eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
360 دنبال‌کننده
101 عکس
11 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 9⃣ یادداشت نهم؛ دربارهٔ شب قدر - ۵ 🔸 آیه: «سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ». [شب قدر] شبی است سرشار از سلام [و برکت و رحمت] تا طلوع سپیده. 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۵ 🔸 نکات: ۱. مراد از «سَلام» در اين آيه، لطف و عنايت ويژهٔ الهى نسبت به بندگان در شب قدر است كه سلامت و رحمت و بركت را به دنبال دارد و باب نقمت و عذاب را مى‌بندد؛ زيرا كيد و وسوسه شيطان در این شب مؤثر واقع نشود. از پیامبر اکرم(ص) نقل است که فرمود: «إنَّ الشَّیْطانَ لا یَخْرُجُ في هذِهِ اللَّیْلَة حَتَّی یُضِیءَ فَجْرَهَا، وَ لا یَسْتَطیعُ فِیها أنْ یَنالَ أحَداً بِخَبَلٍ أوْ داءٍ أوْ ضَرْبٍ مِنْ ضُرُوبِ الْفَسادِ، وَ لا یَنْفُذُ فِیهِ سِحْرُ ساحِر» یعنی: شیطان در شب قدر [از بند] رهایی نمی‌یابد تا سپیده‌دمِ آن شب بدمد؛ و شیطان در آن شب نمی‌تواند کسی را دچار تباهی، بیماری یا هرگونه فسادی کند و جادوی هیچ جادوگری در آن شب کارگر نمی‌افتد. ۲. در شب قدر، فرشتگان به زمين نازل مى‌شوند و بر هر مرد و زنى كه در حال عبادت باشند، سلام مى‌كنند. چنانكه در قيامت نيز با گفتن سلام به استقبال بهشتيان مى‌روند: «سَلامٌ‌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلوها خالِدينَ». (سورهٔ زمر، ۷۳) ۳. از آنجا که مقدّرات در شب قدر تعیین می‌شود و این شب هم، تماماً سلام و رحمت است، پس تقدير امور از سوى خداوند، بر اساس سعادت و سلامت بشر است، مگر آنكه او خود جز اين بخواهد. پس باید با عبادت و توبه، الطاف خداوند و برکات الهی را به خود جلب كرد. 📚 منابع: - تفسیر اهل بیت علیهم السلام؛ ج ۱۸. - تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی. - تفسیر المیزان؛ علامه طباطبایی. - تفسير نـور؛ استاد محسن قرائتی. 🌙 💔 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 🔟 یادداشت دهم؛ آزار و اذیت‌ بنی‌اسرائیل، حتی نسبت به پیامبر خود! 🔸 آیه: «وإذْ قالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني وَقَدْ تَعْلَمونَ أنِّي رَسولُ اللهِ إلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ وَاللهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ». و (یاد آر) هنگامی را که موسی به بنی‌اسرائیل گفت: «ای قوم من! چرا من را اذیت می‌کنید با اینکه می‌دانید من فرستاده خدا به سوی شما هستم؟!» هنگامی که آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت؛ و خدا فاسقان را هدایت نمی‌کند. 📌 سورهٔ صف، آیهٔ ۵ 🔸 نکات: ۱. این آیه از حزن‌انگیزترین آیات قرآن کریم است. 😔 تصور کنید: خداوند متعال برای نجات مردم، یک نوزاد را به شکل معجزه‌آسایی از چنگال یک رژیم قاتل کودک‌کُش نجات دهد؛ او را نزد دشمن خونخوار خود و شاه همان رژیم بزرگ کند؛ وی را برای خود و در حمایت انبیاء الهی تربیت نماید؛ سپس در قامت یک پیامبر اولوالعزم مبعوث فرماید؛ به او معجزات بزرگ دهد؛ کتاب و دستورات الهی بر تو نازل کند؛ یکی از قوی‌ترین دیکتاتورهای تاریخ جهان را با اعجاز این پیامبر در جلوی چشمان همان مردم مغروق سازد؛ و آن مردم اسیر و نگون‌بخت را آزادی دهد... آنگاه همین مردم آنقدر این پیامبر را آزار دهند که او اینگونه از آنها شکایت کند و بپرسد که چرا او را اذیت می‌کنند! ۲. آزارهایی که بنی‌اسرائیل به حضرت موسی(ع) رساندند متعدد بود؛ از جمله: توطئه برای بدنام کردن ایشان، گرایش از خداپرستی به پرستش گوساله‌ مصنوعی، بهانه‌جویی‌های عجیب و غریب، سرپیچی از دستورات و شاید از همه غم‌انگیزتر ایراد تهمت‌های مختلف به آن حضرت (مانند قتل حضرت هارون(ع)، سحر، جنون، داشتن عیوب جسمانی و حتی [نعوذ بالله] ارتباط نامشروع). ۳. این آزار و اذیت‌ها در حالی بود که آنهمه معجزهٔ آشکار (اژدها شدن عصا، نورانی شدن دست، تبدیل شدن رود به خون برای قبطیان، ایجاد آفت برای مزارع منکران، پدیدار کردن چشمه‌ها از سنگ، نزول غذای آسمانی، دو نیم کردن رود نیل و...) را دیدند و یقین داشتند که او رسول خداوند است. مهم‌تر اینکه حضرت موسی(ع) به قرن‌ها بندگی و بردگی آنان پایان داد. ۴. نتیجهٔ اذیت کردن رهبران الهی، افتادن در ورطهٔ انحراف است. لذا وقتی بنی‌اسرائیل از حق روى برگرداندند و در آزار پیامبر خود پافشارى كردند، خدا نيز آنان را در باطل گرايى و انحرافشان به حال خود رها كرد و از الطافى كه به سبب آن دل هاى حق طلب و باايمان را راه مى نمايد، محروم ساخت. خداوند متعال در آیه ۶۹ سوره احزاب به مسلمانان نیز هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همانند کسانی نباشید که موسی را اذیت کردند...». ۵. با گذشت هزاران سال از دوران حضرت موسی(ع) اذیت و آزار گروهی از بنی‌اسرائیل - که به نام «صهیونیست» معروف هستند و رژیم کودک‌کُش اسرائیل را در سرزمینی غصبی ایجاد کرده‌اند - همچنان ادامه دارد. اکنون صهیونیست‌ها با جنایات بی‌سابقهٔ خود، همهٔ یهودیان جهان را بدنام کرده و موجب ایذاء پیامبر الهی نیز می‌شوند. 📚 منابع: - تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی. - تفسیر نمونه؛ آيت الله مکارم شيرازی. 🌙 💔 🌷 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 1⃣1⃣ یادداشت یازدهم؛ نمونه‌هایی از اخلاق عظیم پیامبر اکرم(ص) 🔸 آیه: «وَإنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ». و [ای پیامبر] یقیناً تو بر بلندای اخلاقی عظیم‌ْنیکو قرار داری. 📌 سورهٔ قلم، آیهٔ ۴ 🔸 نکات: خداوند متعال، پیامبر(ص) را به داشتن خلق و خوی بسیار خوب توصیف کرده است. بنا بر شواهد تاریخی نیز، همین اخلاق خوب آن حضرت در کنار ایثار سابقونِ بر ایمان - و در رأس آنها امیرالمؤمنین علی(ع) و اُمّ المؤمنین خدیجه(س) - و مجاهدت‌های مهاجرین و انصار، موجب شد تا مردم فوج فوج به اسلام وارد شوند. خود رسول اکرم(ص) نیز در حدیث معروف «مکارم الأخلاق» هدف از بعثت خویش را کامل کردن سجایای اخلاقی بیان کرد. در این مجال مختصر، چند نمونه‌ از رفتارهای شگرف اخلاقی آن «جان شیرین هستی» را بخوانیم: ۱. برخورد کریمانه با کفار قریش: در طول ۱۳ سال اول بعثت، مشرکین مکه و بزرگان قریش، هر ظلمی که توانستند نسبت به پیامبر اکرم(ص) روا داشتند؛ از آزار جسمانی ایشان و قتل یارانش گرفته تا محاصرهٔ اقتصادی و بایکوت سیاسی و مصادرهٔ اموال مسلمین. پس از هجرت نیز جنگ‌های متعددی از سوی کفار بر حضرت و مسلمانان تحمیل گردید. لذا در هنگام فتح مکه، فرصت مناسبی برای تلافی همهٔ آن ظلم‌ها ایجاد شد. اما در آن روز هنگامی که پیغمبر(ص) شنید پرچمدار لشکرش شعار می‌دهد: «الیَوْم یَومُ المَلحَمَة؛ امروز روز انتقام است»، به على(ع) فرمود: بشتاب، پرچم را از او بگیر و شعار دهید: «الیَومُ یَومُ المَرْحَمَة؛ امروز روز عفو و رحمت است». ۲. عفو قاتل عمو: حضرت حمزه(س) عموی پیامبر(ص) از کسانی بود که اسلام آوردنش بسیار موجب تقویت مسلمانان شد. این قهرمان بزرگ عرب، در جنگ احد به شکل ناجوانمردانه‌ای به دست «وحشی» بردهٔ «هند» همسر ابوسفیان به شهادت رسید. او پس از پایان جنگ نیز سینهٔ حضرت حمزه را شکافت و جگر او را درآورد تا هند آن را بخورد! عزای پیامبر(ص) برای عمويش آن‌قدر شديد بود که ابن‌مسعود می‌گوید: «نديديم پيامبر بر کسی گريه کند آن‌گونه که با شدّت در شهادت عمويش حمزه اشک ریخت. آن حضرت بدن حمزه را به طرف قبله قرار داد، سپس کنار آن قرار گرفته و با صدای بلند گريه کرد تا حال غش به ایشان دست داد...». وحشی که از سوی پیامبر(ص) مهدورالدم معرفی شده بود پس از فتح مکه برای در امان ماندن از این حکم، به طائف گریخت. او سپس همراه نمایندگان مردم طائف به حضور رسول خدا (ص) رسید، شهادتین گفت و اسلام آورد. حضرت رسول(ص) از او پرسید: «عمویم حمزه را چگونه کشتی؟» او جریان کشتن حضرت حمزه را از آغاز تا انجام شرح داد. قطرات اشک بر سیمای نورانی حضرت(ص) سرازیر شد، اما این قاتل سنگدل را نیز عفو کرد و تنها به او فرمود: «خودت را از نظرم دور بدار». ۳. دلسوزی برای مردم، در حد جان دادن: یکی از صفات اخلاقی پیامبر(ص) دلسوزی شدید نسبت به هدایت مردمان بود. خداوند متعال این ویژگی را اینگونه توصیف کرده است: «پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است». (سورهٔ توبه، آیهٔ ۱۲۸) شدت این دلسوزی به حدی بود که خداوند به ایشان فرمود: مبادا جانت را به سبب حسرت‌هایی که بر آنان می‌خوری از دست بدهی. (سورهٔ فاطر، آیه ۸) ۴. اخلاق روزمره: گذشته از موارد شگفت‌انگیز بالا، زندگی روزمرۀ پیامبر اکرم(ص) قبل و بعد از بعثت، سرشار از سجیت‌های اخلاقی بود؛ مانند «پیمان بستن بر دفاع از مظلومان در برابر افراد قدرتمند جامعه»، «حمایت از زنان و کودکان»، «مهربانی با بردگان»، «همنشینی با فرودستان»، «راستگویی»، «امانتداری»، «قبول دعوت همگان»، «حفظ حقوق اقلیت‌ها»، «مقابله با بدرفتاری با اسیران»، «صبر در برابر اهانت‌ها»، «رعایت حال و حقوق حیوانات» و... 📚 منابع: - تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی. - أمالي؛ شیخ صدوق. - الکامل في التاریخ؛ ابن اثیر. 🌙 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🌙 «هلال ماه شوال ۱۴۴۵» برای رهبر معظم انقلاب اسلامی و پنج تن دیگر از مراجع عظام تقلید به اثبات رسید/ فردا چهارشنبه «عید سعید فطر» است دفتر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی «حسینی خامنه‌ای» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر خواهد بود. ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هلال ماه شوال برای آیت‌الله العظمی «وحید خراسانی» ثابت شد در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: بنا بر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، عید سعید فطر می‌باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حلول ماه شوال برای آیت الله العظمی «مکارم شیرازی» به اثبات رسیده و ایشان چهارشنبه ٢٢ فروردین ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند‌ به اطلاع برادران و خواهران ایمانی می رساند، از لحظات اولیه غروب آفتاب حسب دستور حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی مد ظلّه العالی بررسی گزارشات در مورد رؤیت هلال ماه شوال آغاز گردید. این مهم ساعت ها بطول انجامید و سرانجام برای معظم له رؤیت هلال ماه شوال ثابت گردید. از این رو فردا چهارشنبه ٢٢ فروردین ١۴٠٣ روز اول ماه شوّال ۱۴۴۵ و عید فطر می باشد. خداوند طاعات و عبادات مومنان را مورد قبول درگاه خویش قرار دهد و این عید را بر همگان مبارک گرداند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هلال ماه شوال برای آیت‌ الله العظمی «شبیری زنجانی» احراز گردید در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین گرامی در ماه ضیافت الهی، به اطلاع می‌رساند، قابلیت رؤیت هلال ماه شوال‌المکرّم با چشم عادی، در غروب روز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۱ برای آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی احراز گردید و لذا فردا چهارشنبه، عید سعید فطر است. ضمن شکرگزاری بر نعمت ماه مبارک رمضان، این عید سعید را به همه پیروان راستین پیامبر رحمت حضرت خاتم‌الانبیاء (صلّی الله علیه واله) تبریک گفته، اعتلای روزافزون مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و رفع مشکلات مادی و معنوی جامعه اسلامی را از خداوند تبارک و تعالی مسألت داریم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ هلال ماه شوال برای آیت‌ الله العظمی «سبحانی تبریزی» ثابت شد در اطلاعیه‌ای که از سوی دفتر ایشان صادر شده، آمده است: حلول ماه شوال برای آیت‌الله العظمی سبحانی به اثبات رسیده و ایشان چهارشنبه ٢٢ فروردین ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دفتر آیت الله العظمی «حسینی سیستانی» در نجف اشرف، فردا چهارشنبه 22 فروردین 1403 را عید سعید فطر اعلام کرد. متن اطلاعیه این دفتر به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحيم ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة. نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات. مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 2⃣1⃣ یادداشت دوازدهم (و آخر)؛ تزکیه و نماز، از شروط رستگاری 🔸 آیه: «قَدْ أفْلَحَ مَنْ تَزَكّىٰ - وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّىٰ». بی‌تردید رستگار آن است كه خود را پاک گرداند - و نام پروردگارش را یاد کرد، پس نماز خواند. 📌 سورهٔ اعلىٰ، آیه‌های ۱۴ و ۱۵ 🔸 نکات: ۱. خداوند متعال در پايان برخى آيات پس از توصیه به انجام کارهای نیکو مى‌فرمايد که اميد است یا انجام این کارها رستگار شويد (لَعَلَّكُمْ تُفلِحون)، زيرا كار خير از افرادى كه خود را تزكيه نكرده‌اند، با ريا، غرور، گناه، منّت‌گذاشتن و امثال آنها محو مى‌شود؛ ولى درباره «تزكيه شدگان» مى‌فرمايد که آنها قطعاً رستگار هستند. این تأکید، اهمیت و سرنوشت‌ساز بودن تزکیه (پاک ساختن خود) را می‌رساند. ۲. تزكيه (پاک گرداندن خود) ابعاد مختلفی دارد: - پاک کردن فكر از عقايد و افکار فاسد (مانند شرک، شک، انحراف و...)؛ - پاک کردن نفس از اخلاق فاسد (مانند بخل، حسد، کینه، حبّ طواغیت و...)؛ - پاک کردن جوارح بدن از رفتار فاسد (مانند دروغ، ریا، غیبت، خیانت و...)؛ - پاک كردن مال (دادن حقوق محرومان و ادای واجبات مالی مانند خمس و زکات). ۳. بنا بر برخی روایات، تزکّیٰ در این آیه، پاک گرداندن خود از طریق پرداخت زكات فطره (فطریه) است؛ مانند: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «روزه با پرداخت زکات فطره کامل می‌شود، همچنان که نماز با درود فرستادن بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به کمال خود می‌رسد. پس هرکس روزه بگیرد، امّا به عمد زکات فطره را واگذارد، روزهٔ او قبول نیست؛ و هرکس نماز بخواند، امّا بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درود نفرستند و آن را به عمد واگذارد، نمازی برایش نیست؛ چراکه خداوند عزّوجلّ زکات فطره را بر نماز مقدّم داشت و فرمود: قَدْ أفْلَحَ مَن تَزَکّیٰ - وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلّیٰ». ۴. تزكيه بدون «نماز» حاصل نمى‌شود. پس آنچه در بین مردم مشهور شده است و برخی می‌گویند «تنها دل انسان باید پاک باشد» یا «عبادت به جز خدمت خلق نیست» خلاف دستورات پروردگار عالم و واقعیات سنن إلهی است. 📚 منابع: -  تفسير احسن الحديث؛ سید علی‌اکبر قرشی. - تفسير نور؛ استاد محسن قرائتی. - وسائل الشیعة؛ شیخ حر عاملی. 🌙 🤲 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
بسم الله الرحمن الرحیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله قاسم الجبارین وَ مَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ ۚ تازه ترین اخبار حمله ایران به اسرائیل در گروه هم افزایی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3659595787C5258164e46
🤔 رمزگشایی از واکنش‌های عجیب برخی مفتیان سَلَفی پس از عملیات وعدهٔ صادق اکثر مسلمانان جهان و حتی بسیاری از آزادگان غیر مسلمان از عملیات وعدهٔ صادق که به دست دلاورمردان سپاه پاسداران علیه اهداف اسرائیلی انجام شد، خوشحال شدند. اما برخی صاحب‌قلمان و نیز علمای سلفی و وهابی در کشور‌های عربی، نتوانستند ناراحتی خود را پنهان کنند! «نمایش» خواندن این عملیات، یا «همدست دانستن صهیونیست‌ها با شیعیان (یا به قول آنها روافض ایران)» از جمله واکنش‌های عجیب آنها بود. دلیل این امر را در توییت بالا👆 جستجو کنید؛ جایی که شهروند عرب اهل سنت می‌نویسد: «پس از آن که دیدم ایران شیعی، در سکوت بیش از یک و نیم میلیارد سنّی چه کرد، در برابر کل عالم اعلام می‌کنم که شیعه شده‌ام؛ و برادران و خواهرانم را به حرکت بر مسیر علی ابن ابی‌طالب و آل بیت رسول و برائت از دشمنانشان دعوت می‌کنم...». قبلاً هم یک شخصیت سنّی لبنانی گفته بود: «بیش از یک میلیارد مسلمان سنّی جهان از پانصد هزار شیعهٔ جنوب لبنان انتظار دارند که دو میلیون سنّی غزه را نجات دهند!! خودتان چرا کاری نمی‌کنید؟». واقعیت این است که خیانت حکّام کشورهای عربی که به انفعال مردم مستضعف کشورهای اسلامی در قبال غزه منجر شده، موج جدیدی از گرایش به تشیع را در بین جوانان این کشورها ایجاد کرده است؛ زیرا فقط شیعهٔ علی(ع) در ایران و عراق و لبنان و یمن به یاری مظلومان غزه شتافت. دلیل عصبانیت آنها، همین است. ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🌷 دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت معلّم فرهیخته انقلاب، آیت الله شهید مرتضی مطهری است؛ و روز گرامیداشت مقام علم و تعلیم و معلّم. 🌹 این مناسبت، بر همه معلّمان و استادانی که شاگردان خویش را به خدا نزدیک می‌کنند - از مهدکودک‌ها تا عالی‌ترین مراکز علمی، و از مدارس گرفته تا حوزه و دانشگاه - مبارک باد. 🎧 بویژه بر استادان «مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل حوزه‌های علمیه». سید علیرضا حسینی (عارف) ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ @alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سرچشمهٔ همهٔ گناهان؛ شرح حدیثی از امام صادق (علیه السلام) در سالروز شهادت آن حضرت 🎥 در بیان نورانی نابغه دهر، آیت الله العظمی شهید «سید محمدباقر صدر» ♨️ هر قدر بیشتر جاه و مقام دنیایی پیدا می‌کنی بیشتر تشنه می‌شوی... قال رسول الله صلی الله علیه وآله: «حُبُّ الدُّنیا رَأسُ کُلِّ خَطیئَة». علیه السلام ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
🇮🇷 پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور آسیبی نرسد «ولایت فقیه برای مسلمین یک هدیه است که خدای تبارک و تعالی داده است.» (صحیفه امام [خمینی]، جلد ۱۰، ص ۴۰۷) «من به همه ملت اطمینان می‌دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت وارد نخواهد وارد شد.» (صحیفه امام [خمینی]، جلد ۱۰، ص ۵۸) ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅 غدیر ؛ عیدی در آسمان و از آسمان 🕋 عن الإمام أبي عبدالله الصادق (علیه السلام) في یوم الغدیر: هو عید الله الأکبر؛ و ما بعث الله نبیاً إلا وتعید في هذا الیوم وعرف حرمته؛ واسمه في السماء یوم العهد المعهود وفي الأرض یوم المیثاق المأخوذ والجمع المشهود.   امام صادق (علیه السلام) دربارهٔ روز غدیر فرمود: آن روز عید بزرگ خداست؛ خداوند پیامبرى مبعوث نکرد مگر اینکه آن پیامبر این روز را عید گرفت و عظمت آن را شناخت؛ و نام این روز در آسمان «روز عهدِ شناخته‌شده» و در زمین «روز پیمانِ گرفته شده و حضور همگانى» است. (وسائل الشیعة، ج ۵، ص ۲۲۴) 🕌 عن الإمام علي بن موسی الرضا (علیهما السلام) قال: إن یوم الغدیر في السماء أشهر منه في الأرض.   امام رضا (علیه السلام) فرمود: روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.  ( مصباح المتهجد، ص ۷۳۷) این عید بزرگ آسمانی را به قطب عالم امکان امام زمان(عج) و امت اسلامی - بویژه شیعیان مولا علی(ع) - تبریک عرض می‌کنم؛ و از خداوند متعال توفیق پایمردی بر «پیمان ولایت» را برای خود و شما خواستارم. 🤲 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
💚 امام خمینی(ره): مردم، کشور را حالا از خودشان می‏دانند و می‏دانند که سرنوشت کشور با انتخابات است. این‏طور نیست که حالا بگویند ما انتخاب کنیم برای کی؟ انتخاب می‏کنند برای خودشان... من امیدوارم که هرچه بیشتر شرکت بکنند در انتخابات. این وظیفه‌ای است الهی، وظیفه ‏ای است ملی، وظیفه‏ای است انسانی، وظیفه‏ای است که ما باید عمل به آن بکنیم، همه‏ مان باید در انتخابات شرکت بکنیم". (صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۳۸۱) ❤️ آیة الله العظمی خامنه‌ای: کلمهٔ جمهوری در «جمهوری اسلامی» حاکی از این است که در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده؛ بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقّف به حضور مردم است؛ برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسألهٔ رأی دادن را، حضور در این آزمون مهمّ سیاسی را جدّی بگیرند و شرکت کنند. و اینکه شما می‌گویید بعضی‌ها مردّدند، من وجهی برای تردید پیدا نمیکنم. این کار آسانی است که نتایج مهمّی دارد. (از سخنان امروز، جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳) ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
روضه‌های مکتوب، به مناسبت دههٔ اول محرم 🖤💔 1⃣ روضه شب اول ــ مصيبت مسلم بن عقيل شب اول محرم، متعلق به «مسلم بن عقیل» سفیر غریب مولای کربلاست. روضه این شب را بخوانیم: امام حسين(ع) از «مدينه» خارج شده و در «مكه» بود كه دعوت مردم کوفه از ايشان بسيار زياد شد و تعداد نامه‌های آنان به هزاران درخواست بالغ گردید. آخرين نامه كه به امام رسيد، ایشان در مسجدالحرام بين ركن و مقام دو ركعت نماز گزارد و از خداوند متعال طلب خير كرد. سپس «مسلم بن عقیل» را نزد خود خواست. جناب مسلم فرزند «عقيل بن أبي طالب» از بزرگان بنی‌هاشم و پسر عموی حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) بود. امام پاسخ نامه های مردم کوفه را نوشت و در آن آورد: «سخن شما اين است كه: "امامی نداريم، به سوی ما بيا شايد خدا به سبب تو ما را هدايت و متحد كند". من، مسلم بن عقيل برادر و پسر عموی خود را كه مورد اطمينان من است به سوی شما فرستادم. پس اگر او برای من نوشت كه رأی خردمندان و اهل فضل و مشورت شما همان است كه در نامه‌هايتان خواندم بزودی نزد شما خواهم آمد...». مسلم در نيمهٔ ماه مبارک رمضان سال ۶۰ هجری قمری از مكه خارج شد و به مدينه منوره رفت. در مسجد پيامبر(ص) نماز خواند و با خانوادهٔ خود وداع كرد و با چند راهنما و همراه به سوی كوفه عزیمت نمود. شرايط اين سفر بسيار سخت بود و مسلم و همراهان راه را گم كردند و دو راهنما از تشنگی جان باختند؛ تا اينكه مسلم سرانجام در روز پنجم شوال به كوفه رسيد. مردم كوفه دسته دسته نزد مسلم جمع شدند و چون وی نامه حضرت(ع) را بر آنان خواند گريستند. سپس ۱۸,۰۰۰ نفر از اهل كوفه با مسلم بيعت كردند. در نتيجه او نيز نامه‌ای به امام(ع) نوشت و بيعت اين تعداد را خبر داد و ايشان را به حركت به سوی كوفه ترغيب نمود. هنگامی كه خبر اين بيعت به «يزيد بن معاويه» رسيد، وی «عبيدالله بن زياد» را كه حاكم بصره بود مأمور كرد تا حكومت كوفه را نيز عهده‌دار گردد. عبيدالله با حيله به شهر وارد شد و حكومت را در دست گرفت و مردم را تهديد و رؤسای قبایل را تطمیع كرد. وی پس از مدتی، «هاني بن عروة» كه از بزرگان كوفه محسوب می شد و مسلم بن عقيل در منزل او پناه گرفته‌ بود را شكنجه و زندانی كرد. مسلم هنگامی كه خبر شكنجه‌ شدن هانی را شنيد از كوفيان خواست كه به ياريش بشتابند. مردم به او پيوستند و مسجد و بازار و اطراف قصر پر از جمعيت شد، در حاليكه ياران عبيدالله بيش از پنجاه نفر نبودند. عبيدالله چند نفر را بين قبايل مختلف كوفه فرستاد تا آنها را تهديد و تطميع كنند. همچنین عده‌ای از اشراف كه در قصر او بودند را مأمور نمود كه از بام‌های دار‌الاماره مردمی كه قصر را محاصره كرده‌ بودند بترسانند يا فريب دهند. اهل كوفه هنگامی كه سخن رؤسا و اشراف خود را شنيدند سست شدند! كم كم نجوای خناسان هم زياد شد كه به یکديگر می‌گفتند: "برگرديم، ديگران هستند و كفايت می‌کنند!!". اندک اندک جمعيت از پيرامون مسلم پراكنده شد و از آن جمعیت چندین هزار نفری، تنها حدود سی نفر برای ياری او باقی ماندند! مسلم كه با اين پيمان شكنی روبرو شد به همراه آن سی نفر به سوی "ابواب كنده" حركت كرد. هنگامی كه به آنجا رسيد تنها ده نفر همراه وی باقی مانده بودند و چون از آن منطقه عبور كرد هيچكس همراه او نبود و یکه و تنها شد! مسلم غريبانه به اين سو و آن سو نگاه كرد ولی حتی كسی وجود نداشت كه وی را راهنمايی كند و يا در خانه‌اش او را پنهان نمايد. سفير حسين سرگردان در كوچه‌های تاريک كوفه راه می‌رفت و نمی‌دانست به كجا رود. تا اينكه به خانه‌ای رسيد كه پيرزنی بر در آن ايستاده بود. نام اين زن «طوعه» بود و منتظر فرزندش بود كه به همراه مردم از خانه بيرون رفته بود. مسلم بر زن سلام كرد و از او آب خواست. طوعه به او آب داد و به داخل خانه رفت. دوباره كه بيرون آمد مسلم را ديد كه بر در منزل نشسته است. گفت: "ای بنده خدا اگر آب نوشيدی، نزد خانواده خود رو". مسلم خاموش ماند. زن، دوباره و سه‌باره سخن خود را تكرار كرد. مسلم برخاست و گفت : "من در اين شهر خانه و خانواده‌ای ندارم. من مسلم بن عقيل‌ هستم. اين قوم به من دروغ گفتند و مرا فريب دادند و از مأمن خود بيرون آوردند". پيرزن مسلم را به داخل خانه دعوت کرد؛ فرشی برايش گسترد و طعامی فراهم نمود. اما مسلم شام نخورد و خوابيد. وی در عالم رؤيا عموی خود اميرالمؤمنين علی(ع) را ديد كه به وی فرمود: "بشتاب كه فردا نزد ما خواهی بود".
از سوی ديگر، عبيدالله كه پراكنده شدن مردم را ديد جرأت پيدا كرد و از قصر خارج شد و به مسجد آمد و برای پيدا كردن مسلم هزار دينار جايزه تعيين نمود. فرزند طوعه كه به خانه برگشت از وجود مسلم در منزل با خبر شد و با طلوع فجر خبر را به دشمنان رساند. عبيدالله گروهی متشكل از ده‌ها سپاهی را برای دستگيری او فرستاد. مسلم مشغول عبادت بود كه لشکريان به منزل طوعه رسيدند. هنگامی كه وی صدای شيههٔ اسبان را شنيد دعای خود را با سرعت تمام كرد و زره پوشيد. سپس از طوعه تشكر نمود و برای مقابله با لشکر به بیرون شتافت؛ مبادا كه برای گرفتن او خانهٔ پيرزن را بسوزانند و خراب کنند. آورده‌اند که مسلم - كه مردی جنگاور بود - در نبرد با فرستادگان عبیدالله بيش از ۴۰ نفر از نامردان كوفی را كشت. آنان بناچار دسته جمعی بر او حمله كردند و از بام‌ها نيز سنگ بر او زدند تا سرانجام بر اثر شدت جراحات و تشنگی و نيزه‌ای كه از پشت بر او فرود آمد بر زمين افتاد و اسير شد. (برخی از منابع نيز نقل كرده‌اند كه وقتی ديدند نمی‌توانند آن جناب را دستگير كنند با نيرنگ به وی امان دروغين دادند و از اين طريق ايشان را به دارالحكومه بردند.) مسلم بن عقيل هنگامی كه دربند شد گفت: "إنا للّه و إنا إليه راجعون" و شروع به گريه كرد. يكی از لشکريان، از گريستن ايشان ــ با آنهمه جنگاوری ــ تعجب كرد و از سبب آن برسيد. مسلم گفت: "به خدا سوگند كه از كشته‌شدن باک ندارم و برای خود نمی‌گریم. من برای خاندان پيامبر و برای حسين و آل او كه به اينجا می‌آیند گريه می‌كنم". نام خوشت، قرار دل بی‌قرار من / روی تو شمع روشن شب‌های تار من بی خانه‌ام، ولی به دلم كرده خانه غم/ نَبْوَد كسی به جز در و ديوار، يار من مسلم را به دستور عبيدالله بر بام قصر دارالاماره بردند تا اعدام کنند؛ در حالی كه تسبيح خداوند می‌گفت و استغفار می‌کرد. من انتظار می‌کشم اما نمی‌کشد/ غير از طناب دار، كسی انتظار من هم خود به روی بامم و هم آفتاب عمر/ ای باغبان! بيا كه خزان شد بهار من دژخیمان یزیدی مسلم بن عقیل را گردن زدند و ابتدا سرش و سپس بدنش را از بام به زير افكندند تا مردم ببيند. سپس بدن مباركش را در انظار پيمان‌شكنان كوفه آويزان كردند. من از فراز بام كنم جان نثار تو/ كوفی ز بام، سنگ نمايد نثار من دژخیمان همچنین هانی ــ كه پيرمردی ۸۹ ساله و از بزرگان کوفه بود ــ را به بازار این شهر بردند و با وضعی دلخراش كشتند و به دار آويختند؛ در حالی كه او ياران خود را صدا می‌زد اما هيچكس به ياری وی برنخاست. آنگاه ابن زياد سرهای مبارک هانی و مسلم را به شام نزد يزيد فرستاد. بدن مسلم‌ بن‌ عقيل اولين بدن از بنی‌هاشم بود كه آويخته گشت و سرِ بریدهٔ او اولين رأسی بود كه به دمشق فرستاده شد... ألا لعنة الله علی القوم الظالمين؛ و سيعلم الذين ظلموا أيّ منقلَبٍ ينقلبون. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * منابع اصلی: ۱. سيد بن طاووس؛ اللهوف في قتلی الطفوف؛ قم: منشورات الرضی، ۱۳۶۴. ۲. شيخ عباس قمی؛ نفس المهموم؛ ترجمه و تحقيق علامه ابوالحسن شعرانی؛ قم: انتشارات ذوی القربی، ۱۳۷۸. ۳. اشعار، "زبان حال" هستند و برگرفته‌اند از جزوه آموزشی آداب مرثيه‌خوانی با عنوان طنين عشق؛ تهيه و تنظيم مرتضی وافی؛ قم: انتشارات شفق، ۱۳۸۰) ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
روضه‌های مکتوب، به مناسبت دههٔ اول محرم 🖤💔 2⃣ روضهٔ شب دوم محرم ــ ورود كاروان عشق به كربلا كاروان‌ امام‌ حسین (علیه السلام) روز هشتم‌ ذوالحجه‌ سال 60 هجری قمری از مکه خارج شد و روز دوم‌ محرم‌ سال 61 به‌ كربلا رسيد. از این رو، در شب دوم دهه اول محرم، روضه «ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا» را می خوانند. روضهٔ این شب را بخوانیم: پس از آنكه بنی اميه، امام حسين(ع) را برای گرفتن بيعت تحت فشار قرار دادند، ايشان در بیست و هشتم رجب سال 60 هجری از شهر مدينه به سمت مكه مكرمه خارج شد و ماه‌های شعبان، رمضان، شوال و ذوالعقده را در جوار بيت الله سپری كرد و با آمدن ذوالحجة، احرام حج بست. از سوی ديگر «عمرو بن سعيد بن عاص» از سوی يزيد مأمور شد كه برای دستگيری يا جنگ با حضرت به مكه برود. وی در روز ترويه (هستم ماه ذوالحجة) به مكه رسيد. امام(ع) كه می‌دانست اين افراد، حرمتی برای حرم خداوند قائل نيستند حج تمتع خويش را نيمه‌تمام گذاشت و آن را به عمره مفرده تبديل كرد و از مكه خارج شد. انگيزهٔ امام برای اين كار، همانگونه كه خود فرمود، حفظ حريم بيت الله بود. ايشان در پاسخ «محمد حنيفه» كه او را از ترك مكه برحذر و به اقامت در اين شهر ترغيب می‌کرد فرمود: "ای برادر! می‌ترسم «يزيد» ناگهان مرا در حرم بكشد و به سبب من، حرمت اين خانه شكسته شود". همچنين حضرت در پاسخ افراد ديگری مانند «ابن عباس»، «فرزدق» و «ابن زبير» كه همين خواسته را تكرار می‌کردند و می‌پنداشتند كه دشمن، حرمت خانهٔ خدا را نگه می‌دارد می‌فرمود: "يک وجب دورتر از خانه كعبه كشته شوم و حُرمَت مكه به خاطر من پايمال نگردد بهتر است". بعدها كه در جريان قيام «عبدالله بن زبير»، بنی اميه كعبه را با منجنيق مورد حمله قرار دادند و عبدالله را در مسجدالحرام كشتند، معلوم شد كه ابن عباس با آن فطانت و ابن زبير با آن زيركی، اشتباه می‌کردند و امام(ع) آينده را بروشنی در خشت خام می ديد و دشمنان اسلام را بخوبی می‌شناخت. امام(ع) هنگامی كه حاجيان برای ادای مناسک حج تمتع به سوی منا می رفتند طواف كرد، سعی بين صفا و مروه به جای آورد، موی چيد (تقصیر کرد)، از احرام عمره بيرون آمد و رو به سوی كوفه گذارد. ما كاروان كعبه عشقيم، هر كجا/ رو آوريم كعبه بود روبروی ما ماييم كعبه‌ دلِ عشاقِ باوفا/ هر جا رويم كعبه كند جستجوی ما چون خبر حرکت به محمد حنفيه رسيد، خود را به كاروان رساند و زمام ناقه امام(ع) را گرفت و گفت: "ای برادر! چه باعث شد كه با اين شتاب خارج شوی؟" حضرت فرمود: "ديشب رسول خدا به خوابم آمد و گفت: اي حسين! بيرون رو كه خدا خواست تو را كشته ببيند". ابن حنيفه گفت: "إنا لله و إنا إليه راجعون. پس اين زنان و كودكان را چرا با خود می بری؟" امام پاسخ داد: "جدم فرمود خداوند می خواهد آنها را اسير ببيند". احرام ما كفن شود اندر منای عشق/ خون گلوی ما شود آنجا وضوی ما ما تشنه‌ شهادت عشقيم، می رويم/ تا پر شود ز خون دل ما، سبوی ما اينگونه بود كه امام حسین(ع) به خاطر حفظ حريم خدا، به دستور رسول خدا و براي زنده كردن امر خدا، به همراه اهل و عيال و تعدادی از مواليان و ياران از مكه خارج شد و به سوی عراق عزيمت كرد. روز خروج کاروان را برخی از مورخان روز ترويه (هشتم ذوالحجة) و «ابن قولويه» به نقل از امام باقر(ع) روز هفتم اين ماه نقل كرده اند. ما را مِنای عشق، صف كربلا بود/ رنگين شده فرات ز خون گلوی ما
امام حسین(ع) پس از بیست و چند روز طی مسیر، در نزديكی شهر کوفه به وسيله «حر بن يزيد رياحی» و سپاهيانش كه مأمور راه‌ بستن بر كاروان ایشان بودند متوقف شد (كه حكايت مفصل‌تر آن در روضه فردا ذكر خواهد شد). پس از مذاكرات طولاني كه بين امام(ع) و حر صورت گرفت و بعد از آنكه حر گفت "اكنون كه از فرمان عبیدالله ابا داری، راهی برگزين كه نه به كوفه روی و نه به مدينه بازگردی تا من به امير نامه بنويسم"، حضرت(ع) راه قادسيه را انتخاب فرمود. لشكر ظلمت و كاروان نور چند روز سايه به سايه يكديگر حركت می كردند تا اينكه روز دوم محرم در نزديكي روستای "نينوا"، نامه‌ای از «عبيدالله بن زیاد» به حر رسيد كه در آن نوشته بود: "همان هنگام كه نامه من به تو رسيد، حسين را نگاهدار و بر او تنگ بگير و او را در بياباني بی پناه و بی آب فرود آور". حر بر امام و اصحاب او سخت گرفت تا آنها را مجبور نمايد در همان مكان بی آب و آبادی كه نامه به دستش رسيده بود اتراق كنند. امام به او فرمود: "وای بر تو! بگذار در آبادی و روستايی فرود آیيم" حر گفت: "نه، به خدا قسم نمی توانم. اين نامه رسان را بر من جاسوس كرده اند و بايد در همينجا بمانی". «زهير» كه يكي از ياران امام بود گفت: "ای پسر رسول خدا! جنگ با اين جماعت، آسان تر از نبرد با كساني است كه بعداً به آنها ملحق خواهند شد. بگذار با آنها بجنگيم". امام فرمود: "من آغازكننده جنگ نخواهم بود". آنگاه نام آن سرزمين را پرسيد. گفتند نام اينجا "عقر" است. دوباره پرسيد: آيا نام ديگري ندارد. گفتند: به اينجا نینوا نيز مي گويند. نام ديگری هم دارد كه "كربلا"ست. پس حضرت شروع به گريستن كرد و گفت: "اللهم اني اعوذ بك من الكرب والبلاء. اينجا مكان رنج و اندوه است". آنگاه ياران را فرمود: "همين جا فرود آييد كه جدم رسول خدا به من خبر داد كه خون ما بر اين زمين ريخته می شود و در اينجا دفن خواهيم شد". سپس دستور داد كه خيمه ها را رد همان سرزمين بي آب و علف برپا كردند. كربلا بر تو مهمان رسيده/ وعده‌ وصل جانان رسيده كربلا وا كن آغوش خود را/ بــر پذيرايی آل طاها در روايت ديگري نيز آمده است هنگامي كه به امام(ع) گفتند نام اينجا كربلاست حضرت خاک آنجا را بوييد و گريست و گفت: "ام سلمه مرا خبر داد كه روزی جبرئيل نزد رسول خدا بود و من تو را نزد او بردم و تو گريه می‌کردی. پيامبر تو را گرفت و در دامن نشاند. جبرئيل گفت: آيا او را دوست داری؟ پيامبر فرمود: آری. جبرئيل عرض كرد: امت تو او را می كشند. سپس خاک كربلا را به پيامبر نشان داد. والله اين همان خاک است. همچنين در حديث است هنگامي كه علی(ع) به "صفين" می رفت به حوالي نينوا رسيد. پرسيد: اين سرزمين را چه می گويند؟ گفتند: كربلا. اميرالمؤمنين(ع) آنقدر گريست كه زمين از اشكش نمناك شد... و اكنون بيا تا ما نيز به همراه محمد و علی بگرييم برای آن كس كه آسمان‌ها و زمين در مصيبتش گريان‌اند... ألا لعنة الله علی القوم الظالمين؛ و سيعلم الذين ظلموا أيّ منقلب ينقلبون. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✓ منابع اصلی:  1. سيد بن طاووس؛ اللهوف في قتلی الطفوف؛ قم: منشورات الرضی، ۱۳۶۴.  2. شيخ عباس قمی؛ نفس المهموم؛ ترجمه و تحقيق علامه ابوالحسن شعرانی؛ قم: انتشارات ذوی القربی، ۱۳۷۸.  3. محمد بن جرير طبری؛ تاریخ الامم والملوک؛ بيروت: دارسويدان، بی تا، ج پنجم. 4. اشعار، زبان حال هستند و برگرفته‌اند از جزوه آموزشي آداب مرثيه‌خوانی با عنوان طنين عشق؛ تهيه و تنظيم مرتضی وافی؛ قم: انتشارات شفق، ۱۳۸۰). ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref