دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 339 و 340 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ الفصل
508.pdf
191.7K
✍️ برگه صفحات 341 و 342 خارج اصول فقه - دور دوم - سال چهارم
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/ الفصل الثالث في الاجزاء
تاریخ : 1403/11/23
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢نکاتی پیرامون قاعده ملازمه و درک عقل نسبت به ملاکات احکام شرعی
✍️حجتالاسلام محمدجواد لطفی
اگر فقیه منضبط و متتبع در تراث فقهی، در یکی از مسائل شرعی با بهرهگیری از گوهر عقل نسبت به مصلحت یا مفسده حتمیه، قاطع گردد طبعاً میزان فتوا بر طبق درک عقل در حق او تمام است و نباید بر کار او خرده گرفت و او را متوجه اتهاماتی ناروا نمود؛ براستی حال چنین فقیهی از قطّاع یا قاطع از طریق قیاس آن قدر بدتر است که نباید به نظرات او اعتنا کرد؟! مگر فقهایی که در بسیاری از مسائل فقهی ادعای قطع به مذاق شارع کرده و بر پایه آن اقدام به صدور فتوا مینمایند چه مزیتی بر فقیه مستدل به درک قطعی عقل دارند؟! اگر حجیت قطع، ذاتی و غیر قابل سلب بوده و تفاوتی در منشأ حصول آن وجود ندارد پس نمیتوان بر فقیه مورد نظر اشکال گرفت و العیاذ بالله فقاهت او را دچار انحراف شمرد.
اگر فقیهی در ارتباط با قاعده ملازمه و صغرای آن پای روایات را وسط میکشد، آیا در صدد استدلال مستقیم به آن روایات است یا صرفاً در مقام فضاسازی و ایجاد زمینه برای پذیرش قاعده است؟ اگر در مقام استدلال است، آیا به مجموع ادله نگرش دارد یا تک تک روایات مستقلاً مورد نظر اوست؟ بر فرض دوم آیا به مدلول مطابقی روایت تمسک میکند یا مدلول التزامی؟ اطلاق و عموم روایات محط نظر اوست یا خصوص آن؟
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=77295
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه شصتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : المقصد
مقصد اول اصول فقه (1403-1404) - جلسه 61.mp3
14.11M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه شصت و یکم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/الفصل الثالث في الاجزاء
تاریخ جلسه : 1403/11/23
صفحات : 341 و 342
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه هفتاد و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علید
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 74.mp3
14.35M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه هفتاد و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و الاربعون
صفحات : 187 و 188
تاریخ جلسه : 1403/11/23
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
در پی برگزاری نشست علمی با موضوع بررسی نقش استقلالی عقل و مقاصد الشریعه در استنباط احکام؛
🔺نقد شیوه برگزاری کرسی علمی ترویجی استاد اسلامیان با استاد علیدوست از سوی برخی از اساتید و فضلای حوزوی
▫️اخیرا ( ۱۷ بهمن) نشست علمی میان استاد علیدوست و استاد اسلامیان با موضوع «بررسی نقش استقلالی عقل و مقاصد الشریعه در استنباط احکام» در مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار شد که با واکنش های متعددی روبرو شد و بسیاری از اصل برگزاری چنین کرسی های علمی تقدیر کردند؛ در عین حال برخی از مستعمین و اساتید و فضلای حوزه نسبت به نوع مواجهه استاد اسلامیان با استاد علیدوست به جهت عدم مراعات آداب گفتگوی علمی معترض بودند و طی متنی مفصل نکات خود را متذکر شده اند.
در این یادداشت میخوانیم:
▫️ به تعبیر رهبر معظم انقلاب، "کرسی آزاداندیشی یک ترتیبات و آدابی دارد"؛ اولین ادبِ نشست، آن است که موضوع آن با ارایهدهنده و ناقد هماهنگ شود؛ نه اینکه تا یکی دو روز مانده به نشست، استاد علیدوست از موضوع نشست بیخبر باشند و بدون هماهنگی با ایشان و حتی رابط، پوستر نشست با یک موضوعی «نقد استقلال عقل در استنباطات مقاصد الشریعه» تنظیم و نشر داده شود!
🔹 ادبِ نقد و البته هر نشست و همنشینی، میطلبد که در زمان اختصاصی طرف مقابل، مکرر با دبیر جلسه نجوا نداشته یا در کلام استاد دیگر وارد نشود که موجبات ناراحتی حضّار و طرف بحث را فراهم نکند!
▫️ ادبِ نقد و گفتگو به ویژه در محضر علم و اهل ایمان و ادب و اساتید مکرم؛ به حکم اخلاق و عقل و شرع اقتضای آن دارد که احترام حضار و طرف مقابل حداقل به عنوان مؤمنان، جلسه علمی و مکان مقدس به عنوان محل تردد ملائک و… رعایت شده و خود را کنترل نمود و از حرکات دور از شأن یک فاضل، استاد و معلم اخلاق مانند داد و هوار و کوبیدن بر میز پرهیز نمود!
➕جهت مطالعه متن کامل این یادداشت و همچنین دسترسی به متن کامل و صوت نشست مذکور اینجا را ببینید:
🌐 https://v-o-h.ir/?p=45916
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه شصتم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضو
061.pdf
168.1K
💠 پیاده سازی #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه شصت و یکم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المقصد الأول فی الاوامر/الفصل الثالث فی الاجزاء
تاریخ جلسه : 1403/11/23
صفحات : 341 و 342
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه هفتاد و سوم، سال تحصیلی 1403-1404 💢
جلسه 74.pdf
123.5K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه هفتاد و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و الاربعون
صفحات : 187 و 188
تاریخ جلسه : 1403/11/23
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) متن درسی استاد صفحات 187 و 188 سال تحصیلی 1
511.pdf
155.3K
💠 برگه صفحات #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
متن درسی استاد
صفحات 189 و 190
سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و الاربعون
تاریخ جلسه : 1403/11/24
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه هفتاد و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد عل
فقه العروة- اجتهاد، تقلید، مرجعیت و زعامت (1403-1404) - جلسه 75.mp3
10M
💠 #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه هفتاد و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و الاربعون
صفحات : 189 و 190
تاریخ جلسه : 1403/11/24
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم جلسه سیزدهم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : تفسیر سور
تفسیر قرآن کریم (1403-1404) - جلسه 14.mp3
12.13M
💠 #تفسیر_قرآن کریم
جلسه چهاردهم - سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه : 1403/11/24
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم متن پیادهسازی جلسه جلسه سیزدهم - سال تحصیلی 1403-1404 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠
تفسیر 14.pdf
165.7K
💠 #تفسیر_قرآن کریم
متن پیادهسازی جلسه
جلسه چهاردهم - سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : تفسیر سوره مبارکه بقره
تاریخ جلسه : 1403/11/24
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#متن_پیاده_سازی_شده
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت) جلسه هفتاد و چهارم، سال تحصیلی 1403-1404
جلسه 75.pdf
142.5K
💠 پیاده سازی #فقه_العروة (اجتهاد،تقلید، مرجعیت و زعامت)
جلسه هفتاد و پنجم، سال تحصیلی 1403-1404
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠
موضوع : المسألة الثالثة و الاربعون
صفحات : 187 و 188
تاریخ جلسه : 1403/11/24
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#فقه_العروة_الوثقی
#خارج_فقه_العروة1403
#پیاده_سازی
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh