eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
: توضیحات آیت الله علیدوست درباره الزام یا عدم الزام حجاب استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: آنچه امروز من معتقدم این است که هر چه به شکل قانون درآمد، واجب شرعی و لازم الاتباع است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه درس اخلاق هفتگی مدرسه عالی خاتم الاوصیاء(عج) [در دیی ماه 1397] به نکاتی در خصوص مطالبی که در برنامه شوکران از شبکه چهار صدا و سیما مطرح گردید، پاسخ داد. آیت الله علیدوست در این نشست با اشاره به بحث حجاب و لزوم یا عدم لزوم آن در دین اسلام اظهار داشت: عده ای انتقاد می کنند که چه دلیل و استنادی در اسلام در خصوص اجبار بر حجاب وجود دارد، مخصوصا وقتی در سیره، بر اجبار استنادی وجود ندارد که در جواب باید گفت: ما هیچ گزارشی از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام بر اجبار نداریم کما این که دلیلی بر عدم آن هم نیست. استاد علیدوست در این باره ادامه داد: اصولا وقتی آیه حجاب نازل شد، اصلا پدیده ای بنام بی حجابی یا بدحجابی نداشتیم. آنقدر پیامبر نافذ الکلمه بود که همه اطاعت می‌کردند، و اصولا زمینه بد حجابی یا بی حجابی نبود که پیامبر بخواهند وارد شوند یا نشوند. البته حجاب ضروری دین است و اصل وجوب آن ضروری است. مدرس دروس خارج فقه و اصول در زاویه دیگر از صحبت های خود، تبعیت عده ای از سیره و سنت، بدون در نظر گرفتن شرایط و ظرف زمان را تقبیح کرد و افزود: سیره با قول معصوم تفاوت دارد، سیره را باید با شرایط صدور آن در نظر گرفت و نمی توانیم همین گونه تمسک کنیم. و هماره باید این نکته را در نظر داشت که اصولا صرف تمسک به سیره چقدر می تواند صحیح باشد در صورتی که شرایط کاملا تفاوت دارد؟ به عنوان مثال، بحثی مطرح بود که جنگهای پیامبر تا چه حدی دفاعی و تا چه حدی تهاجمی بود بر این اساس عده ای معتقد بودند که تماما دفاعی بوده و عده ای هم معتقد بودند تهاجمی بوده، سوال این است که چه نتیجه ای را ما می خواهیم از این مباحث استحصال کنیم؟ آیا جمهوری اسلامی هم می تواند بر فرض اثبات جنگ ها بر مبنای تهاجم، به کشورهای دیگر حمله کند به نام صدور دین ؟! آیت الله علیدوست اضافه کرد: سیره دنبال بسیاری از مفاسد و مصالح است و بالطبع تمسک به سیره هم باید دقیق باشد؛ در عین حال که نباید این ظرفیت را از دست داد ،ولی نباید همین گونه بدون سنجیدن شرایط، دربست آن را پذیرفت؛ باید شرایط را سنجید و اگر مصلحت اقتضا کرد آن موقع در صورت تطبیق برخی مصادیق، آن را اجرا نمود . ✅ وی با رویکرد ضابطه مند در این باره گفت: آنچه امروز من معتقدم این است که هر چه به شکل قانون درآمد، واجب شرعی است. یعنی واجب و ضروری شرعی است ضمن این که هر چیز که به شکل قانون در آمد، قابل اتباع است و الان حجاب، است که حتی جهانگردان نیز باید آن را محترم بشمارند؛ زیرا این قانون است که احترام دارد به خصوص این که ریشه دینی هم داشته باشد. وی به تضاد موجود در اجرای برخی برنامه ها از سوی ارگانها اشاره کرد و ادامه داد: معتقدم بهترین نهادهای قانون گذاری را داریم؛ و به عبارتی قانون خوب تنظیم می شود؛ مجلس ،شورای نگهبان، و مجمع تشخیص مصلحت نظام منتها نا‌هماهنگی هایی در اجرا هست که این نا هماهنگی ها ایجاد مشکل می کند و مشکل هم همیشه هزینه زاست. 🔴 پ.ن. اخیراً برخی، با استناد به بخشی از بیانات استاد علیدوست در برنامه شوکران، با برش کلام و صوت استاد، بدون توجه به توضیحات پسینی ایشان در زمینه حجاب در صدر اسلام، تلاش می کنند که ایشان را مخالف قانون حجاب در کشور قلمداد کنند. ⛔️ این در حالی است که استاد علیدوست، همان زمان (دی ماه 1397: rasanews.ir/002U7E ) به این توهمات پاسخ دادند، اما عده ای کماکان در تلاش برای تحریف دیدگاه ایشان هستند. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1398qaza-9895.mp3.MP3
11.2M
💠 نود و پنجم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
58-98124-209210-فقه.pdf
972.9K
✍️ متن جلسه نود و پنجم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/24 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1398qaza-9896.mp3.MP3
11.5M
💠 نود و ششم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/25 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
59-981225-211212-فقه.pdf
943.6K
✍️ متن جلسه نود و ششم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/25 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فقه و نگاه حکومتی در گفتگو با آیت الله ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh 👇👇👇👇👇👇
فرد مکلف است یا حکومت ؟.pdf
7.46M
🔻فرد مکلف است یا حکومت ؟ 🔹آیت الله علیدوست ♻️ توضیح: مصاحبه استاد علیدوست با مجله رسائل ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
1398qaza-9897.mp3.MP3
10.92M
💠 نود و هفتم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
59-981225-211212-فقه.pdf
955.2K
✍️ متن جلسه نود و هفتم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/26 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
9898qaza-.mp3.MP3
10.11M
💠 نود و هشتم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/27 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
60-981226-213214-فقه.pdf
945.6K
✍️ متن جلسه نود و هشتم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/27 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسمه تعالی هدیة الی قرة عینی ابوالقاسم علیدوست جعله الله تعالی من العلماء الربانیین الفقهاء الراشدین 14/جمادی الثانی 1396 الاحقر ✅ کانال دروس استاد علیدوست @alidost_fiqh
✅ کانال دروس استاد علیدوست @alidost_fiqh
9899qaza-.mp3.MP3
9.45M
💠 نود و نهم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/28 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
99 1.pdf
956.6K
✍️ متن جلسه نود و نهم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/28 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
98100-qaza.mp3.MP3
11.68M
💠 صدم سال 98 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: شرایط قاضی - مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/29 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
61-981228-215216-فقه.pdf
1.02M
✍️ متن جلسه صدم فقه قضاء موضوع: شرایط قاضی- مذکر بودن تاریخ جلسه: 98/12/29 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
فقه بورس - جلسه 9.mp3
13.15M
📢 صوت جلسه نهم 🖌 تقسیم قصد جدی در مقابل عدم قصد به قصد جدی تبعی و بالاصاله و رفع یک اشتباه بزرگ در این باره 🖌توضیح ماده 588 از قانون تجارت 🖌شرکت های دوگانه با کارکرد حلال و حرام 🖌غربالگری 🖌راه کار های تحلیل درآمد های شرکت های دوگانه با نقد آن 🔰جلسه 9 📆 تاریخ: پنجشنبه 1398/12/1 📈 ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی ✅به اطلاع دوستان و طلاب محترم می رساند درس های خارج فقه و اصول استاد علیدوست (دام عزه) در ایام تعطیلی حوزه به دلیل مسئله ، از تاریخ 4 اسفند تا 29 اسفند (جلسه 82-100) به صورت 🎧 برگزار گردید و صوت و متن دروس فقه در همین کانال (کانال دروس استاد علیدوست)و دروس اصول در سایت استاد (http://a-alidoost.ir/persian ) بارگذای گردیده است. 🗓 تاریخ و نحوه برگزار دروس در سال جدید (1399) [] تا پایان این هفته معلوم و اعلام خواهد شد. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ روزه ماه رمضان و ترس از مرض کرونا باسمه تعالی 🔻اخیرا بحثی در برخی فضا های مجازی راجع به موضوع فوق (حکم روزه در ماه رمضان بر فرض خوف روزه دار از گرفتن یا تشدید مرض ناشی از ویروس کرونا به واسطه روزه گرفتن) صورت گرفته است. مطالب خوبی گفته شده لکن سخنان غیر فنی هم کم گفته نشد. برخی هم به طور غیر جامع حکم به جواز روزه نگرفتن کردند. 🔹در پیوند با موضوع فوق نکاتی را یادآور می‌شویم : 1️⃣۱. آنچه در ادامه گفته می شود، هرچند مطابق قاعده و بالطبع نباید در آن اختلافی صورت گیرد، لکن مقلدان باید نظر مرجع خود را در این باره جویا شوند. با این همه، این بحث خالی از فایده نیست و در ادامه وجه آن روشن می گردد. 2️⃣۲. مسئله فوق، هیچ خصوصیتی ندارد و از مصادیق مسلم مسئله معروف رفع وجوب روزه رمضان بر فرض خوف ضرر است. تنها ویژگی آن، عارض ثانوی آن است که اگر فقیهان و مراجع عظام در این باره چه در محتوا، چه در شکل بیان آن به نقطه واحدی نرسند یا باری بر دوش فقه نهاده شود که مسئول حمل آن، فقه نیست ممکن است عوارض نا مطلوبی داشته باشد. بنابراین - با توجه به وضوح حکم شرعی در این باره و عدم قابلیت اختلاف در آن - رسیدن به قراری معین کاملا مورد انتظار است. هرچند امیدواریم با لطف عمیم خداوند تا آن روز ریشه این ویروس برچیده شود. 3️⃣۳. در مسئله آنچه معیار جواز روزه نگرفتن (بلکه حرمت روزه گرفتن) است خوف شخص روزه دار از گرفتن این مرض یا تشدید آن است البته قول کارشناس می تواند طریقی برای ایجاد خوف یا رفع خوف در شخص روزه دار باشد. بنابراین نظر کارشناس امین طریقیت دارد نه موضوعیت. 4️⃣۴. در جواز روزه نگرفتن باید توجه کرد که گاه روزه دار می تواند با تدابیری خوف خود را بر طرف کند مثلا با خوردن برخی غذا ها و نوشیدن برخی نوشیدنی ها در سحر و در فاصله افطار تا سحر و بیرون نرفتن از منزل - بدون اینکه عسر و حرجی برای او باشد - می تواند آب بدن را برای یک روز تامین کند نظیر افرادی که ناراحتی کلیه دارند و برخی پزشکان به ایشان این پیشنهاد را می دهند. همچنین اگر بتواند با جویدن برخی جویدنی ها که مبطل روزه نیست و مشکل مرض را حل میکند تکلیف روزه را انجام دهد. طبیعی است که در این مورد هم نظر کارشناس می تواند برای روزه دار ایجاد اطمینان کند و راهگشا باشد. 5️⃣۵. در هر صورت مسافرت برای روزه نگرفتن واجب نیست ولی قضای روزه در فصل مناسب لازم است. 🔸در پایان باید گفت آنچه مهم است فضا سازی رسانه ها در پیوند با این امر است تا دشمنان تدین مردم، این مسئله را وسیله ای برای اعتقاد زدایی مومنان قرار ندهند. خداوند بزرگ همه امور را اصلاح نماید و همگان را از شرور آخر الزمان و از هجوم امواج ضلال در امان نگه دارد. حوزه علمیه قم ابوالقاسم علیدوست ۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻معیار داوری درباره قم چیست؟ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✅ روزه ماه رمضان و ترس از مرض کرونا باسمه تعالی 🔻اخیرا بحثی در برخی فضا های مجازی راجع به موضوع فو
باسمه تعالی در ادامه آنچه در پیام قبل گفته شد یادآوری دو نکته لازم است : ۱. برخی از اساتید مطرح کرده بودند که قول ثقه و بینه در کنار خوف ضرر از روزه گرفتن، مجوز افطار است. در پاسخ به این نکته باید گفت آنچه مورد اتفاق فقها است خوف ضرر است و البته برخی مثل مرحوم آیت الله خویی قول ثقه حاذق را هم اضافه کرده اند لکن مطرح کردن شهادت بینه در اینجا ناصحیح است زیرا بینه در شهادت بر محسوسات نظرش اعتبار دارد و در این جا شهادت بر محسوس نیست زیرا متعلق شهادت در فرض بحث ضرر داشتن روزه برای منِ روزه دار است و این امری حدسی است نه حسی. شاید توهم شده که متعلق شهادت ضرر داشتن روزه و عدم آن به طور کلی است تازه همین هم که باشد که نباید باشد باز هم شهادت بر حسی نیست. بنابر این طرح بینه در اینجا غلط است و از آنجا که بزرگوارانی که عضو کانال هستند همه متخصص فقه نیستند بهتر است در پیام ها دقت لازم را داشته باشیم ضمن اینکه در اعتبار کلیت بینه نیز اختلاف است. ۲. باید توجه کرد که ضرر، خوف ضرر، حرج، عسر و نهاد های مشابه گاه توسط شارع مقدس در جعل حکم ملاحظه می شود، در این جا است که معمولا ضرر نوعی، خوف نوع مردم از ضرر، حرج نوعی و امثال آن توسط قانون گذار ملاحظه می شود. لکن ضرر، حرج یا خوف از ضرر وقتی در سلسله پس از جعل و در زمان امتثال حکم مطرح می شود، ضرر، حرج و خوف شخصی مراد است. نباید حضور این نهاد ها را در فرایند جعل با فرض حضور این نهاد ها پس از جعل و در فرایند امتثال یکی دانست. ابوالقاسم علیدوست ۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh