در پاسداری از امامت باید فرزندان خود را فدای او کند، همه چهار فرزندش شهید شود تا اینکه ذرهای سختی و مصیبت به فرزندان پیامبر اکرم (ص) وارد نشود ازاینرو وقتی خیر شهادت فرزندانش را به او میدهند او دنبال خبر دیگری است: وقتی «بشیر»، خبر شهادت چهار فرزندش را به او داد. وى گفت: «قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِى، اَخْبِرْنِى عَنْ اَبِى عَبْدِ اللَّه علیهالسلام اَوْلادِى وَمَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ كُلُّهُمْ فَداءً لِاَبِى عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَین علیها السلام...»؛ [7] [اى بشیر! با این خبر ناگوار]، بندهاى دلم را پاره كردى. از حسین برایم خبر بده. فرزندانم و هر آنچه در زیر آسمان كبود است، فداى اباعبداللّهالحسین (ع) باد. بشیر گفت: «خداوند به سبب مصیبت مولایمان امام حسین (ع) به شما پاداش بزرگ عنایت كند. این سخنان امالبنین (ع) نیروى ایمان و مقدار پیروى او را از امام حسین (ع)نشان میدهد. همچنین، این سخن ا
مالبنین(ع) كه «اگر حسین (ع) زنده باشد؛ كشته شدن چهار فرزندم اهمیت ندارد»، درجه بلند بصیرت او را آشكار میکند. [8]
[اى بشیر!]، بندهاى دلم را پاره كردى. از حسین برایم خبر بده. فرزندانم و هر آنچه در زیر آسمان كبود است، فداى اباعبداللّهالحسین (ع) باد.
4-فاتح قله صبر و شکیبایی
در میان مادران شهدا کمتر زنی است که نه یک فرزند بلکه چهار فرزند خود را در راه اسلام و حمایت از آرمانهای پاک و الهی آن فدا کرده باشد، ولی بر همگان روشن است که نه داغ چهار فرزند، بلکه تنها داغ یک عزیز به تنهایی میتواند کمر یک مادر دلشکسته را خم کند و عنان صبر را از او برباید، ولی مادر عباس قمر بنیهاشم (ع) به همگان ثابت کرد که او مادر عباس است، مادر شیر فرزندی که فاتح کوی صبر، شجاعت و استقامت است. سخنان معروف ثبتشده در تاریخ هنگام شنیدن خبر شهادت چهار فرزندش بهخوبی گویای مقام صبر و تحمل این مادر صبور بوده و زینتبخش صفحات تاریخ كربلا است. با آنكه بشیر خبر شهادت حضرت ابوالفضل علیهالسلام 34 ساله، عبدالله 24 ساله، عثمان 21 ساله و جعفر 19 ساله را به مادرشان میدهد، وى صبر و بردبارى میکند و فقط از امام خود میپرسد. [9]
5-مادری شهیدپرور
بهطور یقین یکی از باارزشترین خصوصیات و ویژگیهای ممتاز امالبنین نقش مادری اوست، مادری که توانست با اخلاق و منش صحیح، فرزندانی را پرورش دهد که در محبت اهلبیت (علیهم السلام) سرآمد همگان شوند و در رکاب سرور و سالار شهیدان به درجه شهادت نائل آیند.
پینوشت:
[1]. اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۳۶۸ ق، ص ۸۲ -۸۴.
[2]. احزاب: 36.
[3]. حسون، اعلام النساء، ۱۴۱۱ ق، ص ۴۹۶-۴۹۷؛ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۶۴ ش، ج ۳، ص ۲۹۳.
[4]. ربانی خلخالی، ستاره درخشان مدینه حضرت امالبنین، ۱۳۷۸ ش، ص ۷.
[5]. علامه مامقانی، تنقیح المقال، ج 3، ص 70.
[6]. قمر بنیهاشم، عبدالرزاق المقرم، ص 15.
[7]. تنقیح المقال، شیخ عبداللَّه مامقانى، چاپ قدیم، ج2، ص128.
[8]. همان، ص 128.
[9]. قمر بنیهاشم، عبد الرزّاق مقرّم، نشر حیدریه، نجف اشرف، 1369 ق، ص 19.
منبع: تبیان
هدایت شده از تحلیل سیاسی و جنگ نرم
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️سوال مهم دکتر ازغدی از ژاپنیها😁
⁉️چرا در مقابل کشته شدگان سکوت می کنید؟
پاسخ جالب ژاپنی ها به ایشان!!
✅ تحلیل سیاسی و جنگ نرم
@tahlile_siasi
@tahlile_siasi