eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
358 دنبال‌کننده
101 عکس
12 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 نشست صميمانه اساتید و طلاب زبان‌آموز استان با حجت الاسلام حسینی عارف مدیر محترم مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - از ساعت پانزده 📌 مکان: تبریز - خیابان مارالان - حوزهٔ علمیهٔ امیرالمؤمنین(ع) ☎️ استادان و زبان‌آموزان محترم می‌توانند برای هماهنگی بیشتر با شماره زیر تماس بگیرند: ۰۹۳۵۹۳۴۹۹۹۴ (آقای رحیمی) ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅ «مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل حوزه‌های علمیه» را به کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید: 🎧 لینک کانال «بخش آموزش زبانِ» مرکز 👇 eitaa.com/joinchat/3981967394C02ccfa0627 🌐 لینک کانال «بخش دوره‌های تخصصی و مهارت‌های بین‌المللیِ» مرکز 👇 eitaa.com/ISC_Qom
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ | «علی» تنهاست بی مردم... در خواب گمراهی بمانند بی «علی»، مردم... اگر دستان مردم بود، نمی‌شد دست «او» بسته... اگر پهلو، اگر بازو، ولی «زهرا» نشد خسته... 😭 ای نهضت بیداری؛ یا فاطمة الزهراء تو امت مولایی؛ یا فاطمة الزهراء ❤️ 🎙 با نوای: 📝 شاعر: محمد رسولی ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🔺اینجا کشور ایرلند و شعار مردم آن: «حوثی‌ها (انصار الله یمن) قهرمان هستند». ـــــــــــــــــــــــ 🇵🇸 برای اطلاع از تحولات مرتبط با قدس شریف، کانال فلسطین آزاد را در شبکه اجتماعی «بله» دنبال کنید ↙️ https://ble.ir/free_palestine
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دو رباعیِ آقای «ناصر دوستی» از شعرای شرکت‌کننده در جشنواره فرهنگی هنری أنا مِن حسین که به مناسبت شهادت «دختر کاپشن صورتی گوشواره قلبی»💔 در سروده است: یک روز به گُلزار بهشت عازم شد قربانِ سه سالهٔ بنی هاشم شد با کاپشن صورتی‌اش غرقِ به خون پلکی زد و مهمانِ «عمو قاسم» شد * * * آلاله به دست‌های کوچک دارد صد داغ به سینهٔ مُشبّک دارد زخمی‌ست و گوشواره‌هایش قلبی‌ست زخمی‌ست و در بغل عروسک دارد ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ کانال اطلاع‌رسانی جشنواره أنا مِن حسین در ایتا (بنیاد بین‌المللی عاشوراء)👇 https://eitaa.com/anamenhusayn 💠 @imamhusaynportal
در غرفهٔ «مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه‌های علمیه» در نمایشگاه مشکات (دستاوردهای واحدهای پژوهشی حوزوی)، چشم بنده به جمال اولین آثار «مرکز ترجمه و نشر بین‌الملل» روشن شد؛ ترجمه کتاب تذکار وحی به زبان عربی، و ترجمه کتاب اسلام‌شناسی به زبان‌های عربی و انگلیسی. 📚 تبریک به آقایان دکتر «محمد سعدی»، استاد «محسن کیادربندسری» و همهٔ زحمت‌کشان مجتمع. 🎁 ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولای ما نمونه‌ی دیگر نداشته است/ اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف، دور حرم، فکر می‌کنم/ این خانه بی دلیل تَرَک برنداشته است... میلاد الگوی جوانمردان و مولای پرهیزگاران و امام ثَقَلان، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیهما السلام) بر شما و همه‌ی ابناء امت اسلامی مبارک باد 🎉 بویژه بر پدران زحمتکش و غیرتمند و مهربان و دلسوز 💔 سید علیرضا حسینی (عارف)
💔 نوستالژی؛ به یاد نیمه شعبان‌های مردمی قم متولدین دهه‌های ۴۰ تا ۷۰ شمسی، «نیمه شعبان‌های پرشور قم» را به یاد دارند؛ چراغانی کوچه‌ها، ساختن حوض و آب‌نما در محله‌ها، برپا کردن سن‌های تئاتر کوچک و اجرای سیاه بازی و حتی نمایش‌هایی دربارهٔ انقلاب و دفاع مقدس، پخش شربت و شیرینی؛ و البته همهٔ اینها، به شکل مردمی. یکی از محلات مهم در این جشن‌ها، خیابان چهارمردان بود که حرم حضرت معصومه(س) را به گلزار شهداء متصل می‌کند. گذشته از چراغانی‌های بزرگ و حتی یک قطار برای بازی بچه‌ها، ساخت چند نماد جالب - یک کره زمین بزرگ چرخان، کعبه‌ای بر فراز داربست و اسامی نورانی چهارده معصوم - چهارمردان نیمهٔ شعبان را خاطره جمعی مردم قم ساخته بود. ابیات زیر از شاعر قمی آقای «حمیدرضا برقعی»، مربوط به آخرین سال‌هایی است که آن نمادها در چهارمردان قرار داشت: اگر هر جای دنیایم، دلم در یک خیابان است/ همیشه نیمهٔ شعبان، دلم در «چهارمردان» است  خیابانی که دل، سرمست یوسف می‌شود در آن/ و با اصرار، هی، شربت تعارف می‌شود در آن به پای دل به شوق دیدن دلدار خواهم رفت/ پیاده از «حرم» با گریه تا «گلزار» خواهم رفت   حرم...گلزار، احساس صفا تا مروه را دارد/ و بالای سرم «یک کعبهٔ زیبا» خدا دارد  منِ بیچاره دنبال تو هستم، چارهٔ من چیست؟/ تو هستی در میان ما، ولی توفیق دیدن نیست  و می‌دانم مرا که دل به تو بستم تو می‌بینی/ اگر چه اهل پایینْ شهرِ قم هستم، تو می‌بینی چه می‌شد باز کودک می‌شدم با شور دلتنگی/ دوباره کوچه را تزئین کنم با کاغذ رنگی ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در ایتا: @alirezahoseiniaref
💔 امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران: باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمداللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏باشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد.    (صحیفه امام، ج‏ ۲۰، ص ۲۹۵) ❤️ امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی: ملت عزیزمان بدانند امروز چشم بسیاری از مردم دنیا به ایران است. (امروز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - پس از شرکت در انتخابات و دادن رأی) 🇮🇷 برای حفظ عزت، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی ایران اسلامی، و برای تقویت جمهوریت و اسلامیت نظامی که صدها هزار جان پاک برای آن فدا شد، همه در انتخابات امروز شرکت خواهیم کرد؛ و افراد اصلح را برای مجلسین خبرگان و شورا بر خواهیم گزید. ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
🙏 ادب مرد به ز دولت اوست... در ماجرای درمانگاه قم، گذشته از همه متن و حواشی و اظهار نظرهای صحیح و سقیم، واقعاً ادب روحانی حاضر در صحنه که در برابر فحاشی و جیغ‌های عجیب بانوی مکشّفه «متانت» خود را رعایت کرد قابل تحسین است. شاید بتوان گفت که تنها اشکال ایشان این بود که باید آن خانم و دیگر حاضران را به «حراست درمانگاه» راهنمایی می‌کرد و در آنجا محتوای گوشی را نشان می‌داد و مانع سوءاستفاده از این سوء تفاهم می‌شد. خوب است که فعالان عرصهٔ امر به معروف و نهی از منکر، تجلیلی شایسته از این روحانی مظلوم به عمل آورند. فراموش نکنیم که «ترک امر به معروف و نهى از منكر در زمینهٔ حجاب و عفاف» موجب می‌شود که اشرار و بوالهوسان بر ما و سرنوشت جامعهٔ ما مسلّط شوند؛ آنگاه مانند کشورهای غربی، حق تربیت فرزند را نیز از ما خواهند گرفت و بچه‌هایمان را در مدارس، «لاابالی» و حتی «همجنس‌گرا» بار خواهند آورد. ناگهان چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم که - باز مانند برخی کشورهای غربی - بیش از نصف موالیدمان «زنازاده» هستند. بله؛ متأسفانه همینقدر شفاف و وحشتناک است... 😔 ✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 1⃣ شب اول؛ روزه‌داری، واجب بر اُمَم ایمانی 🔸 آیه: «يا أيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كُتِبَ عَلَيكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبلِكُمْ..» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه‌داری بر شما مقرّر و واجب شد، همانگونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد... 📌 سوره بقره، آیهٔ ۱۸۳ 🔸 نکات: ۱. در منابع و مناسک ادیان آسمانی پیش از اسلام - با وجود اینکه ما قائل به تحریف آنها هستیم - روزه گرفتن وجود دارد. حتی در برخی ادیان بشری نیز روزه وجود دارد، اما چون مشمول این آیه نمی‌شوند، به آنها اشاره نمی‌کنیم. ۲. روزه‌داری انواع مختلف داشته است؛ مانند روزهٔ متداول ما (یعنی امساک در خوردن و آشامیدن) یا روزه‌هایی که بین ما وجود ندارد، مثل خودداری از حرف زدن، یا نخوردن یک خوراک خاص. ۳. روزه در دین زرتشت از ۱۵ سالگی بر دختران و پسران واجب می‌شود و آنان چهار روز در هر ماه نباید گوشت یا مواد گوشتی بخورند. علاوه بر این ۴۸ روز، هر دو ماه یک‌بار به مدت ۵ روز (یعنی مجموعاً ۳۰ روز) هم گاهِ بار دادن است، یعنی باید به دیگران بار معنوی یا مادی بدهند که نوعی روزه‌داری است. ۴. روزه‌داری در یهودیت جایگاه ویژه‌ای دارد. حضرت موسى(ع) در میقات، چهل روز روزه داشت، تا دستورات الهی بر او نازل شد. هم‌اکنون نیز یهودیان در ایام مختلفی روزه می‌گیرند. روزهٔ «یوم کیپور» و «تیشا باو» ۲۴ ساعته است، یعنی خوردن و آشامیدن از زمان غروب آفتاب تا غروب روز بعد ممنوع است، در حالی که این محدودیت در سایر ایام روزهٔ این دین، تقریباً مانند اسلام، از طلوع تا غروب آفتاب است. ۵. از حضرت عیسی مسیح(ع) و حواریون ایشان نیز روزه گرفتن نقل شده است. لذا در مسیحیت فعلی، کلیت روزه‌داری وجود دارد و معتقدند که پرهیز از شکم پروری، رحمت خدا را برای آنها به ارمغان می‌آورد. اما چگونگی آن با توجه به هر مذهب یا منطقه یا کلیسا متفاوت است. برخی از افراد کلاً از مصرف غذا و نوشیدنی امتناع می‌کنند؛ بعضی دیگر فقط آب یا آب میوه می‌نوشند؛ یا اینکه فقط غذاهای مشخصی را می‌خورند و از غذاهای خاصی امتناع می‌کنند و با هر وسوسه‌ای مقابله می‌کنند. در برخی روزه‌های این دین نیز مصرف گوشت، لبنیات، تخم مرغ یا ماهی ممنوع است.   ۶. روزه‌داری در ادیان به هنگام توبه، طلبِ خشنودىِ خداوند، اظهار تواضع در پیشگاه پروردگار، ادای کفاره گناهان یا رفع اندوه انجام می‌شد و می‌شود. ۷. نکتهٔ آخر اینکه: یک مبلغ می‌تواند با بیان خوب، دستورات بظاهر مشكل را برای مردم آسان کند. اين آيه مى‌فرمايد "فرمان روزه مختص شما مسلمانان نيست، بلکه در امّت‌هاى پيشين نيز اين قانون بوده است". این بیان، آسان کننده تحمل روزه است؛ چون عمل به دستورى كه براى همه امّت‌ها بوده، آسان‌تر از دستورى است كه تنها براى يک گروه باشد. 📚 منابع: - تفسیر نمونه؛ آیت الله مکارم شیرازی - تفسیر نور؛ استاد محسن قرائتی - قاموس کتاب مقدس؛ جیمز هاکس 🌙 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
یادداشت مهمان: 🎞 بگذارید این فیلم در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود آنها که غیرت بر دین داشتند چقدر مظلوم بودند... ✍شاید خودشان خیلی خودشان را قبول داشته باشند، اما وقتی مشکلی را حل نمیکنند، نیستند. شاید خیال کنند اگر پشت سر عوام راه بیفتند، دیده میشوند اما مردم میفهمند این عالم آنها است یا دنباله روی آنها است. بین این دو فرق میگذارند ولو یکی سخن تلخ بگوید و دیگری کف و دست و جیغ و هورا برایش بکشند. نه تعداد فالوور مهم است نه ادا اطوار مردمی بودن، باید در جای خود باشید. درد مردم را بشناسید و حل کنید. مثل یک طبیب. مردمی بودن را با حذف جایگاه عالم بودن که امامت است، اگر میفهمید، مردمی بودن را نفهمیده اید. ✍فدای آن طلبه محجوب و با وقار بشوم که آبرو شد برای شما روحانی پر طمطراق که فقط بلدید فیلسوف مآبانه دستی به محاسن بکشید و نادانسته فقه فردی بی ربطتان به جامعه را به رخ بکشید. ✍ درمانگاه «قرآن و عترت» که فدای اسمش شوم فکر میکنید چقدر با حرم فاصله دارد؟ شکستن هنجار در قم عادتمان شده، از فروشگاه های آنچنانی و ساختمانهای آنچنانترش گرفته تا دخترکان رنگ وا رنگ هنجارشکن که خودتان هم نمیدانید با آنها چه کنید؟ جز گفتن کلیات ابوالبقاء! ✍ اما آن طلبه مظلوم و مقتدر، چقدر صبور، فحشها را شنید و عنان از کف نداد. مثل یک پدر که بزرگتر این شهر است و بزرگتر این کشور است، روی خط غیرت ایستاد، پا پس نکشید، اگر فیلم و عکس گرفت که مانع از حق کشی و آزادی کشی کودکان و زنانمان شود آفرین به او و اگر نه فقط با وقار و بزرگواریش که شایسته تربیت شدگان حقیقی حوزه های علمیه است. آبروی یک عده ناعالم عوامگرا را هم حتی خرید. ✍ بگذارید این فیلم دست به دست شود، بگذارید در حافظه تاریخی همه بماند تا معلوم شود در این کشور آنها که غیرت بر دین داشتند و حقیقتاً اهل حفظ آزادی مردم بودند، چقدر اهل کرامت بودند و چقدر مظلوم بودند. ✍ هم این ناعالمان عوامگرا منقرض خواهند شد. هم این هیاهوی سلیطه ها خواهد گذشت. آنچه می‌ماند مسیری نورانی است که این روحانی قرآنی جوان به همه ما نشان داد؛ دوران ظهور و بروز غیرت دینی است. 🌹پ. ن: من هم یکی مثل آن روحانی ام. فیلم می‌گیرم؛ عکس میگیرم؛ و آبروی سلیطه ها را در شهر خواهم برد به خون «آرمان» و «روح الله» قسم. ناعالمان عوام گرا هر چه می‌خواهند بگویند. آنها هیچ وقت مهم نبوده اند. حالا هم. @ali_mahdiyan ✨✨✨✨✨ 🍀 کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با آرزوی احسن الحال 💚 در هر حال که باشیم و هرچه نیکویی در حال ما باشد، نیکوتر از آن هم هست. پس در آغاز سال جدید از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را به «احسن الحال» برساند که بهترین حالات است. 🌹 در سال ۱۴۰۳ برای مردم ایران و شیعیان جهان سلامتی و موفقیت، برای امت اسلام بهروزی و هدایت، و بویژه برای کودکان مظلوم فلسطینی نجات و عافیت می‌طلبم... 🤲 و نجات جهانیان و احسن الحالِ ما، در ظهور آن «رَبيع الأنام و نَضرَة الأيّام» است؛ که مستکبران را نابودی، مستضعفان را رهایی و خلایق را آزادی خواهد بخشید. 🙏 ای دل بشارت می‌دهم خوش روزگاری می‌رسد/ شب را سحر باشد ز پی‌، آخر بهاری می‌رسد ای منتظر! غمگین مشو قدری تحمّل بیشتر/ گردی به پا شد در افق، گویی سواری می‌رسد ❤️ سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 2⃣ یادداشت دوم؛ فضائل اُمّ المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س) در قرآن - ۱ 🔸 آیه: «وَ الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أزْواجِنا وَ ذُرِّیّاتِنا قُرَّةَ أعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إماماً» و کسانی که می‌گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهٔ روشنی چشم ما قرار ده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.» 📌 سورهٔ فرقان، آیهٔ ۷۴ 🔸 نکات: ۱. «حاکم حسکانی» از محدّثان حنفی و قرآن‌پژوهان نامدار اهل تسنن در تفسیر این آیه آورده است که: پیامبر اکرم(ص) فرمود: "پس از نازل شدن این آیات از فرشته وحی پرسیدم: منظور از «ازواجنا» کیست؟ پاسخ داد: خدیجه. و سپس دربارهٔ بقیهٔ آیه گفت که منظور از «ذریاتنا» فاطمه و «قرة اعین» دو نور دیده‌اش حسن و حسین هستند؛ و منظور از «و اجعلنا للمتقین إماماً» علی است." ۲. علامه ملا «محسن فیض کاشانی» از دانشمندان نام‌آور اهل تشیع، در تأویل همین آیه نوشته است: "منظور از آن، مقام والای رسالت، قرآن شریف و یار و مشاور پر اخلاص پیامبر، حضرت خدیجه (علیها السلام) است که همهٔ فرزندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) غیر از ابراهیم، از او بود." ۳. تفسیر قمی نیز بر آن است که منظور از واژه ی «ازواجنا» در این آیهٔ قرآنی، حضرت خدیجه (علیها السلام) است. 📚 منابع: - شواهد التنزیل/ ج 1/ ص 416 - تأویل الآیات الطاهره /ج 1/ ص 385 - تفسیر قمی/ ج 2/ص 117 - بحارالانوار/ ج 66/ص 263 - حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در قرآن/ محقق: مهدی آقابابایی 🌙 💔 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ١٤٤٥ 3⃣ یادداشت سوم؛ آیه «احسان در برابر بدی» و مصداقی از سیره کریم اهل بیت(ع) 🔸 آیه: «وَلا تَستَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هيَ أحْسَنُ فَإذَا الَّذي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ». و هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی (خلق) را به بهترین شیوه (که خیر و نیکی است پاداش ده و) دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد. 📌 سورهٔ فصّلت، آیهٔ 34 🔸 نکات: 1. مردم چند دسته‌ هستند: "كسانى كه دوستان خود را حفظ مى‌كنند"، "كسانى كه دوستان خود را از دست مى‌دهند"، "کسانی که دوستانشان را نسبت به خود بى تفاوت مى‌نمایند"، "كسانى كه دوستان خود را به دشمن تبديل مى‌كنند!" و "كسانى كه دشمن را به دوست تبديل مى‌كنند". اين آيه سفارش مى‌كند كه بدى‌ها را با بدى پاسخ ندهید و اهل انتقام نباشید؛ و از این بالاتر، بدی دیگران را با نیکی جواب دهید؛ چرا که اگر بدى‌های دیگران را با خوبی پاسخ دهید، مى‌توانید دشمنان خود را به دوستانی خوب تبدیل کنید. 2. پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت ایشان(ع) اولی به انجام دستورات خداوند در قرآن کریم بودند؛ لذا در سیره آن معصومان نمونه‌هايى از اين برخوردهای کریمانه را مى‌خوانيم كه سرسخت‌ترين مخالفان را به طرفداران آنان تبديل كرد؛ از جمله: روزى مردى از "شام" به "مدینه منوره" آمد. مردم شام در آن زمان، تحت تأثير تبليغات معاویه قرار گرفته بودند و بسیاری از آنان دشمن علی(ع) و فرزندان ایشان شده بودند. آن مرد وقتی در مدینه به امام حسن (عليه السلام) رسيد پس از شناختن ایشان، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد! امام(ع) سكوت كرد تا خوب عقده های آن شامی خالى شد. سپس به ایشان فرمود: «فكر مى‌كنم که تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده است. اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به توست؛ اگر گرسنه هستى، مهمان ما باش؛ و اگر بدهكار هستى من قبول مى‌كنم كه قرض تو را بدهم». آن مرد که انتظار داشت در برابر دشنام و دشمنی اش، حضرت هم با او برخوردی تند كند، از این رفتار امام(ع) مبهوت شد و گفت: «يابن رسول الله! اگر پیش از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ تو و پدرت را معرفى می‌كردم! ولى الان شما را به عنوان بهترين افراد معرفى می‌كنم». آن مرد چنان شیفته اخلاق حضرت امام حسن(ع) شد كه تا در مدينه بود، محضر ایشان را ترک نکرد. 3. امام زين العابدين (عليه السلام) در دعاى مكارم الاخلاق، از خداوند مى‌خواهد كه به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى آنان را بگويد «و سَدِّدْنِی لِأنْ ... اُخالِفَ مَنِ اغْتابَني إلی حُسْنِ الذِّکرِ...». چنانکه دعا می‌کند تا توفیق یابد که از بدى مردمان بگذرد و هر كس با او قطع رابطه كرده با او معاشرت نماید و ... 📚 منابع: ـ صحیفه سجادیه، دعای بیستم - كشف الغمة في معرفة الأئمة؛ على بن عيسى إربلي - اخلاق اسلامى در نهج البلاغه؛ آیت الله مكارم شيرازى - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی - سلسله گفتار «قرار آسمانی»؛ حجت‌الاسلام شوشتری‌نسب 📚 🌙 💔 (ع) ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref