eitaa logo
علی خضریان | Ali Khezrian
2.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
474 ویدیو
0 فایل
فعال سیاسی و رسانه‌ای/ نماینده مردم عزیز ایران از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی 🌐 khezrian.ireitaa.com/alikhezrian
مشاهده در ایتا
دانلود
💢گفتگو حول محور سربازی ‏در مراسم رونمایی مستند «» با موضوع در شرکت‌های دانش‌بنیان که در سالن جابر ابن حیان دانشکده شیمی برگزار شد، با اشاره به اقدامات مجلس در افزایش حقوق سربازان، پیرامون واقعیت خدمت نظام وظیفه که اصلاح آن الزاماً حذف مسأله نیست، صحبت شد. اصلاح قانون نباید منجر به طبقاتی کردن خدمت سربازی شود. موضوعی که بعضاً حتی در بدنه دانشجویی که باید پرچم‌دار و پیشرو در عدالت باشند نیز افرادی را می‌بینیم که بدون توجه به ابعاد اجتماعی موضوع ایده‌ای تحت عنوان از طریق را مطرح می‌کنند. در حالی که سربازی حرفه‌ای بدون پیش‌بینی منابع و اینکه نیروهای مسلح را قانع کنید که منابعش تضمینی و پایدار و موجود است، به معنای ایجاد یک مالیات امنیت برای کسانی که نمی‌خواهند سربازی بروند. و در نهایت برای بخش ضعیف جامعه شکل می‌گیرد. ما حق نداریم ضمن پیگیری حقوق ، برای قشری سرخوردگی اجتماعی ایجاد کنیم. لباس نظامی نباید به عنوان لباس فقرا شناخته شود و بگوییم عده‌ای پول دارند و مالیات امنیت می‌دهند و شما که پول ندارید، خدمت بروید؛ آن هم نه دو سال، بلکه به عنوان سربازی حرفه‌ای ۵ تا ۷ سال خدمت کنید. کسانی که می‌خواهند در شرکت‌های دانش‌بنیان دوران خدمت خود را بگذرانند، باید بتوانند در تسهیل کار دیگرانی که خدمت می‌روند، کاری کنند تا آنجایی که در بعضی از این امور که ممکن است منجر به حذف نیروی انسانی شود. خدمت یک فرد نخبه باعث می‌شود تا کار خدمت برای دیگر جوانان نیز تسهیل شود. ✅ @alikhezrian
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 طرز کار کمیسیون اصل نود در گفتگوی با برنامه با اشاره به نحوه رسیدگی به شکایات در ، محدوده صلاحیت این کمیسیون در ، جهت رسیدگی به طرز کار دستگاه‌ها تشریح شد. کمیسیون اصل نود مجلس در ۵ کمیته تخصصی نسبت به شکایات مردمی از طرز کار دستگاه‌ها رسیدگی می‌کند و در موضوعاتی که مرتبط با عموم باشد، گزارش آن را در صحن علنی به اطلاع عموم می‌رساند و در مواردی که شکایت عمومی نباشد، نتیجه رسیدگی را به اطلاع شاکی پرونده می‌رساند. ✅ @alikhezrian
💢چگونگی افزایش مشارکت سیاسی (بخش اول) در نشست هم‌اندیشی «مشارکت در پیش‌رو؛ راهکارها و چالش‌ها» که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار گردید، با بیان اینکه افزایش یک تعارف و شعار سیاسی صرف نیست، نکاتی پیرامون تحقق آن بیان شد. نگاه حضرت (ره) به مردم و تکلیف نقش و جایگاه را در نظام اسلامی مشخص کرده است. و به عبارت دیگر وقتی ما مردسالاری را می‌پذیریم، در حقیقت نقش دخالت مردم در امور حکومتی را پذیرفته‌ایم و می‌بایست نقش مردم را در اداره امور جمعی تسهیل و گسترش بدهیم. از منظر امام خمینی(ره) واژه شعارگونه‌ای نبود. در زمانی که ایجاد یک نظم سیاسی جدید در بر مبنای جمهوری اسلامی مطرح شد، با هژمونی حضرت امام حتی اگر به شعار نیز تبدیل می‌شد، بعید بود با مخالفت اجتماعی مواجه شود. به طبع آن اگر نام نظام نوپای پس از انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی گذاشته می‌شد، طبعاً بخشی از اختیارات مردم در اداره حکومت نیز محدود می‌شد. این مسأله از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم طرح مردم‌سالاری دینی در ایران از سوی امام(ره) بر مبنای باور و اعتقاد قلبی ایشان به مردم بوده است. بنابراین اگر می‌خواهیم در انتخابات پیش‌رو مسأله افزایش مشارکت در انتخابات تحقق یابد، باید تکثر گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی در عرصه انتخابات بروز و ظهور پیدا کند و البته درست فهم شود. ✅ @alikhezrian
💢چگونگی افزایش مشارکت سیاسی (بخش دوم) زمانی در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، دو نگاه سیاسی غالب شامل خط امامی‌ها و مقابل خط امامی‌ها بود که نشأت گرفته از تفاوت دیدگاه‌ها درباره پیرامون تدوین قانون اساسی و از این دست تصمیمات شکل گرفته بود و زمینه رقابت و مشارکت سیاسی را در جامعه محقق می‌کرد. بعد از روی کار آمدن خط امامی‌ها، در جریان نحوه اداره کشور در موضوعات اقتصادی، مسایل سیاسی داخلی و خارجی، دو جریان چپ و راست از دل این جریان شکل گرفت که در نتیجه اختلافات سیاسی و اقتصادی در بدنه جریان خط امامی‌ها بود که زمینه مشارکت و رقابت در انتخابات را میسر و محقق کرد. پس از این دوره شاهد شکل‌گیری اصلاح طلب و اصولگرای مرسوم در ادبیات سیاسی کشور بودیم که البته پیش از این یک طیف وابسته به دولت کارگزاران که قالب آنها بخشی از طیف راست سنتی آن زمان بودند،‌ تحت عنوان راست دولتی شکل گرفت و در نهایت به اصلاح طلبان پیوست. از سال ۱۳۸۴ به بعد و با حضور همزمان آقایان احمدی نژاد، قالیباف، لاریجانی، ولایتی، رضایی، کروبی، هاشمی، مهرعلیزاده و معین رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و نشان داد که دیگر تحلیل دوگانه چپ و راست یا اصلاح طلبی و اصولگرایی در صحنه سیاسی کشور مثل سابق نخواهد بود. فضا به گونه‌ای شده بود که مردم بین آقایان لاریجانی و ولایتی، احمدی نژاد و قالیباف، معین و کروبی تفاوت‌هایی می‌دیدند. بنابراین از سال ۱۳۸۴ با نوعی از و خروج از دوگانه‌های مرسوم گذشته همچون و مواجهیم که متأثر از فضای اجتماعی است. ✅ @alikhezrian
💢چگونگی افزایش مشارکت سیاسی (بخش سوم) این تکثر همچنان هم واقعیت عرصه سیاسی و اجتماعی ایران است که در حال پیشروی است. بطوریکه به سمت متکثرتر شدن محیط سیاسی در حرکت هستیم. البته در حین تکثر، آنچه محل اصلی رقابت‌های سیاسی است، مسأله ایده‌های حکمرانی است. سؤال و مطالبات مردم نسبت به داوطلبان انتخابات تغییر کرده و دیگر اینگونه نبود که مردم سؤال کنند که داوطلبان از کدام گروه سیاسی هستند، بلکه سؤال‌شان این است که افراد با چه ایده‌ای می‌خواهند کشور را در عرصه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی یا بانکداری و شرایط تحریمی اداره کنند. برخی گروه‌های سیاسی دچار بیماری سیاسی "ماندن در گذشته" شده‌اند و تصور می‌کنند مردم منتظرند چه ائتلاف‌هایی شکل می‌گیرد و یا فلان چهره‌ سیاسی وارد عرصه انتخابات می‌شود یا خیر. بر همین اساس معتقدند که با کنار گذاشتن وظایف قانونی، باید در صلاحیت‌ها با دست بازتر عمل کند. در انتخابات شورای شهر دوم که بیشترین احراز صلاحیت‌ها حتی اعضای نهضت آزادی توسط نمایندگان مجلس ششم صورت گرفت و مجری انتخابات نیز دولت اصلاحات بود، شاهد پایین‌ترین مشارکت سیاسی با ۱۳درصد در جمهوری اسلامی هستیم که با نظریه‌ای که برخی برای احراز صلاحیت‌ها مطرح می‌کنند، همخوانی ندارد. مسأله افزایش مشارکت چیزی نیست که لزوما با باز شدن فضا و احراز صلاحیت حداکثر بتوان آن را محقق کرد. مردم امروز به دنبال دانستن گروه‌ها و جریانات سیاسی هستند، بنابراین اینکه بخواهیم صرفاً لیستی را درست کنیم، عامل پیروزی یک جریان سیاسی نخواهد بود. ✅ @alikhezrian
💢جامعه شناسی فاطمیه یکی از مهمترین سؤالاتی که در سوگواری‌های ایام می‌بایست با تحلیل از شهر مدینه به آن پاسخ داده شود، این است که چرا حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) بعد از رحلت پیامبر(ص) غریب واقع شدند؟ و ضرورت دارد تا علت غربت اولیای الهی را بررسی کنیم. برخلاف آنچه عموماً پیرامون دوران پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) از دشمنی چند نفر نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) بیان می‌گردد، باید بپذیریم که اکثریت بالایی از مدینۀ آن روزگار با دشمنی و یا سکوتشان به نوعی از ظلم حمایت کردند. و نمی‌توان این واقعیت اجتماعی را نادیده گرفت. اصلی‌ترین داغ ایام شهادت (س) این است که چرا دختر پیغمبر(ص) در جامعۀ مدینه غریب می‌ماند؟ و مردمی که رابطه پیامبر(ص) با ایشان برایشان اظهرُ من الشمس بود، در مقابل حق طلبی حضرت ساکت ماندند، و او را تنها گذاشتند و اجازه دادند به دختر پیامبر و امیرالمؤمنین علی(ع) ظلم شود؟ از منظر جامعه‌شناسانه به جای اینکه ریشه غربت حضرت زهرا(س) را در یکی دو نفر ظالم و غاصب دنبال کنیم و آنها را مقصرین غصب حق ولایت و فدک جلوه بدهیم، باید دلایل آن را در میان مردم مدینه جستجو کنیم؛ و الّا در هر جامعه‌ای، عده‌ای افراد بد و ظالم وجود دارند و این مختص جامعه مدینه نیست. واقعیت این است که از همان روزهای ابتدایی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) تاکنون شاهد تقابل دو دیدگاه و یک الگوی در جامعه اسلامی بوده و هستیم. و حضرت زهرا(س) اولین شهیده‌ای است که در مقابل جامعه‌ای که ظلم را می‌دید و همراهی و سکوت کرده بود، غریبانه ایستاد. ✅ @alikhezrian
💢گره مشارکت در دستان خانه ملت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌نماید؛ مناظره ویژه انتخابات با حضور: احمد زیدآبادی (روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب) علی خضریان (نماینده مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون اصل نود) زمان: روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴-۱۶ مکان: دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سالن آمفی تئاتر فجر ✅ @alikhezrian