eitaa logo
تفسیر المیزان
9.2هزار دنبال‌کننده
158 عکس
38 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفسیر آیه 7⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا النُّفُوس زُوِّجَت7⃣ 🔸اما نفوس سعیده با زنان بهشت تزویج مى شوند، همچنان که فرمود:  (لهم فیها ازواج مطهره)، و نیز فرمود:  (و زوجناهم بحور عین )، و اما نفوس با قرین هاى شیطانیشان ازدواج مى کنند، همچنان که فرمود:  (احشروا الذین ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون )، و نیز فرموده :  (و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین ). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات 8⃣ و 9⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الْمَوْءُدَةُ سئلَت8⃣ 🔰 بِأَى ذَنبٍ قُتِلَت9⃣ 🔸کلمه  به معناى آن دخترى است که زنده زنده در گور شده ، و این مربوط به رسم عرب است که دختران را از ترس اینکه ننگ به بار آورند زنده زنده در مى کردند، همچنان که آیه زیر هم به آن اشاره دارد و مى فرماید:  (و اذا بشر احدهم بالانثى ظل وجهه مسودا و هو کظیم یتوارى من القوم من سوء ما بشر به ایمسکه على هون ام یدسه فى التراب ) 🔸وجه اینکه فرمود از دختران زنده به گور شده پرسیده مى شود:  باى ذنب قتلت 🔸و در حقیقت مسئول قتل این دختر پدر او است تا انتقام وى را از او بگیرند، لیکن در آیه ، مسئول را خود آن دختر دانسته و مى فرماید از خود او مى پرسند به چه جرمى کشته شد؟ این هم نوعى تعریض و توبیخى است از قاتل آن دختر و هم زمینه چینى است براى اینکه آن دختر جرات کند و از خداى تعالى بخواهد که انتقام خون او را بگیرد، و آنگاه خداى تعالى از قاتل او سبب قتل او را بپرسد، و سپس انتقامش را بگیرد، در نتیجه مى توان گفت اسلوب کلام در این آیه نظیر اسلوب در آیه زیر است، که مى فرماید:  (و اذ قال اللّه یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس اتخذونى و امى الهین من دون الله ). 🔸و بعضى گفته اند اگر نسبت مسئولیت را به خود مووده داده از باب مجاز عقلى است، و مراد این است که: از وضع او پرسش مى شود، نظیر مجازى که در آیه (ان العهد کان مسئولا) بکار رفته. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 🔟سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الصحُف نُشِرَت🔟 🔸یعنى روزى که نامه هاى اعمال براى حساب باز مى شود. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه1⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا السمَاءُ کُشِطت1⃣1⃣ 🔸در مجمع البیان گفته: کلمه  به معناى قلع و کندن چیزى است که سخت به چیز دیگر چسبیده، و قهرا کندنش نیز به شدت انجام مى شود. و کشط آسمان قهرا با آیه (و السموات مطویات بیمینه )، و آیه (و یوم تشقق السماء بالغمام و نزل الملئکه تنزیلا) و سایر آیات مربوطه به این معنا منطبق مى شود. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الجَْحِیمُ سعِّرَت2⃣1⃣ 🔸مصدر  که فعل  مشتق از آن است به معناى شعله ور ساختن آتش است، بطورى که زبانه بکشد. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا الجَْنَّةُ أُزْلِفَت3⃣1⃣ 🔸مصدر  که فعل مجهول   از آن گرفته شده، به معناى نزدیک آوردن است، منظور این است که در قیامت بهشت را به اهل آن نزدیک مى کنند تا داخلش شوند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰عَلِمَت نَفْسٌ مَّا أَحْضرَت4⃣1⃣ 🔸این جمله جواب کلمه  است، که در دوازده آیه تکرار شده بود، و منظور از کلمه  جنس آدمیان است، و مراد از جمله  اعمالى است که هر فردى در دنیا انجام داده، وقتى گفته مى شود:  (احضرت الشىء) معنایش این است که: من آن چیز را حاضر یافتم، همچنان که وقتى گفته مى شود:  (احمدت الشى ء) معنایش این است که من آن چیز را محمود و پسندیده یافتم. بنابراین ، آیه مورد بحث در معناى آیه زیر است که مى فرماید:  (یوم تجد کل نفس ماعملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روایتی 🔸(روایاتى در معناى آیات گذشته ) در تفسیر قمى در ذیل آیه (اذا الشمس کورت) فرموده: یعنى خورشید سیاه و تاریک مى شود، و در معناى آیه (و اذاالنجوم) انکدرت فرموده : یعنى نورش از بین مى رود، و در (و اذا الجبال سیرت ) فرموده: حرکت مى کند این همان است که در آیه (تحسبها جامده و هى تمرمر السحاب - کوهها را جامد مى پندارى و حال آنکه مانند ابرها در حرکتند) فرمود. و در آیه (و اذا العشار عطلت ) فرموده وقتى که همه خلق مردند بى صاحب مى مانند، کسى نیست شیر آنها را بدوشد، و در جمله (و اذا البحار سجرت ) فرمود: دریاهایى که پیرامون کره زمین هستند همه آتش مى شوند، و در جمله (و اذا النفوس زوجت) فرمود: یعنى با حور العین تزویج مى کنند. و نیز در آن کتاب در روایت ابى الجارود از امام باقر 7‌ آمده که در معناى آیه (و اذا النفوس زوجت ) فرموده: اما اهل بهشت با خیرات حسان (حور العین) ازدواج مى کنند، و اما اهل دوزخ، باید دانست که با هر انسانى از دوزخیان شیطانى است، یعنى هر یک از آن کفار و منافقین با شیطان خود که قرین اوست ازدواج مى کند. 🔸مؤلف: ظاهرا از کلمه (یعنى تا آخر) روایت، جزو کلام راوى باشد. و در الدر المنثور است که ابن ابى حاتم و دیلمى از ابى مریم روایت کرده اند که رسول خدا 6 در معناى آیه (اذا الشمس کورت) فرمود: (در جهنم تکویر مى شود)، و در معناى آیه (و اذا النجوم انکدرت) نیز فرمود: (در جهنم منکدر مى شود)، و هر چیزى و کسى که به جاى خداى تعالى پرستیده شود در جهنم خواهد بود، به جز عیسى بن مریم و مادرش که معبود واقع شدند، ولى داخل جهنم نمى شوند، آنان نیز اگر به این پرستش راضى مى بودند داخل جهنم مى شدند. 🔸و در تفسیر قمى در ذیل آیه (و اذا الصحف نشرت) فرموده: منظور صحف اعمال است، و در معناى آیه (و اذا السماء کشطت) فرموده یعنى باطل شود. 🔸و در الدر المنثور است که ابن مردویه از نعمان بن بشیر روایت کرده که گفت: من از رسول خدا 6 شنیدم که در معناى آیه (و اذا النفوس زوجت) مى فرمود: منظور هر دو نفرى است که به شرکت کارى خیر و یا گناهى را انجام مى دهند، که با هم داخل بهشت و یا آتش مى شوند. 🔸این آیات در مقام منزه داشتن رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) از جنون است، - که مشرکین آن جناب را بدان متهم کرده بودند_، و نیز منزه داشتن قرآنى که آورده از مداخله شیطان است، مى فرماید: قرآن او کلام خداى تعالى است، که ملک وحى آن را به وى القاء مى کند، ملکى که هرگز در رسالت خود خیانت نمى کند، و نیز قرآن او هشدارى است که به اذن خدا هر کسى را که بخواهد راه راست را بیابد هدایت مى کند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺ترجمه آيات 5⃣1⃣ الی9⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔸گر چه سوگند به ستارگان كه در روز پنهان مى شوند5⃣1⃣ 🔸و آنها كه سيارند و در مغرب خود غروب مى كنند6⃣1⃣ 🔸و سوگند مى خورم به شب هنگامى كه تاريك مى شود7⃣1⃣ 🔸و به روز وقتى كه مى دمد 8⃣1⃣ 🔸كه قرآن گفتار فرستاده بزرگوار خداست (جبرئيل امين )9⃣1⃣ 🔸فرشته اى ارجمند كه نزد صاحب عرش مقامى دارد0⃣2⃣ 🔸و فرمانش براى ساير فرشتگان مطاع است 1⃣2⃣ 🔸و اينكه رفيق شما ديوانه نيست2⃣2⃣ 🔸او وى را در افق مبين ديده است3⃣2⃣ 🔸و در موارد غيبى كه بدو وحى مى شود بخيل نيست4⃣2⃣ 🔸و اينكه قرآن كلام شيطان رجيم نمى باشد5⃣2⃣ 🔸پس با اين حال به كجا مى رويد6⃣2⃣ 🔸كه اين بجز روشنگرى مردم عالم غرضى ندارد7⃣2⃣ 🔸تا هر كس مى خواهد مس تقيم شود8⃣2⃣ 🔸ولى از شما كسى نمى خواهد مگر وقتى خداى تعالى كه رب عالميان است خواسته باشد9⃣2⃣ __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بيان آیات سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بیان آیات 🔸این آیات در مقام منزه داشتن رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وسلم از جنون است، - که مشرکین آن جناب را بدان متهم کرده بودند -، و نیز منزه داشتن قرآنى که آورده از مداخله شیطان است، مى فرماید: او کلام خداى تعالى است، که ملک وحى آن را به وى القاء مى کند، ملکى که هرگز در رسالت خود خیانت نمى کند، و نیز قرآن او هشدارى است که به اذن خدا هر کسى را که بخواهد راه راست را بیابد هدایت مى کند. مراد از (الخنس الجوار الکنس ) که بدانها قسم یاد فرموده است __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات5⃣1⃣ و 6⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فَلا أُقْسِمُ بِالخُْنَّسِ5⃣1⃣ 🔰 الجَْوَارِ الْکُنَّسِ6⃣1⃣ 🔸کلمه  جمع خانس است، همچنان که کلمه  جمع طالب است، و مصدر آن  است، که به معناى گرفتگى و تاخر و استتار مى آید، و کلمه جوارى جمع جاریه است، و مصدر جرى به معناى سیر سریع است، که معنایى است استعاره از جریان آب، و کلمه کنس جمع کانس است، و مصدر کنوس به معناى داخل شدن وحشى هایى از قبیل آهو و طیور به درون لانه اش است، لانه اى که براى خود اتخاذ کرده و در آن جایگزین شده. 🔸و اینکه به دنبال جمله (فلا اقسم بالخنس ...) جمله (و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنف س) را آورده، این احتمال را تاءیید مى کند که منظور از (خنس و جوار کنس ) ستارگان است، یا همه آنها و یا بعضى از آنها، چیزى که هست چون ستارگان بعضى سیار و بعضى ثابتند، آنهایى که سیار هستند با صفاتى که در این آیات براى  آن چیرهایى که با آن سوگند خورده آمده مناسبت بیشترى دارد، چون از جمله صفات مقسم بها، صفت خنوس و جرى و کنوس را آورده، و این صفات با وضع پنج سیاره سرگردان یعنى زحل، مشترى، مریخ، زهره و عطارد، منطبق است، زیرا اینها در حرکتشان بر حسب آنچه ما مى بینیم استقامت و رجعت و اقامت دارند، استقامت دارند براى اینکه حرکتشان از نظر زمان شبیه هم است، و رجعت دارند چون انقباض و تاخر و خنوس زمانى دارند، و اقامت دارند، چون در حرکت استقامتى و رجعتى خود زمانى توقف دارند، گویى آهوى وحشى اند که زمانى در آشیانه خود اقامت مى کند. 🔸بعضى از مفسرین گفته اند: مراد همه ستارگان است، و خنوس ستارگان یعنى ناپدید شدن آنها در روز روشن، و مراد از جرى آنها، حرکتى است که مى بینیم در شب دارند، و مراد از کنوس آنها غروب کردن هر یک در مغرب مخصوص به خودش است. 🔸بعضى دیگر گفته اند: منظور گاو وحشى و یا آهو است، و بعید نیست که منظور این مفسر از بردن نام این دو حیوان از باب مثال بوده ، و منظورش ‌ همه وحشیان باشد. و به هر حال از میان این اقوال، قول اول به ذهن نزدیک تر است ، و اما قول دوم بعید و قول سوم از آن بعیدتر است. معناى (و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس ). __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ الَّیْلِ إِذَا عَسعَس7⃣1⃣ 🔸این آیه عطف است بر کلمه ، و جمله (اذا عسعس ) قیدى است براى کلمه ، و کلمه  هم به رو آوردن شب اطلاق مى شود، و هم به رفتن آن. 🔸راغب گفته: معناى (و اللیل اذا عسعس) این است که: سوگند به شب وقتى که رو مى آورد، و وقتى که مى رود، که منظور اول و آخر شب است، پس  و  به معناى تاریکى مختصر است، نظیر تاریکى اول مغرب و قبل از آفتاب. مناسب تر با اتصال جمله مورد بحث با آیه (و الصب ح اذا تنفس ) این است که بگوییم منظور تنها رفتن شب است. 🔸بعضى هم گفته اند: منظور آمدن شب است، ولى به همان جهتى که دانستى بعید است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
 🌺 تفسیر آیه 8⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و الصبح اذا تنفس8⃣1⃣ 🔸اين جمله عطف است بر كلمه ، و جمله  قيد كلمه صبح است، و اگر صبح را داراى تنفس خوانده - بطورى كه از بعضى ها استفاده مى شود -، به اين مناسبت بوده كه صبح نور خود را در افق مى گستراند، و ظلمت را كه افق را فرا گرفته بود از بين مى برد، و اين نوعى استعاره است كه صبح، بعد از آنكه ظلمت شب را شكافته و طلوع كرده به كسى تشبيه كرده كه بعد از اعمال دشوارى كه انجام داده و لحظه فراغتى يافته تا استراحت كند نفسى عميق مى كشد، افق هم تنفسى است از صبح. 🔸زمخشرى درباره اين استعاره وجهى ديگر ذكر كرده، مى گويد اگر بپرسى تنفس صبح چه معنا دارد؟ مى گويم: وقتى صبح مى آيد با آمدنش روح و نسيمى مى آورد، و همين نسيم بطور مجاز تنفس صبح خوانده شده. اين بود گفتار زمخشرى، ليكن وجه قبلى به ذهن نزديك تر است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات9⃣1⃣ و 0⃣2⃣ و 1⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰انه لقول رسول كريم9⃣1⃣ 🔰 ذى قوه عند ذى العرش مكين0⃣2⃣ 🔰 مطاع ثم امين1⃣2⃣ 🔸اين آيات جواب قسم است و ضمير در  به قرآن بر مى گردد، ممكن هم هست به آيات اين سوره به عنوان اينكه آنها نيز قرآن است برگردد، چون فرموده: ...، اينها كلام رسول است، و مراد از رسول جبرئيل است، همچنان كه در جاى ديگر فرموده:  (من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله ). 🔸و در اينكه  را به جبرئيل به عنوان رسول نسبت داده، مى فهماند كه در حقيقت قول از آن خود ، و نسبتش به جبرئيل نسبت رسالت به رسول است، و در اين مقام جبرئيل را به صفت توصيف كرده: 1⃣ اول اينكه: او را رسول خواند، كه مى فهماند او قرآن را به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم وحى مى كند 2⃣ دوم اينكه: كريمش خواند، كه مى رساند نزد خداى تعالى كرامت و احترام دارد، و به اعزاز او عزيز شده 3⃣سوم اينكه : ذى قوتش خواند، كه مى فهماند او داراى قوت و قدرت و شدت بالغه اى است 4⃣چهارم اينكه: او را نزد خداى صاحب عرش، مكين خواند، يعنى داراى مقام و منزلت است 5⃣پنجم اينكه:  اش خوانده، كه دلالت دارد بر اينكه جبرئيل در آنجا يعنى نزد خدا دستور دهنده اى است، كه زير دستانش دستوراتش را بكار مى بندند، معلوم مى شود در آنجا ملائكه هستند كه جبرئيل به آنان امر مى كند و ايشان اطاعتش مى كنند، از همينجا معلوم مى شود كه جبرئيل در كار خودش هم دارد 6⃣ششم اينكه: او را امين خواند كه مى رساند جبرئيل خدا را در دستوراتى كه مى دهد و در رساندن وحى و رسالت، خيانت و دخل و تصرفى نمى كند. 🔸بعضى ها گفته اند: مراد از رسول كه اين صفات براى او ذكر شده، خود رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم است، ولى اين حرف درست نيست، چون با آيات بعدى نمى سازد. 🔸وجه اينكه فرمود:  ديوانه نيست __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 2⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما صاحبكم بمجنون2⃣2⃣ 🔸اين آيه عطف است بر جمله  ..، و رد تهمتى است كه كفار به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم مى زدند و او را مجنون مى خواندند 🔸و اينكه از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به عبارت ( - همنشين شما) تعبير كرده، به قول آن مفسر خواسته است تهمت كفار را تكذيب كند، كه او را مجنون مى خوانده اند، و ساحتش را از چنين چيزهايى منزه بدارد، پس اين جمله اشاره دارد به اينكه او از اول عمرش تاكنون با شما داشته، در بين شما بوده، و شما او را از هر كس ديگر بهتر مى شناسيد، و او را داراى كمالى از ، و رزانتى از ، و در يافته ايد، و كسى را كه چنين كمالاتى داشته باشد، به جنون نسبت نمى دهند. 🔸و اگر جبرئيل را به آن صفات شش گانه بستود، و چنين مدحى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نكرد، دليل نمى شود بر اينكه جبرئيل مقامى بلندتر از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم دارد، براى اينكه زمينه گفتار اين است كه بفهماند اين قرآن اوهام ديوانگان و القاآت شيطانى نيست، بلكه از طريق و بوسيله چنين فرشته اى نازل شده، و خلاصه اينكه راه نزول آن، راه سالمى بوده، و حتى احتمال و خطا هم در آن نيست، زيرا فرشته وحى صفاتى چنين و چنان دارد، و در چنين زمينه اى جاى ستودن رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نيست و اين توجيه را ديگران هم كرده اند. 🔸البته در مطاوى و لابلاى كلام خدا صفات كريمه اى از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم ديده مى شود، كه با در نظر گرفتن آن، هيچ شكى باقى نمى ماند در اينكه آن جناب افضل از جبرئيل و از همه ملائكه است، براى اينكه مى بينيم همه را مأمور ساخته كه براى بشر سجده و خضوع كنند، براى اينكه انسان خليفه خدا در زمين است. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
 🌺 تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و لقد راه بالافق المبين3⃣2⃣ 🔸ضمير فاعل در جمله  به كلمه ، و ضمير #ه كه ضمير مفعول است به رسول كريم كه همان جبرئيل باشد بر مى گردد. مراد از اينكه رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم جبرئيل را در افق مبين ديده است و كلمه  به معناى ناحيه ظاهر است، و ظاهرا اشاره باشد به آيه (و هو بالافق الاعلى). 🔸و معناى آن اين است كه سوگند مى خورم كه رسول اللّه صلى اللّه عليه و آله و سلم جبرئيل را قبلا هم ديده بود، و جبرئيل آن زمان در افق مبين، و ناحيه ظاهر قرار داشت، و آن همان افق اعلى است، افقى كه بلندتر از ساير افق ها است، البته بلندى به آن معنايى كه مناسب با عالم ملائكه است. 🔸و بعضى گفته اند: معنايش اين است كه: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم، جبرئيل را به صورت اصليش در آنجا كه خورشيد طلوع مى كند كه همان افق اعلى از ناحيه مشرق است ديده بود. 🔸ليكن اين حرف درست نيست، به دليل اينكه از لفظ آيه دليلى بر آن وجود ندارد، و مخصوصا دليلى كه دلالت كند بر اينكه جبرئيل را به صورت اصليش ديده وجود ندارد، حال جبرئيل بهر صورتى كه تمثل كرده باشد، به نظر مى رسد اين مفسر نظريه خود را از بعضى روايات گرفته كه مى گويد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم جبرئيل را در اول بعثت بين زمين و آسمان ديد، كه بر تختى نشسته، و اگر اين باشد ديگر صورت اصلى نبوده بلكه به اين شكل در آمده. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
 🌺 تفسیر آیه 4⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما هو على الغيب بضنين4⃣2⃣ 🔸كلمه  صفت مشبهه از ماده است، كه به معناى بخل است، مى فرمايد رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به هيچ چيز از آنچه به او وحى مى شود بخل نمى ورزد، و چيزى را از كسى كتمان و پنهان نمى كند و تغيير و تبديل نمى دهد، و وحى را نه همه اش و نه بعضى از آن را به چيز ديگر تبديل نمى كند، بلكه همانطور كه به او تعليم داده به مردم تعليم مى دهد، و آنچه را مأمور به تبليغش شده تبليغ مى كند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 5⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما هو بقول شيطان رجيم5⃣2⃣ 🔸در اين آيه، استناد قرآن به القاآت شيطانى را نفى مى كند، و با اين نفى جنون هم نفى مى شود، براى اينكه آنچه نفى شده اعم از است چون كلمه شيطان به معناى شرير است كه ابليس هم يكى از آن شريرها است و ذريه او نيز مصاديقى از شرير، و اشرار جن هم مصاديقى از آن هستند، در قرآن هم شيطان رجيم تنها به ابليس اطلاق نشده، در مورد ساير شريرها هم اطلاق شده است، درباره ابليس مى فرمايد:  (فاخرج منها فانك رجيم ) و درباره ساير شيطانها و شريرها مى فرمايد:  (و حفظناها من كل شيطان رجيم ). 🔸پس معناى آيه چنين مى شود: قرآن از تسويلات ابليس و لشكريان او، و از القاآت اشرار جن نيست، كه گاهى ديده مى شود به بعضى ديوانگان القاآتى مى كنند. دفع هر گونه شبهه و ترديد درباره حقانيت قرآن و اينكه آن كتاب هدايت است __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فاين تذهبون6⃣2⃣ 🔸خداى سبحان در آيات هفتگانه قبل حق مطلب را در مورد قرآن به بيانى وافى روشن ساخت بطورى كه هر شك و ترديدى را از مردمى كه درباره آن جناب داشتند برطرف نمود و اين مهم را در چند آيه كوتاه انجام داده، نخست فرمود: قرآن كلام خدا است، و تكيه اش در اين ادعاء بر آيات است، كه همه مردم قبلا از قرآن شنيده بودند، كه اگر در آسمانى بودن آن شك داريد يك سوره مثل آن بياوريد. و سپس فرمود: نزول قرآن به رسالت فرشته اى آسمانى و جليل القدر و عظيم المنزله و امين در وحى، يعنى جبرئيل صورت گرفته، كه بين او و خداى عز و جل هيچ حاجز و مانعى، و بين او و رسول خدا هيچ واسطه اى نيست، و نه از ناحيه خودش، و نه از ناحيه هيچ كس ديگر انگيزه اى كه نگذارد وحى را بگيرد، و يا اگر گرفت نگذارد حفظش كند، و يا اگر حفظش هم كرد، نگذارد آن را به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم برساند، وجود ندارد. و در مرحله سوم اين معنا را روشن كرد كه آن شخصى هم كه قرآن بر او نازل شده، و براى شما آن را تلاوت مى كند، همان كسى است كه سالها همنشين او بوده ايد، و حال و وضع او بر شما پوشيده نيست، كه امروز او را بهتان جنون بزنيد، و او فرشته حامل وحى را به چشم خود ديده، و وحى را از او گرفته و خودش هم چيزى از وحى را كتمان نكرده و نمى كند و آن را تغيير نمى دهد. و در مرحله چهارم روشن مى كند كه كلام آن جناب از مقوله تسويلات ابليس، و لشكريان او، و نيز از القاآت بعضى از اشرار جنى نيست. و نتيجه اين بيان اين است كه قرآن كتاب هدايت است، كتابى است كه هر كس بخواهد بر طريق حق استقامت بورزد، بوسيله اين كتاب هدايت مى شود (ان هو الا ذكر للعالمين...) 🔸پس اينكه فرمود:  مقدمه و زمينه چينى است براى نتيجه گيرى از بيان سابق، و آن نتيجه اثبات گمراهى آنان، و خطاى نظريه شان درباره قرآن است، كه آن را از عارضه هاى جنون، و يا از تسويلات باطل شيطانى مى دانستند. پس استفهام در آيه شريفه توبيخى است، و معنايش اين است كه وقتى حقانيت قرآن به اين روشنى است، پس ديگر كجا مى رويد، و چرا حق را پشت سر مى اندازيد؟! __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ان هو الا ذكر للعالمين7⃣2⃣ 🔸يعنى قرآن تنها تذكره اى است براى جماعات مردم، حال هر كس كه باشد با قرآن مى تواند حق را ببيند، و به آن بينا شود، در سابق هم در نظير اين آيه مطالبى گذشت __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
  🌺 تفسیر آیه8⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لمن شاء منكم ان يستقيم8⃣2⃣ 🔸اين جمله بدل است از كلمه ، مى فرمايد قرآن آن را دارد كه براى تمام عالم باشد، و اما در مقام فعليت تنها كسانى از آن مى شوند كه خودشان هم بخواهند بر صراط حق، مستقيم و پايدار باشند، و بر عبوديت حق و طاعت او استوار بمانند. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و ما تشاون الا ان يشاء اللّه رب العالمين9⃣2⃣ 🔸گفتار در اينكه انسان در مشيت خود مستقل از مشيت خداى تعالى نيست، در آيات شبيه به اين آيه گذشت. 🔸و اين آيه شريفه به حسب آنچه افاده مى كند به منزله دفع دخل، و پاسخ از سؤالى است كه ممكن است به ذهن كسى بيفتد، و آن اين است كه كسى توهم كند جمله (لمن شاء منكم ان يستقيم )، انسانها را در مشيت و خواستن استقامت، استقلال دارند، هر كس بخواهد مى تواند مستقيم باشد، و هر كس نخواهد مستقيم نمى شود، پس در نتيجه خداى تعالى محتاج استقامتى است كه از ايشان خواسته. 🔸بنابراين، اين توهم را دفع نموده مى فرمايد: مشيت انسانها وابسته و موقوف بر مشيت خداى سبحان است، و انسانها استقامت را نمى خواهند، مگر اينكه خدا بخواهد كه ايشان بخواهند، اگر خداى تعالى بخواهد، آنان هم مى خواهند، پس افعال ارادى انسان مراد خداى تعالى نيز هست، يعنى خدا هم در آنها اراده دارد، اگر خدا اراده كند كه انسان فلان عمل را انجام دهد انسان آن عمل را مى خواهد، و انجام هم مى دهد، و وقتى كه انجام مى دهد به اراده خودش انجام مى دهد. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روايتى 🌺روياتى در ذيل برخى آيات گذشته🌺 🔸در الدر المنثور است كه سعيد بن منصور، فاريابى، عبد بن حميد، ابن جرير، ابن ابى حاتم، و حاكم (وى حديث را صحيح دانسته )، همگى از طريق على عليه السلام در ذيل آيه (فلا اقسم بالخنس ) روايت كرده اند كه فرمود: منظور ستارگانى هستند كه در شب خودنمايى نموده و مى كنند، و در روز پنهان گشته، خنوس مى كنند، و به چشم كسى نمى آيند. 🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه (فلا اقسم بالخنس) آمده: يعنى سوگند مى خورم به  كه نام ستارگان است، و در معناى (الجوار الكنس ) آمده: يعنى به ستارگانى كه در روز كنوس مى كنند، يعنى پنهان مى شوند. و در مجمع البيان آمده:  يعنى ستارگان كه در روز خنوس مى كنند، و در شب ظاهر مى گردند،  صفت آن ستارگان است كه در مدار خود جريان دارند. نيز از صفات ستارگان است، چون هر يك در برج خود كنوس مى كند، يعنى پنهان مى شود، همانطور كه آهوان در كناسه و آشيانه خود پنهان مى شوند، و اين ستارگان كوكب هستند: 1⃣ زحل 2⃣ مشترى 3⃣ مريخ 4⃣ زهره 5⃣ عطارد. و از على عليه السلام روايت شده كه در معناى (و الليل اذا عسعس ) فرموده: يعنى وقتى با تاريكى خود مى رود. 🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه (و الليل اذا عسعس ) آمده: يعنى شب هنگامى كه تا ريك شود، (و الصبح اذا تنفس ) يعنى روز هنگامى كه بالا مى آيد. 🔸و در الدر المنثور است كه ابن عساكر از معاويه بن قره روايت آورده كه گفت: رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به جبرئيل فرموده: پروردگارت چه ثناى جميلى از تو كرده، آنجا كه فرموده: (ذى قوه عند ذى العرش مكين مطاع ثم امين)، حال بگو ببينيم قوت تو چگونه و امانت تو چيست ؟ 🔸جبرئيل عرضه داشت: اما قوتم نمونه اش يكى اين است كه وقتى به سوى شهرهاى لوط كه چهار شهر بود مبعوث شدم، با اينكه در هر شهرى صد هزار مرد جنگى غير از اطفال وجود داشت، سرزمينشان را از ريشه چنان كندم و آنقدر بالا بردم كه حتى اهل آسمان صداى مرغهاى خانگى و پارس كردن سگهاى آن شهرها را شنيدند، آنگاه از آنجا شهر و سكنه آن را رها كردم، و همه را كشتم. و اما امانتم اين است كه هيچ ماموريتى نيافتم كه چيزى از آن كم و يا زياد كنم. 🔸مؤلف: اين روايت خالى از اشكال نيست، و از سوى ديگر اهل حديث، ابن عساكر را ضعيف دانسته اند، مخصوصا در احاديثى كه تنها خود او روايت كرده. 🔸و در خصال از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود: هر كس در هر روز از شعبان هفتاد بار بگويد:  استغفر اللّه لذى لا اله الا هو الرحمن الرحيم الحى القيوم و اتوب اليه  خداى تعالى نامش را در افق مبين مى نويسد، مى گويد: پرسيدم: افق مبين چيست؟ فرمود جايگاهى است در جلو عرش كه در آنها نهرهايى است فراگير، و در آن جام هايى است به عدد ستارگان. 🔸و در تفسير قمى در حديثى كه نسبتش را به امام صادق عليه السلام داده آمده كه در معناى آيه (و ما هو بقول شيطان رجيم) فرموده: منظور از آن، كاهنانى هستند كه در قريش بودند، و سخنان خود را به سخنان شيطانهايى نسبت مى دادند كه به اصطلاح خود، آنان همزاد آنان بودند، و ايشان به زبان آن همزادها سخن مى گفتند، و اين آيه شريفه مى فرمايد: قرآن مانند سخنان كاهنان از سخنان شيطانهاى رانده شده نيست. __________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺پایان تفسير سوره از تفسير شریف المیزان 🌺
ان شاء الله برای ترویج فرهنگ قرآنی همکاری کنید