eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
593 عکس
77 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
sound.mp3
25.04M
✅«از فقه فردی تا فقه تمدن‌ساز» 🔹ارائه: استاد 🌐 زمان و مکان نشست: 13 تیر 1400- حوزه علمیه مشهد 🔻مباحث محوری نشست: 1. ابعاد مختلف روش استنباط فقه تمدنی 2. لزوم استنباط فقه تمدنی با رویکرد شبکه دلالی (نظام حلقوی، نظام هرمی) در مقابل رویکرد گزاره‌ای» ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ دیدگاه آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره فقه فردی و فقه تمدن‌ساز 💢 برای عبور از فقه فردی به فقه تمدن‌ساز چند کار لازم است که البته منحصر به این موارد هم نیست. همچنین وقتی می‌خواهیم از فقه فردی به فقه تمدن ساز برویم، تمام آنچه به عنوان اصول استنباط در فقه فردی لازم است باید در فقه تمدن ساز لحاظ شود. 1️⃣ فقیه باید شبکه دلالی از ادله و اسناد یعنی قرآن، سنت و ضرورات فقه، اجماعات مسلم، عقل و نصوص مبین مقاصد شریعت تشکیل دهد؛ زیرا در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم با یک آیه و روایت فتوا دهیم. 2️⃣ فقیه فقه تمدن‌ساز، برای به دست آوردن گزاره‌ها در بسیاری از اوقات باید از تجمیع ظنون به نتیجه برسد. 3️⃣ در فقه تمدن‌ساز نمی‌توانیم به فقه عُذر، مجال حضور بدهیم و بیشتر باید به فقه کشف بها دهیم زیرا فقه تمدن‌ساز، نظام تقنینی است تا فتوا و استفتاء. 4️⃣ برخی می‌گویند ما چیزی به نام نظام نداریم بلکه احکام اتمیک(خرد) داریم و فقیه باید براساس آن استنباط و عمل کند؛ این در حالی است که اگر گفتیم ما نظام اقتصادی، اخلاقی و قضایی داریم با استنباط اتمی به دست نمی‌آید. 5️⃣ اصلاح نگاه متناسب با به وجود آمدن تمدن و فقه تمدن‌ساز لازم و ضروری است؛ ما نمی‌توانیم مدعی باشیم ولی نگاه مناسب به فقه تمدن‌ساز نداشته باشیم. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23795 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
♨️ نشست علمی 〽️ «دوره آموزش فقه امنیت» 🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست ❇️ جلسه هفتم 🗓 چهارشنبه / 23 تیر ۱۴۰۰ ⏰ ۹ صبح 🔗 لینک ورود به جلسه 🌐 webinar.razavi.ir/qom و 🌐 instagram.com/qomislamic و 🌐aparat.com/qomislamic/live ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰 آیت‌الله علیدوست در نشست «روحانیت و زمان‌آگاهی» تأکید کرد: 🔸 دو معیار زمان‌آگاهی / عالم به زمان، مسائل معاصر خودش را خوب می‌شناسد و دغدغه حل آن‌ها را دارد 🔹 نشانه انسان زمان‌شناس چیست؟ یک فاضل حوزوی می‌خواهد بداند عالم به زمان هستند یا نه. ممکن است یک نشانه‌های ظاهری داشته باشد که چطور حرف می‌زند، ولی اگر می‌خواهیم بگوییم یک شخصی عالم به زمان است، باید به دو نشانه توجه کنیم؛ 🔹 اولین نشانه این است که عالم به زمان، مسائل معاصر خودش را خوب می‌شناسد و شبهه‌شناس است و دغدغه حل آن‌ها را دارد. عالم به زمان دنبال مسائل معاصر می‌رود و دغدغه حل آن را دارد و نمی‌گوید موسی به دین خودش، عیسی به دین خودش. 🔹 نکته دوم، بحث روشی است؛ یعنی روش حل مسئله. یک وقت می‌بینید طرف مسئله‌شناس است، شبهه‌شناس است، ولی روشش غلط است. لذا روش و متد کار خیلی مهم است. اگر انسان درست وارد نشود یا نتیجه مطلوب نمی‌گیرد یا نقض غرض است. ⚜ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/meeyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↙️ گفتگوی صریح و چالشی با آیت‌الله و آیت‌الله ♦️ با طرح موضوعاتی مانند نفوذ در حوزه تعدد قرائتها از اندیشه امام نسبت حوزه و انقلاب اسلامی آینده مرجعیت شیعه طلبه و تحلیل سیاسی رشد آنتی تز انقلاب در حوزه و مسائل سیاسی روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالشهای پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مصاحبه چالشی و بدون تعارف با آیت الله علیدوست پیرامون موضوعاتی از قبیل کارکردهای حوزه انقلابی افراد، جریانات و چالش های پیش روی آن... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ ورود حاکمیت به حریم خصوصی مردم جایز است؟ 💢 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در نشست «فقه امنیت» تأکید کرد؛ 🔹 روش استنباط فقه امنیت نقاط مشترک و متفاوتی با سایر مباحث دارد؛ یکی از ویژگی‌های استنباط فقه امنیت، لزوم داشتن دو استنباط است با تاکید بر استنباط دوم. 🔹 منظور از استنباط اول، استنباطی است که وقتی فقیه با یک مسئله مواجه می‌شود، دنبال استنباط حکم آن می‌رود؛ مثلا آیا حاکمیت می‌تواند به حریم خصوصی مردم وارد شود؟ خیر، زیرا حاکمیت هم مانند غیرحاکمیت است و نمی‌تواند جاسوس بگذارد و تلفن را شهود کند. 🔹 سؤال بعدی، آیا وظیفه حاکمیت حفظ امنیت جانی، ناموسی و مالی و ... مردم هست یا خیر؟ قطعا وظیفه حکومت است. همه فقها تأمین امنیت مردم را برعهده حاکم می‌دانند. 🔹 گاهی سؤال این طور پرسیده می‌شود که آیا حاکمیت برای تأمین امنیت مردم می‌تواند به حریم خصوصی مردم وارد شود؟ مثلا برای اینکه مواد منفجره و مواد مخدر وارد جامعه نشود ایست بازرسی بگذارد و حریم خصوصی مردم مانند اتومبیل آنها را بررسی کند یا دوربین مداربسته بگذارد. 🔹 در اینجا دلیل حاکمیت این است که برای تامین امنیت چاره‌ای جز ورود به این حریم نیست؛ در اینجا بین حرام اول و وجوب دوم، تزاحم ایجاد می‌شود. گاهی تزاحم بین دو واجب و یا حرام است. در این موارد علما قانون اهم و مهم را مطرح می‌کنند؛ اگر امنیت مردم مهمتر تلقی می‌شود، ورود به حریم خصوصی جایز است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23869