🌺تفسیر آیه4⃣2⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰جزاء بما كانوا يعملون4⃣2⃣
🔸ايـن آيـه شـريـفـه قـيـدى اسـت بـراى هـمـه مـطـالب قبل، و كلمه #جزاء مفعول له و بيانگر علت است.
و مـعـنـاى آيـه ايـن اسـت كه: همه آنچه كه با اهل بهشت كرديم براى اين بود كه پاداشى باشد در قبال آن اعمال صالحى به طور مستمر انجام مى دادند.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه5⃣2⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰لا يسمعون فيها لغوا و لا تاثيم5⃣2⃣
🔸 (سـخـن لغو) آن سخنى است كه فايده و اثرى بر آن مترتب نشود، و تاثيم به معناى آن است كه نسبت اثم #گناه به كسى بدهى.
و معناى آيه اين است كه: در بهشت كسى لغو و تاثيم از ديگرى نمى شنود، و كسى نيست كـه ايـشـان را به سخنى مخاطب سازد كه فايده اى بر آن مترتب نباشد، و كسى نيست كه ايشان را به گناهى نسبت دهد، چون در بهشت گناهى نيست.
بعضى از مفسرين كلمه تاثيم را تفسير كرده اند به دروغ.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه6⃣2⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰الا قيلا سلاما سلام6⃣2⃣
🔸ايـن جـمـله اسـتـثـنـايـى اسـت مـنـقـطـع از لغـو وتـاثـيـم، و كـلمـه #قـيـل مـانـنـد كـلمـه #قـول مـصـدر اسـت، و كـلمـه #سـلامـا بـيـان كـلمـه #قيل است، و تكرار آن صرفا براى تأكيد وقوع آن است.
و مـعـنـاى آيـه ايـن است كه: اهل بهشت لغو و تاثيمى نمى شنوند، مگر سخنى سلام است و سلام.
بـعـضـى از مـفـسـريـن گـفته اند: ممكن است كلمه #سلاما مصدر به معناى وصف باشد، يعنى صفت قيلا باشد، كه در اين صورت معنايش چنين مى شود: (مگر سخنى كه اين صفت دارد سالم است).
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰و اصحاب الیمين ما اصحاب اليمين7⃣2⃣
🔸از ايـن آيـه شـروع مـى شـود تـفـصـيـل مال حال اصحاب ميمنه، و اگر به جاى تعبير به اصـحـاب ميمنه تعبير كرد اصحاب يمين، براى اين بود كه بفهماند هر دو تعبير درباره يـك طايفه است، و آن يك طايفه كسانى هستند كه نامه اعمالشان به دست راستشان داده مى شود،
و جـمـله دوم اسـتـفـهـامـى است كه در مقام بزرگداشت امر آنان و به شگفت آوردن شنونده از حـال ايـشـان اسـت، و ايـن جـمـله اسـتـفـهـامـى خـبـر اسـت بـراى جـمـله اول يعنى و اصحاب اليمين
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 8⃣2⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰فى سدر مخضود8⃣2⃣
🔸 #سدر نام درختى است كه بارش را عرب نبق و فارس كنار مى نامد و مخضود هر شاخه اى است كه تيغش بريده شده باشد، و ديگر خار در آن نباشد.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 9⃣2⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰و طلح منضود9⃣2⃣
🔸كلمه #طلح نام درخت موز است. بعضى گفته اند: طلح، موز نيست، بلكه درختى است كه سايه اى خنك و مرطوب دارد.
بعضى ديگر گفته اند: درخت ام غيلان است، كه شكوفه هايى خوش بو دارد.
و كـلمـه #مـنضود اسم مفعول از مصدر نضد (چيدن به رديف است )، پس منضود از هر چيز، رويهم چيده شده آن است.
و معناى آيه مورد بحث اين است كه: اصحاب يمين در درختان موز هستند كه ميوه هايش روى هم چيده شده از پايين درخت تا بالاى آن.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات0⃣3⃣ و 1⃣3⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰و ظل ممدود0⃣3⃣
🔰و ماء مسكوب1⃣3⃣
🔸بـعضى از مفسرين گفته اند:
(ممدود از سايه ها) آن سايه اى است كه: هميشگى باشد و نـور خـورشـيـد آن را از بـيـن نبرد و (ماء مسكوب ) آبى است دائما در جريان باشد و هرگز قطع نگردد
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات 2⃣3⃣و3⃣3⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰و فاكهة كثيرة 2⃣3⃣
🔰لا مقطوعة و لا ممنوعة3⃣3⃣
🔸يـعـنـى درخـتـانـى كـه مـيـوه هايش فصلى نيست و مانند درختان دنيا نيست كه در زمستان بار نداشته باشد، ممنوعه هم نيست نه از ناحيه خود بهشتيان، كه مثلا از آن سير و خسته شده بـاشـنـد، و نـه از نـاحـيـه خـارج از خـودشـان، كـه مـثـلا دورى محل و يا وجود خارهاى شاخه كه نگذارد ميوه آن را بچينند و يا مانعى ديگر.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه4⃣3⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰و فرش مرفوعة4⃣3⃣
🔸كـلمـه #فـرش جمع فراش است، كه به معناى گستردنى ها است، و كلمه #مرفوعة به معناى عالى و بلند است.
بـعـضـى از مـفـسـريـن مـراد از فـرش مـرفـوعـه را زنـان ارجـمـنـدى دانـسـتـه انـد كـه در عـقـل و جـمـال و كـمـال قـدر و مـنـزلتـى بـلنـد دارنـد، و اسـتـدلال كـرده انـد بـه ايـن كـه: كـلمـه فـراش در مـورد زنـان نـيـز اسـتـعـمـال دارد، و اتـفاقا آيه بعدى هم كه مى فرمايد: (انا انشا ناهن انشاء...) با اين وجه تناسب دارد.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات5⃣3⃣، 6⃣3⃣،7⃣3⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰انا انشا ناهن انشاء5⃣3⃣
🔰 فجعلنا هن ابكارا 6⃣3⃣
🔰عربا اترابا7⃣3⃣
🔸يـعـنـى مـا آن زنـان را ايجاد و تربيت كرديم، ايجادى خاص و تربيتى مخصوص. در اين آيـه اشـاره اى هـم بـه ايـن نـكـتـه هـسـت كـه وضع زنان بهشتى از نظر جوانى و پيرى و زيبايى و زشتى اختلاف ندارد، و معناى اين فرمود: (فجعلنا هن ابكارا) اين است كه: ما زنـان بـهـشـتـى را هميشه بكر قرار داده ايم، به طورى كه هر بار كه همسران ايشان با آنان بياميزند ايشان را بكر بيابند.
كلمه #عرب جمع عروب است، و عروب به معناى زنى است كه شوهرش عشق مى ورزد، و يا حداقل او را دوست بدارد و در برابرش ناز و كرشمه داشته باشد،و كلمه #اتراب جـمـع تـرب - بـه كـسـره تـاء و سـكـون راء - مـعـنـاى مـثـل اسـت، مـى فـرمـايـد: مـا زنـان بـهـشـتـى را امـثال يكديگر كرديم، و يا از نظر سن و سال، هم سن شوهرانشان كرديم.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیات8⃣3⃣،9⃣3⃣،0⃣4⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰لاصحاب اليمين8⃣3⃣
🔰 ثلة من الاولين9⃣3⃣
🔰 و ثلة من الاخرين0⃣4⃣
🔸مـعـناى اين آيه از آنچه گذشت استفاده مى شود، احتياج به توضيح مكرر ندارد، چيزى كه در ايـنـجـا بـايـد گـفت اين است كه: از اين آيات استفاده مى شود اصحاب يمين در اولين و آخـريـن جـمـعـيـتى كثير هستند، به خلاف سابقين مقربين كه در اولين، بسيار بودند، و در آخرين وعده اى كمتر.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 1⃣4⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰و اصحاب الشمال ما اصحاب الشمال1⃣4⃣
🔸ايـن جـمـله مـركـب اسـت از مـبـتـداى (اصـحـاب الشـمـال )، و خـيـر (مـا اصـحـاب الشـمـال)، و اسـتـفـهـام در جـمـله دوم اسـتـفـهـام شـگـفـت انـگـيـزى و هـول انـگـيـزى اسـت، و اگـر اصـحـاب مـشـئمـه در آيـات قبل را در اين آيات اصحاب شمال خواند، براى اين بود كه اشاره كند به اين كه اصحاب مـشـئمـه در قـيـامت نامه هاى اعمال شأن به دست چپشان داده مى شود، همچنان كه نظيرش در اصحاب يمين گذشت.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰فى سموم و حميم2⃣4⃣
🔰 و ظل من يحموم3⃣4⃣
🔰 لا بارد و لا كريم4⃣4⃣
🔸كـلمـه #سـموم - به طورى كه در كشاف آمده - به معناى حرارت آتش است، كه در مـسـام بـدن فـرو رود، و كـلمـه #حـمـيم به معناى آب بسيار داغ است، و تنوين در آخر سـمـوم و حميم عظمت آن دو را مى رساند. (در فارسى هم وقتى مى خواهيم بفهمانيم فلانى شـجـاعـت عـجـيـبـى بـه خـرج داد، مـى گوييم : فلانى شجاعتى كرد، يعنى شجاعتى وصف ناپذير)، و كلمه يحموم به معناى دود سياه است، و ظاهرا دو كلمه (لا بارد و لا كريم ) دو صـفـت بـاشـد بـراى ظـل نـه بـراى يـحـمـوم، چـون ظـل اسـت كـه از آن انـتـظـار بـرودت مـى رود، و مـردم بدان جهت خود را به طرف سايه مى كـشـانـنـد، كـه خـنـك شـونـد، و اسـتراحتى كنند و هرگز از دود انتظار برودت ندارند، تا بفرمايد يحمومى كه نه خنك است و نه كريم
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه5⃣4⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰انهم كانوا قبل ذلك مترفين5⃣4⃣
🔸اين آيه علت استقرار اصحاب شمال در عذاب را بيان مى كند، و اشاره با كلمه #ذلك بـه هـمـان عـذاب آخـرتـى اسـت كـه قـبـلا ذكـر كـرده بـود، و #اتراف كه مصدر كلمه #مترفين است به معناى آن است كه نعمت، صاحب نعمت را دچار مستى و طغيان كند، كسى نـعـمـت چـنـيـنـش كـنـد مـى گـويـنـد او اتـراف شده، يعنى سرگرمى به نعمت آنچنان او را مـشـغـول كـرده كـه از مـاوراى نـعـمـت غـافـل گـشـتـه، پـس مـتـرف بـودن انـسـان به معناى دل بـسـتـگـى او بـه نعمت هاى دنيوى است، چه آن نعمتهايى كه دارد، و چه آن هايى كه در طلبش مى باشد، چه اندكش و چه بسيارش.
ايـن را بـدان جـهـت گـفـتـيـم كـه ديـگـر اشـكـال نـشـود بـه ايـن كـه بـسـيـارى از اصحاب شـمـال از مـتـمـوليـن و داراى نـعـمـت هـاى بـسـيـار نـيـسـتـنـد، چـون نـعـمـت هاى همه در داشتن مـال خـلاصه نمى شود، مال يكى از آن نعمت ها است، و آدمى غرق در انواع نعمت هاى خدايى است، ممكن است مردى تهى دست به يكى ديگر از آن نعمت ها دچار طغيان بشود.
و بـه هـر حـال مـعـنـاى آيـه ايـن اسـت كـه: اگـر گـفـتـيـم مـا اصـحـاب شـمـال را بـه فـلان عـذاب گـرفـتـار مـى كـنـيـم، عـلتـش ايـن اسـت كـه آنـان قبل از اين در دنيا دچار طغيان بودند، و به نعمت هاى خدا اتراف شده بودند.
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویژه_اربعین
📹ببینید|کربلا شاهراه ظهور (گزیده ای از یک سخنرانی عالی)
🔺این کلیپ را نبینید و به کربلا بروید، ضرر کرده اید!
💠اگر به دلتان نشست، دست به دست بچرخانید تا سهیم شوید!
_____________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 6⃣4⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰وَ كانُوا يُصِرُّونَ عَلى الحِْنثِ الْعَظِيمِ6⃣4⃣
🔸 در مجمع البـيـان مـى گـويـد: كـلمـه #حـنـث به معناى شكستن عهد و پيمان مؤ كد به سـوگـنـد اسـت، و اصـرار درشـكـسـتـن چـنـيـن عـهـدى بـه ايـن اسـت كـه: بـه ايـن عمل ناستوده همچنان ادامه دهد، و به هيچ وجه دست از آن برندارد.
🔸و شـايـد ايـن مـعـنـا از سـيـاق استفاده بشود كه اصرار بر حنث عظيم عبارت است از اين كه استكبار از پرستش و بندگى پروردگار خود دارند، عبادتى كه بر حسب فطرت بر آن پـيـمـان بـسـتـه بـودنـد، و در عـالم ذر بـر طـبق آن ميثاق داده بودند، و در عين سپردن چنين پيمانى فطرى غير پروردگار خود را اطاعت كنند، و اين پيمان شرك مطلق است.
🔸بـعـضـى هـم گـفـتـه انـد: اصـلا كلمه #حنث به معناى گناه عظيم است، و اگر با اين حال كلمه مذكور را وصف عظيم توصيف كرده، با اين كه عظيم در معناى خود كلمه خوابيده، براى مبالغه است، و منظور از حنث عظيم شرك به خدا است.
🔸بعضى ديگر گفته اند: حنث عظيم به طور كلى به معناى هر گناه كبيره است.
🔸بـعضى هم گفته اند: سوگند خوردن بر اين ادعا است كه قيامت دروغ است، و اين سوگند در آيـه شـريـفـه (و اقـسـموا باللّه جهد ايمانهم لا يبعث اللّه من يموت ) حكايت شده مى فـرمـايـد: مـشـركين سوگندهاى غلاظ و شدادى خدا مى خورند كه خدا مردگان را زنده نمى كـنـد، ولى لفظ آيه مورد بحث مطلق است، نه از آن خصوص عهد شكنى متبادر است، و نه شـرك بـه خـدا، و نـه گـناهان كبيره، و نه سوگند بر نبودن معاد، و چون آيه مطلق است پس با احتمال ما بهتر مى سازد كه گفتيم: عبارت است از اطاعت غير خدا كه نيز مطلق است و شامل همه آن احتمالات مى شود.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات 7⃣4⃣و8⃣4⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰وَ كانُوا يَقُولُونَ أَ ئذَا مِتْنَا وَ كُنَّا تُرَاباً وَ عِظماً أَ ءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ7⃣4⃣
🔰 أَ وَ ءَابَاؤُنَا الاَوَّلُونَ8⃣4⃣
🔸سخنی اسـت از مـنـكـريـن مـعـاد كه ريشه و اساسى به جز استبعاد ندارد، و به همين علت استبعاد حشر خود را با حشر پدران خود تأكيد كردند، چون حشر پدران پوسيده به نظر آنـان بـعـيـدتـر است، و تقدير كلام (او اباونا الاولون مبعوثون ) است، يعنى آباء و پدران گذشته ما نيز مبعوث مى شوند؟
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 9⃣4⃣و0⃣5⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰قُلْ إِنَّ الاَوَّلِينَ وَ الاَخِرِينَ9⃣4⃣
🔰 لَمَجْمُوعُونَ إِلى مِيقَتِ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ0⃣5⃣
🔸دراین آيـه خـداى تـعـالى به رسول گرامى خود دستور مى دهد از استبعاد آنان نسبت به مـعاد پاسخ داده، آن را تثبيت كند، و آنگاه به ايشان خبر دهد كه در روز قيامت چه زندگيى دارند، طعام و شرابشان چيست؟ طعامشان زقوم و شرابشان حميم است.
🔸و حـاصل پاسخ اين است كه: اولين و آخرين هر دو دسته به سوى ميقات روزى معلوم جمع مى شوند، و اين كه بين خود و اولين فرق گذاشتند بعث خود را امرى بعيد و بعث آنان را بعيدتر دانستند صحيح نيست.
🔸و كلمه #ميقات به معناى وقت معينى است،امرى را با آن تحديد كنند، و منظور از (يوم مـعـلوم) روز قـيامت است كه نزد خدا معلوم است، پس اضافه ميقات به كلمه (يوم معلوم ) با اين كه گفتيم خود ميقات به معناى وقت معين است اضافه اى است بيانى.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣5⃣الی3⃣5⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰ثمَّ إِنَّكُمْ أَيهَا الضالُّونَ الْمُكَذِّبُونَ1⃣5⃣
🔰 لاَكلُونَ مِن شجَرٍ مِّن زَقُّومٍ2⃣5⃣
🔰فَمَالِئُونَ مِنهَا الْبُطونَ3⃣5⃣
🔸اين آيات تتمه كلامى است كه گفتيم رسول خـدا (صـلى اللّه عـليـه و آله وسـلم) مأمور بوده با منكرين معاد در ميان بگذارد، و دراين آيات از مال كار آنان در روز قيامت و وضعى كه آن روز دارند، و طعام و شرابى كه دارند خبر مى دهد.
🔸و اگر آنان را به خطاب ضالين و مكذبين مخاطب كرد، براى اين بود كه به علت شقاوت و مـلاك خـسـرانشان در روز قيامت اشاره كرده باشد، و آن ملاك اين است كه: ايشان از طريق حـق گـمراه بودند، و اين گمراهى در اثر استمرارى كه در تكذيب و اصرارى كه بر حنث داشـتند در دلهايشان رسوخ كرده، و اگر تنها گمراه بودند و ديگر تكذيب نمى داشتند، اميد آن مى رفت نجات يابند، و هلاك نگردند اما دردشان تنها گمراهى نبود.
🔸و كـلمـه #من در جمله (من شجر) ابتدايى است، ودر جمله (من زقوم ) بيانيه است. احتمال هم دارد من #زقوم بدل باشد از (من شجر). و ضمير #منها به شجر و يا به ثمر برمى گردد، و اين دو نام هم جايز است ضمير مونث به آن برگردد و هم ضمير مـذكـر، و بـخـاطـر هـمين در اينجا ضمير مونث به آن برگردانيده، و در آيه بعدى ضمير مذكر آورده، فرموده: (فشاربون عليه )، و بقيه الفاظ آيه روشن است. مى فرمايد: سپس شما اى گمراهان تكذيب كننده از درختى (و يا از ميوه درختى ) از زقوم خواهيد خورد، و شكمها از آن پر خواهيد كرد.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 4⃣5⃣و5⃣5⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰 فَشرِبُونَ عَلَيْهِ مِنَ الحَْمِيمِ4⃣5⃣
🔰 فَشرِبُونَ شرْب الهِْيمِ5⃣5⃣
🔸كـلمـه #عـلى در #عـليـه استعلاء را مى رساند در مورد اين آيه مى فهماند منظور نوشيدن بلافاصله بعد از خوردن است، (در فـارسـى هـم مـى گـويـيـم روى غـذا آب نـوشـيـد) و كـلمه #هيم جمع هيماء است، و #هـيماء آن شترى را گويند كه مبتلا به بيمارى هيام - به ضمه هاء - شده باشد، و بيمارى #هيام آفتى است كه شتران بدان مبتلا مى شوند، مانند بيمارى استسقاء (در آدمـيـان) كـه حـيـوان از شـدت عـطـش آب مى خورد، ولى رفع عطش نمى شود، و همچنان مى نـوشد تا بميرد، و يا به معناى درد شديدى است كه بدان مبتلا مى گردد، و از شدت درد مى ميرد.
🔸بعضى گفته اند: منظور از #هيم، ريگزار است كه هيچ وقت از آب سير نمى شود.
🔸و مـعـنـاى آيـه اين است كه: شما اى گمراهان تكذيب كننده، پس از خوردن از درخت زقوم از آبى جوشان خواهيد نوشيد، مانند نوشيدن شتر هيماء، و يا نوشيدن ريگزار كه هرگز از نـوشـيـدن سـيـراب نـمـى شـود. ايـن جـمـله آخـريـن جـمـله اى اسـت كـه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) مأمور شد كفار را به آن مخاطب سازد.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 6⃣5⃣سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰هَذَا نُزُلهُُمْ يَوْمَ الدِّينِ6⃣5⃣
🔸این است پذیرایی از ایشان در روز دین، يـعـنـى روز جـزا، و كـلمـه #نـزل بـه مـعـنـاى هـر خـوردنـى و نـوشيدنى است كه ميزبان وسيله آن از ميهمان خود پذيرايى مى كند و حرمتش را پاس مى دارد.
🔸و معناى آيه اين است كه: اينها كه درباره طعام و شراب آنان گفتيم، پذيرايى گمراهان تكذيب گر است. پس در اين كه عذاب آماده شده آنان را، پذيرايى خوانده، نوعى تهكم و طـعـنـه زدن اسـت، و آيـه شـريـفـه كـلام خـداى تـعـالى اسـت خـطـاب بـه رسـول گـرامـيـش، چـون اگر اين جمله نيز كلام رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) بـود، و خطاب در آن به ضالين بود، بايد مى فرمود: هذا نزلكم - اين است پذيرايى از شما ولى مى بينيم كه فرموده: اين است پذيرايى از ايشان.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺بحث روایتی آیات 1⃣1⃣الی 6⃣5⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰بحث روايتى
🔸در الدر المـنـثـور اسـت كـه ابـن مـردويه و ابن عساكر از طريق عروه بن رويم از جابر بن عـبـدالله روايـت كـرده كـه گـفـت : وقـتـى سـوره واقـعـه نازل شد و در آن آمده: (ثله من الاولين و قليل من الاخرين) عمر عرضه داشت:
يـا رسـول الله جـمـعـى كـثـيـر از اوليـن، و انـدكـى از آخـريـن ؟ رسـول خـدا صـلى اللّه عـليـه و آله وسـلم فـرمـود: بـيـا و بـشـنـو كـه ايـن آيـه هـم نازل شده: (ثله من الاولين و ثلة من الاخرين).
آگاه باش كه از آدم تا من جزء ثله اولين است، و امت من ثله آخرين است، و ما هنوز ثله خود را تـكـمـيـل نـكـرده ايـم، وقـتـى تـكميل مى شود كه بتوانيم شتران خود را در بيابان هاى سـودان بـچـرانـيـم. (و يـا سـودانـيـان مـا را در چـراندن شتران كمك كنند) در حالى كه از گـويـنـدگـان لا اله الا اللّه بـاشند، و شهادت دهند كه براى خدا شريكى نيست. سيوطى بـعـد از نقل اين حديث مى گويد: ابن ابى حاتم اين حديث را به وجهى ديگر و بدون سند از عروه بن رويم نقل كرده است.
و در هـمـان كتاب آمده كه ابن مردويه از ابو هريره روايت كرده كه گفت: وقتى آيه (ثله مـن الاوليـن و قـليـل مـن الاخـريـن ) نـازل شـد، اصـحـاب رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم اندوهناك شدند، و پيش خود فكر كردند كه به جـز انـدكـى از مـا از امت محمد نيست (چون مى فرمايد: مقربون جمع كثيرى از گذشتگان، و انـدكى از آيندگانند، و ما آيندگان آن گذشتگانيم) و به همين جهت ظهر همان روز اين آيه نازل شد كه: (ثلة من الاولين و ثلة من الاخرين)، تا ثله اولين و ثله آخرين اندازه هم و مـقـابـل هـم شـونـد، در نـتـيـجـه آيـه (ثـلة مـن الاوليـن و قليل من الاخرين) نسخ شد.
توضيحى راجع به روايتى كه بر نــسـخ آيـه: (ثـلة مـن الاوليـن و قـليـل مـن الاخـريـن) بـا آيـه: (ثـلة مـن الاوليـن و ثـلة مـن الاخـريـن) دلالت دارد
مؤلف: زمـخـشـرى در كشاف در تفسير اين آيه مى گويد: اگر بگويى كه در حديث آمده هـمـيـن كـه ايـن آيـه نـازل شـد مـسـلمانان ناراحت شدند، و همچنان اظهار ناراحتى مى كردند، رسـول خـدا صـلى اللّه عـليه و آله و سلم به طور مداوم به پروردگار خود مراجعه مى كـرد، تـا آيـه (ثـلة مـن الاوليـن و ثـلة مـن الاخـريـن) نـازل شـد، در پـاسـخ مـى گـويـم: ايـن حـديـث بـه دو دليـل درسـت نـيـسـت، اول ايـن كـه ايـن آيـه شـريـفـه بـا كـمـال وضـوح دربـاره سـابـقـين است، كه مى فرمايد: در اولين زياد بودند، و در آخرين كـمـتـر. و آيـه دوم كه مصاديق خود را در اولين و آخرين بسيار دانسته مربوط به اصحاب يمين است، و لذا مى بينيد كه اين طبقه را و وعده اى را كه به ايشان داده با حرف #واو بـر طـبـقه سابقين و وعده اى كه به ايشان داده عطف كرده است (و اگر هر دو آيه راجع به يك طايفه بود، حاجت به عطف نداشت، و ذكر آن طايفه عنوان اصحاب يمين تقريبا تكرارى مى بود).
دليـل دوم اين است كه: نسخ در مورد احكام است، كه ممكن است حكمى از احكام تا مدتى موقت مـصـلحـت داشـتـه بـاشـد، و بعد از آن مدت حكمى ديگر آن را نسخ كند، و اما خبر دادن از يك جريان و يا يك داستان چيزى نيست كه نسخ بپذيرد، و آيات مورد بحث دارد از آينده سابقين و اصحاب يمين خبرهايى مى دهد، اينجا چه جاى نسخ است ؟
بـعـضـى ديـگـر از ايـن اشـكـال پـاسـخ داده انـد كـه : مـمـكـن اسـت روايـت را حمل كرد بر اين كه وقتى اصحاب، آيه اولى را كه بين اولين و آخرين فرق مى گذاشت شنيدند، گمان كردند امت اسلام هم چنين وضعى دارند، يعنى اصحاب يمين از اين امت اندكى از ايـشـان اسـت، در نـتـيجه رستگاران به بهشت درامت كمتر از بهشتيان در امت هاى گذشته اسـت، لذا آيـه شـريـفـه (ثـلة مـن الاوليـن و ثـلة مـن الاخـريـن) نـازل شـده، انـدوه آنـان را از بـين برد، و اين كه در حديث آمده كه آيه بعدى آيه قبلى را نـسـخ كـرد، مـنـظـورش هـمـيـن بـوده كـه آيـه دوم آن پـنـدارى رامـسـلمـانـان نـامـبـرده از آيه اول داشتند از بين برد.
ليكن خواننده عزيز توجه دارد كه حمل مذكور هيچ شاهد و دليلى در لفظ آيه ندارد، علاوه بـر ايـن، لفـظ آيـه بـا آن مـنـافـات دارد، و مـخـصـوصـا ايـن كـه حـمـل كـردنـد نـسـخ را بـر ازاله پـنـدار، عـبـارت خـود حـديـث آن را تـحـمـل نـمـى كـنـد، حـال روايـت اولى هـم مـخـصـوصـا از جـهـت ذيـلش حال همين روايت است.
و در مـجمع البيان در ذيل آيه (يطوف عليهم ولدان مخلدون) مى گويد در معناى ولدان اخـتـلاف اسـت، بـعـضـى گـفـتـه انـد هـمـان فـرزنـدان اهل دنيا هستند، كه (به خاطر كوچكى سن) نه حسناتى دارند تا مستقلا براى خود پاداشى داشـتـه بـاشـنـد، و نـه گـنـاهـانـى تـا عـقـاب شـونـد، نـاگـزيـر ايـن پـسـت را به آنان محول كرده اند.
🔹ادامه دارد...1⃣
🔹ادامه دارد....۲
🔸آنـگـاه مـى گـويـد: از رسـول خـدا صـلى اللّه عليه و آله و سلم هم روايت شده كه وقتى پـرسـيـدنـد اطـفـال مـشـركـيـن در آخـرت چـه وضـعـى دارنـد؟ فـرمـود: خـدمـتـگـزاران اهل بهشتند.
مؤلف: ايـن روايـت را الدر المـنـثـور هـم از حـسـن نـقـل كـرده، ليـكـن روايـتش ضعيف و غير قابل اعتماد است.
رواياتى در ذيل آيات مربوط به بهشت و نعمت هاى بهشتى و در الدر المنثور است كه ابن ابى الدنيا دركتاب (صفه الجنه)، و بزار، ابن مردويه، و بـيـهـقـى در كـتـاب #البـعـث، از عـبـداللّه بـن مـسـعـود روايـت كـرده انـد گـفـت : رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به من فرمود: همين كه در بهشت نگاهت به مرغى بـيفتد و هوس بريان شده آن را بكنى، همان مرغ در حالى كه بريان شده پيش رويت مى افتد.
مؤلف: در ايـن مـعـنـا روايـات بسيارى رسيده و در بعضى از آنها آمده كه هوس هر چيز را بـكـنـد بـرايـش حـاضـر مـى شـود، و او از آن چـيـز مـى خـورد، و بـقيه اش به همان حالت اول بـر مـى گـردد، مـثـلا اگـر مـرغ بـاشـد بـه سـوى محل خود پرواز مى كند، و تازه در بين مرغان افتخار هم مى كند.
و در تـفسير قمى در ذيل آيه شريفه (لا يسمعون فيها لغوا و لا تاثيما) امام فرموده: لغو و تاثيم عبارت است از فحش و دروغ و غنا.
مؤلف: شـايد مراد از #غنا، لهو باشد، و ممكن هم هست كلمه غنا تصحيف شده #خناء باشد، يعنى ناقل حديث آن را درست ننوشته باشد و خناء معناى ناسزاگويى و فحش است .
و نـيـز در هـمـان كـتـاب در ذيـل آيـه (و اصـحـاب اليـمـيـن مـا اصـحـاب اليـمـيـن) نقل مى كند كه امام فرمود: اصحاب يمين عبارتند از على بن ابى طالب و شيعيان او.
مؤلف: ايـن روايـت نـظـر دارد روايـاتـى كـه در تـفـسـيـر آيـه (يـوم نـدعـوا كـل اناس بامامهم فمن اوتى كتابه بيمينه) وارد شده، كه در آن روايات كلمه يمين به امـام حق معنا شده. و معناى روايت قمى اين مى شود كه : يمين، على عليه السلام است، و اصـحـاب يـمـيـن اصـحـاب آن جـنـاب و شـيـعـيـان او هـسـتـنـد. و بـه هـر حـال روايـت از بـاب نـشـان دادن مـصـداق بـارز آيه است، نه اين كه بخواهد بفرمايد آيه شـريـفـه در خـصـوص عـلى عليه السلام و شـيـعـيـانـش نازل شده.
بـاز در آن كـتـاب در ذيـل آيـه (فـى سدر مخضود) آمده كه اين سدر درختى است كه نه برگ دارد و نه خار، و وقتى امام صادق عليه السلام آيه (و طلح منضود) را تلاوت كرد، در معنايش فرمود يعنى رويهم چيده شده.
و در الدر المنثور است كه حاكم (وى حديث را صحيح دانسته)، و بيهقى در كتاب البعث، از ابـى امـامـه روايـت كـرده انـد كه گفت : اصحاب رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم هـمـواره مى گفتند خداى تعالى هميشه ما را به وسيله دهاتيها سود مى رساند، دهاتيها به شـهـر مـى آيـنـد و از رسـول خـدا صـلى اللّه عـليـه و آله وسـلم مسائلى مى پرسند و ما اسـتـفـاده مـى كـنـيـم، هـمـچـنـان كـه روزى يـك اعـرابـى نـزد رسـول خـدا صـلى اللّه عـليـه و آله وسـلم شـد و عـرضـه داشـت: يـا رسول الله قرآن كريم نام درختى موذى را برده، و ما انتظار نداشتيم كه در بهشت درختى مـوذى وجود داشته باشد، و صاحبش را اذيت كند. حضرت پرسيد: كدام درخت است؟ اعرابى گـفـت : درخـت سدر، كه داراى خار است. رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: مـگـر قـرآن نـفـرمـوده: (فى سدر مخضود)؟ خودش فرموده كه خدا آن را خضد مى كند، يـعـنـى خـارش را از آن مـى گيرد، و به جاى دانه دانه هاى خارش ميوه به آن مى دهد، آرى سـدر بـهـشـتـى مـيـوه اى مـى آورد وقـتـى آن را مـى شـكـافـنـد هـفـتـاد و دو رقـم طـعـام داخل آن است، طعامهايى كه هيچ يك رنگ ديگرى نيست.
و در مجمع البيان مى گويد: عامه از على عليه السلام روايت كرده اند كه شخصى نزد آن جـناب اين آيه را خواند (و طلح منضود) حضرت فرمود: طلح نيست بلكه آيه شريفه (طـلع مـنـضـود) اسـت، هـمـچـنـان كـه در جـاى ديـگـر فـرمـوده: (و نـخـل طـلعـهـا هـضـيم )، شخصى عرضه داشت: چرا پس قرآن را تغيير نمى دهيد، تا همه بخوانند (و طلع )؟ فرمود: قرآن امروز به هم خورده نمى شود، اين روايت را فرزند آن جـنـاب حـسـن بـن عـلى عـليـهـمـا السـلم و قـيـس بـن سـعـد نـيـز از آن جـنـاب نقل كرده اند.
و در الدر المـنـثور است كه: عبدالرزاق، فاريابى، هناد، عبد بن حميد، و ابن مردويه، از عـلى بـن ابـى طـالب روايت كرده اند كه در ذيل آيه (و طلح منضود) فرمود: منظور موز است.
و در مـجـمـع البـيـان گـفـتـه : در خبر آمده كه در بهشت درختى است كه يك نفر سواره اگر بـخـواهـد سايه آن را طى كند، و صد سال راه برود باز هم آن را طى نخواهد كرد، و شما اگر خواستيد بخوانيد (و ظل ممدود). و نيز در خبر آمده كه هواى بهشت همواره مانند هواى صبحگاهان تابستان نه سردو نه گرم.
🔹ادامه دارد...2⃣
🔹ادامه...۳
🔸مؤلف: روايـت اولى در الدر المـنـثـور از ابـى سـعـيـد و انـس و غـيـر آن دو از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نقل شده.
و در روضـه كـافى سندى كه به على بن ابراهيم دارد، از او، از ابن محبوب، از محمد بن اسـحـاق مـدنـى، از امـام ابـى جـعـفـر عليه السلام از رسـول خـدا صلى اللّه عليه و آله و سلم روايت كرده كه در ضمن حديثى كه در آن وصف بـهشت و اهل بهشت را توصيف كرده، فرموده: اهل بهشت به زيارت يكديگر مى روند، و در بـهـشـت هـمگى در زير سايه هاى كشيده شده اى كه هوايش و روشنيش مانند هوا و روشنى ما بين طلوع فجر و طلوع خورشيد، و بلكه پاكيزه تر از آن است متنعم مى شوند.
و در تفسير قمى در ذيل آيه (انا انشا ناهن انشاء فرموده: منظور حور العين در بهشت است، (فجعلناهن ابكارا عربا) فرمود: يعنى جز به زبان عربى سخن نمى گويند.
و در الدر المـنـثـور اسـت كـه: ابـن ابـى حـاتـم، از جـعـفـربن محمد، از پدرش روايت كرده فـرمـود: رسـول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم در معناى كلمه #عربا فرمود: كلام حوريان بهشت عربى است.
مؤلف: و در روايـاتـى ديگرآمده كه كلمه #عرب جمع عروب است، كه به معناى زن با ناز و كرشمه است.
و نـيـز در هـمـان كـتاب است كه مسدد در مسند خود، و ابن منذر و طبرانى و ابن مردويه، به سند حسن از ابى بكره از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم روايت كرده اند كه در تـفسير آيه (ثلة من الاولين و ثلة من الاخرين ) فرمود: اين دو گروه هر دو در اين امتند و منظور، اولين اين امت و آخرين آنند.
مؤلف: اين معنا در روايات بسيارى وارد شده و ليكن ظاهر آيات اين سوره اين است تقسيم بندى آن مربوط به تمام بشر است، نه مخصوص به اين امت و شايد مراد اين روايات اين بـاشـد كـه در ايـن امـت نـيـز از هـر قـسـمـى مـصـداقـى هـسـت، هـر چـنـد كـه ايـن احتمال از ظاهر روايات بعيد است و هـمـچـنـيـن مـراد از روايـاتـى كـه وارد شـده كـه اصـحـاب يمين اصحاب امير المؤمنينند، و رواياتى كه دارد اصحاب شمال دشمنان آل محمدند، خواسته اند بيان مصداق كنند.
و در مـحـاسـن بـه سـند خود از معاوية بن وهب از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه گفت: از آن جناب از نوشيدن به يك نفس پرسيدم، حضرتش آن را مكروه دانست و فرمود: اين شرب، شرب هيم است، پرسيدم هيم چيست؟ فرمود شتر.
و نيز در آن كتاب به سند خود از حلبى از امام صادق عليه السلام روايت آورده كه گفت: آن جـنـاب كـراهـت داشـت از ايـن كه مردم شبيه به هيم باشند، و آنگاه گفت: پرسيدم: هيم چيست ؟ فرمود: ريگ.
مؤلف: اين هر دو معنا در رواياتى ديگر نيز آمده.
🌺ترجمه آیات7⃣5⃣الی6⃣9⃣ سوره #الواقعه از تفسير شریف المیزان
🔰ترجمه آيات
🔸ما شما را آفريده ايم، پس چرا تصديق نمى كنيد (57).
🔸به من خبر دهيد آيا نطف هاى كه در رحمها مى ريزيد (58).
🔸آيا شما آن را مى آفرينيد و يا ما خالق آنيم ؟ (59).
🔸ايـن مـايـيـم كـه مرگ را بين شما مقرر كرده ايم، و كسى نيست كه از تقدير ماسبقت بگيرد (60).
🔸مـا بـر ايـن اسـاس مـقـدر كـرده ايم كه جماعتى مثل شما جايگزين شما شوند، و شما را به خلقتى ديگر كه از آن خبر نداريد ايجاد كنيم (61).
🔸و شما با اين كه نشاءه نخستين را ديديد، چرا متذكر نمى شويد؟! (62).
🔸آيا هيچ درباره آنچه كشت مى كنيد انديشيده ايد؟ (63).
🔸آيا شما آن را مى رويانيد، و يا روياننده اش ماييم ؟ (64).
🔸و اگـر بـخـواهـيـم مى توانيم آن را بوته خشكى كنيم، و شما از شدت حادثه تعجب كنيد (65).
🔸(و به يكديگر بگوييد) در خسارت سنگينى قرار گرفتيم (66).
🔸بلكه به كلى از رزق محروم شديم (67).
🔸آيا درباره اين آب (تصفيه شده و شيرين آسمانى ) كه مى نوشيد انديشيده ايد؟ (68).
🔸شما آن را از تصفيه خانه ابر نازل كرديد، و يا نازل كننده اش ماييم ؟ (69).
🔸و اگـر مـى خـواسـتيم (مانند قبل از تصفيه و همانند آب درياها) تلخ و شورش مى كرديم، پس چرا هنوز هم شكر نمى گزاريد (70).
🔸آيا درباره آتشى كه مى افروزيد فكر كرده ايد؟ (71).
🔸آيا درختش را كه بعدا هيزم شد شما ايجاد كرديد، و يا پديد آورنده اش ما بوديم ؟ (72).
🔸ما آن را مايه تذكر و وسيله زندگى شما مردم تهيدست بيكس قرار داديم (73).
🔸پس به نام پروردگار عظيمت تسبيح كن (74).
🔸مطلب آنقدر روشن استحاجت نيست به اين كه به سقوط ستارگان سوگند ياد كنيم (75).
🔸(ولى ياد مى كنيم ) و اين سوگند اگر بدانيد بسيار عظيم است (76).
كه اين قرآنى است ارجمند (77).
🔸(كه قبلا) در كتابى پنهان از بشر بود (78).
🔸كه جز پاكان كسى از آن آگاه نيست (79).
🔸تنزيلى از ناحيه رب العالمين است (80).
🔸آيا هنوز هم به اين امر مهم بى اعتنايى و سهل انگارى مى كنيد؟ (81).
🔸و بهره خود را در تكذيب آن قرار مى دهيد (82).
🔸پـس چـرا وقـتـى جـان يـكـى از شـمـا بـه حـلقـوم مـى رسـد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد؟) (83).
🔸و در آن هـنـگـام همه تماشا مى كنيد كه او دارد از دستتان مى رود (و كارى از دستتان ساخته نيست ) (84).
🔸در حالى كه ما از شما به او نزديك تريم، ولى شما نمى بينيد (85).
🔸پس چرا اگر روز جزايى نداريد (86).
🔸جان او را بر نمى گردانيد اگر راست مى گوييد؟ (87).
🔸(پـس بـدانـيـد كـه روز جزايى داريد، و شما مردم در آن روز هم سه طايفه هستيد. مقربين و اصحاب يمين و مكذبين )، اگر آنكه جانش به حلقوم رسيده از مقربين باشد (88).
🔸راحتى و رزق و جنت نعيم دارد (89).
🔸و اما اگر از اصحاب يمين باشد (90).
🔸اى پيامبر! در آن روز به تو سلام خواهد كرد (91).
🔸و اما اگر از تكذيب گران و گمراهان باشد (92).
🔸پذيرايى وى از آب جوشان (93).
🔸و حرارت آتش خواهد بود (94).
🔸به درستى كه اين همان حق اليقين است (95).
🔸پس به نام پروردگار عظيمت تسبيح گوى (96)
_________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a