eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
593 عکس
76 ویدیو
1.5هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیستم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 21.mp3
18.45M
💠 جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/14 صفحات : 299 و 300 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💠 پیرو تلاش‌های گسترده دانشمند محترم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابوالقاسم علیدوست در دفاع از ساحت مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام) و فقه آل محمد (صلی الله علیه و آله) و مناظرات ایشان برای پاسخگویی به برخی شبهات، مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی (مدظله العالی) با ارسال نامه‌ای، از زحمات و تلاش‌های ایشان تقدیر نمودند. https://eitaa.com/noorihamedani
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیستم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موض
14030814-osool-021.pdf
155.7K
💠 پیاده سازی جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/14 صفحات : 299 و 300 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030814-feqh-024.pdf
91K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 135 و 136 تاریخ جلسه : 1403/08/14 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 299 و 300 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
387.pdf
198.5K
✍️ برگه صفحات 301 و 302 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/08/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
⚡️درباره دیالوگ اسلام سنتی با اسلام سکولار ✍️ به قلم: یحیی جهانگیری 🔹 فارغ از قضاوت در مورد نتیجه محتوای گفتگوی «آیت الله علیدوست» با «دکتر عبدالکریم سروش» نفس این گفتگو را باید ستود. 🔸 صف شکنی آیت الله علیدوست برای ورود به این میادین هم قابل تحسین است و هم شایسته تعمیم. 🔹 ایشان ثابت کردند که فقیهان فقط بر کرسی مونولوگ درس خارج نمی نشینند و بلکه به وقتش، بر سفره دیالوگ هم همنشینی می کنند. 🔹رقیبان هم متوجه می شوند که حوزه سنتی؛ «زبان تفکیر» دارد نه «زهر تکفیر». هر چند در دیالوگ هرگز نبایددنبال برنده نباشیم اما بی شک برنده این دیالوگ؛ حوزه های علمیه سنتی هستند. تا باد چنین بادااااا. ✍️ پانوشت: چقدر آرزو دارم روزی اسلام پژوهان حوزوی ما با اسلام پژوهان غرب مطول و مفصل گفتگو کنند؛ تا جهان امروز عمق راهبردی مکتب فکری سنتی ما را درک کند و مسلک اجتهادی مان را ببیند. در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، طرحی را پیگیر هستم که اگر همت ها، همراه باشد به زودی رونمایی خواهد شد. ✅ قم و اسلام سنتی، هاب این گونه رویداد خواهد شد، البته در مقیاسی جهانی. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علی
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 25.mp3
14.34M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 135 و 136 تاریخ جلسه : 1403/08/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 22.mp3
18.11M
💠 جلسه بیست و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/15 صفحات : 301 و 302 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
نگاهی به یک مناظره علمی 🔹اخیرا مناظره ای بین دکتر سروش از شخصیت های جریان روشنفکری و آیت الله علیدوست یکی از علمای شناخته شده و فعال در حوزه اندیشه دینی و فقه شیعه، در بستر یک برنامه اینترنتی برگزار شد. 🔸در قسمت اول مناظره، به موضوعات مهمی چون گستره فقه، انتظارات از دین و مخصوصا از فقه، تاثیر علومی مانند کلام، فلسفه دین، فلسفه اخلاق، هرمنوتیک و... بر استنباطات فقهی پرداخته شد. ▪️سخنان دکتر سروش تقریبا همان بود که سال ها تکرار می‌کند. او مدافع دین حداقلی، فقه حداقلی و حاکمیت سکولار است. 🔸آیت الله علیدوست توانست با هوشیاری مواردی از تناقضات در مدعیات دکتر سروش را آشکار و موارد مغالطه را نیز معين کند. 🔹دکتر سروش اصرار دارد فقیه باید در کلام و فلسفه دین و فلسفه اخلاق و... متخصص باشد و در استنباط آنها را دخالت دهد و در واقع تمام فقه را کنار بگذارد، اما آیت الله علیدوست با تاکید بر مهم بودن این علوم، دخالت داشتن آنها در تمام ابواب فقهی را رد کردند و استفاده از آنها را صرفا در موضوع احکام مربوطه قبول داشتند و نه در تمام ابواب به نحو مطلق. ▫️چیزی که برای مخاطب عیان بود، احترام طرفین مناظره نسبت به یکدیگر و گفتگوی علمی بدون پرداختن به حواشی بود که به نظر می‌رسد آثار مثبتی می‌تواند داشته باشد. ▪️مخصوصا اینکه بیشتر افراد در جریان مذهبی که اهل این مباحث هستند نظرات دکتر سروش را دنبال کرده و از مواضع او آگاهی دارند ولی بخش بزرگی از مخاطبان و طرفداران دکتر سروش در داخل و خارج کشور با مواضع فقها و علما آشنایی چندانی ندارند و قطعا از طریق این مناظره به اطلاعات متفاوتی از آنچه تاکنون تصور می‌کردند دست خواهند یافت که میتواند منجر به تعدیل یا تغییر نظر برخی از آنها شود. ✍️سعید فتحی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
. ‌ ﷽ ✴️ | نسبت سنجی فقه و اخلاق دیرگاهی است که خامه در دست این خام اندیش بی قرار است که درباب سنجش نسبت کارکرد اخلاق در کاربست های فتوایی حوزه شریعت سطوری پررنگ و فاخر در ستون یادداشت ها را رقم بزند که قیل وقال درس وبحث مانع می شد. به نظر نگارنده، حوزه اخلاق و منش و فقه رابطه ای دوسویه ومتقابل برهم دارند. آن که بر طبل بد صدای فقه بدون اخلاق می کوبد و فقه را فقه تکلیفی صرف می انگارد و می نالد که نسبتی بین فقه و اخلاق نیست وگو اینکه به نسب اربع در بقعه تباین اند وحال آنکه فقه بما فی اللغة و موضوع له اي آن اعم از فقه مصطلح، دین پژوهی در تمام ابعاد آن است که مکارم اخلاق برونداد فاخر آن است بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. قواعد فقه، در ذیل قواعدی چون احسان،اقدام،صحت،درأ و... معرکه ظهور اخلاق در فقه مصطلح است و باید کوشید که باتقویت حداکثری نصوص ما فی الباب، دامن فقه مصطلح را از اتهام عاری بودنش از آموزه های اخلاقی را مبری ساخت. هرچند فقه مصطلح امامیه، بیشینه بینش اخلاقی را در پیشینه خود در تراث و فتوی دارد و دست افشان و پای کوبان به آن مباهات می کند و اتهام افکنان که دعوی خلاف آن دارند را به قواعد فقه و تکفیر و ارتداد حداقلی مذهب حقه فاخر امامیه اثنی عشریه می خواند. حکایت شاکیان را حکایت آن عاشقی می دانم که از محبوب رخ در پرده، گوشه ای از پرده کنار رفته و مشهودات فی الجمله ای خود را واقعیات بالجمله تلقی و از محبوب مستور،حکایتی ناقص دارند. معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد هر کس حکایتی به تَصَّور چرا کنند؟ حکایت ناقص و مریدان، حکایتی است به تصور که بن مایه های تصدیقش،غایب بزرگ این محاکات است. نازنینانه خرده گرفتن،کام وجان شیرینی عاری از دور بینی و همراه با دور اندیشی جامع نگرانه می طلبد که هسته سخت فقه را واقعیت بالجمله اش نداند و کاربست های فقیهان در حوزه قواعد و اخلاق را نیز در حکایت خویش خوانش و بر آن انگشت تاکید نهد تا در مسمع ومنظر دانشوران به حکایت ناقص از محل نزاع ملامت نشوند. آنان که داعی به خوانش رحمانی اند،چرا در خوانش تراث فقه امامیه، جانب رحمت فرو می گذارند و فقه فاخر امامیه که بر داربست مرصوص اخلاق و قواعد فقه اخلاق پایه ، تکیه دارد را عاری از کاربست اخلاق پنداشته و ناله وشکوه می دارند. صوفیان جمله حریفند و نظرباز ولی زین میان فقیه دل سوخته، بدنام افتاد ✍️ | محمودی ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 26.mp3
11.35M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 135 و 136 تاریخ جلسه : 1403/08/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ بیست و دومین نشست علمی از سلسله نشست های «یکشنبه های روش» با حضور حضرت آیت الله علیدوست 🔖 نشست روش کشف مکاتب فقهی با نگاهی به کتاب «روش شناسی اجتهاد» 🎙با حضور حضرت آیت الله ابوالقاسم علیدوست ⏱ زمان: یکشنبه 20 آبان ماه 1403 ساعت 12:30 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🕌 مکان: دورشهر، کوچه 30، پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر 📚 @alidost_fiqh 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و یکم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠
14030815-osool-022.pdf
169.1K
💠 پیاده سازی جلسه بیست و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/15 صفحات : 301 و 302 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404
14030815-feqh-025.pdf
150.1K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 135 و 136 تاریخ جلسه : 1403/08/15 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
14030816-feqh-026.pdf
113.6K
💠 پیاده سازی (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 135 و 136 تاریخ جلسه : 1403/08/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه سوم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠
004-1403.08.16-tafsir.4.pdf
170.7K
💠 کریم متن پیاده‌سازی جلسه جلسه چهارم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره تاریخ جلسه : 1403/08/16 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
⚡️در دوران «تراث سوزی مدرن» قرار داریم. ⚡️مکاسب و رسایل باید با اطلاعات معاصر، ادبیات معاصر و مدیریت معاصر گفته شود. ✔️ابوالقاسم علیدوست در بیست و ششمین اجلاسیه نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم🔻 🔹اساتید بزرگوار! ما در دوران «تراث سوزی مدرن» قرار داریم. زمانی صلاح الدین ایوبی به لبنان می رود؛ مطابق آنچه مرحوم چمران در کتاب لبنان می نویسد، کتابخانه های شیعه و تراث شیعه را می سوزاند؛ به نحوی که می گویند به مدت یک هفته آب حمام های لبنان در اثر سوزاندن این کتاب ها گرم بوده است؛ تا به گمان خود صلاح الدین ایوبی، مجاهدان اسلام از آن آب گرم، استفاده کنند. البته ممکن است قدری هم مبالغه در این کلام صورت گرفته باشد؛ ولی این مطلب در رابطه با او گفته شده است. ما هجوم ترکان را به کتابخانه بزرگ سامانیان داریم؛ هجوم سلطان محمود غزنوی به کتابخانه ری را داریم؛ هجوم اسکندر مقدونی و هجوم مغول ها را به کتابخانه ها داریم؛ اما اساتید بزرگ و ای عصاره حوزه، امروز ما با «تراث سوزی» مواجه هستیم. 🔹برخی از افراد، چنین تعبیر می کنند که روایات معتبر ما در کنار روایات نامعتبر، مانند انگشتری است در تلّی از زباله و این فقه و فقاهت، شمعی است که در حال خاموش شدن است. شما در این فضا قرار دارید. ای اساتید مکاسب! اگر رسیدید به امحاء کتب ضلال (بفرمایید «امواج ضلال») چرا که امروز با امواج ضلال مواجه هستیم. اگرچه درس های آزاد به دلایلی اولویت دارند؛ اما اگر بخواهیم درس های آزاد و غیر آن، تقویت بشود، باید توجه کنیم که در چه موقعیتی هستیم و باید چه کاری در این زمینه انجام دهیم. 🔹به بیان چند نکته می پردازم؛ نکته اول، آن است که باید به شاگردان آموخت که اصول فقه، اصول فهم و اصول اندیشیدن است و در اجتهاد بالمعنی الاعم (نه اجتهاد بالمعنی الاخص) به کار می آید. اگر می خواهید تا طلبه ها، به خصوص در درس آزاد تقویت بشوند، باید باور کنند دانشی که می آموزند، به کارشان می آید. 🔹نکته دوم تأکید به هنجارهای شناخته شده فقه و به تعبیر امام راحل، «فقه جواهری» است. فقه جواهری باید باور همه طلبه ها باشد. تأکید می کنم اگر می خواهید دروس تقویت بشوند، علاوه بر شرایط سخت افزارانه، باید نگاه نرم افزارانه هم لحاظ بشود. 🔹امروز با پدیده ای به نام «فقه معاصر» مواجهیم؛ این فقه، ادبیات خودش را دارد؛ من می دانم که ممکن است موجب نقد و یا سوء استفاده بشود؛ اما به هر حال عرض می کنم. موضوع «فقه معاصر» و «فقاهت معاصر» در این باره از اهمیت زیادی برخوردار است. نسخه ای که می خواهم عرض بکنم، نه وابسته به مدیریت محترم حوزه، نه شورای عالی، و نه جامعه مدرسین، حتی نه به مراجع بزرگوار، نه وابسته به رهبری معظم انقلاب است؛ بلکه به شما اساتید مربوط است و این بار بر دوش شما اساتید است. باید بحث ها را زنده کرد. یعنی اگر مکاسب گفته می شود، باید مکاسب معاصر گفته بشود. اگر اصول گفته می شود، اگر فقه گفته می شود، رعایت معاصریت آن هم بشود. اما فقه معاصر، یک گفتمان و رویکرد معاصر می خواهد. با هر رویکردی و با هر گفتمانی نمی شود دم از فقه معاصر و مسائل معاصر بزنیم؛ بلکه برای این کار لازم است اطلاعات و ادبیات و مدیریت معاصر داشته باشیم. 🔹پیشنهاد مشخص من، امتداد موضوع این نشست است در نشست های کوچکتر و محدودتر. باید توجه داشت فقه معاصر، نیاز به چهار معاصرت دارد؛ گفتمان و رویکرد معاصر، اطلاعات معاصر، ادبیات معاصر و مدیریت معاصر. گفتمان و رویکرد مورد اهمیت در این جا این است که استاد، مسائل معاصر را دقیقا درک کند. با مشاهده برخی نوشتارها می بینیم که بیان استاد مربوطه در کف خیابان یا در نشست های علمی غیر حوزوی مطرح نیست و آنچه در چنین محافلی مطرح است، سؤالات دادگاه ها و سؤالات دولت و سؤالات نظام است که مورد توجه این اساتید قرار نگرفته است؛ یعنی این گفتمان را نداشتند که وارد اینگونه بحث ها بشوند. در زمینه اطلاعات معاصر باید توجه کنیم که به اطلاعات جدید و سؤالات جدید و مسائل دیگر هم توجه بشود متاسفانه در این باره شاهد این مطلب هستیم منابع این مطالعات و مقالات بعضا برای ۸۰ سال قبل است. در این زمینه ادبیات معاصر هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ گاه الفاظی که به کار می رود، با آنچه که رایج است، متفاوت است و توجه به مدیریت معاصر هم در این رابطه حائز اهمیت است و باید به آن توجه بشود. @namehayehawzavi
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 301 و 302 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما
388.pdf
189.3K
✍️ برگه صفحات 303 و 304 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ : 1403/08/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 135 و 136 سال تحصیلی 1
389.pdf
175.8K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 137 و 138 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون تاریخ جلسه : 1403/08/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 137 و 138 سال تحصیلی 1
390.pdf
178.7K
💠 برگه صفحات (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 139 و 140 سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون تاریخ جلسه : 1403/08/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و ششم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدو
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 27.mp3
15.44M
💠 (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه بیست و هفتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المسألة الثانية و العشرون صفحات : 137 و 138 و 139 و 140 تاریخ جلسه : 1403/08/19 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه بیست و دوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ا
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 23.mp3
17.16M
💠 جلسه بیست و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/فی ما يتعلق بصيغة الامر تاریخ جلسه : 1403/08/19 صفحات : 303 و 304 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰 در دوران «تراث سوزی مدرن» قرار داریم. ⚡️مکاسب و رسایل باید با اطلاعات معاصر، ادبیات معاصر و مدیریت معاصر گفته شود. ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست در بیست و ششمین اجلاسیه نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم🔻 🔹اساتید بزرگوار! ما در دوران «تراث سوزی مدرن» قرار داریم. زمانی صلاح الدین ایوبی به لبنان می رود؛ مطابق آنچه مرحوم چمران در کتاب لبنان می نویسد، کتابخانه های شیعه و تراث شیعه را می سوزاند؛ به نحوی که می گویند به مدت یک هفته آب حمام های لبنان در اثر سوزاندن این کتاب ها گرم بوده است؛ تا به گمان خود صلاح الدین ایوبی، مجاهدان اسلام از آن آب گرم، استفاده کنند. البته ممکن است قدری هم مبالغه در این کلام صورت گرفته باشد؛ ولی این مطلب در رابطه با او گفته شده است. ما هجوم ترکان را به کتابخانه بزرگ سامانیان داریم؛ هجوم سلطان محمود غزنوی به کتابخانه ری را داریم؛ هجوم اسکندر مقدونی و هجوم مغول ها را به کتابخانه ها داریم؛ اما اساتید بزرگ و ای عصاره حوزه، امروز ما با «تراث سوزی» مواجه هستیم. 🔹برخی از افراد، چنین تعبیر می کنند که روایات معتبر ما در کنار روایات نامعتبر، مانند انگشتری است در تلّی از زباله و این فقه و فقاهت، شمعی است که در حال خاموش شدن است. شما در این فضا قرار دارید. ای اساتید مکاسب! اگر رسیدید به امحاء کتب ضلال (بفرمایید «امواج ضلال») چرا که امروز با امواج ضلال مواجه هستیم. اگرچه درس های آزاد به دلایلی اولویت دارند؛ اما اگر بخواهیم درس های آزاد و غیر آن، تقویت بشود، باید توجه کنیم که در چه موقعیتی هستیم و باید چه کاری در این زمینه انجام دهیم. 🔹به بیان چند نکته می پردازم؛ نکته اول، آن است که باید به شاگردان آموخت که اصول فقه، اصول فهم و اصول اندیشیدن است و در اجتهاد بالمعنی الاعم (نه اجتهاد بالمعنی الاخص) به کار می آید. اگر می خواهید تا طلبه ها، به خصوص در درس آزاد تقویت بشوند، باید باور کنند دانشی که می آموزند، به کارشان می آید. 🔹نکته دوم تأکید به هنجارهای شناخته شده فقه و به تعبیر امام راحل، «فقه جواهری» است. فقه جواهری باید باور همه طلبه ها باشد. تأکید می کنم اگر می خواهید دروس تقویت بشوند، علاوه بر شرایط سخت افزارانه، باید نگاه نرم افزارانه هم لحاظ بشود. 🔹امروز با پدیده ای به نام «فقه معاصر» مواجهیم؛ این فقه، ادبیات خودش را دارد؛ من می دانم که ممکن است موجب نقد و یا سوء استفاده بشود؛ اما به هر حال عرض می کنم. موضوع «فقه معاصر» و «فقاهت معاصر» در این باره از اهمیت زیادی برخوردار است. نسخه ای که می خواهم عرض بکنم، نه وابسته به مدیریت محترم حوزه، نه شورای عالی، و نه جامعه مدرسین، حتی نه به مراجع بزرگوار، نه وابسته به رهبری معظم انقلاب است؛ بلکه به شما اساتید مربوط است و این بار بر دوش شما اساتید است. باید بحث ها را زنده کرد. یعنی اگر مکاسب گفته می شود، باید مکاسب معاصر گفته بشود. اگر اصول گفته می شود، اگر فقه گفته می شود، رعایت معاصریت آن هم بشود. اما فقه معاصر، یک گفتمان و رویکرد معاصر می خواهد. با هر رویکردی و با هر گفتمانی نمی شود دم از فقه معاصر و مسائل معاصر بزنیم؛ بلکه برای این کار لازم است اطلاعات و ادبیات و مدیریت معاصر داشته باشیم. 🔹پیشنهاد مشخص من، امتداد موضوع این نشست است در نشست های کوچکتر و محدودتر. باید توجه داشت فقه معاصر، نیاز به چهار معاصرت دارد؛ گفتمان و رویکرد معاصر، اطلاعات معاصر، ادبیات معاصر و مدیریت معاصر. گفتمان و رویکرد مورد اهمیت در این جا این است که استاد، مسائل معاصر را دقیقا درک کند. با مشاهده برخی نوشتارها می بینیم که بیان استاد مربوطه در کف خیابان یا در نشست های علمی غیر حوزوی مطرح نیست و آنچه در چنین محافلی مطرح است، سؤالات دادگاه ها و سؤالات دولت و سؤالات نظام است که مورد توجه این اساتید قرار نگرفته است؛ یعنی این گفتمان را نداشتند که وارد اینگونه بحث ها بشوند. در زمینه اطلاعات معاصر باید توجه کنیم که به اطلاعات جدید و سؤالات جدید و مسائل دیگر هم توجه بشود متاسفانه در این باره شاهد این مطلب هستیم منابع این مطالعات و مقالات بعضا برای ۸۰ سال قبل است. در این زمینه ادبیات معاصر هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ گاه الفاظی که به کار می رود، با آنچه که رایج است، متفاوت است و توجه به مدیریت معاصر هم در این رابطه حائز اهمیت است و باید به آن توجه بشود. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh