eitaa logo
الکافی
279 دنبال‌کننده
885 عکس
9 ویدیو
229 فایل
خلاصه مطالب دروس کلام
مشاهده در ایتا
دانلود
10.معاد.pdf
3.44M
۱۰) معاد
11.معاد در قرآن و سنت.pdf
2.65M
۱۱) معاد در قرآن و سنت
12.سیمای معاد1.pdf
2.1M
۱۲) سیمای معاد قسمت اول
13.سیمای معاد2.pdf
1.46M
۱۳) سیمای معاد قسمت دوم
14.بهشت و دوزخ.pdf
3.28M
۱۴) بهشت و دوزخ
هدایت شده از پیام عدالت
📥 دانلود باب وکالت از کتاب تحریرالوسیله 🔸کتاب وکالت تحریرالوسیلۀ امام خمینی (ره) یکی از بخش‌های مهم آزمونی درس متون فقه است. 🔸فایل APK برای نصب نسخه اندرویدی کتاب وکالت تحریرالوسیله را به همراه نسخۀ PDF این بخش از تحریرالوسیله (متن دو زبانه‌ی عربی و فارسی) با منوی هوشمند را می‌توانید در لینک زیر دانلود کنید: https://www.ekhtebar.com/?p=34390 @law0026
هدایت شده از بانک حقوق
بانک حقوق: خبر مهم تاریخ برگزاری آزمون وکالت 1400 به احتمال زیاد روز 20 اسفند ✅ منابع دو درس حقوق اساسی و متون فقه در آزمون وکالت ۱۴۰۰ 🔸بر اساس تصمیم هیات نظارت بر آزمون وکالت، منبع درس حقوق اساسی در آزمون وکالت ۱۴۰۰ صرفاً متن قانون اساسی است. 🔸همچنین منبع درس متون فقه سه باب حدود، وکالت و شهادت از کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) خواهد بود. 🔸ضمنا از این سه باب جمعا ۱۰ سوال در آزمون وکالت مطرح خواهد شد.
هدایت شده از 《hoghoogh71》
10955-fa-tarjeme matn va sharh kamel rasael sheykh ansari-koli.pdf
28.96M
✅✅دانلود کنید ❌شرح وترجمه رسائل بصورت پرسش وپاسخ ✅ هزینه دانلود 👈اللهم عجل لولیک الفرج @hoghoogh71
هدایت شده از 《hoghoogh71》
متون فقه کانون وکلا.pdf
2.03M
✅✅دانلود کنید ❌ ابواب حدود، وکالت و شهادت از کتاب تحریرالوسیله امام خمینی (ره) ❌ویژه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری سال ۱۴۰۰ ✅گردآوری و تدوین: امید سلطانی @hoghoogh71
سوال لطفا اسامی درهای بهشت و جهنم را بنویسید؟ پاسخ خدای سبحان در مورد درهای جهنم در قرآن می فرماید: « لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِکُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ »[1] برای جهنم هفت در است، و برای هر دری گروه معینی از آنها تقسیم شده اند. و در مورد درهای بهشت نیز می فرماید: « حَتَّى إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ »[2] هنگامی که به آن می رسند، درهای بهشت گشوده می شود و نگهبانان به آنها می گویند: سلام بر شما. خدای سبحان نه در این آیه و نه در هیچ جای کلام خود، بیان ننموده که مراد از این (ابواب) درها چیست؟ آیا مانند درهای خانه و چهاردیواری است که در آنجا داخل می شوند، و همة واردین را در یک عرصه جمع می کند؟ و یا طبقات و درکات یا درجات مختلفی است که از نظر نوع عذاب، و شدت آن، با لذائذ و نعمات آن با هم تفاوت دارند؟ استعمال کلمة باب در هر دو معنا متداول است. اما در رابطه با اسامی درهای بهشت، در روایات مختلف اسلامی اسامی اکثر آنها معین شده، و شیخ صدوق در کتاب «من لایحضره الفقیه» حدیثی را نقل می کند از پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و  آله ـ  که در آن حدیث اسامی پنج در از  درهای بهشت مشخص شده: 1. در رحمت 2. در صبر 3. در بلاء 4. در شکر 5. در اعظم.[3] و نیز در کتاب خصال حدیثی را از امیر المومنین ـ علیه السلام ـ نقل می کند که آن حضرت فرمود: «ان للجنة ثمانیة‌ ابواب، باب یدخل منه النبییون و الصدیقون، و باب یدخل منه الشهداء و الصالحون، و خمسة ابواب یدخل منها شیعتنا و محبونا»[4] به راستی که برای بهشت هشت درب است؟ یکی: دری که پیغمبران و صدیقان از آن وارد می شوند، دیگری: دری که شهداء و  صالحین از آن وارد می شوند، و پنج در هست که شیعیان و  محبین ما از آن داخل می شوند. و یکی از درهای بهشت درِ مجاهدین است که امیر المومنین ـ علیه السلام ـ در نهج البلاغه خطبه 27 می فرماید: «ان الجهاد باب من ابواب الجنة فتحه الله لخاصة اولیائه» جهاد دری از درهای بهشت است که آن را به روی بندگان خاصش گشوده است و در بعضی از تفاسیر قرآن کریم هم به این اسامی اشاره شد، که یکی از درهای بهشت ریان است، و فقط روزه داران از آن وارد می شوند، و یکی باب المجاهدین،  یکی باب المعروف که مربوط به محسنین  است و یکی باب الرحمة و یکی باب البصیر، و یکی باب الشکر، یکی باب اعظم که محل دخول عباد صالحون و اهل زهد و ورع است.[5] و اما اسامی درهای جهنم، در روایات اسلامی به این مطلب اشاره شده و اسامی آنها معین شده اند که خلاصة آنها چنین است: 1. جحیم. 2. لظی 3. سقر 4. حطمه 5. هاویه 6. سعیر 7. جهنم[6] گر چه در تقدیم و تاخیر ممکن است اختلافی وجود داشته باشد. تذکر چند نکته لازم است: یکی این که: این اعدادی که برای درهای بهشت و جهنم آمده، برای مبالغه و اشاره به این است که درجات بهشت و جهنم زیاد است. به عنوان نمونه در حدیث آمده: «قال ـ صلی الله علیه و  آله ـ : و الله ان للجنة احدا و سبعین بابا یدخل من سبعین منها شیعتی و اهل بیتی و من باب واحد سایر الناس»[7] قسم به خدا که برای بهشت هفتاد و یک در است و از هفتاد در اهل بیت من ـ علیهم السلام ـ و شیعیان من داخل می شوند و بقیة مردم از آن یک در وارد می شوند، دیگر این که: این در در حقیقت درهای گناهی است که به وسیلة آن مردم وارد دوزخ می شوند. هر گروهی به وسیلة ارتکاب گناهی و از دری،‌ همان گونه که درهای بهشت، طاعات و اعمال صالح و مجاهدت هایی است که به وسیلة آن، بهشتیان وارد بهشت می شوند. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. تفسیر عیاشی، ج 2،‌ص 243، حدیث 19، تالیف محمد بن مسعود بن عیاش،‌ ناشر، تهران، مکتبه علمیه الاسلامیه. 2. تفسیر جامع تالیف سید ابراهیم بروجردی، ج 3، ص 472، انتشارات صدر. 3. تفسیر اثنی عشری، ج 7، ص 113، تالیف حسین بن احمد الحسینی، چاپ اول، تهران، انتشارات میقات، سال 1364 ـ 1363 ش. 4. و خصوصاً پیام قرآن، تالیف آیت الله ناصر مکارم شیرازی و همکاران، قم، مدرسة الامام علی بن ابیطالب ـ علیه السلام ـ ، چ اول، 1370، ج 6، ص 307 ـ 315 (مربوط به درهای بهشت)، ص 415  ـ 422، (مربوط به درهای جهنم).
❤️❤️
⭕️ مناظره زیبای امام رضا(علیه‌السلام) با زندیق و منکر خدا در باب توحید 🔰 «محمد بن عبدالله خراسانی» خادم حضرت رضا (علیه السلام) می‌گوید: مردى از «زنادقه» (منکرین خدا) برای مناظره خدمت امام آمد؛ امام فرمود: اگر اعتقاد شما درست باشد - با این‌که چنان نیست - ما و شما برابریم، نماز، روزه، زکات و ایمان آوردن ما به ما زیانى نمی‌رساند و اگر اعتقاد ما درست باشد - که حق و اعتقاد درست همین است - شما هلاک شدید و ما نجات یافتیم. 👈 آن شخص گفت: خدا شما را رحمت کند، به من تعلیم ده که خدا چگونه و در کجاست؟ حضرت فرمود: این راه که رفته‌اى غلط است، او مکان را مکان قرار داد، بدون این‌که براى او مکانى باشد و چگونگى را چگونگى قرار داد بدون این‌که براى او چگونگى باشد، پس خداوند متعال به چگونگى و مکان داشتن شناخته نمی‌شود و به هیچ حسى درک نشود و با چیزى سنجیده نگردد. ✅ آن مرد گفت: اگر خدا با هیچ حسى ادراک نمی‌شود، پس اصلا چیزى نیست؟ حضرت فرمود: واى بر تو که چون حواست از ادراک او عاجز است، منکر ربوبیتش شدى؛ ولى ما چون حواسمان از ادراکش عاجز گشت، یقین کردیم او پروردگار ماست، چرا که در این صورت او بر خلاف همه چیز است. (ما دانستیم که تنها جسم و ماده است که با حس درک می‌شود و آن‌چه با حس درک شود، مصنوع و حادث و محتاج است. و چون خالق اشیا و خداوند متعال محال است مصنوع و حادث باشد، پس جسم نیست تا با حواس درک شود) 🔶 آن مرد گفت: به من بگو خدا از چه زمانى بوده است، حضرت فرمود: تو به من بگو چه زمانى بوده که او نبوده تا بگویم از چه زمانى بوده است. 💠 آن مرد گفت: دلیل شما بر وجود او چیست؟ حضرت فرمود: چون به خود نگاه کردم و دریافتم که نمی‌توانم در طول و عرض، سود و زیان، خوبی و بدی‌های آن دخل و تصرفی کنم، یقین کردم که این ساختمان سازنده‌ای دارد و به وجود آن سازنده اعتراف کردم. علاوه بر این‌که می‌بینیم گردش فلک به قدرت اوست، پیدایش ابر و گردش بادها و جریان خورشید و ماه و ستارگان و نشانه‌هاى شگفت و آشکار دیگر را که دیدم دانستم که این دستگاه را مهندس و مخترعى است.(1) _________________ (1).الکافی،ج 1 ،ص 78