eitaa logo
علی خادمی
158 دنبال‌کننده
137 عکس
24 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: @Ali_khademi313
مشاهده در ایتا
دانلود
👈راز عظمت امیرمومنان علیه‌السلام 🔹مردی نزد امام حسین علیه‌السلام آمد‌ و گفت: درباره علی‌بن‌ابی‌طالب برایم بگو. امام حسین علیه‌السلام فرمود: «خداوند تبارک و تعالی همه آداب را به پیامبرش آموخت و چون آنها را استوار کرد، کار را به او وانهاد و فرمود: «آنچه را پیامبر برایتان آورد، بگیرید و آنچه را از آن باز داشت، رها کنید». بی‌گمان، پیامبر همان آدابی را که آموخته بود، به علی(ع) یاد داد و چون علی (ع) آنها را استوار کرد، کار را به او وانهاد و فرمود: «هرکه من مولای اویم، پس علی مولای اوست». 🔹جاءَ رَجُلٌ إلَی الحُسینِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام فَقالَ: حَدِّثنی فی علیِّ بنِ أبی طالِب. فَقالَ الحُسَینِ علیه السلام: إنَّ اللّهَ تَبارَکَ و تَعالی أدَّبَ نَبِیَّهُ الآدابَ کُلَّها، فَلَمَّا استَحکَمَ الأَدَبُ فَوَّضَ الأَمرَ إلَیه فَقال: «ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» إنَّ رَسول اللّه أدَّبَ عَلِیّا علیه السلام بِتِلکَ الآدابِ الَّتی أدَّبَهُ بِها، فَلَمَّا استَحکَمَ الآدابُ کُلُّها فَوَّضَ الأَمرَ إلَیهِ، فَقالَ: «مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَولاهُ». 📚مناقب الإمام أميرالمؤمنين، محمد‌بن‌سلیمان کوفی (متوفای ۳۲۲ق)، ج۲، ص۴۲۸.                    •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌷 @alikhademi110 🌷
بر عالمیان رحمت بی‌حد آمد زیباگهر رسول امجد آمد تبریک به شیعیان عالم چون فاطمه دختر محمد آمد 🌸ولادت صدیقه کبری، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بر همه شیعیان و دوست‌داران اهلبیت علیهم‌السلام مبارک باد.🌸
👈راه پیشرفت معنوی 🔹مرحوم سيد عبدالحسين شرف‌الدّين جبل عاملی (رضوان‌الله‌تعالی‌عليه) در شرح حال بعضی از صحابه و بزرگان، نقل می‌كند كه بعضی از اصحاب و بزرگان علم و دين و سير و سلوكْ، برنامه‌ها را در منزل تقسيم می‌كردند. يعنی اعضای خانواده در شبانه‌روز اين خانه را روشن نگاه می‌داشتند. هنگام شب چنين نبود كه همه‌ اعضای خانواده بعد از خوردن غذا تا صبح بخوابند؛ بلكه نگهبانی می‌دادند. مثلا ً مقداری از شب را يكی مشغول عبادت و درس و بحث و تلاوت و دعا بود و ديگری می‌خوابيد، سپس ديگری برمی‌خاست و به عبادت می‌پرداخت و اولی می‌خوابيد. به دنبال آن سومی برمی‌خاست و به عبادت می‌پرداخت؛ به‌گونه‌ای كه جز نام‌حق در اين خانه چيز ديگری برده نشود. گاهی از يك خانواده، شخصيتی چون شيخ انصاری؛ يا انسان كاملی چون بحرالعلوم تربيت می‌شود، كه محصول زحمات چندين ساله‌ گذشتگان و نياكان آنان است. 🔹خدای سبحان به رايگانْ فردی ممتاز را به خانواده‌ای مرحمت نمی‌كند. آنان سعی می‌كردند كه خانه را هميشه روشن نگهدارند و چيزی كه خلاف رضای حق است، در آن خانه انجام نشود؛ تا كم‌كم آن خانه بتواند مركز نورانيت باشد و سرانجام شهری را روشن كند. "خانه‌ای كه در آن قرآن خوانده می‌شود و دين در آن خانه حاكم است، برای فرشتگان، مانند ستاره‌های آسمان برای اهل زمين نورافشانی می‌كند". اصول کافی، ج٢ ص۶١۰. 📚حکمت عبادات، آیت‌الله جوادی‌آملی، ص١٩٢.   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌷 @alikhademi110 🌷
👈پیامدهای بداخلاقی 💢قسمت اول 🔹برخی از مسائل به قدری مهم هستند که لازم است در هر فرصتی درباره آنها سخن گفته شود و مخاطبان را در جریان آثار و تبعات­شان قرار داد. به همین جهت، رسول خدا ص در همه سخنرانی­‌های خود، آیه­‌ای را که مربوط به کنترل زبان و سنجیده سخن گفتن است تکرار می­‌نمودند. سهل بن سعد ساعدى می­‌گوید: هرگز نشد که رسول خدا (صل‍ی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) بر این منبر بنشیند و آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلًا سَدِیداً»[1] را تلاوت نکند![2] آری، نقش زبان در سعادت و شقاوت انسان به گونه­‌ای است که جا دارد به صورت مکرر و از زوایای گوناگون به بحث درباره آن پرداخت. یکی از بزرگترین گناهان و آسیب­های زبان، تندخویی و بداخلاقی است. بداخلاقی هرچند با غیر از زبان نیز صورت می­‌گیرد، ولی غالباً توسط این عضو کوچک بدن محقق می­‌شود؛ عضوی که حجمی اندک دارد ولی ابزار جرم­‌هایی بزرگ است! در این گفتار در پی آنیم که به پیامدهای گوناگون این رذیله بزرگ اخلاقی بپردازیم و تبعات ناگوار آن را در دنیا، برزخ و قیامت یادآور شویم.   الف: پیامدهای دنیوی این رفتار زشت، آثار گوناگون و متنوعی در همین دنیا برای انسان بداخلاق در پی دارد که برخی را یادآور می‏‌شویم: 1. پریشانی روح: یکی از پیامدهای کج‏‌خلقی، شکنجه روحی انسان بداخلاق می‏‌باشد. امام صادق ع فرمود: مَن ساءَ خُلقُهُ عَذَّبَ نَفسَهُ؛[3] هر كس بداخلاق باشد، خودش را شكنجه و آزار داده است. صائب تبریزی در مثالی ظریف، بداخلاقی را به کفش تنگ تشبیه کرده است که آدمی اگر با آن در بیابان گسترده هم راه برود، باز هم احساس گرفتگی جان و پریشانی روح می‏‌کند: با خَلق کوش جهان را گشاده گر خواهی که کفـش تنگ به رهرو کند بیابان تنگ فشار قــبــر کـند سرمه استخوان تو را اگر شود ز تو یک خــاطر پریشان تنگ در بیت دوم، به ماجرای سعد بن معاذ ـ که بعداً خواهد آمد ـ اشاره می‏‌کند که بد‏خلقی انسان، حتی در نخستین منزل پس از مرگ نیز خودش را نمایان می‏‌کند. 🔴ادامه دارد... [1] . سوره احزاب، 70؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد، تقواى الهى پيشه كنيد و سخن استوار بگوييد. [2] . المیزان، ج16، ص353. [3]. اصول کافی، ج2، ص321. 📚کتاب *آثار وضعی گناهان*، علی خادمی، ص۳۸۳ تا ۳۹۲.   •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌷 @alikhademi110 🌷 ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 👈پیامدهای بداخلاقی 💢قسمت دوم (ادامه پیامدهای دنیایی) 2. کم‏‌شدن روزی: از امیر‏مؤمنان ع نقل شده: مَنْ سَاءَ خُلُقُهُ‏ ضَاقَ‏ رِزْقُهُ؛[1] كسی كه بدخو باشد، روزیش تنگ می‏‌شود. آری، عوامل معنوی، نقش غیر قابل انکاری در وسعت یا تنگی رزق دارند. به حدیثی زیبا که متضمن یکی از آیات قرآنی مربوط به این مسئله است توجه نمایید: مردى نزد اميرمؤمنان على ع آمد و گفت: بسيار گناه كرده‏‌ام و صحيفه اعمال خود را با آن سياه كرده‏‌ام. دعا كن خداوند مرا بيامرزد. حضرت فرمود: برو استغفار كن. ديگرى آمد و گفت: مزارع من به جهت كمى آب خشك شده. دعا كن خداوند باران بفرستد. فرمود: برو استغفار كن. شخص سومی آمد و عرض كرد: مردى فقير هستم و از فقر بی‌طاقت شده‏‌ام. دعا کن تا خداوند مرا از فقر نجات دهد. باز هم فرمود: برو استغفار كن. مرد چهارمى آمد و گفت: ثروتم زیاد است، ولى فرزند ندارم. دعا كن تا خداوند متعال به من فرزندى بدهد. باز هم حضرت فرمود: برو استغفار كن. يكى ديگر برخاست و گفت: يا سيد الوصيين، باغ و بوستان من کم ميوه می‌دهد. دعا كن خداوند به باغ من بركت دهد. امام ع فرمود: استغفار كن. شخص ديگرى گفت: يا على، در منطقه ما، چشمه‏‌ها خشك شده و آب قنات‏ها فرو رفته و قحطى شده است. از حضرتت التماس دعا دارم. فرمود: استغفار كن. ابن­‌عباس می‌گويد: من در خدمت آن حضرت بودم و عرض كردم: يا اميرالمؤمنين، از شما تقاضاهاى مختلف كردند، ولی همه را يك پاسخ دادى و براى همه اين بيماران يك دارو نوشتى! حضرت فرمود: اى پسر عمو، آيا اين آيات را نشنيده‏‌اى (كه از زبان نوح) می‌فرمايد: «به آنها گفتم: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلى‏ قُوَّتِكُم‏؛ ... از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد، سپس به سوى او بازگرديد، تا (باران) آسمان را پى در پى بر شما بفرستد؛ و نيرويى بر نيرويتان بيفزايد...»؟![2]   3. بی‏‌آبرویی: نقش تندخویی و بد‏اخلاقی در بی‏‌آبرویی انسان، واضح و روشن است. کج‌‏‌خلقی، نه ‏تنها انسان را در میان اعضای خانواده و بستگانش کم‏‌ارزش می‏‌کند، بلکه در اجتماع نیز برای او جایگاهی قائل نیستند. گاهی کار به جایی می‏‌رسد که انسان پس از مرگش نیز تا قرن‏‌ها بی‏‌اعتبار گشته و حتی برایش ترحم هم نمی‏‌کند. حکایت معروف سعد بن مُعاذ از همین قبیل است. او در سال پنجم هجری بر اثر زخمی که در جنگ خندق به پایش رسیده بود، در 37 سالگی رحلت کرد. پیامبر خدا ص در مراسم غسل و کفن و تشییع جنازه وی شرکت کرد و تجلیل فراوانی از او به عمل آورد. گفته شده که او بزرگ انصار و از نخستین کسانی از مردم مدینه بود که اسلام آورد و پیامبر ص را به مدینه دعوت کرد. شیخ صدوق نقل کرده: وقتی خبر رحلت سعد بن‏ معاذ را به پیامبر دادند، آن حضرت به‏ سرعت با پای پیاده و برهنه به سوی جنازه سعد شتافت، درحالی‌که در بین راه، عبا از دوش مبارکشان افتاد، ولی اعتنا نکردند و گاهی در پشت تابوت، گاهی سمت راست تابوت، گاهی نیز جلوی تابوت و گاهی هم سمت چپ تابوت حرکت می‏‌کردند! مردم پرسیدند: یا رسول الله، این چه حالتی است که از شما می‏بینیم؟! فرمودند: به خدا قسم، دستم در دست برادرم جبرئیل است که مرا دور تابوت سعد طواف می‏‌دهد. اینک جبرئیل و میکائیل به همراه هفتاد هزار ملک در تشییع جنازه سعد شرکت کرده‏‌اند. آنگاه با دست مبارک خودشان، بدن سعد را درون قبر گذاشته و آن را با سنگ و خاک محکم نمودند. مادر سعد وقتی این صحنه را دید، خطاب به فرزندش سعد گفت: یا سعد هنیئاً لَكَ الجَنَّةُ؛ فرزندم، بهشت گوارای وجودت باد. پیامبر با شنیدن این جمله، چهره درهم کشید و با ناراحتی و عتاب فرمود: ساکت باش ای مادر سعد، درباره کار پروردگار این‏گونه با قاطعیت سخن نگو. همینک، قبر، فشار سنگینی بر سعد وارد نمود. همه مات و مبهوت مانده بودند، آخر چرا؟ کسی که هفتاد هزار ملک به تشییع جنازه‏اش آمده‏ و پیامبر اعظم الهی با دست خودش او را دفن کرده و برایش طلب مغفرت نموده، چرا باید فشار قبر داشته باشد؟ حضرت در پاسخ فرمودند: نَعَمْ إِنَّهُ كَانَ فِي خُلُقِهِ مَعَ أَهْلِهِ سُوءاً؛[3] آری، برای اینکه اخلاقش با اهل و عیالش بد بوده است. در این ماجرا، به بداخلاقی سعد در خانه تصریح شده که حاوی نکته ظریفی است. یعنی هرچند بد‏اخلاقی در همه‏­‌جا رفتاری بد و ناپسند است، ولی نسبت به خانواده، شدت بیشتری دارد. چون اعضای خانه بیشتر اوقات شبانه‏‌روز را کنار هم هستند؛ برخلاف دوست و همکار و...؛ لذا اگر اخلاق یکی از آنان بد باشد، خانه‏‌ای که می‏‌بایست کانون آرامش باشد، تبدیل به «جهنم» خواهد شد. [1]. سوره طه، 43و44. [2] . معانی الأخبار، ص271. [3]. إرشاد، ج1، ص300. 📚کتاب *آثار وضعی گناهان* ، علی خادمی، ص۳۸۳ تا ۳۹۲.                •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌷 @alikhademi110 🌷
علی خادمی
🏴🏴🏴 شهادت مظلومانه دهمین اختر آسمان امامت و ولایت، مشعل فروزان هدایت، یار و راهنمای امت، کتاب علم و زهد و حکمت، حضرت امام علی النقی (علیه السلام) بر ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و محبان خاندان عصمت و طهارت تسلیت باد. 🏴🏴🏴
 👈پیامدهای بداخلاقی 💢قسمت سوم (ادامه پیامدهای دنیوی بدخلقی) 4. تکثیر گناه: یکی دیگر از تبعات سوء بداخلاقی، این است که در همین دنیا سبب ازدیاد و تکثیر گناهان انسان می­‌گردد. روایت معتبری از رسول خدا ص نقل شده که حاوی یک هشدار بزرگ و نگران‏‌کننده است: خداوند توبه شخص بداخلاق را نمی‌پذیرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمود: إِذَا تَابَ مِنْ ذَنْبٍ وَقَعَ فِي ذَنْبٍ أَعْظَمَ مِنْهُ؛[1] چون هرگاه از گناهى توبه می‌كند، در ورطه گناهى بدتر از گناه اول می‌افتد. این حدیث شریف نیاز به توضیح دارد؛ زیرا آیات و روایاتی که راه توبه را جز برای شرک و کفر باز می‏داند، بسیار زیاد و قطعی است. یعنی اگر توبه واقعی صورت بگیرد، با توجه به وعده و لطف پروردگار، حتماً مورد پذیرش واقع می‏‌شود. لذا می‏گوییم مقصود این است که آدم بد‏اخلاق، موفق به توبه نمی‏شود؛ چراکه بداخلاقى، حالتی قابل تورّم است که روز‏ به‏ روز فربه می‏شود و ضمن آنکه انسان را در دل دیگران منفور می‌کند، فرصت اصلاح را نیز از انسان می‌گیرد. خلاصه اینکه هرچقدر که مؤثر قوی شود، اثر نیز قوی و بزرگ‏تر خواهد شد.[2] در همین راستا، در حدیثی از امام صادق ع چنین می‏‌خوانیم: شخصى بیابان‏‌نشین نزد رسول خدا ص آمد و اظهار داشت: اى رسول خدا، من بیابان‏‌نشین هستم و مسافرت می‌روم (یعنی فرصت شرفیابی محضرتان و استفاده از مواعظ شما را ندارم)؛ چیزى را به من بیاموز (كه سعادت دنیا و آخرتم را تأمین كند). حضرت فرمود: غضب نكن. اعرابى فرمایش پیامبر را ساده گرفت و دوباره نزد حضرت بازگشت و سؤالش را تكرار كرد. حضرت نیز همان جواب را تكرار نمود. اعرابی هم به خود آمد و گفت: دیگر چیزى نمی‌پرسم، همانا مرا نصیحت كرد و مرا بر حذر داشت كه هنگام غضب، تهمت نزنم و كسى را به قتل نرسانم![3] حدیث دیگری که منسوب به رسول خدا ص است و اخلاق خوب و بد را به «ریسمان» تشبیه کرده، می‏تواند توضیحی برای روایت پیشین باشد: اخلاق نیكو ریسمانی است از رحمت خدا در گردن صاحبش. این ریسمان به دست یک فرشته‏‏ می‏باشد که او را به کارهای پسندیده می‏کشاند. کارهای پسندیده نیز او را به بهشت می‏رساند. همچنین بداخلاقى ریسمانى است از عذاب خداوند در گردن انسان بداخلاق. آن ریسمان در دست شیطان است و شیطان هم او را به بدى می‌كشاند و بدى نیز او را به آتش می‌کشاند.[4] نیز در ماجرایی مشابه، اخلاق نیکو زیربنای دین معرفی شده است: مردى حضور پیامبر خدا ص شرفیاب شد و عرض كرد: یا رسول الله، دین چیست؟ حضرت فرمود: خلق نیكو. دوباره از طرف راست آمد و پرسید: دین چیست؟ حضرت فرمود: خلق نیكو. باز از طرف چپ آمد و عرض كرد: دین چیست؟ رسول خدا ص فرمود: حسن خلق. آنگاه از پشت سر آمد و گفت: دین چیست؟ باز هم فرمود: خلق نیكو. پیامبر ص نگاهى به آن مرد كرد و فرمود: آیا دین را نفهمیدی! دین آن است كه خشمگین نشوى![5]   مثلث شوم انسان بداخلاق باید توجه کند که قبل از آنکه دیگران را آزار و شکنجه بدهد، خودش را آماج عواقب زیادی قرار داده است. گاهی یک بدخلقی می‏‌تواند مسیر سعادت انسان را منحرف کند. یک نقطه بیش فرق رحیم و رجیم نیست از نــقطـه‏‌ای بـتـرس که شیطانی‏‌ات کنند [1]. اصول کافی، ج2، ص321. [2]. البته احتمال دیگری نیز مطرح شده است که وقتی انسان از گناه اولی توبه کرد و بعد از مدتی آن را به وسیله تکرار گناه شکست، مجموع گناه دوم و شکستن گناه اول، بزرگ‏تر از گناه اول خواهد شد. مختار ملا‏صالح و نیز علامه مجلسی، همان احتمال اول است. [3]. الزهد، ص68. [4]. جامع الأخبار، ص103؛ حُسْنُ الْخُلُقِ زِمَامٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ فِي أَنْفِ صَاحِبِهِ وَ الزِّمَامُ بِيَدِ الْمَلَكِ وَ الْمَلَكُ يَجُرُّهُ إِلَى الْخَيْرِ وَ الْخَيْرُ يَجُرُّهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ سُوءُ الْخُلُقِ زِمَامٌ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ فِي أَنْفِ صَاحِبِهِ وَ الزِّمَامُ بِيَدِ الشَّيْطَانِ وَ الشَّيْطَانُ‏ يَجُرُّهُ‏ إِلَى‏ الشَّرِّ وَ الشَّرُّ يَجُرُّهُ إِلَى النَّارِ. [5]. مجموعه ورام، ج1، ص89. 🔴ادامه دارد... 📚کتاب آثار وضعی گناهان، علی خادمی، ص۳۸۳ تا ۳۹۲. ‌ •┈┈••✾••┈┈• آدرس کانال در ایتا و تلگرام 🌹@alikhademi110🌹
خوشا آن کس که مولایش کریم است مسیرش بر صراط مستقیم است چنان حالی نصیبَش گشته در عشق که ذکرش یا امیرالمومنین است 💖 تولد مولود کعبه، حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و روز پدر، بر همگان مبارک.