eitaa logo
تفسیر المیزان
9.6هزار دنبال‌کننده
178 عکس
39 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفسیر آیات5⃣1⃣ و 6⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ5⃣1⃣ 🔰 الجَْوَارِ الْکُنَّسِ6⃣1⃣ 🔸کلمه  جمع خانس است، همچنان که کلمه  جمع طالب است، و مصدر آن  است، که به معناى گرفتگى و تاخر و استتار مى آید، و کلمه جوارى جمع جاریه است، و مصدر جرى به معناى سیر سریع است، که معنایى است استعاره از جریان آب، و کلمه کنس جمع کانس است، و مصدر کنوس به معناى داخل شدن وحشى هایى از قبیل آهو و طیور به درون لانه اش است، لانه اى که براى خود اتخاذ کرده و در آن جایگزین شده. 🔸و اینکه به دنبال جمله (فلا اقسم بالخنس ...) جمله (و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنف س) را آورده، این احتمال را تاءیید مى کند که منظور از (خنس و جوار کنس ) ستارگان است، یا همه آنها و یا بعضى از آنها، چیزى که هست چون ستارگان بعضى سیار و بعضى ثابتند، آنهایى که سیار هستند با صفاتى که در این آیات براى  آن چیرهایى که با آن سوگند خورده آمده مناسبت بیشترى دارد، چون از جمله صفات مقسم بها، صفت خنوس و جرى و کنوس را آورده، و این صفات با وضع پنج سیاره سرگردان یعنى زحل، مشترى، مریخ، زهره و عطارد، منطبق است، زیرا اینها در حرکتشان بر حسب آنچه ما مى بینیم استقامت و رجعت و اقامت دارند، استقامت دارند براى اینکه حرکتشان از نظر زمان شبیه هم است، و رجعت دارند چون انقباض و تاخر و خنوس زمانى دارند، و اقامت دارند، چون در حرکت استقامتى و رجعتى خود زمانى توقف دارند، گویى آهوى وحشى اند که زمانى در آشیانه خود اقامت مى کند. 🔸بعضى از مفسرین گفته اند: مراد همه ستارگان است، و خنوس ستارگان یعنى ناپدید شدن آنها در روز روشن، و مراد از جرى آنها، حرکتى است که مى بینیم در شب دارند، و مراد از کنوس آنها غروب کردن هر یک در مغرب مخصوص به خودش است. 🔸بعضى دیگر گفته اند: منظور گاو وحشى و یا آهو است، و بعید نیست که منظور این مفسر از بردن نام این دو حیوان از باب مثال بوده ، و منظورش ‌ همه وحشیان باشد. و به هر حال از میان این اقوال، قول اول به ذهن نزدیک تر است ، و اما قول دوم بعید و قول سوم از آن بعیدتر است. معناى (و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس ). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ الَّیْلِ إِذَا عَسعَس7⃣1⃣ 🔸این آیه عطف است بر کلمه ، و جمله (اذا عسعس ) قیدى است براى کلمه ، و کلمه  هم به رو آوردن شب اطلاق مى شود، و هم به رفتن آن. 🔸راغب گفته: معناى (و اللیل اذا عسعس) این است که: سوگند به شب وقتى که رو مى آورد، و وقتى که مى رود، که منظور اول و آخر شب است، پس  و  به معناى تاریکى مختصر است، نظیر تاریکى اول مغرب و قبل از آفتاب. مناسب تر با اتصال جمله مورد بحث با آیه (و الصب ح اذا تنفس ) این است که بگوییم منظور تنها رفتن شب است. 🔸بعضى هم گفته اند: منظور آمدن شب است، ولى به همان جهتى که دانستى بعید است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
 🌺 تفسیر آیه 8⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و الصبح اذا تنفس8⃣1⃣ 🔸اين جمله عطف است بر كلمه ، و جمله  قيد كلمه صبح است، و اگر صبح را داراى تنفس خوانده - بطورى كه از بعضى ها استفاده مى شود -، به اين مناسبت بوده كه صبح نور خود را در افق مى گستراند، و ظلمت را كه افق را فرا گرفته بود از بين مى برد، و اين نوعى استعاره است كه صبح، بعد از آنكه ظلمت شب را شكافته و طلوع كرده به كسى تشبيه كرده كه بعد از اعمال دشوارى كه انجام داده و لحظه فراغتى يافته تا استراحت كند نفسى عميق مى كشد، افق هم تنفسى است از صبح. 🔸زمخشرى درباره اين استعاره وجهى ديگر ذكر كرده، مى گويد اگر بپرسى تنفس صبح چه معنا دارد؟ مى گويم: وقتى صبح مى آيد با آمدنش روح و نسيمى مى آورد، و همين نسيم بطور مجاز تنفس صبح خوانده شده. اين بود گفتار زمخشرى، ليكن وجه قبلى به ذهن نزديك تر است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات9⃣1⃣ و 0⃣2⃣ و 1⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰انه لقول رسول كريم9⃣1⃣ 🔰 ذى قوه عند ذى العرش مكين0⃣2⃣ 🔰 مطاع ثم امين1⃣2⃣ 🔸اين آيات جواب قسم است و ضمير در  به قرآن بر مى گردد، ممكن هم هست به آيات اين سوره به عنوان اينكه آنها نيز قرآن است برگردد، چون فرموده: ...، اينها كلام رسول است، و مراد از رسول جبرئيل است، همچنان كه در جاى ديگر فرموده:  (من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله ). 🔸و در اينكه  را به جبرئيل به عنوان رسول نسبت داده، مى فهماند كه در حقيقت قول از آن خود ، و نسبتش به جبرئيل نسبت رسالت به رسول است، و در اين مقام جبرئيل را به صفت توصيف كرده: 1⃣ اول اينكه: او را رسول خواند، كه مى فهماند او قرآن را به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم وحى مى كند 2⃣ دوم اينكه: كريمش خواند، كه مى رساند نزد خداى تعالى كرامت و احترام دارد، و به اعزاز او عزيز شده 3⃣سوم اينكه : ذى قوتش خواند، كه مى فهماند او داراى قوت و قدرت و شدت بالغه اى است 4⃣چهارم اينكه: او را نزد خداى صاحب عرش، مكين خواند، يعنى داراى مقام و منزلت است 5⃣پنجم اينكه:  اش خوانده، كه دلالت دارد بر اينكه جبرئيل در آنجا يعنى نزد خدا دستور دهنده اى است، كه زير دستانش دستوراتش را بكار مى بندند، معلوم مى شود در آنجا ملائكه هستند كه جبرئيل به آنان امر مى كند و ايشان اطاعتش مى كنند، از همينجا معلوم مى شود كه جبرئيل در كار خودش هم دارد 6⃣ششم اينكه: او را امين خواند كه مى رساند جبرئيل خدا را در دستوراتى كه مى دهد و در رساندن وحى و رسالت، خيانت و دخل و تصرفى نمى كند. 🔸بعضى ها گفته اند: مراد از رسول كه اين صفات براى او ذكر شده، خود رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم است، ولى اين حرف درست نيست، چون با آيات بعدى نمى سازد. 🔸وجه اينكه فرمود:  ديوانه نيست __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 2⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما صاحبكم بمجنون2⃣2⃣ 🔸اين آيه عطف است بر جمله  ..، و رد تهمتى است كه كفار به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم مى زدند و او را مجنون مى خواندند 🔸و اينكه از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به عبارت ( - همنشين شما) تعبير كرده، به قول آن مفسر خواسته است تهمت كفار را تكذيب كند، كه او را مجنون مى خوانده اند، و ساحتش را از چنين چيزهايى منزه بدارد، پس اين جمله اشاره دارد به اينكه او از اول عمرش تاكنون با شما داشته، در بين شما بوده، و شما او را از هر كس ديگر بهتر مى شناسيد، و او را داراى كمالى از ، و رزانتى از ، و در يافته ايد، و كسى را كه چنين كمالاتى داشته باشد، به جنون نسبت نمى دهند. 🔸و اگر جبرئيل را به آن صفات شش گانه بستود، و چنين مدحى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نكرد، دليل نمى شود بر اينكه جبرئيل مقامى بلندتر از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم دارد، براى اينكه زمينه گفتار اين است كه بفهماند اين قرآن اوهام ديوانگان و القاآت شيطانى نيست، بلكه از طريق و بوسيله چنين فرشته اى نازل شده، و خلاصه اينكه راه نزول آن، راه سالمى بوده، و حتى احتمال و خطا هم در آن نيست، زيرا فرشته وحى صفاتى چنين و چنان دارد، و در چنين زمينه اى جاى ستودن رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نيست و اين توجيه را ديگران هم كرده اند. 🔸البته در مطاوى و لابلاى كلام خدا صفات كريمه اى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم ديده مى شود، كه با در نظر گرفتن آن، هيچ شكى باقى نمى ماند در اينكه آن جناب افضل از جبرئيل و از همه ملائكه است، براى اينكه مى بينيم همه را مأمور ساخته كه براى بشر سجده و خضوع كنند، براى اينكه انسان خليفه خدا در زمين است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
 🌺 تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و لقد راه بالافق المبين3⃣2⃣ 🔸ضمير فاعل در جمله  به كلمه ، و ضمير #ه كه ضمير مفعول است به رسول كريم كه همان جبرئيل باشد بر مى گردد. مراد از اينكه رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم جبرئيل را در افق مبين ديده است و كلمه  به معناى ناحيه ظاهر است، و ظاهرا اشاره باشد به آيه (و هو بالافق الاعلى). 🔸و معناى آن اين است كه سوگند مى خورم كه رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم جبرئيل را قبلا هم ديده بود، و جبرئيل آن زمان در افق مبين، و ناحيه ظاهر قرار داشت، و آن همان افق اعلى است، افقى كه بلندتر از ساير افق ها است، البته بلندى به آن معنايى كه مناسب با عالم ملائكه است. 🔸و بعضى گفته اند: معنايش اين است كه: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم، جبرئيل را به صورت اصليش در آنجا كه خورشيد طلوع مى كند كه همان افق اعلى از ناحيه مشرق است ديده بود. 🔸ليكن اين حرف درست نيست، به دليل اينكه از لفظ آيه دليلى بر آن وجود ندارد، و مخصوصا دليلى كه دلالت كند بر اينكه جبرئيل را به صورت اصليش ديده وجود ندارد، حال جبرئيل بهر صورتى كه تمثل كرده باشد، به نظر مى رسد اين مفسر نظريه خود را از بعضى روايات گرفته كه مى گويد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم جبرئيل را در اول بعثت بين زمين و آسمان ديد، كه بر تختى نشسته، و اگر اين باشد ديگر صورت اصلى نبوده بلكه به اين شكل در آمده. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
 🌺 تفسیر آیه 4⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما هو على الغيب بضنين4⃣2⃣ 🔸كلمه  صفت مشبهه از ماده است، كه به معناى بخل است، مى فرمايد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به هيچ چيز از آنچه به او وحى مى شود بخل نمى ورزد، و چيزى را از كسى كتمان و پنهان نمى كند و تغيير و تبديل نمى دهد، و وحى را نه همه اش و نه بعضى از آن را به چيز ديگر تبديل نمى كند، بلكه همانطور كه به او تعليم داده به مردم تعليم مى دهد، و آنچه را مأمور به تبليغش شده تبليغ مى كند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 5⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما هو بقول شيطان رجيم5⃣2⃣ 🔸در اين آيه، استناد قرآن به القاآت شيطانى را نفى مى كند، و با اين نفى جنون هم نفى مى شود، براى اينكه آنچه نفى شده اعم از است چون كلمه شيطان به معناى شرير است كه ابليس هم يكى از آن شريرها است و ذريه او نيز مصاديقى از شرير، و اشرار جن هم مصاديقى از آن هستند، در قرآن هم شيطان رجيم تنها به ابليس اطلاق نشده، در مورد ساير شريرها هم اطلاق شده است، درباره ابليس مى فرمايد:  (فاخرج منها فانك رجيم ) و درباره ساير شيطانها و شريرها مى فرمايد:  (و حفظناها من كل شيطان رجيم ). 🔸پس معناى آيه چنين مى شود: قرآن از تسويلات ابليس و لشكريان او، و از القاآت اشرار جن نيست، كه گاهى ديده مى شود به بعضى ديوانگان القاآتى مى كنند. دفع هر گونه شبهه و ترديد درباره حقانيت قرآن و اينكه آن كتاب هدايت است __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فاين تذهبون6⃣2⃣ 🔸خداى سبحان در آيات هفتگانه قبل حق مطلب را در مورد قرآن به بيانى وافى روشن ساخت بطورى كه هر شك و ترديدى را از مردمى كه درباره آن جناب داشتند برطرف نمود و اين مهم را در چند آيه كوتاه انجام داده، نخست فرمود: قرآن كلام خدا است، و تكيه اش در اين ادعاء بر آيات است، كه همه مردم قبلا از قرآن شنيده بودند، كه اگر در آسمانى بودن آن شك داريد يك سوره مثل آن بياوريد. و سپس فرمود: نزول قرآن به رسالت فرشته اى آسمانى و جليل القدر و عظيم المنزله و امين در وحى، يعنى جبرئيل صورت گرفته، كه بين او و خداى عز و جل هيچ حاجز و مانعى، و بين او و رسول خدا هيچ واسطه اى نيست، و نه از ناحيه خودش، و نه از ناحيه هيچ كس ديگر انگيزه اى كه نگذارد وحى را بگيرد، و يا اگر گرفت نگذارد حفظش كند، و يا اگر حفظش هم كرد، نگذارد آن را به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم برساند، وجود ندارد. و در مرحله سوم اين معنا را روشن كرد كه آن شخصى هم كه قرآن بر او نازل شده، و براى شما آن را تلاوت مى كند، همان كسى است كه سالها همنشين او بوده ايد، و حال و وضع او بر شما پوشيده نيست، كه امروز او را بهتان جنون بزنيد، و او فرشته حامل وحى را به چشم خود ديده، و وحى را از او گرفته و خودش هم چيزى از وحى را كتمان نكرده و نمى كند و آن را تغيير نمى دهد. و در مرحله چهارم روشن مى كند كه كلام آن جناب از مقوله تسويلات ابليس، و لشكريان او، و نيز از القاآت بعضى از اشرار جنى نيست. و نتيجه اين بيان اين است كه قرآن كتاب هدايت است، كتابى است كه هر كس بخواهد بر طريق حق استقامت بورزد، بوسيله اين كتاب هدايت مى شود (ان هو الا ذكر للعالمين...) 🔸پس اينكه فرمود:  مقدمه و زمينه چينى است براى نتيجه گيرى از بيان سابق، و آن نتيجه اثبات گمراهى آنان، و خطاى نظريه شان درباره قرآن است، كه آن را از عارضه هاى جنون، و يا از تسويلات باطل شيطانى مى دانستند. پس استفهام در آيه شريفه توبيخى است، و معنايش اين است كه وقتى حقانيت قرآن به اين روشنى است، پس ديگر كجا مى رويد، و چرا حق را پشت سر مى اندازيد؟! __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ان هو الا ذكر للعالمين7⃣2⃣ 🔸يعنى قرآن تنها تذكره اى است براى جماعات مردم، حال هر كس كه باشد با قرآن مى تواند حق را ببيند، و به آن بينا شود، در سابق هم در نظير اين آيه مطالبى گذشت __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
  🌺 تفسیر آیه8⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لمن شاء منكم ان يستقيم8⃣2⃣ 🔸اين جمله بدل است از كلمه ، مى فرمايد قرآن آن را دارد كه براى تمام عالم باشد، و اما در مقام فعليت تنها كسانى از آن مى شوند كه خودشان هم بخواهند بر صراط حق، مستقيم و پايدار باشند، و بر عبوديت حق و طاعت او استوار بمانند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما تشاون الا ان يشاء اللّه رب العالمين9⃣2⃣ 🔸گفتار در اينكه انسان در مشيت خود مستقل از مشيت خداى تعالى نيست، در آيات شبيه به اين آيه گذشت. 🔸و اين آيه شريفه به حسب آنچه افاده مى كند به منزله دفع دخل، و پاسخ از سؤالى است كه ممكن است به ذهن كسى بيفتد، و آن اين است كه كسى توهم كند جمله (لمن شاء منكم ان يستقيم )، انسانها را در مشيت و خواستن استقامت، استقلال دارند، هر كس بخواهد مى تواند مستقيم باشد، و هر كس نخواهد مستقيم نمى شود، پس در نتيجه خداى تعالى محتاج استقامتى است كه از ايشان خواسته. 🔸بنابراين، اين توهم را دفع نموده مى فرمايد: مشيت انسانها وابسته و موقوف بر مشيت خداى سبحان است، و انسانها استقامت را نمى خواهند، مگر اينكه خدا بخواهد كه ايشان بخواهند، اگر خداى تعالى بخواهد، آنان هم مى خواهند، پس افعال ارادى انسان مراد خداى تعالى نيز هست، يعنى خدا هم در آنها اراده دارد، اگر خدا اراده كند كه انسان فلان عمل را انجام دهد انسان آن عمل را مى خواهد، و انجام هم مى دهد، و وقتى كه انجام مى دهد به اراده خودش انجام مى دهد. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a