eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ هنرمند جهادگر 💠 اجتماع جهادگران گفتمان‌ساز "یادبود مرحوم که به تعبیر رهبریِ عزیز «هنرمند جهادگر» بود." 🔻 سخنران: حجت الاسلام قمی 🔻با حضور: حاج حسین یکتا و فعالان عرصه گفتمان‌سازی جهادی ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۳ شهریور همزمان با روز بیست و هشتم صفر: ساعت ۹:۳۰ صبح 🏡 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰ (کوچه سیدمحمدساجدی) مدرسه هدایت •┈••✾🔹✾••┈• 🌀🌀 خانه طلاب جوان را در "ایتــا" "بلــه" "روبیـکا" دنبال کنید.
🔸 درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی 🔸🔹💠🔹🔸 🔻 نشست هفتم: ✔️عنوان ایده: الگویی برای راهبری زیست بوم فرهنگی مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ ✔️ارائـــه دهنــده: جناب آقای علی یکتا (مسئول طرح و برنامه سازمان تبلیغات اسلامی ) 🗓 زمان: دوشنبه 27 شهریور ماه ساعت 15:30 الی 18:30 📍مکان: بلوار جمهوری، اداره‌ کل سازمان تبلیغات اسلامی قم، طبقه‌ی سوم ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ 🔻سازمان تبلیغات اسلامی قم 🔻مرکز علوم نوین اسلامی (معنا) 🌐 @maana_hamandishi
🔸 درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی 🔸🔹💠🔹🔸 🔻 نشست هشتم: ✔️عنوان ایده: زیست بوم حکمرانی مردمی ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ ✔️ارائـــه دهنــده: جناب آقای سعید غلامی (معاون راهبردی و گفتمان‌سازی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا عج) 🗓 زمان: پنجشنبه 30 شهریورماه ساعت 9 الی 12 📍مکان: بلوار جمهوری، اداره‌ کل سازمان تبلیغات اسلامی قم، طبقه‌ی سوم ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ 🔻سازمان تبلیغات اسلامی قم 🔻مرکز علوم نوین اسلامی (معنا) 🌐 @maana_hamandishi
📣 نشست «تاثیر تحولات اجتماعی و سیاسی در استنباط» 🔎بازخوانی نامه امام خمینی(س) در پاسخ به حکم بازی شطرنج و معامله آلات موسیقی 🎙حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) 📆چهارشنبه ۵ مهرماه 🕌حوزه علمیه آیت الله ایروانی •┄┅┅┅┅❀❀❀❀┅┅┅┅┄• 📬 کانال رسمی حوزه علمیه حضرت آیت الله ایروانی(ره) 🆔️ @howzeh_iravani
🔸 درآمدی بر تعالی حکمرانی فرهنگی 🔸🔹💠🔹🔸 🔻 نشست نهم: ✔️عنوان ایده: ایده‌های راهبری حکمرانی مردمی ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ ✔️ارائـــه دهنــده: جناب آقای توحید اسماعیل‌پور (پژوهشگر مطالعات حکمرانی) 🗓 زمان: پنجشنبه 6 مهر ماه ساعت 14 الی 16:30 📍مکان: بلوار جمهوری، اداره‌ کل سازمان تبلیغات اسلامی قم، طبقه‌ی سوم ➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖ 🔻سازمان تبلیغات اسلامی قم 🔻مرکز علوم نوین اسلامی (معنا) 🌐 @maana_hamandishi
هدایت شده از مجتمعنا
توسعه در لباس پیشرفت؟ تاملی در امکان تکرار تاریخ تلخ گذشته در پرتو ایده های اتوپیایی پیشرفت عبرت گیری از تاریخ و اتفاقات آن، حداقل کاری است که می تواند رجوع به تاریخ را برای امروز ما موجه سازد. البته در این رجوع تاریخی، نه اشخاص مهم اند و نه حتی شاید رویدادها، بلکه آنچه مهم است، درس گیری از منطق اتفاقاتی است که در تاریخ رقم خورده و تکرار آن منطق، می تواند تاریخ را به نحو گریزناپذیری، هرچند در ظاهری متفاوت، تکرار کند. در اوایلِ دهۀ هفتاد، بخش قابل توجهی از مسئولین، سیاستمدارن و نظریه پردازان کشور، افرادی بودند که بخشی از جوانی و زندگی خود را وقف جنگ تحمیلی و دفاع مقدس کرده بودند و بسیاری از دوستان، نزدیکان و آشنایان شان را در این جنگ از دست داده بودند، با این حال بی توجه به عبرت های تاریخی و فهم درستی از موقف تاریخی انقلاب اسلامی و البته در افول جریان مارکسیسم جهانی و شاید مشکلات بسیار زیاد کشور، راه را برای تن دادن تام و تمام به سیاست های توسعۀ سرمایه داری باز یافتند و با اجرای این سیاست ها، عملاً به تعبیر مقام معظم رهبری، مسیر حرکت کشور را از ریل آن خارج ساختند. همانطور که می دانیم آنچه در دهۀ هفتاد در ایدۀ سازندگی دولت های پنجم و ششم و ذیل توسعۀ اقتصادی در کشور رقم خورد و در ادامه با ایدۀ توسعۀ سیاسی دورۀ اصلاحات تکمیل شد، مورد نقد جدیِ بسیاری از فعالان دهۀ هشتاد قرار گرفت و در نهایت، متفکرین و مسئولین کشور به این ایده رسیدند که مسئله و محل نزاع، نه تمایز توسعۀ اقتصادی دورۀ سازندگی با توسعۀ سیاسی دورۀ اصلاحات (منازعات نیمۀ ده، هفتاد)، بلکه محل نزاع بر سر دو ایدۀ توسعه (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی) و پیشرفت (اقتصادی، سیاسی و فرهنگی) است. ماحصل این توجه تشکیل مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، انتشار مجلات و نشریات متعدد و البته ابلاغ سند الگوی پایۀ اسلامی-ایرانی پیشرفت توسط رهبری به نخبگان برای نقد و بررسی در سال 1397 و نظایر آنها بود. با این مقدمۀ تاریخی به نظر می رسد رجوع به تجربۀ تاریخی گذشته و پرسش از تمایز میان ایده های ناظر به توسعه یا پیشرفت و تعینات عینی آنها مخصوصاً در ارتباط با زندگی روزمره، فارغ از ظواهر امر، در این برهۀ حساس تاریخی، بی وجه و ناموجه نباشد. بی تردید تکرار تجربۀ ناکام دهۀ هفتاد، آنهم توسط اغلب منتقدین آن سیاستها در سال 1400 به بعد، به معنای نادیده انگاشتنِ عبرت های تاریخی و در نهایت، عقبگرد و پسرفت تاریخی است. به علاوه، با شیوع استارتاپ ها و شتاب دهنده ها در دهۀ اخیر در کشور و تغییر ظواهر ایدۀ توسعۀ سرمایه داری (در عین تقید به همان منطق توسعه)، پرسش از این تمایز اهمیت مضاعفی یافته است. در این شرایط دستکم طرح این پرسش از طراحان، نظریه پردازان و موسسین رویدادهای ناظر به توسعه یا پیشرفت، موجه می نماید: تمایز فعالیت هایی که ذیل ایدۀ پیشرفت اسلامی-ایرانی انجام می شود، با تعینات ایدۀ توسعۀ سرمایه داری متقدم و متاخر در ایران چیست؟ برای ملموس شدن این پرسش، شما می توانید به شباهت ها و تفاوت های دو ایدۀ زیر توجه کرده و قضاوت کنید؛ ایدۀ اول، ایده هایی است که دکتر مجتبی لشکربلوکی، در سال های اخیر دنبال کرده است. لشکربلوکی، مشاور وزاری اقتصادی و دارایی دولت یازدهم و دوازدهم (آقای حسن روحانی) بوده و چنانکه در زندگی نامه اش آمده است، البته فردی به شدت متدین و مذهبی است. ایده های او، دربارۀ توسعه، بسیار کاربردی است و البته تحذیری هم ندارد که خود را مدافع ایدۀ توسعه بداند. http://lashkarbolouki.com/ ایدۀ دوم، مربوط به آقای دکتر محسن دوباشی است که در سال گذشته، به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری رویداد ملی نوپیا، این رویداد را با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دکتر محمد مخبر، معاون اول ریاست جمهوری دولت سیزدهم برگزار کرده اند. شاید مهمترین ایدۀ دوباشی که در وب سایتش نیز بر آن تاکید شده، برجسته سازی نوآوری اجتماعی است. با این حال او و ایده اش عمدتاً ذیل ایدۀ پیشرفت ایران معرفی می شوند. https://dobashi.ir/ https://www.noupia.ir/ بررسی تمایزات این دو ایده، فارغ از حضور چهره های سیاسی و مخصوصاً از حیث منطق عملکرد و البته با نظر به تجربۀ دولت سازندگی در دهۀ هفتاد، می تواند موضوع پژوهشی برای ترسیم آیندۀ دقیق تری از ایران اسلامی باشد. با این حال، علیرغم اهمیت این پرسش، مخصوصاً با نظر به تجربۀ دهۀ هفتاد و هشتاد، بعید می نماید که در کوران رویدادهای پرشور و پرهیجان اتوپیایی، پرسش از این تمایزات، بیش از سطح منازعات سیاسی، رهاوردی داشته باشد، اما اقتضاء مسئولیت تاریخی، دستکم طرح این پرسش را لاجرم می ساخت. https://eitaa.com/mojtamaona
سوژه نئولیبرال چگونه هگل زمانه شد؟ (بحثی در مضرات جامعه شناسی زیگزاگی) 💠میثم مهدیار 🔸️حوادث پاییز ۱۴۰۱ حجم زیادی از ادبیات آکادمیک علوم اجتماعی را به خود معطوف کرد و با تقریب مناسبی می‌توان اذعان کرد که همه رویکردهای مختلف فعال در علوم اجتماعی ایران تحلیل‌های خرد و کلانی را نسبت به آن تولید کردند و از این جهت آن را می‌توان آن را «آزمایشگاه علوم اجتماعی» ایرانی در نظر گرفت. به واقع این فربهی تولیدات راه را برای فراتحلیل خود این تحلیل‌ها هموار می‌کند. 🔸️در یک فراتحلیل اجمالی از ادبیات تولید شده در این بازه هم می‌توان دریافت که علوم انسانی و اجتماعی در ایران از فقدان «سنت‌مندی» رنج می‌برد. سنت‌مندی علمی به زبان ساده به چارچوب واضح، مشخص و مستمری ارجاع دارد که قلمرو حرکت نظری پژوهشگر را در انتخاب موضوعات پژوهشی و نحوه پردازش آن‌ها سامان می‌دهد و تاملات و تجربیات علمی و پژوهشی او را انباشت کرده و زمینه نیل به یک "پژوهشگر مولف" را فراهم می‌کند. از این جهت مثلا کسی که در یک سنت علمی انتقادی هویت می‌یابد به راحتی نمی‌تواند عناوینی همچون «آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی» را برگزیند چرا که این دو، رویکردهای متفاوتی اند و تشریح مساله‌هاشان و خروجی‌های مورد انتظارشان با یکدیگر تفاوت اساسی دارد. همچنین سنت‌مندی علمی و پژوهشی در شکل جمعی‌اش آن‌چیزی است که به آن «مکتب علمی» می‌گوییم. 🔸️ این فقدان سنت‌مندی به دلایل مختلف همچون دلایل نظری (‌فقدان برنامه پژوهشی و عمق نظری) و یا چرخش‌های مکرر بر اثر درگیری در پروژه‌های کارفرمایی اداری، اقتصادی و سیاسی دولتی و غیر دولتی روی می‌دهد. بد نیست عطف به رویدادهای ۱۴۰۱ نمونه‌هایی از این چرخش‌ها را مرور کنیم: ۱- بخشی از جریان چپ انتقادی در سال‌های اخیر با بررسی تاثیرات اشکال سرمایه‌داری متاخر در حوزه فرهنگ و سبک زندگی از مفهوم « سوژه نئولیبرال» برای توضیح رفتارهای توده‌وار نوجوانان و جوانان استفاده کرده‌است. به عنوان مثال مثال‌واره اصلی این جریان، دکتر اباذری، در یک سخنرانی معروف سوژه نئولیبرال را سوژه‌ای «سیاست زدوده، خوش‌گذران، لذت‌طلب، منفعت‌طلب، نفع‌جوی فردگرا، بی تاریخ و ... دانسته بود. همچنین رشد سلبریتیزم در اثر سیطره رسانه‌های اجتماعی جدید و تاثیر سلبریتی‌ها بر ناهنجاری‌های فردی و جمعی از موضوعات اصلی نقد این جریان بوده است اما در ماجراهای ۱۴۰۱ این جریان با تغییر چارچوب نظری قبلی خود با چرخشی آشکار به مشروعیت بخشی به همان سوژه‌های نئولیبرالی ‌می‌پرداختند گویی آن سوژه‌ها بدون تغییری در ساختار کلان اقتصادی به چنان خودآگاهی نابی دست یافته‌اند که نه با جمعیت‌های به قول ارتگایی گاست «میان مایه توده‌وار و خشونت طلب» بل با هگل‌های زمانه مواجهیم. ۲- دسته دیگر از این چرخش‌گران جامعه شناسانی بودند که در یک دهه اخیر با علم کردن بحث آسیب‌های اجتماعی توانسته بودند پروژه‌های کلانی را از نهادهای حاکمیتی دریافت کرده و البته بدون تولید ادبیات نظری قابل توجهی کارهای پراکنده‌ای را به خروجی برسانند. این دسته نیز در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ با چرخش از چارچوب‌های کارکردی آسیب‌شناسانه‌ قبلی‌شان به مشروعیت بخشی تمنیات، الگوها و رفتارهای سیاسی و فرهنگی همان سوژه‌های به زعم خودشان معلولِ «آسیب دیده» مشغول شدند. ۳- دسته دیگر نیز مثلا نهادگرایانی (همچون محسن رنانی و...)‌ بودند که سال‌ها درباره کژکارکردهای نهادهای آموزشی و تربیتی رسمی و غیر رسمی در ایران داد سخن می‌دادند ولی ناگهان چنان تصویر آرمانی و امید بخش و خوش بینانه از همان خروجی‌های نا‌امید کننده قبلی ارائه می‌کردند گویی از مهرماه ۱۴۰۱یکباره درب‌های آسمان باز شده و سوژه‌های مورد نظر این دسته از نهادگرایان از آسمان نازل شده‌اند. مثالوراه‌های این چرخش‌های زیگزاگی البته به این موارد محدود نمی‌شوند منتهی این پرسش را پیش می‌کشد که این چرخش‌ها را چگونه می‌توان تبیین کرد؟ آیا این چرخش‌ها صرفا بازتاب سیاست‌زدگی یا پروژه‌زدگی این دسته از جامعه شناسان است و یا فراتر از آن ماجرا به ساختار نهادی آموزش و پژوهش علوم اجتماعی در ایران باز می‌گردد؟‌ از آن مهمتر اینکه چنین وضعیتی را چگونه می‌توان اصلاح کرد؟ چگونه می‌توان گروه‌های آموزشی و پژوهشی هویت مند و چارچوب مند داشت؟‌ چگونه می‌توان بین پروژه‌های کارفرمایی و برنامه‌ پژوهشی جمع کرد؟‌ https://www.instagram.com/p/CxDsXm3IZNv/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
حجت الاسلام والمسلمین محمدی.mp3
17.79M
🔊صوت | نشست «تاثیر تحولات اجتماعی و سیاسی در استنباط» 🔎بازخوانی نامه امام خمینی(س) در پاسخ به حکم بازی شطرنج و معامله آلات موسیقی 🎙حجت الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) 📆چهارشنبه ۵ مهرماه 🕌حوزه علمیه آیت الله ایروانی •┄┅┅┅┅❀❀❀❀┅┅┅┅┄• 📬 کانال رسمی حوزه علمیه حضرت آیت الله ایروانی(ره) 🆔️ @howzeh_iravani
🔰 اولین نشست از سلسله نشست‌های مدارس در مسیر تحول ✍️ ایده اجتماعی و سیاسی مدرسه در ایران 🔹 سخنرانان: _حجت‌الاسلام دکتر علی لطیفی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی _حجت‌الاسلام علی محمدی؛ مدیر مسئول مؤسسه معنا _حبیب رحیم‌پور؛ پژوهشگر تعلیم و تربیت _حجت‌الاسلام محسن خاکی؛ معلم و پژوهشگر تعلیم و ترببیت 🔹دبیر نشست: حامد ضمیری معلم و پژوهشگر تعلیم و تربیت 🔹چهارشنبه ۱۲ مهر ساعت ۱۶ 🔹 پخش زنده از طریق کانال مدارس در مسیر تحول در پیام‌رسان شاد: 🌐 https://shad.ir/masire_tahavol =================== @masire_tahavol
🔻 آینده‌ جهان اسلام (نشست هشتم) 💢 گفتگوهایی پیرامون روند تحولات سرزمین‌های اسلامی در جهانِ پیشِ رو 💢مسئله هفته: آسیای میانه و آینده جهان اسلام (مهمترین مؤلفه‌های سیاسی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی آسیای میانه چیست؟) ➖➖ ✔️با حضور: ▫️حجت‌الاسلام مهدی سلیمانی (مدیر موسسه‌ تبلیغ بین الملل معصومیه) ➖➖ 🗓 زمان برگزاری: شنبه ؛ پانزدهم مهر ماه 1402؛ ساعت 16 الی 18 📍مکان‌: قم،‌خانه‌مصلحـــان ➖➖ 🔹با مشارکت‌: 🔻 خانه مصلحان 🔻مؤسسه رسول السلام 🔻مرکز علوم نوین اسلامی(معنا) 🔻موسسه مطالعات اسلامی تربیتی آسیای مرکزی ➖➖ 💢علاقه‌مندان جهت حضور در جلسه با شماره 0990 746 3821 ارتباط برقرار کنند. ➖➖ 🌐 @KhaneMoslehan 🌐 @maana_hamandishi
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 تصویری دیگر از حمله نیروهای مقاومت به ‏شهر اشغالی بئر السبع 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سجدۀ شکر رهبران مقاومت فلسطین در پی عملیات موفقیت‌آمیز صبح امروز 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حماس از اسارت ۵ نظامی اسرائیلی خبر داده است 🔹شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ارتش اسرائیل برای کنترل اوضاع با مشکل مواجه شده است، اوضاع در اراضی اشغالی وخیم است. 🔹یسرائیل هیوم: حماس دستکم ۵ نظامی را به اسارت گرفته است. 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
هدایت شده از اخبار تهران20:20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ورود نیروهای مقاومت با اسرای رژیم صهیونیستی به داخل غزه 🔹حداقل ۳۵ صهیونیست اسیر شده اند. 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
هدایت شده از اخبار تهران20:20
🔴رژیم صهیونیستی ایران را تهدید کرد 🔹یوآف گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی:حماس امروز صبح مرتکب اشتباه بزرگی شد و جنگی را علیه اسرائیل آغاز کرد. و با کشتار نزدیک به ۱۰۰ غیر نظامی( طبق آخرین آمار ) چهره جنایتکار خودرا نشان داد.قطعا حماس و گروهک های تروریستی تاوان سختی خواهند داد 🔹بزودی عملیات‌های ما را در ایران خواهید دید زیرا سر مار آنجاست و جمهوری اسلامی ضربات دردناکی از ما بابت حمایت از تروریست های فلسطینی دریافت خواهد کرد 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
هدایت شده از اخبار تهران20:20
🔴 بیانیه حزب الله لبنان در مورد انجام عملیات پیروزمند و امیدبخش مقاومت فلسطینی در غزه علیه رژیم صهیونیستی 🔹‌ بسم الله الرحمن الرحیم 🔹‌ حزب الله این عملیات گسترده و قهرمانانه را که تاج پیروزی، حمایت الهی و وعده داده شده است را به ملت مقاومت فلسطین و مجاهدان گروه‌های قهرمان فلسطین به ویژه برادران عزیز در گردان های قسام و جنبش مقاومت اسلامی حماس تبریک می گوید. 🔹‌ این عملیات پیروزمندانه پاسخی قاطع به جنایات مستمر اشغالگری و تهاجم مستمر به مقدسات، شرف و حیثیت و تاییدی نو بر این است که اراده ملت فلسطین و سلاح مقاومت تنها گزینه در برابر تجاوز و اشغال است و پیامی به جهان عرب و اسلام و کل جامعه بین المللی به ویژه آنهایی که به دنبال عادی سازی هستند. مسئله فلسطین یک مسئله زنده است که تا پیروزی و رهایی جریان دارد. 🔹‌ ما از ملت‌های عربی و اسلامی خود و آزادگان جهان می‌خواهیم حمایت و حمایت خود را از مردم فلسطین و جنبش‌های مقاومتی که وحدت میدانی آنها را در خون، حرف و عمل تأیید می‌کنند، اعلام کنند. 🔹‌ رهبری مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک همگام با تحولات مهم صحنه فلسطین است و شرایط میدانی را با اشراف فراوان دنبال می کند و مستقیماً با رهبری مقاومت فلسطین در داخل و خارج در تماس است و با آن ارتباط مستمر انجام می‌دهد. 🎴به کانال بپیوندید 👇 @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib @bisto20_irib
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استراتژی جنگ با صهیونیست‌ها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸 قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می‌گوید: لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ ‌بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ‌تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ‌ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ یعنی این‌ها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاح‌های سنگین» بنشینند و بجنگند. این‌ها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمی‌توانند رودررو بیایند؛ نمی‌توانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو می‌داند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمی‌تواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیب‌پذیری و می‌داند. می‌گوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. ! دستش را بالا می‌کند. زره‌اش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست. @haerishirazi
⭕️ مجمع فقهی علمای (اهل سنت) عراق فتوا به واجب بودن دفاع از غزه و فلسطین داد. @dolatedin
عقل‌نوشته‌های انقلابی
🎯 تاریخچۀ مختصر منطقه‌ای که روزگاری یک نوار نبود 🔴 دیروز فصل تازه‌ای از درگیری‌ها در غزه آغاز شد. مبارزان فلسطینی در پنجاهمین سالگرد جنگ گستردۀ سال ۱۹۷۳، طی عملیاتی گسترده به اراضی اشغالی نفوذ کردند و در مقابل، ارتش رژیم اشغالگر قدس حملات هوایی گسترده‌ای را در آسمان غزه شروع کرد. اگرچه از برخی جنبه‌ها درگیری‌های دیروز بی‌سابقه بوده است، اما تاریخ معاصر غزه صحنه‌های مشابه فراوانی به خود دیده است. برای فهمیدن آنکه چه در حال رخ دادن است، مروری مختصر بر تاریخ غزه که امروز بزرگترین زندان روباز جهان نامیده می‌شود، ضروری است. 🔴 نورا عرکات، استاد حقوق دانشگاه تمپل، می‌نویسد: سیاست‌های اسرائیل در برخورد با فلسطینیان از اصلی دو وجهی نشأت می‌گیرد: بدست آوردن بیشترین مقدار از اراضی فلسطینیان با کمترین میزان جمعیت فلسطینی و متمرکز کردن بیشترین تعداد ممکن از فلسطینیان در کمترین اراضی ممکن. 🔴 اسرائیل، بی‌توجه به سکونتگاه‌های جغرافیایی یا قانونی فلسطینیان، آنان را اخراج می‌کند، از حقوق خود محروم می‌سازد یا در مناطق کوچک متمرکز می‌کند. این اقدامات در همه‌جای این سرزمین در جریان است، اما با راهبردهایی مختلف: در منطقۀ کرانه باختری رود اردن با اقدامات نظامی، در شرق اورشلیم با ترکیبی از اقدامات نظامی و اداری، و در غزه با محاصره و جنگ‌های دوره‌ای. غزه که روزگاری بزرگترین شهرستان کشور فلسطین بود، امروز«نوار» باریکی است که در ساحل شرقی دریای مدیترانه به محاصره افتاده است. 🔴 پیش از سال ۱۹۴۰، غزه بیشتر از ۹۰ شهر و روستا داشت و ۳۸ بار بزرگ‌تر از نوار باریک کنونی بود، نظامیان صیهونیست بیشتر این شهر‌ها را ویران کردند. تا زمان استقرار اسرائیل، غزه که تا آن زمان نیز خسارات بسیار دیده بود، نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت پناهندگان فلسطینی را که از خانه‌های خود اخراج شده بودند در خود جای داد و جمعیت آن از ۸۰ هزار نفر به ۲۸۰ هزار تن رسید. این عدد حالا به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است، امری که غزه را به پرتراکم‌ترین منطقهٔ جهان بدل کرده است. 🔴 از زمان پایان «جنگ ۱۹۴۸» تا سال ۱۹۶۷، غزه توسطِ مصرِ جمال عبدالناصر اداره می‌شد. در این دوران بود که نوار غزه به تعبیر محقق فرانسوی، ژان پیر فیلیو، به «بستری آماده برای ملی‌گرایی فلسطینی» و مکانی برای مقاومت بر علیه استعمار اسرائیلی بدل شد. اسرائیل به شکل روزافزونی غزه را تهدیدی علیه خود می‌دانست، نخستین تلاشش برای فتح غزه را در سال ۱۹۵۶ و در جریان «جنگ سینا» را به کار بست، تلاشی ناموفق، چرا که اسرائیل ناچار شد تحت فشار شدید آمریکا، نیرو‌هایش را تنها بعد از گذشت ۴ ماه عقب بکشد. 🔴 ده سال بعد، در جریان «جنگ ۱۹۶۷»، اسرائیل غزه را با موفقیت برای مدتی اشغال کرد. شش سال بعد، شیخ احمد آل یاسین، حماس را به‌منزلۀ‌ شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین در غزه تأسیس کرد. بااین‌حال حماس تا ۱۶ سال بعد، یعنی سال ۱۹۸۹، دست به هیچ عملیات نظامی‌ای نزد. سال ۱۹۹۱، سالی تعیین‌کننده برای اهالی غزه بود. در این سال با پایان‌یافتن جنگ خلیج فارس، کویت مهاجران فلسطینی را به دلیل حمایت یاسر عرفات از عراق، اخراج کرد و کل صادرات غزه به کشورهای عربی متوقف شد. اوضاع اقتصادی بسیار وخیم شد و انبوهی از خانواده‌ها مجبور به دریافت کمک‌های غذایی شدند. 🔴 در سال ۱۹۹۱، اولین انتفاضۀ فلسطینیان نیز در عزه آغاز شد. از آن زمان اسرائیل سیاست محاصرۀ غزه را در پیش گرفت و حلقۀ این محاصره را روز به روز تنگ‌تر کرد. تا کریسمس سال ۱۹۹۴، اسرائیل غزه را مهر و موم کرده بود، با این هدف که آن را رها کند و اجازه دهد دولت فلسطینی بسیار کوچکی در آنجا تشکیل شود. علی‌رغم این ادعاها هیچ‌گاه اسرائیل غزه را رها نکرد. در دو دهۀ اول قرن بیست‌و‌یکم اسرائیل، به بهانه‌های مختلف، حداقل هفت حملۀ نظامی بزرگ را علیه غزه ترتیب داده است که طی آن‌ها هزاران فسطینی کشته شده‌اند. 📌 آنچه خواندید برگرفته‌ از نوشته‌ای از نورا عرکات است که ترجمه فارسی آن با عنوان «تاریخچه مختصر جنگ‌های منطقه‌ای که زمانی نوار یک نبود » در وب‌سایت ترجمان منتشر شده است. @tarjomaan
⭕️ مدرسه راهبری حل مسأله انقلاب اسلامی "شهید بیاضی زاده" ✅گفتمان سازی حل مسأله و بستر سازی تربیت و کشف استعداد های حل مسأله طلاب و فضلای حوزه علمیه 🌐لینک ثبت نام : https://formafzar.com/form/z02bb ارتباط در پیامرسان ایتا : https://eitaa.com/A313mo
دعوة مفتوحة لكل نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي من العرب والمسلمين للانخراط في الحملة الإعلامية للدفاع عن غزة ومقاومتها أمام هجمة الإعلام الغربي الداعم للاحتلال الإسرائيلي في جرائمه المطلوب منا جميعاً أن نتجند للدفاع عن القضية الفلسطينية وأهل غزة عبر منصات التواصل الاجتماعي وأن تكون حساباتنا ومنصاتنا مسخرة لذلك كما ندعو لتكشيل مجموعات وفرق اعلامية وتطوعية للنشر والانتاج والتغريد عبر منصات التواصل. الإعلام المركزي - حركة المقاومة الإسلامية - حماس https://t.me/abry3 دعوتی آزاد از تمامی فعالان رسانه های اجتماعی عرب و مسلمان مشارکت در کارزار رسانه ای برای دفاع از غزه و مقاومت آن در برابر حمله رسانه های غربی که از اشغالگران اسرائیل در جنایات آن حمایت می کنند. همه ما ملزم هستیم که برای دفاع از آرمان فلسطین و مردم غزه از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی بسیج شویم و حساب ها و پلتفرم های ما برای این منظور مهار شود. ما همچنین خواستار تشکیل گروه‌ها و تیم‌های رسانه‌ای و داوطلب برای انتشار، تولید و توییت از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستیم. رسانه مرکزی - جنبش مقاومت اسلامی - حماس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی حماس: ای علمایی که در فقه‌تان جهاد در راه خدا درس می‌دهید و به مجاهدین وعده بهشت می‌دهید. ای مدرسین و دانشجویان اکنون زمان عمل است 🆔 @YjcNewsChannel
هدایت شده از مهدوی زادگان
عرق شرم حقوق بین‌الملل وقتی دل شان با ملت مظلوم فلسطین نباشد، اینگونه مجبور به دلیل تراشی می شوند و دانش حقوق را بهانه می کنند و ادبیات فریب کارانه تولید می کنند. اکنون می بینیم که چگونه می توان مزورانه با تمسک به حقوق بین الملل برابر مظلومیت ملتی سکوت کرد. آیا برای دفاع از مظلومان، باید از دانش حقوق جزای بین الملل سر رشته داشت ( ! ) پس، باید بعد از این هم در تحلیل حوادث داخلی پای حقوق بشر دوستانه را به میان نکشند. چون این مساله زیر مجموعه حقوق بین الملل است. به یقین، حقوق بین الملل بخاطر چنین استدلال های پوچ از عرق شرم فرو می ریزد. 👉 @mahdavizadegan