eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
593 عکس
76 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 24.mp3
19.58M
💠 جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/20 صفحات : 303 و 304 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 141 و 142 سال تحصیلی 1
394.pdf
171.8K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 143 و 144 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون تاریخ جلسه : 1403/08/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شریعت و عقلانیت ۲: فقه و عقل 🔶 مناظره عبدالکریم سروش و ابوالقاسم علیدوست - قسمت دوم 🔻عبدالکریم سروش: وقتی از اعتبار «عقل خالص» در فقه می‌گویند، یعنی عقلی بدون شهوت و غضب را می‌خواهند که وجود خارجی ندارد. این چنین شیری خدا هم نافرید. باید همین عقلی را پذیرفت که عرف را بنا کرده است و اگر فقها چنین کاری کنند، فقه بر باد می‌رود. به‌همین دلیل است که عرف، روابط آزاد بین دختر و پسر، بی‌حجابی و... را پذیرفته، اما فقه نمی‌تواند آن را قبول کند. 🔻ابوالقاسم علیدوست: موارد متعددی در فقه وجود دارد که دلیل فقها عقل خالص است. فقها برای حرام بودن دروغ و رشوه یا اثبات لازم بودن عمل به عقد و قرارداد به عقل استناد کرده‌اند. همچنین برای مهار قدرت به‌واسطه تفکیک قوا، از عقل استفاده شده است. باید بین امور تعبدی که عقل توانایی تشخیص علت آنها را ندارد، با موارد زیادی که عقل در فقه توانایی تشخیص دارد، تفکیک کنیم. 🎞 فیلم این گفتگو در یوتوب آزاد: https://youtu.be/jY9T2LlYHYQ 🎞 فیلم این گفتگو در پلتفرم آزاد: https://azad.im/table/140 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 29.mp3
15.01M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 143 و 144 تاریخ جلسه : 1403/08/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 25.mp3
20.53M
💠 جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/21 صفحات : 303 و 304 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
مناظره استاد علیدوست با دکتر سروش.docx
79.5K
خلاصه مناظره استاد علیدوست با دکتر سروش قسمت اول: قبض فقه برای دریافت صوت این جلسه، روی اینجا بزنید. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030820-feqh-028.pdf
83.3K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 141 و 142 تاریخ جلسه : 1403/08/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هشتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030821-feqh-029.pdf
80.4K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 143 و 144 تاریخ جلسه : 1403/08/21 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠
14030820-osool-024.pdf
161.2K
💠 پیاده سازی جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/20 صفحات : 303 و 304 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠
14030821-osool-025.pdf
159.2K
💠 پیاده سازی جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/21 صفحات : 303 و 304 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
هدایت شده از علیدوست
⚡️درباره برگزاری مناظره اسلام سنتی با اسلام روشنفکری؛ از دیالوگ بالنده تا جریان سازی سازنده ✍ به قلم: سید علی بطحائی 💠 طی چند روز گذشته مناظره نماینده اسلام سنتی جناب آیت الله آقای ابوالقاسم علیدوست با نماد اسلام روشنفکری جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش برگزار شد‌. عده ای برگزاری این مناظره را «دیر؛ اما خوب» و خواستار تداوم آن و برخی نیز آن را شبیه «گرد و خاک دهه هفتاد» دانسته و مناقشاتی به موضوعات مطرح شده داشتند. برخی نیز آن را «رویارویی اسلام مقاصدی با اسلام روشنفکری» خوانده و به نقد کنش طیف های ثلاثه اسلام سنتی داشتند. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در مورد بایسته های پسینی انجام مناظرات بین دو جریان فکری خواهیم داشت. 1⃣ یکم. امروزه الگوی برگزاری مناظرات بزرگ (Great Debates) بهترین شیوه وزن کشی اندیشه ها و ارزیابی جریان های فکری و علمی است و این مناظرات در غرب امری متداول است. برگزاری چهار مناظره بزرگ بین واقع گرایان [رئالیست ها]، لیبرال ها و مارکسیست ها باعث پدید آمدن نظریاتی متعارض در علوم اجتماعی و روابط بین الملل شده و از دل این مناظرات جریان های جدید علمی و فکری متولد شده اند‌. به عنوان نمونه از دهه چهل تا هفتاد میلادی برگزاری چهار مناظره بزرگ باعث تولد نظریاتی معتبر در سطح جهانی شده است. تا جایی که مناظرات بزرگ، جایگزین اصلی برای انتظار کاذب ظهور دانشمندان انفرادی [که متحول کننده دانش ها معرفی شوند] را گرفته است. 2⃣ دوم: تقریبا امروزه انتظار ظهور مارتین لوتر (متوفی۱۵۴۶میلادی و۹۵۲قمری و همعصر شهید ثانی و مقدس اردبیلی) در جهان اسلام ناممکن است. چرا که نه عقلگرایی اسلام، مثل عقل گریزی مسیحیت است و نه تنوع علوم امکان ظهور کسی که را می طلبد که یک تنه اندیشه ها را تغییر دهد و این امر مهم بر عهده مناظرات بزرگ بین جریانهای فکری و فلسفی گذاشته شده است. طرفه آنکه؛ برگزاری مناظرات بزرگ ثمراتی دارد که جای خود را به کارکردهای ظهور منجیان انفرادی در علوم داده است. 3⃣ سوم. در غرب به محض برگزاری یک مناظره بزرگ کار را خاتمه یافته نمی دانند و پژوهشگران، نظریه پردازان میانی دست به کار می شوند و با برگزاری کرسی های نقد و نظر، نشست های علمی پیرامون مناظره، ویژه نامه های مجلات پژوهشی (Special issue) و... چراغ مناظره را تا کلاس های درس دانشجویان ادامه و محصولات پژوهشی متنوعی را منتشر می کنند. از این رهیافت است که آنها «شمع مناظرات بزرگ» را به «خورشید جریان های فکری» تبدیل می کنند. باید متفطن باشیم که از این به بعد نوبت اندیشکده ها، مراکز پژوهشی و آموزشی حوزوی و دانشگاهی است که با انتشار محصولات علمی ناظر به مناظره اخیر، کار نیمه تمام مناظره «علیدوست - سروش» را به فرجام برسانند تا این دیالوگ بین الاثنینی به جریان فکری تبدیل شود. [اگر بتوان این مناظره را در سطح مناظرات بزرگ معرفی کرد.] 4⃣ چهارم: تجربه ی موضوعات مطرح شده در مناظرات بزرگ راهگشاست. از منظر برگزارکنندگان مناظرات بزرگ در غرب، موضوعات مطرح شده باید مسئله ای را حل و مشکلی را برطرف کند. قضاوتی در مورد موضوعات مناظره «علیدوست - سروش» نداریم، ولی با وجود مشکلات عدیده فکری جامعه ما، طرح مباحثی مثل چالش های کلان پیش روی جهان اسلام، مسئله راهکارهای جبران عقب ماندگی مسلمانان از غرب، سنت و مدرنیته، موضوعات کلان تمدنی، باید و نباید های اسلامی سازی علوم انسانی، حقوق زن، آزادی، حقوق بشر، حجاب، قلمرو امر سیاسی و... از مسائل مهمی هستند که نبایست از آنها در مناظرات بزرگ غفلت کرد. تن دادن به مسئله نما یا شبه مسئله، امیدها به کارآمدی چنین مناظراتی را از بین می برد. بجاست متولیان برگزاری مناظرات بعدی بصورت کاملا مهندسی شده موضوعات کلان جامعه را از منظر دو جریان فکری نقد و بررسی کنند. 🔚 النهایه. برگزاری این مناظره بسیار بجا بود و به آینده پژوهی و پوست اندازی دو جریان فکری کمک شایانی خواهد کرد. در حالی که برخی از روشنفکران، زودهنگام سوت پایان اسلام سنتی را کشیده اند، این مناظره توانست چهره ای جدید از اسلام سنتی را به نمایش بگذارد و می تواند بستری را برای زایش جریان های جدید درون اسلام سنتی را بوجود آورد. در بستر این مناظرات، زاویه دید آینده نگرانه در اسلام روشنفکری می تواند نگاه گذشته گرای سنتی ها را تا حدودی تعدیل کند و اسلام سنتی را جانی تازه ببخشد. چنین باد..‌. 🏷 💠 مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ: ʲᵒᶦⁿ↷ ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ʲᵒᶦⁿ↷ ➣https://chat.whatsapp.com/FLlDC5HucS4IxWzZVaVe2o
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 303 و 304 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
396.pdf
195.7K
✍️ برگه صفحات 305 و 306 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/08/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 30.mp3
15.02M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 143 و 144 تاریخ جلسه : 1403/08/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 26.mp3
20.22M
💠 جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/22 صفحات : 305 و 306 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه دوم مناظره مشاهده جلسه تصویری https://azad.im/table/140
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠
14030822-osool-026.pdf
208.1K
💠 پیاده سازی جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/22 صفحات : 305 و 306 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و نهم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030822-feqh-030.pdf
104K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه سی، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 143 و 144 تاریخ جلسه : 1403/08/22 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 143 و 144 سال تحصیلی 1
398.pdf
160.3K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 145 و 146 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون تاریخ جلسه : 1403/08/23 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه چهارم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 5.mp3
18.47M
💠 کریم جلسه پنجم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره تاریخ جلسه : 1403/08/23 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
جلسه پنجم تفسیر قرآن.docx
18K
💠 کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه پنجم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره تاریخ جلسه : 1403/08/23 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔺استادِ طرازِ اهلِ گفتگو دیدم برخی بر حضرت استاد خرده گرفته اند که چرا مناظره را اینقدر طول دادی و چرا حمله نکردی و چرا برخی مسائل رو مطرح نکردی و... شاید برخی از این نقدها تا حدی وارد باشه در جای خود(البته این نقدها بیشتر بر قسمت اول گفتگو بوده) اما این استاد معظم در این مناظره متانت و واقع بینی و ادب یک عالم حوزوی رو نشون داد این مناظره تصحیح نگاه های غلطه، یک الگو برای همه طلاب و اساتیده که باید گفتگوی منطقی داشته باشیم حتی با آقای سروش. تندی و پرخاش و برخوردهای غیر علمی در شأن حوزویان نیست، به همین خاطر بود که آیت الله نوری همدانی دوبار از این کار ایشون تجلیل کردن و همه را به تحمل مخالف و گفتگوی این چنین دعوت کردند. پس باید به استاد تبریک گفت ، امیدواریم چنین تصویری از حوزویان بیشتر از قبل دیده شود، این همان منطق شهید بهشتی و شهید مطهری و علامه طباطبایی و علامه سیدشرف الدین هاست. کانال کشکول ناب حوزوی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
ضرورت احیای دروس تفسیر قرآن و علوم عقلی در حوزه علمیه /حوزه‌ ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی بپردازند 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: جمعی از اساتید حوزه علمیه قم با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار و گفتگو کردند. 👈 آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: حوزه علمیه قم، با وجود فشارها و محدودیت ‌های دوران رضاخان، توانسته ظرفیت علمی و معنوی خود را حفظ و گسترش دهد. در آغاز، در حوزه فقط فقه و اصول تدریس می‌شد و علوم عقلی و کلام جایگاه چندانی نداشت. اما تلاش‌های علمای بزرگی همچون و ، نقشی اساسی در گسترش علوم دینی و در حوزه داشت. 🔹 مرحوم طباطبایی فرمودند وقتی به حوزه آمدم، متوجه شدم که اینجا تنها به فقه و اصول توجه می‌ شود و جای علوم عقلی و قرآن در آن خالی است؛ به همین دلیل تدریس و را آغاز کردم. حوزه قم به مرور زمان توانسته است به یک مرکز علمی و فکری بین ‌المللی تبدیل شود. مرکزی که در آن، هم علوم عقلی و هم تفسیر قرآن و نهج‌ البلاغه در کنار فقه و اصول آموزش داده می‌ شود. 🔹 حوزه‌ها باید با قدرت و پویایی به مسائل دینی و احکام شرعی بپردازند؛ چرا که فقه اسلامی ابعاد گسترده ‌ای برای بررسی دارد. حوزه‌ های علمیه باید با استدلال و منطق، احکام دینی را تبیین و به پرسش ‌های اجتماعی و دینی پاسخ دهند. 🔹 قرآن کریم به سه وظیفه اشاره کرده است که عبارتند از ، و . ﴿ٱدۡعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوۡعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ وَجَٰدِلهُم بِٱلَّتِي هِيَ أَحسَنُ﴾ این وظایف که شامل ، و است، باید بین اساتید تقسیم شود. ◀️ بنابراین حوزه‌ های علمیه هم فقه و حقوق و هم جدال أحسن را باید در کنار آموزش قرآن داشته باشند، و حتما هر کدام از اساتید حوزه یک در کنار درس فقه و اصول خود ارائه دهند. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5018422 📚 دیدار جمعی از اساتید حوزه با حضرت استاد تاریخ: 1403/08/24 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh