🌺 تفسیر آیه 7⃣سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِذَا النُّفُوس زُوِّجَت7⃣
🔸اما نفوس سعیده با زنان بهشت تزویج مى شوند، همچنان که فرمود:
(لهم فیها ازواج مطهره)، و نیز فرمود:
(و زوجناهم بحور عین )، و اما نفوس #اشقیاء با قرین هاى شیطانیشان ازدواج مى کنند، همچنان که فرمود:
(احشروا الذین ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون )، و نیز فرموده :
(و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین ).
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات 8⃣ و 9⃣سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِذَا الْمَوْءُدَةُ سئلَت8⃣
🔰 بِأَى ذَنبٍ قُتِلَت9⃣
🔸کلمه #مووده به معناى آن دخترى است که زنده زنده در گور شده ، و این مربوط به رسم عرب است که دختران را از ترس اینکه ننگ به بار آورند زنده زنده در #گور مى کردند، همچنان که آیه زیر هم به آن اشاره دارد و مى فرماید:
(و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو کظیم یتوارى من القوم من سوء ما بشر به ایمسکه على هون ام یدسه فى التراب )
🔸وجه اینکه فرمود از دختران زنده به گور شده پرسیده مى شود:
باى ذنب قتلت
🔸و در حقیقت مسئول قتل این دختر پدر او است تا انتقام وى را از او بگیرند، لیکن در آیه ، مسئول را خود آن دختر دانسته و مى فرماید از خود او مى پرسند به چه جرمى کشته شد؟ این هم نوعى تعریض و توبیخى است از قاتل آن دختر و هم زمینه چینى است براى اینکه آن دختر جرات کند و از خداى تعالى بخواهد که انتقام خون او را بگیرد، و آنگاه خداى تعالى از قاتل او سبب قتل او را بپرسد، و سپس انتقامش را بگیرد، در نتیجه مى توان گفت اسلوب کلام در این آیه نظیر اسلوب در آیه زیر است، که مى فرماید:
(و اذ قال اللّه یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتخذونى و امى الهین من دون الله ).
🔸و بعضى گفته اند اگر نسبت مسئولیت را به خود مووده داده از باب مجاز عقلى است، و مراد این است که: از وضع او پرسش مى شود، نظیر مجازى که در آیه (ان العهد کان مسئولا) بکار رفته.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 🔟سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِذَا الصحُف نُشِرَت🔟
🔸یعنى روزى که نامه هاى اعمال براى حساب باز مى شود.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه1⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِذَا السمَاءُ کُشِطت1⃣1⃣
🔸در مجمع البیان گفته: کلمه #کشط به معناى قلع و کندن چیزى است که سخت به چیز دیگر چسبیده، و قهرا کندنش نیز به شدت انجام مى شود. و کشط آسمان قهرا با آیه (و السموات مطویات بیمینه )، و آیه (و یوم تشقق السماء بالغمام و نزل الملئکه تنزیلا) و سایر آیات مربوطه به این معنا منطبق مى شود.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِذَا الجَْحِیمُ سعِّرَت2⃣1⃣
🔸مصدر #تسعیر که فعل #سعرت مشتق از آن است به معناى شعله ور ساختن آتش است، بطورى که زبانه بکشد.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ إِذَا الجَْنَّةُ أُزْلِفَت3⃣1⃣
🔸مصدر #ازلاف که فعل مجهول #ازلفت از آن گرفته شده، به معناى نزدیک آوردن است، منظور این است که در قیامت بهشت را به اهل آن نزدیک مى کنند تا داخلش شوند.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰عَلِمَت نَفْسٌ مَّا أَحْضرَت4⃣1⃣
🔸این جمله جواب کلمه #اذا است، که در دوازده آیه تکرار شده بود، و منظور از کلمه #نفس جنس آدمیان است، و مراد از جمله #ما_احضرت اعمالى است که هر فردى در دنیا انجام داده، وقتى گفته مى شود:
(احضرت الشىء) معنایش این است که:
من آن چیز را حاضر یافتم، همچنان که وقتى گفته مى شود:
(احمدت الشى ء) معنایش این است که من آن چیز را محمود و پسندیده یافتم.
بنابراین ، آیه مورد بحث در معناى آیه زیر است که مى فرماید:
(یوم تجد کل نفس ماعملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء).
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰بحث روایتی
🔸(روایاتى در معناى آیات گذشته )
در تفسیر قمى در ذیل آیه (اذا الشمس کورت) فرموده: یعنى خورشید سیاه و تاریک مى شود، و در معناى آیه (و اذاالنجوم) انکدرت فرموده : یعنى نورش از بین مى رود، و در (و اذا الجبال سیرت ) فرموده: حرکت مى کند این همان است که در آیه (تحسبها جامده و هى تمرمر السحاب - کوهها را جامد مى پندارى و حال آنکه مانند ابرها در حرکتند) فرمود. و در آیه (و اذا العشار عطلت ) فرموده #اشتران وقتى که همه خلق مردند بى صاحب مى مانند، کسى نیست شیر آنها را بدوشد، و در جمله (و اذا البحار سجرت ) فرمود: دریاهایى که پیرامون کره زمین هستند همه آتش مى شوند، و در جمله (و اذا النفوس زوجت) فرمود: یعنى با حور العین تزویج مى کنند.
و نیز در آن کتاب در روایت ابى الجارود از امام باقر 7 آمده که در معناى آیه (و اذا النفوس زوجت ) فرموده: اما اهل بهشت با خیرات حسان (حور العین) ازدواج مى کنند، و اما اهل دوزخ، باید دانست که با هر انسانى از دوزخیان شیطانى است، یعنى هر یک از آن کفار و منافقین با شیطان خود که قرین اوست ازدواج مى کند.
🔸مؤلف: ظاهرا از کلمه (یعنى تا آخر) روایت، جزو کلام راوى باشد. و در الدر المنثور است که ابن ابى حاتم و دیلمى از ابى مریم روایت کرده اند که رسول خدا 6 در معناى آیه (اذا الشمس کورت) فرمود: (در جهنم تکویر مى شود)، و در معناى آیه (و اذا النجوم انکدرت) نیز فرمود: (در جهنم منکدر مى شود)، و هر چیزى و کسى که به جاى خداى تعالى پرستیده شود در جهنم خواهد بود، به جز عیسى بن مریم و مادرش که معبود واقع شدند، ولى داخل جهنم نمى شوند، آنان نیز اگر به این پرستش راضى مى بودند داخل جهنم مى شدند.
🔸و در تفسیر قمى در ذیل آیه (و اذا الصحف نشرت) فرموده: منظور صحف اعمال است، و در معناى آیه (و اذا السماء کشطت) فرموده یعنى باطل شود.
🔸و در الدر المنثور است که ابن مردویه از نعمان بن بشیر روایت کرده که گفت: من از رسول خدا 6 شنیدم که در معناى آیه (و اذا النفوس زوجت) مى فرمود: منظور هر دو نفرى است که به شرکت کارى خیر و یا گناهى را انجام مى دهند، که با هم داخل بهشت و یا آتش مى شوند.
🔸این آیات در مقام منزه داشتن رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) از جنون است، - که مشرکین آن جناب را بدان متهم کرده بودند_، و نیز منزه داشتن قرآنى که آورده از مداخله شیطان است، مى فرماید: قرآن او کلام خداى تعالى است، که ملک وحى آن را به وى القاء مى کند، ملکى که هرگز در رسالت خود خیانت نمى کند، و نیز قرآن او هشدارى است که به اذن خدا هر کسى را که بخواهد راه راست را بیابد هدایت مى کند.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺ترجمه آيات 5⃣1⃣ الی9⃣2⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔸گر چه سوگند به ستارگان كه در روز پنهان مى شوند5⃣1⃣
🔸و آنها كه سيارند و در مغرب خود غروب مى كنند6⃣1⃣
🔸و سوگند مى خورم به شب هنگامى كه تاريك مى شود7⃣1⃣
🔸و به روز وقتى كه مى دمد 8⃣1⃣
🔸كه قرآن گفتار فرستاده بزرگوار خداست (جبرئيل امين )9⃣1⃣
🔸فرشته اى ارجمند كه نزد صاحب عرش مقامى دارد0⃣2⃣
🔸و فرمانش براى ساير فرشتگان مطاع است 1⃣2⃣
🔸و اينكه رفيق شما #محمد ديوانه نيست2⃣2⃣
🔸او وى را در افق مبين ديده است3⃣2⃣
🔸و در موارد غيبى كه بدو وحى مى شود بخيل نيست4⃣2⃣
🔸و اينكه قرآن كلام شيطان رجيم نمى باشد5⃣2⃣
🔸پس با اين حال به كجا مى رويد6⃣2⃣
🔸كه اين بجز روشنگرى مردم عالم غرضى ندارد7⃣2⃣
🔸تا هر كس مى خواهد مس تقيم شود8⃣2⃣
🔸ولى از شما كسى نمى خواهد مگر وقتى خداى تعالى كه رب عالميان است خواسته باشد9⃣2⃣
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بيان آیات سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰بیان آیات
🔸این آیات در مقام منزه داشتن رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وسلم از جنون است، - که مشرکین آن جناب را بدان متهم کرده بودند -، و نیز منزه داشتن قرآنى که آورده از مداخله شیطان است، مى فرماید: #قرآن او کلام خداى تعالى است، که ملک وحى آن را به وى القاء مى کند، ملکى که هرگز در رسالت خود خیانت نمى کند، و نیز قرآن او هشدارى است که به اذن خدا هر کسى را که بخواهد راه راست را بیابد هدایت مى کند.
مراد از (الخنس الجوار الکنس ) که بدانها قسم یاد فرموده است
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات5⃣1⃣ و 6⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ5⃣1⃣
🔰 الجَْوَارِ الْکُنَّسِ6⃣1⃣
🔸کلمه #خنس جمع خانس است، همچنان که کلمه #طلب جمع طالب است، و مصدر آن #خنوس است، که به معناى گرفتگى و تاخر و استتار مى آید، و کلمه جوارى جمع جاریه است، و مصدر جرى به معناى سیر سریع است، که معنایى است استعاره از جریان آب، و کلمه کنس جمع کانس است، و مصدر کنوس به معناى داخل شدن وحشى هایى از قبیل آهو و طیور به درون لانه اش است، لانه اى که براى خود اتخاذ کرده و در آن جایگزین شده.
🔸و اینکه به دنبال جمله (فلا اقسم بالخنس ...) جمله (و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنف س) را آورده، این احتمال را تاءیید مى کند که منظور از (خنس و جوار کنس ) ستارگان است، یا همه آنها و یا بعضى از آنها، چیزى که هست چون ستارگان بعضى سیار و بعضى ثابتند، آنهایى که سیار هستند با صفاتى که در این آیات براى #مقسم_بها آن چیرهایى که با آن سوگند خورده آمده مناسبت بیشترى دارد، چون از جمله صفات مقسم بها، صفت خنوس و جرى و کنوس را آورده، و این صفات با وضع پنج سیاره سرگردان یعنى زحل، مشترى، مریخ، زهره و عطارد، منطبق است، زیرا اینها در حرکتشان بر حسب آنچه ما مى بینیم استقامت و رجعت و اقامت دارند، استقامت دارند براى اینکه حرکتشان از نظر زمان شبیه هم است، و رجعت دارند چون انقباض و تاخر و خنوس زمانى دارند، و اقامت دارند، چون در حرکت استقامتى و رجعتى خود زمانى توقف دارند، گویى آهوى وحشى اند که زمانى در آشیانه خود اقامت مى کند.
🔸بعضى از مفسرین گفته اند:
مراد همه ستارگان است، و خنوس ستارگان یعنى ناپدید شدن آنها در روز روشن، و مراد از جرى آنها، حرکتى است که مى بینیم در شب دارند، و مراد از کنوس آنها غروب کردن هر یک در مغرب مخصوص به خودش است.
🔸بعضى دیگر گفته اند: منظور گاو وحشى و یا آهو است، و بعید نیست که منظور این مفسر از بردن نام این دو حیوان از باب مثال بوده ، و منظورش همه وحشیان باشد.
و به هر حال از میان این اقوال، قول اول به ذهن نزدیک تر است ، و اما قول دوم بعید و قول سوم از آن بعیدتر است.
معناى (و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس ).
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣1⃣ سوره #التکویر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ الَّیْلِ إِذَا عَسعَس7⃣1⃣
🔸این آیه عطف است بر کلمه #خنس، و جمله (اذا عسعس ) قیدى است براى کلمه #لیل، و کلمه #عسعسه هم به رو آوردن شب اطلاق مى شود، و هم به رفتن آن.
🔸راغب گفته:
معناى (و اللیل اذا عسعس) این است که: سوگند به شب وقتى که رو مى آورد، و وقتى که مى رود، که منظور اول و آخر شب است، پس #عسعسه و #عساس به معناى تاریکى مختصر است، نظیر تاریکى اول مغرب و قبل از آفتاب.
مناسب تر با اتصال جمله مورد بحث با آیه (و الصب ح اذا تنفس ) این است که بگوییم منظور تنها رفتن شب است.
🔸بعضى هم گفته اند: منظور آمدن شب است، ولى به همان جهتى که دانستى بعید است.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a