🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
8⃣2⃣ روز بیست و هشتم: اندر ماجراهای رؤیت هلال 🧐
هر ساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، یکی از موضوعات مهم، "اعلام روز اول ماه مبارک" است و در پایان آن نیز، "اعلام عید سعید فطر".
البته این امر فقط اختصاص به این ماه ندارد؛ بلکه اعمال شرعی دیگر ـ مانند مناسک حج، مراسم محرم، اربعین، احیاء نیمه شعبان و... ـ نیز بستگی تامّ و تمام به رؤیت هلال دارد.
از صدر اسلام تا سده اخیر، رؤیت بهطور طبیعى و بدون استفاده از ابزارهایى مانند دوربین و تلسکوپ صورت مىگرفت؛ اما در این سالها براى رؤیت از ابزار هم استفاده مىشود. همچنین در برخی از کشورها از محاسبات نجومی استقاده میکنند.
در نوشتار امروز، برآنیم که به سؤالات عموم مردم درباره "دلایل اختلاف در اعلام اول و آخر ماه" اشاره و پاسخهایی مختصر به آنها دهیم:
🌓 انواع ماه در نجوم و اوقات
در علم نجوم، چهار نوع ماه وجود دارد: «ماه وَسَطی یا زیجى»، «ماه نجومى یا طبیعى»، «ماه اقترانى یا اصطلاحى» و «ماه هلالى عرفى یا ماه شرعى».
واژه «شهر» به معنی «ماه» در قرآن کریم و روایات شریفه، اشاره به معناى چهارم (ماه هلالی شرعی یا عرفی) دارد که با رؤیت هلال شروع و با رؤیت هلال ماه بعد خاتمه مىیابد.
این معنا نیز از ابداعات اسلام نیست؛ بلکه پیش از آن هم مردم همینگونه محاسبه میکردند.
بهعبارت دیگر، همانگونه که ملاک شروع ماه نزد عرف، رؤیتپذیرى هلال هنگام غروب آفتاب است، ملاک شروع ماه به نظر شرع هم، رؤیتپذیرى هلال هنگام غروب آفتاب میباشد.
تذکر مهم اینکه ماه هلالی، گاهى ۲۹ روز و گاهى ۳۰ روز است. ممکن است چهار ماه متوالى ۳۰ روزه و سه ماه متوالى ۲۹ روزه باشد؛ اما بیش از این ممکن نیست.
🗓 ملاک آغاز ماه
در روایات بسیار، نشانه حلول ماه یا وجوب روزه و افطار «رؤیت هلال» دانسته شده است؛ از جمله: «إذا رأیتَ الهلال فصُمْ وإذا رأیتَه فأفطر»، «لیس على أهل القبلة إلاّ الرؤیة»، «صیام شهر رمضان فریضة، یصام للرؤیة ویفطر للرؤیة»، «صوموا لرؤیته وأفطروا لرؤیته» و «لاتصم إلاّ للرؤیة». یعنی: «با دیدن هلال ماه رمضان، شروع به روزه گرفتن کنید؛ و با رؤیت ماه شوال به روزهٔ این ماه پایان دهید».
پس، بنا بر این روایات صریح، محاسبات نجومی برای تعیین اول ماه غير معتبر است و ملاک شرعی برای ثابت شده حلول ماه نيست.
🕋 آیا در زمان معصومین(ع) هم در رؤیت هلال اشکال پیش میآمد؟
اختلاف رؤیت هلال در صدر اسلام و زمان ائمه(ع) هم وجود داشته است. یعنی در آن زمان هم گاهی این مسئله موجب بروز اختلاف میشد و برخی افراد اعلام میکردند که هلال، رؤیت و اول ماه شده است و برخی دیگر قبول نداشتند.
دلیل این اختلافات این بوده است که در بسیاری از اوقات، هلال، باریک است و ممکن است به چشم خیلیها نیاید. علاوه بر این، زمان امکان رؤیت هم کوتاه است. همچنین صاف یا ابری بودن هوا و غبارآلوده بودن و وجود ریزگردها نیز بر رؤیت و عدم آن مؤثر است. لذا در روایات آمده است که اگر هلال ماه رؤیت نشد، ماه را سیروزه به اتمام برسانید.
روایتی هم وجود دارد که در زمان امیرالمؤمنین(ع) مردم برای ماه مبارک رمضان از رؤیت هلال تا رؤیت هلال ماه بعد روزه گرفتند و بعد حساب کردند و دیدند که از هلال تا هلال تنها ۲۸ روز شده است! پس از آن حضرت امیر(ع) دستور دادند که جارچیها به مردم اعلام کنند که یک روز قضا کنند؛ چراکه ماه کمتر از ۲۹ روز نیست.
(شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ۱۵۸، ح ۴۴۴ - فیض کاشانی، الوافى، ج ۱۱، ص ۱۳۲، ح ۱۰۵۴۹.)
🤯 اختلاف ثبوت اول ماه در عصر حاضر ناشی از چیست؟
اینکه گاهی در بین اعلام اول ماه مبارک رمضان و عید فطر ـ یا ماههای دیگر ـ بین برخی از مراجع اختلاف وجود دارد، به «مبانی مختلف فقهی» آنان بر می گردد:
1. اعتبار یا عدم اعتبار ابزار (دیده شدن با چشم مسلح یا غیر مسلح) 🔭
یک اختلاف مبنایی، «اعتبار یا عدم اعتبار ابزار دیدنِ دور، در رؤیت هلال» است. یعنی اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است یا خیر؟
عدهای از فقهاء معتقدند که این ابزار، معتبر هستند. به زبان ساده، اگر کسی با دوربین یا تلسکوپ، هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمیتوان گفت که دیدن صورت نگرفته است.
حضرات آيات «خامنهای»، «فاضل لنكرانی(ره)» و «هاشمی شاهرودی(ره)» بر اين نظر هستند و بودند که رؤیت هلال با «چشم مسلح» معتبر است.
اما برخی از مراجع بر این باورند که فقه، آنچه در عرف زمان معصومین(ع) برای رؤیت وجود داشته را تأیید میکند؛ لذا دیدنِ هلال را تنها با «چشم غیرمسلح» قبول دارند...
پایانِ بخش ۱ از ۲ 👆
برای دیدن ادامه مطلب، پست بعد را ببینید.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
8⃣2⃣ روز بیست و هشتم: اندر ماجراهای رؤیت هلال 🧐
بخش ۲ از ۲ 👇
... اما برخی از مراجع بر این باورند که فقه، آنچه در عرف زمان معصومین(ع) برای رؤیت وجود داشته را تأیید میکند؛ لذا دیدنِ هلال را تنها با «چشم غیرمسلح» قبول دارند.
حضرات آيات «تبريزی(ره)»، «صافی گلپايگانی(ره)»، «وحيد خراسانی»، «سیستانی»، «شبيری زنجانی»، «سبحانی» و «جوادی آملی» به عدم اعتبار رؤيت با چشم مسلح فتوا داده و دیدنِ هلال با ابزار را حجت نميدانند.
البته برخی، آن را طريقی برای كمك به چشم غير مسلح در يافتن مكان هلال میشمارند. یعنی با دوربین و تلسکوپ می توان جای هلال را پیدا کرد، اما باید با چشم عادی آن را دید.
آيات «بهجت(ره)» و «نوری همدانی» رؤيت با چشم مسلح را به شرط يقين آور بودن مؤثر میدانند.
2. افق، محدوده جغرافیایی و اشتراک در شب 🌅
یکی دیگر از اختلاف مبناها که به اختلاف فتاوا منجر شده است مسألهٔ «محدوده جغرافيايی» است.
برخی از مراجع، محدوديتی در این زمینه قائل نيستند و همافق بودن را شرط نمیدانند؛ لذا رؤيت هلال را در هر نقطهٔ زمين - به شرط آن كه در قسمتی از شب با منطقهٔ جغرافيايی مكلّف، مشترک باشد - معتبر میدانند.
حضرات آيات «فاضل لنكرانی(ره)»، «تبريزی(ره)»، «وحيد خراسانی» و «نوری همدانی» از این گروه هستند و تمامی نقاط زمین كه در قسمتی از شب با هم اشتراک دارند را تابع يک حكم بر میشمارند.
اما آيات عظام «خامنهای»، «مكارم شيرازی»، «سيستانی» و «شبيری زنجانی» رؤيت را فقط در مناطقِ همافق معتبر میدانند.
آیت الله «جوادی آملی» هم میفرماید: ثبوت اول ماه قمری برای بلاد شرقی موجب ثبوت آن برای بلاد غربی است. ثبوت اول ماه قمری برای بلاد غربی، فقط موجب ثبوت آن برای بلادی از شرق است که بر اثر قرب افق، با هم در مقداری از شب، شریک باشند.
در نتیجه اگر هلال، در یک کشور که با ایران همافق نیست دیده شود، گروه اول عید اعلام میکنند و گروه دوم خیر؛ و میشود اختلاف.
🤕 آیا عدم اعتقاد به ابزار جدید، به معنی عقب مانده بودن فقه است؟!
برخی از مردم فکر میکنند که اعتماد نکردن به رؤیت با تلسکوپ و ابزارهایی نظیر آن در اثبات اول ماه، «بیاعتنایی به علوم و دستاوردهای مدرن» است! برخی نیز از این اختلاف فتوا، «امروزی یا غیرامروزی بودنِ مراجع» را نتیجه میگیرند!
در حالی که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمیگردد؛ نه به بیاعتنایی به علم یا ابزارهای نوین.
توضیح بیشتر اینکه: آنچه موضوع حکم شرعی قرار گرفته، باید وجود آن برای عموم مردم قابل تشخیص باشد. مثلاً در موضوع ثبوت هلال، باید هر کسی چشم سالم دارد - در شهر، روستا و حتی صحرانشینانی که برای تشخیص برآمدن هلال در افق، ابزاری جز چشم خود ندارند - بتوانند مخاطب آن باشند.
به عبارت دیگر، طبق این آیه شریفه «يسْأَلُونَكَ عَنْ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاس...» (آیهٔ ۱۸۹ سورهٔ بقره)، تنها در صورتی هلالها، موجب معلوم شدن اوقات برای عموم مردم خواهد بود که تمام آنها بتوانند آن را تشخیص دهند. این صورت، فقط با چشم غیر مسلح حاصل میشود.
برای فهم بهتر موضوع به این مثال توجه کنید:
«حدّ ترخّص» برای مسافر این است که از وطن یا محلّ اقامتش به اندازهای دور شود که صداى اذان شهر را با گوش عادی نشنود و مردم شهر با چشم عادی او را نبینند. حال اگر ساکنان شهر با دوربین و ابزارهایی مانند آن بتوانند وی را ببینند و یا او با تلفن همراه خود با داخل شهر تماس بگیرد و آواز اذان شهر خود را بشنود، آیا حکم شرعی در مسأله حد ترخّص تغیییر می کند؟ خیر؛ حد ترخص ارتباطی به این ادوات و وسایل ندارد، بلکه آن فرد هنگامی به حد ترخّص میرسد که همشهریان او با چشم عادی او را نبینند و وی با گوش عادی خود صدای اذان شهر را نشنود؛ زیرا موضوعِ حکمِ «شکسته شدن نماز» و «جوازِ روزه نگرفتن در ماه رمضان» در سفر، صِرف دور شدن به همین مقدار از شهر است، نه عنوان دیده نشدن وی و نشنیدن صدای اذان.
😥 وظیفه ما چیست؟
یک سؤال مکرّر این است که: وظیفه مکلّف در صورت اختلاف نظر مراجع در رؤیت هلال و اعلام عید چیست؟
بزرگان پاسخ داده اند که: رؤیت هلال "حکم شرعی" نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد؛ بلکه "تشخیص موضوع" است که باید برای مکلّف ثابت شود. یعنی یا خودش هلال را ببیند؛ یا از حرفِ افراد عادل و راستگویی که آن را دیدهاند برایش ثابت شود.
پس این امر اگر از شهادت دادنِ افراد عادل ـ از جمله، اعلام یک مرجع تقلید که بر اساس گزارش عادلان صورت میگیرد ـ برای ما ثابت شد، میتوانیم طبق آن عمل کنیم.
اما در "خواندن نماز عید فطر به جماعت"، فقط مطابق روزی که ولی فقیه عید اعلام میکند نماز برگزار میشود.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
9⃣2⃣ روز بیست و نهم: وداع با ماه خوب
کم کم غروب ماه خدا ديده میشود/
صد حيف ازين بساط که برچيده میشود...
همچون هر مهمان عزیزی که در آمدنش به استقبال او میرویم و در رفتنش با او وداع میکنیم، بجاست اگر به فکر وداعی بایسته و بدرقهای زیبا با این ماه عزیز باشیم.
عارف نامی، مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی(ره) در کتاب شریف مراقبات در این باره نوشت: «بدان که زمان و مکان گرچه از نگاه ظاهر، بیجان هستند، دارای حیات و شعور میباشند، و حتی از حب و بغض برخوردار هستند. و چون زمان، دارای ادراک، حیات و شعور میباشد، دستور داده شده است که با ماه رمضان خداحافظی و وداع نمایید...»
برای این وداع، دعاها و مناجاتهایی وجود دارد که برخی از آنها اعمال شب آخر و برخی روز آخر ماه مبارک هستند؛ از جمله:
🤲 دعای وداع:
روایت است: هر که در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شریف را وداع گفته و بگوید: «اللَّهُمَّ لا تَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِنْ صِیامِی لِشَهرِ رَمَضَانَ وَ أعُوذُ بِکَ أَنْ یَطْلُعَ فَجرُ هَذِهِ اللَّیلَةِ إِلا وَ قَد غَفَرتَ لی».
پیش از آنکه سپیده بر آید، حق تعالی او را بیامرزد و توبه نصیب وی کند.
🙏 دعای دیگر:
«اَللَّهُمَّ هذَا شَهرُ رَمَضَانَ الَّذی أنزَلتَ فِیهِ القُرآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أعُوذُ بِوَجْهِکَ الکَرِیمِ یَا رَبِّ أنْ یَطلُعَ الفَجرُ مِنْ لَیلَتِی هَذِهِ أو یَتَصَرَّمَ شَهرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أو ذَنبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَومَ ألقَاک».
🌊 دعای مدبر الامور:
مکرر بخوانیم: «یا مُدَبِّرَ الاُمور، یا باعِثَ مَنْ فِی القُبورِ، یا مُجرِیَ البُحورِ، یا مُلَیِّنَ الحَدِیدِ لِداوُد، صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافعَلْ بِی کَذا وَکَذا (و به جای «کذا و کذا» حاجات خود را بخواه و بگو): اللَّیلَةَ اللَّیلَة.
📖 تلاوت قرآن و استغفار:
سورههای «انعام» و «کهف» و «یس» را بخوانیم و سپس صد مرتبه بگوییم: اَستَغفِرُ اللَّهَ وَ أتُوبُ إلَیه.
📚 قرائت دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه.
🕋 دعایی از حضرت رسول(ص):
«اَللّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ اِخْباتَ المُخبِتینَ، وَاِخلاصَ الموقِنینَ، وَمُرافَقَةَ الأبرارِ، وَاسْتِحْقاقَ حَقائِقِ الإیمانِ، وَالغَنیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ، وَالسَّلامَةَ مِنْ کُلِّ اِثْم، وَوُجوبَ رَحمَتِکَ وَعَزائِمَ مَغفِرَتِکَ، وَالفَوزَ بِالجَنَّةِ، وَالنَّجاةَ مِنَ النّار».
🧎♂نماز شب آخر ماه رمضان:
۱۰ رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک بار، و «قل هو اللّه احد» را ۱۰ بار، و در هر یک از رکوع و سجود ۱۰ مرتبه بگوید: سُبحانَ اللَّهِ والحَمدُ لِلَّهِ ولا إلهَ إلا اللَّهُ واللَّهُ أکبَر.
و هنگامی که از ۱۰ رکعت فراغت یافت ...
(مطابق دستور در مفاتیح الجنان)
😔 توبه:
توجه داشته باشیم که با بازگشتی صادقانه، ماه را به پایان رسانده و از این پس با پروردگار و مولای خویش مخالفت نکنیم.
🕌 مناجات با نگهبان روز:
در مراقبات و اعمال، ذکر کردهاند که در هر روز به نگهبان آن روز که از معصومین (علیهم السلام) است، توسل شود.
روز جمعه متعلق به صاحب الزمان امام مهدی(عج) است و آن حضرت نگهبان روز است.
پس در ساعات پایانی روز آخر - یعنی فردا جمعه، که روز عرضه اعمال ماه است - با امام زمان(عج)، با رعایت آداب توسل، مناجات نماییم به نحوی که محبت ایشان برانگیخته گردد و باران رحمت و کرامتش بر ما ببارد.
آنگاه با عذرخواهی، اعمالی را که در این ماه انجام دادهایم را به ایشان واگذار نموده و بخواهیم که با شفاعت و دعایشان اعمالمان را اصلاح نموده و از خدا بخواهند که با عفو فراوان خود، آن را پذیرفته و به چندین برابر تبدیل نماید.
🆘 نکتهٔ مهم:
دربارهٔ وداع چیزی که اهمیت دارد این است که «صادق باشیم و راست بگوییم»، تا ماه رمضان ما با دروغ و نفاق پایان نیابد.
بزرگان دین در هنگام وداع با این ماه میگفتند: «خداحافظ ای همنشینی که دوری تو ناپسند و ناگوار است» و به خداوند عرض میکردند: «ما ماه رمضان را وداع میکنیم درحالی که وداع او بر ما گران بوده، ما را غمگین نموده، و رفتن او موجب وحشت ما شده است».
پس چنین وداعی، شکل راست و درست به خود نمیگیرد مگر برای کسی که ماه رمضان را با شوق و محبت به پایان رسانده باشد، نه با تکلّف و کراهت.
بنابراین اگر واقعاً و از صمیم قلب از پایان این ماه مبارک غمگین نیستیم، کلماتی که حاکی از آن حالات است را بر زبان نیاوریم؛ بلکه به استغفار و خواندن دعاها بسنده کنیم.
خوش به حال آنها كه ماه مهمانی خدا برای آنها ماه تغيير و زيبا شدن و زيبا اندیشیدن بود.
... در اين بهار رحمت و غفران و مغفرت/
خوشبخت آن کسی ست که بخشيده میشود
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
🚩 بنیاد بینالمللی عاشوراء
دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی: هلال ماه شوال رؤیت نشد
شنبه عید فطر است
دفتر حضرت آیتالله العظمی خامنهای اعلام کرد: بنا بر اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارك ۱۴۴۴ هجری قمری است.
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بینالمللی عاشوراء را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
0⃣3⃣ روز سیام: اعمال شب عید فطر (شب اول ماه شوال)
شب عید فطر، یکی از شبهای برجستهٔ سال بوده و در ثواب عبادت و احیاء آن روایات بسیاری وارد شده است؛ از جمله اینکه فرمودند: «آن شب کمتر از شب قدر نیست».
🤲 برخی از اعمال این شب:
۱. غسل کردن:
دو بار غسل وارد شده است؛ یکی در هنگامیکه آفتاب غروب کرد. دیگری در آخر شب، که پس از آن تا طلوع سپیدهدم در جای نماز خود بنشینیم.
۲. پرداخت یا کنار گذاشتن فطریه:
از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان و شب اول ماه شوال (شب عید فطر)، پرداخت زکات فطره (یا بقول معروف «فطریه») واجب میشود.
برای کسی که نماز عید فطر میخواند، تأخیر پرداخت فطریه به بعد از نماز عید جایز نیست؛ اما اگر کسی نماز عید را نمیخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید.
اگر شخصی برای پرداخت فطریه، دسترسی به فقیر ندارد باید مبلغ آن را به نیّت فطریه جدا کرده و کنار بگذارد؛ و هر وقت که آن را مىدهد نیّت پرداخت زکات فطره کند.
۳. شبزندهداری به نماز و دعا و استغفار.
۴. احیاء و شبزندهداری در مسجد.
۵. زیارت سیدالشهداء(ع):
زیارت امام حسین (علیه السلام) در این شب مزیت و برتری بسیار دارد.
۶. تکبیر:
پس از نماز مغرب و عشاء بخواند: «اللّٰهُ أكبَرُ اللّٰهُ أكبَرُ لا إلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أكبَرُ وَ لِلّٰهِ الحَمدُ، اَلحَمدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ ما هَدانا، وَلَهُ الشُّكرُ عَلَىٰ مَا أوْلانا».
۷. دعای بعد از نماز مغرب:
بعد از نماز مغرب و نافله آن، دستها را به جانب آسمان بلند کنیم و بگوییم: «يا ذَا المَنِّ وَالطَّوْلِ، يا ذَا الْجُودِ، يا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتابٍ مُبِين».
پس به سجده برویم و در سجده صد مرتبه بگوییم: «أَتُوبُ إِلَى اللّٰه»، سپس هر حاجتی که داریم از خدا بخواهیم که به خواست او برآورده خواهد شد.
۸. دعای در سجده:
پس از نماز مغرب به سجده برویم و بگوییم: «يا ذَا الْحَوْلِ يا ذَا الطَّوْلِ، يا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أذْنَبْتُهُ وَنَسِيتُهُ أَنَا وَهُوَ عِنْدَكَ فِي كِتابٍ مُبِين».
پس صد مرتبه بگوییم: «أتُوبُ إلَى اللّٰه».
۹. دعای دائم الفضل:
ده مرتبه بگوییم: «یا دائِمَ الفَضلِ عَلَى البَرِيَّةِ، يا باسِطَ اليَدَينِ بِالعَطِيَّةِ، يا صاحِبَ المَواهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ خَيْرِ الوَرىٰ سَجِيَّةً، وَاغْفِرْ لَنا يا ذَا الْعُلىٰ في هٰذِهِ العَشِيَّة».
۱۰. ده رکعت نماز:
که در پست دیروز این کانال (در وداع و اعمال شب آخر ماه رمضان) گذشت.
(کیفیت خواندن آن کمی متفاوت از دیشب است. به مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.)
۱۱. دو رکعت نماز با «هزار و یک بار سورهٔ توحید» با ثواب بیشمار:
که امیرالمؤمنین(ع) این دو رکعت نماز را میخواند، سپس سر از سجده برمیداشت و میفرمود: «بهحق آن خدایی که جانم در دست قدرت اوست، هرکه این نماز را به جا آورد، هر حاجت که از خدا بخواهد یقیناً عطا فرماید و اگر به شماره ریگهای بیابان گناه داشته باشد، خدا آنها را بیامرزد».
(نحوهٔ خواندن در مفاتیح الجنان موجود است.)
۱۲. چهارده رکعت نماز:
چهارده رکعت نماز که در هر رکعت سوره «حمد» و «آیتالکرسی» و سه مرتبه سوره «توحید» را قرائت کنیم.
در برابر هر رکعت، ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هرکه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده، برایمان خواهد بود، ان شاء الله.
🆘 نکتهٔ مهم:
بدیهی است که انجام همهٔ اعمال مستحبی لازم نیست. بلکه هر شخص، به اندازهٔ توان و نشاط خود آنها را انجام میدهد؛ و به همان اندازه نیز از ثوابهای این شب بهرهمند میشود.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
سلام علیکم
طاعات و عبادات، قیام و صیام، نماز و روزه، و توسل و تلاوت قرآنِ مؤمنان، مقبول درگاه الهی. 🤲
عید سعید فطر بر شما و خانواده گرامی، مبارک باد. 🌸
سید علیرضا حسینی (عارف)
@alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴
1⃣3⃣ پاسخ به سؤالات مهم درباره فطریه
۱. فطریه چیست؟
ج: زکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در شب عید فطر بر مسلمانان واجب میشود و باید پرداخت کنند.
۲. فطریه بر چه کسانی واجب است؟
ج: بر هر مسلمانی که در شب عید فطر، «فقیر نبوده» و «عاقل، بالغ و هوشیار باشد» واجب میشود. چنین شخصی باید زکات فطرهٔ خود و افراد نانخور خود (عیالش) را پرداخت کند.
۳. میزان زکات فطره چه مقدار است؟
ج: برای هر نفر یک صاع از قُوتِ غالِب یا مبلغ معادل آن است.
یک صاع برابر با سه کیلوگرم (شبیری زنجانی: سه کیلو و ششصد گرم) است.
۴. قُوتِ غالِب یعنی چه؟
ج: قوت غالب، یعنی چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده میکنند. مثل گندم در بیشتر مناطق ایران؛ یا برنج در کشور تایلند یا مناطق شمالی ایران.
۵. آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه مبارک رمضان؟
ج: ملاک، کل سال است نه فقط ماه رمضان.
۶. آیا قوت غالبِ «خود شخص» مراد است یا قوت غالبِ «منطقه و شهر»؟
ج: به نظر اکثر مراجع، در زکات فطره، خوراک شخصی خودِ انسان ملاک نیست؛ بلکه «خوراک معمولی اهل بلد و شهر محل زندگی انسان» ملاک است.
بنابراین، کسی که بیشتر سال "برنج" میخورد اما قوت غالب مردم محل او "نان گندم" است، میتواند زکات فطره را بر مبنای گندم بدهد.
البته در صورت تمکن مالی، هر چه بیشتر از معادل قوت غالب هم داده شود، بهتر است.
۷. مبلغ معادل قوت غالب در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟
ج: نظر مراجع تقلید دربارهٔ مبلغ فطریهٔ امسال به نحو زیر است:
حضرات آیات عظام:
خامنهای:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
وحید خراسانی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج: هر نفر ۲۰۰,۰۰۰ تومان
نوری همدانی و مکارم شیرازی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج: هر نفر ۲۴۰,۰۰۰ تومان
سبحانی تبریزی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج: هر نفر ۳۰۰,۰۰۰ تومان
سیستانی:
قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج خارجی: هر نفر ۱۰۵,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج ایرانی: هر نفر ۳۶۰,۰۰۰ تومان
شبیری زنجانی:
بهازای هر نفر، تقریبا سه کیلو و ششصد گرم از خوراکیهای رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ معادل آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه و به عنوان فطریه پرداخت نمایند.
قوت غالب گندم: هر نفر ۷۲,۰۰۰ تومان
جوادی آملی:
سه کیلو قوت غالب منطقه (گندم، برنج و...) یا معادل قیمت روز آنها.
مظاهری اصفهانی:
قوت غالب گندم: هر نفر بین ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ تومان (با توجه به اختلاف قیمت در مناطق مختلف).
قوت غالب سایر مواد غذایی: با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، بهازای هر نفر، معادل قیمت سه كيلوگرم از آن غذا بر اساس قیمت محلّ زندگی خود.
محفوظی گیلانی:
قوت غالب گندم یا نان: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج خارجی: هر نفر ۱۰۵۰۰۰ تومان
قوت غالب برنج ایرانی: هر نفر ۳۳۰,۰۰۰ تومان
۸. زمان پرداخت فطریه چه وقتی است؟
ج: از غروب شب عید فطر که فطریه واجب میشود میتواند آن را بپردازد یا کنار بگذارد.
مکلّف اگر نماز عید فطر میخواند باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمیخواند، میتواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد.
۹. آیا میتوان مبلغ فطریه را برای دفتر مرجع یا خود فقیر، کارت به کارت کرد؟
ج: اشکالی ندارد؛ ولی اگر زکات فطریه را جدا کرده و کنار گذاشته باشد، تعویض آن جایز نیست.
۱۰. پرداخت زکات فطرهٔ غیرسادات به سادات چه حکمی دارد؟
ج: غیرسادات نمیتوانند فطریهٔ خود را به سادات فقیر پرداخت کنند؛ اما سادات میتوانند فطریهٔ خود را به سادات یا غیرسادات فقیر پرداخت کنند.
۱۱. دادن فطریه به فقیر شهر دیگر چه حکمی دارد؟
ج: همه مراجع (غیر از آیات بهجت، شبیری زنجانی و سبحانی): در صورتى که فطریه را از مال خود جدا کرده باشد اگر در محلّ خودش مستحقّ پیدا شود، احتیاط واجب آن است که فطریه را به منطقهٔ دیگر نبرد.
آیات بهجت(ره)، شبیری زنجانی و سبحانی: میتواند فطریه را به شهر دیگر ببرد؛ هرچند احتیاط مستحب این است بیرون نبرد و در شهر خود، به فقیر بدهد.
۱۲. اگر شخصی در وقت وجوب پرداخت فطریه، پول ندارد آیا قرض کردن برای پرداخت آن لازم است؟
ج: اگر گندم یا برنج در منزل دارد، باید کنار بگذارد یا به فقیر بدهد. اگر این مقدار ندارد و با قرض کردن میتواند فطریه را بدهد به طورى که نظم امور او بر هم نخورد و قرض کردن برای او سخت نباشد، بنا بر احتیاط واجب باید قرض کرده و فطریه را بدهد.
اما اگر جوری است كه مخارج سال خود و عيالش را ندارد و نیز نمیتواند از طريق كسب و كار آن را به دست آورد، پرداخت فطریه بر او واجب نيست.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
وَلِلّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَالأرضِ وَكانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيما...
لشکریان آسمانها و زمین تنها از آن خدا هستند؛ و خداوند شکستناپذیر و حکیم است...
(سوره فتح، آیه ۷)
ألَمْ تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأصحابِ الفيل... وَأرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أبابيل...
#سالروز_حمله_طبس
#عملیات_پنجه_عقاب
#OperationEagleClaw
#نیروی_دلتای_نیروی_زمینی_ایالات_متحده
#اصحاب_فیل
#طوفان_شن
#ابابیل
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
#سلفی_شهادت
از سمت چپ:
نفر اول (گیرندهٔ عکس): حجتالاسلام شیخ سجاد شهرکی
نفر دوم: سید علی هاشمی
نفر سوم: سردار حاج قاسم سلیمانی
و نفر چهارم: آیت الله عباسعلی سلیمانی
با حادثهٔ امروز و شهادت آیت الله سلیمانی، هر چهار نفر حاضر در این قاب، شهید شدند....🥀
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 برای اطلاع از رویدادهای دینی و محتوای مربوط به حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، کانالهای «پورتال جامع امام حسین(ع)» و «بنیاد بینالمللی عاشوراء» را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
هدایت شده از بنیاد بینالمللی عاشوراء
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 بنیاد بینالمللی عاشوراء
▪️تشییع پیکر مطهر آیتالله شهید «عباسعلی سلیمانی» در شهر بابلسر، با حضور انبوه مردم قدرشناس و دوستدار روحانیت
▫️صبح امروز جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
منبع: کانال روزنامه "کلام شمال"
▪️▫️▪️▫️▪️
🌐 برای اطلاع از رویدادهای دینی و محتوای مربوط به حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، کانالهای «پورتال جامع امام حسین(ع)» و «بنیاد بینالمللی عاشوراء» را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
در پیامرسان ایتا 👇
https://eitaa.com/ashura_i_f
https://eitaa.com/imamhusaynportal
در پیامرسان بله 👇
ble.ir/ashura_i_f
ble.ir/imamhusaynportal
در سرویس ویدیوی آپارت 👇
www.aparat.com/imamhusaynportal
1.9M
نکتهٔ بسیار مهم👆 درباره سوء قصد و شهادت آیت الله سلیمانی
آیا ایشان ۲۴۰میلیارد تومان در بانک ملی پول داشت؟ 😰
حتماً گوش کنید و فایل را برای دیگران هم ارسال فرمایید.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
نکتهٔ بسیار مهم👆 درباره سوء قصد و شهادت آیت الله سلیمانی آیا ایشان ۲۴۰میلیارد تومان در بانک ملی پول
🛑 نکتهٔ جالب دیگر درباره سوء قصد و شهادت آیت الله سلیمانی و ماجرای ۲۴۰میلیارد تومان ایشان در بانک ملی! 👇
سلام بر همراهان
بعد از انتشار فایل صوتی بالا در رابطه با «دروغ عجیب درخواست ۳میلیارد تومان پول به وسیلهٔ آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی، که انگیزهٔ سوءقصد به ایشان به وسیلهٔ نگهبان بانک شد» یکی از بستگان که کارمند بانک است، متن روشنگرانهای برایم ارسال کرد که تقدیم میشود:
«بر اساس آخرین بخشنامه مبارزه با پولشویی، حداکثر مبلغ پرداخت به صورت نقد در هر روز به هر کد ملی، ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پانزده میلیون تومان) است.
گاهی بانکها حداکثر تا مبلغ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (شصت میلیون تومان) با ۴ کد ملی از ۴ حساب مختلف به یک شخص نقداً پرداخت میکنند.
برای پرداخت ۳۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان) بیش از ۲۰۰ کد ملی و ۲۰۰ حساب مجزا لازم است!
تأیید یا تکذیب مانده حساب ۲۴۰ میلیاری با بانک ملی است (که البته تکذیب کرده است) ولی برداشت ۳ میلیارد تومان وجه نقد در یک روز از حساب یک مشتری غیر ممکن است.»
بنابراین خبر سایت آلمانی «دویچهوله» - که منبع ویکیپدیا در نقل این شایعه شاخدار است - دروغی ناجوانمردانه محسوب میشود.
----------
🍀 اخلاق و اعتدال ؛
کانال سید علیرضا حسینی (عارف)
در پیامرسان ایتا
@alirezahoseiniaref