دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 139 و 140 سال تحصیلی 1
391.pdf
166.1K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 141 و 142
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
تاریخ جلسه : 1403/08/20
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
#اخبار و #بیانات
💠مطالب مهم حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» در جلسهای با عدهای از فضلای حوزه علمیه پیرامون مسائل حوزه علمیه🔻
💢به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیتالله العظمی نوری همدانی «دامت برکاته» مرجع عالیقدر جهان تشیع در جلسه ای که با عدهای از فضلای حوزه برگزار شد با اشاره به وضعیت حوزه علمیه فرمودند: امروز فضای حوزه متفاوت است، تفکرات و سلایق مختلفی هم در آن حاکم است و در بعضی جاها قدرت تحمل افراد نیز کم شده، باید قدرت تحمل مخالف بالا رود، باید شأن و جایگاه حوزه به سمت استدلال برود متأسفانه گاهی انسان میبیند یا میشنود که افراد خیلی زود قضاوت میکنند و عدهای هم سریع تخریب میکنند و برچسب هایی هم میزنند و فرقی هم نمیکند اگر در موضوعات سیاسی اختلاف نظر داشته باشند میگویند ضد فلان شده و یا تندرو است، اگر اختلاف علمی داشته باشند میگویند سواد نداره، توقع از حوزه اینست که کار با ارزش را ارج بگذارند و انصاف را در نوشتار یا گفتار رعایت کنند.
💢معظم له با تأکید بر حفظ دستاوردهای علمی علماء گذاشته خاطرنشان کردند: بنده معتقدم بايد فقه سنتی ما، فقه جواهری ما و تراث گذشتگان حفظ شود و می توانم بگویم بر همان اساس اما با نگاه نو میتوانیم اثرگذار باشیم اخیراً در بعضی از مقالات میخوانیم که دوران گذر است و دیگر فقه سنتی پاسخگو نیست بنظرم این حرف نباید درست باشد.
💢اين مرجع تقلید در ادامه افزودند: البته در مسائل روز باید از مشاوران متخصص در آن حوزه استفاده کرد، خصوصاً در این زمان که بحث روز، ارز دیجیتال و عناوین مانند رمز ارزها مطرح است، یا موضوع هوش مصنوعی که دنیای جدیدی را باز خواهد کرد، یا موضوع بورس که حوزه بايد ورود پیدا کند و از مشاوران که در اين امر متخصص هستند استفاده کنند.
💢حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «دامت برکاته» با مهم توصیف کردند آموزش علوم جدید در حوزه افزودند: در اوایل دهه 30 مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) یک روز بعد درس فرمودند: بیاید منزل. بنده خدمت شان رسیدم ایشان فرمودند: یکی از محترمین تهران از من خواستند که در زمان تعطیلی حوزه عدهای از شاگردان خود را بفرستید تهران تا بعضی از علوم روز را بیاموزند عرض کردم چه علومی فرمودند: مثل نجوم، ریاضیات، فیزیک و شیمی و زبان انگلیسی، در دورهای که ما بودیم حدود ۱۰ نفر انتخاب شدیم دو سال تابستان رفتيم هر روز هفته به غير جمعه درس داشتيم و اساتید مهمی می آمدند و به ما این چند درس را میگفتند شاید آن روز کسی این ضرورت را نمیدانست لذا عدهای نیامدند، عدهای هم تا نیمه رها کردند ولی بعدها معلوم شد چقدر مؤثر است، بعنوان مثال در بحث ارث چقدر دانستن ریاضیات در فهم مطلب مؤثر است و یا در موضوع رویت هلال در اول ماه بحث نجوم و محاسبه طول و عرض بلاد اثرگذار است. بنده چند سالی به اروپا رفت و آمد داشتم آنجا متوجه شدم دانستن زبان چقدر می تواند کمک کند، بنظر بنده حوزهای زنده است که 50 سال و 100 سال آینده را ببیند.
💢معظم له پاسخگویی به شبهات را یکی از وظایف مهم حوزه دانست و فرمودند: حوزه باید پاسخگو شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه انسان بايد آماده پاسخگویی باشد مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد دیدم جناب آقای فاضل آقازاده محترم مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافاً عالمانه داد یا همين مناظره جناب آقای علیدوست که اصل این کار چقدر قابل تحسين است که حوزه چنین آمادگی داشته باشد ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه داریم این چنین افرادی را، خدا رحمت کند مرحوم آیتاللّه مصباح یزدی را انصافاً در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود اصلاً کار اهلبیت (علیهم السلام) هم یکی تربیت افرادی برای مناظره بوده است.
💢معظم له در ادامه خاطرنشان کردند: خلاصه امروز حوزه وظایف سنگینی دارد و اين را عرض کنم تا انسان فقیه نباشد در این مسائلی که عرض کردم نمیتواند اثر گذار باشد، فقیه هم درست شدنی و ساختنی نیست که با تبلیغات این و آن درست شود. یادم نمیرود اواخر عمر استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله آقای سلطانی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) بود، بحث مرجعیت مطرح شد به گمانم بعد فوت مرحوم آقای آیت الله اراکی بود ایشان یک روز صبح زود آمدند منزل ما، بنده خیلی از لطف ایشان شرمنده شدم چون استاد ما بود و خود بنده مقید بودم خدمت ایشان برسم؛ خوب ایشان یک شخص فقیه پرور بود و خیلی از آقایان بزرگوار به درس ایشان میآمدند. در آن گرماگرم تعیین مرجعیت ایشان به من فرمودند: «فلانی این منصب متعلق به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و تنها منصبی که نمی شود کاری کرد همین است، شاید چند صباحی بشود ولی معلوم نیست آخر کار چه میشود، در طول تاریخ بعضیها کسی را نداشتند و خودشان هم به دنبالش نرفتند ولی مرجعیت به سراغ ایشان آمد.
💢باید توجه داشت فقاهت اول اخلاص میخواهد. فقیه مهم؛ درسش، تألیفاتش و تربيت شاگردانش معرِّف او هستند این فقیه برای رسیدن به این مقام استاد میخواهد، پشتکار میخواهد، مطلب میخواهد نه اینکه جوری برنامه ریزی کنیم کتب فنی و اصلی را حذف کنیم آن هم بدون جایگزین مناسب و بعد هم امتياز قائل شویم بله اصلاح خوب است اما با جایگزین بهتر و یا در انتخاب استاد از طرق مختلف دخالت کنیم اینجور حوزه فقیه پرور نخواهد شد من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده عدهای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است، عدهای هم میخواهند اینگونه القاء کنند که یک فقیه سیاسی نمیتواند در فقه موفق و یا اثرگذار باشد و می خواهند از این طریق علماء را منزوی کنند این هم حرف غلطی است اتفاقاً فقهای بزرگ ما یک سیاستمدار کامل بودند اما روش همان روش برگرفته از سیره اهل بیت (علیهم السلام) است، هر کدام به طریقی به مقتضی شرایطی که در آن واقع شدهاند با تدبیر و نگرش خود به این مسئله مهم پرداختند؛ امام راحل یک جور، مرحوم آقای خویی که یک فقیه ممتاز بود یک جور، مرحوم آقای صدر یک جور، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یک جور و در واقع بعد از تذکرات و عدم تأثیر از طرف حکومت، حوزه را حفظ کرد که خروجی آن امام شد که هر کدام یک جور وارد این میدان شدند، امروز آقای سیستانی در عراق چقدر با آن متانت به عنوان یک فقیه اثرگذار است لذا فقهات با سیاست منافات ندارد منتهی تشخیص در مصدایق متفاوت است.
#حوزه_علمیه
#نوری_همدانی
https://eitaa.com/noorihamedani
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 28.mp3
15.14M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 141 و 142
تاریخ جلسه : 1403/08/20
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 24.mp3
19.58M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/08/20
صفحات : 303 و 304
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 141 و 142 سال تحصیلی 1
394.pdf
171.8K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 143 و 144
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
تاریخ جلسه : 1403/08/21
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شریعت و عقلانیت ۲: فقه و عقل
🔶 مناظره عبدالکریم سروش و ابوالقاسم علیدوست - قسمت دوم
🔻عبدالکریم سروش: وقتی از اعتبار «عقل خالص» در فقه میگویند، یعنی عقلی بدون شهوت و غضب را میخواهند که وجود خارجی ندارد. این چنین شیری خدا هم نافرید. باید همین عقلی را پذیرفت که عرف را بنا کرده است و اگر فقها چنین کاری کنند، فقه بر باد میرود. بههمین دلیل است که عرف، روابط آزاد بین دختر و پسر، بیحجابی و... را پذیرفته، اما فقه نمیتواند آن را قبول کند.
🔻ابوالقاسم علیدوست: موارد متعددی در فقه وجود دارد که دلیل فقها عقل خالص است. فقها برای حرام بودن دروغ و رشوه یا اثبات لازم بودن عمل به عقد و قرارداد به عقل استناد کردهاند. همچنین برای مهار قدرت بهواسطه تفکیک قوا، از عقل استفاده شده است. باید بین امور تعبدی که عقل توانایی تشخیص علت آنها را ندارد، با موارد زیادی که عقل در فقه توانایی تشخیص دارد، تفکیک کنیم.
🎞 فیلم این گفتگو در یوتوب آزاد:
https://youtu.be/jY9T2LlYHYQ
🎞 فیلم این گفتگو در پلتفرم آزاد:
https://azad.im/table/140
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 29.mp3
15.01M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 143 و 144
تاریخ جلسه : 1403/08/21
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 25.mp3
20.53M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/08/21
صفحات : 303 و 304
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
مناظره استاد علیدوست با دکتر سروش.docx
79.5K
خلاصه مناظره
استاد علیدوست با دکتر سروش
قسمت اول: قبض فقه
برای دریافت صوت این جلسه، روی اینجا بزنید.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030820-feqh-028.pdf
83.3K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 141 و 142
تاریخ جلسه : 1403/08/20
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030821-feqh-029.pdf
80.4K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 143 و 144
تاریخ جلسه : 1403/08/21
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠
14030820-osool-024.pdf
161.2K
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/08/20
صفحات : 303 و 304
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠
14030821-osool-025.pdf
159.2K
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/08/21
صفحات : 303 و 304
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از علیدوست
⚡️درباره برگزاری مناظره اسلام سنتی با اسلام روشنفکری؛ از دیالوگ بالنده تا جریان سازی سازنده
✍ به قلم: سید علی بطحائی
💠 طی چند روز گذشته مناظره نماینده اسلام سنتی جناب آیت الله آقای ابوالقاسم علیدوست با نماد اسلام روشنفکری جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش برگزار شد. عده ای برگزاری این مناظره را «دیر؛ اما خوب» و خواستار تداوم آن و برخی نیز آن را شبیه «گرد و خاک دهه هفتاد» دانسته و مناقشاتی به موضوعات مطرح شده داشتند. برخی نیز آن را «رویارویی اسلام مقاصدی با اسلام روشنفکری» خوانده و به نقد کنش طیف های ثلاثه اسلام سنتی داشتند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در مورد بایسته های پسینی انجام مناظرات بین دو جریان فکری خواهیم داشت.
1⃣ یکم. امروزه الگوی برگزاری مناظرات بزرگ (Great Debates) بهترین شیوه وزن کشی اندیشه ها و ارزیابی جریان های فکری و علمی است و این مناظرات در غرب امری متداول است. برگزاری چهار مناظره بزرگ بین واقع گرایان [رئالیست ها]، لیبرال ها و مارکسیست ها باعث پدید آمدن نظریاتی متعارض در علوم اجتماعی و روابط بین الملل شده و از دل این مناظرات جریان های جدید علمی و فکری متولد شده اند. به عنوان نمونه از دهه چهل تا هفتاد میلادی برگزاری چهار مناظره بزرگ باعث تولد نظریاتی معتبر در سطح جهانی شده است. تا جایی که مناظرات بزرگ، جایگزین اصلی برای انتظار کاذب ظهور دانشمندان انفرادی [که متحول کننده دانش ها معرفی شوند] را گرفته است.
2⃣ دوم: تقریبا امروزه انتظار ظهور مارتین لوتر (متوفی۱۵۴۶میلادی و۹۵۲قمری و همعصر شهید ثانی و مقدس اردبیلی) در جهان اسلام ناممکن است. چرا که نه عقلگرایی اسلام، مثل عقل گریزی مسیحیت است و نه تنوع علوم امکان ظهور کسی که را می طلبد که یک تنه اندیشه ها را تغییر دهد و این امر مهم بر عهده مناظرات بزرگ بین جریانهای فکری و فلسفی گذاشته شده است. طرفه آنکه؛ برگزاری مناظرات بزرگ ثمراتی دارد که جای خود را به کارکردهای ظهور منجیان انفرادی در علوم داده است.
3⃣ سوم. در غرب به محض برگزاری یک مناظره بزرگ کار را خاتمه یافته نمی دانند و پژوهشگران، نظریه پردازان میانی دست به کار می شوند و با برگزاری کرسی های نقد و نظر، نشست های علمی پیرامون مناظره، ویژه نامه های مجلات پژوهشی (Special issue) و... چراغ مناظره را تا کلاس های درس دانشجویان ادامه و محصولات پژوهشی متنوعی را منتشر می کنند. از این رهیافت است که آنها «شمع مناظرات بزرگ» را به «خورشید جریان های فکری» تبدیل می کنند. باید متفطن باشیم که از این به بعد نوبت اندیشکده ها، مراکز پژوهشی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی است که با انتشار محصولات علمی ناظر به مناظره اخیر، کار نیمه تمام مناظره «علیدوست - سروش» را به فرجام برسانند تا این دیالوگ بین الاثنینی به جریان فکری تبدیل شود. [اگر بتوان این مناظره را در سطح مناظرات بزرگ معرفی کرد.]
4⃣ چهارم: تجربه ی موضوعات مطرح شده در مناظرات بزرگ راهگشاست. از منظر برگزارکنندگان مناظرات بزرگ در غرب، موضوعات مطرح شده باید مسئله ای را حل و مشکلی را برطرف کند. قضاوتی در مورد موضوعات مناظره «علیدوست - سروش» نداریم، ولی با وجود مشکلات عدیده فکری جامعه ما، طرح مباحثی مثل چالش های کلان پیش روی جهان اسلام، مسئله راهکارهای جبران عقب ماندگی مسلمانان از غرب، سنت و مدرنیته، موضوعات کلان تمدنی، باید و نباید های اسلامی سازی علوم انسانی، حقوق زن، آزادی، حقوق بشر، حجاب، قلمرو امر سیاسی و... از مسائل مهمی هستند که نبایست از آنها در مناظرات بزرگ غفلت کرد. تن دادن به مسئله نما یا شبه مسئله، امیدها به کارآمدی چنین مناظراتی را از بین می برد. بجاست متولیان برگزاری مناظرات بعدی بصورت کاملا مهندسی شده موضوعات کلان جامعه را از منظر دو جریان فکری نقد و بررسی کنند.
🔚 النهایه. برگزاری این مناظره بسیار بجا بود و به آینده پژوهی و پوست اندازی دو جریان فکری کمک شایانی خواهد کرد. در حالی که برخی از روشنفکران، زودهنگام سوت پایان اسلام سنتی را کشیده اند، این مناظره توانست چهره ای جدید از اسلام سنتی را به نمایش بگذارد و می تواند بستری را برای زایش جریان های جدید درون اسلام سنتی را بوجود آورد. در بستر این مناظرات، زاویه دید آینده نگرانه در اسلام روشنفکری می تواند نگاه گذشته گرای سنتی ها را تا حدودی تعدیل کند و اسلام سنتی را جانی تازه ببخشد. چنین باد...
🏷 #اسلام_سنتی #علیدوست #اسلام_روشنفکری #سروش
💠 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 303 و 304 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
396.pdf
195.7K
✍️ برگه صفحات 305 و 306 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ : 1403/08/22
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 30.mp3
15.02M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه سی، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 143 و 144
تاریخ جلسه : 1403/08/22
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 26.mp3
20.22M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/08/22
صفحات : 305 و 306
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه دوم مناظره
مشاهده جلسه تصویری https://azad.im/table/140
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠
14030822-osool-026.pdf
208.1K
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر
تاریخ جلسه : 1403/08/22
صفحات : 305 و 306
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030822-feqh-030.pdf
104K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه سی، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
صفحات : 143 و 144
تاریخ جلسه : 1403/08/22
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 143 و 144 سال تحصیلی 1
398.pdf
160.3K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 145 و 146
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثانية و العشرون
تاریخ جلسه : 1403/08/23
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه چهارم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 5.mp3
18.47M
💠 #تفسیر_قرآن کریم
جلسه پنجم - سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه : 1403/08/23
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
جلسه پنجم تفسیر قرآن.docx
18K
💠 #تفسیر_قرآن کریم
متن پیادهسازی جلسه
جلسه پنجم - سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه : 1403/08/23
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#متن_پیاده_سازی_شده
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔺استادِ طرازِ اهلِ گفتگو
دیدم برخی بر حضرت استاد #علیدوست خرده گرفته اند که چرا مناظره را اینقدر طول دادی و چرا حمله نکردی و چرا برخی مسائل رو مطرح نکردی و...
شاید برخی از این نقدها تا حدی وارد باشه در جای خود(البته این نقدها بیشتر بر قسمت اول گفتگو بوده) اما این استاد معظم در این مناظره متانت و واقع بینی و ادب یک عالم حوزوی رو نشون داد
این مناظره تصحیح نگاه های غلطه، یک الگو برای همه طلاب و اساتیده که باید گفتگوی منطقی داشته باشیم حتی با آقای سروش. تندی و پرخاش و برخوردهای غیر علمی در شأن حوزویان نیست، به همین خاطر بود که آیت الله نوری همدانی دوبار از این کار ایشون تجلیل کردن و همه را به تحمل مخالف و گفتگوی این چنین دعوت کردند.
پس باید به استاد تبریک گفت ، امیدواریم چنین تصویری از حوزویان بیشتر از قبل دیده شود، این همان منطق شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه طباطبایی و علامه سیدشرف الدین هاست.
#یادداشت_اختصاصی کانال کشکول ناب حوزوی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh