اذري:
💠نظر مقام معظم رهبری، ترویج فرهنگ «تعدد زوجات» است.💠
🔹چند روزی است که به دنبال برنامه ای تلویزیونی، باز بازار نقل قول ها درباره نظر حضرت آقا «روحی فداه» در باب تعدد زوجات ، در فضای رسانه ای کشور داغ شده است.
🔹در این میان با کمال تعجب دیدیم که حتی برخی رسانه های حرفه ای و انقلابی مثل خبرگزاری فارس، نقل قولهایی بدون سند و مدرک، درباره مخالفت رهبری عزیزمان با تعدد زوجات مطرح کرده اند.
🔹اینجانب بنابه دلایلی، تاکنون بنا نداشتم خاطره ذیل را در فضای رسانه ای مطرح کنم اما اکنون که فضا غبارآلود شده و حتی امر برای برخی دلسوزان نیز مشتبه شده، ذکر خاطره ذیل ضروری است:
🔹استاد گرامی ما حضرت آیت الله شیخ صادق لاریجانی حفظه الله تقریبا چهار سال قبل، در جلسه ای طلبگی که بنده و چندنفر از رفقا با ایشان داشتیم بالمناسبة قضیه جالبی را نقل کردند و فرمودند:
🔹چندی قبل که مقاممعظم رهبری درباره موضوع کاهش جمعیت وخطرات آن تاکیدات مکرری داشتند، در جلسه ای که در معیت آیت الله هاشمی شاهرودی وبرخی دیگر از فقهاء و بزرگان، در محضر معظم له بودیم، آقای شاهرودی بالمناسبة و از باب مزاح به حضرت آقا گفت: با این همه تاکیداتی که حضرتعالی در باب تکثیر نسل و افزایش جمعیت دارید باید آقایان(اشاره به جمع حاضر) به فکر تجدید فراش و تعدد زوجات باشند!
🔹مقام معظم رهبری در پاسخ این مزاح مرحوم آقای شاهرودی، فرمودند: نخیر، شماها خودتان اقدام نکنید، ولی مردم را به این امر (تعدد زوجات) تشویق کنید.
🔹اقول: آن زمان که استاد لاریجانی این قضیه را نقل کردند مرحوم آقای شاهرودی در قید حیات بودند و هنوز بیمار نشده بودند. همان زمان، آقازاده ایشان، حجت الاسلام آقای سید علا شاهرودی نیز عین همین مطلب را از قول پدرشان مرحوم آقای شاهرودی نقل کردند.
🔹بنابراین نظر مقاممعظم رهبری بر ضرورت و لزوم ترویج فرهنگ تعدد زوجات در جامعه است، واین منافاتی ندارد که ایشان برخی افراد را(مثلا منسوبین بیت یا چهره های شاخص و..) از این کار منع کنند چرا که ممکن است برای این افراد ، مفسده و تبعات تعدد زوجات بیشتر از مصلحت آن باشد و مثلا مورد سوء استفاده تبلیغاتی دشمنان و معاندان ورسانه های بیگانه وپیاده نظام رسانه ای آنها قرار گیرد.
📝محمدحسن قمی @mh_qomi
۸ربیع الاول۱۴۴۱
حوزه علمیه قم
سیدمحمد اعتصامی (مبلغ اربعین):
#روایات_استحباب_تعددزوجات(۲)
شیخ کلینی(ره) در کتاب شریف کافی:
ﻣُﺤَﻤﱠﺪُ ﺑْﻦُ ﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﱠﺪِ ﺑْﻦِ ﻳَﺤْﻴَﻰ ﻋَﻦْ ﺃَﺣْﻤَﺪَ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤﱠﺪِ ﺑْﻦِ ﻋِﻴﺴَﻰ ﻋَﻦْ ﻣُﻌَﻤﱠﺮِ ﺑْﻦِ ﺧَلاّﺩٍ ﻗَﺎﻝَ :
ﺳَﻤِﻌْﺖُ ﻋَﻠِﻲﱠ ﺑْﻦَ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺍﻟﺮﱢﺿَﺎ (ﻉ) ﻳَﻘُﻮﻝُ:
« ﺛَﻠَﺎﺙٌ ﻣِﻦْ ﺳُﻨَﻦِ ﺍﻟْﻤُﺮْﺳَﻠِﻴﻦَ: ﺍﻟْﻌِﻄْﺮُ ﻭَ ﺃَﺧْﺬُ ﺍﻟﺸﱠﻌْﺮِ ﻭَ ﻛَﺜْﺮَﺓُ ﺍﻟﻄﱠﺮُﻭﻗَﺔِ».
شیخ کلینی از محمد بن یحیی از احمد بن محمد بن عیسی از معمّر بن خالد نقل کرده که اوگفت:
شنیدم که علی بن موسی الرضا علیه السلام میفرمود:
«سه چیز از سنت های پیامبران است:
✅ عطر (معطر بودن)
✅ کوتاه کردن مو(های زائد بدن)
✅ کثرت همسران»
🔰دو نکته مهم:🔰
✔️نکته اول: این روایت شریف که دلالت بر استحباب کثرت زوجات دارد، علاوه بر کتاب شریف کافی، به چندین سند دیگر، در مهمترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه نقل شده است:
1⃣محدث بزرگ شیعه، شیخ حر عاملی در ادامه روایت فوق در وسائل الشیعه ج۲ص۱۴۲فرموده است:
ﻭَ ﺭَﻭَﺍﻩُ ﺍﻟﺼﱠﺪُﻭﻕُ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺨِﺼَﺎﻝِ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﱠﺪِ ﺑْﻦِ ﺍﻟْﺤَﺴَﻦِ ﻋَﻦِ ﺍﻟﺼﱠﻔﱠﺎﺭِ ﻋَﻦْ ﺃَﺣْﻤَﺪَ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤﱠﺪٍ ﻋَﻦْ ﻋَﻠِﻲﱢ ﺑْﻦِ ﺍﻟْﺤَﻜَﻢِ ﻳَﺮْﻓَﻌُﻪُ ﺇِﻟَﻰ ﺃَﺑِﻲ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ (ﻉ) ﻣِﺜْﻠَﻪُ
ترجمه: روایت فوق را شیخ صدوق نیز در کتاب «الخصال» از محمد بن حسن از صفار از احمد بن محمد از علی بن حکم از قول امام صادق علیه السلام نقل کرده است.
2⃣محدث بزرگ شیعه، شیخ حر عاملی در وسائل الشیعه ج۲۰ص۱۴فرموده است:
« و رواه الشیخ بإسناده عن محمد بن یعقوب» ترجمه: همین روایت را شیخ طوسی(مشهور به شیخ الطائفه که از بزرگترین علماء ومحدثین شیعه است) در کتاب تهذیب الاحکام با سلسله سند خود از قول شیخ کلینی نقل کرده است.
3⃣همچنین شیخ حر عاملی در همان آدرس میگوید: و رواه الصدوق بإسناده عن معمر بن خالد یعنی این روایت را شیخ صدوق نیز در کتاب من لایحضره الفقیه با سند خود از قول معمر بن خالد نقل کرده است.
💠نتیجه: روایت فوق با ۴ سند، در ۴ کتاب از مهمترین کتب حدیثی شیعه روایت شده است: کافی، خصال، تهذیب و من لایحضره الفقیه
✔️نکته دوم: طَروقة در زبان عربی ، طبق آنچه در مهمترین و قدیمی ترین منابع لغت عربی آمده است بمعنای «امرأة صالحة للنکاح» است یعنی زنی که توانمندی ازدواج و زناشویی را دارد لذا از این روایت استحباب کثرت زوجات استفاده میشود.
📚وسائل الشیعه ج۲ ص۱۴۲
@ejtehad_jahadi
🌺 مبلغ فرهنگ ناب #تعدد_زوجات باشید🌺
👇👇👇👇
✅آی دی کانال در پیام رسان های #سروش #ایتا #تلگرام :
@Chandhamsari_Ormavi
✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی #ایتا است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی #ایتا:
https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
صالحی مجدد. اصفهان:
🔶 بسم الله
#سیره_علما در #تعدد_زوجات
استاد عرفانِ #امام_خمینی
سیره #آیت_الله_محمد_علی_شاه_آبادی (۱)
🔸
🔻آيهاللهالعظمی ميرزا محمدعلی بیدآبادی اصفهانی ساکن محله شاهآباد تهران و بهمین علت مشهور به #شاهآبادی (ره)، استاد عرفان امام خمینی (ره) بود. ایشان در ۳صفر۱۳۶۹ق (برابر با ۳ آذر ۱۳۲۸ش) در سن ۷۷ سالگی به دیار محبوب رحلت نمود، و پیکر مطهرشان در شهر ری، در جوار نورانی #مرقد_شاه_عبدالعظیم_حسنی آرام گرفت.
🔻امام خمینی (ره) شرح فصوص الحکم را به مدت ۶ سال نزد آیت الله شاه آبادی (ره) تلمذ میکنند، و در نتیجهی آن درس، تعلیقاتی بر فصوص مینگارند، که از برجسته ترین نظریات امام خمینی در عرفان اسلامی است.
🔻امام خمینی (ره) در مورد استادشان آیت الله شاه آبادی (ره) میفرمایند: «شیخ بزرگوار ما، حقّاً حق حیات روحانی به اینجانب داشت، که با دست و زبان از عهده ی شکرش برنمیآیم. (صحیفه، ج۱۸ ص۴۰۷).
🔻و نیز در جای جای آثارشان مطالب ناب عرفانی از ایشان نقل میکنند. مثلا در قسمتی از کتاب «شرح چهل حدیث» (حدیث۱۱)، در ذیل عنوان «احکام فطریات» مینویسند: «در این مقام، آنچه از محضر شریف شیخ #عارف_کامل #شاه_آبادی (دام ظله)، که متفرّد است در این میدان، استفاده نموده ام را بیان میکنم...».
🔻و در جای دیگری از همان کتاب (حدیث۱۸)، ایشان را شیخ و مراد خود دانسته، مینویسند: «برای باز شدن زبان قلب (در ذکر)، #شیخ_عارف_کامل_ما، جناب شاه آبادی (روحی فداه)، میفرمودند شخص ذاکر باید در ذکر، مثل کسی باشد که به طفل کوچک که زبان باز نکرده، میخواهد تعلیم کلمه را کند، تکرار میکند تا اینکه او به زبان میاید و کلمه را ادا میکند. همینطور کسی که ذکر میگوید باید به قلب خود که زبان ذکر باز نکرده، تعلیم ذکر کند، و نکته ی تکرار اذکار آن است که #زبان_قلب گشوده شود».
🔻و در جای دیگری نیز (حدیث۳۴)، نقل دیگری از ایشان میفرمایند که: «یکی از مشایخ عظام ما [آیتالله شاه آبادی] (دام ظله) میفرمود که در #تعددزوجات، که انسان گمان میکند ورود در دنیا و توجه به آن است، وقتی که انسان به آن #مبتلا شد، می یابد که این یکی از #شاهکارهای_بزرگی است که انسان را در عین ورود در دنیا، از دنیا خارج میکند و از آن منصرف مینمايد.
🔻آیتالله شاه آبادی (ره) چهار همسر دائم و یک همسر منقطع (موقت) داشت (که البته یکی از همسرانشان فرزند دار نشد). ایشان به برکت همین #شاهکار_بزرگِ حکم الهیِ تعدد زوجات، و خداباوری راستین و یقینی که به رزق الهی داشتند، دارای #۱۷_فرزند شدند، ده پسر و هفت دختر، که هرکدامشان چراغی تابان برای اهل ایمان بوده و هستند. اسامی #۱۰_فرزند_پسر ايشان عبارتند از:
✨ ۱. آيتالله #محمدجواد شاهآبادی (ره) معروف به مطيعای اصفهانی (۱۳۱۶ ـ ۱۲۸۳ش)؛ ايشان كه از فضلای حوزه و معاصر امام خمینی (ره) بودهاند، در زمان حيات والد معظّم خود در اثر ابتلا به سرطان رحلت كردند.
✨ ۲. آيتالله #حسين شاهآبادی (۱۳۳۳ ـ ۱۳۰۰) كه ايشان نيز حدود ۵ سال پس از رحلت والد معظم خود در اثر ابتلا به سرطان رحلت كردند.
✨ ۳. جناب آقای حاج #حسن شاهآبادی
✨ ۴. آيتالله #محمد شاهآبادی (رحمة الله عليه) متوفای ۱۷ دی ۱۳۹۰ ه.ش
✨ ۵. آيتالله #نورالله شاهآبادی (حفظه الله) مقیم تهران
✨ ۶. آيتالله #روحالله شاهآبادی (رحمةالله علیه) متوفای ۶ شهریور۱۳۹۶
✨ ۷. آيتالله #نصرالله شاهآبادی (رحمةالله علیه) متوفای ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
✨ ۸. #شهيد آيتالله #مهدی شاهآبادی (۱۳۶۳ ـ ۱۳۰۹) نمايندۀ امام و نماينده دورههای اوّل و دوم مجلس شورای اسلامی كه به هنگام ديدار با رزمندگان غيور اسلام در جزيرۀ مجنون به شهادت رسیدند.
✨ ۹. آقای #عبدالله شاهآبادی(ره) (متوفای ۱۳۶۸ ه.ش)
✨ ۱۰. جناب آقای #عباس شاهآبادی (حفظه الله)
🌐 shahabadi.ir
🔸خانم دکتر فاطمه طباطبایی، عروس امام خمینی (همسر حاج احمدآقا) در سخنرانی مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره یار و یادگار میگویند:
🔻آیت الله نصر الله شاه آبادی (فرزند مرحوم شاه آبادی) نقل می کند:
هنگامی که امام خمینی به عراق تبعید شدند، به هنگام دیدار ایشان خوابی را که در چند سال قبل دیده بودم بازگو کردم و گفتم درعالم رؤیا دیدم که در ایران بویژه درخوزستان جنگ سختی رخ داده و فرماندهی سپاه ایران با امام حسین(ع) بود. درختان خرما همه سوخته و سر بریده شده اند و یکی از نزدیکان ما نیز در این نبرد به شهادت رسید. و با پیروزی لشکر ایران جنگ پایان یافت. امام بدون آنکه ازنقل چنین رؤیایی شگفت زده شوند فرمودند بله چنین اتفاقی رخ خواهد داد و سکوت کردند. آنگاه در پی اصرار و قول به این که تا ایشان در قید حیاتند آن را نقل نخواهم کرد فرمودند: روزی مرحوم والد معظم شما به من فرمود تو انقلاب خواهی کرد، پیروز می شوی و جنگی در خوزستان واقع خواهد شد و یکی از اقوام ما نیز در این جنگ به شهادت می رسد.
💎 ادامه ?
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
@ بیانیه 1 موسسه حیات حسنی - نهایی .pdf
2.4M
🔸بیانیه شماره یک موسسه
وطن توحیدی حیات حسنی👆
🔻 ۱۹ آبان ۹۸
#نسخه_Pdf
🔸
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
eitaa.com/hayat_hosna
تلگرام:
T.me/hhosna_ir
سروش:
sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
instagram.com/hhosna.ir
ادمین:
Eitaa.com/HayatHosna
هدایت شده از علی یزدیان اصفهانی
🔸پاسخ به نسبت دزدی در پوستر کارگاه چند همسری در بیانیه شماره یک موسسه
وطن توحیدی حیات حسنی👆
🔺 ۱۹ آبان ۹۸
🔸
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
eitaa.com/hayat_hosna
تلگرام:
T.me/hhosna_ir
سروش:
sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
instagram.com/hhosna.ir
ادمین:
Eitaa.com/HayatHosna
🔸پاسخ به نسبت دزدی در پوستر کارگاه چند همسری در بیانیه شماره یک موسسه وطن توحیدی حیات حسنی👆
🔺 ۱۹ آبان ۹۸
🔸
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
eitaa.com/hayat_hosna
تلگرام:
T.me/hhosna_ir
سروش:
sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
instagram.com/hhosna.ir
ادمین:
Eitaa.com/HayatHosna
صالحی مجدد. اصفهان:
🔶 بسم الله
#سیره_علما در #تعدد_زوجات
استاد عرفانِ #امام_خمینی
سیره #آیت_الله_محمد_علی_شاه_آبادی (٢)
(متن کامل از سایت shahabadi.ir بدون تصرف)
🔸
🔸همسران یا خواهران؟
🔻همسران آيتالله شاهآبادی خيلی با هم صميمی و دوست بودند و از نظر شعور فرهنگی و اجتماعی در سطح بالایی قرار داشتند. هيچوقت مسائل پيش پا افتاده مانند هوو بودن، يا حسادت برای زندگی همديگر، يا غرور بیجا كه «زندگی با آيتالله شاهآبادی فقط حق من است و ديگران آن را تصرف كردهاند»، كه موجب اختلاف و جدايی بود مطرح نمیكردند.
🔻البته اين بينش، تحت تأثير دو چيز بود: اول اينكه همسران ايشان از خانودههای تحصيلكرده يا از تجار معتبر بودند و به همين دليل شعور فرهنگی بالایی داشتند، و دوم به دليل نوع رفتار و كردار خود آيتالله شاهآبادی نسبت به آنان بود كه باعث ايجاد عطوفت و مهربانی در بينشان شده بود.
🔻ايشان به دليل روابط صميمی و گرمی كه با همسرانشان داشتند، بدون اينكه بين آنان تبعيض قائل شوند و يكی را بر ديگری ارجح بدارند، ارتباط آنان را تبديل به روابط خواهرانه كرده بودند؛ به نحوی كه بینهايت به همديگر احترام میگذاشتند و در رفت و آمدهای خانوادگی با عطوفت و مهربانی با يكديگر روبرو میشدند. در نتيجه اين ارتباط صميمی به فرزندان اين همسران هم منتقل شده بود و آنان هم برای به اصطلاح «نامادریها» و در واقع «مادرها»ی خود احترام زيادی قائل بودند و آنان را دوست داشتند.
🔻عصمتالشریعه شاهآبادی، دختر آن عالم ربانی، از نوع رفتار ایشان با همسرانش میگوید: «تبعيضی بين همسرانشان نبود... با اينكه پدران اين همسران از بزرگان تهران يا قم بودند، ولی ايشان آن سنخيت موقعيت تجاری عيالشان را در زندگی دخيل نمیدادند؛ يعنی يکنواختی و عدالت بين آنها. خود همين باعث میشود آدم با آرامش در وضعيت چندهمسری زندگی كند... خيلی جالب است كه روال زندگی طوری بود كه نه به درس، نه به عبادت و نه به تعليم و تربيت اولاد صدمه نمیخورد.»
🔻اين عدالت و آرامشی كه در خانواده و بين همسران وجود داشت، باعث شده بود كه اين فيلسوف بزرگ به همۀ امور با فرصت كافی بپردازند. كه اگر غير از اين بود و محيط ناآرامی حاكم میشد، امكان رسيدگی به اينهمه كار تدريس و تحصيل و عبادت برای ايشان ميسر نبود.
🔻خانم عصمتالشریعه اضافه میکند: «من يادم هست ما [بچهها] گاهی اوقات سبقت میگرفتيم برای ديدن مادرها! اينجوری تربيت شده بوديم. وقتی مادرها همديگر را میديدند و كنار هم مینشستند، انگار سه تا خواهرند يا سه جسم هستند در يک روح. اينها خيلی مهم است. يعنی سه جسم هستند ولی در يک قالب، در يک كالبد و يک روحاند... بعد از فوتشان، هر كدام از اين بزرگان و مادربزرگها فوت میكردند، خداوكيلی بچهها عزا میگرفتند. واقعاً میگفتند كه يک سايۀ بسيار مهم و بزرگی از خانوادۀ ما كم شده است. اينها واقعاً يک چيزهايی نيست كه آدم بخواهد در تخيل خودش مهرهچينی كند.»
🔻اينها همه برمیگردد به آن همدلی و يکرنگی مرد، كه میتواند محيط خانواده را در شكل #چند_همسری به اين صورت دربياورد؛ بحثی كه اگر واقعاً در آن يک كنكاش جدی داشته باشيم، درمییابیم با توجه به اين الگوهای درست، ما میتوانيم مسائل چندهمسری را در جامعه امروزمان حل و فصل کنيم. مسائلی كه نشأت گرفته از همين بیعدالتیها و تبعيضهای میان همسران است و در نتيجه جامعه را با استفاده از الگوی غربی به سمت تکهمسری كشانده است. غافل از اينكه تکهمسری در جامعۀ بی بند و بار غرب مشكلی ندارد، ولی در جوامع شرقی و اسلامی به دليل مراعات حجب و حيا، باعث ايجاد نوعی فساد مخفی خواهد بود، كه به مراتب بدتر از جامعۀ غربی است.
🔻وقتی اين مسائل پيش میآيد، از طرف روشنفكرنماهای ما عنوان میشود كه پيامبر اسلام و امامان (صلواتاللهعلیهم) مربوط به دورههای قبلتر بودند و جامعۀ آنان با زمان امروز تفاوت داشته است. ولی زندگی اين فيلسوف متقی و عارف كامل، كه بر اساس معيارهای عقيدتی و كلام خدا و سيره و سنن ائمه (علیهمالسلام) شكل گرفته است، يک زندگی مربوط به دوران معاصر است و تفاوت فاحشی از نظر زمانی با عصر فعلی ما ندارد.
🔻پس میتوان از اين سجيۀ اخلاقی و خانوادگی آيتالله شاهآبادی الگوبرداری كرد، كه به چه راه و روشی میشود در #زندگی_چندهمسری ، ارتباط خوبی ميان همسران ايجاد كرد و باعث آرامش روحی و خانوادگی برای خود و تمام اعضای خانواده شد.
🌐 shahabadi.ir/%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%9F
🔸
🙏نثار روح والای آیتالله شاه آبادی و همسران مرحومه و فرزندان مرحومشان، #فاتحه_وصلواتی هدیه بفرمایید🙏
🔸
✅ کانال توحید در وحدت زوجات
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 T.me/WahdatZojat
💞 Eitaa.com/WahdatZojat
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸غرب زدگى در تفسير تعاليم اسلام
در روزنامه اطلاعات مورّخ شنبه 18 آبان 1398، مقاله اى به قلم سردبير تحت عنوان «چند همسرى» چاپ شده است، وى ادعا كرده كه: چند همسرى از بقاياى سنت هاى بدوى و در حال انقراض است. آنگاه مى افزايد: همانطورى كه چند شوهرى امروز در حال منسوخ شدن است چند زنى نيز به تاريخ در حال منسوخ شدن است.
در اين مورد نظر نويسنده را به چند نكته معطوف مى داريم:
1. عطف چند همسرى به چند شوهرى بسيار عطف نابخشودنى است; چند شوهرى از مقوله فحشا است، كه در ميان تمام ملل محكوم است و پيامدهاى جسمى و روانى بدى دارد. در حالى كه مسأله تعدد همسر از اين مقوله پيراسته است و در آيين مقدس اسلام به عنوان دوا ـ نه غذا ـ تشريع شده است.
2. جاى گفتگو نيست كه بايد در هر مسأله اى افراد متخصص نظر دهند; مسأله چند همسرى يك مسأله فقهى است در اين مورد بايد به قرآن مجيد و سخنان معصومان(عليهم السلام) مراجعه نمود و راه نزديكتر، فتاواى مراجع عظام است كه بازگو كننده مضامين قرآن و سنت هستند. قرآن در اين مورد مى فرمايد:(وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْني وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْني أَلاَّ تَعُولُوا)(سوره نساء:3)
«و اگر مى ترسيد كه (به هنگام ازدواج با دختران يتيم)، عدالت را رعايت نكنيد، (از ازدواج با آنان، چشم پوشى كنيد و) با زنان پاك(ديگر) ازدواج نماييد، دو يا سه يا چهار همسر و اگر مى ترسيد عدالت را (درباره همسران متعدد) رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد».
با وجود اين كه آيه با صراحت تعدد زوجات را تحت شرايطى قانونى مى داند در اين مورد چگونه نويسنده مى گويد چند همسرى مانند چند شوهرى است؟
3. اگر اسلام تعدد زوجات را به عنوان دارو تجويز نموده است نه به عنوان لذت گرايى، نكته آن روشن است; صنف مرد پيوسته در جنگ ها، در مسافرت ها و در كارخانه ها آسيب پذيرند و پيوسته كشته مى شوند در حالى كه زنان از اين آسيب ها كمتر مى بينند. در دفاع مقدس كه دفاع از شرف و كشور و آيين بود صد هزار مرد به شهادت رسيدند و همسران آن ها بيوه شدند، تكليف اين زنان چيست؟ سرشمارى ها ثابت مى كند كه آمار زنان آماده ازدواج بيش از مردان است اگر موضوع تعدّد زوجات را تجويز نكنيم سرنوشت اين زنان چه مى شود؟ چه سرنوشتى در انتظار آنان است؟
4. گاهى از اوقات همسر انسان نازا و يا بيمار است و يا حاملگى براى او خطرناك است، در اين شرايط تكليف شوهر چيست؟ گاهى شوهران به خاطر شغل خاصى كه دارند نيمى از سال را در دو نقطه دور از هم زندگى مى كنند درباره اين عدّه چگونه مى انديشيد؟
5. نويسنده در اين مقاله با گفتار محمدرضا در كتاب «مأموريت براى وطنم» هماهنگ شده است، حتى او هم اجتهاد كرده و بر حرمت چند همسرى از آيه قرآن استدلال كرده بود.
6. متأسفانه افراد، غالباً در اين مسائل فقهى دنبال رو غربيان هستند و گمان مى كنند كه چون در غرب چند همسرى به عنوان يك آسيب اجتماعى عنوان شده، طبعاً اين كار بايد انجام نگيرد ولى تك همسرى آنان به صورت ظاهر تك همسرى است اما گروهى از آنان ـ نه همه ـ به صورت هاى ديگر غريزه جنسى را پاسخ مى گويند.
اين مقاله نشانه يك نوع روشنفكرى بيمار است كه نتيجه دنباله روى از غرب است. ديروز پاى زنان به ورزشگاه ها كشيده شد تا از تماشاى بدن هاى نيمه لخت محروم نمانند! و آيه (وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ)، «و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را فرو گيرند» ناديده گرفته شد; امروز هم مسأله تعدد زوجات با تعدد شوهر يكى معرفى مى شود، فردا هم عقد موقت با اين توجيه كه زن كالاى تجارى نيست به چالش كشيده مى شود، پس از آن هم عفاف و حجاب به عنوان اين كه زنان پاكدامن در حفظ عفت خود خودكفا بوده و نيازى به حجاب ندارد مورد هجوم واقع مى شود و...
باش كه تا صبح دولتش بدمد *** كاين هنوز از نتايج سحر است
قم ـ دفتر حضرت آية الله سبحانى
18 آبان 1398
https://eitaa.com/e_sobhani