eitaa logo
الکافی
279 دنبال‌کننده
885 عکس
9 ویدیو
228 فایل
خلاصه مطالب دروس کلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯 یک خبر خوب ویژه علاقه مندان به فعالیت تبلیغی در فضای مجازی... با مراجعه به کانال ما میتونید مهارت های خودتون رو برای تولید و نشر محتوا در فضای مجازی ارتقا بدید👌 ☘️آموزش رایگان و کاربردی تولید عکس نوشته، پوستر، تایپو گرافی، کلیپ و پادکست با نرم افزارهای - متن نگار - اسنپ سید - پیکس آرت - کاین مستر - ویوا ویدیو و کلی برنامه کاربردی دیگه، همه و همه در کانال تولید محتوا با تلفن همراه 💢 راستی اینجا هم میتونی یاد بگیری چطور با تلفن همراه تولید محتوا کنی، هم میتونی از سایر دوره ها مثل موشن گرافی و داستان نویسی و... با خبر بشی 💢 برای این کار فقط کافیه با استفاده از لینک زیر وارد کانال بشی👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/1509228679C9425ee1b7d
🔴دانلود رایگان نرم‌افزار «مشکات» مجموعه آثار آیت‌الله مصباح یزدی👇 http://mesbahyazdi.ir/meshkat/
❓ چگونه می شود خداوند علتی نداشته باشد!؟؟؟ یکی از شبهاتی که وارد می سازند این است که خدا پرستان می گویند هر چیزی  علتی دارد، پس جهان باید علت داشته باشد و این علت خداست. وقتی از ایشان سوال می کنید که علت خدا چیست!؟ می گویند که خدا علت ندارد، که این مطلب با ادعا خودشان که همه چیز باید علت داشته باشد در تعارض است. و عجب این که گاهى این سؤالات و شبهات از برخی فلاسفه غرب مطرح می شود که نشان از نگرش سطحی و کم عمق آنان به مسائل فلسفی دارد.  «برتراند راسل» فیلسوف معروف انگلیسى مى گوید: «در جوانى به خداوند عقیده داشتم، و بهترین دلیل بر آن را برهان علة العلل مى‏ دانستم، و این که تمام آن چه را در جهان مى‏ بینیم داراى علتى است، و اگر زنجیره علت ها را دنبال کنیم سرانجام به علت نخستین مى‏ رسیم که او را خدا مى ‏نامیم. ولى بعداً به کلى از این عقیده برگشتم زیرا فکر کردم اگر هر چیز باید علت و آفریننده‏اى داشته باشد پس خدا باید علت و آفریدگارى داشته باشد»![1]  ✳️ پاسخ برای دست یابی به پاسخ این سوال لازم است که برهان امکان و وجوب و مراد از این دو را در چند مقدمه تببین کنیم که با تقریر این برهان، ابتدایی بودن این شبهه آشکار گردد. مقدمه اول(اقسام وجود) به حصر عقلی موجودات خارجی از دو حال خارج نیستند، یا ممکن الوجود است(یعنی وجود و عدم برای او ضرورت ندارد، هم می تواند وجود داشته باشد و هم می تواند نداشته باشد) یا واجب الوجود است(یعنی وجود برای او ضرورت دارد و نمی تواند که وجود نداشته باشد) و ممتنع الوجود نیز وجودی ندارد و معدوم است. بنابراین به حصر عقلی موجود خارجی یا ممکن است یا واجب.[2] واجب الوجود، موجودی است که وجود برای او ضرورت دارد و نیستی برای او محال است، یعنى او آغاز و انجام همه موجودات و ازلی و ابدی است و وجودش از خودش است و معلول چیزی نمی باشد و غنی مطلق و بی نیاز از هر غیری است. در مقابل، ممکنات در اصل وجود و کمالات وجودى و همچنین در تداوم هستی خود، نیازمند به علت هستند، چون ذاتا چیزى ندارند، بلکه صفرند که در کنار عدد معنا مى‏ دهند. به عبارت دیگر ممکن همیشه فقیر است و فقیر همیشه نیازمند غنى مطلق است که این مسأله از بدیهیات اولیه می باشد.[3] مقدمه دوم( محال بودن تسلسل) تسلسل در لغت از ریشه سلسله به معناى زنجیره است و در اصطلاح عبارتست از پى‏ در پى بودن یک سلسله علل که به جائى هم منتهى نشود و تا بى ‏نهایت امتداد داشته باشد؛ به طور مثال، الف علت ب و ب علت ج و ج علت دال و ... تا بى‏ نهایت که این عقلا محال است. چرا که وجود و هر صفت عرضى می بایست در نهایت به ذاتى منتهى شود، یعنی در نهایت می بایست به یکجا ختم شود که وجودش از خودش می باشد و معلول نیست؛ مثلا اگر چراغ هاى بسیاری داشته باشیم و همه خاموش باشند و بخواهیم هر یک را از دیگرى روشن کنیم ممکن نیست، مگر کبریت یا چیزى مانند آن بدست آوریم که از خود او روشنى بیرون بیاید و یک چراغ را روشن کنیم، آن گاه چراغ هاى دیگر را از چراغ اول روشن کنیم و گر نه همیشه چراغ ها خاموش خواهد ماند؛ مثال دیگر این که اگر چندین چرخ مانند چرخ هاى ساعت درهم افکنیم تا هر یکى دیگر را بگرداند، اگر چیزى که از خود او حرکت پدید آید، مانند فنر و آویز نباشد، چرخ ها تا ابد بى ‏حرکت خواهند ماند. پس باید حرکات منتهى شود به چیزى که حرکت از خود او باشد و الا تا بی نهایت نیز اگر ادامه پیدا کند حرکتی صورت نخواهد گرفت.[4] تشریح برهان قانون ممکنات این است که هر ممکنی نیازمند به موثر و علتی است که به او هستی ببخشد، آن گاه سوال می کنیم که آن مؤثر خارجى واجب الوجود است یا ممکن‏؟ اگر واجب باشد که بحث تمام است و اگر ممکن الوجود باشد، باز سوال را تکرار می کنیم که علت آن چیست که در نهایت به وجود واجب می بایست ختم شود. حال به پاسخ این شبهه می رسیم که اگر خدا خالقى داشته باشد همین سخن درباره خالق فرضى او نیز تکرار مى‏ شود که آفریدگار آن خالق کیست؟ اگر مطلب زنجیروار ادامه یابد و براى هر خالقى خالق دیگر تا بى‏ نهایت فرض کنیم، سر از «تسلسل» در مى‏ آورد که باطل بودنش از واضحات است، و اگر به وجودى برسیم که هستیش از خود اوست و نیاز به آفریدگارى ندارد، او واجب الوجود و خداوند عالم است. این مسأله حتی در عقیده ماتریالیست ها نیز جاری است و همان سؤالى که از خداپرستان می شود، از مادیین نیز خواهد شد که اگر همه چیز معلول «ماده» است، پس علت وجود ماده چیست؟ روى این حساب مى‏ بینیم همه فلاسفه جهان اعم از الهى و مادى به یک وجود ازلى ایمان دارند، وجودى که نیاز به خالق ندارد و همیشه بوده است، تفاوت در این است که مادیین علت نخستین را فاقد علم و دانش و عقل و شعور مى‏ دانند، و براى‏ آن جسمیت، زمان و مکان قائلند،[5] و سوال از آنان این است که چطور فاقد یک شیء می تواند معطی آن باشد؟ چطور از یک موجود بی جان و بی شعور، حیات و شعور و علم صادر می شود؟ اما خداپرستان
او را داراى علم و اراده و هدف مى ‏دانند و جسمیت و مکان و زمانى براى آن قائل نبوده، بلکه او را فوق مکان و زمان مى‏ دانند.                  بنابراین  آن چیزی که نیاز به خالق و آفریدگار دارد، موجود ممکن و حادث است نه هر موجودی، یعنی هر ممکن الوجودی نیازمند به علت است و علت آن نیز هرگز نمی تواند ممکن باشد، و به حکم تسلسل تنها واجب الوجود است که علت همه چیز و علت العلل است و نیاز به علتی دیگر ندارد، به بیان دیگر هر آفریده شده، آفریدگار مى‏ خواهد، نه هر چیزی که وجود دارد. ___________________________ پی نوشت [1]. چرا مسیحى نیستم؟، برتراند راسل، مترجم: س. الف. س. طاهری، نشر دریا-تهران، ص46. [2]. بدایه الحکمه، محمد حسین طباطبایی، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم، ص68. [3]. شرح کشف المراد، علی محمدی، نشر دارالفکر- تهران، ص38. [4]. شرح فارسى تجرید الاعتقاد، ابو الحسن شعرانى‏، انتشارات اسلامیه، تهران، ص128. [5]. یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ،مکارم شیرازی، انتشارات اسلامیه، تهران، ص40
‏فراخوان جذب پژوهشگر موسسه غدیر شناسی
هدایت شده از اطلاع رسانی پاسخگویان استفتائات (خواهران)
📍با توجه به درخواست بزرگواران «ترجمه کتاب الخمس تحریر الوسیله» جهت مطالعه برای آزمون، در کانال زیر بارگزاری شد: https://eitaa.com/joinchat/3571253413Ca76a149a3a
هدایت شده از بخش آموزش استفتائات دفتر
🔴 خیر مقدم عرض می کنیم خدمت اساتیدی که به تازگی به کانال پیوستند. جهت مشارکت در فعالیت های آموزشی کانال مانند شرکت در آزمونها، لازم است فرم زیر را پر کنند لطفا اگر پیش تر اقدام نکردید هماکنون عنایت بفرمایید: https://survey.porsline.ir/s/z4l8O6d
توجه! توجه! نشست فاخر پژوهشی با عنوان * بررسی فقهی آرایش های نوظهور (کاشت ناخن، مژه، لیمنت ابرو، تاتو و...) با حضور استاد سرکار خانم تفتی، کارشناس پاسخگویی احکام در جامعه الزهرا(س) و طلبه سطح چهار گرایش فقه خانواده در روزهای یکشنبه وچهارشنبه، مورخ ۱۷ و ۲۰ بهمن ماه ، ساعت ۱۸:۳۰ برگزار می‌گردد. لینک جلسه http://b2n.ir/z62989
هدایت شده از شمیم ملکوت
دروغ هایی که زنان باور می کنند.pdf
355.7K
تلخیص کتاب " دروغ هایی که زنان باور می کنند و حقایقی که آنها را آزاد می سازد" تهیه و تنطیم : مشاور حوزه علمیه شهید مطهری استان البرز
translation-Nehayeh.pdf
1.37M
ترجمه نهایه الحکمه