eitaa logo
عقل‌نوشته‌های انقلابی
1.9هزار دنبال‌کننده
595 عکس
205 ویدیو
54 فایل
#علی_محمدی جُستِجُوگَرِ عَقلانِیَتِ اِنقِلابِ اِسلامِی؛ از بنیان تا عینیت ارتباط با بنده: @alimohammadi89 آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/ali.mohammadi89/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت شورش علیه مرفهین زالو‌ صفت! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
30.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️به جلیلی رای میدم برای: فرصت داشتن توامان عدالت و آزادی! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
یادداشت آقای دکتر قائمی نیک عزیز را درباره موضع انتخاباتی دکتر داوری اردکانی بخوانید.👇 در چند روز آینده درباره دکتر داوری اردکانی حتما نکاتی خواهم نوشت. فعلا بماند برای بعد ...
هدایت شده از مجتمعنا
داوری فیلسوف، داوری شهروند 1) کسانی که با آراء دکتر داوری اردکانی در آثارش، کمابیش آشنایی دارند می دانند که او علیرغم آنکه مسئله اش، سیاست است، اما شیوۀ تفکر او، تجویز نیست، بلکه دعوت به تفکر است. اگر این مبنا را بپذیریم، ناگزیر امروز دکتر داوری نباید چنین موضعی را می گرفت و سخن از تمام شدن ایران و بقاء و عدم بقای ایران به دلیل یک انتخاب سیاسی سخن می گفت. او حتی اگر مخالف رای دادن به دکتر جلیلی و موافق با رای دادن به دکتر پزشکیان بود، بازهم بایستی به همان شیوۀ همیشگی ما را دعوت به تفکر می کرد تا از خلال این تفکر، ما به بهترین انتخاب برسیم، نه آنکه صریحاً چنین موضع گیری کند. 2) آنهایی که در سال 84، رقاب شدید میان مرحوم اقای هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را در انتخابات ریاست جمهوری به یاد داشته باشند و در آن دوره، به مرحوم رفسنجانی رای نداده باشند، کمابیش با وضعیتی مشابه امروز روبرو بودند، وقتی که آیت الله جوادی آملی، هم در آن مقطع و هم در مقاطع بعدی، حمایت تام و تمامی از مرحوم هاشمی رفسنجانی انجام دادند. «مردان الهی با انفاق، خود را تثبیت می کنند، نمی لرزند، نمی لغزند، گِله نمی کنند، آشفته نمی شوند، جامعه را آشفته نمی کنند؛ و اگر جامعه ای بخواهد بلرزد و بلغزد و متشتّت شود و آشفته شود، آنها نمی گذارند. آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) اینچنین بود. دیدید، او از تخت به تخته کشانده شده و هیچ تکان نخورد!» و یا «برخی از افراد، کسانی اند که علم مناسبی را اندوختند؛ ولی آن درایت و مدیریت و سیاست و تدبیر سیاسی و عقلانی را تجربه نکردند. برخی به عکس، امور تدبیر و سیاست را تجربه کرده اند، ولی علم لازم را فراهم نکرده اند. برخی ها هر دو را جمع کرده اند، امّا به صورت جمع مکسّر. کسی که در حدّ خود مقدار لازم علم فراهم کرده باشد، جهاد را خوب تجربه کرده باشد، شهامت و شجاعت را تجربه کرده باشد، سیاست را تجربه کرده باشد، مدیریت و مدبریت را تجربه کرده باشد، کشوردانی و کشورداری و کشورآرایی را با این مجموعه تجربه کرده باشد و جمع این فضائل جمع مکسّر نباشد، جمع سالم باشد؛ آیت الله_هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) است». این عبارات تنها بخشی از عبارات حکیم متعالیۀ معاصر، آیت الله جوادی آملی دربارۀ مرحوم هاشمی رفسنجانی است که بعد از عدم اقبال های متعددِ مردم در انتخابات های بعد از 1384 مطرح شده اند. در فضای سیاسی، مرحوم هاشمی رفسنجانی، نماد تفکر لیبرال و توسعۀ سرمایه داری شناخته می شود و آیت الله جوادی آملی، حکیم متعالیه معاصر محسوب می شوند. 3) با توجه به این دو مواجهه تقریباً یکسان، چند موضع می توان گرفت؛ موضع اول آن است که موضع گیری سیاسی این دو استاد را به مبانیِ آنها برگردانیم و نتیجه بگیریم که پس اساساً دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری، درنهایت منجر به چنین موضع سیاسی در انتخابات 1403 شده و بنابراین عدم قبول مواضع سیاسی امروز اصلاح طلبان و اعتدالیون پیرامون دکتر پزشکیان، به نفیِ دیدگاه های فلسفیِ دکتر داوری اردکانی اقدام کنیم؛ همانطور که بعضی در سال 84 به بعد، با نفیِ سیاست های مرحوم هاشمی، به نفی دیدگاه های فلسفیِ ایت الله جوادی آملی رسیدند. موضع دوم آن است که با اساتید مذکور همراه شویم و پا بر روی تشخیص سیاسی خودمان بنهیم و علیرغم آنکه با تحقیق، به دکتر جلیلی رسیده ایم، به دلیل رایِ دکتری داوری، از دکتر پزشکیان حمایت کنیم؛ چنانکه بعضی با استناد به دیدگاه آیت الله جوادی آملی، علیرغم آنکه با تحقیق به دکتر احمدی نژاد رسیده بودند، اما تغییر رای دادند. اما موضع سومی هم هست و آن اینکه اساساً سیاست در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی، هنوز به مرحلۀ تامل سیاسی جامع نرسیده است. دولت، در جمهوری اسلامی، پدیده پیچیده است که نه می توان آن را با نظریات فلسفۀ سیاسی مدرن از ماکیاولی تا هابز و هگل و دیگران توضیح داد و نه توضیح آن با تکیه بر حکمت متعالیه یا حتی فلسفۀ سیاسی فارابی یا حتی فقه سیاسی موجودِ ما ممکن است. ما در وضعیتِ خاص دولت در جمهوری اسلامی، با پدیدۀ جدیدی روبرو هستیم که هنوز توان صورت بندیِ فلسفی آن را نداریم؛ از این منظر، شاید نتوان میان بنیان های اندیشۀ اساتید فلسفۀ معاصر و کنونی مان با مواضع سیاسیِ آنها، آنهم دربارۀ انتخاب رئیس دولت، سنخیتی و ضرورتی برقرار کرد. اگرچه اساتید فلسفه می کوشند دربارۀ فلسفۀ سیاسی ایده هایی مطرح کنند، اما صورت بندیِ تا توضیحِ نظریۀ دولت، فاصلۀ زیادی دارد. از این منظر، مواضعِ آنها دربارۀ یک نامزد یا نامزدی دیگر، در مقام فیلسوف نیست، بلکه در مقام یک شهروند فرهیخته است. https://eitaa.com/mojtamaona/421
💢ده نکته کلیدی که همین امروز (15 تیرماه) باید آن را خواند💢 1️⃣ در غیاب هیاهو و میدانداری سلبریتی‌های هنری، ورزشی و ...، شاهد انتخابات دو دهه گذشته کشور هستیم. میران پایین مشارکت در دور اول انتخابات به معنای مخالفت با نظام سیاسی کشور نیست. مهمترین معنای آن، بی‌اهمیتی و بی‌خاصیتی مناصب انتخابی کشور مانند ریاست جمهوری در ذهنیت مردم ایران است. این ذهنیت، جز در فضایی معقول و تدریجی قابل اصلاح و بازسازی نیست. هیجانی و فانتزی شدن انتخابات، ممکن است به صورت وهله‌ای موجی را پای صدوق رأی بکشاند، ولی در بازه زمان، ناامیدتر از قبل، آنها را سرخورده می‌کند. 2️⃣ هرچند ستاد اصلی آقای دکتر پزشکیان از جمله ظریف و آخوندی و آذری جهرمی تلاش کردند که با طالبانیسم خواندن تفکر طرف مقابل، فضای سیاسی را به بکشانند و همچون گذشته با سیاست ارعاب و ترس، جامعه را به تحرک وادارند، ولی شخصیت دکتر جلیلی در برنامه و مناظره‌های تلویزیونی تا حد زیادی این دست فرمان غیردمکراتیک و نامسئولانه را خنثی کرد. 3️⃣ برخلاف ادعای برخی از کسانی که از دکتر جلیلی حمایت کرده‌اند، برد و باخت در این انتخابات به منزله نیست. پیروزی در این انتخابات، آخرین امید نیست. جبهه فکری و اجتماعی حزب‌الهی تاکنون چنین انسجام و رشدی نداشته است. هر دولتی که سر کار بیاید، چه دولت دکتر جلیلی و چه دولت دکتر پزشکیان، در برابر چنین نیروی اجتماعی قدرتمندی، دوران راحتی نخواهد داشت. 4️⃣ در این دوره انتخابات حضور بسیار پر رنگی داشت. یاد ندارم در هیچ دوره‌ای مانند این دوره، تأیید و رد کردن‌های فرهیختگان و تحصیل‌کردگان کشور، اینقدر تعیین کننده بوده باشد. بیانیه‌های مختلف اقتصاددان‌های مختلف، فیلسوفان، اصحاب علوم انسانی و ..همه و همه چاشنی‌ها و پیوست‌های مهم انتخابات این دوره است. 5️⃣ جرأت و معقولیت انقلابی این دوره کاملاً مشهود بود. این مسئله نشان داد که هرگاه مسئولیت امنیتی و سیاسی کشور به مدیرانِ جوان، خلّاق، متخلق و انقلابی اعتماد کنند، حتما نتیجه، بالاتر از توقع خواهد بود. 6️⃣ دکتر پزشکیان تاکنون نشان داده که شخصیتاً کسی نیست که بخواهد در مقابل نظام اسلامی بایستد؛ به صراحت از مقام معظم رهبری به عنوان شخصیت محبوب خود نام می‌برد و در هیچ موقعیتی از اینکه می‌خواهد اجرا کننده سیاست‌های کلان نظام باشد، عقب ننشسته است. هرچند خطر محاصره شدن ایشان توسط تیم اصلاحاتی‌های افراطی وجود دارد، ولی در کل ما با شخصیتی به مراتب و از حسن روحانی مواجه هستیم. 7️⃣ در این دوره با دکتر سعید جلیلی، ما تجربه جدیدی از کنشگران اجتماعی انقلابی را چشیدیم. تجربه‌ای گرانسنگ که روایت و حفاظت از آن، از بزرگترین دستاوردهای این رقابت انتخاباتی بود. تجربه‌ای که حتی توانست با پر رنگ کردن دعوت تلفنی، برای زنان خانه‌دار هم نقش اجتماعی تعریف کند و حتی به علت امکان وقت‌گذاری زیاد، آنها را مورد رشک و غبطه دیگران قرار دهد و آنها را به قشری پیش‌ران تبدیل کند. 8️⃣ از نکات بسیار مهمِ طرفداری این دوره انتخابات این است که تقریبا تمام طرفداران دکتر جلیلی می‌دانند که دکتر جلیلی با شخصیت و مشی سیاسی خاصی که دارد، تلاش‌ها و حمایتهای آنها در انتخابات را به هیچ‌وجه در انتصابات خود دخیل نمی‌کند. فارغ از اینکه این مشی سیاسی درست است یا نه، وجود این سطح و در اکثر حامیان و طرفداران دکتر جلیلی، پدیده‌ی خارق‌العاده این دوره انتخاباتی است. 9️⃣ به اعتقاد بنده دکتر جلیلی در رقابت انتخاباتی هر چه جلوتر آمد، بیشتر تلاش کرد که خود را امتداد سیاست‌های آیت‌الله شهید رئیسی معرفی کند و بیشتر پای دولت او ایستاد به خصوص در مناظره‌های آخر، ولی با این حال تا آخرین لحظه رقابت؛ از سیاست خارجی منطقه‌ای شهید امیر عبدالهیان و شهید رئیسی تمجید خاصی نکرد. برای چون منی که سیاست منطقه‌ای دولت رئیسی را بروز و ظهور عقلانیت انقلابی جمهوری اسلامی می‌دانم و نمایانگر عمق راهبردی اندیشه مقاومت قلمداد می‌کنم، بسیار قابل توجه است که ببینم که دکتر جلیلی در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور چهاردهم، چگونه به نحوه‌ای دیگر، عقلانیت انقلابی جمهوری اسلامی را در سیاست منطقه‌ای متعین می‌کند. 🔟 به عنوان کسی که دیدبانی فرهنگی انقلاب اسلامی را رسالت خود می‌داند، پی‌جویی استوار شدن رابطه‌ای متقارن، متعادل و متناظر بین نهاد علم با نهاد سیاست و مردم را مهمترین نکته ارتقاء و تداوم تجربه راقیه این دوره انتخاباتی و همچین بازگشت واقعی قاطبه‌ی مردم به میدان مشارکت سیاسی در اداره کشور می‌دانم. از خدای متعال می‌خواهم که بنده و همه دوستان عزیزی که این سالها درگیر این مهم بوده‌ایم را در این راه توفیق بیش از پیش عنایت کند.... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1751
💢باخت «جبهه انقلاب اسلامی» از «منطق انقلاب اسلامی»! 💢 صفحه 1 از 2 🔹در این چند روز پس از انتخابات تحلیلهای متنوعی از علل شکست جبهه موسوم به جبهه انقلاب اسلامی ارائه شده است؛ از نابالغ بودن مردم تا عدم اجماع قالیباف و جلیلی تا اشتباه دانستن منطق تأیید صلاحیت شورای نگهبان و ... 🔹اما به نظر حقیر علت اصلی باخت جبهه موسوم به جبهه انقلاب اسلامی، دور شدن از منطق خودِ انقلاب اسلامی است. برای توضیح این ادعا چند جمله می نویسم: ➖ در ابتدا صریح عرض میکنم که این نوشتار به دو دسته از مردم ناظر نیست؛ دسته اول کسانی که رأی نداده‌اند و دسته دوم کسانی که به جناب آقایان قالیباف و جلیلی رأی داده‌اند. لذا این متن، فقط و فقط درباره رأی دهندگان به جناب دکتر پزشکیان نگارش شده است. ➖انقلاب اسلامی، انقلابی عمیقا ملی و منطبق با منطق تفاهم و تحرک تاریخی ملت مسلمان ایران است و اساساً راز همراهی حداکثری مردم با دعوت حضرت امام خمینی ره را باید در این انطباق جستجو کرد. ➖مردم ایران، همواره در طول تاریخ (جز در دورانهای محدودی) در زیر یوغ استبداد و استعمار بوده‌اند و لذا برخوردار از نوعی روحیه اعتراض، عدالتطلبی ناب و نقد وضع موجودند. از اینرو با هرکسی که بخواهد آنها را راضی به وضع موجود کرده و وضعیت را سفید اعلام کند، مرزگذاری می‌کنند. ➖مردم ایران، در طول تاریخ با مداخله‌گری جریان قدرت در مناسبات اجتماعی خود مبارزه کرده‌اند، لذا نسبت به تحمیل‌گری و تحکم حساس بوده و هر کسی که چنین وصفی را از او استشمام کنند، دیگریِ خود قلمداد می کنند. ➖مردم ایران، روحیه ای میانه رو دارند با کارها و فعالیتهای افراطی و خشونت‌بار و ضربتی به صورت عمومی همراهی نمی‌کند. ➖مردم ایران، روحیه ای تعاملی و اجتماعی دارند، لذا از کسانی که نسبت به آنها احساس تک‌روی و خودبسندگی می کند، پشتیبانی نمیکند. ➖مردم ایران علاوه بر موارد فوق، وجهی جهانی دارند و حضور مؤثر در جهان را دنبال کرده و به منزوی شدن و دیوارکشی و منحصر شدن در خود را نمی پسندد. البته مواردی دیگر را نیز می توان به موارد فوق اضافه کرد ولی این 5 خصوصیت به نظرم جزو قدر متیقن های روحیه مردم ایران است؛ 1ـ «عدالت‌طلبی و منتقد وضع موجود بودن، 2ـ «گارد شدید مقابل مداخله‌گری»، 3ـ «اعراض از افراطی‌گری»، 4ـ «مخالفت با تکروی» و 5ـ «میل به حضور فعال در جهان» 🔹اینها منطق تفاهم با مردم ایران است. قریب به سه دهه است که جریان غربگرای ایران با دست گذاشتن بر روی این ویژگی های مردم ایران، با استفاده از رسانه و تکنیکهای پروپاگاندایی مدیریت افکار عمومی، در انتخابات کاندیداهای جریان‌های رقیب خود را به نحوی برچسب گذاری می کند که مردم ایران با آنها مرزبندی می کنند و آنها را ناخودی تشخیص می دهند. به موارد زیر نگاه کنید: ➖«طرفدار وضع موجود، بی تفاوت به عدالت، غیرمردمی، ندیدن مردم، کاسبان تحریم» (خصوصیت 1)، ➖«گروه فشار، طرفدار فیلترینگ، طرفدار گشت ارشاد بودن» (خصوصیت2)، ➖«طرفدار حرکتهای گازانبری، خشکه مغز، تندرو، دیوارکشی میان زن و مرد، شوکر» (خصوصیت 3)، ➖«برای همه چیز برنامه داشتن، خیلی به کارنامه گذشته نازیدن، از موضع پُری و استغنا با مردم حرف زدن؛ خود را کارشناس همه چیز دانستن، بلدم بلدم گفتن» (خصوصیت4) و ➖«منزوی شدن در جهان، رفتن اعتبار گذرنامه، نپذیرفتن مذاکره، نپذیرفتن کنوانسیونهای جهانی، دیوارکشی دور کشور، قفس سازی» (خصوصیت5) https://eitaa.com/alimohammadi1389/1753 لینک قسمت دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1754
💢باخت «جبهه انقلاب اسلامی» از «منطق انقلاب اسلامی»! 💢 صفحه 2 از 2 اینچنین است که متأسفانه منطق انقلاب اسلامی توسط جریان غربگرا به گروگان گرفته شده است و عزیزانی که در این دوره داعیه دار شعارهای انقلاب اسلامی بودند نتوانستند بر این فضای رسانه‌ای غلبه کنند. لذا رای بخش زیادی از مردم به جناب آقای پزشکیان، نه رای به اصلاح طلبی بود و نه حتی صرفا رأی قومیتی صرف گو اینکه استانهای ترک‌نشین در دوره های قبل اقبالی به آقای همتی و مهرعلیزاده نداشتند، بلکه بخش عمده رأی های دکتر پزشکیان در ذهنیت رأی دهندگان (ولو اینکه در مصداق اشتباه کرده باشند) 👇 ➖رأی به آرمانها و شعارهای انسانی و فطری انقلاب اسلامی بود؛ ➖ رإی به عدالت‌طلبی و منتقد وضع موجود بودن بود ➖ رأی به کسی بود که ژست مداخله در همه امور نداشت؛ برای همه چیز برنامه نداشت و قرار نبود که هر آنچه را که قبلا انجام داده به همان قدرت و شدت ادامه دهد! ➖ رای به کسی بود که اهل تعامل بود، همه چیز نمی دانست و اهل مدارا و مشورت و گفتگو بود ➖ رأی به کسی بود که تعامل با جهان را در دستور کار داشت و برای رفع تحریمها بیش از دیگران ظاهراً سهم قائل بود. 🔹به طور خلاصه: ➖به یک معنا، با عرض پوزش باید عرض کنم که دکتر پزشکیان از همه کاندیداهای موجود، شخصیتی ایرانی‌تر داشت و این راز رأی آوری کسی است که نه برنامه داشت و نه کارنامه‌ی مشخصی. ➖قومیتی رای دادن استانهای ترک نشین و کردنشین را نیز باید با ملاحظه همین خصوصیت تحلیل کرد و نسبت دادن این رای به پان ترکیسم به جاده خاکی زدن است. ➖البته ناگفته نماند که رای قابل توجه جناب آقای جلیلی، نشان رشد بخش قابل توجهی از مردم ایران و بیمه شدن آنها در برابر جریان پروپاگاندای رسانه ای است. (همانطور که گفته شد این نوشته ناظر به رأی دهندگان به آقایان قالیباف و جلیلی نیست.) ➖ ولی با این حال اگر به شخصیت آقایان رجایی، خامنه‌ای، احمدی نژاد و رئیسی به عنوان رؤسای جمهوری که جریان غربگرا پشت دست آنها بازی نکرده‌اند، بنگرید، ایشان کسانی بودند که توانستند توأمان هم پرچمدار صریح شعارها و آرمانهای انقلاب اسلامی باشند، هم به علت برخورداری ویژه از روحیه تواضع و نرمخویی با مردم، خود را در طرف مردم و تحول‌گرا و مدافع منافع مردم از ظلم ساختارها و مداخله‌ها و افراطی‌گر‌ی‌ها نشان دهند و رأی اعتمادِ بودن را از مردم عادی بگیرند؛ رأی اعتمادی که بعید می دانم در دفعات بعدی انتخابات هم کاندیداهای این دوره بتوانند کسب نمایند. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1754 لینک قسمت اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1753
|| پویش ملی نذر آب💧 در ماه محرم و صفر جهت تهیه آب و حفر چاه در و 📝به نیت شهدا و بازماندگان: 🇵🇸کودکان🇵🇸مادران🇵🇸رزمندگان 🇵🇸پرستاران🇵🇸 پزشکان🇵🇸نیروهای امداد و نجات 🇵🇸خبرنگاران 🇵🇸اسرا 💳واریز کمک: ۱. گروه فرهنگی شهید القدس 5029087001597700 ۲. خیریه رنگ زیتون 5041721113535455 ۳. بنیادخیریه‌جامعه‌ایمانی‌مشعر 5041721113532122 ۴.گروه جهادی بنت‌الهدی 6273817010176190 (روی عدد ضربه بزنید کپی می‌شود ☝️) 🌍مجمع تشکل‌های بین الملل: https://eitaa.com/uiaiir پویش ملی محتوا و ایده درباره فلسطین جهت استفاده و اجرا در مراسم محرم و صفر 👇 🔹https://eitaa.com/uiaiir/398 🌍مجمع تشکل های بین الملل در فضای مجازی: ا ایتا / بله / اینستاگرام/ سایت 🔹@uiaiir
💢میراث شهید رئیسی را به باد ندهیم؛ خانی آمده و رفته است!💢 🔹میراث شهید رئیسی در یک کلام، گردن گرفتن امر اداره کشور از خاستگاه سیاسی و عقلانیت انقلاب اسلامی است. ➖ هر طرحی برای متشکل شدن جریان انقلابی و حزب الهی کشور که به این دستاورد عظیم بی توجهی کند، به فنا دادن این میراث گرانبهاست. ➖ اگر با حاج قاسم عزیز، حرم بودن جمهوری اسلامی در طیف زیادی از بچه حزب الهی ها تثبیت شد، با شهید رئیسی عزیز مسئولیت‌پذیری اداره این حرم بابش گشوده شد. 🔹دعوت «به کار فرهنگی»، دعوت «به محرومیت‌زدایی»، دعوت «به خدمات اجتماعی» و حتی توقف «در کارهای رسانه‌ای و خیابانی 1400 به بعد»؛ همه و همه ولو اینکه به نام «شبکه‌سازی» و «جبهه‌سازی» و «گفتمان‌سازی» و «جهاد تبیین» و «روایت پیشرفت» باشد؛ دعوت به انصراف از فتح الفتوح دولت سیزدهم؛ یعنی استقرار در امر اداره کشور از پایگاه ارزشها و عقلانیت انقلابی است. ➖ هیچ یک از این چهار رویکرد ناکافی گذشته، نمی‌تواند ظرف بروز و ظهور رشدی باشد که با شهید رئیسی حاصل شده است. 🔹امروز ما به النزاع دقیق تقابل تمدنی انقلاب اسلامی و غرب، در امکان و امتناع اداره‌ی انقلابی و دینی کشور است. ➖ امروز انقلاب اسلامی در نیل به غایت القصوای تمدنی خود، در مرحله «دولت‌سازی انقلابی» کُند شده است و اگر بر این معضله فائق نیاید، همه‌ی حلوا حلوا کردن‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی، به تعبیر مقام معظم رهبری در حد گفتمان‌سازی ـ و نه نهادینه‌سازی و حتی جریان‌سازی ـ باقی خواهد ماند. ➖ انصراف از درگیری با ساختار عریض و طویل بروکراسی کشور، پشت کردن به دشمن غدار در میانه درگیری است. ➖ امروز دفاع از میراث شهید رئیسی بیش از هر کسی دیگر متوجه، دوستانی است که در رکاب شهید رئیسی در متن ساختارهای اداره رسمی کشور حاضر بوده‌اند. ♻️ ترسم این است که دوستان به کارهای سابق خود برگردند و این پیشروی افتخارآمیز و نصاب جدید خدمتگزاری را نبینند؛ کأنه نه خانی آمده است و نه خانی رفته است .... https://eitaa.com/alimohammadi1389/1757
هدایت شده از اصرار
قهرمانان غزه را مشاهده می‌کنید @Esrar3
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📣 تمدید ثبت‌نام و دریافت طرح‌های هسته‌های حل مسئله 🔹 اساتید، اندیشوران و صاحب‌نظرانِ فعال در عرصه حل مسائل حوزه، نظام و جامعه می‌توانند طرح‌های خود را از طریق آدرس زیر ارسال نمایند. ┄┄┄┄┅┅✧✧┅┅┄┄┄┄ 🌐https://formafzar.com/form/hkcsz ┄┄┄┄┅┅✧✧┅┅┄┄┄┄ 🚨 اولویت بررسی طرح‌ها بر اساس زمان ارسال است. ⏳ زمان دریافت طرح تا ۳۰ مرداد تمدید شد. (مشروط به عدم تکمیل ظرفیت) آدرس کانال بنیاد شیخ انصاری ره: ♦️@bsheikhansari آدرس کانال طرح شهید صدر ره ♦️@tarh_Shahid_Sadr
💢پیشنهاد ویژه‌ی شنفتن💢 🔹پیشنهاد می‌کنم این سه جلسه ارائه‌ی جناب آیت‌الله صادق لاریجانی آملی در خصوص نسبت علوم انسانی با موضوع‌شناسی فقهی را حتماً گوش دهید. 🔹این سه جلسه توضیحی گویا از وابستگی استنباطات فقهی به فهم موضوعات از منظر علوم انسانی است و این در حالی است که علوم انسانی حاضر، از مناشیء مختلف تحت تأثیر بنیان‌های نظری و نظام ارزشی دنیای مدرن است. 🔹درک وابستگی اجتهادات فقهی به تحلیل‌های علوم انسانی و همچنین عدم امکان وثوق و رکون به علوم انسانی مدرن، یکی از چالش‌های اصلی حدود 150 ساله فقاهت شیعی است. 🔹بی‌تردید فهم دقیق و سدید این وضعیت، مهمترین عامل حل این چالش است؛به قول یه بنده خدایی «تشخیص درست»، مقدمه «تجویز درست» است! لینک جلسه اول: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1767 لینک جلسه دوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1768 لینک جلسه سوم: https://eitaa.com/alimohammadi1389/1769
درس تحول جلسه روز شنبه 13مرداد1403.mp3
24.57M
علوم انسانی ⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی جلسه اول 📆 شنبه 13 مرداد 1403 - مشهد مقدس
درس تحول جلسه روز یکشنبه 14مرداد1403.mp3
28.42M
علوم انسانی ⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی جلسه دوم 📆 یکشنبه 14 مرداد 1403 - مشهد مقدس
درس تحول جلسه روز دوشنبه 15مرداد1403.mp3
21.83M
علوم انسانی ⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی جلسه سوم 📆 دوشنبه 15 مرداد 1403 - مشهد مقدس
نقد-کتاب-چیستی-و-نحوه-وجود-فرهنگ سیدحسین شرف الدین.pdf
233.5K
امروز اتفاقی به متنی از جناب آقای دکتر سیدحسین شرف الدین عضو هيات علمي درموسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره در خصوص بررسی کتاب «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» اثر آیت‌الله یزدان پناه برخوردم. متن خوب و پخته‌ای بود. برای مطالعه و احیاناً ترغیب مطالعه اصل کتاب، این متن را تقدیم می‌کنم.
کتاب به سوی دولت فرهنگ گفتگو با سیدعباس صالحی.pdf
3.62M
💢پیشنهاد ویژه برای مطالعه، یادگیری و نقادی؛ کتاب به سوی دولت فرهنگ در گفت و گو با سید عباس صالحی💢 🔹عقلانیت جبهه انقلاب اسلامی در مواجهه با مسائل کلان اداره کشور، متأسفانه راقیه نیست. 🔹یکی از عرصه‌هایی که ما نیازمند مطالعه و یادگیری بیشتر و سپس نقادی جدی و مستمر هستیم، عرصه کلان مسئله‌های فرهنگی از منظر حکمرانی و اداره است. 🔹کتاب پیوست شده، مجموعه هفت ساعت گفت‌و گوی خوب آقایان همایون امیرزاده و محمدرضا بهمنی با جناب دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد کنونی در سال 1400 است. 🔹هدف این گفت‌وگوها جلوگیری از «انقطاع تاریخی حافظه حکمرانی عرصه فرهنگ کشور» بیان شده است. 🔹در این گفت‌وگو، رویکردهـای پایـه و 9 کلان برنامه‌ی فرهنگی دولـت 12ام تبییـن شـده:👇 ➖ تقویت ظرفیت‌های مردمی؛ ➖ بهبود محیط کسب وکار؛ ➖ عمومی‌سازی دسترسی؛ ➖شفاف‌سازی؛ ➖هوشمندسازی؛ ➖ انسجام دستگاه‌ها؛ ➖ غنی‌سازی محتوایی تولیدات؛ ➖ گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان؛ ➖ گفت وگوی فرهنگی. 🔹پیشنهاد می‌کنم دوستان انقلابی این کتاب را بخوانند و مباحثه کنند. رویکرد جناب آقای صالحی بعید است که در دولت چهاردهم تغییر جدی‌ای کند. از این طریق می‌توان مسیر آینده وزارت فرهنگ و ارشاد را تا حد زیادی شناخت و برای بالندگی و احیاناً اصلاح آن پیشنهادات دقیق‌تر و سدیدتری ارائه نمود. 🔹فیلم این گفتگوهای هفت ساعته (هفده قسمتی) را می‌توانید در اینجا ببینید. علاوه بر این در این لینک، فایل متنی 27 تجربه نگاری مهم پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی دولت دوازدهم رو هم ببینید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1771
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
توتالیتاریسم «شبه‌علم» اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقه‌بندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته‌ و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانش‌ها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکل‌گیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و می‌گوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانش‌های بومی را سرکوب می‌کند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانش‌های سیاهان و نیز دانش‌های بومی مناطق غیراوپایی را خرافه می‌پندارد و آن را از اساس انکار می‌کند.» شاید وزیر محترم علوم مدت‌هاست فضای حوزه‌های علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودن‌اش معطل اجازۀ آنها نمی‌ماند. امروزه سطح پژوهش‌های آکادمیک در حوزه در عرصه‌های علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاه‌های علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاه‌های متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاه‌های مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده می‌شود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاه‌ها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانه‌های فاخر در ایران به حساب می‌آید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی می‌نویسند و درعین حال برای گوش‌های شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روش‌شناختی مهمی مطرح می‌کنند. وزیر محترم علوم اگر می‌خواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمی‌کردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبه‌علم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانه‌ها و بیمارستان‌ها مانده، هنوز برملا نشده است. همه می‌دانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوری‌‌های مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگ‌شان می‌سوزیم) را آسان‌تر و البته غیرانسانی‌تر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزه‌های سنتی را توهم و خرافه قلمداد می‌کردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستان‌های ما نمی‌دادند، چینی‌ها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکایی‌ها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دوره‌های درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل می‌دادند و از بسیاری از مرگ‌های بی‌رویه جلوگیری می‌کردند. البته می‌دانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفت‌های غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری‌ و همین‌طور پارادایم‌ انتقادی‌ مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایه‌های طبقه‌بندی‌های پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇 https://eitaa.com/Habibollah_Babai
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
ادامه «توتالیتاریسم «شبه علم» 👆👆 علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو می‌کنند از کجا می‌آید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمه‌های بی رویه در ایران در عرصه‌های علمی از جمله علوم انسانی را می‌داند و می‌دانند آنچه از ترجمه‌ها به محافل علمی ما سرریز می‌شود برآمده از اولویت‌های بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاری‌های روشنی در باب ترجمه‌های شده و مهم‌تر ترجمه‌های نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمه‌هایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمی‌کند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمی‌کند (چیزی به نام «جامعه‌شناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفل‌های علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال می‌یابد، نمی‌تواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد. باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم می‌نامد در دنیای غرب دست‌کم سابقه‌ای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبه‌علم‌ها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دین‌پایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزه‌های معنوی و دینی در حوزه‌های علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک‌ شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و ساده‌لوحانه تسلیم تک‌صدایی و تک‌گویی‌ها در علوم جدید شده‌ایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کرده‌ایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری شده‌ایم. بدین‌سان به نظر می‌رسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم می‌تواند دلالت‌های خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاست‌ها و استراتژی‌های تمدنی در عرصه‌های مختلف زندگی از جمله عرصه‌های مهم علمی می‌رود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانه‌های جدید در خلق دانش‌های بومی، پژوهش‌های بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخه‌های غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد. برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانی‌ها و داوری‌های یک طرفه در مهم‌ترین مسئله‌های علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمان‌های جدید و پاسخ‌های نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد. https://eitaa.com/Habibollah_Babai