eitaa logo
علامه طباطبایی ره
18.2هزار دنبال‌کننده
426 عکس
77 ویدیو
3 فایل
شرح احوالات و تفکرات عارف و فیلسوف بزرگ قرن حضرت استاد علامه طباطبایی ره شادی روحش #صلوات راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط و تبادل @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ قبل از المیزان، این را بخوانید! علامه حسن زاده آملی ره خاطره‌ای را از مرحوم علامه درباره مدخل المیزان نقل کرده است به شرح زیر: 🔸در صبح روز سه شنبه بیست و پنجم شعبان المعظم ۱۳۸۷ ه ق = ۷ آذر ۱۳۴۶ ه ش در محضر مبارک جناب استاد علامه طباطبایی مدظله‌العالی تشرف حاصل کردم، سخن از زمان تحصیل و کارهای علمی معظم له بمیان آمد فرمودند: 🔹من انتظار آمدن بهار و تابستان را می‌برم چه در آن دو فصل چون شب‌ها کوتاه بود شب را به مطالعه و نوشتن بروز می‌آوردم و در روز می‌خوابیدم. 🔸سپس درباره تفسیرش فرمودند: من اول در روایات بحار بسیار فحص و تتبع کردم که از این راه کاری کرده باشم و درباره روایات تألیفی در موضوعی خاص داشته باشیم، بعد در تلفیق آیات و روایات زحمت بسیار کشیده‌ایم تا اینکه به فکر افتادیم بر قرآن تفسیری نویسیم ولی چنین می‌پنداشتم که چون قرآن بحر بی پایان است اگر به همه آن بپردازیم مبادا توفیق نیابیم لذا آنچه از قرآن در اسماء و صفات الهی و آیات معاد و از اینگونه امور بود جدا کردیم که هفت رساله مستقل در هفت موضوع تألیف کرده‌ام، تا اینکه به تفسیر قرآن اشتغال ورزیدیم که اکنون چهارده جلد آن طبع و منتشر شد. 🔸این سخن استاد در آن روز بود و امروز بحمدالله تعالی توفیق یافت که تفسیر المیزان را در بیست مجلد در مدت بیست سال به اتمام رسانید 📔یادنامه فیلسوف الهی، علامه طباطبایی،‌خرداد61، نشریه شماره 47 حزب جمهوری اسلامی ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ نظر علامه درباره یک بیت از حافظ از علامه طباطبایی پرسیدند: معنای این بیت خواجه حافظ چیست که می‌گوید: نو بهار است، در آن کوش که خوش‌دل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی 🔸فرمودند: « نوبهار کنایه از ایام جوانی و نشاط زندگی انسانی است. خواجه در این بیت به سالک خطاب می‌کند که دوران جوانی را پیش از فرارسیدن فصل کهولت و فرسودگی و پیری مغتنم شمار که همیشگی نیست؛ و روزگار عمر و حیات را پیش از حلول موت دریاب و قدم همتی در راه رسیدن به کمالات و حیات طیبه دیدار حضرت حق که به منظور آن آفریده شده‌ای بردار؛ چنانکه در روایت داریم: « اغتنمْ خمسًا قبل خمسٍ: شبابَك قبل هرمكَ و صحتَك قبل سقمِكَ وغناكَ قبل فقرِك وفراغَك قبل شغلِك و حياتَكَ قبل موتِكَ» (پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت بشمار: جوانی‌ات را پیش از پیری. تندرستی‌ات را قبل از بیماری،‌ توانگری‌ات را قبل از فقر،‌ فراغت پیش از اشتغال، و زنده بودنت را پیش از مرگ. 🔸و کوشش کن تا با ذکر و مراقبه و توجه به حضرت حق سبحانه و انس با او، اضطراب و غفلت و نگرانی باطنی را زدوده و به خوش‌دلی و آرامش و اطمینان قلبی به حیات طیبه جوار و دیدار حق راه یابی که: أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (سوره رعد، آیه 28). 📔کتاب در محضر علامه طباطبایی، ص 385. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ جامع ترین ذکر ___________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۲ ___________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 تکان خوردن درختان یک جنگ در اثر وزش باد از نمای بالا ... وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ آيَاتٌ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ و در گردش بادها، نشانه‌هایی از یکتایی خدا برای مردمی است که عقلشان را به کار می‌اندازند. 📖 جاثیه:5|ترجمه علی ملکی ✍️ سید مفسران علامه طباطبایی ره: « و تصریف الریاح » یعنى گرداندن بادها از این سو به آن سو، و فرستادنش از سویى به سویى دیگر، که در همین گرداندن بادها فواید عمومى بسیارى نهفته است و از همه فوائدش عمومى‌تر، حرکت دادن ابرهاست به نقاط مختلف جهان و یکى دیگر تلقیح گیاهان و دفع عفونت‌ها و بوهاى بد است. 📔ترجمه المیزان، ج18، ص238. ___________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🔸 آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟ 🔹این که «اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دینی مطابق خواست زمان و مکان باشد» سخنی است که به تفکر شعری شبیه‌تر است تا تفکر فلسفی. زمان و مکان تغییری نکرده که موجب تغییر قوانین اجتماعی انسانی باشد: روز و شب همان روز و شب است و زمین و هوا و غیره همان‌اند که هزاران سال پیش بودند. آنچه هست طرز زندگی انسان با پیشرفت روزافزون خود تغییر کرده و روز به روز به توقعات و خواسته‌های انسان افزوده یا تغییر داده و می‌دهد. نیروی فعاله انسان بر اثر افزایش شگرف خود، به خود جرأت می‌دهد که انواع خوش گذرانی ها و بهره مندی هایی که شاهان دیروز به فکرش نمی‌افتادند، گدایان امروز به فکرش بیفتند و بخواهند. این تحوّل فکری در جامعه عیناً مانند تحول فکری در یک فرد است که به واسطه احوال مختلفه زندگی او پیش می‌آید. یک فرد بی بضاعت دست خالی تنها در فکر شکم می‌باشد و همه چیز را فراموش می‌کند. همین که نان روزانه‌اش تأمین شد به فکر پوشاک می افتد و پس از تأمین آن به فکر منزل و تشکیل خانواده و پس از آن اولاد و پس از آن توسعه زندگی و تکثیر ثروت و بسط افتخارات و تشریفات و خوش گذرانی های گوناگون و به همین ترتیب قوانین اجتماعی امروز خواست اکثریت افراد جامعه را پشتوانه خود قرار می‌دهد اگر چه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد و خواست اقلیت را بی اثر می‌شمارد اگرچه مطابق مصلحت واقعی جامعه نیز باشد. ولی طرز تفکر اسلامی جز این است. اسلام در تشریعات خود انسانی طبیعی (به اصطلاح قرآن کریم فطرت انسانی را) پشتوانه قرار می‌دهد؛ یعنی ساختمان وجودی انسان را با تجهیزات ویژه‌ای که به آنها مجهّز است مدّ نظر قرار می‌دهد و نیازمندی‌هایی که این ساختمان با تجهیزات خود نشان می‌دهد مراعات نموده، در برابر آنها قوانین مربوطه وضع می‌کند. در نتیجه، نظر اسلام از قوانین موضوعه خود تأمین مصلحت واقعی جامعه می‌باشد، خواه باخواست اکثریت وفق دهد و خواه نه و همین قوانین است که اسلام آنها را به نام شریعت نامیده و قابل تغییر و تبدیل نمی‌داند، زیرا پشتوانه آن آفرینش طبیعی انسان است و قابل تغییر نیست و تا انسان، انسان است نیازمندی‌های طبیعی آن ثابت می‌باشد. اسلام غیر از قوانین ثابته خود (شریعت) مقررات قابل تغییر نیز دارد و آن مقرراتی است که مربوط به تحولات زندگی است و بر اثر پیشرفت مدنیت و نسبت این مقررات قابل تغییر به قوانین شریعت، مانند نسبت قوانین قابل نسخ مجلس شوراست به قانون اساسی غیرقابل تغییر. اسلام به والی حکومت دینی اختیار داده در شعاع قوانین شریعت، در مورد لزوم، طبق مصلحت وقت و با صوابدید شوری، تصمیمات مقتضی گرفته، اجرا نماید و این مقررات تا مصلحت مقتضی است، اعتبار دارند و با ارتفاع مصلحت منسوخ می‌شوند، برخلاف قوانین شریعت که قابل نسخ نمی‌باشد. بنابر آنچه گفته شد اسلام دوگونه مقررات دارد: یکی مقررات ثابته که پشتوانه آنها طبیعت ثابت انسان است و به نام شریعت نامیده می‌شوند و دوم مقررات قابل تغییر که پشتوانه آنها مصلحت وقت می‌باشد و با تغییر و تحول مصلحت قابل تغییر می‌باشند؛ مانند این که بشر طبعاً از انتقال از نقطه‌ای به نقطه دیگر بی نیاز نیست ولی سابقاً که مسافرت و پیمودن فواصل، پیاده یا به وسیله اسب و الاغ بود، وضع مقررات زیادی مورد نیاز نبود ولی اکنون که به واسطه توسعه یافتن وسایل، خطوط صحرایی و دریایی و زیرزمینی و هوایی پیش آمده، مقررات بسیار و دقیقی لزوم پیدا کرده است. از این جا روشن است که گفتن این که اسلام گذشت زمان را درک نکرده است، بسیار بی اساس می‌باشد.تنها چیزی که معترضی می‌تواند بگوید این است که احکامی را از اسلام که بامصلحت واقعی این عصر مثلًا وفق نمی‌دهد نشان داده، به ثبوت برساند یا از مصلحت حکم سؤال کند. این بحث دامنه دراز دارد و تا اندازه‌ای که وضع این نوشته اجازه می‌داد تعقیب کردیم و در عین حال اگر در اطراف بحث ابهامی باقی بماند یا اشکالی بوده باشد، ممکن است تذکر بدهید تا به بحث ادامه دهیم. 📚 بررسی های اسلامی، ج2 ___________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 | سیره علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان ___ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ مقرب‌ترین عمل در ماه مبارک رمضان از نظر علامه طباطبایی از علامه طباطبایی سوال شد: مقرب‌ترین عمل از ماه صیام که سالک را به مقصد نایل می‌سازد و انقطاع از عالم طبع حاصل می‌شود، چیست؟ حضرت علامه: ماه مبارک رمضان ماشاالله پر از اعمال است؛ اما آنچه لازم است، آن است که سالک مراقبه را در هیچ یک از اعمال به اقتضای آن عمل فراموش ننماید. با روزه، جوع و عطش روز قیامت را به یاد آورد و توجه داشته باشد که تمام اعضا وجوارحش روزه‌دار باشند؛ چنانکه روایت بر آن دلالت دارد. با قرآن خواندن نیز کلام الهی را در نظر داشته باشد و توجه کند به اینکه حضرت حق _سبحانه_است که با او سخن می‌گوید و در واقع، سخن را از وی _تبارک وتعالی_شنوا باشد. دعاهای توحیدی را برای خواندن انتخاب کند، همچون دعای سحر، و در امور دیگر مراقبه را به اقتضای خودش داشته باشد. 📔ثمرات حیات، ص۲۰۷ ___ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅علامه طباطبایی: 🔸گرسنگی موجب سبکی و نورانیت نفس می گردد و فکر در حال گرسنگی می تواند به طیران در بیاید. 🔸[البته]به اندازه ای که باعث بر ضعف نگردد و احوالش را مشوش ندارد. غذای زیاد خوردن و سیر بودن(پر بودن معده)، نفس را ملول و خسته و سنگین می کند و از سیر در آسمان معرفت باز می دارد. 🔸صوم و روزه از عبادات بسیار ممدوح است و در روایت معراجیه که خطاب و تکلم خدا با حبیبش رسول الله(صلی الله علیه و آله) بیان می شود خطابات عجیبی درباره جوع دارد و مزایای این امر را در سیر و سلوک به طرز شگفت انگیزی بیان می کند.(روایت معراجیه در ارشاد القلوب دیلمی و جلد17بحارالانوار) 📔رساله لب اللباب(دروس اخلاقی و عرفانی علامه طباطبایی)، علامه حسینی طهرانی ___ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آخرین سفارش علامه طباطبایی (ره) علامه طباطبایی اهل مراقبه بود، یک وقت خدمت آن بزرگوار رسیدیم که دستور العملی به ما بدهد فرمود: مراقبه و محاسبه این حالت را، شخص سالک باید از ابتدای سیر و سلوک تا انتهاء ملتزم باشد. فرمود آخر شب، قبل از خواب اعمالی را که در روز انجام داده اید بررسی کنید. هر یک از اعمالتان که خوب بود خدا را برای آن حمد و سپاس گویید و توفیق انجام بهتر آن را در روز بعد از خداوند مسالت کنید. اگر خدای ناکرده تقصیر و یا خطایی مرتکب شده بودید، فورا توبه کنید و تصمیم بگیرید که دیگر آن را انجام ندهید. اگر دیدید خلاف های شما متعدد است تصمیم بگیرید فردا آن را کم کنید. خلاصه فرمود: مراقبه و محاسبه باید همیشه باشد. حتی در این اواخر که نمی توانست درست حرف بزند یکی از رفقاء از ایشان خواسته بود توصیه هایی بفرمایید باز فرمود: مراقبه، محاسبه 📚 صراط حمید (دستور العمل های اخلاقی و عرفانی)نویسنده : حمید کامران ماوردیانی ______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ حقيقت اسلام كجاست؟ وقتي از علامه مي‌پرسيدند چرا حتي يكي از كشورهاي اسلامي جزو سرزمين‌ها مترقي و پيشرفته نيست؟ اين واقعيت تلخ را تاييد مي‌كرد و مي‌گفت: «بايد ديد در كدام يك از اين كشورها كه نام اسلامي دارند، قوانين اسلام اجرا مي‌شود. گذشته از اين كه اسم دين‌ روي اين‌ها گذاشته شده، ‌آيا از حقيقت اسلام هم بهره‌اي برده‌اند يا فقط بعضي عبادات اسلامي مثل نماز و روزه و حج را از روي عادت انجام مي‌دهند؟ آيا چيزي از قوانين فردي،‌ اجتماعي، ‌جزايي و حقوقي اسلام را زنده نگه داشته‌اند؟ اگر نه، آيا مسخره نيست كه انحطاط كشورهاي اسلامي را به گردن اسلام بيندازيم؟» 📚 علامه سيد محمدحسين طباطبايي، مجموعه مفاخر ايران زمين، جلد 9 ______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880