هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شرط تحقق عدالت اجتماعی، دخیل کردن توده میلیونی مردم در «تولید» است.
🔰روزی که هنوز عدهای تردید داشتند که مبارزه را شروع بکنیم یا نه، شهید بهشتی برای اقتصاد بعد از پیروزی انقلاب فکر میکرد.
📽 برشی از کارگاه یک روزه آشنایی با اصل ۴۳ و ۴۴ و سیاستهای کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی
#دبیرخانههماندیشیپیشرفتاسلامی
#مرکزعلومنویناسلامی(معنا)
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
با همکاری
بنیاد بینالمللی مطالعات راهبردی، آیندهپژوهی و تمدنی امین (مرآت امین)
برگزار میکند:
🔰 سلسله نشستهای
«الزامات راهبردی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه»
✅ نشست یازدهم
ارائهدهنده: حجتالاسلام و المسلمین علی محمدی
مدیر موسسه معنا
🔷 مکان: بلوار امین، خیابان گلستان، پلاک ۱۸، خانه مصلحان
🔷 زمان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۱ ساعت ۱۷
مشارکتکنندگان:
◀️ دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی معاونت پژوهش حوزههای علمیه
◀️ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
◀️ خانه مصلحان
💠سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔸️همایش دوم
🔷️اندیشه امام خمینی (ره)
با ارائه اندیشمندان علوم انسانی:
🔷️محسن قنبریان
🔸️سید علی موسوی
🔸️مهدی امامی
🔸️ علی فرحانی
🔸️امین اسد پور
🔸️علی محمدی
🔸️محمدجواد تاکی
🔹️دبیر نشست:
مجتبی نامخواه
📌 زمان:پنجشنبه ۴ خردادماه
-ساعت ۱۰ صبح
📍مکان:مصلی قم-پژوهشکده باقرالعلوم
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
🆔️https://eitaa.com/alimohammadi1389/1366
💢درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها💢
آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟
✳️ دکتر حمید ابدی
1️⃣ از 3️⃣
علی علیزاده پدیده قابل مطالعهای است و نباید او را صرفاً به مثابه یک کنشگر رسانهای فروکاست. در شرایطی که با نوعی «انسداد زبانی» ـ و نه انسداد فکری ـ رو به رو هستیم، زبان علیزاده گشوده است و پیش میرود و امکان همدلی و همزبانی را یافته است. از این مسئله به سادگی نگذریم و آن را صرفاً به هوش رسانهای او برنگردانیم. به نظرم علیزاده به «فرم» تازهای از فکر کردن به مسائل ایران رسیده است که زبان او را باز کرده است. بر «فرم تفکّر» تاکید میکنم و نه «محتوای تفکّر»؛ میشود اندیشمند پرمحتوایی را تصوّر کرد که به علّت انسداد زبانی امکان سخن گفتن درباره مسائل ایران را نیافته باشد.
مناظره علیزاده با نصیری و غنینژاد را بازخوانی کنیم. به دهانِ همیشه باز نصیری و غنینژاد نگاه نکنیم، به این توجّه کنیم که تیغ نصیری و غنینژاد در این مناظرهها نمیبُرد. این دو علیرغم دهان باز و هجمه بی حدّ و مرز و سراسر انتقادی، انگار خلع سلاح شدهاند و گویی به هوا مشت پرتاب میکنند. این امر را در موقعیتی که علیزاده تلاش کرد برای خود ایجاد کند، باید جستجو کرد. علیزاده فرمی از فکر کردن به مسائل ایران را یافته که در آن سه مقوله به شدّت برجسته است: «امر ملّی»، «سیاست مدرن» و «عقلانیت و واقعیت غرب مدرن». یعنی تلاش او بر این امر تعلّق یافته که با تکیه بر امر ملّی و سیاست و عقلانیت و واقعیت تاریخی غرب مدرن، توضیح و تبیینی در دفاع از رهبر بزرگوار انقلاب و روند تحوّلات جمهوری اسلامی و نقد جریان اقتصادی حاکم بیابد.
علیزاده به خوبی تلاش کرد لیبرالیسم غنینژاد را در برابر امر ملّی و ایران قرار دهد و نشان دهد که در لیبرالیسم یا نئولیبرالیسم پیشنهادی غنینژاد، ایران و امر ملّی بیمعنی میشود. در این زمینه، بیانیه مشترک اندیشمندان چپگرایی همچون مراد فرهادپور و صالح نجفی در ایّام اغتشاشات را هم به یاد بیاوریم که در آن به شدّت علی علیزاده را مورد حمله قرار دادند. آنجا هم به خوبی میشد فهمید که علیزاده چپهای ایرانی را در برابر امر ملّی قرار داد و عملاً با این طرح مسئله جدید، نوعی انشقاق در میان چپهای ایرانی را رقم زد. نکته دیگر علیزاده در مناظره با غنینژاد، قرار دادن غنینژاد در برابر عقلانیت و واقعیت تاریخی غرب بود. علیزاده در جملاتی همچون «تاریخ لیبرالیسم غربی پر از تضادها است» یا «هایک را شما خواندید، من زندگی کردم» و ... با روایتی از منازعهها و تضادهای درونی اندیشه مدرن غربی و روایتی از واقعیت زندگی در غرب مدرن، در صدد آن بود که نشان دهد آن لیبرالیسمی که غربگرایان ایرانی برای ما ترسیم میکنند، چقدر تخیّلی و دور از مسیر طبیعی اندیشه و واقعیت تاریخی غرب مدرن است.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1367
💢درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها 💢
آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟
✳️ دکتر حمید ابدی
2️⃣ از 3️⃣
نکته حائز اهمیت در مواجهههای علیزاده، ایستادن او در موقف عقلانیت و واقعیت تاریخی غرب، و سخن گفتن با غربگرایان ایرانی از آن دریچه است. او از موضع اسلام و مبانی نظری انقلاب اسلامی در قامت منتقد لیبرالیسم و غربگرایی ایرانی برنیامده، بلکه با «غرب واقعی» در برابر «غرب تخیّلی» غربگرایان ایرانی قرار گرفته است. در مناظره علیزاده با نصیری که به نظر حقیر مهمتر از مناظره او با غنینژاد بود، او تلاش کرد به نصیری بفهماند که تو همان عدالتخواه سنتگرای دهه هفتادی هستی که درکی از عقلانیت و سیاستِ مدرن نداری. «سیاست عقلایی» هم که اکنون نصیری از آن حرف میزند را ادامه همان درک سنتزده دهه هفتادی او دانست و سعی کرد در چهارچوب سیاست مدرن، دفاعی از سید علی خامنهای و عملکرد جمهوری اسلامی عرضه کند و نادرستی ادعاهای نصیری را نشان دهد. نصیری علیرغم ادعاهایی که اخیراً مبنی بر همراهی با حکمرانی و سیاست مدرن از خود بروز میدهد، نیروهای انقلابی را با همان زبانی سنتی و درک سنتی از مفاهیم آرمانی میگَزَد. نیروهای انقلابی که انقلاب اسلامی را در همان زبان سنّتی خوانش کنند و متوجّه حضور انقلاب اسلامی در متن مناسبات مدرن نباشند، رفتار رهبری و جمهوری اسلامی را با نوعی دوگانگی فهم میکنند. جمله درخشان علیزاده در آن مناظره که «تو نماد عدالتخواهی مذهبی فروپاشیده دهه هفتاد هستی» را جدّی بگیریم. این جمله با تعریض مهمّی به ادراک مذهبی سنّتی از مفاهیم عصر جدید همراه است و «حیرت» نصیری و طیفی از عدالتخواهان و نیروهای انقلابی در مواجهه با رفتار جمهوری اسلامی را در همین امر باید جستجو کرد.
علیزاده در برابر غربگرایان و سنتگرایان ایرانی، با زبان سیاست مدرن غربی و عقلانیت مدرن غربی و تاریخ واقعی غرب مدرن نمودار شده است، نه در زبان یک اسلامگرا و در صدد مرزبندی با مبانی معرفتی غرب مدرن. به نظرم تیغی که غربگرایان و سنتگرایانی همچون نصیری در دست دارند، در برابر نوعی صورتبندی نظری از اسلام و مبانی معرفتی اسلامی که علیرغم مرزبندی با غرب، درک درستی از مناسبات سیاست و واقعیت غرب مدرن ندارد، بسیار برنده است. علیزاده با تغییر موقف خود، عملاً از برندگی این تیغ، کاست و آنها را خلع سلاح کرد. شاید در برابر غربگرایان و سنتگرایان ایرانی، در شرایطی که زبان تفصیلیافتهای از مبانی معرفتی اسلام و انقلاب اسلامی نیست، با نوعی بهرهگیری از عقلانیت و سیاست مدرن باید ایستاد. خلاصه بگویم: انگار شرایط تاریخی که در آن قرار داریم اقتضا میکند که با «غرب واقعی» در برابر «غرب تخیّلی» غربگرایان بیاستیم.
جبهه فکری معتقد و باورمند به انقلاب اسلامی با یک چالشی در تجربه جمهوری اسلامی ـ و بلکه تجربه ایران معاصر ـ رو به رو بوده است؛ کسانی را به مثابه «نمایندگان اندیشه غرب مدرن» در برابر خود میبیند که روایتگران مبتذلی از اندیشه مدرن غربی هستند. ابتذال در انتقال مفاهیم و نظریههای مدرن غربی، مسیر جبهه فکری انقلاب را هم قدری مخدوش کرده است. نگارنده یکی از ریشههای اصلی تاخّر و تعویق جبهه فکری انقلاب نسبت به مسائل ایران و انقلاب را در همین امر جستجو میکند. ما هنوز مانده تا بفهمیم که عبدالکریم سروش و جریان روشنفکری دینی، در دهه هفتاد چه بر سرمان آوردند. ما از چالشهای کلامی سروش و شبستری و ملکیان و ... با همّت اساتید بزرگوار حوزه، گذر کردیم، امّا زخمی که این دارودسته بر نحوه نگریستن ما به غرب برجای گذاشتند، حالا حالاها گرفتاریم.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1368
💢درباره «گشودگی زبان» علیزاده در مناظرهها 💢
آیا جبهه فکری انقلاب میتواند نمایندگی غرب را از غربگرایان ایرانی پس بگیرد؟
✳️ دکتر حمید ابدی
3️⃣ از 3️⃣
در دهه هفتاد شمسی، عبدالکریم سروش و همراهان او در نحله روشنفکری دینی، تلاش کردند به مثابه نماینده معرفتشناسی مدرن غربی، خود را در برابر معرفتشناسی فلسفی و کلامی حوزه علمیه قم صورتبندی کنند. هنوز هیوم و لاک و کانت و ... را ندیده بودیم، که پوپر را در برابر ما علم کردند، قرائت مبتذلی از هرمونوتیک به جان ما انداخته شد و چاه ویلی از مباحث معرفتشناختی و روششناختی به روی ما باز شد. ما در این تجربه، خود را جبههای در برابر غرب میدیدیم، حال آنکه با «شبه غرب» رو به رو شده بودیم. بعدها راهِ سروش را فیرحی و طیف «فوکوییهای قم» با تحلیل گفتمان پی گرفتند و اینها هم ما را به گونهای دیگر، نوعی «شبه تجدد» غربی را در فضایی پر از سوءتفاهم پیش روی ما گشودند تا شمشیرها را بر یک «تجدّد وهمی» برکشیم و به جنگ آن برویم. آنچه در این منازعه، اساساً نبود و به دیدار آن نرفتیم، «غرب» بود.
در فضای اجرایی کشور هم تکنوکراتهایی نمایندگی اندیشه اقتصادی و اداری غرب را یدک میکشیدند که رفته رفته فهمیدیم که این «لیبرالسیم تخیّلی» آنها که با تبدیل همه عرصههای جامعه به میدان عرضه و تقاضای آزاد، یک نظم طبیعی انسانی ایجاد میشود، در هیچ زمین و آسمانی نه قبلاً تحقّق یافته و نه امکان تحقّق دارد. ولی باز ما تصورمان این بود که به مثابه «نمایندگان اسلام و انقلاب» داریم به جنگ «غرب و توسعه غربی» می رویم. ولی در مجموع، آنچه ما به جنگ و منازعه به آن رفتهایم، شبه غرب، شبه تجدد، شبه مدرنیته، شبه توسعه، شبه لیبرالیسم، شبه نئولیبرالیسم و ... بوده و چیزی که غایب بوده «اندیشه و واقعیت محقّق غرب مدرن» است.
آیا طلیعه گام دوم میتواند بازخوانی و بازگشت ما از این منازعه و بازطراحی زمین منازعه جدید باشد؟ آیا گام دوم برای جبهه فکری انقلاب اسلامی میتواند لحظه رو به رو شدن با «غرب واقعی» باشد؟ حقیر جزو کسانی نیستم که بخواهم از منازعه با غرب انصراف بدهم و مانند پزها و مدهایی که اخیراً در برخی حزباللهیهای علوم اجتماعیخوانده میبینم، دعوت به آموختن از غرب کنم. ولی اینقدر میفهمم که یک جهاد و اجتهاد فکری برای رو به رو شدن و دیدار با غرب واقعی لازم است. ما باید «غرب واقعی» از چنگ غربگرایان ایرانی نجات بدهیم! تفالهای از غرب که اینها به ما گزارش دادهاند، امر محالی است که در هیچ جای آسمان و زمین، جز مغزهای تخیلزده خودشان امکان وقوع ندارد.
انگار تقدیر جبهه فکری انقلاب در گام دوم این است که هم پای در بنیادهای فکر اسلامی ـ اعم از فلسفی، کلامی و فقهی ـ بگذارد و هم «نمایندگی غرب» را از غربگرایان پس بگیرد. انقلاب اسلامی وسعتی به جبهه فکری انقلاب داده که غرب را نه از طریق غربگرایان مبتذل ایرانی، بلکه از سرچشمههای اصلی اندیشه غرب و از طریق رو به رو شدن با واقعیت جهان غرب بشناسند. اکنون نه در محافل رسمی، ولی در محافل غیررسمی حوزه و دانشگاه، جریان خوانش متون اصلی غرب در حال نضج یافتن است و این نشانه خوبی است. ما نیاز داریم که قدری از مواجهه درجه دو و گزارشخوانیهای فوری، فاصله بگیریم و با متون اصلی و تاریخ واقعی غرب مدرن و واقعیت جهان امروز رو به رو شویم و بشناسیم. اینگونه راه تحوّل علوم انسانی را هم دقیقتر و منقّحتر طی خواهیم کرد.
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1369
هدایت شده از خانهمصلحــان
🔻نشـــستســـومآینـــدهجهـــــاناســــــلام
💢 گفتــگـــوهاییپیـــرامونرونـــــدتحـــولات ســــرزمیـــنهـــایاســـــلامیدرجــــهانِ پیــــشِ رو
💢مسئـــله هـــفتــه:
"بــــازیبـــــزرگ" قــــدرتها،چـــــگونــــه "خاورمیانهی" کـــنونــــیرارقـــــــمزد؟
"نـــــگـــاهـــیبـــهکتـــــاب "صــلـحـــیکـــههــمــه صلــــحها را بـــر بـــــــاد داد"
✔️بـــاحــضــــور:
▫️آقـــــایاشـــکــــانشــــاهمحمدی
(پژوهشگر روابط بین الملل)
✔️دبیر نشست:
آقای حمید ابدی
🗓 زمان برگزاری: چهارشنبه؛ سوم خرداد ماه ۱۴۰۲ ؛ ساعت ۱۷
🔹با مشارکت:
🔻 خانه مصلحان
🔻مؤسسه رسول السلام
🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
🔻مرکز ارتباطات و بین الملل حوزههای علمیه
💢علاقهمندان جهت حضور در جلسه با شماره 09100931083 ارتباط برقرار کنند.
🌐 @KhaneMoslehan
🌐 @maana_hamandishi
عقلنوشتههای انقلابی
✅ به مکان جلسات بالا توجه شود:
خیابان معلم جنب بوستان کتاب مرکز همایشهای غدیر طبقه منفی ۲ سالن کنفرانس علامه طباطبایی
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
📸 #هم_اکنون
🔻 جلسه هماندیشی پیرامون "پرسشهای بنیادی و اساسی درباره هوش مصنوعی"
➖ ➖
▫️مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
▫️پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
🌐 @maana_hamandishi
عقلنوشتههای انقلابی
💢«ما چه پرسشهای اساسی و بنیادین درباره هوش مصنوعی باید بپرسیم؟»💢
🔹جلسهای بسیار پربار و مفید با این موضوع که «ما چه پرسشهای اساسی و بنیادین درباره هوش مصنوعی باید بپرسیم؟»
🔹ارائه دهندگان:
1ـ حجت الاسلام سیدمهدی موشح
2ـ حجت الاسلام حسن کربلایی
3ـ دکتر مجتبی رستمی کیا
4ـ حجت الاسلام احمد کوهی
🔹اصل این جلسه بر این ضرورت استوار شده است که ما قبل از اینکه به خواهیم به پرسشهای پیرامون هوش مصنوعی پاسخ دهیم، باید ابتدا درنگ کنیم و از خود بپرسیم ما قبل از پاسخدهی، چه پرسشهای بنیادین و اساسی باید از اقتضائات هوش مصنوعی بپرسیم که اگر بدانها پاسخ دهیم، اطمینان بیشتری حاصل میکنیم که شناخت درست و متوازنی از «هوش مصنوعی» پیدا کردهایم ...
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه فقه معاصر برگزار میکند :
🔹 دومین نشست هم اندیشی : چیستی فقه معاصر
ارائه دهندگان:
🔴 سید محمد رضی آصف آگاه
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔴 علی محمدی
استاد سطوح عالی حوزه
🔴 محمد جواد تاکی
استاد سطوح عالی حوزه
🕒 زمان: پنجشنبه 11 خرداد ۱۴۰۲
ساعت 10 الی 11:30
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا سلطان
🔷️شب میلاد امام رضا علیه السلام...
#مرحوم_حاج_فیروز_زیرک_کار
#حاج_منصور_ارضی
#حاج_محمود_کریمی
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحمت الله علیه ...◾️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحمت الله علیه ...◾️
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔶️اندیشه امام خمینی(ره)
🔴 قسمت اول یکشنبه۱۴ خرداد ماه ساعت ۱۸:۳۰
شبکه یک سیما
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
-1367990528_611979947.mp3
14.04M
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام علی محمدی
🔹️عنوان بحث:شریعتگرایی و مصلحتگرایی در مکتب امام خمینی(ره)
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
✳️ سلسله نشستهای تأملات تمدنی
1️⃣ نشست هفتم:
✅فقه تمدن ساز
👤 با ارائه حجت الاسلام علی محمدی
🗓 شنبه 20 خرداد 1402 ⏰ 17
🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سالن اندیشه
👈حضور مجازی
👈با ارائه گواهی پایان دوره
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
اطلاعات بیشتر:
☎️ 02532113532
هدایت شده از عصر پیشرفت
🔰 نشست بررسی تحلیلی الگوی پیشرفت منطقهای مجموعه همپا
جلسه اول:
معماری پیشرفت (شبکه مفاهیم پیشرفت)
🔹 ارائه دهنده:
➖ محمد علیان
(مولف کتاب معماری پیشرفت)
🔹 ناقدین:
➖ حجت الاسلام علی محمدی
(مسئول مؤسسه معنا)
➖ حجت الاسلام حسن کربلایی
(پژوهشگر حوزه حکمرانی و پیشرفت)
➖ خانم دکتر زهرا ابوالحسنی
(مدیرگروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فناوری)
➖ دکتر سینا فریدونی
(مسئول مرکز حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع))
📅 زمان: یکشنبه ۲۱ خرداد، ساعت۱۵
📍 مکان: خیابان ملکالشعرا بهار، کوچه گوهر، پلاک۴
#نظام_برنامهریزی_کشور
#نظامات_اجتماعی
#پیشرفت_منطقهای
📱 http://t.me/asr_e_pishraft
📱 https://eitaa.com/asr_e_pishraft
📱 https://eitaa.com/hampa_ir
هدایت شده از همپای پیشرفت
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا