جن و پیامبران
سوال : دلیل آن که خداوند پیامبران را از فرشته ها قرار نداد، تفاوت جنس آن دو و مشکل بودن ارتباط میان آن دو بود، پس چگونه جنّیان به تبعیت از پیامبران انس تکلیف شده اند، با وجود آن که جنسشان متفاوت است؟
جواب : باید گفت که درباره ى ابعاد گوناگون دینى و ایمانى جنیان، آگاهى هاى زیادى در دست نیست. آیا هیچ پیامبرى از جنس جن، براى جنیان مبعوث نشده است[1]؟ آیا تمام پیامبران انس به صورت مشترک براى انس و جن مبعوث شده اند؟ و پرسش هاى دیگرى که پاسخ روشنى براى آن ها نمى توان یافت و به دانستن آن ها هم نیازى نیست; البته دانستن این گونه مسائل خالى از لطف نیست وجاى تحقیق نیز دارد.
آنچه که روشن است عبارت است از:
1. از آیات قرآن استفاده مى شود که برخى از پیامبران میان جن و انس مشترک بوده اند; مانند حضرت موسى(علیه السلام) و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله). و بعضى از جنیان هم بوده اند که به این پیامبران ایمان آورده اند و ایمانشان پذیرفته شده است. در آیات 1و2 سوره ى جن، مى خوانیم: «بگو اى پیامبر که به من وحى شده تعدادى از جنیان -به آیات قرآن- گوش فرا داده اند، پس گفته اند: ما قرآنى عجیب شنیدیم که آن قرآن به سوى رشد -هدایت- راهنمایى مى کند; پس ما به آن گرویدیم.»
و یا در آیات 29ـ31 سوره ى احقاف، آمده است: «-یاد آر اى رسول! -زمانى که ما گروهى از جنیان را به سوى تو گردانیدیم -و متوجه کردیم- که قرآن را بشنوند; پس هنگامى که نزدش رسیدند، گفتند: گوش فرا دهید; پس وقتى -تلاوت آیات- تمام شد -ایمان آوردند- و به سوى قوم خود انذار کنان باز گشتند; گفتند: اى قوم ما! ما کتابى را شنیدیم که پس از موسى(علیه السلام)فرستاده شده و تصدیق کننده ى آنچه -تورات و انجیل- که در پیش روى خود است، مى باشد و به حق و راه راست راهنمایى مى کند. اى گروه ما! -شما هم مانند ما- دعوت کننده به خدا را اجابت کنید و به او ایمان بیاورید....»
از آیات سوره ى احقاف، به ویژه تعبیر(سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى)، روشن مى شود که این گروه از جنیان به حضرت موسى و کتاب او و پیامبر اسلام و قرآن ایمان داشته اند و گویا از نبوت حضرت عیسى(علیه السلام)خبر نداشته اند; البته محال نیست که به حضرت عیسى(علیه السلام) هم ایمان آورده باشند، ولى دلیل محکمى براى آن وجود ندارد و نیز دلیلى در دست نیست که به سایر ادیان هم ایمان آورده باشند.
2. فرشته ها تفاوت ماهوى فراوانى با انسان ها و جن ها دارند. آن ها، مجرد و داراى عقل محض هستند، در حالى که انس و جن مشترک هاى بسیارى دارند; براى مثال هر دو داراى عقل و شهوت و اختیار هستند; لذا پیامبر جنیان هم نمى تواند از ملائکه باشد; زیرا تفاوت فراوانى میان آن دو وجود دارد، ولى به دلیل مشترک هاى فراوان میان انس و جن، پیامبر آنان مى تواند مشترک باشد.
3. اگر بنا باشد که بر فرض، پیامبران انس و جن، مشترک و از یک جنس باشند (به دلیل مشترک هاى میان آن دو)، لازم است این پیامبران از انسان ها باشند; زیرا هم جن و هم انس مى توانند او را ببینند و با او ارتباط داشته باشند و مسائل دینى خود را حل کنند و از او الگو بگیرند، ولى اگر پیامبران مشترک از جنیان باشند، انسان ها به ارتباط با آنان قادر نخواهند بود[2].
منابعى براى آگاهى بیشتر:
1. راهنما شناسى، استاد محمد تقى مصباح، ص 272 به بعد;
2. تفسیر نمونه، مکارم شیرازى، ج 5، ص443.
3. المیزان، ترجمه ى سید محمد باقر موسوى همدانى، ج14، ص226.[1]. برخى از آیه ى: «یا معشر الجن و الانس الم یأتکم رسل منکم یقصون علیکم آیاتى...; اى جمعیت جن و انس! آیا رسولانى از شما به سوى شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو مى کردند...». (انعام، 130) استفاده کرده اند که خداوند متعال فرستادگان و پیامبرانى از جنس جن براى آن ها فرستاده است; اما بسیارى از مفسران با این برداشت مخالفت کرده اند.
[2]. زیرا جن از جنس لطیف نارى (آتش) بوده و در حالت هاى عادى قابل رؤیت نیست، مگر آن که در موارد خاصى براى انسان ها ظاهر شود; اما این ظهور و قابل رؤیت بودن، همیشگى و به صورت عادى نیست; لذا تمام انسان ها نمى توانند با آن ها ارتباط عادى و آسانى داشته باشند.
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
🗯 یک خبر خوب ویژه علاقه مندان به فعالیت تبلیغی در فضای مجازی...
با مراجعه به کانال ما میتونید مهارت های خودتون رو برای تولید و نشر محتوا در فضای مجازی ارتقا بدید👌
☘️آموزش رایگان و کاربردی تولید عکس نوشته، پوستر، تایپو گرافی، کلیپ و پادکست با نرم افزارهای
- متن نگار
- اسنپ سید
- پیکس آرت
- کاین مستر
- ویوا ویدیو
و کلی برنامه کاربردی دیگه، همه و همه در کانال تولید محتوا با تلفن همراه
💢 راستی اینجا هم میتونی یاد بگیری چطور با تلفن همراه تولید محتوا کنی، هم میتونی از سایر دوره ها مثل موشن گرافی و داستان نویسی و... با خبر بشی
💢 برای این کار فقط کافیه با استفاده از لینک زیر وارد کانال بشی👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/1509228679C9425ee1b7d
🔴دانلود رایگان نرمافزار «مشکات» مجموعه آثار آیتالله مصباح یزدی👇
http://mesbahyazdi.ir/meshkat/
❓ چگونه می شود خداوند علتی نداشته باشد!؟؟؟
یکی از شبهاتی که وارد می سازند این است که خدا پرستان می گویند هر چیزی علتی دارد، پس جهان باید علت داشته باشد و این علت خداست. وقتی از ایشان سوال می کنید که علت خدا چیست!؟ می گویند که خدا علت ندارد، که این مطلب با ادعا خودشان که همه چیز باید علت داشته باشد در تعارض است.
و عجب این که گاهى این سؤالات و شبهات از برخی فلاسفه غرب مطرح می شود که نشان از نگرش سطحی و کم عمق آنان به مسائل فلسفی دارد.
«برتراند راسل» فیلسوف معروف انگلیسى مى گوید: «در جوانى به خداوند عقیده داشتم، و بهترین دلیل بر آن را برهان علة العلل مى دانستم، و این که تمام آن چه را در جهان مى بینیم داراى علتى است، و اگر زنجیره علت ها را دنبال کنیم سرانجام به علت نخستین مى رسیم که او را خدا مى نامیم. ولى بعداً به کلى از این عقیده برگشتم زیرا فکر کردم اگر هر چیز باید علت و آفرینندهاى داشته باشد پس خدا باید علت و آفریدگارى داشته باشد»![1]
✳️ پاسخ
برای دست یابی به پاسخ این سوال لازم است که برهان امکان و وجوب و مراد از این دو را در چند مقدمه تببین کنیم که با تقریر این برهان، ابتدایی بودن این شبهه آشکار گردد.
مقدمه اول(اقسام وجود)
به حصر عقلی موجودات خارجی از دو حال خارج نیستند، یا ممکن الوجود است(یعنی وجود و عدم برای او ضرورت ندارد، هم می تواند وجود داشته باشد و هم می تواند نداشته باشد) یا واجب الوجود است(یعنی وجود برای او ضرورت دارد و نمی تواند که وجود نداشته باشد) و ممتنع الوجود نیز وجودی ندارد و معدوم است. بنابراین به حصر عقلی موجود خارجی یا ممکن است یا واجب.[2]
واجب الوجود، موجودی است که وجود برای او ضرورت دارد و نیستی برای او محال است، یعنى او آغاز و انجام همه موجودات و ازلی و ابدی است و وجودش از خودش است و معلول چیزی نمی باشد و غنی مطلق و بی نیاز از هر غیری است.
در مقابل، ممکنات در اصل وجود و کمالات وجودى و همچنین در تداوم هستی خود، نیازمند به علت هستند، چون ذاتا چیزى ندارند، بلکه صفرند که در کنار عدد معنا مى دهند. به عبارت دیگر ممکن همیشه فقیر است و فقیر همیشه نیازمند غنى مطلق است که این مسأله از بدیهیات اولیه می باشد.[3]
مقدمه دوم( محال بودن تسلسل)
تسلسل در لغت از ریشه سلسله به معناى زنجیره است و در اصطلاح عبارتست از پى در پى بودن یک سلسله علل که به جائى هم منتهى نشود و تا بى نهایت امتداد داشته باشد؛ به طور مثال، الف علت ب و ب علت ج و ج علت دال و ... تا بى نهایت که این عقلا محال است. چرا که وجود و هر صفت عرضى می بایست در نهایت به ذاتى منتهى شود، یعنی در نهایت می بایست به یکجا ختم شود که وجودش از خودش می باشد و معلول نیست؛ مثلا اگر چراغ هاى بسیاری داشته باشیم و همه خاموش باشند و بخواهیم هر یک را از دیگرى روشن کنیم ممکن نیست، مگر کبریت یا چیزى مانند آن بدست آوریم که از خود او روشنى بیرون بیاید و یک چراغ را روشن کنیم، آن گاه چراغ هاى دیگر را از چراغ اول روشن کنیم و گر نه همیشه چراغ ها خاموش خواهد ماند؛ مثال دیگر این که اگر چندین چرخ مانند چرخ هاى ساعت درهم افکنیم تا هر یکى دیگر را بگرداند، اگر چیزى که از خود او حرکت پدید آید، مانند فنر و آویز نباشد، چرخ ها تا ابد بى حرکت خواهند ماند. پس باید حرکات منتهى شود به چیزى که حرکت از خود او باشد و الا تا بی نهایت نیز اگر ادامه پیدا کند حرکتی صورت نخواهد گرفت.[4]
تشریح برهان
قانون ممکنات این است که هر ممکنی نیازمند به موثر و علتی است که به او هستی ببخشد، آن گاه سوال می کنیم که آن مؤثر خارجى واجب الوجود است یا ممکن؟ اگر واجب باشد که بحث تمام است و اگر ممکن الوجود باشد، باز سوال را تکرار می کنیم که علت آن چیست که در نهایت به وجود واجب می بایست ختم شود.
حال به پاسخ این شبهه می رسیم که اگر خدا خالقى داشته باشد همین سخن درباره خالق فرضى او نیز تکرار مى شود که آفریدگار آن خالق کیست؟ اگر مطلب زنجیروار ادامه یابد و براى هر خالقى خالق دیگر تا بى نهایت فرض کنیم، سر از «تسلسل» در مى آورد که باطل بودنش از واضحات است، و اگر به وجودى برسیم که هستیش از خود اوست و نیاز به آفریدگارى ندارد، او واجب الوجود و خداوند عالم است.
این مسأله حتی در عقیده ماتریالیست ها نیز جاری است و همان سؤالى که از خداپرستان می شود، از مادیین نیز خواهد شد که اگر همه چیز معلول «ماده» است، پس علت وجود ماده چیست؟ روى این حساب مى بینیم همه فلاسفه جهان اعم از الهى و مادى به یک وجود ازلى ایمان دارند، وجودى که نیاز به خالق ندارد و همیشه بوده است، تفاوت در این است که مادیین علت نخستین را فاقد علم و دانش و عقل و شعور مى دانند، و براى آن جسمیت، زمان و مکان قائلند،[5] و سوال از آنان این است که چطور فاقد یک شیء می تواند معطی آن باشد؟ چطور از یک موجود بی جان و بی شعور، حیات و شعور و علم صادر می شود؟ اما خداپرستان
او را داراى علم و اراده و هدف مى دانند و جسمیت و مکان و زمانى براى آن قائل نبوده، بلکه او را فوق مکان و زمان مى دانند.
بنابراین آن چیزی که نیاز به خالق و آفریدگار دارد، موجود ممکن و حادث است نه هر موجودی، یعنی هر ممکن الوجودی نیازمند به علت است و علت آن نیز هرگز نمی تواند ممکن باشد، و به حکم تسلسل تنها واجب الوجود است که علت همه چیز و علت العلل است و نیاز به علتی دیگر ندارد، به بیان دیگر هر آفریده شده، آفریدگار مى خواهد، نه هر چیزی که وجود دارد.
___________________________
پی نوشت
[1]. چرا مسیحى نیستم؟، برتراند راسل، مترجم: س. الف. س. طاهری، نشر دریا-تهران، ص46.
[2]. بدایه الحکمه، محمد حسین طباطبایی، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم، ص68.
[3]. شرح کشف المراد، علی محمدی، نشر دارالفکر- تهران، ص38.
[4]. شرح فارسى تجرید الاعتقاد، ابو الحسن شعرانى، انتشارات اسلامیه، تهران، ص128.
[5]. یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ،مکارم شیرازی، انتشارات اسلامیه، تهران، ص40
فراخوان جذب پژوهشگر
موسسه غدیر شناسی
#اطلاع_رسانی_پژوهشی
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_شهید_مطهری_ره
چهاردهمین جشنواره علامه حلی
#اطلاع_رسانی_پژوهشی
#فراخوان_مقاله
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_شهید_مطهری_ره
هدایت شده از اطلاع رسانی پاسخگویان استفتائات (خواهران)
📍با توجه به درخواست بزرگواران «ترجمه کتاب الخمس تحریر الوسیله» جهت مطالعه برای آزمون، در کانال زیر بارگزاری شد:
https://eitaa.com/joinchat/3571253413Ca76a149a3a
هدایت شده از بخش آموزش استفتائات دفتر
🔴 خیر مقدم عرض می کنیم خدمت اساتیدی که به تازگی به کانال پیوستند.
جهت مشارکت در فعالیت های آموزشی کانال مانند شرکت در آزمونها، لازم است فرم زیر را پر کنند لطفا اگر پیش تر اقدام نکردید هماکنون عنایت بفرمایید:
https://survey.porsline.ir/s/z4l8O6d
توجه! توجه!
نشست فاخر پژوهشی با عنوان * بررسی فقهی آرایش های نوظهور (کاشت ناخن، مژه، لیمنت ابرو، تاتو و...) با حضور استاد سرکار خانم تفتی، کارشناس پاسخگویی احکام در جامعه الزهرا(س) و طلبه سطح چهار گرایش فقه خانواده در روزهای یکشنبه وچهارشنبه، مورخ ۱۷ و ۲۰ بهمن ماه ، ساعت ۱۸:۳۰ برگزار میگردد.
لینک جلسه http://b2n.ir/z62989
هدایت شده از شمیم ملکوت
دروغ هایی که زنان باور می کنند.pdf
355.7K
تلخیص کتاب " دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می سازد"
تهیه و تنطیم : مشاور حوزه علمیه شهید مطهری استان البرز