ما تَشاوَر قوْمٌ اِلّا هُدُوا اِلی رَشْدِهم
امام حسن (علیهالسلام):
هیچ قومی با یکدیگر مشورت نکردند مگر آن که به راه پیشرفت خود رهنمون شدند.
🌺خجستهمیلاد کریم آل طه، حضرت امام حسن مجتبیٰ(ع) و روز اکرام بر شما مبارک!
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ سیادت جالب مرحوم علامه طباطبایی
آیت الله حسینی طهرانی، در کتاب "مهر تابان" میگوید:
«استاد ما علاّمه، از طرف پدر از اولاد حضرت امام حسن مجتبي عليهالسّلام و از اولاد إبراهيم بن إسمعيل ديباج هستند. و از طرف مادر از اولاد حضرت امام حسين عليه السّلام ميباشند. و لذا كتابهائي را كه در شادآباد تبريز نوشتهاند در آخر كتاب بنام «سيّد محمّد حسين حسني حسيني طباطبائي» نويسنده را نام برده و خاتمه دادهاند.»
📔مهر تابان، ص37
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ پاسخ علامه طباطبائی به سوال خبرنگار کویتی درباره امام حسن(ع)
#میلاد_سبط_اکبر_مبارکباد
حجت الاسلام قرنی:
🔶در اوايل پيروزي انقلاب يکي از دوستان کويتيام که مجلهاي را در کويت منتشر ميکرد، به ايران آمد. از من خواست که مقدمات مصاحبهاي فرهنگي با مرحوم علامه طباطبايي (ره) را براي او فراهم کنم. خدمت مرحوم علامه رفتيم و مصاحبه مفصلي در زمينههاي مختلف فرهنگي با موضوعات مختلف حديث، کلام، فقه، اصول، تاريخ و حکمت شکل گرفت و در آن نظريات تشيع در حوزههاي مختلف بيان شد.
وي ميافزايد: مصاحبه ادامه داشت تا اينکه به مسأله امامت و قضيه امامت امام مجتبي (ع) رسيد. دوست کويتي من پرسيد؛ «شما درباره صلح امام مجتبي (ع) چه نظري داريد و آن را چگونه توجيه ميکنيد؟»
🔶مرحوم علامه که در طول مصاحبه با اشتياق و با سعه صدر به سؤالات پاسخ ميداد، با شنيدن اين پرسش برافروخت و متشنج شد. چند دقيقهاي جرأت حرف زدن نداشتيم. پس از دقايقي علامه فرمودند: «آقا، آقا، آقا! مثل اينکه امام حسن مجتبي (ع) در زندگي و در امامتش مرکتب خلافي شده و در طول تاريخ هر کسي به نوعي مسأله را توجيه کرده و حالا هم نوبت به من رسيده که من چگونه آن را توجيه کنم. اين چه سؤالي است که مطرح ميکنيد؟ واي بر ما که امام مجتبي (ع) در بين شيعه يک چهره مظلوم و نعوذبالله گنهکار است که عملکردش احتياج به توجيه دارد.»
قرني در بيان ادامه اين سخن خود ميافزايد: همراه با دوست روزنامهنگار کويتيام به علامه عرض کرديم که شما در اين باره توضيح بفرماييد تا مقداري زنگارزدايي و غبارروبي شود. علامه فرمود: «مظلوميت امام حسن (ع) به اين نيست که قبرش چراغ و گنبد و بارگاه ندارد. ما تا اسم مظلوميت امام مجتبي (ع) را ميآوريم، مسأله قبر و زائر و چراغ و فرش و گنبد را مطرح ميکنيم.
🔸مظلومیت امام مجتبي (ع) به اين است که آن حضرت بين ما شيعيان هم يک چهره متهم است
📔خبرگزاری مشرق نیوز
_______________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
#پوستر|به مناسبت 17 رمضان سالروز معراج رسول اکرم (ص)
🌺سوغات پیامبر(ص) از معراج
_______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
مهندس عبدالباقی، فرزند علامه:
در کودکی، روزی مرحوم پدر از من پرسیدند مرا بیشتر دوست داری یا مادرتان را؟
من بر حسب ادب گقتم شما را
گفتند نه تو باید مادرتان را بیشتر دوست داشته باشی!
_______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
چانه زنی پیامبر(ص) با خدا بر سر رکعات نماز❗️
بعضاً دیده میشود برخی منبریهایی که چندان هم اهل تدقیق در تحقیق نیستند، در سالروز معراجِ (17 رمضان) پیامبر (ص)، به روایتی مشکوک (اما مشهور در منابع سنی و شیعی) استناد میکنند که طبق مضمون آن، نمازهای واجب در ابتدا 50 رکعت بوده اما پیامبر (ص) با ارشاد و وساطت حضرت موسی(ع)، به چانه زنی با خدا پرداخته و بالاخره به عدد 17 رضایت داده است!!
عجبا! که حضرت علامه این روایت را در تفسیر فخیم المیزان (ج 13، ص 16) آورده و به ضعف سند یا دلالت آن، کمترین اشارهای نکرده اند! شاید از آن رو که مرحوم صدوق آن را در من لا یحضره الفقیه آورده.
اما این روایت به دلایلی، مخدوش است:
1️⃣بنا به گفته سید مرتضی در کتاب تنزیه الانبیاء، «این روایت از اخبار آحاد است که موجب اطمینان و یقین نیست و چنین خبری تضعیف شده است!»
2️⃣محدث ارموی، در جلاء الأذهان و جلاء الأحزان (ج5، ص 245)، این خبر را از اساس باطل میداند.
3️⃣و بالاخره سید عبدالحجت بلاغی در کتاب تفسیر خود به نام "حجت التفاسیر و بلاغ الاکسیر" که بحثهای مفصلی درباره انجیل و تورات و شناخت یهودیت و مسبحیت دارد، درباره این روایت میگوید:
✍️«آثار جعل اسرائیلى از هر سوى این قصه مشهود است و بقول شاعر عرب که گفته: «اتسع الخرق على الواقع»، وصله بردار نیست. از جمله اشکالات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اولاً: موسى کجا نشسته بوده که هر بار در نزول، دیده مىشده است؟
ثانیاً: پیامبران دیگر کجا بودهاند و چرا یک کلمه سخن نگفتهاند؟!
ثالثاً: عظمت خدا کجا اجازه این چک و چانه زدنها را مىداده است؟!
رابعاً: ملاقات حضرت با دیگر پیامبران در رفتن به معراج بوده و در بازگشت از معراج، معلوم نیست ملاقاتی اتفاق افتاده باشد.
خامساً: اکنون هم نماز شبانه روزى به جاى پنجاه رکعت، پنجاه و یک رکعت است. که هفده رکعت واجب و بقیه نافله و مستحب است، (نافله ظهر و عصر هر یک هشت رکعت و مغرب چهار رکعت و عشاء دو رکعت نشسته (که یکى محسوب است) و نماز شب، یازده رکعت و نماز صبح دو رکعت.)
_______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅معراج آسمانی علامه در مسجد سهله
علامه حسن زاده آملی ره:
علامه طباطبايى(ره) میفرمود: من در مسجد سهله در مقام ادريس نماز مىخواندم. در نماز وتيره سوره مباركه «ص» را قرائت مىكردم كه ناگهان ديدم از جاى خود حركت كردم ولى بدنم در زمين است. به قدرى با بدنم فاصله گرفتم كه او را از دورترين نقطه مشاهده مىكردم تا پس از چندى به حال اول خود برگشتم. بعدها دیدم که در روایتی آمده است: «ص، نهر فى الجنه».
حقیر[حسن زاده آملی] گوید که چون در مقام ادریس نبى(ع)، نماز مىخواند و خداى متعال در شأن آن حضرت فرمود: « وَ رَفَعْنَاهُ مَکَاناً عَلِيّاً»(مریم:۵۷)، لذا آن رفعت و صعود روى آورده است.
📔هزار و یک کلمه، علامه حسنزاده آملی
_______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅رابطه بين خداوند و بنده از ديدگاه علامه طباطبايي(ره)
🌺حجت الاسلام والمسلمین عاملی🌺
___________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅شب قدر، تسکین خواب پیامبر(ص) بود!
می گویند شب قدر، مژده خدا برای تسکین قلب خسته پیامبر(ص) است. می دانستی؟
هیچ می دانی سبب نزول سوره قدر، یک رویای صادقه بوده است؟
شاید به خاطر عزیزت هم خطور نکند که الف شهر(هزار ماه)، اشاره است به سلطنت هزارماهه بنی امیه!
این را علامه می گوید در المیزان
علامه طباطبایی در ابتدای سوره قدر، می نویسد:
«اين سوره بعد از خوابى بود كه رسول خدا (ص ) ديد، و آن خواب اين بود كه ديد بنى اميه بر منبر او بالا مى روند، و سخت اندوهناك شد، و خداى تعالى براى تسليتش اين سوره را نازل كرد (و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميه است )»
در آخر، روایت را هم آورده و بر خلاف معمول که گاهی به اسناد خدشه وارد می کند، در اینجا تایید می کند که روایات بسیاری در این معنا، از طرق شیعه نقل شده است.
سند هم البته کتابی است معتبر که می توان گفت اولین منبع روایی علامه در سرتاسر المیزان است. الدر المنثور فی تفسیر الماثور، تالیف جلال الدین سیوطی.
آنچه علامه از "الدر المنثور" نقل کرده این است:
«خطيب از ابن مسيب روايت كرده كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: در خواب به من نشان دادند كه بنى اميه بر منبرم بالا مى روند، و اين معنا بر من سخت گران آمد و خداى تعالى در اين مناسبت سوره (انا انزلناه فى ليله القدر) را نازل كرد.
روایت که تمام می شود، با عنوان "مولف"، ناقلان دیگر آن را هم اینگونه ذکر می کند:
«نظير اين روايت را خطيب هم در تاريخ خود از ابن عباس آورده. و ترمذى و ابن جرير، طبرانى، ابن مردويه و بيهقى هم روايتى در معناى آن از حسن بن على نقل كرده اند. و در اين ميان روايات بسيارى در اين معنا از طرق شيعه از ائمه اهل بيت (عليهم السلم) نقل شده، و در آنها آمده كه خداى تعالى ليله القدر را كه بهتر از هزار ماه سلطنت بنى اميه است به عنوان تسليت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) عطا فرمود.»
📔 ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۶۶.
___________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ خاطره شنیدنی علامه طباطبایی درباره #شیخ_وهابی
🔻علّامه طباطبائى رضوان الله عليه نقل كردند كه:
🔸روزى سرتيپ قريب گفت: در سالى كه من به حجّ مشرّف شدم(سفر ما) با كشتى بود؛كشتى بيش از يك هفته بر روى آب بود، شيخى در كشتى بود كه او هم عازم حجّ بود، تنها بود، و پيوسته مراقب و ساكت و به حال خود مشغول. ما روزهاى اوّل ساعتى نزد او مى رفتيم، و از مسائل مورد نياز مى پرسيديم، و در روزهاى بعد بيشتر... و در حقيقت بر رفقاى همسفرى ما يك نفر اضافه شد.
به مدينه منوّره رسيديم، و ديگر هر جا مى رفتيم، همه با هم بوديم، و شيخ هم با ما بود، و از وجود او بسيار بهره مند و خوشحال بوديم؛ یک روز در معيّت شيخ، همه با هم براى ديدار كتابخانه معروف مدينه رفتيم، رئيس و عالم كتابخانه، پيرمردى نابينا بود، كه شيخ و عالم و وهّابى مذهب بود.
🔸ما همگى نشستيم، و آن عالم سنّى، با ما از هر جا سخن مى گفت؛ از هر طرف در ردّ شيعه، و توبيخ، و توهين، واهانت و نسبت شرك، و يهوديّت، و مجوسيّت، خوددارى نمى كرد. مى گفت: شيعه قرآن را نمى داند و نمى خواند، و معانى را تأويل مى كند، اين خراب كردن قرآن است، قرآن را بايد روى معناى ظاهر معنى كرد، و اصولا نبايد معنى كرد، و فقطّ به ظاهر بايد اكتفا نمود.
قرآن صريحا مى گويد: وَ جاءَ رَبُّكَ «خدا مى آيد»، شيعه مى گويد: منظور اين است كه و جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ، «أمر خدا مى آيد»، اين معنى غلط است.
🔸 بالأخره مدّتى مفصّل، در اين باره بحث كرد، و اين شيخ همراه ما هم ساكت بود، و چيزى نمى گفت. ما هم همه كسل شديم، و ناراحت، كه چرا شيخ ما جواب نمى دهد؟ اين شيخ ما كه تا به حال اين طور نبود، به نظر ما مرد دانشمندى بود، چرا اينجا محكوم شد؟ و حتّى بعضى از ما مى خواستيم بگوييم: اين گفتار شما تهمت است، و غلط است، و آيه نور وَ جاءَ رَبُّكَ را اين طور معنى كردن، معنايش جسميّت خداست، و اين غلط است؛ ولى أوّلا درست به زبان عرب وارد نبوديم، و ثانيا از شيخ خودمان كه عالمى جليل و بزرگوار بود، ملاحظه مى كرديم، كه با وجود او سخن گفتن ما غلط است، و تصميم گرفتيم كه چون بيرون آئيم، ديگر با شيخ خودمان رفاقت نكنيم.
🔸خلاصه آن شيخ وهّابى، آن قدر إطاله سخن داد، تا خسته شد، و دهانش كف كرده بود، و شيخ ما هم آرام گوش مى داد، و حتّى يك جمله هم چيزى نگفت.
🔸در اين حال كه او سخنانش را به پايان رسانيد، شيخ ما رو به او كرد و گفت: لا بدّ اين همه شما خود را عصبانى مى كنيد، و زحمت مى كشيد، و از ساحت قرآن و پيغمبر اسلام دفاع مى كنيد، براى اين جهت است كه در روز قيامت به خدمت پيغمبر مشرّف گرديد! و او را زيارت كنيد! و اعمال شما مقبول و مشكور واقع شود؟!
🔸شيخ وهّابى گفت: آرى! آرى! شيخ ما گفت: ولى من متأسّفم كه: شما در روز قيامت، رسول الله را أبدا نخواهيد ديد! شيخ وهّابى با حال عصبانيّت گفت: به چه جهت؟! به چه علّت؟!
🔸شيخ ما گفت: براى اين كه شما كور هستيد! و طبق تفسير و معنائى كه خودتان مى فرمائيد: كسى كه در اين جهان كور باشد در آن جهان هم كور است و گمراه: وَ مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى وَ أَضَلُّ سَبِيلًا و بنابر اين شما كه كوريد! در آخرت هم كوريد و گمراه! و نور نداريد! فلهذا پيغمبر خدا را أبدا نخواهيد ديد! اين جمله را شيخ ما گفت و ديگر چيزى نگفت.
🔸شيخ وهّابى چنان مضطرب و مشوّش شد، و چنان ناراحت و بى تاب شد كه گوئى مانند مرغ سر بريده اى بر خود مى پيچد، و ديگر چيزى نگفت، و سكوت محض اختيار كرد، و هى با خود غرّش مى كرد، و بدنش را تكان مى داد.
🔸از اين جمله شيخ خودمان، ما آن قدر مسرور و مبتهج شديم كه در پوست نمى گنجيديم، برخاستيم و برگشتيم و در راه دائما شيخ را مى بوسيديم و بعضى از دوستان ما بى اختيار مى خواست شيخ را در حين عبور از خيابان و كوچه در آغوش بگيرد، و بغل كند، و به او گفتيم: تو از شدّت سكوت خود، ما را خسته كردى و گفتيم: مفحم و محكوم شده اى! ولى تنها و تنها فقطّ با اين يك جمله ات، تمام سخنان طويل و عريض او را باطل كردى جزاك الله عن الإسلام و القرآن خيرا.
📚 امام شناسی ج 5 ص 174 (با تلخیص)
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ علامه این کتابها را میبوسید!
▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالىتر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مىگرفت، آن را مىبوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مىنشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مىشد، بسيار مواظب بود به قفسه كتابها پشت نكند و به كتابهاى روايى، كمترين بىاحترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهمالسلام) را مىدانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مىبوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مىكند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مىفهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟!
📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ببینید | رفتار فوق عاطفی علامه طباطبایی با مرغان خانگی
#جوادی_آملی
___________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880