eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.6هزار دنبال‌کننده
636 عکس
84 ویدیو
1.7هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آیت الله علیدوست
باسمه تعالی *آسیب شناسی تبلیغ و ترویج دین* واقعش این است که با ورود جمعی از اعزه این جانب قصد گذاشتن این یادداشت را نداشتم اما برخی مطالب به قدری بر حقیر فشار آورد و به جانم افتاد که تصمیم گرفتم به برخی نکات اشاره کنم : ۱. دین خدا در طول تاریخ در سایه تلاش های عالمان بزرگ حفظ گردیده است و البته در کنار هدایت عالمان آنجا که نیازی به ذوق، شعر و مرثیه سرایی بود شاعرانی و مداحانی به *ضرورت و ندرت* و *با کنترل عالمان غیور* به مرثیه سرایی و شعر خوانی می پرداختند لکن هرگز اجازه نداشتند از خطوط قرمز در حضور عالمان تخطی کنند (داستان تذکر شدید میرزای بزرگ به آن روضه خوان در این باره معروف است). ۲. تا وقتی تبلیغ دین خداوند به دست عالمان بوده است، عموما سعی شده به دور از خرافه گویی، شریعت زدایی، نقل خواب و حکایات غیر ثابت، غلو و آسیب هایی از دین قبیل باشد. ۳. این محدودیت محمود و میمون ،حساب ناشده نبوده است. عالمان دین به خوبی میدانستند به گونه ای باید تبلیغ کنند که گمراه کننده و خلاف واقع نباشد و بهانه به دست بهانه جویان ندهد. مگر نه این است که قرآن میفرماید : "راعنا" نگویید که اهل سخره شما را مسخره میکنند و با تبدیل آن به "راعینا" اسباب خنده خود و تمسخر شما را فراهم میکنند. از این جهت وظیفه مبلغ تنها کلام حق گفتن نیست، حتی مقصد حق داشتن هم کافی نیست بلکه باید به گونه ای مدیریت کرد که بهانه به دست اهل باطل هم ندهد. ۴. به نظر میرسد این محدودیت امروزه برای برخی مبلغان، مداحان، مسئولان مربوطه و ... پدیده مهمی نیست لذا ثابت بودن، راست بودن و بهانه به دست بدخواهان ندادن در اولویت ایشان قرار ندارد و نتیجه آن این شده که برخی از نامهربانان به حوزه، روحانیت و تراث شیعه به همه آنچه ما حفظش را لازم میدانیم حمله میکنند و عمده استشهاد خود را نیز قطعه هایی از گفته ها و رفتار های غیر قابل دفاع بخشی از همین واعظان و مداحان قرار داده اند (در این باره میتوان به پنج کلیپی که از حقیر با عنوان "آسیب شناسی خرافه زدایی" و "رسالت روحانیت در فهم و تبلیغ دین" منتشر شده است، مراجعه کرد). ۵. مسئولان صدا و سیما، تولیت های محترم اماکن متبرک و مسئولان تبلیغات قاعدتا باور دارند که در طول ۴ دهه اخیر به قدری نیروی قابل در حوزه برای تبلیغ دین تربیت شده که میتوان از آنها استفاده کرد بدون آنکه به برخی آفات مبتلا شد. اما گویا مثَل روزگار ما مثل باغبانی شده که میوه خوب تولید کرده اما نمیخواهد یا نمیتواند از این میوه ها بهره کافی ببرد! ۶. مناسب است علی الحساب به حضراتی که در مراکز عام چون صدا و سیما و حرم های متبرک به مداحی یا تبلیغ میپردازند تذکر جدی داده شود که از نقل هرگونه خواب، قصه غیر مستند، نقل کرامات برای افراد و نقل روایت ضعیف و مستعد برای سوء استفاده بپرهیزند. در این باره میتوان شیوه نامه ای متین و محکم تهیه کرد. ۷. واضح است که عرضه مطالب فوق به معنای نادیده گرفتن زحمات مثبت افراد نیست و هرگز نباید ناموجه و غیر ضرور، زخمی بر اعتبار افراد وارد کرد. اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین و لا تجعلنا ممن نحسب اننا نحسن صنعا. ۹۹/۲/۱۷ حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست @salsabeal
1.1.1.mp3
7.22M
📛 بايسته شناسی خرافه زدایی فایل اول : خرافه زدا و مصلح دینی باید متخصص و محیط بر آنچه نقد می‌کند باشد. 🔹 فایل صوتی سخنان آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
2.2.2.mp3
5.87M
📛 بايسته شناسی خرافه زدایی فایل دوم : مواظبت بر اصالت بنیان ها و حفظ سنت های قابل دفاع 🔹 فایل صوتی سخنان آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
3.3.3.mp3
6.51M
📛 بايسته شناسی خرافه زدایی فایل سوم : نقل کامل، عدم گزینش در مسائل چند ساحتی و ملاحظه تمام ادله 🔹 فایل صوتی سخنان آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
4.4.4.mp3
4.5M
📛 بايسته شناسی خرافه زدایی فایل چهارم : نامعیار ها را معیار قرار ندادن، عدم مبالغه، بحث ها را در فضای تخصصی مطرح کردن و... 🔹 فایل صوتی سخنان آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
5.5.5.mp3
6.17M
📛 بايسته شناسی خرافه زدایی فایل پنجم : رسالت روحانیت، عالمان و فرهیختگان در فهم، پردازش و تبلیغ دین 🔹 فایل صوتی سخنان آیت الله علیدوست ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
✅ ضرورت و شیوه صیانت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست (بخش اول) 🔹 روحانیت در دو ساحت می‌‌تواند از اصول انقلاب اسلامی صیانت کند: یکی ساحت نظریه‌‌پردازی و دیگری ساحت رفتار و عمل است. در ساحت نظریه پردازی، باید به آن بنیان‌‌ها و اساس‌‌ها بپردازد و محکم و فنی آن‌‌ها را اثبات کند؛ یعنی شما نمی‌‌توانید یکی از اصول بنیادین این پدیده حکومت اسلامی را که بحث ولایت فقیه است، انکار کنید. ولایت فقیه را ممکن است ما گاهی به صورت سطحی، بازاری، تکراری و کلیشه‌‌ای بحث کنیم؛ منتها یک وقت می‌‌آییم اساسی، مبنایی و با نگاه هنجارهای فقه و اقتضائات زمان و مکان از آن دفاع می‌‌کنیم و این در واقع می‌‌شود صیانت از یک اصل بنیادین انقلاب و حکومت برآمده از این انقلاب. 🔹گاهی برخی‌‌ها در حوزه، انتظاری را که از یک حوزه انقلابی و یک روحانی انقلابی دارند، این است که فقط تک تیر انداز باشد! در حالی که ما یک صحنه‌‌ای را در نظر بگیریم که، تک تیرانداز می‌‌خواهد، کسی که پشت صحنه توپخانه را اداره کند می‌‌خواهد، کسی که سلاح بسازد می‌‌خواهد؛ یعنی صیانت از انقلاب به این شکل است. در ساحت نظریه‌‌پردازی نیز، فقه‌‌الاداره، فقه‌‌الحکومه، فقه‌‌المجتمع، فقه‌‌السیاسه و … هم باید بحث و گفت‌‌وگو بشود. در واقع صیانت از نظام اسلامی و انقلاب اسلامی گفت‌‌وگو از آن اصول و ریشه‌‌هایی است که حکومت روی آن تأسیس می‌‌شود. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
✅ ضرورت و شیوه صیانت از نظام اسلامی از دیدگاه آیت الله علیدوست (بخش دوم) روحانیت و حوزه، چه در سطح مرجعیت، اساتید و فضلا و چه طلاب، باید‌ هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشند. اولاً باید ‌هادی باشد برای نظام اسلامی. نمی‌‌تواند بگوید من حسابم از حساب حاکمیت جدا است. اگر ما یک حکومت سکولار داشتیم به نظرم خیلی راحت روحانیت می‌‌توانست خودش را کنار بکشد، حالا احیاناً یک نهیبی هم می‌‌زد و وساطتی هم می‌‌کرد و ارشادی هم می‌‌کرد و تمام می‌‌شد؛ اما وقتی که نظام نظام اسلامی است، روحانیت باید رفتار هدایت گونه داشته باشد فارغ از بحث دولت‌‌ها، همانند رهبر معظم انقلاب. خوب حالا که هدایت کرد، بگوید دیگر من کار ندارم. نه! این جا بحث مراقبت و رصد پیش می‌‌آید؛ باید کار و رفتار دولت و حاکمیت را رصد و مراقبت کند؛ لذا نقش دوم روحانیت در رفتار پیدا می‌‌شود که می‌‌شود راصد و مراقب. سوم؛ پس از این که رصد و مراقبت کرد، ممکن است در بعضی از جاها نیاز به راهنمایی باشد که باید راهنمایی کند و این غیر از آن هدایت اولی است که خطوط کلی را ترسیم می‌‌کند. باید بگوید مثلاً این کار اشتباه بود. این نکته هست و راهکار این است؛ لذا بحث هدایت و بحث دستگیری پیش می‌‌آید که می‌‌شود مرشد. بحث بعدی این که در بعضی از بزنگاه‌‌ها، حاکمیت نیاز به حمایت دارد؛ حالا ممکن است فشار از دشمن خارجی باشد، یا از بعضی از افراد در داخل کشور باشد؛ این جاست که نقض حمایت روحانیت از حاکمیت پیش می‌‌آید. من نمی‌‌دانم چرا بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند، اگر یک دولتی سرکار آمد که مخصوصاً هم فکرشان هم بود، حتماً باید تأییدش کنند و اگر کسی نقد مشفقانه داد، برنمی‌‌تابند. شما ببینید الان بحث استقلال حوزه در فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. خوب یک عده موافق این بحث هستند و یک عده هم حساس شده‌‌اند و مخالفت می‌‌کنند؛ ولی آیا اگر واقعاً ما بخواهیم این مسئله را دقیق و عاقلانه بررسی کنیم اصلاً جای نزاع دارد؟ خوب خیلی روشن است. اگر به این معنا حساب کنیم که حوزه هیچ‌‌گاه خودش را وابسته به پول دولت نکند و اگر در جایی کجی و بداندیشی دید، تذکر بدهد که اگر گوش نکرد، از مجاری قانون اقدام کند؛ خوب اگر استقلال به این معنا باشد، [خوب است]؛ اما اگر به این معنا بگوییم که استقلال یعنی عیسی به دین خود و موسی به دین خود؛ روحانی یک مسیری دارد و نظام هم یک مسیر دیگری دارد و ما کاری نداریم، خوب این قابل دفاع نیست. بالاخره نظام به این‌‌ها نیاز دارد. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
🔻 روحانیت و حوزه باید هادی، راصد و مراقب، مرشد، حامی و ناقد باشد. 🆔 @alidost_fiqh
🔻ضرورت و شیوه صیانت از نظام اسلامی: صیانت در ساحت نظریه پردازی 🆔 @alidost_fiqh
✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علیدوست تمامی مطالب مرتبط با استاد علیدوست را در این سایت ملاحظه فرمایید: #دروس (خارج فقه- خارج اصول- فقه سیاسی و ...) #تألیفات #مصاحبه_ها #سخنرانی_ها و... 💠 لینک سایت: http://a-alidoost.ir/persian ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh