eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
356 دنبال‌کننده
105 عکس
17 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت مهمان؛ چرا پدرم موقع عکس گرفتن با پدربزرگ زانوهایش را خم می کرد؟ به قلم: دکتر محسن زندی چند وقت پیش پدرم عکس‌های قدیمی آلبومش را بیرون آورده بود و به من نشان می‌داد. عکس‌هایی از دوران نوجوانی و جوانی خودش در کنار پدرش. چیزی گفت که هنوز هم نتوانسته‌ام این حجم از ادب و توجه و احترام را درک کنم. در تمام عکس‌ها زانوهایش را شکسته بود تا هم قدِ پدرِ کوتاه قدش باشد. می‌گفت آنقدر حواسم به احترام و جایگاه پدرم بود که همیشه در کنارش طوری می‌ایستادم تا بلندتر از او به نظر نرسم؛ و مهم‌تر آنکه او احساس نکند بلندتر از او هستم. راستش هر چقدر سنم بالاتر می‌رود و بادِ چرخِ نخوت و تکبر و همه‌چیز دانیِ ایام جوانی‌ام کمتر می‌شود، به اهمیت وجود بزرگسالان و حفظ جایگاهشان در هر خانواده‌ای بیشتر پی می‌برم. بزرگترها اساس و بنیان و محور هر خانواده‌ای هستند. وقتی می‌میرند یا جایگاهشان را از دست می‌دهند، خیمه آن خانواده از هم می‌پاشد. چه بسیار خانواده‌هایی را دیده‌ایم که حتی با وجود فرهیختگی و صمیمیت اعضای آن، بعد از مرگ والدین از هم دور شده‌اند. حتی اگر سالی یک بار هم دور هم جمع شوند، دیگر خانواده نیستند؛ بلکه ازدحامی از تنهایانند. پدرم همیشه به مادربزرگ ساکت و نحیف و رنجورم اشاره می‌کرد و می‌گفت: همین یک مشت پوست و استخوان را می‌بینی که چگونه همه را دور خودش جمع کرده؟ اگر روزی نباشد دیگر این جمع پا نخواهد گرفت. و دقیقاً همان شد که می‌گفت. به جرأت می‌گویم یکی از آیتم‌های به شدت تاثیرگذار بر خانواده بودن یک خانواده و نه اینکه صرفاً ازدحامی از تنهایان باشند، میزان ادب و احترام و حفظ جایگاه بزرگترها در هر خانواده‌ای بود. چقدر تفاوت بود بین آنها که بچه‌هایشان را طوری تربیت کرده بودند که با هر رفت و آمد بزرگترها، حتی به دستشویی، به احترامشان تمام قد از جایشان بلند می‌شدند؛ با آنها که حتی یک حرف و کلام ساده و معمولی را با تندخویی و بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به بزرگترها می‌زدند. نه اینکه بزرگترها هیشه درست می‌گویند، یا همیشه بیشتر و بهتر می‌فهمند، یا هیچ‌گاه حرف زور و بی‌حساب نمی‌زنند، و گاهی ناخواسته و خواسته آسیب نمی‌رسانند. ابداً منظورم این نیست. مقصودم حفظ جایگاه و شأن آنها، محبت، ادب، احسان، خشوع باطنی و ظاهری به آنها، حفظ بزرگی‌شان در هر خانه؛ و ازین مهمتر، القای این حسِ بزرگی و ادب و جایگاه به آنها، حتی در صورت مخالفت با نظرشان است. این وضعیتی است که سودش به جیب همه می‌رود. سالخورده‌ای که در برابر خود غبارِ غمناک مرگ را می‌بیند، دل‌خوشی‌ای جز ثمره‌ها و محصولات باغش ندارد. چه مصیبت دردناکی‌ست آنکه در برابرش هم باغی سوخته از گذشته می‌بیند و هم پایانِ آینده را. پدرم که خودش یک کشاورز و باغدار حرفه‌ای است همیشه درخت‌ها را کج و ماوج و نادرست می‌کاشت. می‌پرسیدم چرا این کار را می‌کنی وقتی می‌دانی غلط است؟ می‌گفت: می‌دانم غلط است. اما پدرم این‌گونه خوشش می‌آید. چرا باید برای ۴ کیلو میوه بیشتر، دلش را بشکنم و بعدش سال‌ها حسرتش را بخورم؟ و البته پدرش هم همیشه از او راضی بود و از دیدنش لذت می‌برد و دعایش می‌کرد. با اینکه ۲۰ سال از مرگش گذشته است هنوز هم پدرم با احترام و جلالت از او یاد می‌کند و اشک در چشمانش حلقه می‌زند. به راستی این ادب چیست که مولانا می‌گوید: از خدا جوییم توفیقِ ادب/ بی‌ادب، محروم گشت از لطفِ رب بی‌ادب، تنها نه خود را داشت بد/ بلکه آتش در همه آفاق زد از ادب پُر نور گشته‌ست این فلک/ وز ادب معصوم و پاک آمد مَلَک دوست بسیار ثروتمندی دارم که از هر لحاظ انسان موفق و حسرت‌انگیزی است. یک‌بار خاطره‌ای تعریف می‌کرد که هروقت آن را تعریف می‌کنم گریه‌ام می‌گیرد. می‌گفت: مادری داشتم که سال‌ها زمین‌گیر بود و لگن زیرش می‌گرفتیم برای دفع ادرار و مدفوع. مادرم که بسیار ماخوذ به حیا بود، از شدت خجالت، ادرار و مدفوعش را تا آنجا که ممکن بود نگه می‌داشت که نکند ما را به زحمت بیندازد. هر ساعت هم از خدا مرگش را می‌خواست تا از رنجِ این سرشکستگی و سربار بودن رها شود. هر چقدر به او می‌گفتم که مادرجان این کار را نکن. ما وظیفه‌مان است حفظ و نگهداری از تو؛ به خرجش نمی‌رفت که نمی‌رفت. یک روز بعد از دفع ادرارش در لگن، مشتم را پر از آن کردم و به صورتم مالیدم و التماس کردم که تا زنده است توفیق خدمتگزاری به خودش را از ما نگیرد. و این کار را به خاطر ما بکند. ماییم که محتاج اویم، و نه او محتاج ما. با این کارم بهت زده شد و شروع به گریه کرد. از عمق جان دعایم کرد و همان دعا شد توشه دنیا و آخرت من. آری. بزرگترها مثل هوایی هستند که نفس می‌کشیم. تا هست قدرش را نمی‌دانیم، اما وقتی نیست، احساس خفگی بیچاره‌مان می‌کند: هر که جز ماهی زِ آبش سیر شد/ هر که بی‌ روزی است، روزش دیر شد ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 2⃣2⃣ منزل بیست و دوم - کتاب بیست و دوم - قطعهٔ بیست و دوم شیخ شوشتری کلمات شیرینی در باب خطبهٔ شعبانیهٔ پیغمبر اکرم(ص) و تطبیق آن به عزای حسین(ع) دارد. پیامبر می‌فرماید: «اَیُّهَا النّاس اِنَّ اَبوابَ الجنانِ مُفَتَّحَة...». آن وقت شیخ ابواب بهشت را ذکر می‌کند و می‌گوید: اگر از این درها راهت ندادند، یعنی نتوانستی به واسطه بدبختی خودت داخل شوی، دری هست که هیچ کس از آن محروم نخواهد شد... آن «باب الحسین» است و راهش هم انکسار و عزاداری ابی عبدالله است... یک فضل عظیم و بار عامی است که دیگر هر کس باشد، دست رد به سینه‌اش نمی‌زنند... و چون دوست حسین(ع) است او را محروم نخواهند کرد... راه حسین، راه قلب، بلکه راه خداست. اگر کسی با دل متوجه حسین شود و مصائب و حالاتش را - بخصوص در ایام عزاداری - متذکر شود، بطور حتم دلش خواهد شکست. هر چیزی که شکست قیمتش کم می‌شود، مگر قلب که قیمتش علاوه می‌گردد؛ تا جایی که جایگاه و تابشگاه نور حسین می‌شود. ولی به شرطی که موانعی ایجاد نکند. از جمله چیزهایی که جلوی تابش نور حسینی را می‌گیرد قساوت است... نور حسین با نرمی قلب همراه است نه قساوت. بزرگ‌ترین موجب قساوت «گناه» است که نمی‌گذارد انسان از ایمان و محبتش بهره ببرد. 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏سید الشهداء ✓ موضوع: فضائل و شهادت امام حسین(ع) ✓ نویسنده: آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب ✓ ناشر: مشهد مقدس - نشر هاتف - ۱۳۹۳ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۴۸۴۲۶۶۵ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 3⃣2⃣ منزل بیست و سوم - کتاب بیست و سوم - قطعهٔ بیست و سوم مردی از امام صادق(ع) پرسید: برای کسی که زیارت پدرت حسین(ع) را بر خلاف میلش ترک کند چیست؟ فرمود: حسرت در روز قیامت. گفت: برای شخص انفاق کننده هنگامی که قصد او کند و یا در کنار او باشد چه پاداشی است؟ فرمود: هر درهم برابر با هزار درهم. گفت: برای شخصی که در سفر زیارت بمیرد چه؟ فرمود: فرشتگان او را تشییع می‌نمایند و بر او نماز می‌گزارند؛ و کفن و حنوط او از بهشت می‌آید؛ ... و زمین [در قبر او] گسترده می‌شود، چنانچه در دو طرفش سه مایل راه و از پشت سر و بالای سر و از پایین پا نیز چنین خواهد بود؛ و از قبر او دری به بهشت گشوده خواهد شد و از آن نسیم و عطر وارد می‌شود تا روز قیامت. گفت: برای کسی که نزد او نماز بخواند چه؟ فرمود: هر کس دو رکعت نماز گزارد هر چیزی را که از خداوند بخواهد به او خواهد داد. گفت: برای کسی که مهیای زیارت شود، اما به خاطر گرفتاری نتواند به زیارت رود چه؟ فرمود: خداوند در برابر هر درهمی که هزینه نموده یکی از نیکی ها را به او می دهد؛ چندین برابر آنچه خرج نموده به او خواهد داد، بلا را از او دور خواهد کرد، و از مال و منال او نگهداری می‌کند. 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏فضیلت زیارت امام حسین(ع) در احادیث و روایات ✓ موضوع: ثوابهای فراوان تشرف به زیارت امام حسین(ع) ✓ نویسنده: رسول خامه‌یار ✓ ناشر: تهران - رهپویان - ۱۳۸۴ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۶۸۷۸۰۰۶ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 4⃣2⃣ منزل بیست و چهارم - کتاب بیست و چهارم - قطعهٔ بیست و چهارم حدود سی سال پیش در تهران خدمت علامه عسکری(ره) بودم. ایشان فرمودند: روزی عده‌ای پیش من آمدند و گفتند که تحقیق کنید آیا قبر حضرت زینب(ع) در شام است یا نه؟ من جواب دادم بر فرض که من تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که قبر حضرت زینب(ع) در شام نیست، نتیجه آن چه می‌شود؟! غیر از این است که این حرف من تبدیل می‌شود به بلدوزر و بیل و کلنگ و آن مراکز را خراب می‌کنند؟ آیا این به نفع شیعه است؟ الآن آن قبور مطهر ملجأ و مرکز توجه میلیون‌ها شیعه بلکه تمام مسلمین است و در حد خود به نشر معارف اهل البیت(ع) و روشنگری در مورد جنایات امویان می‌پردازد، ما چرا بیاییم و آن را تضعیف کنیم؟ بنده به بعض أعلام و خطبا عرض می‌کنم که دست شما را می‌بوسم و متواضعانه خدمتتان عرض می‌کنم که تحقیقاتتان را در مسیر تقویت اهل البیت(ع) قرار دهید، نه تضعیف؛ و اصولاً نه تنها این نفی ها خدمتی به مذهب نیست بلکه به ضرر مذهب است. ما به جای اینکه بیاییم و در این گونه مسائل [مانند وجود حضرت رقیه] تشکیک کنیم، بیاییم و با لحن طلبکارانه صحبت کنیم و مظلومیت اهل البیت(ع) را به رخ دشمنان بکشیم. رقیه بنت الحسین(ع)، صص ۴۳و۴۴ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏رقیه بنت الحسین(ع) ✓ موضوع: پاسخ به تأملات و شبهات دربارهٔ حضرت رقیه(س) ✓ گفتارهایی از: آیت‌الله نجم الدین طبسی ✓ ناشر: قم - دلیل ما - ۱۳۹۳ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۳۹۷۹۱۶۴ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
😭 صبح امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳، رژیم کودک‌کُش اسرائیل در حمله به مدرسه‌ای در غزه که آوارگان در آن اسکان داشتند، قریب ۱۵۰ نفر را به شهادت رساند! من و شما کاری برای مقابله با این دژخیمان از دستمان برنمی‌آید؛ اما آیا نمی‌توانیم از محصولاتی که سودی از آن به صهیونیست‌ها و حامیان آنها می‌رسد استفاده نکنیم؟ خرید کوکاکولا و خانوادهٔ آن (فانتا، اسپرایت، سون آپ، زیرو و...)، پپسی و خانوادهٔ آن (میرندا، پپسی رژیمی، پپسی لیمویی، پپسی مکس و...) و محصولاتی مانند نسکافه و نستله - هر چند اگر تولید داخل ایران باشد - کمک به آن جنایتکاران است؛ و برای این کمک باید فردای قیامت در برابر رسول‌الله(ص) پاسخگو باشیم. 😔 پ.ن: ترجمه جمله زیر تصویر بالا: آیا امروز خون کودکان فلسطینی را نوشیده‌اید؟ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
😭 صبح امروز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳، رژیم کودک‌کُش اسرائیل در حمله به مدرسه‌ای در غزه که آوارگان در آن اس
برخی از بازخوردها: 🔸 ما از قبل به دوستان می گفتیم که این نوشابه‌ها را نخورید چون مشکل داره. ولی آنها جواب می دادن این ساخت ایران هست و مشکل نداره. ولی الان چند مدت هست که خیلی ها متوجه شدن که ساخت ایران هست ولی باز هم از آن شرکت خارجی هست که به اسرائیل کمک می‌کند. 🔹 کاملاً صحیح است. من سعی در رعایت کامل دارم و سعی می‌کنم این مهم را ترویج هم بکنم. 🔸 مردم پاکستان اینقدر شدید این شرکت ها را بایکوت کردن که پپسی مجبور شد اسم نوشابه را از پپسی به «تیم کولا» عوض کند. ولی دوباره مردم متوجه شدن این نوشابه همان شرکت کمک کننده اسرائیلی هست دوباره تیم کولا را هم بایکوت کردن و الان کسی نمی خره. 🔹 بله واقعا درسته. الان دشمن ما در چند سطح دسته بندی میشه: اول) سران رژیم غاصب، مانند نیتانیابو و گالانت و اسموتریچ و بن گویر و بایدن و ریشی سوناک و ... دوم) ارتش و سربازان اشغالگر و کودک کش سوم) زندانبان های حیوان صفت و متجاوز چهارم) توجیه گرانی مانند خاخام ها و ... پنجم) بزدل ها و ترسوهای بی شرف داخلی که مردم از می ترسانند و آدرس غلط می دهند. ششم) همین مردم بی توجه و نادانی که با خرید کالاهایی مثل کوکا و نسکافه، نادانسته به اون سگ های وحشی و هار کمک می‌کنند. همه ما موظفیم به گوشزد کردن و توجه دادن مردم. 🔸 دل آدم سنگ هم باشد به درد می آید. خدا لعنت کند مسببان و عاملان این جنایت هولناک را ... 🔹 ننگ بر کشورهای به ظاهر اسلامی. 🔸 من به نوبهٔ خودم، در گروه‌هایی كه عضو هستم اطلاع‌رسانی می‌کنم.
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 5⃣2⃣ منزل بیست و پنجم - کتاب بیست و پنجم - قطعهٔ بیست و پنجم قدیمی‌ترین مأخذی که در بین فرزندان امام حسین(ع) اشاره به دختری به نام «رقیه» می‌کند «قصیدهٔ سیف بن عمیره نخعی کوفی» می‌باشد که علامه سید محسن امین در کتاب اعیان الشیعة و سید جواد شبّر در کتاب ادب الطف أو شعراء الحسین و شیخ فخرالدین طریحی نجفی در المنتخب نقل نموده‌اند: وسَکینة عَنها السّکینة فَارقت/ لَمّا ابتدَیت بفرقة وَ تغیّر وَرقیة رقّ الحَسود لضَعفها/ وَغدا لَیعذره الّذی لَم یعذر ولأمّ کلثَوم یجد جَدیدها/ لثم عَقیبٍ دموعها لَم یکرر لَم انسها وَ سکینة وَ رقیّة/ یبکینه بتحسّرٍ و تزفّر یعنی: آرامش از سکینه جدا شد چون که او [از پدر خود] جدا گردید. رقیه کسی بود که حسودان برای ضعف و ناتوانیش دل سوزاندند، این عده فردای قیامت مجبور به عذرخواهی از او می‌شوند هرچند که هیچ عذری برای آنها وجود ندارد. ام کلثوم نیز هر لحظه صورت اشک آلودش را با پارچه‌ای پاک می‌کند. من هیچگاه‌ ام کلثوم و سکینه و رقیه را فراموش نمی‌کنم که برای امام حسین با آه و ناله و حسرت گریه می‌کردند. همانگونه که مشاهده می‌کنید، شاعر دو مرتبه کلمه رقیه را ذکر کرده است. سیف بن عمیره از اصحاب امام صادق و امام کاظم (علیهما السلام) و از راویان برجستهٔ شیعه می‌باشد و شیخ طوسی، نجاشی، علامه حلی، ابن داوود و علامه مجلسی به وثاقت وی تصریح کرده‌اند. 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏پژوهشی تازه پیرامون ودیعهٔ کربلا حضرت رقیه بنت الحسین(ع) ✓ موضوع: تحقیقی جامع دربارهٔ وجود تاریخی حضرت رقیه(س) ✓ نویسنده: مجید زجاجی کاشانی ✓ ناشر: تهران - آوای سبحان - ۱۳۸۸ ✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۱۰۷۷۳۵ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 6⃣2⃣ منزل بیست و ششم - کتاب بیست و ششم - قطعهٔ بیست و ششم مؤرخين در تعداد فرزندان امام حسن مجتبی(ع) اختلاف نظر دارند. تعدادى گويند ایشان زمانى كه شهيد شدند داراى هشت پسر و چهار دختر بود؛ ديگران گويند كه پانزده پسر و پنج دختر داشته است؛ و ... ولى فرزندانى كه در حماسه كربلا شركت نمودند، پنج تن از پسران امام بودند: «حسن المثنّى»، «قاسم بن الحسن»، «ابوبكر بن الحسن»، «عبداللّه بن الحسن» (که سه تن غیر از حسن مثنی شهید شدند) و ديگر فرزند امام(ع) كه در ميان اسيران بود، كودكى بيش نبود و «عمر بن الحسن» نام داشت. وقتی اسراء را نزد يزيد دژخيم - كه لعنت خداوند بر او باد - آوردند، يزيد به وى گفت: با پسرم خالد كشتى می‌گیری؟! عمر بن الحسن گفت: به من خنجرى بدهيد. خنجرى به آن كودك دادند. وى گفت: با اين خنجر يا او مرا می‌کُشد و به سوى جدّم رسول اللّه و پدرم على بن ابى طالب خواهم شتافت، و يا من او را به قتل می‌رسانم و او را به جدّش ابوسفيان و پدرش معاويه ملحق خواهم ساخت. يزيد از این شجاعت در فكر فرو رفت و گفت: براستى كه از كوزه همان برون تراود كه در اوست... 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏فرزندان امام حسن(ع) در كربلا ✓ موضوع: آشنایی با حیات و شهادت تعدادی از فرزندان امام حسن مجتبی(ع) ✓ قسمت پنجم از مجموعه کتاب‌های «نمونه‌های ایثار» ✓ تألیف: آیت الله سید محمدتقی مدرسی ✓ ترجمه: حسن خاکرند ✓ ناشر: تهران - ياسين نور - ۱۳۹۳ ✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۳۷۴۲۰۷ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 7⃣2⃣ منزل بیست و هفتم - کتاب بیست و هفتم - قطعهٔ بیست و هفتم حسين بن على(ع) پس از ورود به كربلا این نامه را خطاب به محمد حنفيه و بنى هاشم نوشت: «بسم اللّه الرحمن الرحيم مِنَ الحسين بنِ علي إلى محمد بنِ علي و مَن قِبَله من بنى هاشم اَمَّا بَعْدُ؛ فَكَأنَّ الدُّنيا لَمْ تَكُنْ وَكَأنَّ الآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ. والسّلام.» [یعنی: «از حسين بن على به محمد حنفیه و افراد بنی‌هاشم كه نزد وى هستند اما بعد؛ دنيا چنان است كه گويى هرگز نبوده و آخرت چنان است كه گويى همواره بوده است. والسلام».] در نظر امام(ع) ارزش دنيا و زندگى آن منهاى انجام وظيفه، مساوى با هيچ است؛ زيرا موقت و زودگذر و پایان‌پذیر است. همه زندگى دنیوی و لذايذ آن، با نبودن آنها بلكه با تلخيها و ناكاميها و زجرها مساوى است. اما جهان آخرت عظمت نامحدودى دارد كه با هيچ مقياس و معيارى نمی‌توان آن را سنجيد؛ زيرا جاودانى است و زوال ندارد... با اين بينش است كه دست شستن از دنيا با تمام لذايذ و ثروت و مقامش و پيوستن به جهان آخرت، بسيار سهل و ساده خواهد بود. پس تمام مصائب و آلام در ذائقهٔ چنين انسانى نه تنها قابل تحمل بلكه شيرين، گوارا و لذتبخش است. 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏سخنان حسین بن علی(ع) از مدینه تا کربلا ✓ موضوع: شرح سخنان، نامه‌ها و خطبه‌های سیدالشهداء(ع) در سفر شهادت ✓ تألیف: آیت الله محمدصادق نجمی ✓ ناشر: قم - بوستان کتاب - چاپ بیست و دوم: ۱۴۰۱ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۰۹۱۲۴۱۶ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 8⃣2⃣ منزل بیست و هشتم - کتاب بیست و هشتم - قطعهٔ بیست و هشتم مؤمنان و شیعیان، بویژه ایرانیان، از اهل هر تیره و طایفه و حزب و حرکت که باشند، همه، مِهری حسینی بر دل دارند و داغی عاشورایی بر جگر؛ و قرن‌هاست عزادار سالار شهیدان اند، که فرموده‌اند: «إنّ لقتل الحسین حرارة في قلوب المؤمنین لن تبرد أبداً»... کلمهٔ مقتل به معنی قتلگاه، جای کشتن و زمینی است که کسی در آنجا کشته شده باشد. همچنین به «کتابی که دربارهٔ واقعهٔ کربلا تألیف شده باشد» و گاهی به مجالس تعزیه نیز مقتل می‌گویند. گذشته از کتب عمومی، کتاب‌ها و جزوات بسیاری نیز وجود داشته و دارند که تحت عنوان مقتل، اختصاصاً جریان شهادت یکی از معصومان را گزارش کرده‌اند. اما ماجرای غم‌انگیز منع کتابت حدیث از دوران خلفاء تا عصر اموی، و سپس جنایات مشابه بنی‌عباس، باعث شد که امروز از بسیار آثاری که به دست شیعیان یا محبان دربارهٔ زندگی و مقتل معصومان نوشته شد جز نامی در فهرست نامه‌ها باقی نمانَد... دغدغهٔ بسیاری از محققان و نویسندگان این بوده است که متونی بی پیرایه در اختیار گردانندگان عزاداری‌ها قرار دهند تا این سنت مقدس، مشوب به شائبه‌های خلافِ واقع و مخالف شأن نگردد... 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏چهارده روضهٔ صحیح ✓ موضوع: چهارده متن تنظیم شده از منابع معتبر برای روضه‌خوانی در محرم و صفر ✓ تألیف: سید علیرضا حسینی عارف ✓ ناشر: قم - سنابل - ۱۳۸۹ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۸۸۲۹۹۶۹ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 9⃣2⃣ منزل بیست و نهم - کتاب بیست و نهم - قطعهٔ بیست و نهم معاویه اعلام نمود که هر کس در مناقب اهل‌بیت حدیثی نقل کند مصونیتی در جان و مال و عرض خود نخواهد داشت و دستور داد که هر که در مدح و منقبت سایر صحابه و خلفا حدیثی بیاورد، جایزه کافی بگیرد. در نتیجه، احادیث بسیاری در مناقب صحابه جعل شد... معاویه در سال ۶۰ هجری قمری درگذشت و پسرش یزید زمام حکومت اسلامی را در دست گرفت. او هیچگونه شخصیت دینی نداشت؛ و جز عیاشی و بی بندو باری و شهوترانی سرش نمی‌شد، دائم الخمر بود، لباس‌های جلف می‌پوشید، سگ و میمون ملازم و همبازی وی بودند... نام میمون او «ابوقیس» بود و او را لباس زیبا پوشانیده و در مجلس شرابش حاضر می‌کرد... یزید در سه سال حکومت خود، فجایعی به راه انداخت که در تاریخ ظهور اسلام با آن همه فتنه‌ها که گذشته بود، سابقه نداشت: سال اول حضرت حسین بن علی(ع) را که سبط پیغمبر اکرم(ص) بود با فرزندان، خویشان و یارانش با فجیع‌ترین وضعی کشت و زنان و کودکان و اهل بیت پیغمبر را به همراه سرهای بریدهٔ شهدا در شهرها گردانید؛ در سال دوم «مدینه» را قتل عام کرد و خون و مال و عرض مردم را سه روز به لشکریان خود مباح ساخت؛ و سال سوم «کعبهٔ مقدسه» را خراب کرده و آتش زد... 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏شیعه در اسلام ✓ موضوع: شناخت تاریخ و عقاید تشیع ✓ تألیف: علامه سید محمدحسین طباطبائی ✓ ناشر: قم - نشر واریان - چاپ نهم: ۱۳۸۶ ✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۱۱۴۴۲۹ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref