eitaa logo
علامه طباطبایی ره
5هزار دنبال‌کننده
235 عکس
49 ویدیو
2 فایل
ناگفته های از ستاره نورانی مکتب تشیع فیلسوف و عارف بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی ره 🚫کپی مطالب فقط با ذکر #لینک کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم|انسانم آرزوست! وقتي جناب علامه حسن زاده آملی بفرمايند: «من 17 سال در خدمت علامه طباطبايي بودم يك مكروه از ايشان نديدم»، ما اينجور عارف مي خواهيم ما اینجور انسان می خواهیم... 🌿استاد صمدی آملی ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
📷 سفارش مادر علامه طباطبایی در عالم رؤیا 🔴مادرم را شبی در خواب دیدم. به من گفت: محمد حسین چیزی بنویس که... ماجرای خواب علامه طباطبایی از زبان آیت الله علوی گرگانی ... ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ علامه طباطبایی: ما از قرآن، بیش نیست! آیت الله العظمی : استاد بزرگوارمان علامه طباطبايي (ره) انصافاً خرق عادت و کرامت کرده‌اند و اين تفسير الميزان براي شيعه يک چشم روشني شد اما همين علامه طباطبايي(ره) با اين خرق عادتشان با اين کرامتشان در جلسات خصوصي بارها مي‌فرمودند: 🔸"ما قرآن را نمي‌فهميم! قرآن را اهل بيت (ع) مي‌فهمند که نگذاشتند تفسير کنند و قرآن وقتي فهميده مي شود که (عج) بيايد و علم را هفتاد برابر کند و براي ما تفسير قرآن بگويد والا ما کجا قرآن کجا؟! 🔸 ما به قول ايشان نظير کودکي هستیم که الفبايي را از معلم فرا بگیرد اما حقيقت الفبا چيست، نمي دانیم! 🔸مي‌فرمودند رواياتي از اهل بيت (ع) داريم، خودمان هم چيزهايي گفته‌ايم اما قرآن کجا و اين‌ها کجا؟ 🔸قرآن را خود قرآن معنا مي‌کند که (بيان لکل شي) است. کُپي عالم وجود و حتی همین "بيان لکل شي" اي که قرآن مي‌فرمايد اين را هم ما نمي‌فهميم يعني جه؟! 🔸همين مقدار مي‌توانیم بگويیم در مقابل عالم وجود و تکوين عالم تشريعی داريم به نام قرآن و تشريع عين تکوين است و برعکس اما باز اين‌ها هم عرفاني بيش نيست. ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ توصیف از علامه طباطبایی ره 🔸در گذشته در حوزه‌ی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت می‌شد. می‌دانید درس اسفار ایشان به‌دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند. 🔸در دوره‌ی اخیر، قم مرکز حوزه‌ی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائم‌الذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آن‌طوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعین‌حال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، این‌طور مورد تهاجم قرار گرفت. نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. 🔸با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجه‌ی یک از تلامذه‌ی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفی‌ای که به وسیله‌ی ایشان پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا می‌کرد، که نکرده است. 🎤بیانات معظم له در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی/۱۳۸۲/۱۰/۲۹ ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ جناب علامه، اگر دوباره متولد می‌شدید، چه راهی را برمی‌گزیدید؟ آیت الله سید مصطفی محقق داماد: 🔸در سال‌ ۵۵ یا ۵۶ استادم، شهید مطهری فرمودند: علامه طباطبایی مایل‌اند تا زمانی که حیات دارند کتاب بدایةالحکمة و نهایةالحکمة تدریس شود و اگر ابهامی وجود دارد، تا زمانی که در قید حیات هستند آن ابهام را رفع کنند. به همین خاطر بنده این کتاب را درس می‌دادم و به دلیل قرابت مکانی منزلمان در شهر قم با منزل علامه طباطبایی، گاهی برای توضیح‌خواهی و بیان سؤالات خود به محضر ایشان شرفیاب می‌‌شدم. 🔸یک‌ روز که خدمت ایشان رسیدم گفتم که اجازه دارم یک سؤال خارج از موضوع کتاب مطرح کنم. ایشان گفتند که سؤالت را بپرس. گفتم که حضرت استاد، اگر با این تجربه‌ای که اکنون در اختیار دارید، خداوند دو مرتبه شما را به روزهای آغازین زندگی‌تان برمی‌گرداند چه راهی را انتخاب می‌کردید و در چه رشته‌ای تحصیل می‌فرمودید؟ یعنی اگر بر فرض محال، خداوند دو مرتبه شما را جواب می‌کرد و می‌خواستید راهی را انتخاب کنید چه مسیری را انتخاب می‌کردید؟ دقیقاً در خاطر دارم که ایشان دستی به صورت کشیدند و با لبخند گفتند که همین راهی را که رفته‌ام، این بار با درایت انتخاب می‌کنم. ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅زیارت عاشورا به قرائت سید علی آقای قاضی شهید قدوسی داماد علامه می‌گوید: علامه می‌فرمودند: من مقیدم در زیارت عاشورا از نسخه مرحوم آیت الله قاضی (استاد ایشان) استفاده کنم. نسخه زیارت عاشورای مرحوم قاضی (ره) بدین صورت بود که در جملات"فاسل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک" کلمه "بک" را خط زده بودند و نیز در جمله "ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی.." نسخه "مع امام مهدی"را برگزیده بودند. 📔سیمای فرزانگان، ص 188 ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
📸 طرح | دور اهل دنیا را خط بکش! ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🔸 نکته ای معرفت آموز از علامه طباطبایی 🔸علامه حسینی طهرانی از شاگردان سلوکی و علمی علامه طباطبایی، در کتاب «لمعات الحسین» حدیثی را از حضرت امام حسین علیه‌السلام نقل می‌کند و در قولی دیگر در تفسیر آن چنین به بیان علامه طباطبایی استشهاد می‌کند: از جمله فرموده‌های حضرت سید الشهداء أباعبدالله الحسین(ع) است که روزى به عنوان خطبه براى اصحاب خود ایراد نمودند: أَیُّهَا النَّاسُ! إنَّ اللَهَ مَا خَلَقَ خَلْقَ اللَهِ إلَّا لِیَعْرِفُوهُ؛ فَإذا عَرَفوهُ عَبَدوهُ، وَ استَغنَوا بعِبادَتهِ عَن عِبَادَة ما سِواهُ. فَقالَ رَجلٌ: یابنَ رسولِ اللَهِ! مَا مَعرِفَة اللَهِ عَزَّ وَ جَلَّ؟ فَقالَ: مَعرِفَة أَهلِ کُلِّ زَمَانٍ، إمامَهُ الَّذِى یَجِبُ عَلَیهِمْ طَاعَتُهُ. «اى مردم! به درستی که خداوند خلق خود را نیافرید، مگر از براى آنکه به او معرفت و شناسایى پیدا کنند. پس زمانی که او را بشناسند، در مقام بندگى و عبودیت او بر مى‌آیند؛ و به واسطه عبادت و بندگى او از عبادت و بندگى غیر او از جمیع ما سِوى مُستغنى مى‌شوند. در این حال مردى گفت: اى پسر رسول خدا! معرفت خداوند عز و جل چیست؟ حضرت فرمود: معرفت و شناخت اهل هر زمان، امام خود را که واجب است از او اطاعت و پیروى کنند.» 🔶علامه طهرانی می‌گوید: روزی به استاد خود، علامه طباطبایی گفتم: چگونه می‌توان به مغز و مراد این حدیث شریف حضرت سید الشهداء(ع) رسید؟ علامه طباطبایی پاسخ گفت: 🔸تنها راه منحصر به فردِ وصول به معرفت امام علیه‌السلام و ادراک مقام ولایت مطلقه حضرات معصومین علیهم‌السلام، عرفان است و بس! ✅مهر تابان http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
|نظر علامه طباطبایی درباره ایمان حضرت ابوطالب ✍️ در تفسیر الدر المنثور، روایتی آمده که حضرت ابوطالب، به پیامبر (ص) ایمان نیاورد و در نهایت با حالت کفر از دنیا رفت! مرحوم علامه طباطبایی در ذیل کریمه 56 سوره قصص، به این روایت اینگونه پاسخ می‌دهد:👇 «در معناى اين روايت، روايت ديگرى از ابن عمر، ابن مسيب، و غير آن دو آمده، و ليكن روايات بسيار زيادى از ائمه اهل بيت (ع) رسيده، كه فرمودهاند: ابو طالب ايمان آورده بود، و اشعارى هم كه از او نقل شده پر است از اقرار به صدق رسول خدا (ص)، و حق بودن دين او، و اين ابو طالب كسى است كه رسول خدا (ص) را وقتى صغير بود در دامن خود جاى داد، و بعد از بعثت و قبل از هجرت از او حمايت كرد، حمايتى كه ارزش آن حمايت و مجاهداتش در حفظ جان شريف رسول خدا (ص) در ده سال قبل از هجرت معادل است با ارزش مجاهدتهاى همه مهاجرين و انصار در ده سال بعد از هجرت، آن وقت چگونه ممكن است چنين كسى ايمان نياورده باشد؟!» 📚 ترجمه المیزان، ج16، ص81 ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ امام رضا(ع) هنگام خوردن غذا چه می کرد ؟؟ امام رضا علیه السلام هنگامى كه كنار سفره مى نشست و مى خواست غذا بخورد، دستور مى داد سینى بزرگى كنار سفره مى گذاشتند، آنگاه از هر غذایى كه در سفره بود، از بهترین آنها برمى داشت ، و در آن سینى مى گذاشت ، سپس دستور مى داد آنها را براى نیازمندان ببرند. آنگاه آیه 11 به بعد سوره بلد را قرائت مى فرمود: فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ یَتِیمًا ذَا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِینًا ذَا مَتْرَبَةٍ ولى او (انسان ناسپاس ) از گردنه مهم بالا نرفت - و تو نمى دانى آن گردنه چیست ؟ - آزادكردن برده است - یا اطعام كردن در روز گرسنگى یتیمى از خویشاوندان را، یا مستمندى به خاك افتاده را. سپس مى افزود: خداى متعال مى دانست كه همه به آزادكردن بردگان قادر نیستند. از این رو، راه دیگرى (مانند غذارسانى به مستمندان ) به سوى بهشتش قرار داد. 📔 تفسیر المیزان . ج 20، ص 424 ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ «جن»‌های دو وجبی! از علامه طباطبایی (رحمة الله) نقل شده است که: روزی سید نور الدین (پسر کوچک علامه) در تهران که بودیم، نزد من آمد و گفت: آقای بحرینی در تهران است، می خواهید من او را فوراً نزد شما بیاورم؟ (آقای بحرینی یکی از افراد معروف و مشهور در احضار جن و از متبحرین در علم ابجد و حساب مربعات بود). گفتم: اشکال ندارد. سید نورالدین رفت و پس از یکی دو ساعت به اتفاق آقای بحرینی بازگشت. آقای بحرینی چادری را آورد و دو طرفش را به دو طرف دیگر را در دست خود گرفت. این چادر در دست ما تقریباً دو وجب از زمین فاصله داشت، در این حال جنیان را احضار کرد که صدای غلغله و همهمه شدیدی در زیر چادر بلند شد و چادر به شدت تکان می خورد که نزدیک بود از دست من خارج شود. من چادر را نگاه داشته بودم و از طرفی آدمکهایی به قامت دو وجب در زیر چادر بودند و بسیار ازدحام می کردند و تکان می خوردند و رفت و آمد داشتند. من با کمال دقت و فراست توجه داشتم که این صحنه چشم بندی و صحنه سازی نباشد، دیدم صد در صد وقوع امر خارجی است. ✍🏻 پی نوشت: چنانچه اشکال شود که، اگر نمی توان آنها را دید، پس چگونه گفته شده عده ای جنیان و حتی شیطان را دیده اند؟ پاسخ این است که اینان پدیده های بسیار لطیفی هستند که قدرت و توان انبساط و انقباض خویش را دارند، در حالت عادی در حال انبساطند و لذا قابل رؤیت نیستند و دیده نمی شوند، ولی اگر منقبض شوند می توان آنان را دید و لمس کرد. 📔علیرضا رجالی، جن و شیطان، ص 47. ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
✅ کلید رمز ظهور امام زمان (عج) را می‌دانم! علامه طباطبائی نقل کردند: در روایت است که چون حضرت قائم علیه السلام ظهور می‌کنند، اول دعوت خود را از مکه آغاز می‌کنند. بدین طریق که بین رکن و مقام پشت به کعبه نموده و اعلان می‌فرمایند و سیصد و شصت نفر از خواص آن حضرت در حضورش مجتمع می‌گردند. مرحوم استاد ما قاضی - رحمة الله علیه - می‌فرمود: در این حال حضرت به آن‌ها مطلبی می گویند که همه آنها در پهنه عالم متفرق و منتشر می‌گردند. و چون همه آنها دارای طی الارض هستند تمام عالم را تفحص می‌کنند و می‌فهمند که غیر از آن حضرت کسی دارای مقام ولایت مطلقه الهیه و مأمور به ظهور و قیام و حاوی همه گنجینه‌های اسرار الهی و صاحب الاسرار نیست. در این حال همه به مکه مراجعت نموده و تسلیم آن حضرت شده و با او بیعت می‌نمایند. مرحوم قاضی - رضوان الله علیه - می‌فرمود: من می دانم آن کلمه‌ای را که حضرت به آن‌ها می‌فرماید و همه از دور آن حضرت متفرق می‌شوند چیست! علامه طباطبایی آنگاه فرمودند: این سخن بلندی است که آقای قاضی فرمودند من می دانم چون من در روایت دیده‌ام که حضرت صادق علیه السلام می‌فرمایند: من آن کلمه را می دانم. 📚 مهر تابان، سید محمد حسین تهرانی، ص 331 - 332 ✍🏻پی‌نوشت: حاج آقای امجد (از دیگر شاگردان مرحوم علامه) پس از نقل این خاطره به نکته لطیفی اشاره کرده‌اند و آن اینکه: معلوم می‌شود آن 360 نفر، هم‌رتبه آیت الله قاضی در سلوک و عرفان نیستند؛؛ چون ایشان به کلید رمز آگاه است ولی آنها نیستند! ✅مهرتابان ✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46