eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه سیزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی ا
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 14.mp3
5.59M
💠 چهاردهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/08/03 صفحات : 367 و 368 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 367 و 368 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل
112.pdf
229.9K
✍️ برگه صفحات 369 و 370 فقه القضاء موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی/علم و اطمینان تاریخ : 1400/08/04 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢رسول اسلام نداریم/ امام صادق (ع) موسس مکتب شیعه نیستند! ✍️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، رسول اسلام و رسول مسلمانان نیستند و رسانه‌ها دقت کنند که بر روی نام پیامبر اکرم به عنوان رسول اسلام تاکیدی نداشته باشند. چون آن حضرت رسول خداست از طرف آسمان و رسول انسان است از طرف زمین. مشخص نیست واژه رسول اسلام یا رسول مکرم اسلام را چه کسی القا کرده است. با معارف رسول خدا‌ می‌توان برادری انسانی را نهادینه کرد. تاکید‌ می‌کنم، نه فقط برادری دینی و مذهبی بلکه برادری انسانی که از بیش از ۱۰ آیه استفاده‌ می‌شود و‌ می‌توان خانه مشترک بشریت را ساخت. از دو رفتار گلایه دارم. وقتی سخنرانان و رسانه‌ها‌ می‌خواهند امام صادق (علیه‌السلام) را وصف کنند،‌ می‌گویند موسس مکتب جعفری و موسسه مذهب شیعه و غفلت خودی‌ها و زرنگی مخالفان به این خبط ناموجه دامن‌ می‌زند. البته مکتب شیعه مرهون و مدیون امام صادق (علیه‌السلام) است اما آن حضرت موسس مکتب شیعه نیستند. 👈 گلایه دیگر این است که...: https://b2n.ir/z13336 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 91 و 92 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت تاریخ جلسه : 1400/07/28 #
114.pdf
218.7K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 93 و 94 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - بررسی ادله نقلی ولایت فقیه تاریخ جلسه : 1400/08/05 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه چهارم (32 - 56) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جای
خارج فقه سیاسی (1400-1401) - جلسه 5.mp3
8.52M
💠 - جلسه پنجم (33 - 57) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : جایگاه رای مردم در مشروعیت حکومت - بررسی ادله نقلی ولایت فقیه تاریخ جلسه : 1400/08/05 صفحات : 93 و 94 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻روایت تلخ آیت الله علیدوست از وضع زندگی اساتید و طلاب ✔️به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، درس اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیرالمومنین (ع)، پنج شنبه ششم آبان ۱۴۰۰ با حضور آیت الله علیدوست، در مسجد ولی(ع) و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار شد. آیت الله علیدوست، در جمع طلاب گفت: زمانی علامه طباطبایی می فرمود ما ۱۰ تومان شهریه می گرفتیم و یک تومان را برای اجاره می دادیم و ۹ تومان باقی را خرج می کردیم. یعنی یک دهم شهریه طلبه اجاره خانه متاهلی را پرداخت می‌کرد. زمانی که ما طلبه بودیم در اوایل انقلاب سال ۵۸ بنده خودم لمعه می خواندم و اجاره نشین بودم. حدوداً ۱۲۰۰ تومان شهریه می گرفتم و در قم بخشی از خانه را اجاره کرده بودم با ماهی چهارصد تومان. یعنی یک سوم شهریه طلبه ی سطح یک در حد یک سوئیت در قم می شد اجاره کرد. اما الآن بالاترین شهریه برای یک استاد حوزه که عائله مند هم باشد، با تمام اضافات کمتر از دو ملیون تومان است. این مبلغ برای اجاره یک منزل دو خوابه در پردیسان قم که دور از شهر هم هست، بیشتر کفایت نمی کند و اگر به همین منوال باشد در سال های آتی کفاف همان را هم نخواهد داد. در آینده شهریه ۲۰ روز و ۱۰ روز اجاره خواهد شد. تازه این بالاترین مقدار شهریه است و طلاب پایه های پایین تر و کسانی که تدریس ندارند مبالغ بسیار کمتری دریافت می‌کنند. بنده در جای دیگری هم گفتم زندگی برخی طلاب از زهد گذشته. چیزی که در اختیار دارد تقریبا هیچ است. این را می گویم که بدانید از این اوضاع مطلع هستم و معتقدم مسئولین باید بیشتر رسیدگی کنند. این باید دغدغه مسئولان و مدیران بشود اما این نکته را هم به عنوان یک مطلع می گویم که باید شاکر نعمات خدا باشیم. عرض کردم کمبودها را می دانم اما با اطلاع میگویم با همه این مشکلات هیچ زمانی مثل اکنون برای حوزه ها نبوده. امکاناتی که من و شما امروز داریم هیچ وقت در اختیار روحانیت نبوده. بنده در قم موقعی که شرح لمعه می خواندم مدت ها دنبال کتاب مسالک الافهامِ شهید می گشتم و پیدا نمی کردم. تمام قم را گشتم. بحث مالی هم نبود. اصلا کتاب فروشی ها نداشتند. بعدها این کتاب توسط آیت الله مرعشی نجفی چاپ شد. آن هم چاپ قدیمی که امروز اگر به شما بدهند نمی توانید بخوانید. امروز شما بدون بیرون رفتن از منزل به تمام کتب لازم دسترسی دارید؛ اساتیدی که شما دارید، قدرشان را بدانید. استادی که به ما مغنی درس میداد بعضی جاها را نمی توانست معنی کند. امروز بحمد الله ممکن است حوزه کامل نباشد اما خیلی خیلی بهتر است. 🌐 منبع: https://hawzahnews.com/xbqdF ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ استاد : برخی دروس متد و نمی‌دهند 🔹اگر کسی ۳۰ سال درس خارج برود (که) استفاده کند، یا درس مشكل دارد، یا شاگرد مشكل دارد، یا هر دو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج می‌روی؟! 🔹این برای این است که درس نتوانسته متد و روش بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند، دیگر شاگرد بعد از حالا من مثل بعضی‌ها نمی‌گویم «چهار،پنج، شش سال درس خارج بروی مجتهد می‌شوی»، نه، حالا آن هم مثلاً افراط باشد؛ اما دیگر در یک استعداد متوسط به بالا باید با ۱۱ سال، ۱۲ سال دیگر مستقل شود، مستغنی شود، روش‌ها را دربیاورد، حالا از یک استاد یا از چند استاد. @ravesh_ejtehad ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
درس اخلاق - انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا - جلسه 1.mp3
16.61M
🔻انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا 🔹 درس اخلاق 🔹 در جمع طلاب حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران تاریخ : 1400/08/06 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1400-manzelat.oostad.mp3
15.86M
🔻منزلت استاد / بايسته های استادی 🔹 نشست اساتید 🔹 حوزه علمیه جامعه امیرالمومنین تهران تاریخ : 1400/08/06 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه شانزدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 17.mp3
8.25M
💠 هفدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/08/09 صفحات : 371 و 372 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ آیت‌الله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ 🔻 تعینات دال بر عدم اعتبار رأی مردم ✅ دلیل دوم: اسناد نقلی دال بر جانشینی فقیه در عصر غیبت از معصوم علیهم السلام در اداره امور اجتماع و مسلم انگاری عدم اعتبار رأی مردم در اداره شئون آنها در عصر حضور امام علیه السلام. ❇️ مقبوله ابن حنظله: قال سألت أبا عبْد اللَّهِ (ع) عنْ رجلین من أصحابنا بینهما منازعة فی دَین او میراث فتحاکما إلى السلطان وَ إلى القضاة أیحلّ ذلِکَ؟ ... ⬅️ این روایت از جمله پر بحث ترین روایت باب فقه است که بیشترین بحث را از جهت سند و دلالت به خود اختصاص داده است. امام خمینی از این روایت دفاع کرده و بر این باور میباشد که اگر هم روایت حسنه باشد، آن را می‌پذیریم. 🔻 دلالت روایت: ⬅️ با توجه به سوال و جواب مشخص می شود که روایت در خصوص قضا است در حالی که بحث از ولایت عامه می‌باشد. امام خمینی بر این نظر است که روایت در مقام طراحی اصل کلان سیاسی است و از این روایت سه مطلب استفاده می شود نخست: مراد از فقیه، قاضی است. دوم: فقیه والی است و سوم: مراد از ولایت اداره همه شئون انسان است. در نتیجه امام بر این باور است که با استناد به این روایت می توان گفت رای مردم جایگاهی ندارد. ⬅️ بنظر می‌رسد مطالب ناظر به این روایت باید در دو بخش بررسی و نقد داوری بیان شود: 🔻 بررسی: ⬅️ از روایت حداقل سه برداشت کلان می‌شود؛ 1️⃣ اثبات ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی که امام صادق (ع) آن را طراحی می‌کند. دلیل این سخن بخشی از کلام امام است که می‌فرماید: «فإنّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً» کلمه حاکم در این جمله اختصاص به زمان حضور ندارد و قطعا مراد از آن زمان غیبت است. بر اساس این برداشت نباید روایت را محصور در موضوع قضاوت کرد. 2️⃣ آیت الله نائینی می فرماید به دلیل تعبیر «قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً» منحصر به قضاوت نیست و نظر به ولایت عامه دارد. اما مراد از ولایت چنین نیست که در همه شئون دخالت کند. 3️⃣ این روایت مختص به قضا است و مراد از حاکم در آن قاضی است و متعرض شأن ولایت نشده است. @fiqhenezam_com ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ پرداختن به فقه‌های مضاف یک ضرورت پر آسیب است 🔻 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در مراسم افتتاحیه دروس گروه‌های فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد به تبیین اهمیت فقه‌های مضاف و لزوم آسیب شناسی از آنها پرداخت. وی گفت: امروزه ما با توسعه دامنه دانش‌ها مواجه هستیم مثلا دانش فقه یک زمانی محدود بود اما امروزه گسترده شده است و هرچند بزرگان و علمای ما در طول تاریخ در فقه کارهای بزرگی انجام داده‌اند اما هنوز خیلی از کارها مانده و انجام نشده است. آیت‌الله علیدوست خاطر نشان ساخت: دنیا امروزه در خلق پدیده‌ها و قراردادها به سرعت پیش می‌رود و با خودشان نیز صدها سوال فقهی می‌آورند لذا با توجه به گستردگی علوم، سه گزاره پیش روی ما مطرح است، اول مطالعات عمومی و کلی، دوم تخصص و صاحب نظر بودن و سوم تمحض و تمرکز. عضو جامعه مدرسین گفت: ما فکر می‌کنیم که تخصص ایستگاه آخر است اما اینگونه نیست، اگر یک زمانی به یک شخصی گفته می‌شد که او جامع معقول و منقول است اما الان دیگر چنین حرفی نمی‌شود گفت و امروزه باید به سمت فقه‌های مضاف رفت. این استاد حوزه ابراز داشت: باید هر دانش پژوهی برای رفتن به سمت تمحض و تمرکز در علوم ابتدا به خوبی متخصص شود و صاحب نظر شود ولو بالقوه، سپش وارد مسائل فقه مضاف شود. آیت‌الله علیدوست در قسمت دیگری از سخنان خود در تبیین آسیب‌های پرداختن به فقه‌های مضاف خاطرنشان ساخت: پرداختن به فقه‌های مضاف یک ضرورت پر آسیب است که اگر این آسیب‌ها شناسایی و برطرف نشود ما در فقه‌های مضاف به یک اضافات تصنعی و بی بنیان می‌رسیم. وی افزود: اولین آسیب در مقوله فقه‌های مضاف این است که تقسیمات باید به گونه ای باشد که یک اساس و کلان مسئله ای مطرح باشد و جنس آن جنس فقه باشد نه اینکه هر موضوعی را بیاوریم و برای آن فقه مضاف تعریف کنیم. عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان سخنان خود در تبیین آسیب بعدی فقه‌های مضاف خاطر نشان ساخت: وقتی وارد یک ساحت می‌شویم باید اگر فقه در آن ساحت حرفی دارد را بیاوریم و باید حس شود که فقه با آن مرتبط است نه اینکه کلیاتی که در فقه وجود دارد را راجع به آن مسئله مطرح کنیم. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اس
خارج فقه القضا (1400-1401) - جلسه 18.mp3
13M
💠 هجدهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : نظام قضایی اسلام و سیستم حاکمیت امارات قانونی یا دلایل معنوی تاریخ جلسه : 1400/08/10 صفحات : 371 و 372 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻دوگانه‌سازی بین مراجع و مقام معظم رهبری به ضرر کشور است ✔️آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔹معصومین(ع)؛ تنها در قلمرو نقد از حضرت آیت‌الله العظمی صافی مطلبی نقل و نقد شد؛ این رفتارها از چند جهت قابل بررسی است؛ اول از جهت نقد محتوا، یعنی یک شخصی مطلبی را می‌گوید و دیگری نقد می‌کند، در این عرصه، در حوزه علمیه هیچ خط قرمزی نداریم، مگر وقتی به معصوم(ع) برسد. ما معتقدیم در حوزه اگر کسی نظری دارد باید آزاد باشد و آزادانه آن را بیان کند زیرا فقط عصمت، خط قرمز است. 🔹لزوم «» به جای «نقد اشخاص» نکته دیگر کیفیت نقد است؛ یعنی گاهی نقد، نقد محتوا نیست بلکه نقد فرد و شخص و بیت و یک جریان و حتی نقد کسانی است که سال‌هاست فوت کرده‌اند؛ مشکلی که متاسفانه در کشور داریم این است که افراد به جای نقد محتوا به نقد فرد می‌پردازند، مثلا اینکه گفته می‌شود فلان فرد گزارشات غلطی دریافت می‌کند یا بی اطلاع و در حصار افراد خاص است و رای او مهندسی می‌شود؛ این نوع اظهارنظر، قضاوت و داوری است؛ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا(اسراء/۳۶). انسان چه حقی دارد که اینگونه قضاوت کند؟ مگر شما جای خدا نشسته‌اید و عالم به حقیقت هستید و اصولا حق دارید اینگونه نقد کنید؟ بنابراین مشکلی که ما داریم این است که فورا به نقد افراد به جای نقد محتوا و مطلب می‌پردازیم و این ضد عقل و ضد شرع و ضد اخلاق است. 🔹لزوم رعایت و همطرازی علمی ناقد و فرد مورد نقد اصولا کسی که می‌خواهد نقد کند باید معیارها را در نظر بگیرد یعنی باید از سطحی از سواد برخوردار باشد؛ مثلا گاهی یک استاد مسلط درس خارج، نظر آیت‌الله بروجردی و امام(ره) را نقد کرده و چند تا اشکال هم می‌گیرد، اشکالی ندارد؛ درس خارج است و این فرد مجتهد و آن هم مجتهد و این استاد سطح خارج و آن فرد هم استاد درس خارج؛ ولی گاهی یک دانش‌آموز و دانشجو شروع به نقد می‌کند که عموما نقدهای غیرواقعی و سطحی است لذا در کیفیت نقد این جهت باید ملاحظه شود. 🔹عدم برخورداری نقد آیت الله العظمی صافی از عیار نقد نقدی که بر مطالب آیت‌الله صافی وارد شد عمدتا از این جهت، واکنش‌ها را برانگیخت که کیفیت نقد از عیار نقد برخوردار نبود؛ یک کسی چون قلم و بیان رها دارد نباید هر آنچه را دلش می‌خواهد بگوید و مثلا انقلابی بودن خود را نشان دهد. جهت دیگر هم محتوای نقد است. این فرد در ابتدای نقد خود دوگانه‌سازی بین نظر این مرجع تقلید و مقام معظم رهبری ایجاد کرده است و در انتهای مطلب هم با همین دوگانه‌سازی مطلب را ختم کرده است؛ اینکه ما به هر دلیلی افراد را در برابر رهبری قرار دهیم چه خدمتی به حوزه و رهبری و انقلاب و مراجع است؟ آیا جز ایجاد تنش و تفرقه سودی دارد؟ این کار درست نیست و باید از آن به خصوص در شرایط کنونی کشور از آن پرهیز شود. 🔹بی مبنایی برخی از این دوگانه‌سازی‌ها صرفا محدود به این موضوع نیست؛ ما در طول چند دهه که از انقلاب می‌گذرد دوگانگی‌هایی را در فضای اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای کشور درست کرده‌ایم که دلیل و مبنایی ندارد و مصلحت و منفعت مردم هم در آن نیست و ضرر هم دارد. مثلا دوگانه اسلام و ملیت، ارزش‌های ملی و دینی؛ متاسفانه برخی تصور می‌کنند همه جا این دوگانه باید وجود داشته باشد. یا دوگانه شریعت و نظر مردم، حوزه و دانشگاه و ...؛ افرادی خطی را تعریف کرده و آن را معیار قرار می‌دهند و هر نظر مخالف خود را خلاف حق و معیار می‌دانند که این نوع دوگانه‌سازی‌ها قطعا بر خلاف مصلحت نظام و کشور و رهبری و حوزه علمیه است. 🔹اهانت «» نیست بحث دیگر این است که اهانت عنوان قصدی نیست؛ یعنی اینکه نویسنده‌ای بگوید من قصد اهانت نداشتم پس بگوییم اهانت نیست؛ اهانت هم می‌تواند قصدی باشد و هم از لوازم کار یا قصد قهری؛ به نظر بنده اگر کسی مقاله را بخواند فارغ از نیت نویسنده و اینکه خود آن فرد مقلد است؛ از این نوع ادبیات در نقد، اهانت قهری استنباط می‌شود. 🔹لزوم تفکیک بین و صرف در حوزه جریانات مختلفی وجود دارد؛ بنده به برخی دوستان می‌گویم که چه اصراری دارید و چرا باید طوری رفتار کنید که هر کسی که باور او مخالف باور ماست و با ما نیست، علیه ماست و در این صورت خیلی از چیزها بر ضد او مباح است. ممکن است کسی علَم مخالفت بردارد و علنا در صدد توطئه و تعرض باشد که البته حساب جدایی دارد ولی کسی که مانند ما و حتی برخی بزرگان نظام نمی‌اندیشد نباید مطرود شود و رفتار نادرستی با او داشته باشیم؛ این روش خدمتی به هیچ کس و هیچ جامعه‌ای نیست و تاکنون هم آثار خوبی نداشته است ولو اینکه به بهانه دفاع از نظام و رهبری هم صورت بگیرد. @alidost_fiqh