eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
355 دنبال‌کننده
105 عکس
17 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 4⃣1⃣ منزل چهاردهم - کتاب چهاردهم - قطعهٔ چهاردهم به حضرت علی بن موسی الرضا گفتم: ای پسر رسول خدا ... افرادی هستند که گمان می‌کنند امام حسین شهید نشده، بلکه «حنظلة بن اسعد شامی» شبیه به آن حضرت شد و کشته شد، و امام حسین مثل عیسی بن مریم به آسمان بالا رفت. آنها به این آیه استدلال می‌کنند که: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً». حضرت رضا(ع) فرمود: دروغ می‌گویند، لعنت و غضب خدا بر آنان باد! آنها به این علت که پیامبر خدا را - که خبر داد امام حسین کشته می‌شود - تکذیب می‌کنند کافر شده‌اند. به خدا قسم حسین و آنکس که بهتر از حسین بود یعنی امیرالمؤمنین و امام حسن کشته شدند. احدی از ما امامان نیست مگر اینکه کشته خواهد شد. به خدا قسم من به وسیله زهر و مکر کشته خواهم شد. این موضوع از رسول خدا(ص) به من رسیده و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از طرف خدا خبر داده است... کفار نیز انبیاء را بی گناه شهید می‌کردند... اما معنی سخن خداوند عزّوجل که می‌فرماید: «و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً» این است که: خدا هرگز برای کفار علیه مسلمان حجت و عذری قرار نمی‌دهد. بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۲۷۳ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏بحار الانوار (نسخهٔ دیجیتال با ترجمهٔ فارسی) ✓ موضوع: احادیث معصومین(ع) ✓ جمع‌آوری: علامه محمدباقر مجلسی(ره) ✓ تعداد مجلدات: ۱۱۱ جلد ✓ ناشر: اصفهان - مؤسسهٔ تحقیقات رایانه‌ای قائمیه - ۱۳۹۸ ✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۷۱۵۰۶۶۵ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
خلق این قاب باشکوه در مراسم تحلیف نهمین رییس جمهوری اسلامی ایران، خشمی شیطانی در پی داشت... قُل موتوا بِغَیظِکُم... اللَّهُمَّ إنّا نَشکوُ إلَیك فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُك عَلَیهِ وَآلِهِ وَغَیبَهَ وَلِیِّنا وَکَثرَهَ عَدُوِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الفِتَنِ بِنا ... ▪️▫️▪️▫️▪️ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 5⃣1⃣ منزل پانزدهم - کتاب پانزدهم - قطعهٔ پانزدهم سیرت انسان در طول زندگی او و به همراه او امتداد دارد، اما رسالت انسان در جایگاه های معدودی از زندگانی او تجلی می‌یابد؛ و رسالت انسان، چکیدهٔ سیرت اوست. از آنجا که سیرت علی اکبر الهی بود، رسالت او نیز الهی گردید و در آن سخن شیوا تجلی یافت [که وقتی از پدر پرسید: آیا ما بر حق نیستیم؟ و جواب مثبت شنید، گفت: «پس، از مرگ نمی‌هراسیم، خواه ما به سوی مرگ رویم یا آن به سوی ما بشتابد.»] این سخن حضرت علی اکبر مانند سخن جدش امام علی(ع) در «لیلة المبیت» بود هنگامی که از رسول خدا(ص) که او را به خوابیدن در جایگاه خویش فراخواند سؤال کرد: «آیا تو سلامت می‌مانی؟» و در اندیشه سلامت خویش نبود، بلکه نگران جان رسول‌الله بود. و نیز مانند سخن جدش، آن هنگام که پیامبر(ص) به وی مژده شهادت داد، از ایشان سوال نمود که: «آیا با دین کامل شهید می‌شوم؟» و جواب شنید که: بلی، پس خدا را شکر کرد. و بالاخره سخن علی اکبر پژواک سخن پدرش امام حسین(ع) است آن هنگام که گفت: «من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز اندوه نمی‌بینم.» 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏حضرت علی اکبر(ع) یادگار پیامبر(ص) ✓ موضوع: زندگی حضرت علی بن الحسین الاکبر(ع) ✓ قسمت سوم از مجموعه کتاب‌های «نمونه‌های ایثار» ✓ تألیف: آیت الله سید محمدتقی مدرسی ✓ ترجمه: محمد (امیر) شوشتری‌زاده ✓ ناشر: قم - انتشارات راه هدایت - چاپ اول: ۱۴۰۳ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 6⃣1⃣ منزل شانزدهم - کتاب شانزدهم - قطعهٔ شانزدهم شما در محافل عزاداری سیدالشهداء (علیه السلام) جملات فراوانی را از زبان دشمنان اهل بیت می‌شنوید که خود آن جملات، حاکی است که آنان اسلام را به سمت انحراف می‌بردند و مبانی اسلام را بد معنا می‌کردند. زیاد شنیدید که ابن زیاد به عقیلهٔ بنی هاشم زینب کبری (علیها سلام الله) گفت: « کیفَ رَأیتِ صُنعَ اللهِ بِأخیك؟» ... به حضرت زینب ( علیها سلام الله) خطاب کرد و گفت: کار خدا با برادرت را چگونه دیدی؟ داشت علناً می‌گفت اگر ما امام حسین را کشتیم، اگر یزید امام حسین را کشت، این خدا بود که او را کشت! «جبر» را داشت ترویج می‌کرد... یعنی هر کسی را یک ظالمی کشت و هر کسی را یک ستمگری از بین برد، خدا او را کشته است! این همان جبری است که با مبانی اسلام نمی‌سازد. ائمه ما فرمودند: «لا جبرَ و لا تفویضَ و لکن أمرٌ بینَ الأمرین» ؛ مردم با اختیار خود کار خوب انجام می‌دهند و با اختیار خود کار بد انجام می‌دهند. به همین جهت هم کار خوب آنها ثواب دارد، و کار بد آنها عقاب و جهنم دارد. شصت منبر، صفحه ۲۲ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏شصت منبر ✓ موضوع: مباحث دینی، اخلاقی و تاریخی ✓ تألیف: آیت الله رضا استادی ✓ ناشر: قم - انتشارات پیام علمدار - ۱۳۹۴ ✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۹۰۶۳۷۳۴ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 7⃣1⃣ منزل هفدهم - کتاب هفدهم - قطعهٔ هفدهم اهل بيت را با سرهاى شهدا از جانب شرقى حصّاصة درگذراندند و طريق تكريت را پيش داشتند... حاكم تكريت فرمان كرد تا مردم شهر را درهم آوردند و برزن و بازار را زينت كردند... و با عددى كثير به استقبال بيرون شد و سران سپاه را ملاقات كرد. آنان در پاسخ هر کس که می‌پرسید: «اينها سرهاى كيست؟» می‌گفتند: «مردى خارجى بر يزيد بيرون شد. عبيداللّه بن زیاد او را بكشت. اينك سر او و اصحاب اوست كه به نزد يزيد بن معاويه حمل می‌شود.» یک تن از مردم نصارى سر برآورد و گفت: «اى قوم! من در كوفه بودم كه اين سر مبارک را درآوردند. اين سر یک خارجى نيست. سر حسين بن على بن ابى طالب است.» مردم چون اين بشنيدند، روى و رأى بگردانيدند و خواستند تا لشكر كوفه را برانند و دور سازند. جماعت نصارى نيز با ايشان متفق گشتند و ناقوس‌ها بنواختند و گفتند: «گروهى كه پسر دختر پيغمبر خويش را بكشند، اگر به مقدار يک ساعت هم بخواهند در شهر ما باشند، راضى نيستيم.» پس سپاه از واهمهٔ اینکه قبائل عرب بر آنها خروج کنند، از آنجا بیرون شدند... تاریخ امام حسین(ع)، ج ۶، صص ۲۷۲ و ۲۷۳ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏تاريخ امام حسين عليه السلام - موسوعة الإمام الحسين عليه السلام ✓ موضوع: سیرهٔ سیدالشهداء و تاریخ قیام عاشورا ✓ تألیف: جمعی از نویسندگان ✓ ناشر: تهران - سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش - ۱۳۷۸ ✓ تعداد مجلدات: ۲۴ جلد ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 8⃣1⃣ منزل هجدهم - کتاب هجدهم - قطعهٔ هجدهم این گونه مشهور است که امام حسین(ع) حج خود را ناتمام گذاشت و آن را به عمره تبدیل کرد و روز هشتم ذوالحجّه که همه به سرزمین منا می‌رفتند ایشان مکه را به قصد عراق ترک کرد. اما با نگاهی به روایاتی که در کتب اربعه آمده این نکته مسلم می‌شود که اساساً امام حسین(ع) نیت حج نکرده بود؛ بلکه ایشان از سوم شعبان در مکه بوده و نیت عمره نموده است. در دو روایت معتبر در الکافی و تهذیب الاحکام ذکر شده است که امام حسین(ع) عمره انجام داده و معتمر بوده است، نه اینکه حج را به عمره تبدیل کرده باشد؛ و کسی که عمره انجام دهد بعد از آن می‌تواند به هر جا که خواست برود. البته امام حسین(ع) با انتخاب زیرکانه روز هشتم ذوالحجّه یا روز قبل آن، خواست خبر حرکت خود و اهمیت آن را به گوش دیگران برساند و اینکه مکه برای او امن نبوده و نیست و نمی‌خواهد حرمت حرم امن الهی شکسته شود. ایشان در دیدار با عبدالله بن زبیر به این نکته اشاره کردند. بنابراین خبر یا تحلیل مشهور که حضرت(ع) حج را به عمره تبدیل کرد، نادرست است. سیرهٔ معصومان(ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه، ج ۲، صص ۶۹۱-۶۹۳ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏سیرهٔ معصومان(ع) در کتاب‌های چهارگانه شیعه ✓ موضوع: سیرهٔ سیاسی، اقتصادی و نظامی چهارده معصوم(ع) بر اساس روایات کتب اربعه ✓ تألیف: علی‌اکبر ذاکری ✓ ناشر: قم - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - ۱۳۹۸ ✓ تعداد مجلدات: ۲ جلد ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 9⃣1⃣ منزل نوزدهم - کتاب نوزدهم - قطعهٔ نوزدهم «عباس محمود العقاد» نویسنده کتاب ابو الشهداء الحسین بن علی اهل مصر و از دانشوران و ادیبان نامدار اهل سنت است... چنین می‌نماید که عنوان «ابو الشهداء» ابتکار عقاد است و او موجب رواج این تعبیر شد. ابو الشهداء از کتاب‌های مؤثر در جهان اسلام، به ویژه در میان اهل سنت است. از آنجا که نویسندهٔ کتاب دانشوری برجسته و دارای کتب متعدد است، از این کتابش فراوان استقبال شد. وی در این کتاب با دید گسترده و نثر ادبی، به جای وقایع نگاری رخدادها که در اینگونه کتاب‌ها معمول است به تحلیل قیام پرداخته و کتابی متفاوت فراهم کرده است. وی در تحلیل قیام، اولاً به جریان تاریخی پرداخته و ثانیاً نزاع حسین(ع) و یزید را نه نزاع دو فرد، بلکه نزاع دو جبهه و جریان تاریخ دانسته است. مضافاً اینکه به جای شرح حال نگاری رایج از افراد دو لشکر به بررسی شخصیت آنها پرداخته و تصویری کلی از روحیات آنها ارائه کرده است... از نکات نادر این بحث، اشاره عقاد به این موضوع است که چرا امام حسین(ع) با خانواده‌اش به کربلا رفت؟ کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع)، صص ۱۳۶و۱۳۷ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع) ✓ موضوع: شناخت توصیفی صد کتاب مهم در زمینه امام حسین(ع) به زبان‌های عربی و فارسی ✓ تألیف: محمد اسفندیاری ✓ ناشر: قم - انتشارات فرهنگیار - چاپ دوم: ۱۳۹۱ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 0⃣2⃣ منزل بیستم - کتاب بیستم - قطعهٔ بیستم امام حسین(ع) در آخرین دقایق حیات گفت: « وای بر شما! ای پیروان آل ابی سفیان! اگر دین ندارید و از حسابرسی روز قیامت نمی‌ترسید، لااقل در دنیای خود آزاده باشید ... من با شما جنگ دارم و شما با من، ولی زنان که گناهی ندارند؛ پس تا زمانی که زنده هستم، سپاهیان طغیانگر و نادان خود را از تعرّض به حرم من باز دارید». حضرت گرچه با این جملات به ظاهر لشکریان عمر سعد را خطاب کرد، اما در واقع یک «منشور جهانی آزادگی» برای همه جهانیان در همه اعصار صادر نمود؛ حتی برای آنان که پایبند به قوانین الهی و دستورات آسمانی نیستند. اسلام در جنگ و دفاع، تعرض به افرادِ دشمن که وارد جنگ نشده‌اند، آزار و اذیت زنان و پیران، تعقیب فراری‌ها، خراب کردن خانه‌ها، بریدن و آتش زدن درختان، آلوده کردن و بستن آب‌ها و حتی فحاشی، همه را ممنوع کرده است. منشور جهانی آزادگی امام حسین در جهان پیشرفته امروز چه جایگاهی دارد؟ آیا غیر از این است که مدعیان تمدن که بویی از آزادگی و شرافت و انسانیت نبرده‌اند، با جاهلیت مدرن و توحشی پیشرفته، طبل تو خالی حقوق بشر را جار می‌زنند؟ بازخوانی قیام عاشورا، صص ۱۱۰و۱۱۱ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏بازخوانی قیام عاشورا ✓ موضوع: نگرشی نوین با بررسی سخنان سید و سالار شهیدان در طول حرکت از مدینه تا شهادت ✓ نویسنده :حسن صفرزاده تهرانی ✓ ناشر: اصفهان - فرهنگستان اندیشه - ۱۴۰۱ ✓ شابک: ۹۷۸۶۰۰۶۶۲۰۵۳۴ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 1⃣2⃣ منزل بیست و یکم - کتاب بیست و یکم - قطعهٔ بیست و یکم «خالد بن معدان» از علمای تابعین بود [که هفتاد نفر از اصحاب پیامبر(ص) را دیده بود]. چون سر امام حسین(ع) را در شام بر نیزه دید، [از شدت تأثر] یک ماه خود را از همه دوستانش پنهان نمود. چون او را پس از یک ماه پیدا کردند و از دلیل مخفی شدنش سؤال نمودند، گفت: مگر نمی‌بینید چه بر سر ما آمده است؟! سپس ابیات زیر را خطاب به امام شهید سرود: جاؤوا بِرَاسِكَ یَابنَ بِنتِ مُحَمَّدٍ/ مُتَرمِّلاً بِدِمائِهِ تَرمیلا وکَاَنَّما بِكَ یَابنَ بِنتِ مُحَمَّدٍ/ قَتَلوا جِهارا عامِدینَ رَسولا ... ویُکَبِّرونَ بِاَن قُتِلتَ وانَّما/ قَتَلوا بِكَ التَّکبیرَ وَالتَّهلیلا که ترجمهٔ آنها می‌شود: - ای فرزند دختر رسول خدا! سر تو را در حالی که آغشته به خون بود به شام آوردند - ای فرزند رسول خدا! آنها با کشتن تو، در واقع پیامبر را آشکارا و به عمد کشتند - آنان تو را لب تشنه کشتند و حرمت قرآن و پیامبر را مراعات نکردند - برای قتل تو از شادی تکبیر می‌گویند؛ در حالی که با کشتن تو، در واقع تکبیر و تهلیل را کشتند امام الشهداء و سالار شهیدان، صص ۳۹۲و۳۹۳ 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏امام الشهداء و سالار شهیدان ✓ موضوع: حیات، فضائل و شهادت امام حسین(ع) ✓ نویسنده: سید محمد حسینی بهارانچی ✓ ناشر: تهران - انتشارات جهاد دانشگاهی - ۱۳۷۰ ✓ شابک: ۹۶۴۰۶۱۵۰۶۴ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
یادداشت مهمان؛ چرا پدرم موقع عکس گرفتن با پدربزرگ زانوهایش را خم می کرد؟ به قلم: دکتر محسن زندی چند وقت پیش پدرم عکس‌های قدیمی آلبومش را بیرون آورده بود و به من نشان می‌داد. عکس‌هایی از دوران نوجوانی و جوانی خودش در کنار پدرش. چیزی گفت که هنوز هم نتوانسته‌ام این حجم از ادب و توجه و احترام را درک کنم. در تمام عکس‌ها زانوهایش را شکسته بود تا هم قدِ پدرِ کوتاه قدش باشد. می‌گفت آنقدر حواسم به احترام و جایگاه پدرم بود که همیشه در کنارش طوری می‌ایستادم تا بلندتر از او به نظر نرسم؛ و مهم‌تر آنکه او احساس نکند بلندتر از او هستم. راستش هر چقدر سنم بالاتر می‌رود و بادِ چرخِ نخوت و تکبر و همه‌چیز دانیِ ایام جوانی‌ام کمتر می‌شود، به اهمیت وجود بزرگسالان و حفظ جایگاهشان در هر خانواده‌ای بیشتر پی می‌برم. بزرگترها اساس و بنیان و محور هر خانواده‌ای هستند. وقتی می‌میرند یا جایگاهشان را از دست می‌دهند، خیمه آن خانواده از هم می‌پاشد. چه بسیار خانواده‌هایی را دیده‌ایم که حتی با وجود فرهیختگی و صمیمیت اعضای آن، بعد از مرگ والدین از هم دور شده‌اند. حتی اگر سالی یک بار هم دور هم جمع شوند، دیگر خانواده نیستند؛ بلکه ازدحامی از تنهایانند. پدرم همیشه به مادربزرگ ساکت و نحیف و رنجورم اشاره می‌کرد و می‌گفت: همین یک مشت پوست و استخوان را می‌بینی که چگونه همه را دور خودش جمع کرده؟ اگر روزی نباشد دیگر این جمع پا نخواهد گرفت. و دقیقاً همان شد که می‌گفت. به جرأت می‌گویم یکی از آیتم‌های به شدت تاثیرگذار بر خانواده بودن یک خانواده و نه اینکه صرفاً ازدحامی از تنهایان باشند، میزان ادب و احترام و حفظ جایگاه بزرگترها در هر خانواده‌ای بود. چقدر تفاوت بود بین آنها که بچه‌هایشان را طوری تربیت کرده بودند که با هر رفت و آمد بزرگترها، حتی به دستشویی، به احترامشان تمام قد از جایشان بلند می‌شدند؛ با آنها که حتی یک حرف و کلام ساده و معمولی را با تندخویی و بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به بزرگترها می‌زدند. نه اینکه بزرگترها هیشه درست می‌گویند، یا همیشه بیشتر و بهتر می‌فهمند، یا هیچ‌گاه حرف زور و بی‌حساب نمی‌زنند، و گاهی ناخواسته و خواسته آسیب نمی‌رسانند. ابداً منظورم این نیست. مقصودم حفظ جایگاه و شأن آنها، محبت، ادب، احسان، خشوع باطنی و ظاهری به آنها، حفظ بزرگی‌شان در هر خانه؛ و ازین مهمتر، القای این حسِ بزرگی و ادب و جایگاه به آنها، حتی در صورت مخالفت با نظرشان است. این وضعیتی است که سودش به جیب همه می‌رود. سالخورده‌ای که در برابر خود غبارِ غمناک مرگ را می‌بیند، دل‌خوشی‌ای جز ثمره‌ها و محصولات باغش ندارد. چه مصیبت دردناکی‌ست آنکه در برابرش هم باغی سوخته از گذشته می‌بیند و هم پایانِ آینده را. پدرم که خودش یک کشاورز و باغدار حرفه‌ای است همیشه درخت‌ها را کج و ماوج و نادرست می‌کاشت. می‌پرسیدم چرا این کار را می‌کنی وقتی می‌دانی غلط است؟ می‌گفت: می‌دانم غلط است. اما پدرم این‌گونه خوشش می‌آید. چرا باید برای ۴ کیلو میوه بیشتر، دلش را بشکنم و بعدش سال‌ها حسرتش را بخورم؟ و البته پدرش هم همیشه از او راضی بود و از دیدنش لذت می‌برد و دعایش می‌کرد. با اینکه ۲۰ سال از مرگش گذشته است هنوز هم پدرم با احترام و جلالت از او یاد می‌کند و اشک در چشمانش حلقه می‌زند. به راستی این ادب چیست که مولانا می‌گوید: از خدا جوییم توفیقِ ادب/ بی‌ادب، محروم گشت از لطفِ رب بی‌ادب، تنها نه خود را داشت بد/ بلکه آتش در همه آفاق زد از ادب پُر نور گشته‌ست این فلک/ وز ادب معصوم و پاک آمد مَلَک دوست بسیار ثروتمندی دارم که از هر لحاظ انسان موفق و حسرت‌انگیزی است. یک‌بار خاطره‌ای تعریف می‌کرد که هروقت آن را تعریف می‌کنم گریه‌ام می‌گیرد. می‌گفت: مادری داشتم که سال‌ها زمین‌گیر بود و لگن زیرش می‌گرفتیم برای دفع ادرار و مدفوع. مادرم که بسیار ماخوذ به حیا بود، از شدت خجالت، ادرار و مدفوعش را تا آنجا که ممکن بود نگه می‌داشت که نکند ما را به زحمت بیندازد. هر ساعت هم از خدا مرگش را می‌خواست تا از رنجِ این سرشکستگی و سربار بودن رها شود. هر چقدر به او می‌گفتم که مادرجان این کار را نکن. ما وظیفه‌مان است حفظ و نگهداری از تو؛ به خرجش نمی‌رفت که نمی‌رفت. یک روز بعد از دفع ادرارش در لگن، مشتم را پر از آن کردم و به صورتم مالیدم و التماس کردم که تا زنده است توفیق خدمتگزاری به خودش را از ما نگیرد. و این کار را به خاطر ما بکند. ماییم که محتاج اویم، و نه او محتاج ما. با این کارم بهت زده شد و شروع به گریه کرد. از عمق جان دعایم کرد و همان دعا شد توشه دنیا و آخرت من. آری. بزرگترها مثل هوایی هستند که نفس می‌کشیم. تا هست قدرش را نمی‌دانیم، اما وقتی نیست، احساس خفگی بیچاره‌مان می‌کند: هر که جز ماهی زِ آبش سیر شد/ هر که بی‌ روزی است، روزش دیر شد ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 2⃣2⃣ منزل بیست و دوم - کتاب بیست و دوم - قطعهٔ بیست و دوم شیخ شوشتری کلمات شیرینی در باب خطبهٔ شعبانیهٔ پیغمبر اکرم(ص) و تطبیق آن به عزای حسین(ع) دارد. پیامبر می‌فرماید: «اَیُّهَا النّاس اِنَّ اَبوابَ الجنانِ مُفَتَّحَة...». آن وقت شیخ ابواب بهشت را ذکر می‌کند و می‌گوید: اگر از این درها راهت ندادند، یعنی نتوانستی به واسطه بدبختی خودت داخل شوی، دری هست که هیچ کس از آن محروم نخواهد شد... آن «باب الحسین» است و راهش هم انکسار و عزاداری ابی عبدالله است... یک فضل عظیم و بار عامی است که دیگر هر کس باشد، دست رد به سینه‌اش نمی‌زنند... و چون دوست حسین(ع) است او را محروم نخواهند کرد... راه حسین، راه قلب، بلکه راه خداست. اگر کسی با دل متوجه حسین شود و مصائب و حالاتش را - بخصوص در ایام عزاداری - متذکر شود، بطور حتم دلش خواهد شکست. هر چیزی که شکست قیمتش کم می‌شود، مگر قلب که قیمتش علاوه می‌گردد؛ تا جایی که جایگاه و تابشگاه نور حسین می‌شود. ولی به شرطی که موانعی ایجاد نکند. از جمله چیزهایی که جلوی تابش نور حسینی را می‌گیرد قساوت است... نور حسین با نرمی قلب همراه است نه قساوت. بزرگ‌ترین موجب قساوت «گناه» است که نمی‌گذارد انسان از ایمان و محبتش بهره ببرد. 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏سید الشهداء ✓ موضوع: فضائل و شهادت امام حسین(ع) ✓ نویسنده: آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب ✓ ناشر: مشهد مقدس - نشر هاتف - ۱۳۹۳ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۴۸۴۲۶۶۵ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 از عاشوراء 🏴 تا اربعین؛ با چهل قطعهٔ عاشورایی از چهل کتاب 3⃣2⃣ منزل بیست و سوم - کتاب بیست و سوم - قطعهٔ بیست و سوم مردی از امام صادق(ع) پرسید: برای کسی که زیارت پدرت حسین(ع) را بر خلاف میلش ترک کند چیست؟ فرمود: حسرت در روز قیامت. گفت: برای شخص انفاق کننده هنگامی که قصد او کند و یا در کنار او باشد چه پاداشی است؟ فرمود: هر درهم برابر با هزار درهم. گفت: برای شخصی که در سفر زیارت بمیرد چه؟ فرمود: فرشتگان او را تشییع می‌نمایند و بر او نماز می‌گزارند؛ و کفن و حنوط او از بهشت می‌آید؛ ... و زمین [در قبر او] گسترده می‌شود، چنانچه در دو طرفش سه مایل راه و از پشت سر و بالای سر و از پایین پا نیز چنین خواهد بود؛ و از قبر او دری به بهشت گشوده خواهد شد و از آن نسیم و عطر وارد می‌شود تا روز قیامت. گفت: برای کسی که نزد او نماز بخواند چه؟ فرمود: هر کس دو رکعت نماز گزارد هر چیزی را که از خداوند بخواهد به او خواهد داد. گفت: برای کسی که مهیای زیارت شود، اما به خاطر گرفتاری نتواند به زیارت رود چه؟ فرمود: خداوند در برابر هر درهمی که هزینه نموده یکی از نیکی ها را به او می دهد؛ چندین برابر آنچه خرج نموده به او خواهد داد، بلا را از او دور خواهد کرد، و از مال و منال او نگهداری می‌کند. 📚 مشخصات کتاب ✓ نام: ‏‏فضیلت زیارت امام حسین(ع) در احادیث و روایات ✓ موضوع: ثوابهای فراوان تشرف به زیارت امام حسین(ع) ✓ نویسنده: رسول خامه‌یار ✓ ناشر: تهران - رهپویان - ۱۳۸۴ ✓ شابک: ۹۷۸۹۶۴۶۸۷۸۰۰۶ ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref