eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 145 و 146 موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر تا
8.pdf
231.3K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 147 و 148 موضوع : مساله ششم؛ مشارکت سیاسی و غیر سیاسی مردم در شریعت مطهر تاریخ جلسه : 1402/02/12 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢نقد روش‌شناسانه یا مبناسازی سلیقه‌ای! ✍️ احمد احسانی‌فر ✔️اخیراً استاد ابوالقاسم علیدوست در مصاحبه‌ای به برخی ملاحظات پیرامون حجاب الزامی و جریمه بی‌حجابان پرداخته‌اند. متعاقباً یکی از پژوهشگران (آقای جمشیدی) بر مصاحبه حضرت استاد، نقدی نگاشته و آن را «نقد روش شناسانه» دانسته‌اند که در این باره نکاتی تقدیم می‌گردد. ✂️نقد سخنِ «فقیه» بایسته‌‌هایی دارد که از آن جمله‌‌ می‌توان به این مهم اشاره کرد: فهم دقیق ملاکات و مناطات فقهی و قواعد فقهی و احکام فقهی. بدون احاطه بر این لوازم و یا غفلت از این بایسته اساسی، نقد سخنِ «فقیه» به تفسیر به رای‌‌ می‌گراید؛ چرا که ناقد تصور‌‌ می‌کند که «فقیه» نیز بر اساس ذهنیت‌‌ها و رسوبات فکری خویش سخن گفته و به همین دلیل سخن «فقیه» را بر مبنای تصوراتِ پیشینی خود تفسیر و تحلیل‌‌ می‌کند، نه بر مبنای مبانی فقهی. به ویژه اگر ناقد با ملاکات سیاسی و به نحو سیاست زده به متن‌خوانی سخنِ «فقیه» اقدام کند، در این صورت نقد وی به «بیانیه سیاسی» نزدیکتر‌‌ می‌شود تا «نقد فقیهانه». 👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71025 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢حجاب در میانه گفتگوی حوزویان ✔️در گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله حجاب به عنوان مفهومی اسلامی و ضرورت شرعی مورد تأکید و توجه است؛ هرچند در عرصه روش و اجرا، اختلاف‌ نظرهایی بین صاحب نظران وجود داشته و دارد. استاد ابوالقاسم علیدوست به‌تازگی در گفتگویی به ابعاد مسئله حجاب و میزان مداخله حاکمیّت در این زمینه پرداخت که با واکنش‌هایی روبرو بود. (اینجا بخوانید) بعد از آن، احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دو یادداشت کوتاه، ادبیات خاصی را در نقد ایشان به‌کار برد و مهدی جمشیدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نیز تحلیل استاد علیدوست را با نگاهی روش‌شناسانه مورد نقد قرار داد و ‌‌‌به تبیین قواعد مصلحت‌اندیشی در بازسازی اجتماعی پرداخت. در این میان، نقد احمدحسین شریفی با واکنش‌ سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی (از شاگردان استاد علیدوست) و نقد مهدی جمشیدی با واکنش احمد احسانی‌فر (از شاگردان استاد علیدوست) همراه بود که گزارشی از این نقدها بدون دخل و تصرف در محتوا پیش‌رو قرار می‌گیرد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70988 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
📣در گفت‌وگو با رسا مطرح شد 🚨توضیحات استاد علیدوست درباره حواشی اظهاراتش پیرامون مساله حجاب پیش از انتشار این گفت‌وگو در خبرگزاری رسا، سایت جماران مصاحبه‌ای با تیتر: «آیت الله علیدوست، عضو جامعه مدرسین: حجاب یک ضرورت شرعی است؛ باید درباره آن بحث و گفت و گو شود/ اگر نهی از منکر عده‌ای را روی دنده لج بیندازد، دیگر نهی از منکر نداریم/ ممکن است افراد بی‌حجاب را بترسانید، اما اعتقاد آن‌ها را می‌گیرید» را منتشر کرد. سایت جماران که بخشی از سخنان آیت الله علیدوست را در تیتر خود برجسته کرد، موجب سوء استفاده برخی رسانه های اصلاح طلب و حتی رسانه های معاند شد که با سوء استفاده و تقطیع بخشی از این سخنان، تلاش کردند تا فعالیت‌های اخیر مسؤولان در راستای مقابله با بی حجابی را مورد هجمه قرار دهند. از مصاحبه خبرگزاری رسا با استاد علیدوست: حجاب یک ضرورت دینی است. بایستی با تبیین، مسأله حجاب را برای مردم روشن کنیم اگر کسی بگوید که فلانی گفته است مطلقاً نباید جلوی منکرات گرفته شود، درست نیست. من به مجموعه‌ای اعتقاد دارم و اینکه کسی می‌آید بخشی از حرف را می‌گیرد، مشکل رسانه‌هاست. باید طرح جامعی توسط فرهیختگان حوزه و دانشگاه که این وضعیت خیابان و بازارها آن‌ها را آزار می‌دهد، تدوین شود تا کارگزاران نظام آن را پیاده کنند. بنابراین یک پارچگی در عرض و امتداد در طول بایستی شکل بگیرد. شرط آن نیز استفاده از نظر کارشناسان امین است. 📎 ادامه خبر 🌐https://rasanews.ir/0034ZL ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 149 و 150 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/02/12
79.pdf
209.6K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 151 و 152 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/02/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی جلسه بیستم (48 - 76 - 100) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضو
خارج فقه سیاسی (1401-1402) - جلسه 21.mp3
14.28M
💠 جلسه بیست و یکم (49 - 77 - 101) سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : مساله هفتم؛ ولایت حاکم بر ممتنع تاریخ جلسه : 1402/02/20 صفحات : 151 و 152 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه بیستم - سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر قرآن
تفسیر قرآن کریم(1401-1402) - جلسه 21.mp3
16.84M
💠 کریم جلسه بیست و یکم - سال تحصیلی 1401-1402 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر قرآن کریم تاریخ جلسه : 1402/02/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
بسم الله الرحمن الرحیم وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ حضرت حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جناب آقای دکتر محمد عشائری منفرد (دامت افاضاته) سلام علیکم ورحمةالله احتراماً ضمن عرض تسلیت، فقدان درگذشت اندوه‌بار والده مؤمنه محترمه و گرامیتان را به حضرتعالی و سایر بازماندگان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحومه علو درجات‌، رحمت و مغفرت واسعه‌ الهی را برای ایشان از خداوند متعال خواستارم. بی‌شک تربیت فرزندی گران‌قدر چون شما از توفیقات و باقیات صالحات ایشان است. اینجانب برای حضرتعالی و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل مسالت نموده و سلامتی و بقای عمر با عزت شما را از درگاه خداوند متعال مسالت دارم. امیدوارم خداوند متعال روح والده شما را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها) محشور و مشمول شفاعت اهل بیت گرداند. حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست 1402/02/20
🔰 نامه همدلانه مجتبی زارعی به آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔺 اگرهوشمندان انقلابی نبودند "کاتالیزور مصلحت"، دستگاه فقه را از ریشه قطع می کرد؛ مثل ارّه کردن سانتریفیوژها! (بخش اول) فاضل ارجمند حضرت آیت الله جناب آقای علیدوست دام عزه سلام و رحمت واسعه الهی توضیحات خوب جناب عالی در خبرگزاری رسا پیرامون بیانات قبلی تان حول مصلحت که در سایت جماران درنسبت امربه معروف و قاعده ی مصلحت منتشر شده بود ضمن نکته هایی ارزشمند اما ابهاماتی جدید پدید آورد؛ با احترام درچارچوبی همدلانه بطور کلی موارد زیر را به جناب عالی تقدیم می دارد ؛ یک: حضرت عالی یکی از صاحبان مبرز کرسی فقه و فقه المصلحه در کشور هستید و خود بهتر می دانید و نیز بیان فرمودید که "مصلحت" را بعنوان سند افتاء در بحث مذکور نیاورده و حجیت آن را "حجیتی ابزاری" شناسایی می نمایید بنظرم این گزاره بدوا غوغا زیستان را ازآن وجود شریف ناامید کرده و خواهد کرد چون دوستداران فقه مترقی امامیه می دانند که استصلاح و مصلحت در تفقه شیعی مرجعیت مستقلی ندارد و اعتبارآن در حدود اضطرار و برای خیر عمومی در امر اجتماعی و آنهم تابعی از مقصود شارع مقدس است. دو: چهار طیف عمده با قاعده ی مترقی مصلحت در شیعه سر ستیز داشته و دارندالف) جریان روشنفکریِ متقدم که مصلحت اندیشی شیعه را بر محافظه کاری و تبانی اش با حاکمان جور و دستگاه سلطه حمل می نمود ب) جریان یونانی زده و هلنی مآب همانند مرحوم دکتر سید جواد طباطبایی ؛ صاحب رآیِ زوال اندیشه سیاسی ایران که می گفت مسلمانان قادر به درک مصلحت عمومی به عنوان امری بنیادین نشده و نیستند ج) جریان روشنفکری تجدید نظر طلب و غربزده که طرح مصلحت را از حیث نظری و نیز به حیث ابزار تبدیل گر به ساختار ونهاد از سوی فقیه حکیم ؛ امام خمینی (ره) فرصتی طلایی برای سکولار کردن فقه و جمهوری اسلامی تلقی کرده و می کند د) جریان انقلابی ظاهر گرا که بدون شناخت قاعده و ظرفیت های مصلحت به دوگانه سازی تصنعی مصلحت_ حقیقت و مصلحت_ دیانت مبادرت ورزیده است؛ به نظر می رسد نباید در فهم این چهار طیف به تحدید و ساده سازی در مفهوم و دامنه مصلحت در سپهر عمومی ایران دست زد زیرا خطری بزرگ در راه است و عده ای به این همانی مصلحت و سکولاریسم در تحولات آینده امیدها بسته اند ؛ اندیشه و مفهوم مصلحت در برخی سایت های تجدید نظر طلب همانند جماران و نیز نزد برخی صنعت گران ژورنالیسم با مصلحتی که جناب عالی به عنوان ابزار بدان می نگرید کاملا متفاوت و از دو تبارند ؛ جریان سومِ نامبرده شده دربالا بیش ازسی سال است که درپی سکولار کردن مدیریت فقهی از طریق عنصر مصلحت است؛ قدری در اظهارات آقای سعید حجاریان ؛ افسر عالیرتبه ی اطلاعاتیِ سابق و طراح سکولاریزاسیون قاعده ی مصلحت و نیز فشار از پایین و چانه زنی در بالا تامّل کنیم ؛ او می گوید :"" آیا می توان در گذار بسوی مدرنیته و در تیزاب نقد مدرن مخمّری را بکار گرفت که فقه را به قانون تبدیل و در نتیجه ولایت مطلقه فقیه به حاکمیت قانون و دستگاه فقهی ما به دستگاه حقوق عرفی تبدیل شود بنظر من این مخمر که چیزی جز عنصر مصلحت نیست در اندیشه امام وجود دارد چگونه‌ عنصر مصلحت می تواند به عنوان مهمترین کاتالیزور عرفی کننده ، دستگاه فقه را به نظام حقوقی عرفی تبدیل کند "" با این دام بزرگ ماباید از حیث واژگان و دانش واژه ها و خاستگاه مصلحت در چهارجریان بالا بخصوص جریان سوم تآملات نظری و اجتماعی داشته باشیم ؛ بدیهی است آن چیزی که افسر اطلاعاتی تجدید نظر طلب( حجاریان و رفقایش در حوزه و دانشگاه ) از Interest و Expediency و مصلحت به عنوان سود مادی و جلب دموکراسی خواهانه ی منفعت و بهتر است بگویم دموکراتیزاسیون در مصلحت، اراده کرده و یا در اردوگاه رسانه ای خویش اراده می نمایند با فقه المصلحه در بیان شما دانشمند محترم اسلامی که از موضع دردمندی ، تامین نظر و فرمان شارع مقدس را اراده می فرمایید کاملا متفاوت است ؛ شما مصلحت را ابزار صلاح و خیر برین و خیر دنیا و آخرت می دانید اما دموکراتیزاسیون آن را عین متدولوژی به حساب آورده و ازشریعت جدا کرده است ؛ تصدیق می فرمایید مصلحت بمثابه ی کاتالیزور و دام گستری حجاریان برای غایات مدرنیته و مصلحت بمعنای نیل به فرامین الهی ، دو ساحتی جداگانه اند در نظر آنها مصلحت، فقط و فقط عبارت است از مصلحت شخص حاکم و جریان حاکم و بس. (ادامه در بخش دوم ) ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰(بخش ۲) نامه همدلانه مجتبی زارعی به آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔺 اگرهوشمندان انقلابی نبودند "کاتالیزور مصلحت"، دستگاه فقه را از ریشه قطع می کرد؛ مثل ارّه کردن سانتریفیوژها! البته گندم نمایان جو فروش در جریان سوم ممکن است بگویند این برچسب است و مصلحت در گفتمان مدرن نسبتی با مصلحت شخص حاکم ندارد پاسخ این است که مگر نه این است که مصلحت در نظر ایشان همانا جلب منافع با اراده ای سکولار است اگر چنین است آیا فرقی دارد که این متفعت بسود توتالیتاریانسیم باشد یا نفع طبقاتی خاص و یا حتی اکثریت ؟! نتیجه این که مطالعه و کاربست مصلحت در غربِ جدید پیشفرضی ایدئولوژیک و سکولار داشته و فاقد حقیقتی بنیادین و فضیلتی راستین است برعکس ، اینکه همین عنصر در اسلام با دستور شریعت مورد تآملات نظری و عملی قرار می گیرد ؛ جریان سوم و غربزده حتی همانند جریان یونانی زده وهلنی مآب دوم که دربالا آمد و مصلحت را به عنوان خیر عمومی ( صرفنظر از واقعیت آن در دولت شهرهای یونانی ) در نظر داشت متفاوت است ؛ جریان سوم همانا در پی مسلط کردن مصلحت و نفع طبقه ای خاص با انواع دسیسه ها و جنگ های شناختی و نیز شامورتی بازی به عنوان مصلحت ملت بوده و است و مگر همین جریان بخاطر تامین مادی سبد انتخاباتی و تآمین سوخت ماشین های جلب رآی ، ولنگاری و سودای برهنگی طبقاتی از جامعه را در تحولات ۲۰۰ روز گذشته به عنوان خواستد همه ایرانیان در سپهر عمومی جانشانی نکرده است ؟! با توجه به مباحث گفته شده به نظر می رسد اینک سطوح مصلحت از حیث خاستگاه نظری در جامعه نخبگانی و سیاسی و فقهی با وجود التقاط نظری و چارچوب مفهومی ، یکسان پنداشته شده است و سیاستمداران و احزاب و بنگاههای رسانه ای زحمات فقهی و اجتهادات فقهی دانشمندان متعهد و اسلامگرا ( که متفاوت با فقه خوانان هستند) همانند جناب عالی را برای هواهای نفسانی خویش مصادره به مطلوب کرده اند مع الاسف در این میان برخی دلسوزی های نظریه پردازان انقلابی و جوان حوزه علوم اجتماعی هم بصورت غیر منصفانه ای بر عدم رعایت ادب تحقیق و نیر بی اطلاعی از فقه و اصول فهم اش حمل شده است اما با کمی صبوری و شرح صدر علمی معلوم می شد که دانشمندان متشرعِ فقه و نیز محققین انقلابی علوم اجتماعی در یک سو و یک جبهه اما کمین نشستگانِ تبدیل دستگاه دینی _ معرفتیِ فقه به دستگاه حقوق عرفی در سویی و جبهه ای دیگر قرار دارند ؛ وانگهی مگر نه این است که فقیهان متعهد و اسلام پناه برای تفقه و اکتشاف حکم ، به موضوع شناسان اجتماعی و سیاسی و..... نیازمندند ؛ پس اگر چنین است که است آیا می توان از موضع یک فقیه دردمند به جوانان صاحب نظر علوم اجتماعی و سایر علوم که در طی سی سال نبرد معرفتی از خود میدان و درمیدان نگذاشتند تا سربازان مدرنیته و برخی نفوذی های پروژه ی سکولاریزاسیون - که سال ها در قامت افسران اطلاعاتی در مراکز تحقیقات استراتژیک صاحب مناصب بودند - موفق شوند را مورد بی مهری قرارداد ؟ محققین و دانشمندان انقلابی و جوانانی که اگر نبودند دستگاه خشن سکولاریزم ، دستگاه معرفتی فقاهتِ حکیمانه را از بیخ و بنیاد ارّه می کرد آنگونه که اره کرد سانتریفیوژها را! بله ! موضوع فقه و علوم اجتماعی اسلامی و... متفاوت است اما آیا غایت فقه ، کلام ، فلسفه و سیاست هم متفاوت است ؟ بی شک غایت علوم انسانیِ اسلامی ، نورانی شدن و استکمالِ نفس انسانی و اجتماعی و خیر و سعادتِ عمومی است اما غایت سکولاریسم و مصلحت تعقیب شده ی گفتمان مدرن برخی سایت ها که در سوء استفاده از دانشمندان دردمندِ فقه ، صاحب مهارت اند همانا نشانیدن انسان بجای خدا و تآمین مصلحت های طبقات خاص بجای مقصود شارع مقدس در اداره انسان است ؛ نزاعی که اینک در پروژه ی عریانیزاسیون درسطح علمی با کلید واژه ی مصلحت تعقیب می شود ؛ مفهومی التقاطی و مادی گرایانه که با مصلحت به مفهوم متعالی و ابزار مقوم تآمین خیر عمومی و برین و ره آموز صلاح دین و دنیا و دنیا و آخرت در حکمت متعالیه و اسناد و متون اسلامی و حِکمی نسبتی نداشته و ندارد. دوستدار شما مجتبی زارعی دانشیار فلسفه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس @Dr_Zareii_Siasatefetrat ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 551 و 552 فقه القضاء موضوع : مصونیت قضایی تاریخ : 1402/02/19 #استاد_علیدوست #خارج
81.pdf
172K
✍️ برگه صفحات 553 و 554 فقه القضاء موضوع : استناد قضایی به معاهدات بین المللی در نظم حقوقی اسلام تاریخ : 1402/02/24 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh