eitaa logo
ســـــــرزمین شــعر و ادب📜
3.6هزار دنبال‌کننده
708 عکس
217 ویدیو
121 فایل
💠کانال سرزمین شعر و ادب ——————————————————— 🔻 به انتخاب و قلم #دکتر_علی_ناصری 🔻 مجموعه غزل: عالیجناب درد 🔻 انتشارات: فصل پنجم ——————————————————— ▨ راه ارتباطی | @DrAliNaaseri ———————————————————
مشاهده در ایتا
دانلود
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📙369 ┅═✧تک_بیت || شماره 369 ✧═┅ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مدعی نیستم امـــــــا هنری بهـــــــتر از این؟ که همانی که کسی حدس نمیزد شده‌ام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕 📗 📘کانال ســـــــرزمین شـــــــعر و ادب: ┏━━━━━━┓ ⠀ عضویت ┗━━━━━━┛ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📕25 📗 گلستان سعــــدی [باب اول] (در سیرت پادشاهان) اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا 📘 حکایت شماره ٢٥📘 اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا 📕يكى از شاهان به نزديكانش گفت: حقوق ماهانه فلان كس را دو برابر بدهيد، زيرا همواره ملازم درگاه و آماده اجراى فرمان است، ولى ساير خدمتكاران به لهو و سرگرميهاى باطل اشتغال دارند و در خدمتگزارى سستى مى كنند. يكى از صاحبدلان كه اهل دل و باطن بود، وقتى كه اين دستور شنيد، خروش و فرياد از دل برآورد. از او پرسيدند: اين خروش براى چه بود؟ در پاسخ گفت: درجات مقام بندگان در درگاه خداوند بزرگ نيز همين گونه است. آن كسى كه در اطاعتش سستى و كوتاهى كند، پاداش كمترى دارد ولى آن كى كه جدى و پرتلاش باشد، پاداش فراوانى مى برد. دو بامداد گر آيد كسى به خدمت شاه سِيُم هر آينه در وى كند بلطف نگاه ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مهترى در قبول فرمان است (١) ترک فرمان دليل حِرمان است (٢) هر كه سيماى راستان دارد سر خدمت بر آستان دارد (٣) ١_ مِهتَری: بزرگی، سروری. ٢_ حِرمان: بي بهره بودن، بيرون ماندن. ٣_ سیمای راستان: چهره ای درست و صادق. اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا 🔘 🔘کانال سرزمین شعر و ادب ┏━━━━━━┓ ⠀ عضویت ┗━━━━━━┛ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
4_5855196737018265943.mp3
1.26M
📙25 ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ 📘 فایل صوتی  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📒ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ●● باب اول ●●در سیرت پادشاهان ●●٢٥ ●●مدت زمان: ٠١:٠٩  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ📒ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ●●کانال سرزمین شعر و ادب: ┏━━━━━━┓ ⠀ عضویت ┗━━━━━━┛ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ┏━━━━━━┓ ⠀ 125 ┗━━━━━━┛ 📗📗درست نویسی شماره (١٢٥) 📕حوله📘 ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا    ●●حوله به معنای "دستمال پرزدار مخصوص خشکاندن دست و صورت یا تن". ●●منشأ این کلمه و در نتیجه، املای آن نامعلوم است. بعضی آن را مأخوذ از روسی( از طریق ترکی) و بعضی دیگر مأخوذ از واژه ی انگلیسی towel می دانند. این دو دسته معتقدند که این کلمه باید با "ه" هوّز و به صورت هوله نوشته شود. عده ای نیز معتقدند که اصل این کلمه همان "خواب" فارسی به معنای "پُرز" است که به ترکی عثمانی رفته و چون در آن زبان مخرج "خ" وجود ندارد مبدل به حاو شده و پس از ترکیب با پسوند "لی" ترکی به معنای "دارنده" به صورت "حاولی" یعنی "پارچه ی خواب دار" درآمده است و فارسی زبانان آن را از ترکی گرفته و حوله تلفظ کرده اند. در این صورت، صحیحتر آن است که این کلمه با "ح" حطّی و به شکل حوله نوشته شود. ●●اما احتمال مقرون به صحّت این است که اصل این کلمه همان حُلّه ی عربی باشد. حُلّه، به ضم اول و تشدید" ل"، در عربی و نیز در متون قدیم فارسی به معنای "نوعی پارچه ی کتانی ظریف و معمولاً منقش" بوده است: با کاروان حلّه برفتم ز سیستان از کاربرد کلمه در متون قدیم فارسی پیداست که این پارچه "خواب دار" یعنی مخمل مانند بوده است... ●●کلمه ی حُلّه تدریجاً به معنای "جامه ی نو و گرانبها" نیز به کار رفته و سپس به هر نوع" پارچه ی تن پوش" اطلاق شده است. ●●به نظر می‌رسد که حوله به معنای "دستمال پرزدار" از همین معنی گرفته شده باشد. ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا 🔘هرشب یک نکتۀ درست‌نویسی 🔘«کانال سرزمین شعر و ادب»: ┏━━━━━━┓ ⠀ عضویت ┗━━━━━━┛ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ـــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــ • عقاید یک دلقک: هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یــــک فــــــــرد بی ادب، مطمئــــــــــــــن ترین، راه تحقیر اوست. ـــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5936040884956038282.mp3
36.68M
●● شماره (45) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📔عقـــــاید یک دلقک 📓هایـــــــــــــنریش بـل 📘کتــــاب 📕رمــــــان خـــــــــارجی 📗زمــــــــــــــان: ٣٨:٠٠ 📒قســمت‌های ١ و ٢ 📼 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ●●کتابخانه صــوتی شعر و رمان ●●کانال|سرزمین شعرو ادبیات