👈میزان تاثیر صبر در سعادت انسان
امام كاظم عليهالسلام:
🟧 اِصبِرْ على طاعَةِ الله و اصبِرْ على معاصِي الله، فإنّما الدنيا ساعةٌ، فما مَضَى منها فلَيسَ تَجِدُ لَهُ سروراً و لا حُزناً، و ما لم يَأتِ منها فلَيسَ تَعرِفُهُ، فاصبِر على تلك الساعةِ التي أنتَ فيها فَكَأنّكَ قدِ اغتَبَطتَ؛
🟧 بر طاعت خدا صبر كن و در ترك معاصى خدا شكيبا باش؛ زيرا دنيا ساعتى بيش نيست. آنچه از دنيا سپرى شده است، نه شادىاش را احساس كنى و نه غمش را؛ و آنچه هنوز نيامده است، نمىدانى كه چه خواهد بود؟ پس بر ساعتى كه در آن هستى، شكيبا باش و شادمان.
📚تحف العقول، ص396.
┄══آدرس کانال در ایتا و تلگرام══┄
@alikhademi110
👈 اثر شگفتانگیز تواضع
مطابق حدیثی از امام كاظم عليهالسلام، خداوند متعال به قدری تواضع و فروتنی را دوست دارد که پاداشی کمنظیر برای آن در نظر گرفته است و برای محاسبه آن، تواضع شخص را معیار نمیداند؛ بلکه عظمت و بزرگی بیحساب خداوندی خود را ملاک قرار میدهد:
❇️ إنّ اللّه َلَم يَرفَعِ المُتَواضِعينَ بقَدرِ تَواضُعِهِم، و لكنْ رَفَعَهُم بِقَدرِ عَظَمَتِهِ و مَجدِهِ؛
❇️ خداوند فروتنان را به اندازه فروتنىشان بالا نمىبرد؛ بلكه آنان را به اندازه عظمت و بزرگى خودش رفعت مىبخشد!
📚تحف العقول، ص۳۹۹.
🔹و چه زیبا سروده است علامه فیض کاشانی:
سهل باشد گر کنند افتادگان افتادگی/ مهربانی و تواضع، از بزرگان خوشنماست
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
👈چرا به حضرت زهراء سلاماللهعلیها صدیقه میگوییم؟
پاسخ را از عایشه بشنویم:
ما رَأَيْـتُ اَحَـدا قَطُّ اَصْدَقَ مِنْ فاطِمَةَ غَيْرَ اَبيها؛
كسى را راستگوتر از فاطمه نديدم جز پدرش.
📚مناقب ابنشهرآشوب، ج3، ص341.
✍آری، يكى از القاب مشهور حضرت فاطمه عليهاالسلام، «صدّيقه» است؛ يعنى بسيار راستگو.
اگرچه خاندان رسالت، همه اهل صدق در كردار و گفتار بودند، ولی تاکید بر حضرت فاطمه س، ممکن است اشاره به ماجرای فدک داشته باشد.
ابنابیالحدید، شارح معروف و سنیمذهب نهجالبلاغه، گفتگوی قابل توجهی با استادش را چنین نقل میکند: به علی بن فارقی گفتم: «اَ کانت فاطمهُ صادقه آیا فاطمه در ادعای مالکیت فدک راستگو بود؟».
پاسخ داد: بلی!
گفتم: پس چرا خلیفه، فدک را به او برنگرداند؟
استاد با اینکه اهل خنده و شوخی نبود، تبسمی کرد و گفت: اگر امروز فدک را به ایشان میداد، فردا نیز میآمد و میگفت خلافت حق علی است، و ابوبکر هم مجبور میشد باز هم حرف فاطمه را بپذیرد!
📚شرح نهجالبلاغه، ابنابیالحدید، ج۱۶، ص۲۸۴.
مع الحدیدی فی شرحه، علی خادمی، ص۲۴۸.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
حجت الاسلام والمسلمین خادمی.MP3
23.68M
🎤سخنران: حجتالاسلاموالمسلمین خادمی
✍موضوع: انواع ایثار
📅 فاطمیه اول ۱۴۰۳، روز شهادت
🕌 بیت مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی (قدس سره)
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
👈ستاره تابناک زنان دنیا کیست؟
امام صادق علیهالسلام:
فاطِمَةُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا؛
فاطمه علیها السلام، ستاره تابناک در میان زنان دنیاست.
📚اصول کافی، ج۱، ص۱۹۵.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
👈لذت معنوی در کلام شهید مطهری
🔹چه مانعی دارد که من ذکر خیری از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتی که یادم میآید (حداقل از چهل سال پیش) من میدیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمیگذاشت و نمیگذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد.
🔸... حداقل دو ساعت- و در شبهای جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار میشود و حداقل قرآنی که تلاوت میکند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشی نماز شب میخواند!
🔹حالا تقریبا صد سال از عمرش میگذرد و هیچ وقت من نمیبینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. همان لذت معنوی است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادری داشته که به او خیلی ارادتمند است. شبی نیست که او را و تمام خویشاوندان و ذیحقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند.
🔸اینها دل را زنده میکند. آدمی که بخواهد از چنین لذتی بهرهمند شود، ناچار از لذتهای مادی تخفیف میدهد تا به آن لذت عمیقتر الهی معنوی برسد.
📚احیای تفکر اسلامی، ص۱۰۰، با اندکی تلخیص.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
🔶 استادِ ابنابیالحدید: فاطمه (علیها السّلام) دائما از عايشه ناراحت و دلگیر بود، زیرا سخنان عایشه به آن حضرت رسیده بود
▪️ابنابیالحدید از استادش "الشیخ أبی یعقوب یوسف بن إسماعیل اللمعاني" نقل میکند که او میگفت:
«ابتدای کدورت و اختلاف بین فاطمه (علیها السّلام) و عایشه، ورود عایشه به منزل رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بود. زیرا آن حضرت پس از فوت خدیجه (علیها السّلام) عایشه را به همسری گرفت و فاطمه تحمّل نداشت تا او را بجای مادرش ببیند. و این مسئله طبیعی است، زیرا در این شرایط دختر إکراه دارد که پدرش به زنی غیر از مادرش تمایل نشان دهد.
«أول بدء الضغن کان بینها و بین فاطمة ع و ذلک لأن رسول اللّه ص تزوجها عقیب موت خدیجة فأقامها مقامها و فاطمة هی ابنة خدیجة و من المعلوم أن ابنة الرجل إذا ماتت أمها و تزوج أبوها أخری کان بین الابنة و بین المرأة کدر و شنئان و هذا لا بدّ منه لأن الزوجة تنفس علیها میل الأب و البنت تکره میل أبیها إلی امرأة غریبة...» (شرح نهج البلاغه، ج۹ ص۱۹۲)
👈🏻 گرچه علمای این جماعت سعی دارند که غضب حضرت زهرا سلام الله علیها را یک غریزه انسانی و از روی حسادت وانمایند نستجیربالله، (اینجا) ولی در موارد دیگر پرده از بطن این خشم و غضب برداشتهاند. در متن بالا، دقیقا چند صفحه بعد، اللمعاني سخن جالب توجّهی میگوید:
«شکّی نیست که محبّت رسول اکرم به فاطمه (علیهما السّلام)، فراتر از نوعِ حبِّ پدر و فرزندی بود، زیرا آن حضرت، فاطمه را بسیار تکریم و تعظیم مینمود. رسول اکرم به بهانههای مختلف و در مواضع متعدّد، در مجالس خاصّ و عام، نه یک بار، بلکه بارها و بارها تأکید میکرد که فاطمه سَرور زنان دو عالَم است، و هنگامی که وارد محشر میشود، منادی ندا میدهد که سرها را پایین انداخته و چشمانتان را ببندید، فاطمه میخواهد وارد شود. و این نوع روایات، صحیح است و از روایات ضعیف محسوب نمیشود. و خداوند متعال او را به نکاح علی (علیه السّلام) درآورده است. رسول اکرم بارها فرموده که فاطمه پاره تن من است و خشم و اذیت او، مساوی با خشم و اذیت من است. و این نوع محبّت و سخنان، برای زنی که در منزل است سخت و غیر قابل تحمّل میباشد و کینه او را افزایش میدهد و این اقتضای غریزه بشری است. و فاطمه بسیار از عايشه گلهمند و ناراحت بود، زیرا زنان مدینه سخنان نیشدار و طعنآمیز عایشه را برای او نقل مینمودند. و سخنان فاطمه (علیها السّلام) را به عايشه میگفتند. و همانطور که فاطمه به علی (علیهما السّلام) شکایت مینمود، عایشه نیز به پدرش ابابکر شکایت میکرد، زیرا میدانست که رسول اکرم به شکایتش نسبت به فاطمه (علیهما السلام) اهمیّت نمیدهد...»
«... و كانت تكثر الشكوى من عائشة و يغشاها نساء المدينة و جيران بيتها فينقلن إليها كلمات عن عائشة ثم يذهبن إلى بيت عائشة فينقلن إليها كلمات عن فاطمة و كما كانت فاطمه تشكو إلى بعلها كانت عائشة تشكو إلى أبيها لعلمها أن بعلها لا يشكيها على ابنته...» (شرح نهج البلاغه، ج۹ ص۱۹۳)
✅ پینوشت:
الف) اگر مشکل حضرت زهرا سلام الله علیها با زنانِ پدرش بود که جای مادرش را گرفته بودند (طبق ادّعای فوق)، باید ایشان نسبت به زنان دیگر نیز این حالات را میداشت. اگر غریزه انسانی و حالات زنانه بود، برای دیگران نیز وجود داشت، پس بین ایشان و عایشه اختلاف ریشهای بودهست.
ب) اگر خشم عایشه نسبت به زهرای أطهر بر حق بود، باید رسول اکرم صلی الله علیه و آله به شکایت و خشم او وقَعی مینهاد، حال آنکه تصریح شده: "عایشه خودش نیز میدانست که رسول اکرم به شکایتش نسبت به فاطمه (علیهما السلام) اهمیّت نمیدهد، لذا به ابابکر شکایت میکرد."
ج) علّت این مسئله، حسادت شدید عایشه نسبت به حضرت خدیجه، و بعد زهرای اطهر و امیرالمومنین علیهم السّلام بوده که در مطلبی دیگر با تکیه بر کتب مخالفین به آن خواهم پرداخت ان شاء الله.
(مرتبط با مباحث #فاطمیه)
@fazaelvamaaref
RT_Volume 5_Issue 19_Pages 5-16.pdf
525.8K
مقاله *بانوی ایثار*
به قلم: علی خادمی
منتشرشده در فصلنامه علمیتخصصی رهتوشه فاطمیه ۱۴۴۶
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷@alikhademi110🌷